PDA

View Full Version : Wie wordt de volgende VS-president? Take 5


Firestone
4 juni 2008, 12:13
Nu de teerlingen kennelijk geworpen zijn, en de twee kandidaten van de grote partijen gekend zijn, is het tijd voor een nieuwe peiling.

De vraag blijft: wie wordt volgens u de volgende VS-president?

Voor alle duidelijkheid: de vraag gaat over wie u denkt de verkiezingen zal winnen, niet wie u hoopt.

De "kleine" kandidaten ben ik hier (http://en.wikipedia.org/wiki/United_States_presidential_election%2C_2008#Other_ parties) gaan halen.

Firestone
4 juni 2008, 12:36
Best interessant hoe de opeenvolgende peilingen hier verlopen zijn.

Peiling 1 (http://forum.politics.be/showthread.php?t=96759) (einde 2007):

Hillary Clinton (DEM) 23 54,76%
Rudy Giuliani (REP) 6 14,29%
Barack Obama (DEM) 5 11,90%
De NWO last de verkiezingen af 4 9,52%
Ron Paul (REP) 3 7,14%
John McCain (REP) 1 2,38%

Peiling 2 (http://forum.politics.be/showthread.php?t=100507) (januari 2008):

Clinton (DEM) 21 36,84%
Obama (DEM) 15 26,32%
McCain (REP) 13 22,81%
Giuliani (REP) 2 3,51%
Paul (REP) 2 3,51%
Edwards (DEM) 1 1,75%
Kucinich (DEM) 1 1,75%
Huckabee (REP) 1 1,75%
Een kleinzoon van Rothschild 1 1,75%

Peiling 3 (http://forum.politics.be/showthread.php?t=101929) (februari 2008):

Obama (DEM) 23 46,00%
McCain (REP) 19 38,00%
Clinton (DEM) 6 12,00%
De NWO last de verkiezingen af 2 4,00%

Peiling 4 ofte zoveel (http://forum.politics.be/showthread.php?t=104857) (april 2008):

Obama 10 40,00%
McCain 10 40,00%
Clinton 5 20,00%

vlijmscherp
4 juni 2008, 12:38
Als de NWO de verkiezingen niet afgelasten, vrees ik dat Mc Cain wint, ik hoop nog altijd op Obama, maar Clinton heeft hem te zeer verzwakt.

alex2018
4 juni 2008, 13:00
Ik denk dat het McCain ga worden. Ik hoop op Obama.

toccata
4 juni 2008, 14:19
Ik vrees Mccain
Hoop op Obama
en als ik echt onrealistisch ben wens ik Cynthia McKinney of Ralph Nader

Geert C
4 juni 2008, 15:17
Hangt er vanaf... Als Clinton niet de running mate van Obama wordt, dan stijgen de kansen van McCain. :?

Superlux
4 juni 2008, 15:23
Waarom zou Obama geen tweede keer kunnen stunten? De Democraten moeten zich snel hergroeperen en profiteren van Obama's momentum, desnoods mét, maar beter zonder Clinton als running mate.

Sjaax
4 juni 2008, 21:02
Nu de teerlingen kennelijk geworpen zijn, en de twee kandidaten van de grote partijen gekend zijn, is het tijd voor een nieuwe peiling.

De vraag blijft: wie wordt volgens u de volgende VS-president?

Voor alle duidelijkheid: de vraag gaat over wie u denkt de verkiezingen zal winnen, niet wie u hoopt.

De "kleine" kandidaten ben ik hier (http://en.wikipedia.org/wiki/United_States_presidential_election%2C_2008#Other_ parties) gaan halen.Obama wordt de volgende president van de Verenigde Staten, mits hij niet slachtoffer wordt van een aanslag o.i.d. Zwakke, inconsistente, Bush gelieerde John McCain is geen partij voor hem.

fb718882
4 juni 2008, 21:08
Hangt er vanaf... Als Clinton niet de running mate van Obama wordt, dan stijgen de kansen van McCain. :?

Zou Clinton wel de running-mate van Obama w�*llen worden ? Zou Obama haar wel willen als running-mate ( want dan krijgt hij er Bill dus ook bij ) ? Als de Democrats zo verdeeld blijven , dan vrees ik dat het inderdaad McCain wordt .

Johan Bollen
4 juni 2008, 23:53
Zou Clinton wel de running-mate van Obama w�*llen worden ?


...earlier Tuesday set off a rush of speculation when she said she is open to becoming Obama's vice president.http://origin.mercurynews.com/news/ci_9474291

Het spel lijkt dus gespeeld.

Het lijkt mij voor de hand liggender dat hij een blanke man kiest. Maar Obama is er nog niet natuurlijk. Zijn nominatie zou wel het vertrouwen in een beschadigd democratisch systeem kunnen herstellen, terwijl ondertussen een Clintonnominatie het tegenovergestelde zou doen.

Firestone
5 juni 2008, 09:29
Onder druk van het partij-establishment zal Hillary Clinton zich zaterdag openlijk achter de kandidatuur van Obama scharen.

(Blijkbaar is ze niet op de hoogte van de samenzweringstheorieën rond haar kandidatuur! :silly:)

Per saldo heeft ze er wel belang bij het vice-presidentschap te aanvaarden. Het alternatief is wachten op 2012 (:)) of 2016. Dan zal ze weliswaar 65 of 69 jaar oud. Nu, McCain is zelf 72, dus wie weet.

Of Obama haar zal kiezen als vice-president lijkt me twijfelachtig, maar niet onmogelijk.
Ik gok voorlopig op Wesley Clark of Bill Richardson (met John Edwards als derde mogelijkheid).

lombas
5 juni 2008, 09:49
Ik denk uiteindelijk toch McCain. Waarom?

--> Obama is te links voor de doorsnee Amerikaan. Dat kost hem stemmen. McCain is te links voor de doorsnee Republikein, wat wel wat meer stemmen naar andere partijen (Constitution, mssn Libertarian) zou kunnen brengen, maar wellicht gewoon zal resulteren in thuisblijven - in elk geval kan Obama daar niet erg van profiteren.

--> Ik hoop op Richardson als vp met Obama, maar als het Clinton wordt, dan zouden we wel eens een ingewikkeld verhaal kunnen krijgen. Onderzoek wijst uit dat de kiezers voor Clinton en McCain erg dicht bij elkaar liggen, en dat Clinton-kiezers vaak niet zo tuk zijn op Obama (die ze te links vinden &c.). Als Clinton de running mate van Obama wordt, zou dat hen kunnen overhalen om toch op hem te stemmen zodat ze in elk geval Clinton als matigende stem in het Witte Huis hebben, of dat ze juist voor McCain gaan stemmen omdat het voor hen in sé wat de programma's betreft niet echt veel nuance opbrengt.

--> McCain zal zich verder distantiëren van Bush en in de komende maanden in de belangstelling komen door een vernieuwing bij de Republikeinen te promoten, los van wat hij zal noemen het "starre eenrichtingsdenken van de voorbije jaren". Hij zal een stevige politiek voorstaan in Irak (nog altijd gesmaakt door een groot deel van de bevolking). Bijkomend iets: als Clinton de running mate van Obama wordt, zal hij kunnen wijzen op de inconsistentie tussen het stemgedrag van beiden inzake Irak.

vlijmscherp
5 juni 2008, 10:11
Hangt er vanaf... Als Clinton niet de running mate van Obama wordt, dan stijgen de kansen van McCain. :?

er zijn mensen die er anders over denken:

"Tandem Obama-Clinton grootst mogelijke vergissing"

De Amerikaanse oud-president Jimmy Carter is van oordeel dat zijn Democraten geen grotere vergissing kunnen maken dan met de tandem Obama-Clinton naar de presidentsverkiezingen te trekken. Carter, die als supergedelegeerde onlangs zijn voorkeur voor Barack Obama had uitgesproken, zegt dit in een interview met de Britse krant 'The Guardian'.

"Helft haat Hillary"
Carter ziet het duo niet zitten omdat dan de optelsom gemaakt zou worden van hun beider negatieve aspecten. De ex-president verwees daarbij naar een recente opiniepeiling, waaruit blijkt dat de helft van de Amerikaanse kiesgerechtigden een negatieve opinie heeft over de voormalige First Lady. "Voeg bij die 50 procent nog eens de factor van de mensen die niet voor Obama willen stemmen omdat hij te zwart is of te onervaren of een Arabische tweede voornaam heeft, en je hebt de slechtst mogelijke combinatie."

Invloed Bill
Dat Hillary ook effectief de kandidate voor het vicepresidentschap wordt, staat nog helemaal niet vast. Zijzelf blijft haar beslissingen immers maar in beraad blijft houden. Gevreesd wordt dat Obama door met Clinton in zee te gaan de ongewenste invloed van Bill Clinton over zich krijgt, de ex-president die zoveel anti-Obamacontroverse heeft uitgelokt tijdens de primaries.

John Edwards
Andere namen die circuleren, zijn Bill Richardson, de gouverneur van New Mexico en John Edwards, minister van Energie onder Bill Clinton. In het begin van de primaries kaapte deze laatste steevast de derde plaats weg bij de Democraten. In 2004 kwam Edwards bovendien nog op als running mate van John Kerry. Ook senator Claire McCaskill en gouverneur Kathleen Sebelius van Kansas maken nog kans om met Obama een team te vormen. (afp/dpa/svm)bron: demorgen.be

Lof der Zotheid
5 juni 2008, 16:24
Ik denk dat het McCain wordt. Hoewel alle yankees, wit of zwart, rood of geel allemaal even erg zijn.

lombas
5 juni 2008, 16:51
Deze soort avatars doet in elk geval al de ronde:

:-D

Antoon
5 juni 2008, 16:56
.

Ik hoop op McCain en ik denk ook dat het McCain zal worden.

.

http://profile.ak.facebook.com/object3/1233/60/l6425923706_3349.jpg

Johan Bollen
5 juni 2008, 17:41
Ik gok voorlopig op Wesley Clark of Bill Richardson (met John Edwards als derde mogelijkheid).

Andere namen die circuleren, zijn Bill Richardson, de gouverneur van New Mexico en John Edwards, minister van Energie onder Bill Clinton. In het begin van de primaries kaapte deze laatste steevast de derde plaats weg bij de Democraten. In 2004 kwam Edwards bovendien nog op als running mate van John Kerry. Ook senator Claire McCaskill en gouverneur Kathleen Sebelius van Kansas maken nog kans om met Obama een team te vormen. (afp/dpa/svm)bron: demorgen.be

sommigen zien mogelijkheden voor Chuck Hagel (Nebraska) of Jim Webb (virginia) omwille van centrumgerichtheid, blank, man, en militaire ervaring. Ik vermoed dat die kenmerken inderdaad gezocht worden voor de vice-president in het geval van Obama.

slegie
5 juni 2008, 17:59
Wie ook de president word van de VS, deze persoon mag letterlijk en figuurlijk de smodder van 8 jaar Bush opruimen.

Amerika staat voor belangrijke uitdagingen:

- Hoe Amerika uit het wespennest Irak terug krijgen zonder gezichtsverlies (al is dit nu ook al rampzalig)?

- Hoe gaat Amerika haar aardolieverslaving aanpakken m.a.w. hoe gaat het zich terug onafhankelijk maken van olielanden die meestal ook niet echte amerikaans gezind zijn?

- De amerikaanse bevolking heeft in grote mate te kampen met een pak armoede en criminaliteit en dit vooral onder de zwakkere bevolkingsgroepen zoals de zwarte en latino bevolking?

- Tot nu toe ligt Amerika altijd dwars in eender welk milieubeleid maar iedereen en dus ook Amerika zal langzaam maar zeker de prijs betalen voor onze menselijke vervuilingen dus blijft Amerika dwars liggen hierin of gaan hun ogen stilletjes open gaan?

- Door de opkomst van China en India en andere landen op het economisch wereldtoneel is ook de amerikaanse economie in gevaar door hoge energie en aardolieprijzen en hogere voedselprijzen.

De nieuwe president zal dus werk hebben

Pavolini
5 juni 2008, 21:27
De volgende US-president wordt diegene die het meest naar de pijpen danst van het groot-kapitaal en van de israëllobby.

C2C
5 juni 2008, 22:05
Ik geloof dat McCain zal winnen.

De overwinning zal des te klinkender zijn wanneer Obama het aandurft om Clinton als running mate te nemen.

Amerika is fundamenteel nog te racistisch, te Angelsaksisch en te mysoginisticsh om een neger en een vrouw te verkiezen.

Racisme, blanke superioriteitsgevoelens en Angelsaksisch protestantisme zijn de meest essentiële kenmerken van de Amerikaanse identiteit - ondanks het feit dat er in werkelijkheid al een behoorlijke groep niet-blanke katholieken in dat land leven.

Die kenmerken - racisme, blank Angelsaksisch protestantisme - maken Amerika tot wat het vandaag is: a big pain in the ass.

Typisch voor racistische protestantse Angelsaksen is dat ze op cruciale momenten samenhokken, ondanks hun onderlinge politieke verschillen (dem of rep), om ten allen prijze te garanderen dat dit racisme en de Angelsaksische identiteit kan overleven. Die is veel belangrijker dan de politieke strekking waartoe een president behoort.

Kortom, vele blanke protestantse democraten zullen heimelijk voor McCain stemmen, en hem aan zijn overwinning helpen.

AdrianHealey
5 juni 2008, 22:14
forum.politics.be ; de plek waar alle gematigde mensen hun mening komen vertellen.

Sjaax
5 juni 2008, 22:46
--> Obama is te links voor de doorsnee Amerikaan. Barack Obama is helemaal niet links. Hillary Clinton is veel linkser. De blue-collar workers in de oude industiegebieden als Pennsylvania hebben voor Clinton gestemd. Daarentegen hebben de hoogopgeleiden en beter betaalden voor Obama gekozen.

Obama's nadruk op 'change' is niet zonder inhoud. De oude Amerikaanse machtspolitiek, waarin de VSA de allesoverheersende superpower was, kan niet ongewijzigd worden voortgezet. Er zal meer rekening moeten worden gehouden met andere opkomende machten (China, India, EU). Dat vergt een andere instelling van meer rechtvaardigheid en minder arrogantie. Maar rechtvaardigheid is niet zondermeer links. De werkers in de oude industriegebieden weten dat Obama hen niet steunt in het behoud van hun 'oude' levensstijl en visie. Nee, ze moeten meedoen aan de eisen die de globalisering aan de economie stelt. Dat vergt ook een 'change' in attitude.

Sjaax
5 juni 2008, 22:48
forum.politics.be ; de plek waar alle gematigde mensen hun mening komen vertellen.Zelfkennis is het begin van alle wijsheid.

AdrianHealey
5 juni 2008, 22:50
Ge moet dat niet zo aanvallend bekijken.

Andro
5 juni 2008, 22:53
.

Ik hoop op McCain en ik denk ook dat het McCain zal worden.

.

http://profile.ak.facebook.com/object3/1233/60/l6425923706_3349.jpg

M.a.w na de geweldige triomfen van Bush (http://forum.politics.be/showthread.php?t=29944) gaan we dus de triomfen van McCain topic krijgen ?

vlijmscherp
6 juni 2008, 07:46
forum.politics.be ; de plek waar alle gematigde mensen hun mening komen vertellen.

iedereen vindt van zichzelf dat hij gematigd is. ik veronderstel dat jij dat ook van jezelf vindt?

Praetorian
6 juni 2008, 08:23
Ik hoop Calero of Nader, ik vrees Obama.

Praetorian
6 juni 2008, 08:25
De volgende US-president wordt diegene die het meest naar de pijpen danst van het groot-kapitaal en van de israëllobby.Elke verstandige mens moest dit zelfs niet gelezen hebben, dat moet impliciet worden verondersteld.

Antoon
6 juni 2008, 16:10
Ik geloof dat McCain zal winnen.

De overwinning zal des te klinkender zijn wanneer Obama het aandurft om Clinton als running mate te nemen.

Amerika is fundamenteel nog te racistisch, te Angelsaksisch en te mysoginisticsh om een neger en een vrouw te verkiezen.

Racisme, blanke superioriteitsgevoelens en Angelsaksisch protestantisme zijn de meest essentiële kenmerken van de Amerikaanse identiteit - ondanks het feit dat er in werkelijkheid al een behoorlijke groep niet-blanke katholieken in dat land leven.

Die kenmerken - racisme, blank Angelsaksisch protestantisme - maken Amerika tot wat het vandaag is: a big pain in the ass.

Typisch voor racistische protestantse Angelsaksen is dat ze op cruciale momenten samenhokken, ondanks hun onderlinge politieke verschillen (dem of rep), om ten allen prijze te garanderen dat dit racisme en de Angelsaksische identiteit kan overleven. Die is veel belangrijker dan de politieke strekking waartoe een president behoort.

Kortom, vele blanke protestantse democraten zullen heimelijk voor McCain stemmen, en hem aan zijn overwinning helpen.


Wat een gezeik.

Had misschien beter geweest om Amerika te laten leiden door Kim Jong Il met zijn concentratiekampen, niet?

Pavolini
6 juni 2008, 16:32
Wie ook de president word van de VS, deze persoon mag letterlijk en figuurlijk de smodder van 8 jaar Bush opruimen.

Amerika staat voor belangrijke uitdagingen:

Voor de yanks zijn dit geen uitdagingen, u bekijkt de zaken vanuit Europees perspectief. En dat zijn ook zware problemen, maar het intelligentiepeil van een gemiddelde yank enerzijds en de algemene cultuur van dat land anderzijds staan een dergelijke kijk in de weg.


- Hoe Amerika uit het wespennest Irak terug krijgen zonder gezichtsverlies (al is dit nu ook al rampzalig)?

Zal niet gebeuren. Zowel het grootkapitaal als de israëllobby zijn tevreden met de bezetting van Irak: speculatie op de internatiuonale oliemarkt kan doorgaan en de prijzen blijven hoog, en israël haar veiligheid is er verder mee gediend.

- Hoe gaat Amerika haar aardolieverslaving aanpakken m.a.w. hoe gaat het zich terug onafhankelijk maken van olielanden die meestal ook niet echte amerikaans gezind zijn?

Zal niet gebeuren. Yanks zijn verslaafd aan hun grote bakken op 4 wielen die brandstof verslinden, het zijn de moderne paarden van de cowboys. De US hebben de bestaande wereldorde zelf gekneed en de VN in hun zak. Elk land kan haar militairen voor een internationaal strafhof gedaagd zien, uitgenomen... de VS. Wie niet luistert naar de bevelen van Washington wordt een "schurkenstaat" genoemd en krijgt handelssancties of bommen op zijn dak.

- De amerikaanse bevolking heeft in grote mate te kampen met een pak armoede en criminaliteit en dit vooral onder de zwakkere bevolkingsgroepen zoals de zwarte en latino bevolking?

Zal niet gebeuren. Iedere yank, tot zo arm als maar kan zijn, bliojft geloven in de fabel van de "american dream", namelijk dat het mogelijk is om van nul naar superrijk te evolueren. Dat voor een uiterst minieme minderheid weggelegd is speelt daarin geen rol. Sociale controle is in het rijk van het individualisme zo goed als nul, tenzij bij de religieus-fundamentalistische minderheden en de Bible-belt gelovige fundi's. Yanks zijn ook van nature uit crimineler aangelegd wat blijkt uit het veel grotere aantal seriemoordenaars in de VS dan in de rest van de wereld.

- Tot nu toe ligt Amerika altijd dwars in eender welk milieubeleid maar iedereen en dus ook Amerika zal langzaam maar zeker de prijs betalen voor onze menselijke vervuilingen dus blijft Amerika dwars liggen hierin of gaan hun ogen stilletjes open gaan?

Zal niet gebeuren. De Amerikaanse maatschappij is extreem consumentistisch en tegen staatsgezag. Bijgevolg maken milieumaatregelen er weinig kans.

reinaert68
7 juni 2008, 12:25
Iemand het idee van McCain al gehoord om een nieuwe alliantie van westerse democratieën op te richten, in navolging van de VN? Uitgesloten: China en Rusland. Gelukkig heeft hij meer foreign policy ervaring?!:roll:

McCain zal de uiteindelijke fluwelen ondergang worden van de Amerikaanse suprematie. De koers van isolatie is de oorzaak van de val van menig wereldrijk.

Ik zou het liefst Obama zien maar eigenlijk zoeken ze het zelf maar uit, ik heb geen hoge dunk van het amerikaanse electoraat. Na de herverkiezing van Bush kunnen ze zich alleen nog maar minder belachelijk maken.

reinaert68
7 juni 2008, 12:27
Wat een gezeik.

Had misschien beter geweest om Amerika te laten leiden door Kim Jong Il met zijn concentratiekampen, niet?

Denk dat u daarmee zowat de enige slechtere leider van een land hebt aangehaald. Mugabe misschien nog. En nog wat afrikaanse dictaturen ongetwijfeld. En Myanmar eigenlijk ook... Eigenlijk doet Bush het nog niet eens zo slecht! ;-)

alex2018
7 juni 2008, 13:12
http://www.hln.be/hln/nl/2002/Verkiezingen-VS/article/detail/304262/2008/06/07/Foutje-in-Amerikaanse-pers-Hillary-spreekt-met-Osama.dhtml

C2C
7 juni 2008, 14:23
Had misschien beter geweest om Amerika te laten leiden door Kim Jong Il met zijn concentratiekampen, niet?

Misschien wel. Er zitten per slot van rekening véél, véél meer mensen in gevangenissen in de VS dan er Noord-Koreanen opgesloten zitten in Noord-Korea.


Ziehier de kampen en gevangenissen van Noord-Korea en het aantal gedetineerden:

-Camp 22: 50,000
-Yodŏk: 30,000
-Kaechon: 6,000
-Onsong: 15,000
-Taehung: 1000

Totaal: 102,000

Noord-Korea telt 23.3 miljoen inwoners. Het aantal gevangenen bedraagt dus 4.3 promille.


De V.S. zijn zoals bekend wereldleider, absolute nummer één, met bijna dubbel zoveel gevangenen, maar liefst 7.15 promille.

Amerika is één grote gevangenis. Amerika is de grootste mensenopsluiter op de planeet. Amerika is de grootste gesloten barak op de aardbol. Mensen opsluiten is een echte industrie in de VS.


Kortom, als het aantal opgeslotenen uw criterium is, dan is Noord-Korea inderdaad twee keer minder wreed dan Amerika.

't Is maar dat ge het weet.

Johan Bollen
7 juni 2008, 16:10
Iemand het idee van McCain al gehoord om een nieuwe alliantie van westerse democratieën op te richten, in navolging van de VN? Uitgesloten: China en Rusland.

En dat terwijl Gates zopas in azië is gaan verkondigen dat de VS een 'Pacific nation' is. Die heimwee naar de koude oorlog dient niet het belang van Europa. Als de VS over de Pacific kijken dan moet Europa niet verhinderd naar het oosten en het zuiden te kijken, in plaats van slechts over de Atlantic.

Thomas-
7 juni 2008, 16:44
Ik gok op McCain. Geen perfecte kandidaat maar hij lijkt me wel beter dan het alternatief.

Antoon
7 juni 2008, 18:34
Misschien wel. Er zitten per slot van rekening véél, véél meer mensen in gevangenissen in de VS dan er Noord-Koreanen opgesloten zitten in Noord-Korea.


Ziehier de kampen en gevangenissen van Noord-Korea en het aantal gedetineerden:

-Camp 22: 50,000
-Yodŏk: 30,000
-Kaechon: 6,000
-Onsong: 15,000
-Taehung: 1000

Totaal: 102,000

Noord-Korea telt 23.3 miljoen inwoners. Het aantal gevangenen bedraagt dus 4.3 promille.


De V.S. zijn zoals bekend wereldleider, absolute nummer één, met bijna dubbel zoveel gevangenen, maar liefst 7.15 promille.

Amerika is één grote gevangenis. Amerika is de grootste mensenopsluiter op de planeet. Amerika is de grootste gesloten barak op de aardbol. Mensen opsluiten is een echte industrie in de VS.


Kortom, als het aantal opgeslotenen uw criterium is, dan is Noord-Korea inderdaad twee keer minder wreed dan Amerika.

't Is maar dat ge het weet.


Jouw cijfers uit Korea zijn uit de lucht gegrepen. Het echte aantal is onbekend, maar er zijn genoeg experts die het over vele honderdduizenden hebben.

Verder zou ik toch niet teveel gaan vergelijken hoor. Want de gevangenissen in Noord-Korea zijn echte concentratiekampen, ze moeten niet onderdoen voor de nazi's in WOII.

Lees bijvoorbeeld dit artikel (gewoon erop klikken) : Revealed: the gas chamber horror of North Korea's gulag. A series of shocking personal testimonies is now shedding light on Camp 22 - one of the country's most horrific secrets (http://www.guardian.co.uk/world/2004/feb/01/northkorea)

Dat jij hier nog steeds achter staat is gewoon hallucinant.

lezer
7 juni 2008, 22:23
Obama lijkt mij het meeste kans te maken, gezien de adviseurs en steun van de elite die hij heeft. De elite beseft dat de neocons totaal ongeloofwaardig zijn geworden; er is dus nood aan 'chance we can believe in'.

Kijk maar eens even naar dit interview met Zbigniew Brzezinski:http://www.msnbc.msn.com/id/21134540/vp/25021292#25001825
Met zo'n adviseur is het duidelijk dat Obama de wereldpolitiek iets 'subtieler' en 'intelligenter' zal aanpakken als de neocons.

Wanneer je echter weet dat Brzezinski als buitenland adviseur de oorlog van de Sovjets in Afganistan en de Irak - Iran oorlog mee heeft uitgelokt, volgens het recept van 'the Grand Chessboard', dan weet je vooral dat de genocides die de VS-regering op haar geweten zal hebben enkel 'geloofwaardiger' en 'intelligenter' verpakt zullen worden: verzwak je vijanden door ze tegen elkaar op te zetten en elkaar te laten uitmoorden.

Daarnaast de taktiek van de 'fluwelen' revoluties, waarover je wel nog van mening kan verschillen.

Niet toevallig dat Brzezinski het vice-presidentschap van Hillary totaal afwijst.
De Bush - Clintondynastie is volledig uitgespeeld, ondanks gemaakte beloftes. Hij beseft dat de Clintons werkelijk alles zouden doen om opnieuw aan de macht te geraken.
Anderzijds kan Obama enkel winnen met de volle steun van Hillary, anders gaat 40% van haar kiezers voor McCain stemmen of helemaal niet.

En als Obama toch niet wint, zal Mc Cain de job ook wel doen. Als je ziet op hoeveel thema's hij tijdens de campagne al gedraaid is, is het duidelijk dat deze 'Leader you can believe in' zal doen wat hem opgedragen wordt, terwijl hij toch de indruk wekt(e) van een onafhankelijke maverick te zijn, die niet al teveel met de Bush-clan geassocieerd wordt.

lezer
7 juni 2008, 22:34
En toch zou ik Clinton nog niet helemaal afschrijven.
Ik acht de Clinton's tot werkelijk alles in staat en wat als er tussen nu en november iets gebeurt met Obama? De Kennedy's kunnen er alvast van meespreken.

Het Obama kamp beseft dit echter ook en zal de nodige veiligheidsmaatregelen treffen.
Benieuwd om te zien wie het haalt.

Toch fascinerend zo'n interne elite-struggle.
Maar uiteindelijk blijft het een feodaal syteem: de ene koning/keizer/hertog/graaf probeerde zijn macht te vergroten ten koste van de andere, maar het gewone volk bleef altijd onderworpen.

Sinds de Amerikaanse en Franse revolutie gebeurt het allemaal wat subtieler en 'democratischer', maar in wezen is er niets veranderd.
't Is te zeggen, vanuit de kant van de elite.
Bij 'het gewone volk' leeft wel een toenemende behoefte aan vrijheid en democratie, en dat heeft de ergste uitwassen van het feodalisme in het westen wel doen verdwijnen. Daarom moet de elite ook steeds 'subtieler' en 'intelligenter' te werk gaan om haar macht te behouden.

kelt
8 juni 2008, 09:05
Nu zal Hilary de taak hebben om haar eigen "kiezers" binnenboord te houden bij de democraten ....een aanzienlijke taak,maar vermoedelijk niet onmogelijk...

Haar "uitstaptoespraak" was goed,was duidelijk...en gracieus tegenover diegene die haar persoonlijke droom uiteindelijk in puin gereden heeft....hopelijk zijn de hilary-fans even gracieus....Het goede nieuws is dat nog voor de democratische conventie dit zaakje geregeld is,en dat de democratische kiezers niet moeten meemaken dat de vele honderden niet-gekozen("vrije") kiesmannen van de partij eventjes gingen bepalen wie de officiele presidentskandidaat moest worden....dat zou een afgang van formaat geweest zijn en extra munitie voor de Republikeinse kiesmachine....(en terecht natuurlijk..)


Obama of McCain......nog te ver weg om het al te kunnen zeggen,beide kandidaten hebben nog maanden gelegenheid om kemels te schieten ...:|


Ik geloof niet dat deze keer een "onafhankelijke kandidaat" ervan zou kunnen "beschuldigd" worden dat hij stemmen van de democraten weggetrokken zou hebben(eigenlijk een belachelijke beschulduiging ook),al is het maar omdat Barack Obama blijkbaar erg veel "nieuw" volk richting stemhokjes zal trekken....(als hij ooit een verdienste zal hebben dan is dit zeker een verdienste van formaat!)

C2C
8 juni 2008, 13:26
Jouw cijfers uit Korea zijn uit de lucht gegrepen. Het echte aantal is onbekend, maar er zijn genoeg experts die het over vele honderdduizenden hebben.

Verder zou ik toch niet teveel gaan vergelijken hoor. Want de gevangenissen in Noord-Korea zijn echte concentratiekampen, ze moeten niet onderdoen voor de nazi's in WOII.

Lees bijvoorbeeld dit artikel (gewoon erop klikken) : Revealed: the gas chamber horror of North Korea's gulag. A series of shocking personal testimonies is now shedding light on Camp 22 - one of the country's most horrific secrets (http://www.guardian.co.uk/world/2004/feb/01/northkorea)

Dat jij hier nog steeds achter staat is gewoon hallucinant.

Ik sta helemaal niet achter de concentratiekampen in Noord-Korea.

Ik neem gewoon Antoon op zijn woord. Er zitten in de VS veel meer mensen opgesloten dan in Noord-Korea. Dat is gewoon een zeer welbekend feit.

Amerika is één grote gevangenis. Hij staat daar blijkbaar volledig achter.

Ik verdoordeel beide systemen: de stalinistische dictatuur met concentratiekampen én de kapitalistische democratuur die één grote gevangenis is.

Beide systemen zijn een symbool van onvrijheid.

Praetorian
8 juni 2008, 14:12
de kapitalistische democratuur die één grote gevangenis is.

http://blogoehlert.typepad.com/photos/uncategorized/2007/04/22/foucault.jpeg

Kapitalisme als panopticon, nog steeds 1 van de meest briljante visies in de filosofie.

garfield
8 juni 2008, 16:11
Ik denk uiteindelijk toch McCain. Waarom?

--> Obama is te links voor de doorsnee Amerikaan. Dat kost hem stemmen. McCain is te links voor de doorsnee Republikein, wat wel wat meer stemmen naar andere partijen (Constitution, mssn Libertarian) zou kunnen brengen, maar wellicht gewoon zal resulteren in thuisblijven - in elk geval kan Obama daar niet erg van profiteren.

--> Ik hoop op Richardson als vp met Obama, maar als het Clinton wordt, dan zouden we wel eens een ingewikkeld verhaal kunnen krijgen. Onderzoek wijst uit dat de kiezers voor Clinton en McCain erg dicht bij elkaar liggen, en dat Clinton-kiezers vaak niet zo tuk zijn op Obama (die ze te links vinden &c.). Als Clinton de running mate van Obama wordt, zou dat hen kunnen overhalen om toch op hem te stemmen zodat ze in elk geval Clinton als matigende stem in het Witte Huis hebben, of dat ze juist voor McCain gaan stemmen omdat het voor hen in sé wat de programma's betreft niet echt veel nuance opbrengt.

--> McCain zal zich verder distantiëren van Bush en in de komende maanden in de belangstelling komen door een vernieuwing bij de Republikeinen te promoten, los van wat hij zal noemen het "starre eenrichtingsdenken van de voorbije jaren". Hij zal een stevige politiek voorstaan in Irak (nog altijd gesmaakt door een groot deel van de bevolking). Bijkomend iets: als Clinton de running mate van Obama wordt, zal hij kunnen wijzen op de inconsistentie tussen het stemgedrag van beiden inzake Irak.

Degelijke analyse.
akkoord dus

Praetorian
9 juni 2008, 01:06
Waarom stemmen op Nader?
-> http://www.votenader.org/issues/

Pølle
9 juni 2008, 01:11
Sorry, flauw mopke.

netslet
9 juni 2008, 01:31
Work to end corporate personhood (http://www.votenader.org/issues/corporate-personhood/)

Dat zou echt té beestig zijn, moest dat ooit werkelijkheid worden.

Ik vrees echter dat het McCain zal worden. Ik baseer mij op de odds van enkele van de grootste (online) bookmakers ter wereld.

morgen
9 juni 2008, 01:43
Ik hóóp Obama en ik geloof er ook wel in. Als het John 'never surrender in Iraq' McCain wordt zal ik daar toch even niet goed van zijn denk ik.

Pavolini
9 juni 2008, 16:58
Sloan Carafello (http://www.hln.be/hln/nl/959/Bizar/article/detail/305591/2008/06/09/Amerikaan-springt-zonder-parachute-uit-vliegtuig.dhtml) posthuum voor nieuwe yankee-president! :lol:

Manmanman... die yanks. Dom, dommer en... yankee.

Nr.10
9 juni 2008, 19:12
De NWO last de verkiezingen af.
Is de logica zelve.
Maw: het doet er niet toe.