PDA

View Full Version : Waarom blazen de zwarten ons niet op?


Darwin
18 maart 2004, 18:02
Weet er iemand hoe het komt dat de zwarten de Europeanen en de Amerikanen niet opblazen?

Nochtans hebben onze voorouders hen op de meest schandelijke manier misbruikt en worden hun landen nu nog steeds door ons op een neokoloniale manier behandeld. Hun landen behoren tot de armste van de wereld terwijl wij die landen vroeger hebben leeggezogen en er de hulpbronnen ook vandaag nog continu blijven wegroven.

Waarom voeren de mensen uit de negerstaten geen terreuraanvallen op ons uit?

Weet er iemand het antwoord hierop?

illwill
18 maart 2004, 18:06
Ik weet het niet maar indien de spanjaarden nu ook de islamieten zou gaan bestoken...waar gaat het ophouden?

eigeeltje
18 maart 2004, 18:43
Weet er iemand hoe het komt dat de zwarten de Europeanen en de Amerikanen niet opblazen?

Nochtans hebben onze voorouders hen op de meest schandelijke manier misbruikt en worden hun landen nu nog steeds door ons op een neokoloniale manier behandeld. Hun landen behoren tot de armste van de wereld terwijl wij die landen vroeger hebben leeggezogen en er de hulpbronnen ook vandaag nog continu blijven wegroven.

Waarom voeren de mensen uit de negerstaten geen terreuraanvallen op ons uit?

Weet er iemand het antwoord hierop?


Gelukkig dat we u nog hebben en dat we zo weten dat zwarte moslims nooit aanslagen zullen plegen tegen ons. zo zie je maar dat niet alle moslims terroristen zijn, u zegt het zelf ook.

Darwin
18 maart 2004, 18:49
Weet er iemand hoe het komt dat de zwarten de Europeanen en de Amerikanen niet opblazen?

Nochtans hebben onze voorouders hen op de meest schandelijke manier misbruikt en worden hun landen nu nog steeds door ons op een neokoloniale manier behandeld. Hun landen behoren tot de armste van de wereld terwijl wij die landen vroeger hebben leeggezogen en er de hulpbronnen ook vandaag nog continu blijven wegroven.

Waarom voeren de mensen uit de negerstaten geen terreuraanvallen op ons uit?

Weet er iemand het antwoord hierop?


Gelukkig dat we u nog hebben en dat we zo weten dat zwarte moslims nooit aanslagen zullen plegen tegen ons. zo zie je maar dat niet alle moslims terroristen zijn, u zegt het zelf ook.

Volgens mij hebben de moslims in Nigeria het momenteel veel te druk met het stenigen van vrouwen die verkracht werden.

S.
18 maart 2004, 19:37
Weet er iemand hoe het komt dat de zwarten de Europeanen en de Amerikanen niet opblazen?

Nochtans hebben onze voorouders hen op de meest schandelijke manier misbruikt en worden hun landen nu nog steeds door ons op een neokoloniale manier behandeld. Hun landen behoren tot de armste van de wereld terwijl wij die landen vroeger hebben leeggezogen en er de hulpbronnen ook vandaag nog continu blijven wegroven.

Waarom voeren de mensen uit de negerstaten geen terreuraanvallen op ons uit?

Weet er iemand het antwoord hierop?

Wat is Uw punt eigenlijk? U weet toch ook dat terrorisme niet verbonden is met ras. U vergeet blijkbaar dat terrorisme niet enkel bij moslims voorkomt.

http://www.southernmessenger.org/images/kkk_C.jpg

tomm
18 maart 2004, 19:39
Zwarten zijn niet zo goed georganiseerd en niet zo wraakzuchtig als Arabieren en zijn minder met politiek bezig.

uwagan
18 maart 2004, 19:59
Zwarten zijn niet zo goed georganiseerd en niet zo wraakzuchtig als Arabieren en zijn minder met politiek bezig.

Rwanda? Liberia? onze Congo? Nee, ze hebben het te druk mekander uit te moorden.

maddox
18 maart 2004, 20:30
Ze zijn blijkbaar iets slimmer, en plegen geen vrijwillige zelfmoord om iemand van de tegenpartij te grazen te nemen.

Eneuh, het waren wel Arabieren die het voorbeeld gaven qua slavenhandel, dus als de negertjes eens dezelfde trukken gaan toepassen ,dan zie ik ook in het midden oosten bommen ontploffen.

Darwin
18 maart 2004, 21:39
Weet er iemand hoe het komt dat de zwarten de Europeanen en de Amerikanen niet opblazen?

Nochtans hebben onze voorouders hen op de meest schandelijke manier misbruikt en worden hun landen nu nog steeds door ons op een neokoloniale manier behandeld. Hun landen behoren tot de armste van de wereld terwijl wij die landen vroeger hebben leeggezogen en er de hulpbronnen ook vandaag nog continu blijven wegroven.

Waarom voeren de mensen uit de negerstaten geen terreuraanvallen op ons uit?

Weet er iemand het antwoord hierop?

Wat is Uw punt eigenlijk? U weet toch ook dat terrorisme niet verbonden is met ras. U vergeet blijkbaar dat terrorisme niet enkel bij moslims voorkomt.

http://www.southernmessenger.org/images/kkk_C.jpg

Ik meen dat het punt dat ik hier wil maken nogal duidelijk is.

Iedereen doet maar alsof ze zich afvragen waarom de moslims de ene na de andere aanval lanceren op het westen.

Wat we nu al decennia lang te horen krijgen is dat het de schuld is van ons westerlingen zelf. Dat de mensen in de Arabische wereld zo door het westen worden uitgebuit en verdrukt en in zulke miserabele omstandigheden iets van hun leven moeten trachten te maken, dat ze van pure ellende hun onderdrukkers en uitbuiters, wij westerlingen dus met terreur bestoken.

Terreur is voor vele linksen een gevolg van de tegenstelling "arme Zuiden" tegen "Rijke Noorden".


Waarom komen de armste en door ons meest misbruikte volkeren dan niet tegen ons in opstand?

Moeilijk is het toch niet? Je neemt gewoon wat kartonsnijmesjes mee op reis en hup daar gaan de hoogste gebouwen van het westen. Waarom doen de Congolezen dat niet met ons Belgen? Wat wij hen aangedaan hebben is toch veel erger dan wat de Spanjaarden in Irak hebben aangericht bvb.

tomm
19 maart 2004, 01:33
Rwanda? Liberia? onze Congo? Nee, ze hebben het te druk mekander uit te moorden.

Dat zijn eeuwenoude stammentwisten heeft weinig met wraak of religie te zien maar eerder met materiële zaken. (wat niet wegneemt dat Westerse landen hiervan profiteren om hun belangen te dienen). Echt goed georganiseerd kun je deze burgeroorlogen ook niet noemen hé, gelijk welk westers of zelfs Arabisch leger zou korte metten maken met dat zootje ongeregeld, alleen vindt niemand het de moeite om daar veel energie in te steken.





Ik meen dat het punt dat ik hier wil maken nogal duidelijk is.

Iedereen doet maar alsof ze zich afvragen waarom de moslims de ene na de andere aanval lanceren op het westen.

Waarom komen de armste en door ons meest misbruikte volkeren dan niet tegen ons in opstand?

Moeilijk is het toch niet? Je neemt gewoon wat kartonsnijmesjes mee op reis en

Wat we nu al decennia lang te horen krijgen is dat het de schuld is van ons westerlingen zelf. Dat de mensen in de Arabische wereld zo door het westen worden uitgebuit en verdrukt en in zulke miserabele omstandigheden iets van hun leven moeten trachten te maken, dat ze van pure ellende hun onderdrukkers en uitbuiters, wij westerlingen dus met terreur bestoken.

Terreur is voor vele linksen een gevolg van de tegenstelling "arme Zuiden" tegen "Rijke Noorden".
hup daar gaan de hoogste gebouwen van het westen. Waarom doen de Congolezen dat niet met ons Belgen? Wat wij hen aangedaan hebben is toch veel erger dan wat de Spanjaarden in Irak hebben aangericht bvb.

Dit is afhankelijk van de "volksaard", Afrikanen en ook de Oost-Aziaten vergeten en vergeven sneller dan "blanken", of dat nu Arabieren, Ieren, Kaukasiërs of Joegoslaven zijn. denk maar eens wat de Amerikanen aan de vietnamezen hebben aangedaan, bijna een hele generatie werd weggebombardeerd, en toch zijn Amerikaanse toeristen en zakenlui opnieuw welkom in Vietnam. Niet dat ze het vergeten zijn, maar ze hebben de oorlog gewonnen en vinden het niet nuttig om wraakzuchtig te blijven en het past niet in hun strategie om snel een welvarend land te worden.

neruda
19 maart 2004, 08:02
quote="Darwin"]

Waarom voeren de mensen uit de negerstaten geen terreuraanvallen op ons uit?
Weet er iemand het antwoord hierop?[/quote]


Wat is Uw punt eigenlijk? U weet toch ook dat terrorisme niet verbonden is met ras. U vergeet blijkbaar dat terrorisme niet enkel bij moslims voorkomt.

S. heeft gelijk , niets met kleur , religie of origine te maken.
Naar mijn weten ken ik weinig of geen Afrikaanse staat die rechtreeks of onrechtreeks door de Westerse wereld onderdrukt en vernedert wordt.
De Amerikanen hebben het geprobeert maar zwaar afgestraft , remember Somalië.
...... 8)

Calle
19 maart 2004, 11:07
Naar mijn weten ken ik weinig of geen Afrikaanse staat die rechtreeks of onrechtreeks door de Westerse wereld onderdrukt en vernedert wordt.
De Amerikanen hebben het geprobeert maar zwaar afgestraft , remember Somalië.
...... 8)

What the ?????

En ik maar denken dat de Amerikanen en de UN daar waren om het moorden te stoppen en de hulpgoederen bij de mensen te krijgen.


Stom van mij .

Mitgard
19 maart 2004, 11:56
Waarom voeren de mensen uit de negerstaten geen terreuraanvallen op ons uit?

zie jij hierin een probleem?

Fonske
19 maart 2004, 12:46
Darwin scheef
Terreur is voor vele linksen een gevolg van de tegenstelling "arme Zuiden" tegen "Rijke Noorden".

Waarom komen de armste en door ons meest misbruikte volkeren dan niet tegen ons in opstand?

Tja... waarom niet? Of mischien eerder waarom nog niet?
Een situatie waarbij 20% van de wereldbevolking 80% van de grondstoffen gebruikt is gewoon niet houdbaar.

Darwin
19 maart 2004, 14:15
Naar mijn weten ken ik weinig of geen Afrikaanse staat die rechtreeks of onrechtreeks door de Westerse wereld onderdrukt en vernedert wordt.

Hallooooooooooooo 8O 8O 8O



Nog zo ene en 't is Kerstmis.

Darwin
19 maart 2004, 14:33
Darwin scheef
Terreur is voor vele linksen een gevolg van de tegenstelling "arme Zuiden" tegen "Rijke Noorden".

Waarom komen de armste en door ons meest misbruikte volkeren dan niet tegen ons in opstand?

Tja... waarom niet? Of mischien eerder waarom nog niet?
Een situatie waarbij 20% van de wereldbevolking 80% van de grondstoffen gebruikt is gewoon niet houdbaar.

Misschien is het geloof van die mensen in zichzelf en in hun eigen mogelijkheden om vooruit te komen groter dan dat van de moslims voor wie het verboden is om in zichzelf en in hun mogelijkheden om vooruit te komen te geloven?

athena
19 maart 2004, 14:37
quote="Darwin"]

Waarom voeren de mensen uit de negerstaten geen terreuraanvallen op ons uit?
Weet er iemand het antwoord hierop?


Wat is Uw punt eigenlijk? U weet toch ook dat terrorisme niet verbonden is met ras. U vergeet blijkbaar dat terrorisme niet enkel bij moslims voorkomt.

S. heeft gelijk , niets met kleur , religie of origine te maken.
Naar mijn weten ken ik weinig of geen Afrikaanse staat die rechtreeks of onrechtreeks door de Westerse wereld onderdrukt en vernedert wordt.
De Amerikanen hebben het geprobeert maar zwaar afgestraft , remember Somalië.
...... 8)[/quote] Welk moslimland werd er voor de aanslagen van 11 september 2001 door de Amerikanen bezet? :roll:

S.
19 maart 2004, 14:39
Naar mijn weten ken ik weinig of geen Afrikaanse staat die rechtreeks of onrechtreeks door de Westerse wereld onderdrukt en vernedert wordt.

Hallooooooooooooo 8O 8O 8O



Nog zo ene en 't is Kerstmis.

Awel Darwin, leg dan eens uit vanwaar terreur komt? Wat verbindt de ETA, Al Qaeda, de KKK en bepaalde anarchistische of communistische groeperingen met elkaar?

athena
19 maart 2004, 14:47
Mijn inziens kan de schaal van de ETA aanslagen en de aanslagen van Al Quada moeilijk met elkaar vergelijken me dunkt. :roll:

Griffin
19 maart 2004, 14:53
Mijn kan de schaal van de ETA aanslagen en de aanslagen van Al Quada moeilijk met elkaar vergelijken me dunkt. :roll:

Mijn schaal kan dat wel, ETA pleegt voornamelijk aanslagen tegen Spaanse instellingen, politie, banken, etc... Al-Qaeda of zij die zich zo noemen willen gewoon zoveel mogelijk burgerslachtoffers maken.

Maar met schaal heeft terrorisme niks te maken, het is en blijft terrorisme.

S.
19 maart 2004, 15:11
Mijn inziens kan de schaal van de ETA aanslagen en de aanslagen van Al Quada moeilijk met elkaar vergelijken me dunkt. :roll:

Terrorisme is terrorisme. U antwoordt naast de kwestie.

athena
19 maart 2004, 15:19
Mijn inziens kan de schaal van de ETA aanslagen en de aanslagen van Al Quada moeilijk met elkaar vergelijken me dunkt. :roll:

Terrorisme is terrorisme. U antwoordt naast de kwestie. De meest gehanteerde definitie omschrijft terrorisme als het raken of trachten te raken van burgers en burgerdoelwitten met als doel angst te zaaien en de samenleving te destabiliseren.
De ETA heeft in het verleden haar aanslagen altijd zeer gericht gepleegd en heeft burgerdoelwitten steeds vermeden. idem bv. de CCC

S.
19 maart 2004, 15:28
Allé, ge hebt dus goed terrorisme en slecht terrorisme. En slecht terrorisme is zeker 'den Islam'?

http://www.nnc.cubaweb.cu/imagenes/mc%20veigh.jpg

Fonske
19 maart 2004, 15:30
Ja maar waar trekt men de lijn? Wat is terrorisme? In het verleden een nogal subjectief concept gebleken.
Neem nu, de Mujahedin in Afganistan ten tijde van de USSR. Voor de VSA waren dit vrijheidsstrijders waarvan men zelf vond dat hun nobele doel hulp verdiende . Iets meer dan een decenia later zijn het terrroristen. Tja...

Ik ben wel, akkoord ETA en Al-Qaida zijn terroristische organisaties. Maar er bestaat wel degelijk een onderscheid. Ik kan de doelen van ETA duidelijk omschrijven. Kan jij dat van Al-Qaida?
Het willekeurige en het ontbreken van een duidelijk doel van de aanslagen van Al-Qaida maakt hun acties veel ernstiger.
Ook qua middelen kan men ze bezwaarlijk gelijkstellen.

athena
19 maart 2004, 15:32
Ik heb nooit gezegd dat ik de aanslagen van de ETA goedkeur er is alleen een groot verschil op vlak van schaal, methode, doelstellingen en gevolgen.
Net zomin keur ik de daden van McVeigh goed, ik vind ze verschrikkelijk, maar hij was een eenzame pervert en geen lid van een wereldwijd verspreid terreurnetwerk zoals Al Quada, de impact van zijn daden zijn op termijn dus veel kleiner.

Pelgrim
19 maart 2004, 15:34
Nog een verschil: als morgen Baskenland onafhankelijk wordt, houdt de ETA gewoon op te bestaan, omdat haar primair doel dan bereikt zou zijn. Een doel dat op zich overigens geen mensenlevens zou kosten. Al Qaeda leeft van die aanslagen, die aanslagen zijn Bin Ladens doel.

S.
19 maart 2004, 15:37
Ik heb nooit gezegd dat ik de aanslagen van de ETA goedkeur er is alleen een groot verschil op vlak van schaal, methode, doelstellingen en gevolgen.
Net zomin keur ik de daden van McVeigh goed, ik vind ze verschrikkelijk, maar hij was een eenzame pervert en geen lid van een wereldwijd verspreid terreurnetwerk zoals Al Quada, de impact van zijn daden zijn op termijn dus veel kleiner.

Hij was iemand die leed aan ideologische verdwazing, het als de KKK, ETA, Al Qaeda en de kamikazes. Het is echt belachelijk dat sommige het terrorisme nu willen stoppen in één vakje (de islam) terwijl het glashelder is dat -zoals professor Coolsaet stelt- terrorisme van alle tijden is.

Hanne
19 maart 2004, 15:41
Mijn kan de schaal van de ETA aanslagen en de aanslagen van Al Quada moeilijk met elkaar vergelijken me dunkt. :roll:

Mijn schaal kan dat wel, ETA pleegt voornamelijk aanslagen tegen Spaanse instellingen, politie, banken, etc... Al-Qaeda of zij die zich zo noemen willen gewoon zoveel mogelijk burgerslachtoffers maken.

Maar met schaal heeft terrorisme niks te maken, het is en blijft terrorisme.

Ach zo, schaal is maar een verwaarloosbaar detail.
De ETA blies 800 mensen de lucht in in de laatste 25 jaar, Al Qaeda ruimt 1/4 van dat aantal in één dag op.

Voor mij is het geen verwaarloosbaar detail.
Het risico dat ik morgen door de ETA wordt neer gehaald is zo'n miljoen keer kleiner dan het risico samen met een paar duizend anderen de lucht in te vliegen omdat een moslimzot goesting krijgt op z'n 60 maagden.

athena
19 maart 2004, 15:42
Terrorisme is van alle tijden, de schaal en de impact echter zijn wisselend.
Trouwens waar staat er dat ik de islam alleen viseer? Weer een politiek- correct trukje om mensen in een racistisch hoekje te drummen? :roll:

S.
19 maart 2004, 15:44
Terrorisme is van alle tijden, de schaal en de impact echter zijn wisselend.
Trouwens waar staat er dat ik de islam alleen viseer? Weer een politiek- correct trukje om mensen in een racistisch hoekje te drummen? :roll:

Racistisch? Ik dacht dat het over godsdienst en niet over ras ging? En wie zegt dat ik het over U had?

athena
19 maart 2004, 15:50
Terrorisme is van alle tijden, de schaal en de impact echter zijn wisselend.
Trouwens waar staat er dat ik de islam alleen viseer? Weer een politiek- correct trukje om mensen in een racistisch hoekje te drummen? :roll:

Racistisch? Ik dacht dat het over godsdienst en niet over ras ging? En wie zegt dat ik het over U had? Het zijn anders wel altijd moslims die de term racisme hanteren als ze een opmerking krijgen, hoe terecht soms ook. Tussen de regels van uw 3 vorige quote's was duidelijk te lezen dat u zich (ook) tot mij richtte.

S.
19 maart 2004, 15:55
Racistisch? Ik dacht dat het over godsdienst en niet over ras ging? En wie zegt dat ik het over U had? Het zijn anders wel altijd moslims die de term racisme hanteren als ze een opmerking krijgen, hoe terecht soms ook. Tussen de regels van uw 3 vorige quote's was duidelijk te lezen dat u zich (ook) tot mij richtte.

Fijn voor U dat U tussen de regels leest wat U wilt lezen. De term 'racisme' wordt inderdaad misbruikt door een te groot aantal moslims, maar dat is een andere discussie.

Cynicus
19 maart 2004, 20:59
Weet er iemand hoe het komt dat de zwarten de Europeanen en de Amerikanen niet opblazen?



Trek toch geen te snelle conclusies. Het gevaar van de negrisering van onze maatschappij mag toch niet worden onderschat.


Nochtans hebben onze voorouders hen op de meest schandelijke manier misbruikt en worden hun landen nu nog steeds door ons op een neokoloniale manier behandeld. Hun landen behoren tot de armste van de wereld terwijl wij die landen vroeger hebben leeggezogen en er de hulpbronnen ook vandaag nog continu blijven wegroven.



Het Westen hoeft helemaal geen schuldcomplexen te hebben over zijn kolonieverleden. De dekolonisatie van Afrika kan eerder worden beschouwd als een historische vergissing. Afrika is er na de dekolonisatie niet bepaald op vooruit gegaan. Akkoord, er zijn tijdens de kolonisatie fouten gemaakt, maar uit fouten kan men leren. Maar dat betekent nog niet dat men het kind met het badwater moet weggooien.

Darwin
19 maart 2004, 21:23
Trek toch geen te snelle conclusies. Het gevaar van de negrisering van onze maatschappij mag toch niet worden onderschat.



Het Westen hoeft helemaal geen schuldcomplexen te hebben over zijn kolonieverleden. De dekolonisatie van Afrika kan eerder worden beschouwd als een historische vergissing. Afrika is er na de dekolonisatie niet bepaald op vooruit gegaan. Akkoord, er zijn tijdens de kolonisatie fouten gemaakt, maar uit fouten kan men leren. Maar dat betekent nog niet dat men het kind met het badwater moet weggooien.

Cynicus, jij moet toch eens dringend iets gaan lezen over hoe "onze" Congo ontstaan is hoor.

Als je het mij vraagt is Hitler in de leer geweest bij Leopold van Saxen Coburg.

Tot een jaar geleden wist ik daar ook niet veel meer over dan dat er destijds enkele duizenden zwarten in de Congo omgekomen zouden zijn.

Maar het blijken er nu 1000 keer meer geweest te zijn dan die duizenden. Waarschijnlijk heeft Leopold meer negers laten uitmoorden in de Congo dan Hitler Joden in Europa.

Spreek dus aub niet over het kind en het badwater.

Cynicus
19 maart 2004, 21:26
Trek toch geen te snelle conclusies. Het gevaar van de negrisering van onze maatschappij mag toch niet worden onderschat.



Het Westen hoeft helemaal geen schuldcomplexen te hebben over zijn kolonieverleden. De dekolonisatie van Afrika kan eerder worden beschouwd als een historische vergissing. Afrika is er na de dekolonisatie niet bepaald op vooruit gegaan. Akkoord, er zijn tijdens de kolonisatie fouten gemaakt, maar uit fouten kan men leren. Maar dat betekent nog niet dat men het kind met het badwater moet weggooien.

Cynicus, jij moet toch eens dringend iets gaan lezen over hoe "onze" Congo ontstaan is hoor.

Als je het mij vraagt is Hitler in de leer geweest bij Leopold van Saxen Coburg.

Tot een jaar geleden wist ik daar ook niet veel meer over dan er enkele duizenden zwarten in de Congo omgekomen zouden zijn.

Maar het blijken er nu 1000 keer meer geweest te zijn dan die duizenden. Waarschijnlijk heeft Leopold meer negers laten uitmoorden in de Congo dan Hitler in Europa.

Spreek dus aub niet over het kind en het badwater.

En hoeveel negers zijn er reeds omgekomen door onderlinge stammentwisten ?

Hexa
19 maart 2004, 23:22
Cynicus, jij moet toch eens dringend iets gaan lezen over hoe "onze" Congo ontstaan is hoor.

Als je het mij vraagt is Hitler in de leer geweest bij Leopold van Saxen Coburg.

Tot een jaar geleden wist ik daar ook niet veel meer over dan er enkele duizenden zwarten in de Congo omgekomen zouden zijn.

Maar het blijken er nu 1000 keer meer geweest te zijn dan die duizenden. Waarschijnlijk heeft Leopold meer negers laten uitmoorden in de Congo dan Hitler in Europa.

Spreek dus aub niet over het kind en het badwater.

Dan zwijgen we nog maar over de massale slavendeportatie naar Noord
en Zuid-Amerika door de Europeese koloniale machten.


En hoeveel negers zijn er reeds omgekomen door onderlinge stammentwisten ?

Cynicus als ik jouw morgen neerschiet is het dus in orde: Blanken hebben elkaar in ettelijke oorlogen al afgeslacht.

maddox
20 maart 2004, 05:06
Hexa schreef,

Dan zwijgen we nog maar over de massale slavendeportatie naar Noord
en Zuid-Amerika door de Europeese koloniale machten.

Klopt, de meeste slavenschepen waren van of Portugese of Nederlandse origine.Maar de handelaars vanwie de kapiteins de slaven kochten waren Arabieren, en moslims daarenboven. Later zijn er stamhoofden mee op die trein gesprongen en verkochten deze krijgsgevangenen of ongewensten aan de slaventransporteurs.

En zien we nu Mekka de lucht in gaan, omdat een negerstam de Arabische slavendrijvers een hak wil zetten?

Seba
20 maart 2004, 21:29
Het zou kunnen hoor, maar ik wist niet da de arabieren daar toen al waren, de Portugezen durfden aanvankelijk alleszins het binnenland niet binnengaan, ze hadden enkel forten aan de kust, tzou me dus toch een beetje verwonderen als de arabieren daar al waren.
Op http://slavernij.kennisnet.nl/ vind je trouwens bij feiten: 1482
De Portugezen vestigen een slavendepot in Elmina (aan de kust van het huidige Ghana).

Hexa
20 maart 2004, 21:30
Die post was dus van mij (zelfde pc)

andev
22 maart 2004, 11:09
Ik lees hier voortdurend verwijzingen naar de tijd van de slavenhandel en de Congo-Vrijstaat, persoonlijk eigendom van LeopolII... Er valt niet te betwisten dat er toen verschrikkelijke dingen zijn gebeurd die door niets of niemand kunnen/moeten goedgepraat of geminimaliseerd worden. Maar ik voel mij persoonlijk niet in het minst verantwoordelijk voor wat er toen buiten mijn wil, mijn goedkeuring en voor mijn geboorte is gebeurd!!!
Ik vind het gewoon larie en apekool om daar nog over te beginnen bij elke discussie van die aard! Alsof bvb iedere Afrikaan, die misschien nog niet of amper kan lezen of schrijven op de hoogte is van wat wij hier uit onze geschiedenisboekjes halen en daardoor zijn gedrag laat bepalen!
Ik zit meer met de vaststelling dat de meeste van die landen nu al een hele tijd "onafhankelijk" zijn en in al die jaren enkel bewezen hebben dat ze ten eerste met veel gruwelijker dingen bezig zijn dan wij toen, en dit tegen hun eigen bevolking of buren en ten tweede dat ze met al hun vrijheid en rijkdommen zelden of nooit iets aanvangen dat het vermelden waard is, afgezien van plaatselijke politiekers en potentaten allerhande die hun zakken vullen en de miserie van hun eigen volk amper een blik
waardig achten.
Om nog eens terug te komen op het begin van mijn reactie: moeten wij nu eigenlijk geen bommen helpen leggen in Spanje bvb, want die hebben hier nogal wat uitgespookt in de tijd van Alva, de Inquisitie enz En zo zou ik nog heel wat voorbeeldjes kunnen aanhalen, maar een "reactie" is nu eenmaal geen half boek...