PDA

View Full Version : recepten uit de Nederlanden


eric v68
6 juni 2008, 21:30
De Keuken uit de Nederlanden wordt volledig ten onrechte geassocieerd met simpele gerechten als boerenkool, aardappeleters en als absoluut dieptepunt ; haring naar binnen hengelen. (even voor uw begrip, we hebben het hier over rauwe vis) :shock:

uit protest hierbij de oproep aan iedereen om hier uw recepten te plaatsen die de keuken uit de Nederlanden weer op de (menu)kaart zet.
gerechten die weerspiegelen wat voor fantastische lekkernijen en overheerlijke diners kunnen worden gemaakt van wat ons land ons oplevert.
De 'struisvogelbiefstuk in mangosaus' is dus niet toegestaan.;-)

Jaani_Dushman
6 juni 2008, 21:34
:cheer: snert :cheer:

eric v68
6 juni 2008, 21:37
:cheer: snert :cheer:

ik had het over haute quisine, jaani.
:magniet:

Jaani_Dushman
6 juni 2008, 21:50
ik had het over haute quisine, jaani.
:magniet:Dure rommel dus... :-(

moser
6 juni 2008, 21:55
Neem 1 bierglas , vul het voor een vijfde met grenadine , vul nu de rest van het glas met koud bier ... klaar ! U hebt nu het recept voor een tango ! :p

Derk de Tweede
6 juni 2008, 22:02
Raspatat met pindasaus! :lol:

Mitgard
6 juni 2008, 22:15
:cheer: snert :cheer:

dat is precies al ne keer gegeten.

Groentje-18
7 juni 2008, 00:35
Een maatje met uitjes tussen broodjes kan smaken, zeker in de Nederlandse buitenlucht. Evenals een broodje gerookte zalm.
Die kroketten uit de muur echter zijn er gewoon over, evenals de berlijnse bollen gevuld met een jam-achtig iets ("spijs" -wie heeft nog honger als-ie dat woord hoort?-) en de patisserie die er altijd heel erg lekker en vooral overdone uitziet maar ontzettend chemisch smaakt, met uitzondering van de diepvries'progret' (weet niet hoe je 't schrijft) taarten van De vries http://www.patdevries.nl/index.php, die zijn heerlijk!

Mitgard
7 juni 2008, 09:25
boekweitkoek met spek en perensiroop


Dit is een lekker streekgerecht van de Limburgse Kempen. Werd vroeger aanzien als het eten van de armen. Is zeer voedzaam, zeker met het spek en de siroop. Als je dit als ontbijt neemt, mag je er zeker van zijn dat je pas ’s avond terug honger zult hebben.



Ingrediënten:

125 gr boekweitmeel
125 gr zelfrijzende bloem
zeezout
2 eieren
5 dl melk
dungesneden spek
perensiroop of stroop
Bereidingswijze:

Meng het boekweitmeel met de zelfrijzende bloem en voeg een snuifje zeezout toe.
Klop de eieren los en meng dit samen met het meel/bloemmengsel en de melk.
Goed roeren tot een lopend beslag.
Bak vooraf het spek licht krokant aan.
Maak een koekenpan heet met wat plantaardige olie.
Leg er wat spek in, giet hierover het deegmengsel (niet te dik) en laat het geheel bakken, op een niet te hoog vuur, totdat de bovenkant niet meer lopend is.
Keer de pannenkoek om en laat nog even de andere kant bakken.
Serveer de koek met perensiroop.

Scherven A. Mok
7 juni 2008, 13:08
asperges gekookt met een botersaus met peterselie en ei en niewe patatjes en een schel of twee gekookte ham

MakingProgress
7 juni 2008, 14:08
paling in 't groen (http://www.wijzers.be/2007/06/paling-in-t-groen-een-klassieker-uit-de-scheldestreek/)

Weezer
7 juni 2008, 14:09
De Keuken uit de Nederlanden wordt volledig ten onrechte geassocieerd met simpele gerechten als boerenkool, aardappeleters en als absoluut dieptepunt ; haring naar binnen hengelen. (even voor uw begrip, we hebben het hier over rauwe vis) :shock:

uit protest hierbij de oproep aan iedereen om hier uw recepten te plaatsen die de keuken uit de Nederlanden weer op de (menu)kaart zet.
gerechten die weerspiegelen wat voor fantastische lekkernijen en overheerlijke diners kunnen worden gemaakt van wat ons land ons oplevert.
De 'struisvogelbiefstuk in mangosaus' is dus niet toegestaan.;-)

:cheer: Hollandse nieuwe :cheer: Heb er woensdag twee op, ze zijn erg goed dit jaar.

Wat is er mis met boerenkost btw? Mits met liefde bereid en zo

Weezer
7 juni 2008, 14:10
boekweitkoek met spek en perensiroop


Dit is een lekker streekgerecht van de Limburgse Kempen. Werd vroeger aanzien als het eten van de armen. Is zeer voedzaam, zeker met het spek en de siroop. Als je dit als ontbijt neemt, mag je er zeker van zijn dat je pas ’s avond terug honger zult hebben.



Ingrediënten:

125 gr boekweitmeel
125 gr zelfrijzende bloem
zeezout
2 eieren
5 dl melk
dungesneden spek
perensiroop of stroop
Bereidingswijze:

Meng het boekweitmeel met de zelfrijzende bloem en voeg een snuifje zeezout toe.
Klop de eieren los en meng dit samen met het meel/bloemmengsel en de melk.
Goed roeren tot een lopend beslag.
Bak vooraf het spek licht krokant aan.
Maak een koekenpan heet met wat plantaardige olie.
Leg er wat spek in, giet hierover het deegmengsel (niet te dik) en laat het geheel bakken, op een niet te hoog vuur, totdat de bovenkant niet meer lopend is.
Keer de pannenkoek om en laat nog even de andere kant bakken.
Serveer de koek met perensiroop.

Klinkt erg lekker! Ik dacht alleen dat spek en stroop een typisch Zeeuws fenomeen was. Weer een illusie armer :(

Jazeker
7 juni 2008, 15:01
Wat is er mis met boerenkost btw?

2

Ik denk dat de businessman die alle restaurants in Brussel nu wel heeft gezien, zou willen dat hij zijn besprekingen eens kon doen in de keuken van zijn grootmoeder waar er een keteltje dampende hutsepot klaar staat.

Jazeker
7 juni 2008, 15:07
dat is precies al ne keer gegeten.

Reminds me... ooit met het gezinnetje op een budget cruise van Cyprus naar Israel onderweg. Het was oudejaar en er was een feestmenu voorzien. Maar door het weer was de normaal erg rustige mediterannee flink met onze boot (en ons voeten) aan het spelen. Voor het diner was mijn vader al reeds kokhalzend vertrokken wegens zo zeeziek dat hij niet meer kon lopen (mijn moeder moest hem naar de kajuit begeleiden). Ikzelf begon het ook moeilijk te krijgen... dat gen moet ik van mijn vader hebben maar wou mezelf sterk houden want het was tenslotte oudejaarsavond en het menu zag er goed uit. En toen kwamen ze met een soep die er ongeveer zo uitzag en toen ze dat inschepten op mijn bord, klonk dat als "PLOP" en toen was ik ook weg. Als de bliksem.

Boadicea
7 juni 2008, 16:29
pompoensoep!!!!

Scherven A. Mok
7 juni 2008, 16:56
Reminds me... ooit met het gezinnetje op een budget cruise van Cyprus naar Israel onderweg. Het was oudejaar en er was een feestmenu voorzien. Maar door het weer was de normaal erg rustige mediterannee flink met onze boot (en ons voeten) aan het spelen. Voor het diner was mijn vader al reeds kokhalzend vertrokken wegens zo zeeziek dat hij niet meer kon lopen (mijn moeder moest hem naar de kajuit begeleiden). Ikzelf begon het ook moeilijk te krijgen... dat gen moet ik van mijn vader hebben maar wou mezelf sterk houden want het was tenslotte oudejaarsavond en het menu zag er goed uit. En toen kwamen ze met een soep die er ongeveer zo uitzag en toen ze dat inschepten op mijn bord, klonk dat als "PLOP" en toen was ik ook weg. Als de bliksem.

haha, lekker

Ik ben eens als enigste op een catamaran niet ziek geweest en iedereen was kwaad op me. Toen iedereen begon ziek te worden had ik er niet beter op gevonden dan boven op het dek te gaan staan paaldansen. Gelachen dat ik heb en iedereen groen van nijd :) en van ziekte ook.

floppy
7 juni 2008, 17:07
haha, lekker

Ik ben eens als enigste op een catamaran niet ziek geweest en iedereen was kwaad op me. Toen iedereen begon ziek te worden had ik er niet beter op gevonden dan boven op het dek te gaan staan paaldansen. Gelachen dat ik heb en iedereen groen van nijd :) en van ziekte ook.

8O:lol::lol: Hilarisch!

floppy
7 juni 2008, 17:08
pompoensoep!!!!

Nog enkele maanden wachten. Een mens zou ervoor naar gure herfstavonden gaan verlangen.

floppy
7 juni 2008, 17:09
2

Ik denk dat de businessman die alle restaurants in Brussel nu wel heeft gezien, zou willen dat hij zijn besprekingen eens kon doen in de keuken van zijn grootmoeder waar er een keteltje dampende hutsepot klaar staat.

3

:cheer: hutsepot :cheer:

floppy
7 juni 2008, 17:10
Het enige waar ik niet van hou in de Hollandse keuken, is dat men die voorverpakte Herta-worsten ook opwarmt en als WORST opdient bij stamppot.

Stamppot verdient beter!:evil:

Groentje-18
7 juni 2008, 17:42
boekweitkoek met spek en perensiroop


Dit is een lekker streekgerecht van de Limburgse Kempen. Werd vroeger aanzien als het eten van de armen. Is zeer voedzaam, zeker met het spek en de siroop. Als je dit als ontbijt neemt, mag je er zeker van zijn dat je pas ’s avond terug honger zult hebben.



Ingrediënten:

125 gr boekweitmeel
125 gr zelfrijzende bloem
zeezout
2 eieren
5 dl melk
dungesneden spek
perensiroop of stroop
Bereidingswijze:

Meng het boekweitmeel met de zelfrijzende bloem en voeg een snuifje zeezout toe.
Klop de eieren los en meng dit samen met het meel/bloemmengsel en de melk.
Goed roeren tot een lopend beslag.
Bak vooraf het spek licht krokant aan.
Maak een koekenpan heet met wat plantaardige olie.
Leg er wat spek in, giet hierover het deegmengsel (niet te dik) en laat het geheel bakken, op een niet te hoog vuur, totdat de bovenkant niet meer lopend is.
Keer de pannenkoek om en laat nog even de andere kant bakken.
Serveer de koek met perensiroop.

Dat is zo lekker hé!!! :-D
En het is de eerst keer dat ik iemand ontmoet die dit kent. :)

Weezer
7 juni 2008, 18:14
Drie-in de pan. Drie kleine, dikke pannenkoeken met appel, kaneel en rozijnen. Royaal overgoten met stroop. Mmm

stropkeuh
7 juni 2008, 19:59
Geef mij maar de boerekoolstampot met gehakt erdoor.
Specialiteit van mijn sjoeke.
Moest wel wennen aan de hollandse kost.
Kipfilet, champions erdoor, sla en fritte doet mij toch weer heimwee naar Belgie krijgen

Mitgard
7 juni 2008, 20:00
Kipfilet, champions erdoor, sla en fritte doet mij toch weer heimwee naar Belgie krijgen

de mensen beseffen dikwijls pas hoe goed het hier is als ze op een ander gaan wonen hé.

Mitgard
7 juni 2008, 20:01
Dat is zo lekker hé!!! :-D
En het is de eerst keer dat ik iemand ontmoet die dit kent. :)

misschien moeten we dat eens gaan eten hé. ;-)

Boadicea
8 juni 2008, 15:49
Nog enkele maanden wachten. Een mens zou ervoor naar gure herfstavonden gaan verlangen.

Inderdaad. Dat zou nu eens smaken, vers en niet uit blik.

Weezer
8 juni 2008, 15:52
Inderdaad. Dat zou nu eens smaken, vers en niet uit blik.

Hoe maak je dat? Nog nooit gegeten...

Boadicea
8 juni 2008, 15:54
Er zijn verschillende recepten voor pompoensoep. Persoonlijk maak ik ze graag met veel pompoen, wortelen, het wit van een prei en wat boter.