PDA

View Full Version : Boetes


StevenNr1
11 juni 2008, 11:56
Voorvallen met boetes, stel hier uw vraag.

Ik begin met het volgende, kan ik een boete met de post krijgen voor het rijden met de riem (ofte gordel) onder de arm als ik niet op heterdaad betrapt ben en er geen bewijsmateriaal is buiten de vermeende vaststelling van een agent?

manta
11 juni 2008, 12:04
Moet die vaststelling niet gebeuren door 2 agenten ? Ik dacht dat ze ook een getuige nodig hadden ...

StevenNr1
11 juni 2008, 12:21
Heb eens even op google gezocht (had dat beter eerder gedaan maar soit) en lees hier (http://www.mobilit.fgov.be/data/route/regcir/LPCREx5N.pdf): "Art. 62. De overheidspersonen die door de Koning worden aangewezen om toezicht te houden op de naleving van deze wet en haar uitvoeringsbesluiten, stellen de overtreding vast door processen-verbaal, die bewijskracht hebben zolang het tegendeel niet is bewezen."

manta
11 juni 2008, 12:27
Euh ? Dus mag jij bewijzen dat je gordel wel degelijk goed vastzat :? ...


En bij dit stukje stel ik me ook vragen :
§3. De rechter kan het herstel in het recht tot sturen afhankelijk maken van het slagen voor een of meer van de hiernavermelde examens en onderzoeken:
1° een theoretisch examen;
2° een praktisch examen;
3° een geneeskundig onderzoek;
4° een psychologisch onderzoek;
5° specifieke scholingen bepaald door de Koning.
Heeft er iemand al eens een specifieke opleiding moeten doen ?
'k Kan me daar niet veel bij voorstellen eigenlijk :-D

HAMC
11 juni 2008, 13:02
Voorvallen met boetes, stel hier uw vraag.

Ik begin met het volgende, kan ik een boete met de post krijgen voor het rijden met de riem (ofte gordel) onder de arm als ik niet op heterdaad betrapt ben en er geen bewijsmateriaal is buiten de vermeende vaststelling van een agent?

Laat het eens voorkomen, dan merkt wat uw woord waard is tegen dat van een agent.

BigF
11 juni 2008, 13:29
Ik ken zo iemand die een proces kreeg omdat 2 flikken vanop hun fiets hadden 'gezien' dat hij geen gordel aan had. Volgens mij is het zeer moeilijk om met zekerheid vast te stellen dat een voorbijrijdend chauffeur al dan niet zijn gordel draagt, ma soit.

Als hij van die boete vanaf wil moet hij bewijzen dat hij hem wel aan had...
Begin er maar aan eh?

Kim
11 juni 2008, 13:51
Voorvallen met boetes, stel hier uw vraag.

Ik begin met het volgende, kan ik een boete met de post krijgen voor het rijden met de riem (ofte gordel) onder de arm als ik niet op heterdaad betrapt ben en er geen bewijsmateriaal is buiten de vermeende vaststelling van een agent?

De agent zal in dit geval gelijk krijgen want de redenering hierachter is: waarom zou een agent jou beboeten voor iets wat je niet gedaan hebt?

Dus m.a.w. het is jouw woord tegen het zijne en jij trekt helaas (quasi altijd) aan het kortste eind.

Djiezes
11 juni 2008, 14:05
Voorvallen met boetes, stel hier uw vraag.

Ik begin met het volgende, kan ik een boete met de post krijgen voor het rijden met de riem (ofte gordel) onder de arm als ik niet op heterdaad betrapt ben en er geen bewijsmateriaal is buiten de vermeende vaststelling van een agent?

Als je je gordel effectief onder je arm droeg moet je niet beginnen mekkeren en gewoon die boete betalen. Nah!

Jaani_Dushman
11 juni 2008, 14:58
Heb eens even op google gezocht (had dat beter eerder gedaan maar soit) en lees hier (http://www.mobilit.fgov.be/data/route/regcir/LPCREx5N.pdf): "Art. 62. De overheidspersonen die door de Koning worden aangewezen om toezicht te houden op de naleving van deze wet en haar uitvoeringsbesluiten, stellen de overtreding vast door processen-verbaal, die bewijskracht hebben zolang het tegendeel niet is bewezen."Bij notarissen is dat ook zo, dacht ik. Hun woord is officiëel tot het tegendeel bewezen is.

StevenNr1
12 juni 2008, 13:27
Als je je gordel effectief onder je arm droeg moet je niet beginnen mekkeren en gewoon die boete betalen. Nah!Ik weet niet of de persoon die de boete kreeg echt in fout was*, heb wel net gehoord dat ze nooit op de plek die op de PV staat, gezien kan zijn (dubbel bestaand adres verkeerd ingevuld), maar dat maakt waarschijnlijk ook niets uit?

*Indien zo vind ik het wel belachelijk om daar meteen zonder waarschuwing €50 voor uit te schrijven.

Savatage
12 juni 2008, 13:32
Een tijdje geleden een boete gekregen omdat ik fietste op het fietspad langs de ring, in de tegengestelde richting vanwaar de auto's rijden, omdat ik ze zogezegd in gevaar bracht door hun aandacht af te leiden. 50 euro kostte me dat grapje.

manta
12 juni 2008, 13:41
'k Ben ooit wel eens tegengehouden voor een controle , het eerste dat de agent toen zei was dat iedereen een gordel moest aandoen ... Maar in m'n VW-busje zaten toen enkel standaard tweepuntsgordels , dus iedereen zat klikvast , maar dat zag m'neer de polies niet ...
Dus , tja , hoeveel waarheid zit er in een verklaring van een agent ???:?

anubis
12 juni 2008, 18:08
Ik heb een PV gekregen omdat het voorste deel van mijn auto (zo'n 15cm) langs een gele lijn stond geparkeerd. Wat moet ik op PV schrijven, ja/nee? Moeite van te procederen?

Dronkoers
12 juni 2008, 18:09
Ik heb een PV gekregen omdat het voorste deel van mijn auto (zo'n 15cm) langs een gele lijn stond geparkeerd. Wat moet ik op PV schrijven, ja/nee? Moeite van te procederen?

Het rotte hier in dit -al even rot- land, is dat procederen al evenveel kost als de boete op zich, dus als je wint, hebt ge er niks aan en als ge verliest zijt ge nog meer kwijt :-P

Ik zou gewoon wachten op een herhaling, misschien wordt die tussendoor wel "geklasseerd" ;-)

moser
12 juni 2008, 18:13
Ik heb een PV gekregen omdat het voorste deel van mijn auto (zo'n 15cm) langs een gele lijn stond geparkeerd. Wat moet ik op PV schrijven, ja/nee? Moeite van te procederen? Ik heb ook iets dergelijks gehad nog niet zo lang geleden, blijkbaar in een haast niet helemaal koosjer binnen de lijntjes geparkeerd... 50 euro , gewoon gedokt. Jammer , maar helaas.

manta
12 juni 2008, 18:19
Ik heb ook iets dergelijks gehad nog niet zo lang geleden, blijkbaar in een haast niet helemaal koosjer binnen de lijntjes geparkeerd... 50 euro , gewoon gedokt. Jammer , maar helaas.

Eigenlijk triestig hé :-(

Dronkoers
12 juni 2008, 18:23
Eigenlijk triestig hé :-(

Mijn laatste flitsboete was 200 euro.

Ondertussen al meer dan 1.5 jaar geleden 8O

manta
12 juni 2008, 18:24
Mijn laatste flitsboete was 200 euro.

Ondertussen al meer dan 1.5 jaar geleden 8O

Jamaar , bij u is da ni triestig , da's een gewoonte ... :?

Dronkoers
12 juni 2008, 18:25
Jamaar , bij u is da ni triestig , da's een gewoonte ... :?

Nochtans al lang geleden eh? ;-)

manta
12 juni 2008, 18:26
Nochtans al lang geleden eh? ;-)

Dat ze nen duidelijke foto hadden blijkbaar wel ja ... ;-)

Dronkoers
12 juni 2008, 18:34
Dat ze nen duidelijke foto hadden blijkbaar wel ja ... ;-)

:-D

Mja, misschien eens terug mijn eigen nummerplaat aan m'n auto vijzen :-P