PDA

View Full Version : vegetariër


gorik.
20 maart 2004, 09:11
aan de vegetariërs,

geef me eens enkele redenen waarom jullie vegetariër zijn,of geweest zijn
ik vind zoiets nogal belachelijk,niet op d epersoon gericht ,maar op sommige redenen die ze dan hebben.

Vlaamse Leeuw
20 maart 2004, 09:42
Ik ben al zo'n 7 jaar vegetariër en heb er nog geen last van ondervonden. Uit ondervinding weet ik dat je totaal geen behoefte hebt aan vlees en ook door allerlei vervangprodukten (quorn, mais-, groente-, chamionburgers, ...) de nodige eiwitten kunt innemen.

boss
20 maart 2004, 10:20
vegatiër zijn is volgens mij niet gezond voor het lichaam, die vervangproducten kunnen nooit dezelfde energie geven als een goed stuk vlees.

Heeft er trouwens ooit al iemand een vegetariër in de bouw tegengekomen?
Ik niet, die houden dat niet vol.

boer_bavo
20 maart 2004, 10:26
vegatiër zijn is volgens mij niet gezond voor het lichaam, die vervangproducten kunnen nooit dezelfde energie geven als een goed stuk vlees.

Heeft er trouwens ooit al iemand een vegetariër in de bouw tegengekomen?
Ik niet, die houden dat niet vol.
Als je vlees eet om energie te krijgen ben je slecht bezig. Dat is ongezond. Vlees nodig hebben om energie te hebben is gewon bull-shit. Neem daarvoor maar koolhydraten. En de beperkte functie (proteinenbron) van vlees kan perfect door vleesvervangers of andere proteinen vervangen worden.

Ik ben trouwens zelf geen vegetarier.

Gentenaar
20 maart 2004, 12:19
Vlaamse Leeuw schreef:

Ik ben al zo'n 7 jaar vegetariër en heb er nog geen last van ondervonden. Uit ondervinding weet ik dat je totaal geen behoefte hebt aan vlees en ook door allerlei vervangprodukten (quorn, mais-, groente-, chamionburgers, ...) de nodige eiwitten kunt innemen.

Goed gekozen dan, die nick!

Zolang de leeuw kan klauwen, zolang hij tofu eet! :wink:

gorik.
20 maart 2004, 14:48
Ik ben al zo'n 7 jaar vegetariër en heb er nog geen last van ondervonden. Uit ondervinding weet ik dat je totaal geen behoefte hebt aan vlees en ook door allerlei vervangprodukten (quorn, mais-, groente-, chamionburgers, ...) de nodige eiwitten kunt innemen.


maar welk voordeel haalt u hier dan uit

Zeno!
20 maart 2004, 15:22
Ze weten niet wat ze missen, die vegetariërs.... :wink:

http://www.quick.be/images/home/be-fl/home_02.jpg

Maus
20 maart 2004, 15:33
aan de vegetariërs,

geef me eens enkele redenen waarom jullie vegetariër zijn,of geweest zijn
ik vind zoiets nogal belachelijk,niet op d epersoon gericht ,maar op sommige redenen die ze dan hebben.

Ben half vegetariër. Vrij simpel: ik woon nog thuis en hier is de helft (2 van de 4) vegetariër (mijn moeder, de kokkin en mijn zus). Vrij logisch dus dat hier betrekkelijk weinig vlees op tafel komt.

Mijn zus is hier eigenlijk "eerst" mee begonnen. Simpelweg omdat ze vies werd van vlees, vis en eieren. Ze lust het echt niet. De druppel bij haar was een rotslecht gebakken "biefstuk" in Frankrijk (zo'n 4 jaar geleden).
Nu geeft ze bijna over als ze ook maar een miniem stukje vlees of vis eet, bv. als er toevallig 2 mm kip in een diepvriesloempia zat.

Vlaanderen Boven
20 maart 2004, 17:37
Ze weten niet wat ze missen, die vegetariërs.... :wink:

http://www.quick.be/images/home/be-fl/home_02.jpg


:?

Er is heel wat beter vlees te vinden hoor Zenootje :P

Raf
20 maart 2004, 17:43
Ze weten niet wat ze missen, die vegetariërs.... :wink:

http://www.quick.be/images/home/be-fl/home_02.jpg

Zeg dat wel. Ik zeg ook niet nee tegen een lekker stukje vlees:

http://www.davidlari.com/images/keanu.jpg

Zeno!
20 maart 2004, 17:48
Zeg, we hadden toch afgesproken dat ge mijn foto's NIET zou publiceren?? :twisted: :wink:

Raf
20 maart 2004, 17:53
Zeg, we hadden toch afgesproken dat ge mijn foto's NIET zou publiceren?? :twisted: :wink:

Sorry... Het was sterker dan mezelf... Zoiets moois wou ik mijn lieve forumgenoten niet onthouden... :wink:

Tjolder
20 maart 2004, 19:16
T'is in ieder geval ne kristelijke jongen.
Godfried zal content zijn.

Raf
20 maart 2004, 19:18
T'is in ieder geval ne kristelijke jongen.
Godfried zal content zijn.

Yep yep yep... Keanu Reeves valt bij iedereen in goede aarde :wink:

DaBlacky
20 maart 2004, 19:49
Ze weten niet wat ze missen, die vegetariërs.... :wink:

http://www.quick.be/images/home/be-fl/home_02.jpg

U geeft hier wel een argument pro-vegetariërs ;)

gorik.
21 maart 2004, 13:03
Ze weten niet wat ze missen, die vegetariërs.... :wink:

http://www.quick.be/images/home/be-fl/home_02.jpg

U geeft hier wel een argument pro-vegetariërs ;)


bwa,ne goeie fast food kan smaken,natuurlijk geen gewoontes van maken

gorik.
21 maart 2004, 14:14
zijn er misschien ook vegetariers die vegetarisch zijn vanwege die ozo arme diertjes :D

Het Skill Effect
21 maart 2004, 22:11
aan de vegetariërs,

geef me eens enkele redenen waarom jullie vegetariër zijn,of geweest zijn
ik vind zoiets nogal belachelijk,niet op d epersoon gericht ,maar op sommige redenen die ze dan hebben.


Ik ken een kameraad die vegetarier is geworden.

Hij heeft bij Vanreusel snacks gewerkt, dat is een frikandellenfabriek.
Ik heb zelf ook door zijn verhalen op punt gestaan om vegetarier te worden.

Kan de smaak helaas niet missen... :wink:

boss
22 maart 2004, 09:12
Ik ken een kameraad die vegetarier is geworden.

Hij heeft bij Vanreusel snacks gewerkt, dat is een frikandellenfabriek.
Ik heb zelf ook door zijn verhalen op punt gestaan om vegetarier te worden.

Kan de smaak helaas niet missen...

Goed ja, daar ben ik niet zo zot van, maar zo een goed stukske koebeest of paard. Dat gaat er toch in ze.

Supe®Staaf
22 maart 2004, 13:35
aan de vegetariërs,

geef me eens enkele redenen waarom jullie vegetariër zijn,of geweest zijn
ik vind zoiets nogal belachelijk,niet op d epersoon gericht ,maar op sommige redenen die ze dan hebben.


Ik ken een kameraad die vegetarier is geworden.

Hij heeft bij Vanreusel snacks gewerkt, dat is een frikandellenfabriek.
Ik heb zelf ook door zijn verhalen op punt gestaan om vegetarier te worden.

Kan de smaak helaas niet missen... :wink:
Ik ken een vegetariër en die eet alles van Mora-snacks: "Daar zit immers toch geen vlees in", zegt hij.........

wb
22 maart 2004, 16:00
'k Ben vegetariër geworden (een jaar of 7 geleden) omdat ik niet graag vlees eet, 'k vind da gewoon ni lekker. De manier waarop vlees tegenwoordig gekweekt wordt is natuurlijk nogal degoutant, en 'k heb veel sympathie voor mensen die daarom geen vlees meer eten. Maar eigenlijk eet ik gewoon geen vlees omdat ik lijken van dieren niet smakelijk vind als voedselcomponent. Ik ken veel mensen die een dooi konijn of een dooie kip niet zouden durven aanraken, maar blijkbaar willen ze dat dan wel in hunne mond steken. Ik vind dat niet logisch.

dejohan
22 maart 2004, 17:58
-Planten brengen niet veel ziekten over als ge ze eet, dieren wel (cfg BSE, vogelpest).
-Minder vlees eten is beter voor hart- en bloedvaten en ter voorkoming van kanker.
-Aan 1 tot 2 keer vlees eten per week hebben wij genoeg eiwitten binnen. (Als je minder eet moet je vleesvervangers gebruiken.)
-Vleesvervangers hebben doorgaans minder ongezonde vetzuren en cholesterols.
Je kan ook vegetariër zijn om de bio industrie een teken te geven dat het beter kan:
-Terwijl het gebruik van antibiotica bij mensen tegenwoordig wordt beperkt (ik neem aan dat je weet waarom), worden de meeste vetmestdieren PREVENTIEF volgestoken met antibiotica. Wie weet welke ziekten men hiermee aan het kweken is.
-Veel ziektes zijn deels ontstaan als gevolg van het kweken van dieren (cfr Vogelpest, Sars).
-Er wordt vaak geschoemeld met vlees met nadelige gevolgen voor de gezondheid.
-Dieren lijden vaak onnodig tijdens het productieproces (cfr slachtkalveren, die artificieel ziek worden gemaakt voordat ze geslacht worden).

Dit zijn gewoon enkele rationele argumenten. Ik ben geen vegetariër. Vlees vind ik veel te lekker, maar dat is natuurlijk subjectief.

Het Skill Effect
22 maart 2004, 18:15
Ik ken een kameraad die vegetarier is geworden.

Hij heeft bij Vanreusel snacks gewerkt, dat is een frikandellenfabriek.
Ik heb zelf ook door zijn verhalen op punt gestaan om vegetarier te worden.

Kan de smaak helaas niet missen... :wink:
Ik ken een vegetariër en die eet alles van Mora-snacks: "Daar zit immers toch geen vlees in", zegt hij.........


Kan hij beter een meelburger bij Mac Donalds gaan eten, dat is zelfs niet afkomstig van dieren! :lol:

Het Skill Effect
22 maart 2004, 18:16
-Planten brengen niet veel ziekten over als ge ze eet, dieren wel (cfg BSE, vogelpest).
-Minder vlees eten is beter voor hart- en bloedvaten en ter voorkoming van kanker.
-Aan 1 tot 2 keer vlees eten per week hebben wij genoeg eiwitten binnen. (Als je minder eet moet je vleesvervangers gebruiken.)
-Vleesvervangers hebben doorgaans minder ongezonde vetzuren en cholesterols.
Je kan ook vegetariër zijn om de bio industrie een teken te geven dat het beter kan:
-Terwijl het gebruik van antibiotica bij mensen tegenwoordig wordt beperkt (ik neem aan dat je weet waarom), worden de meeste vetmestdieren PREVENTIEF volgestoken met antibiotica. Wie weet welke ziekten men hiermee aan het kweken is.
-Veel ziektes zijn deels ontstaan als gevolg van het kweken van dieren (cfr Vogelpest, Sars).
-Er wordt vaak geschoemeld met vlees met nadelige gevolgen voor de gezondheid.
-Dieren lijden vaak onnodig tijdens het productieproces (cfr slachtkalveren, die artificieel ziek worden gemaakt voordat ze geslacht worden).

Dit zijn gewoon enkele rationele argumenten. Ik ben geen vegetariër. Vlees vind ik veel te lekker, maar dat is natuurlijk subjectief.

Dat klopt inderdaad.
Ik zit trouwens met hetzelfde probleem als jij.
Is zoals roken, iedereen weet dat het niet gezond is, maar toch blijven smoren... :wink:

boer_bavo
22 maart 2004, 18:25
-
-Dieren lijden vaak onnodig tijdens het productieproces (cfr slachtkalveren, die artificieel ziek worden gemaakt voordat ze geslacht worden).
?

boer_bavo
22 maart 2004, 18:29
Eén van de typische anti-vlees argumenten heb ik hier niet gehoord:
voor vlees is x (afhankelijk van de persoon 5 �* 20) maal meer ha nodig.

Wat weliswaar klopt bij zeer "industrieel" gekweekt koeienvlees, meestal op soya, cassava (maniok) en mais.

Maar koeien die extensief grazen zijn wellicht zowel economisch als ecologisch vaak de beste optie. Ik ken trouwens niet veel mensen die gras eten.

Idem voor geiten, varkens en kippen die op overschotjes leven. Nu worden ze echter grotendeels op graangewassen en soja grootgebracht.
Trouwens erg efficiënt. Bij kippen geraakt men al aan 1,7 voedselefficiëntie (1,7 kilo voedsel geeft 1 kilo kip). Meestal zit men in België rond de 3.

dejohan
22 maart 2004, 18:33
-
-Dieren lijden vaak onnodig tijdens het productieproces (cfr slachtkalveren, die artificieel ziek worden gemaakt voordat ze geslacht worden).
?

Slachtkalveren krijgen ijzerarm voedsel (zodat het vlees niet rood wordt). Hierdoor krijgen ze anemie.

dejohan
22 maart 2004, 18:37
Maar koeien die extensief grazen zijn wellicht zowel economisch als ecologisch vaak de beste optie.

Heb je daar het energieverbuik bijgerekend van de mensen die die koeien telkens moeten gaan vangen? :-).