PDA

View Full Version : Slapende toezichtster kost studenten 'herexamen'


reinaert68
20 juni 2008, 21:51
GENT - Zesenvijftig studenten geografie van de UGent moeten, wellicht op 30 juni, hun examen van eind mei overdoen. Tijdens dat schriftelijke examen viel de vrouw die toezicht moest houden in slaap, en enkele studenten profiteerden daarvan om ‘samen te werken’.
‘Ik zat tijdens dat examen op een van de eerste rijen in de zaal’, zegt studente Eline Tollenaere uit Lochristi. ‘Ik had ook wel gezien dat die vrouw zat te knikkebollen en in slaap viel. Maar voor de rest heb ik niet veel gemerkt.’

Er liep nochtans van alles mis tijdens het examen van het vak Inleiding tot de Sociale en Economische Geografie, zegt directeur Onderwijsaangelegenheden Piet Taelman van de UGent.

‘Toen de professor, Ben De Rudder, na een halfuurtje vertrok uit de zaal, heeft het naar verluidt niet lang geduurd vooraleer de vrouw die was aangeduid om toezicht te houden in slaap viel.

Toen de prof een uurtje later terugkwam, kreeg hij van heel wat studenten de reactie moeten we daarvoor zo hard blokken?’

De professor heeft daarop de examens eens grondig bekeken. ‘Daaruit bleek overduidelijk dat sommige studenten misbruik hadden gemaakt van de gelegenheid’, zegt Taelman. ‘Bijgevolg hebben we geen andere keuze dan het examen te laten overdoen.’

Tot ongenoegen van de studenten, uiteraard. ‘Meen je dat?’ reageerde Eline Tollenaere toen we haar gisteren het nieuws brachten. ‘Dat vind ik totaal onrechtvaardig. Ik had al andere plannen voor 30 juni, want normaal gezien waren onze examens dan al voorbij. En bovendien was het vorige keer net heel goed gegaan...’

Professor Taelman heeft daar alle begrip voor. ‘De fout die is gemaakt, is in eerste instantie gemaakt door een personeelslid van de UGent. Misschien volgt er tegen die vrouw een tuchtprocedure. In ieder geval is al afgesproken dat ze geen toezicht meer mag houden op examens.’

‘Maar we kunnen echt niet terugkomen op de beslissing om het examen te laten overdoen. Er is in deze omstandigheden geen enkele andere eerlijke mogelijkheid.’
Bron: De Standaard

Van de ene emotie in de andere ;-)

toccata
20 juni 2008, 21:53
Ik zou imploderen mocht dat na een goed examen voorvallen:?

Jaani_Dushman
20 juni 2008, 21:53
Die kregen tenminste nog een toezichster. Wij hebben nog examens gehad waarbij ze gewoon foetsie waren. :-P
Maar wel net bij twee examens waar ik het niet echt nodig had. :-?

Savatage
20 juni 2008, 21:55
Hier in Leuven op mijn faculteit zijn ze altijd met minstens 2 of 3.

Dronkoers
21 juni 2008, 00:17
in het echte leven kijk je ook van een ander af om uw job te leren

Jazeker
21 juni 2008, 10:07
in het echte leven kijk je ook van een ander af om uw job te leren

:-D Hier spreekt levenswijsheid...

Dronkoers
21 juni 2008, 12:36
:-D Hier spreekt levenswijsheid...

Komt da van mij? 8O

Kazan
21 juni 2008, 12:51
Komt da van mij? 8O

Ge waart percies weer goe zat :-P

Dronkoers
21 juni 2008, 12:53
Ge waart percies weer goe zat :-P

Ik ben nooit zat... allez ja, niet dat ik me kan herrinneren :mrgreen:

Kazan
21 juni 2008, 12:56
Ik ben nooit zat... allez ja, niet dat ik me kan herrinneren :mrgreen:

:rofl:

PollyCorrect
21 juni 2008, 13:16
in het echte leven kijk je ook van een ander af om uw job te leren
Op de faculteit vermijdt men dat soort dingen zoals 'het echte leven' enz.

Dronkoers
21 juni 2008, 13:20
Op de faculteit vermijdt men dat soort dingen zoals 'het echte leven' enz.

Daar zit iets in, docenten zijn een volk apart ook eh :-P

PollyCorrect
21 juni 2008, 13:23
Daar zit iets in, docenten zijn een volk apart ook eh :-P
Ook afgestudeerden hebben vaak jaren nodig om het 'echte leven' tot zich te laten doordringen, en bij sommigen gebeurt dat nooit ;-)

Dronkoers
21 juni 2008, 13:26
Ook afgestudeerden hebben vaak jaren nodig om het 'echte leven' tot zich te laten doordringen, en bij sommigen gebeurt dat nooit ;-)

Die moeten toch gelukkig zijn ja ;-)

PollyCorrect
21 juni 2008, 13:27
Die moeten toch gelukkig zijn ja ;-)

Ja, heerlijke luxe toch, naast je schoenen lopen! :lol:

Dronkoers
21 juni 2008, 13:28
Ja, heerlijke luxe toch, naast je schoenen lopen! :lol:

Dat is idd niet iedereen gegeven :-P

PollyCorrect
21 juni 2008, 13:30
Dat is idd niet iedereen gegeven :-P

Nee, al dat echte leven kan een mens alleen maar verstoren in zijn ambities :lol:

Patriot!
21 juni 2008, 13:41
:shock:

Ik geloof dat normaal de procedure zou moeten gevolgd worden die gebruikt wordt wanneer het examen verloren gaat: iedereen heeft automatisch een 12.

Geert C
21 juni 2008, 14:16
:shock:

Ik geloof dat normaal de procedure zou moeten gevolgd worden die gebruikt wordt wanneer het examen verloren gaat: iedereen heeft automatisch een 12.
Dan lijkt de voorgestelde oplossing me eerlijk gezegd toch nog eerlijker. :?

Vorenus
21 juni 2008, 14:18
Pech voor de studenten maar dat is het leven.

Groentje-18
21 juni 2008, 14:26
Hier in Leuven op mijn faculteit zijn ze altijd met minstens 2 of 3.

². Minstens twee en hoe groter de groep hoe meer.

Sja... ik hoop dat ze zich kunnen troosten met het idee dat iets een keer opnieuw leren meestal tot betere resultaten leidt.

Dronkoers
21 juni 2008, 14:27
². Minstens twee en hoe groter de groep hoe meer.

Sja... ik hoop dat ze zich kunnen troosten met het idee dat iets een keer opnieuw leren meestal tot betere resultaten leidt.

8O

Moest ik zo'n klasgenoot gehad hebben, had die gegarandeerd wat kletsen gekregen :-D


Edit: dan heb ik het wel over de klas eh, ik was niet de enige ;-)

Groentje-18
21 juni 2008, 14:29
Dan wil een mens al eens troosten. :(

Geert C
21 juni 2008, 14:29
8O

Moest ik zo'n klasgenoot gehad hebben, had die gegarandeerd wat kletsen gekregen :-D
Foei Dronkoers, een dame slaan... 8O

Dronkoers
21 juni 2008, 14:30
Dan wil een mens al eens troosten. :(

:-P

Mitgard
21 juni 2008, 14:30
in het echte leven kijk je ook van een ander af om uw job te leren

:-D

owned.

Dronkoers
21 juni 2008, 14:32
Foei Dronkoers, een dame slaan... 8O

Mensen die het aanmoedigen om "lekker" opnieuw te mogen studeren voor hetzelfde examen werd bij ons waarschijnlijk onthaald door een allen-tegen-1-"woordenwisseling" ;-)

Den Ardennees
21 juni 2008, 18:43
Bron: De Standaard

Van de ene emotie in de andere ;-)

ik denk, dat als één van de getroffen studenten naar de rechter stapt, de univ geen poot heeft om op te staan.

Dit lijkt verdacht veel op een collectieve straf. De univ kan ook allerminist BEWIJZEN dat er werd gespiekt of samengewerkt (een gelijkaardige fout kan bvb ook door een foute studentencursus door te geven op voorhand).

De enige die in fout is, is de surveillante, niet de studenten.

En o ja, tijdens mijn studie aan de univ, heb ik éénmaal een docente gehad, die TIJDENS het examen ons DRIEMAAL gedurende telkens VIJFTIEN minuten alleen liet, moet ik dan ook niet dat examen herdoen???

Groentje-18
21 juni 2008, 19:53
En o ja, tijdens mijn studie aan de univ, heb ik éénmaal een docente gehad, die TIJDENS het examen ons DRIEMAAL gedurende telkens VIJFTIEN minuten alleen liet, moet ik dan ook niet dat examen herdoen???

Oh my god. :?

Jaani_Dushman
21 juni 2008, 20:00
En o ja, tijdens mijn studie aan de univ, heb ik éénmaal een docente gehad, die TIJDENS het examen ons DRIEMAAL gedurende telkens VIJFTIEN minuten alleen liet, moet ik dan ook niet dat examen herdoen???Wij hebben ooit eens een examen gehad, waarbij de prof de vragen uitdeelt, en dan terugkeert naar zijn kantoor. Ongeveer drie uur later is hij teruggekeerd om de examens terug op te halen. Voor een examen dat misschien een uurtje werk was. :-)

Jaani_Dushman
21 juni 2008, 20:22
:shock:

Ik geloof dat normaal de procedure zou moeten gevolgd worden die gebruikt wordt wanneer het examen verloren gaat: iedereen heeft automatisch een 12.Dus eigenlijk had ik gewoon het huis van mijn proffen wiskunde en natuurkunde moeten in de fik steken. Dan had ik direct een 12. :?

Groentje-18
21 juni 2008, 20:37
Wij hebben ooit eens een examen gehad, waarbij de prof de vragen uitdeelt, en dan terugkeert naar zijn kantoor. Ongeveer drie uur later is hij teruggekeerd om de examens terug op te halen. Voor een examen dat misschien een uurtje werk was. :-)

Maar enfin. :?

In welke univ moet ik zijn? :D

Neen, ik zou zoiets niet durven ook al heb ik schitterende opportuniteiten (weet ik uit ervaring want ik heb die ooit eens gehad). Ik zou nadien heel erg geplaagd worden door mijn geweten.

Jaani_Dushman
21 juni 2008, 20:43
Maar enfin. :?

In welke univ moet ik zijn? :DUGent.

Neen, ik zou zoiets niet durven ook al heb ik schitterende opportuniteiten (weet ik uit ervaring want ik heb die ooit eens gehad). Ik zou nadien heel erg geplaagd worden door mijn geweten.²

Maar ik denk niet dat het aan het 'slecht geweten' ligt. Ik weet niet hoe het komt, maar ik ben zelf nooit een spieker geweest. Ondanks dat ik er zelf geen problemen mee had als mensen van mij afkeken.
Maar het lijkt me wel een bijzonder slecht idee: afkijken van mij. :-P

Groentje-18
21 juni 2008, 20:45
²

Maar ik denk niet dat het aan het 'slecht geweten' ligt. Ik weet niet hoe het komt, maar ik ben zelf nooit een spieker geweest. Ondanks dat ik er zelf geen problemen mee had als mensen van mij afkeken.
Maar het lijkt me wel een bijzonder slecht idee: afkijken van mij. :-P

Hihi.
Ik heb exact dezelfde ervaringen. :mrgreen:

Hoewel ik niet snappen dat mensen er nog maar in slagen af te kijken. Sommige mensen lijken wel speciale lenzen in te doen als ze examen afleggen, dan hoor je ze als ze buiten zijn van: "ja, ik had dat antwoord en ik zag dat die schuin voor mij en die daarnaast enzovoort dat ook had, dus dat zal wel goed zijn." :?
Of dan zie je mensen die spieken opeens onvrolijk worden als blijkt dat er een open boek examen gegeven wordt.

Den Ardennees
21 juni 2008, 20:49
Maar enfin. :?

In welke univ moet ik zijn? :D

Neen, ik zou zoiets niet durven ook al heb ik schitterende opportuniteiten (weet ik uit ervaring want ik heb die ooit eens gehad). Ik zou nadien heel erg geplaagd worden door mijn geweten.

UGent,

maar geloof het of niet: niemand heeft van de gelegenheid gebruik gemaakt om af te kijken.