PDA

View Full Version : Bosniers en Kroaten rellen na wedstrijd Turkije - Kroatie


Turkse Nederlander
21 juni 2008, 12:55
http://nl.sportnet7.com/2008/06/20/bosnische-politie-waakt-voor-rellen-onder-moslims

De EK-kwartfinalewedstrijd tussen Kroatië en Turkije heeft grote gevolgen voor de Bosnische politie. Meer dan duizend agenten worden vrijdagavond ingezet in onder meer de stad Mostar om problemen tussen Bosnische Kroaten en Bosnische moslims te voorkomen.

Veel Bosnische moslims zijn fanatieke fans van de Turkse nationale ploeg bij internationale toernooien. Dat is gebaseerd op historische en culturele redenen die dateren van de vijf eeuwen dat het Ottomaanse rijk heerste op de Balkan. Bosnische Kroaten beschouwen het Kroatische team juist als het hunne.

Fans zouden van plan zijn onrust te stoken rond de wedstrijd, aldus een politiewoordvoerder vrijdag. De stad Mostar in het zuiden van Kroatië heeft ongeveer evenveel Kroatische als moslimbewoners. Zij waren in 1993 en 1994 tegenstanders, maar werden daarna bondgenoten tegen de Bosnische Serviërs.

Bij voetbalwedstrijden van Kroatië of Turkije herleeft vaak de rivaliteit. De laatste grootschalige rellen waren bij het WK 2006, toen de Kroaten met 1-0 verloren van Brazilië. In 1998 kwam een vrouw om door een afgezwaaide kogel na de overwinning van Kroatië in de kwartfinale van het WK.

Turkse Nederlander
21 juni 2008, 12:56
Het is ook daadwerkelijk tot rellen gekomen:

http://wwos.ninemsn.com.au/article.aspx?id=584055

Turkse Nederlander
21 juni 2008, 13:00
Heel veel Bosniers hebben een grote liefde voor Turkije en Turken in het algemeen. Dit heeft inderdaad met de eeuwenlange Ottomaanse overheersing van de Balkan te maken. Ik ken een aantal Bosniers en van hen weet ik dat ze veel liefde voor Turken koesteren. Dat ze in Sarajevo met duizenden de straat op gaan gehuld in Turkse vlaggen na de wedstrijd van gisteren zegt wel veel.

evilbu
21 juni 2008, 13:09
Heel veel Bosniers hebben een grote liefde voor Turkije en Turken in het algemeen. Dit heeft inderdaad met de eeuwenlange Ottomaanse overheersing van de Balkan te maken. Ik ken een aantal Bosniers en van hen weet ik dat ze veel liefde voor Turken koesteren. Dat ze in Sarajevo met duizenden de straat op gaan gehuld in Turkse vlaggen na de wedstrijd van gisteren zegt wel veel.
Ik vind dit best interessant. Het is heel vaak zo dat een volk aan de ene kant een wrok koestert tegen een ander volk door onderdrukking in het verleden, en tegelijkertijd een culturele affiniteit voelen door de vele dingen die zij overgenomen hebben.

Is het echter niet een beetje bot om te stellen dat alle Bosniaks pro-Turks zijn (en geweest zijn)?

Turkse Nederlander
21 juni 2008, 13:20
Ik vind dit best interessant. Het is heel vaak zo dat een volk aan de ene kant een wrok koestert tegen een ander volk door onderdrukking in het verleden, en tegelijkertijd een culturele affiniteit voelen door de vele dingen die zij overgenomen hebben.

Is het echter niet een beetje bot om te stellen dat alle Bosniaks pro-Turks zijn (en geweest zijn)?
Misschien zijn ze niet allemaal pro-Turks maar een overweldigende meerderheid is dat wel. De andere volkeren in de Balkan hebben dat niet. De Bosniers werden overigens helemaal niet onderdrukt door de Turken. Ook was er van onderdrukking van de andere volkeren weinig sprake. Ik heb ooit ergens gelezen dat voor de Ottomaanse bezetting er al grote problemen waren in de Balkan. De Serviers onderdrukten de Bosniers en de Turken hebben de Bosnier uit hun handen gered. Dat zou de reden zijn dat de Bosniers het islamitische geloof hebben overgenomen.

evilbu
21 juni 2008, 13:26
Misschien zijn ze niet allemaal pro-Turks maar een overweldigende meerderheid is dat wel. De andere volkeren in de Balkan hebben dat niet. De Bosniers werden overigens helemaal niet onderdrukt door de Turken. Ook was er van onderdrukking van de andere volkeren weinig sprake. Ik heb ooit ergens gelezen dat voor de Ottomaanse bezetting er al grote problemen waren in de Balkan. De Serviers onderdrukten de Bosniers en de Turken hebben de Bosnier uit hun handen gered. Dat zou de reden zijn dat de Bosniers het islamitische geloof hebben overgenomen.
De vraag is nog maar : wat zijn de Bosniërs? Wie waren zij voor de komst van de Turken? Is de definitie : een inwoner van Bosnië, of een islamitische slavische inwoner van de Balkan?
Ik weet dat de Bosniaks zichzelf graag zien als de opvolgers van de belijders van het bogomilisme in die regio, maar in welke mate zij dat werkelijk zijn is nog maar de vraag....

(Er zijn trouwens gevallen geweest waarbij Bosniaks in opstand kwamen tegen Bosniaks die voor de Ottomanen vochten)

Was Izetbegovic zelf trouwens niet gekant tegen het kemalisme in Turkije?

Pavolini
21 juni 2008, 18:03
En dat voor een "land" -bosnië- dat niet eens bestaansrecht zou mogen hebben. Dat Kroatië en Servië dat landje maar snel tussen elkaar verdelen.

Metternich
21 juni 2008, 18:06
En dat voor een "land" -bosnië- dat niet eens bestaansrecht zou mogen hebben. Dat Kroatië en Servië dat landje maar snel tussen elkaar verdelen.Daar geef ik je 100% gelijk in.

evilbu
21 juni 2008, 18:31
Daar geef ik je 100% gelijk in.

Nu ben ik wel eens heel benieuwd naar de reden daarvoor
....:roll:

goodwill
23 juni 2008, 07:37
En dat voor een "land" -bosnië- dat niet eens bestaansrecht zou mogen hebben. Dat Kroatië en Servië dat landje maar snel tussen elkaar verdelen.

tiens, tiens

over 'anschluss' gesproken.
... en op naar de volgende genocide, he ?

tomm
23 juni 2008, 12:15
Heel veel Bosniers hebben een grote liefde voor Turkije en Turken in het algemeen. Dit heeft inderdaad met de eeuwenlange Ottomaanse overheersing van de Balkan te maken. Ik ken een aantal Bosniers en van hen weet ik dat ze veel liefde voor Turken koesteren. Dat ze in Sarajevo met duizenden de straat op gaan gehuld in Turkse vlaggen na de wedstrijd van gisteren zegt wel veel.

Het is een misvatting dat moslims in de Balkan pro-Turks zijn. Zo worden de Turken in Kosovo net zoveel gediscrimineerd en vervolgd als de zigeuners en Serviërs. Bosniërs hebben niet zoveel met Turkije te zien, het zijn 2 totaal verschillende volkeren.

tomm
23 juni 2008, 12:28
De vraag is nog maar : wat zijn de Bosniërs? Wie waren zij voor de komst van de Turken? Is de definitie : een inwoner van Bosnië, of een islamitische slavische inwoner van de Balkan?
Ik weet dat de Bosniaks zichzelf graag zien als de opvolgers van de belijders van het bogomilisme in die regio, maar in welke mate zij dat werkelijk zijn is nog maar de vraag....

(Er zijn trouwens gevallen geweest waarbij Bosniaks in opstand kwamen tegen Bosniaks die voor de Ottomanen vochten)

Was Izetbegovic zelf trouwens niet gekant tegen het kemalisme in Turkije?

Bosniakken zijn gewoon Serviërs en Kroaten die zich tot de Islam bekeerden onder Turkse druk, net als de Servische moslims (die zich soms ook Bosniakken noemen). Bosniakken hebben Turkse invloed ondergaan, maar ook Joodse. Bovenal blijven het echter Slaven, die veel meer gemeen hebben met hun buren dan met Turken of Albanezen. De Bosniakken hebben op bepaalde momenten in de geschiedenis net als de Albanezen tegen de Turken gevochten. Ze willen vooral niet verward worden met (islamitische) zigeuners of Albanezen, die in de Balkan als minderwaardig worden beschouwd. En ook niet met Turken.
Echte Turken vind je in Bulgarije en Griekenland. In Bulgarije vormen ze een serieuze minderheid en zitten ze in de regering, toch is er volgens AI sprake van discriminatie. Maar zelfs die Turken hebben niet altijd zoveel gemeen met hun moederland. Veel Bulgaarse Turken die naar Turkije zijn gevlucht, keren nu terug. Ze kunnen niet om met de veel grotere invloed van de godsdienst en tradities in Turkije.
Wat Bogomilen betreft, kwam deze sekte oorspronkelijk niet uit Bulgarije? De Pomors (Bulgaarse moslims) beweren alleszins van hen af te stammen. Alleszins ben ik tot de conclusie gekomen dat "moslim" op de Balkan (maar ook in de voormalige Sovjet-Unie) meer een identiteit is dan echt een sterke religieuze lading dekt. Veel Balkan-moslims hebben nog nooit een moskee van binnen gezien.

Haram
23 juni 2008, 13:04
De Pomors (Bulgaarse moslims)
Volgens mij ben je hier in de war.

Pomors (http://en.wikipedia.org/wiki/Pomor) zijn namelijk Russen die in het uiterste noordwesten van Rusland aan de Witte Zee woonden.

Ke Nan
23 juni 2008, 14:39
Volgens mij ben je hier in de war.

Pomors (http://en.wikipedia.org/wiki/Pomor) zijn namelijk Russen die in het uiterste noordwesten van Rusland aan de Witte Zee woonden.

tomm bedoelde natuurlijk de Pomaks.

Fiere Jood
23 juni 2008, 16:07
Voetbal is emotie en bij sommige geweld.
Woensdag zal het weer prijs zijn.
Het maakt geen verschil wie verliest,een Duitse-Turkse verldslag wordt verwacht.


Moge Turkije winnen,leuk aanvallend voetbal met strijdlust.

BladeToke
23 juni 2008, 16:49
Voetbal is emotie en bij sommige geweld.
Woensdag zal het weer prijs zijn.
Het maakt geen verschil wie verliest,een Duitse-Turkse verldslag wordt verwacht.


Moge Turkije winnen,leuk aanvallend voetbal met strijdlust.

Die wedstrijd heb ik duidelijk gemist....

tomm
24 juni 2008, 00:32
tomm bedoelde natuurlijk de Pomaks.

ja sorry, even verward.

tomm
24 juni 2008, 00:37
Voetbal is emotie en bij sommige geweld.
Woensdag zal het weer prijs zijn.
Het maakt geen verschil wie verliest,een Duitse-Turkse verldslag wordt verwacht.


Moge Turkije winnen,leuk aanvallend voetbal met strijdlust.

Heb zaterdagnacht de Russische overwinning gevierd aan de beurs. Heel leuk, ook veel Spaanse toeristen en zelfs enkele Marokkanen begonnen "Rassiya" te schreeuwen. wel niet zoveel volk als na de Turkse overwinning, er wonen ook veel minder Russen in België dan Turken. Ik denk dat Turkije-Duitsland wel ambiance zal worden, Zwitserland en Oostenrijk liggen toch niet zo ver van Duitsland, en er wonen heel veel Turken in Duitsland.

Turkse Nederlander
24 juni 2008, 00:54
Het is een misvatting dat moslims in de Balkan pro-Turks zijn. Zo worden de Turken in Kosovo net zoveel gediscrimineerd en vervolgd als de zigeuners en Serviërs. Bosniërs hebben niet zoveel met Turkije te zien, het zijn 2 totaal verschillende volkeren.
Ik heb het niet over Kosovaren. Ik heb het over Bosniers. Jij weet er kennelijk niet veel vanaf. Ik ken genoeg Bosniers om te WETEN dat Bosniers pro-Turks zijn. Ik heb niet vaak zulke diepgaande liefde voor Turkije en voor Turken gevoeld als bij Bosniers. Ik ben meerdere keren naar Bosnische feesten geweest. Soms hing er een Turkse vlag naast de Bosnische vlag.

Turkse Nederlander
24 juni 2008, 01:10
Bekijk onder andere deze video geplaatst door een Bosnier en de reacties eronder:

http://www.youtube.com/watch?v=SWuqC-OWWDQ

Jij hebt veel kennis tomm, maar nu zit je er echt naast. Turken en Bosniers behoren niet tot hetzelfde volk. Toch is de liefde voor Turken groot onder Bosniers.

Turkse Nederlander
24 juni 2008, 01:15
Een Bosnische man die ik ken wil zelfs Turks leren. Hij wil niet meer de taal van de Serviers spreken. Je kunt ook niet zomaar stellen dat Bosniers geislamiseerde Serviers zijn. Serviers hebben vaker donkere haren en donkere ogen terwijl blondisme vaker bij Bosniers voorkomt.

Pavolini
24 juni 2008, 06:03
tiens, tiens

over 'anschluss' gesproken.
... en op naar de volgende genocide, he ?

Helemaal niet. Het staat de islamitische inwijkelingen en bekeerden daar vrij een keuze te maken: Kroatisch of Servisch staatsburger worden mét opgave van de islam OF verhuizen uit Europa. :-D

Pavolini
24 juni 2008, 06:05
Hopelijk wordt eens lekker gerotzooid met die halve Mongolen door de Duitsers.

sagopakajmer
24 juni 2008, 11:06
Hopelijk wordt eens lekker gerotzooid met die halve Mongolen door de Duitsers.

Kun je met zo'n IQ vatten wat solidariteit betekent :D

Maar goed, ik wou graag meedelen dat de Turkse overwinningen op het EK, hartelijk gevierd worden in de regio van het noorden vd Adriatische Zee tot aan de Chinese muur.

Hopelijk halen de comeback kings de beker en leven al die mensen lang en gelukkig.

Haram
24 juni 2008, 13:01
Kun je met zo'n IQ vatten wat solidariteit betekent :D

Maar goed, ik wou graag meedelen dat de Turkse overwinningen op het EK, hartelijk gevierd worden in de regio van het noorden vd Adriatische Zee tot aan de Chinese muur.

Hopelijk halen de comeback kings de beker en leven al die mensen lang en gelukkig.
Hopelijk krijgen ze van Duitsland een enorme afstraffing en verdwijnen ze daarmee uit het toernooi. Een toernooi dat E.K. genoemnd wordt. Die E staat voor Europa, en bij mijn weten is Turkije nog steeds geen Europees land. Geografisch niet (die 5% van Turkije die in Europa ligt is compleet te verwaarlozen) en cultureel gezien al helemaal niet.
Hetzelfde geldt overigens ook voor Israël dat eveneens niet in Europa ligt en derhalve niets op een EK en EK-kwalificatiewedstrijden te zoeken heeft.

Dat ze maar fijn de sterren van de hemel gaan spelen in de Aziatische kampioenschappen. Dáár gun ik ze alle voorspoed.

Pantoffeldiertje
24 juni 2008, 14:05
Voetbal is emotie en bij sommige geweld.
Woensdag zal het weer prijs zijn.
Het maakt geen verschil wie verliest,een Duitse-Turkse verldslag wordt verwacht.


Moge Turkije winnen,leuk aanvallend voetbal met strijdlust.

Tegen Kroatië hebben ze heel de match verpest, met hun "aanvallend" voetbal. Catenaccio, ja!

Fiere Jood
24 juni 2008, 15:15
Tegen Kroatië hebben ze heel de match verpest, met hun "aanvallend" voetbal. Catenaccio, ja!


Zwitserland en Tsjechie niet vergeten.
Tegen Kroatie was het geen vettekes.

Gargamel
24 juni 2008, 15:48
Wat komen Turken in het EK doen.Die wonen er zelfs niet,evenzo als de Russen.

tomm
25 juni 2008, 02:23
Een Bosnische man die ik ken wil zelfs Turks leren. Hij wil niet meer de taal van de Serviers spreken. Je kunt ook niet zomaar stellen dat Bosniers geislamiseerde Serviers zijn. Serviers hebben vaker donkere haren en donkere ogen terwijl blondisme vaker bij Bosniers voorkomt.

Ik ken één Bosnische in die is inderdaad blond, maar niet dom want ze is niet pro-Turks :lol: Volgens mij overdrijf je die pro-Turkse gevoelens wel enigszins. Turken zijn al meer dan een eeuw uit de regio verdreven en horen bij de geschiedenis. Overigens hebben ze dat "blondisme" alleszins niet van de Turken geërfd...

tomm
25 juni 2008, 02:26
Hopelijk krijgen ze van Duitsland een enorme afstraffing en verdwijnen ze daarmee uit het toernooi. Een toernooi dat E.K. genoemnd wordt. Die E staat voor Europa, en bij mijn weten is Turkije nog steeds geen Europees land. Geografisch niet (die 5% van Turkije die in Europa ligt is compleet te verwaarlozen) en cultureel gezien al helemaal niet.
Hetzelfde geldt overigens ook voor Israël dat eveneens niet in Europa ligt en derhalve niets op een EK en EK-kwalificatiewedstrijden te zoeken heeft.

Dat ze maar fijn de sterren van de hemel gaan spelen in de Aziatische kampioenschappen. Dáár gun ik ze alle voorspoed.

Israel-Iran, of Israel-Syrië, DAT zou een leuke match worden.

tomm
25 juni 2008, 02:28
Hopelijk wordt eens lekker gerotzooid met die halve Mongolen door de Duitsers.

Sport is voor U een etnische zuivering of wat?

Fiere Jood
25 juni 2008, 10:25
Israel-Iran, of Israel-Syrië, DAT zou een leuke match worden.

Op neutrale terrein waarom niet.
Israel heeft al een paar keer tegen(en samen) Palestina gespeeld.
In 1998 speelde Iran tegen Usa.

Turkse Nederlander
25 juni 2008, 22:45
Voetbal is emotie en bij sommige geweld.
Woensdag zal het weer prijs zijn.
Het maakt geen verschil wie verliest,een Duitse-Turkse verldslag wordt verwacht.


Moge Turkije winnen,leuk aanvallend voetbal met strijdlust.

Leuk om je steun te lezen. Helaas zijn we er uitgegaan. Het was inderdaad een mooie wedstrijd.