PDA

View Full Version : Existentïele angsten anno 2008 in België


PollyCorrect
22 juni 2008, 19:19
In een Brits tijdschrift las ik onlangs dat meer dan 70% van de bevolking aan dezelfde soort angsten lijdt. Welke, dat ga ik nu niet zeggen, maar ik ben wel benieuwd naar de angsten van de K&K politics People. Niet dat de bevolking hier representatief is voor wat dan ook behalve voor dit subforum, maar toch. Ik ben benieuwd.

Ik geef toe dat ik zelf af en toe aanvallen krijg van irrationele angst omtrent bepaalde dingen die ik absoluut niet kan beheersen, en soms houden die angsten me even uit mijn slaap.

Wat zijn jouw angsten?

Jaani_Dushman
22 juni 2008, 19:25
Staat er niet tussen, maar: wespen. :-(

brrrr...

PollyCorrect
22 juni 2008, 19:26
Staat er niet tussen, maar: wespen. :-(

brrrr...Maak jij dan een topic over fobietjes, Jaan, dan krijg je honderden minderheidsangsten. Ik heb het even over iets anders.

Jaani_Dushman
22 juni 2008, 19:28
Maak jij dan een topic over fobietjes, Jaan, dan krijg je honderden minderheidsangsten. Ik heb het even over iets anders.Ik ben nu eenmaal veel te cynisch om last te hebben van existentiële angsten. :-P

PollyCorrect
22 juni 2008, 19:30
Ik ben nu eenmaal veel te cynisch om last te hebben van existentiële angsten. :-P
ah, nu begrijp ik je politieke voorkeuren opeens ook beter!
is deze poll toch nog nuttig voor iets.

Percalion
22 juni 2008, 19:36
Ik ben niet existentieel bang of zo. Voor 't moment wel een beetje aan het stressen, maar binnen vier dagen is dat ook weer gepasseerd.

PollyCorrect
22 juni 2008, 19:37
Geen ongerustheidjes omtrent de mensheid, de beschaving, onze planeet, de toekomst van onze kinderen?

Wow, wat een lalaland is Vlaanderen!

moser
22 juni 2008, 19:41
de optie : "de schrik dat een bezettende fascistische terreurstaat ooit als normaalste zaak van de wereld zal beschouwd worden" ontbreekt bij mij :|

Jaani_Dushman
22 juni 2008, 19:42
de optie : "de schrik dat een bezettende fascistische terreurstaat ooit als normaalste zaak van de wereld zal beschouwd worden" ontbreekt bij mij :|Met "angst" bedoelt men iets wat vandaag NIET is, maar in de toekomst wel zou kunnen zijn.

Weezer
22 juni 2008, 19:43
Existentiële angsten? Wat ontzettend burgerlijk zeg...

PollyCorrect
22 juni 2008, 19:44
en iets als normaal beschouwen is op zich geen bedreiging voor de mensheid of de planeet of de toekomst van kinderen. Te abstract, Mo! Politieke angstjes zijn totaal hypothetisch en bijna narcistisch. Ik bedoel echt basisangsten, waar een mens buikpijn van krijgt.

floppy
22 juni 2008, 20:42
en iets als normaal beschouwen is op zich geen bedreiging voor de mensheid of de planeet of de toekomst van kinderen. Te abstract, Mo! Politieke angstjes zijn totaal hypothetisch en bijna narcistisch. Ik bedoel echt basisangsten, waar een mens buikpijn van krijgt.

De echte basisangsten? Waar ik buikkrampen van krijg? Waar mijn knieën onwillekeurig van beginnen te knikken en mijn hart drie beurten overslaat?



Een ontmoeting met ... (3 x raden :-D)

PollyCorrect
22 juni 2008, 20:43
De echte basisangsten? Waar ik buikkrampen van krijg? Waar mijn knieën onwillekeurig van beginnen te knikken en mijn hart drie beurten overslaat?



Een ontmoeting met ... (3 x raden :-D)Denk je echt dat de wereld vergaat wanneer je Fabiola ontmoet? En dat de toekomst van onze kinderen met zo'n klucht op het spel staat?

Nou ja, Floflo.

PollyCorrect
22 juni 2008, 20:49
PS natuurrampen horen er ook bij, denk ze maar bij 'milieu'.

Groentje-18
22 juni 2008, 20:49
en iets als normaal beschouwen is op zich geen bedreiging voor de mensheid of de planeet of de toekomst van kinderen. Te abstract, Mo! Politieke angstjes zijn totaal hypothetisch en bijna narcistisch. Ik bedoel echt basisangsten, waar een mens buikpijn van krijgt.

²
De grote miserie is, dat sommige mensen alles normaal gaan beginnen vinden, gewoon omdat ze er voldoende zijn aan blootgesteld.

Stel je voor dat er morgen een hordes aliens neerdaalt uit een verafgelegen oord waar iedereen respect heeft voor alles en iedereen. Wat zou die vinden van onze manier om om te gaan met milieu, om maar een thema te noemen? :?

Boadicea
22 juni 2008, 20:52
De verloedering van onze maatschappij en alles wat er uit voorkomt: geen respect meer voor medemensen en dieren. Gevolg: oorlog en terrorisme.

Mijn grootste angst: dat er vandaag of morgen iemand op het verkeerde knopje drukt.

PollyCorrect
22 juni 2008, 20:54
²
De grote miserie is, dat sommige mensen alles normaal gaan beginnen vinden, gewoon omdat ze er voldoende zijn aan blootgesteld.

Stel je voor dat er morgen een hordes aliens neerdaalt uit een verafgelegen oord waar iedereen respect heeft voor alles en iedereen. Wat zou die vinden van onze manier om om te gaan met milieu, om maar een thema te noemen? :?

Groenette, ik heb de hele dag tranen in de ogen gehad toen ik op maandag ochtend het huis uitging en zag dat prachtige bomen, die ik elke dag zie al jarenlang, zomaar werden omgezaagd. En dat in de lente. Het zag er echt uit als een slachtpartij.
Ben de hele dag niet goed geweest. Ik bedoel, een mens hoeft geen vijfendertig boeken over de natuur te lezen om te weten dat dit niet klopt.

Blijkt dat de vogelbescherming gebeld heeft naar de gemeente, die de zaagpartij heeft stopgezet. De bomen zijn idd niet alleen grotendeels kerngezond, maar huisvesten ook nestjes met vogeltjes.

Hallo, milieu! Hallo tuinbouwmensen! :shock:

Nu is de helft van mijn straat boomloos :cry:

PollyCorrect
22 juni 2008, 20:56
Hallo, Bo.

Ik geef toe dat ik soms 's avonds in bed denk aan die dieren die naar de slachterij worden gesleept en geschopt. Dat is één van de angsten die me nog het meeste kwelt.
:oops:

Groentje-18
22 juni 2008, 20:56
Groenette, ik heb de hele dag tranen in de ogen gehad toen ik op maandag ochtend het huis uitging en zag dat prachtige bomen, die ik elke dag zie al jarenlang, zomaar werden omgezaagd. En dat in de lente. Het zag er echt uit als een slachtpartij.
Ben de hele dag niet goed geweest. Ik bedoel, een mens hoeft geen vijfendertig boeken over de natuur te lezen om te weten dat dit niet klopt.

Blijkt dat de vogelbescherming gebeld heeft naar de gemeente, die de zaagpartij heeft stopgezet. De bomen zijn idd niet alleen grotendeels kerngezond, maar huisvesten ook nestjes met vogeltjes.

Hallo, milieu! Hallo tuinbouwmensen! :shock:

Nu is de helft van mijn straat boomloos :cry:

Dat is iets wat mij ook recht door het hart gaat.
Maar dierenleed doet dat ook. Of iets wat ik echt niét kan zien is als ik dieren met mekaar zie vechten op leven en dood, of zie met mekaar concurreren in the struggle for life.
Enfin, alle soorten van onrecht kan ik eigenlijk gewoon niet zien, tegen geen enkele vorm van leven. Maar tegen vormen van leven die zich niet kunnen verdedigen of die niet op hulp kunnen rekenen (als een dier in de jungle gewond is, kan het niet naar het ziekenhuis of rekenen op zijn medestanders voor hulp, dan is het gewoon gedoemd... :?), als die worden aangevallen, dan krijg ik het helemaal moeilijk.

Maar mijn voornaamste vrees nu, die ik zie uitkomen op relatief korte termijn, is honger- en watersnood, voor heel de wereld.
Iets anders, zijn natuurrampen: noodweer, onweer, aardbevingen, vulkaanuitbarstingen ... op zich ben ik daar niet bang van, maar de laatste tijd ziet er dat bij wijlen zoooo apocalytpisch uit (ik bedoel van vooral onweer hier), dat ik me afvraag: is er een verband met de klimaatverandering die we nu in gang gezet hebben, en zo ja: waar stop die 'evolutie'?

Soms denk ik ook nog wel eens aan een pandemie-uitbraak van één of ander dodelijk virus. :oops:
En iets wat me vroeger een tijdje heeft beziggehouden en echt wel bangmaakt zijn bepaalde dingen die in ons land gebergd liggen en die zogenaamd staatsgeheim zijn, maar die zeer vindbaar zijn op google. De meesten weten allicht wel wat ik bedoel.

floppy
22 juni 2008, 20:57
Denk je echt dat de wereld vergaat wanneer je Fabiola ontmoet? En dat de toekomst van onze kinderen met zo'n klucht op het spel staat?

Nou ja, Floflo.

OEI, ZO SERIEUS?
Ik heb geen angsten. Ik denk dat de mensheid vroeg of laat ten onder gaat. Is dat slecht? We staan niet BOVEN de natuur, hoor. Het hoort er gewoon bij. Voila, de filosofie van floppy in een notedop.

floppy
22 juni 2008, 20:58
Hallo, Bo.

Ik geef toe dat ik soms 's avonds in bed denk aan die dieren die naar de slachterij worden gesleept en geschopt. Dat is één van de angsten die me nog het meeste kwelt.
:oops:

Eigenlijk siert je dat, ploplo, dus doe die :oops: maar weg. Ik ben veel op de baan, en als ik zo een camion met varkens passeer, die ogen zie, wordt het mij ook droef te moede.
Ik ben geen veggie, maar we eten steeds vaker veggie. En lekker.

filosoof
22 juni 2008, 21:09
Staat er niet tussen, maar: wespen. :-(

brrrr...voor "wespen" moet je bij de verzorger van 't wielerpeleton zijn8-)

PollyCorrect
22 juni 2008, 21:20
Eigenlijk siert je dat, ploplo, dus doe die :oops: maar weg. Ik ben veel op de baan, en als ik zo een camion met varkens passeer, die ogen zie, wordt het mij ook droef te moede.
Ik ben geen veggie, maar we eten steeds vaker veggie. En lekker.

je zou van minder veggie worden hé Floflo.

Bon appétit! ;-)

PS: ja ik bedoel deze draad best wel ernstig. Misschien beter onder Maatschappij ofzo maar daar voel ik me niet zo thuis. :D
Ik denk echt dat een mens zich een ietsje beter kan voelen indien ie weet dat ie niet alleen is in dit soort angsten.

PollyCorrect
22 juni 2008, 22:07
Interessante antwoorden.
Ik vind echt dat dierenleed een ernstig probleem is.
Vooral dat de mensheid zo afgestompt is op dat gebied.

Geert C
22 juni 2008, 23:08
Interessante antwoorden.
Ik vind echt dat dierenleed een ernstig probleem is.
Vooral dat de mensheid zo afgestompt is op dat gebied.
Ik denk niet dat de mensheid afgestompt is op dat gebied, maar dat het (tenminste wat het Westen betreft) iets te ver van ons bed is.

Jaani_Dushman
22 juni 2008, 23:10
²
De grote miserie is, dat sommige mensen alles normaal gaan beginnen vinden, gewoon omdat ze er voldoende zijn aan blootgesteld.

Stel je voor dat er morgen een hordes aliens neerdaalt uit een verafgelegen oord waar iedereen respect heeft voor alles en iedereen. Wat zou die vinden van onze manier om om te gaan met milieu, om maar een thema te noemen? :?"Don't look at me. I voted for Kodos."

Pølle
23 juni 2008, 00:19
Polly, ge moet eens zoeken naar de film 'Baraka'. Soort van documentaire over 'de mens'. Ge gaat dat goed vinden.

PollyCorrect
23 juni 2008, 00:28
De film Baraka, geen idee maar zal eens loeren, Polle. In de videotheek of online?

FDM
23 juni 2008, 00:31
'stijgende belastingen' staat er ook ni tussen

Pølle
23 juni 2008, 00:41
De film Baraka, geen idee maar zal eens loeren, Polle. In de videotheek of online?

Ik denk niet dat ge die gemakkelijk zult vinden. Ikzelf heb 'm illegaal gedownload :oops:.

Pølle
23 juni 2008, 00:44
Misschien is Koyaanisqatsi gemakkelijker te vinden. Minder goed, maar toch.

PollyCorrect
23 juni 2008, 00:44
Ja, die vond ik heel mooi. Beetje oud, mooie muziek. Phil Glass.
Was ik in de jaren 80 groot fan van.

Pølle
23 juni 2008, 00:47
Baraka (1992) is a Todd-AO (70 mm) purely cinematic visual film directed by Ron Fricke, cinematographer for Koyaanisqatsi, the first of the Qatsi films by Godfrey Reggio.

Baraka is een gelijkaardige film, maar nog een pak beter. Ik heb die Koyaanisqatsi pas dit jaar ontdekt eigenlijk. Toen ie uitkwam bestond ik nog niet :D.

PollyCorrect
23 juni 2008, 00:48
So hé, ben jij uitgekomen na die film. :)

Mitgard
23 juni 2008, 00:52
ik ben bang dat ik ongewild mijn kleren, mijn gsm en mijn schoenen kwijtraak aan handige liberale zakenjongens die dan met ingewikkelde economische markt-wetmatigheden kunnen bewijzen dat ze niks verkeerd gedaan hebben en die zullen lachen om mijn domheid.

PollyCorrect
23 juni 2008, 00:53
ik ben bang dat ik ongewild mijn kleren, mijn gsm en mijn schoenen kwijtraak aan handige liberale zakenjongens die dan met ingewikkelde economische markt-wetmatigheden kunnen bewijzen dat ze niks verkeerd gedaan hebben en die zullen lachen om mijn domheid.
Joh. Lig je daarvan wakker op zondagnacht?
Ik heb drie gsm's. Kan je er wel ééntje lenen in geval van. ;-)

Mitgard
23 juni 2008, 00:54
Joh. Lig je daarvan wakker op zondagnacht?
Ik heb drie gsm's. Kan je er wel ééntje lenen in geval van. ;-)

thx.
nu kan ik rustig slapen.

PollyCorrect
23 juni 2008, 00:59
thx.
nu kan ik rustig slapen.
Ja joh, laat dat liberalisme maar komen.
Oxfam heeft nog een paar leuke broeken in de container,
en Polly heeft een extra gsm.

Pølle
23 juni 2008, 10:04
Wat een materialisme Polly :magniet:.
Moeten we daar niet van wakker liggen?

Pølle
23 juni 2008, 10:10
Ik vrees een beetje voor 'de automatische piloot'. Er mag met de wereld wat dan ook gebeuren, sommigen hebben er zich al bij voorbaat bij neergelegd. Mensen die zichzelf wijsmaken dat alles in orde is, hoewel ze diep in zichzelf beseffen dat het niet zo is en dat ze daar eigenlijk wel iets aan kunnen doen.

Stel je nou es voor dat we onze eetcultuur in vraag stellen. Het idee alleen al :roll:.

Uh-Huh
23 juni 2008, 12:35
Ik ben niet echt bang voor "de verloedering van de mensheid en/of het verlies van waarden" maar het maakt me soms wel misselijk en een beetje boos.

Ik denk ook dat dat de oorzaak is van al die andere "angsten"...

PollyCorrect
23 juni 2008, 13:53
Ja, inderdaad Uh Uh. Verloedering van de mensheid zie ik vaak in de stad maar ook erbuiten, met gore mensen die nergens in geloven, kettingrokende hoogzwangere vrouwen met een zuipende 'man' ernaast, en krijsende kinderen die verwaarloosd worden bijvoorbeeld, om maar een beeldje te schetsen.

Nu zorgt die morele verloedering inderdaad voor allerlei andere goorlapperij zoals milieuverwoesting, dierenmishandeling, terrorisme, vuile oorlogen, en zelfs de bijna ineenstortende economie is het resultaat van de verloederde politiek, die ook steeds ordinairder lijkt te worden, zonder idealen, cynisch en corrupt, en machiavelistisch uit op dominantie over andere werelddelen (nu bv de € die de $ wil domineren en waar wij allen voor dokken).

Groentje-18
23 juni 2008, 15:29
Ik ben niet echt bang voor "de verloedering van de mensheid en/of het verlies van waarden" maar het maakt me soms wel misselijk en een beetje boos.

Ik denk ook dat dat de oorzaak is van al die andere "angsten"...

Enorm touché! Eigenlijk komt het daar op neer. Jammergenoeg. :(

Animalman
23 juni 2008, 15:31
En dan klagen ze dat ik een misantroop ben... Nee, ik doe mijn ogen open..

Groentje-18
23 juni 2008, 15:32
Ik vrees een beetje voor 'de automatische piloot'. Er mag met de wereld wat dan ook gebeuren, sommigen hebben er zich al bij voorbaat bij neergelegd. Mensen die zichzelf wijsmaken dat alles in orde is, hoewel ze diep in zichzelf beseffen dat het niet zo is en dat ze daar eigenlijk wel iets aan kunnen doen.

Stel je nou es voor dat we onze eetcultuur in vraag stellen. Het idee alleen al :roll:.

Inderdaad.
Maar wat ik niet begrijp is dat de mens, wat er ook gebeurt, niet meer aanzetbaar is tot mobilisering.
De massa heeft niet alleen geen idealen meer, ze is ook zowat nooit bereid om in blok op te treden als er aan de nog overblijvende idealen geraakt wordt.
Een ander moet het maar oplossen, maar hoe erg we het ook vinden: zelf er onze tijd in steken? Dat is teveel gevraagd...
Zowat iedereen is tegenwoordig in dat bedje ziek.

LastMohican
23 juni 2008, 15:32
Hallo, Bo.

Ik geef toe dat ik soms 's avonds in bed denk aan die dieren die naar de slachterij worden gesleept en geschopt. Dat is één van de angsten die me nog het meeste kwelt.
:oops:

Hmm..ik eet graag dier, dus dat stoort me zo niet :D

Grootste vrees ? Dat mijn dochters binnen een paar jaar enkel nog in Burka kunnen buitenkomen en enkel nog als kweekmachines zullen beschouwd worden. :evil:

PollyCorrect
23 juni 2008, 15:37
Hmm..ik eet graag dier, dus dat stoort me zo niet :D

Grootste vrees ? Dat mijn dochters binnen een paar jaar enkel nog in Burka kunnen buitenkomen en enkel nog als kweekmachines zullen beschouwd worden. :evil:

Dat valt zo'n beetje onder Verloedering, ofwel onder 'Terrorisme' - kies maar.

LastMohican
23 juni 2008, 15:52
Dat valt zo'n beetje onder Verloedering, ofwel onder 'Terrorisme' - kies maar.

Kon niet kiezen...past eigenlijk in beide categorieen :(

Kazan
23 juni 2008, 16:24
Geen ongerustheidjes omtrent de mensheid, de beschaving, onze planeet, de toekomst van onze kinderen?

Wow, wat een lalaland is Vlaanderen!
Wij zijn gewoon optimistisch!
"De beschaving enzo? Dat komt allemaal wel goed."

Groentje-18
11 juli 2008, 15:52
Heeft iemand dat gehoord/gelezen over die Nederlandse vrouw die Marburg mee naar hier bracht? Dat vind ik wel eng.
En het is het zooo vaak geschetste film-apocalypse drama. :?
Goddank blijken er geen verdere besmettingen te zijn.

Weezer
11 juli 2008, 16:02
Heeft iemand dat gehoord/gelezen over die Nederlandse vrouw die Marburg mee naar hier bracht? Dat vind ik wel eng.
En het is het zooo vaak geschetste film-apocalypse drama. :?
Goddank blijken er geen verdere besmettingen te zijn.

Die vrouw is vanmorgen overleden.

Groentje-18
11 juli 2008, 16:25
:?

:(

Wreed voor haar en haar familie en vrienden. En ook weinig geruststellend. Ik dacht dat de overlevingskans door onze apparatuur wel een stuk hoger zou liggen.
Na max 21 dagen weten we of er nog besmetten zijn. :-/

Weezer
11 juli 2008, 16:29
:?

:(

Wreed voor haar en haar familie en vrienden. En ook weinig geruststellend. Ik dacht dat de overlevingskans door onze apparatuur wel een stuk hoger zou liggen.

Ik heb het niet echt gevolgd, maar volgens NOS-teletekst is dat virus vrijwel altijd dodelijk.

roger verhiest
11 juli 2008, 16:36
Ik ben in wezen optimistisch & niet meer dan normaal ongerust over wat er zou kunnen gebeuren met familie en zo...
We moeten alleen uitkijken voor mensen die erg op gewin op korte termijn uit zijn
en de lange termijn uit het oog verliezen.

Jazeker
11 juli 2008, 16:42
In een Brits tijdschrift las ik onlangs dat meer dan 70% van de bevolking aan dezelfde soort angsten lijdt. Welke, dat ga ik nu niet zeggen, maar ik ben wel benieuwd naar de angsten van de K&K politics People. Niet dat de bevolking hier representatief is voor wat dan ook behalve voor dit subforum, maar toch. Ik ben benieuwd.

Ik geef toe dat ik zelf af en toe aanvallen krijg van irrationele angst omtrent bepaalde dingen die ik absoluut niet kan beheersen, en soms houden die angsten me even uit mijn slaap.

Wat zijn jouw angsten?

1. Spinnen (de grote soort)
2. Vliegen (ik bedoel dus in vliegtuigen)
3. De economie die er niet gezond uitziet momenteel
4. Dat Jaani en Polly met elkaar gaan debatteren over Starbucks in een kerncentrale.
5. Dat azert in een kerncentrale is als hij hoort dat Vlaanderen onafhankelijk wordt.

Jazeker
11 juli 2008, 16:44
Heeft iemand dat gehoord/gelezen over die Nederlandse vrouw die Marburg mee naar hier bracht? Dat vind ik wel eng.
En het is het zooo vaak geschetste film-apocalypse drama. :?
Goddank blijken er geen verdere besmettingen te zijn.

Laat ons hopen dat geen enkele afrikaan Ebola meebrengt naar hier.

Mitgard
11 juli 2008, 17:10
Laat ons hopen dat geen enkele afrikaan Ebola meebrengt naar hier.

dat zijn echt van die ziekten voor in horrorfilms.
als ik lees over de symptomen van zo'n ziektes begin ik die altijd meteen te voelen. :-(

Groentje-18
11 juli 2008, 17:14
Ik wil niet moeilijk doen, maar ebola en marburg behoren zowat tot dezelfde categorie.
Beide geven ook dezelfde symptomen: koorts, braken en inwendige bloedingen.
De overlevingskans is bij beide ziektes heel klein.

Ik dacht dat er vaccins voor deze virussen waren, maar dat is dus niet zo. Dit is ook heel moeilijk omdat een virus muteert en dus verschillende varianten kent. Een bescherming tegen de ene variant, betekent nog geen bescherming tegen de andere.

De mensen die deze ziektes kunnen overbrengen zullen eerder Europeanen (of hier wonende Afrikanen, Amerikanen of Aziaten) zijn die ginder op reis zijn geweest volgens mij.

netslet
11 juli 2008, 17:21
De amerikanen zijn bezig met een vaccin tegen marburg.

Best wel te begrijpen aangezien marburg een belangrijke peiler is in het russische biologisch oorlogsvoeringsprogramma.

PollyCorrect
11 juli 2008, 19:58
Geen idee van marburg.

Maar ik heb vandaag NOG een existentiële angst leren hebben.

Iets fundamenteels, dat Einstein al voorspeld had: de verdwijning van de bijen.

Het schijnt dat als de bijen allemaal uitgestorven zijn, de mens nog zo'n 2 jaar te leven heeft. Waarom? Omdat de bijen zorgen voor de bestuiving van de gewassen.
Een imk(st)er heeft me vanmiddag languit verteld over deze toestand die heel alarmerend blijkt te zijn. In de USA zijn massieve enorme imkerijen met zo'n 7000 korven, en van de ene dag op de andere is er geen bij meer te bekennen. Hoe komt dat? Vooral door de pesticiden op de gewassen, die door de bijen worden bestuifd.
Van de ene dag op de ander hebben die 7000 korven plots geen bijen meer. En zijn er velden waar mensen manueel de bloemetjes gaan bestuiven, met kippeveertjes.

:( Vroeger was het hebben van bijen overal heel normaal, en had men in zijn tuin een korfje. Nu zijn het ook de mensen, die huizen kopen, die moeilijk doen en eisen dat mensen hun bijen wegdoen.

L. J. Brutus
11 juli 2008, 20:12
Angsten waar men buikpijn van krijgt? Dat de tijd vliegt. Met andere zaken moet ik enkel lachen hoor.

PollyCorrect
11 juli 2008, 20:14
Angsten waar men buikpijn van krijgt? Dat de tijd vliegt. Met andere zaken moet ik enkel lachen hoor.

Ja, dat is doodsangst dus. Daar zitten we allemaal mee.
Maar een ietsje genuanceerder?

L. J. Brutus
11 juli 2008, 20:17
Ja, dat is doodsangst dus. Daar zitten we allemaal mee.
Maar een ietsje genuanceerder?

Angst voor de dood heb ik niet. Verre van zelfs, ik zal blij zijn als ik er vanaf ben. Maar de tijd tot dan toe zou iets trager mogen gaan, ik kan soms niet volgen.

Verder heb ik echt geen diepe angsten. Soms verschiet ik als ik in de spiegel kijk, dat is het dichtst dat ik bij een existentiële angst kom.

PollyCorrect
11 juli 2008, 20:19
:lol: Brutus. Dus dat is gewoon een soort van stress.

Het gekke is, ik heb steeds minder doodsansgst, maar ik begin het wel steeds absurder te vinden, die hele dood-business. Ik bedoel, ik denk er nooit meer aan sinds enkele jaren, en dan sta ik steeds verbaasd van huh, oh ja wat was dat ook weer? Alsof ik nu onwijs met beide voeten in het leven sta (hetgeen me jaren gekost heeft om zover te komen) :)

Groentje-18
11 juli 2008, 21:17
Op dat vlak ben ik eerder bang dat ik niet één vierde gedaan heb van wat ik allemaal belangrijk vind, in het leven. Dat zou ik erg vinden. Ik zou als ik op mijn sterfbed lig wel met een positief gevoel willen terugblikken op mijn leven. Het gevoel dat ik een verschil heb gemaakt en die dingen heb verwezenlijkt, die ik al voelde "te moeten" verwezenlijken van toen ik nog een kleine uk was.

Groentje-18
11 juli 2008, 21:23
Geen idee van marburg.

Maar ik heb vandaag NOG een existentiële angst leren hebben.

Iets fundamenteels, dat Einstein al voorspeld had: de verdwijning van de bijen.

Het schijnt dat als de bijen allemaal uitgestorven zijn, de mens nog zo'n 2 jaar te leven heeft. Waarom? Omdat de bijen zorgen voor de bestuiving van de gewassen.
Een imk(st)er heeft me vanmiddag languit verteld over deze toestand die heel alarmerend blijkt te zijn. In de USA zijn massieve enorme imkerijen met zo'n 7000 korven, en van de ene dag op de andere is er geen bij meer te bekennen. Hoe komt dat? Vooral door de pesticiden op de gewassen, die door de bijen worden bestuifd.
Van de ene dag op de ander hebben die 7000 korven plots geen bijen meer. En zijn er velden waar mensen manueel de bloemetjes gaan bestuiven, met kippeveertjes.

:( Vroeger was het hebben van bijen overal heel normaal, en had men in zijn tuin een korfje. Nu zijn het ook de mensen, die huizen kopen, die moeilijk doen en eisen dat mensen hun bijen wegdoen.

Dat probleem houdt me niet enorm bezig.
Maar ik verwacht wel dat men overheidshalve daar iets aan gaat doen. Het is al bezig van de jaren zeventig dus ingrijpen zou toch stilaan mogen, niet? Vandaag dacht ik bv nog bij het zien van alle Vlaamse gazon-voortuintjes dat men beter zou verplichten daar een mooie bloemenweide van te maken.

Er zijn dus best wel nog bijen. Als je een aantal bloemen in de tuin hebt zal je dat wel gemerkt hebben. Maar er is iets verandert ... mijn moeder klaagt bv ook dat haar pompoenen niet groeien omdat er geen bij lijkt geïnteresseerd te zijn in bevruchting. :? :(
Die voorspelling van Einstein was ten eerste 'vier jaar', ten tweede is ze waarschijnlijk niet correct.

Wat me meer zorgen maakt is drinkbaar water. Ik voorspel dat dit binnen de dertig jaar niet meer uit onze kraan zal stromen zoals nu en dat heel wat landen ter wereld dan met een tekort geconfronteerd zullen worden. En zonder water is er geen leven mogelijk. Een mens in goede conditie heeft dan nog ongeveer een dag of drie te gaan ...
De volgende oorlogen zullen om water gaan ... Water wordt de nieuwe olie, of zelfs het nieuwe goud. Die oorlogen om water, zijn eigenlijk al lang begonnen. (Palestina- Israël)

L. J. Brutus
11 juli 2008, 21:36
Op dat vlak ben ik eerder bang dat ik niet één vierde gedaan heb van wat ik allemaal belangrijk vind, in het leven. Dat zou ik erg vinden. Ik zou als ik op mijn sterfbed lig wel met een positief gevoel willen terugblikken op mijn leven. Het gevoel dat ik een verschil heb gemaakt en die dingen heb verwezenlijkt, die ik al voelde "te moeten" verwezenlijken van toen ik nog een kleine uk was.

Ik zal al blij zijn als ik op mijn sterfbed nog kan denken tout court.

Dronkoers
12 juli 2008, 02:59
Aan alle milieubewuste leeghooden hier!:


Waar was de opwarming in juli? 8-)

L. J. Brutus
12 juli 2008, 11:54
Aan alle milieubewuste leeghooden hier!:


Waar was de opwarming in juli? 8-)

Leeghoodt

Op dat uur steken de dt-fouten wel eens de kop op, blijkbaar.

En dan nog een dubbel punt na een uitroepingsteken, dat kan tellen.

PollyCorrect
12 juli 2008, 11:57
Leeg in da hood!

Goth, ik ben zelf ook goed bezig zeg.

Dronkoers
12 juli 2008, 12:01
Was ik om 4 uur nog wakker? 8O

PollyCorrect
12 juli 2008, 12:06
Was ik om 4 uur nog wakker? 8O

nou ja, wakker... laten we zeggen dat je flink tekeer aan het gaan was tegen milieubewuste leeghooden.

Dronkoers
12 juli 2008, 12:09
nou ja, wakker... laten we zeggen dat je flink tekeer aan het gaan was tegen milieubewuste leeghooden.

:-D

En terecht! :twisted:
Met hun opwarming der aarde enzo :-P

Pølle
12 juli 2008, 13:36
Op dat vlak ben ik eerder bang dat ik niet één vierde gedaan heb van wat ik allemaal belangrijk vind, in het leven. Dat zou ik erg vinden. Ik zou als ik op mijn sterfbed lig wel met een positief gevoel willen terugblikken op mijn leven. Het gevoel dat ik een verschil heb gemaakt en die dingen heb verwezenlijkt, die ik al voelde "te moeten" verwezenlijken van toen ik nog een kleine uk was.

Bwa. Dat lijkt me redelijk stom eigenlijk. Het zit allemaal in je hoofd en pas als je beseft dat je eigenlijk juist helemaal niks moet kan je vrij leven - denk ik.

Wat voelde jij als kleine uk trouwens al te moeten verwezenlijken :?.

Pølle
12 juli 2008, 13:37
Was ik om 4 uur nog wakker? 8O

Ik doe beter, 6u baby 8-). (Vakantie voor iets é.)

Dronkoers
12 juli 2008, 13:39
Ik doe beter, 6u baby 8-). (Vakantie voor iets é.)

Maar bij mij was dat niet bewust ;-)

Pølle
12 juli 2008, 13:43
Geen idee van marburg.

Maar ik heb vandaag NOG een existentiële angst leren hebben.

Iets fundamenteels, dat Einstein al voorspeld had: de verdwijning van de bijen.

Het schijnt dat als de bijen allemaal uitgestorven zijn, de mens nog zo'n 2 jaar te leven heeft. Waarom? Omdat de bijen zorgen voor de bestuiving van de gewassen.
Een imk(st)er heeft me vanmiddag languit verteld over deze toestand die heel alarmerend blijkt te zijn. In de USA zijn massieve enorme imkerijen met zo'n 7000 korven, en van de ene dag op de andere is er geen bij meer te bekennen. Hoe komt dat? Vooral door de pesticiden op de gewassen, die door de bijen worden bestuifd.
Van de ene dag op de ander hebben die 7000 korven plots geen bijen meer. En zijn er velden waar mensen manueel de bloemetjes gaan bestuiven, met kippeveertjes.

:( Vroeger was het hebben van bijen overal heel normaal, en had men in zijn tuin een korfje. Nu zijn het ook de mensen, die huizen kopen, die moeilijk doen en eisen dat mensen hun bijen wegdoen.

Niet zo angstig zijn Polly, helpt ons niks vooruit.
;)

Pølle
12 juli 2008, 13:44
Maar bij mij was dat niet bewust ;-)

Dat is het voor niemand als het zo laat wordt.
;)