PDA

View Full Version : Verkaveling in de politiek


Knipp
21 maart 2004, 22:39
Beste Jan,

Dat de sp.a al lang een aantal thema's met plezier aan het blok laat en
zich concentreert op het zgn progressief publiek - lees : de mensen
met een job die zelden of nooit door de mazen zijn gevallen en die
niet in borgerokko wonen, plus de bruggepensioeneerden,
de eeuwige studenten, de holebi's en niet te vergeten de fans van freya -
dat weet ik al even lang.

Maar m'n vraag is nu hoe spirit en de sp.a de thema's hebben verdeeld.

( Want zo werkt het toch tegenwoordig ?
Frank Vdb stelde op dit forum dat een moderne partij rond thema's
werkt. En Fons van Dyck beweerde nog verleden week in Gent dat
het overleven van de organisatie het belangrijkste is en dat de politieke
missie flexibel is. Interne peilingen , ideeënfabrieken, partijstrategen : alles rond de centrale vraag :
hoe overleef ik de volgende verkiezingen ?
Moet ik inspelen op de angst van de burger ?
Of z'n beginnend vertrouwen masseren ?
Of met sp.a één en met spirit twee ? )

Tijdens het congres gisteren zag ik dus bij Spirit 'onderwijs', 'bruisende steden', 'creatieve economie' en 'cultuur'.

Moet ik daaruit concluderen dat alle andere thema's sp.a gebied zijn ?
Zijn daar afspraken over ?
En zo ja, waarom mogen Spiritleden wel de genoemde thema's helpen invullen, maar niet de thema's zelf bepalen ?

Jan Roegiers
23 maart 2004, 21:45
Knipp,

De aangehaalde thema's hebben we zelf bepaald en we hebben hiervoor geen toelating hoeven te vragen aan Stevaert. Probeer dat nu s te aanvaarden. En we hebben dus ook onze teksten niet moeten voorleggen. En als de sp.a volgend weekend een congres houdt, hebben wij daarover ook niks gezegd.

Er is dus ook geen verdeling tussen de diverse thema's (sp.a heeft een belangrijk luik over huisvesting, wij hadden knappe resoluties over de huursector).

Ik moet je dus teleurstellen!

Knipp
25 maart 2004, 17:40
Knipp,

De aangehaalde thema's hebben we zelf bepaald en we hebben hiervoor geen toelating hoeven te vragen aan Stevaert. Probeer dat nu s te aanvaarden. En we hebben dus ook onze teksten niet moeten voorleggen. En als de sp.a volgend weekend een congres houdt, hebben wij daarover ook niks gezegd.

Er is dus ook geen verdeling tussen de diverse thema's (sp.a heeft een belangrijk luik over huisvesting, wij hadden knappe resoluties over de huursector).

Ik moet je dus teleurstellen!

Beste Jan,

In de mate dat ik je geloof, ben ik natuurlijk NIET teleurgesteld :)

Maar toch ga je me harder moeten overtuigen vrees ik.

Wat moet ik bvb denken van 'Bert en Steve TV' op de site van de ideeënfabriek ?

Is dat geen sp.a site ? Wie zet daar de lijnen uit ?

Jan Roegiers
25 maart 2004, 18:25
De Ideeënfabriek is het resultaat geweest van gemeenschappelijk overleg tussen de communicatieverantwoordelijken van beide partijen. De ideeën die er worden ingestuurd (en dat zijn verdomd heel veel), worden netjes verdeeld zodat er geen dubbel werk wordt verricht...

Ik weet heus niet hoe ik je meer kan overtuigen dan gewoon simpelweg de waarheid te vertellen. Twee onafhankelijke partijen die besloten hebben samen te werken, veel overleggen en hopelijk komen tot resultaten waar we met z'n allen beter van worden (zo vermijd ik te zeggen dat "de mensen" er beter van worden en kan je alvast hierover geen foute indruk krijgen...)

Knipp
27 maart 2004, 09:37
Beste Jan,

Het gerucht gaat dat de ideeënfabriek onderbemand is en dat men er verdrinkt in de inzendingen.

Aan de andere kant weet ik dat heel wat mensen graag willen meewerken,
vrijwillig,

1 + 1 = 2 ?

Vrijwilligers genoeg dus om de enveloppes open te scheuren -
of is dat beeld van Steve en Els aan die tafel met een berg enveloppes fake ?
en komen de meeste inzendingen via 't web ?

Ik zie in de vele inzendingen vooral een teken dat de gewone burger
meer participatie wil.

Je zou dit dus niet in handen mogen laten van communicatieverantwoordelijken, maar een afzonderlijke dienst moeten creëren die verantwoordelijk is voor participatie.

Communicatieverantwoordelijken zijn - om het lelijk te zeggen -
vooral experten in waspoederverkoopkunde, imagoprotectie en ronddepotdraaitraining.

De burger die mee wil helpen aan het beleid, verdient beter.

Jan Roegiers
27 maart 2004, 14:40
Goede suggestie... Maar het belangrijkste is wel dat spirit en sp.a met die ideeën ook iets willen doen. En wie nu verantwoordelijk is voor het doorspelen van die ideeën is voor mij van ondergeschikt belang.
Toch bedankt voor deze opbouwende mail, na al het andere negativisme dat ik in deze chatsessie heb moeten lezen!

Jan Bockaert
27 maart 2004, 15:54
nu deze forum sessie op zijn einde loopt, en we het hier toch over "participatie" hebben. Kunt ge er niet voor zorgen dat ons Forum op meerspirit terug open gaat?

Zoals ge zelf bewezen hebt op ons congres vorige week, is spirit de partij bij uitstek waar er in geparticipeerd kan worden, en waar opbouwende en geonderbouwde opmerkingen ernstig genomen worden. Het zou tof zijn moesten we niet elke keer op een congres moeten wachten voor we ons ei kwijt kunnen.

Na de verkiezingen lijkt me een goed moment om te herbeginnen met het forum, en bij voorkeur, deze maal gesloten voor niet leden of toch voor niet geïnteresseerden, zodat de discussies er toch enig niveau zouden halen.

enfin, ik zit er dus op te wachten

mvg
Jan

Jan Bockaert
27 maart 2004, 15:56
maar dit laatste is natuurlijk verschrikkelijk off-topic. waarvoor mn excuses.

Knipp
27 maart 2004, 22:45
Goede suggestie... Maar het belangrijkste is wel dat spirit en sp.a met die ideeën ook iets willen doen. En wie nu verantwoordelijk is voor het doorspelen van die ideeën is voor mij van ondergeschikt belang.
Toch bedankt voor deze opbouwende mail, na al het andere negativisme dat ik in deze chatsessie heb moeten lezen!

Eerst de stok, dan de zalf :wink:

Ik vertolk wel eens de antipolitiek,
best leerzaam die mentale 'inleefreisjes' :D

En niet alleen sp.a en spirit moeten met die ideeën iets kunnen doen,
de auteurs ,'de mensen', moeten de ruimte krijgen !

Knipp
28 maart 2004, 00:42
Na de verkiezingen lijkt me een goed moment om te herbeginnen met het forum, en bij voorkeur, deze maal gesloten voor niet leden of toch voor niet geïnteresseerden, zodat de discussies er toch enig niveau zouden halen.



Waarom gesloten voor niet leden ???

Neem eens een voorbeeld aan Liberales ( www.liberales.be )

Daar is het niveau goed.

Waarom ?

1. Het is niet partijgebonden.
2. Het heeft een duidelijke missie.
3. Het is niet enkel bedoeld als 'vinger aan de pols' maar wel degelijk als denktank.
4. Het straalt 'inhoud' uit en dat schrikt galspuwers af.


Er is ook een andere benadering mogelijk versus galspuwers en partijbashers - je kan daar een elektronisch loket voor maken en die mensen vriendelijk en in real time een antwoord geven.
Je zou verbaasd zijn van de reacties soms, met een beetje handigheid win je het vertrouwen terug en heb je een vriend bij.
Een snel antwoord is in elk geval de beste remedie tegen verzuring.

Spirit heeft drieduizend leden, met een dertigtal vrijwilligers kan je zo'n loket perfekt aan.

Wat ook kan helpen : een eenvoudig quotum :
je moet registreren en hebt dan het recht op een vastgesteld aantal inzendingen per dag.

Last but not least : duidelijke forumregels.

Herman Desmedt ©HD
28 maart 2004, 09:37
Als er zo vele ideeën te rapen zijn in dat ideeënfabriekje,
waarom moet dat zolang duren eer daar iets van te zien is ? ?
Waarom de bevolking iets onthouden dat goed voor hen is?

Het zou kunnen dat SPa-bruis nooit meer een dergelijk percentage stemmen haalt. Wanneer gaat de kans dan nog komen?

{OffTopic}
Los daarvan. Gezien ik een aantal dingen bij naam durf noemen, iets wat dus niet "links" is, ben ik al niet welkom op o.a. het forum van SPA. Waarom zou ik daar dan nog ideetjes gaan spuien op fora van Spa-bruis ?
Truwens wat ik ooit nog vertuurd heb (zelfs toen er van e-mail nog geen sprake was, daar is nooit iets mee gedaan geweest.
{/OffTopic}

Jan Roegiers
28 maart 2004, 17:20
[/quote]

Waarom gesloten voor niet leden ???[/quote]

Helaas ontaardt zo'n chatcafé vrij vlug in een laag-bij-de-gronds gescheld. Misschien is dat we wat me hier deze week het meest ontgoochelde: het lage niveau van zovele chatters die alleen maar negatief zijn of kappen op Bert den Bleiter of de uitverkoop van Spirit. Ik had gehoopt hier fijne inhoudelijke discussies te hebben, maar de meeste energie heb ik moeten steken in het weerleggen van het bashen. En dat verspilt zoveel nutteloze energie...

Het iD dat je oppert met een beperkt aantal berichten per dag en geregistreed lidmaatschap vind ik goed en ga ik ook doorspelen...