PDA

View Full Version : CO2 en energie debat


brother paul
30 juni 2008, 08:16
Ook hier graag de mening van VLD

Je zou ook het volgende kunnen vragen

om de CO2 problematiek aan te pakken
bent u en (VLD) voorstander van
- slurptaks voor >10l/100km
- carpool flitspalen
- 2 euro/liter CO2 taks op alle fossiele brandstoffen en afshaffen van vaste autotaksen
- isolatiesubsidie
- condensatiestookketel subsidie
- rekeningrijden
- boven modaal verbruik takseren in persoonsinkomsten.
- zonnepaneeltjes subsidieren
- windmolens zetten
- koolzaadolie
- japharo olie
- Led verlichting
- TL verlichting

probeer de meest rendabele opties ook het eerst te zetten.
En probeer de lijst te rangschikken in volgorde van gewicht in uitgaven.

Philippe De Backer
30 juni 2008, 15:50
Mijn mening inzake een rangschikking doet eigenlijk niet terzake. De overheid dient zich zo veel mogelijk te onthouden van sturing in deze zaken. Het zullen de burgers zelf zijn die uit deze lijst een voor hen aantrekkelijk menu zullen samenstellen. Ik denk bv. dat brandstoffen vandaag al voldoende belast worden, dat mensen door de stijgende olieprijzen zelf aan het investeren zijn in betere isoloatie en energiebesparende maatregelen...

Pieke
30 juni 2008, 15:57
Dus we wachten af hoe "de markt" het probleem gaat oplossen. Redelijk schrikwekkende gedachte.

Denkt u echt dat de automobielsector bvb uit zichzelf de co² uitstoot van zijn producten zo laag tracht te brengen uit zichzelf, of omdat de overheid (in se de Europese Gemeenschap) hen richtlijnen uitvaardigt?

Is deze Laissez-faire, laissez-passer mentaliteit echt een goed idee? Is het probleem niet te groot om daar als politicus een afwachtende houding aan te meten en hopen dat "de markt" het wel voor ons oplost?

AdrianHealey
30 juni 2008, 15:59
Denkt u echt dat de automobielsector bvb uit zichzelf de co² uitstoot van zijn producten zo laag tracht te brengen uit zichzelf, of omdat de overheid (in se de Europese Gemeenschap) hen richtlijnen uitvaardigt?

Het eerste: vermits zij onder die richtlijnen gaan.

Pieke
30 juni 2008, 16:03
Het eerste: vermits zij onder die richtlijnen gaan.

dus eerst richtlijnen, waarna de sector eronder gaat?

CLAESSENS Joris
30 juni 2008, 20:35
Ook hier graag de mening van VLD

Je zou ook het volgende kunnen vragen

om de CO2 problematiek aan te pakken
bent u en (VLD) voorstander van
- slurptaks voor >10l/100km
Waarom geen aankoopkorting of vrijstelling van BTW en taksen voor < 3l/100 km?
- carpool flitspalen
Wat bedoel je daarmee?
- 2 euro/liter CO2 taks op alle fossiele brandstoffen en afshaffen van vaste autotaksen
Daar gaan we weer, verplicht liever de constructeurs om propere wagens te maken. Dat is met de huidige techniek gekoppeld aan massaproductie nu al mogelijk aan economisch verantwoorde prijzen.
- isolatiesubsidie
Dat is al beter
- condensatiestookketel subsidie
Ook aanvaardbaar hoewel ik liever inzet op totaal zuivere energie in een zo nabij mogelijke toekomst
- rekeningrijden
Niet om CO2 te vermijden, dat dient anders opgelost. Ook niet om het aantal privéwagens te verminderen, dat doe je door de alternatieven te verbeteren, niet door de kleine man te bestraffen en de weg voor te behouden aan de beter gegoeden.
- boven modaal verbruik takseren in persoonsinkomsten.
Streven naar een zo doelmatig energiegebruik door toepassing van moderne bouwtechnieken qua isolatie en persoonlijke duurzame energiewinning zonder daarbij de eindgebruiker financieel af te straffen!
- zonnepaneeltjes subsidieren
zie vorige opmerking
- windmolens zetten
Idem
- koolzaadolie en japharo olie
Waarom grote smeerlapperij vervangen door kleine smeerlapperij? Denk eens even moedig en mik op totaal propere energie. Nu al perfect mogelijk, morgen nog beter enz...
Al die ersatzolie is toch al technisch voorbijgestreefd?
- Led verlichting
Kijk eens! De energie die hiervoor nodig is kan je via zonneenergie in een batterij van aanvaardbare grote nu reeds vangen. Investeer in de verbetering hiervan. Span de universiteiten en technische scholen hiervoor in in plaats van in een soort electro formule 1 cloon.
- TL verlichting
Je noemt net LED verlichting! waarom een stap terug?

probeer de meest rendabele opties ook het eerst te zetten.
En probeer de lijst te rangschikken in volgorde van gewicht in uitgaven.

Bij die uitgaven moet je vooral ook rekening houden met de reële kost bij massaproductie en de eraan gekoppelde voordelen.
BVB bij Led verlichting heb je veel minder zware bedrading nodig, die besparing moet je ook mee rekenen!
Niet alleen op de bedrading bij jou thuis kan dan bespaard worden, ook het net moet minder belast worden en er moet véél minder electriciteit aangemaakt worden. Ook dat is een besparing die aan de eindgebruiker dient te komen.
Je moet dus vooral verhinderen dat de fabricanten met al de winst gaan lopen.
Voorbeeldje? De media om muziek mee op te nemen en te dupliceren waren nog nooit zo goedkoop als heden ten dage. Toch betalen we nu in verhouding veel meer dan ooit het geval was. Dat is toch niet logisch?
Meer dan 20€ (800 oude Belgische franken!) voor een recente CD van een topgroep terwijl de productie ervan in vergelijk met de vroegere platen poepsimpel is en per CD slechts enkele tientallen eurocenten kost![/COLOR]

brother paul
2 juli 2008, 12:02
- slurptaks voor >10l/100km
>> slurptaks wordt in nederland geind, is zogenaamd de basis voor de verminderde verkoop van SUV's, alhoewel belgie ook diezelfde neerwaartse trent heeft

- carpool flitspalen
>gewoon flitspalen die kijken of er twee mensen in de auto' zitten naar brussel. Rij je alleen betaal je bvb 10euro, rij je met twee dan rij je gratis;..


- 2 euro/liter CO2 taks op alle fossiele brandstoffen en afshaffen van vaste autotaksen
Hallo jongen wakker worden: een hybrid van 2500euro extra kosten is maar rendabel als je 2500euro diesel kunt besparen. Als uw auto 10l verbruikt en hybrid maar 5liter spreek je van 5000liter op 100.000km of een rendabele beslissing. Hier in casu is de besparing meestal kleiner. Je spreekt van bvb 6liter verbruik doen zakken 5liter = 1000liter mazout, om die beslissing te motiveren moet je dus inderdaad rijden aan 3euro/liter om nog rendabel die auto te kopen en niet meer idealistisch.
Als de autotaks afgeschaft wordt en volledig variabel wordt via deze CO2 taks, krijg je de consument die gaat kiezen voor zuinigere wagens...


- isolatiesubsidie
Subsidies zijn er maar omdat socialsiten weigeren de huisbrandstof te taxeren zoals autobrandstof... Terwijl iedereen al MEER VERSTOOKT om zijn huis te verwarmen, dan met de auto rond te rijden... Het is tijd dat dit herbeken wordt. Als je huisbrandstof taxeert, ga je inderdaad het minimuminkomen moeten optrekken, maar ga je voornamelijk ISOLATIE RENDABEL maken zonder subsidies. Je zou ook de BTW voor isolatie op 0% kunnen zetten.. wat ik logisch zou vinden.


- condensatiestookketel subsidie
de subsidie is zinvol, bespaart 30% op ons stookkosten, en zou onze energieafhankelijkheid met 10% kunnen doen zakken;.. Ik ken weinig betere investeringen.

- rekeningrijden: de CO2 taks vind ik de beste taks, rekeningrijden vind ik goed om fileproblemen of citytaksen.

- boven modaal verbruik takseren in persoonsinkomsten.
het gaat over het model dat 80% van de kilometers gereden, door leasewagens gereden worden, en dat die doelgroep geen incentive heeft om minder of zuiniger te rijden.

- zonnepaneeltjes subsidieren
totaal belachelijke investering want brengt nauwelijks 1% energiewaarde op... Dus een zonnepaneel op uw dak wordt pas na 100 jaar terugverdiend in geproduceerde electriciteit.

- windmolens zetten
Daar haal je al 4% return on investment. Nog eens de energieprijzen verdubbelen en we zijn er. Voor grotere molens ligt het rendement tegen de 10%, firma's doen meestal investeringen van 20-50% return...

- koolzaadolie en japharo olie: je hebt ergens gelijk, het begint met het verbruik te halveren van de auto's denk 2-3liter/100km. En als het gehalveerde verbruik dan bb 50% vervangen wordt door koolzaadolie zijn we goed bezig... Dan ben je nog 1liter/100km afhankelijk van de arabieren. Dus een goeie denkpiste. En een rendabele denkpiste vanaf de schaalproductie beneden de 100$/gallon komt..

- Led verlichting
Het is een van mijn favorieten: je hebt 100% return on investement; Wanneer heeft er laatst iemand u een belegging van 100% aangepraat.

- TL verlichting
LED is een tikkel efficienter dan TL? de bedoeling van die LED is dat je uw spots vervangt met highpower leds.