PDA

View Full Version : Gratis toegang tot een snelle internetverbinding


Knipp
22 maart 2004, 03:12
Beste Jan,

Gratis toegang tot een snelle internetverbinding voor iedereen.

Heb je al een keer het prijskaartje uitgerekend ?
Aan de adsl of telenet tarieven kom ik in de orde van grootte van
twee miljard euro.

Sorry, maar ik vind dit dus pure demagogie, tenzij je erbij vertelt
hoe je dat gaat realiseren.
Heeft Spirit een scenario ?
Of ga ik binnenkort niet aan Telenet betalen maar via belastingen aan Big Brother Herverdeler ?
Met de meerkost van een legioentje ambtenaren, een paar studieburo's, een federale raad en een onafhankelijk controleorgaan ?
En om een jaar later te moeten zien dat nog meer mensen onder de armoedegrens of in de grijze zone leven ?
Omdat een aantal anderen nog meer hebben weten te cumuleren ?
Of begrijp ik dit Mysterie verkeerd ?
It's the economy stupid !? De crisis :oops:

Ik had veel liever in één of andere congrestekst gelezen dat de tarieven
voor snelle internetverbindingen moeten in verhouding staan tot het aantal aangesloten mensen.
Zo heeft Telenet in één jaar tijd 40% klanten bij op hetzelfde netwerk, maar betaal ik nog altijd dezelfde prijs...

Concrete vraag dus : hoe ga je dit realiseren ?
Welke Spirit mandatarissen zijn ermee bezig ?

Herman Desmedt ©HD
22 maart 2004, 05:27
Ik denk dat je met dat gratis nog één weekje moet wachten!

Dan komt Steve Gratis Stevaert aan de beurt.

Ik heb mijn lijstje al klaar : Van gratis SPA tot gratis veSPA.
En we gaan 't SPAnnend maken ook!

Jan Roegiers
22 maart 2004, 11:39
Voor ons is een snelle internetverbinding inderdaad een basisvoorziening geworden. Onze samenleving evolueert snel naar een duale samenleving: mensen die toegang hebben tot heel wat informatie en mensen die dat helemaal niet hebben.

Vorige week heb ik de regering daarover ondervraagd. Minister Ceysens heeft daarop geantwoord dat de Vlaamse regering gekozen heeft voor het project digitale televisie waardoor op termijn zowat alle Vlamingen toegang kunnen hebben tot die zo belangrijke informatie. Vergelijk het een beetje met de electriciteit enkele decenia geleden. Ook toen vonden beleidsvoerders dat iedereen dat moest hebben. Vandaag hebben we allemaal electriciteit. Dat willen we ook met internet!

Knipp
22 maart 2004, 15:46
Voor ons is een snelle internetverbinding inderdaad een basisvoorziening geworden. Onze samenleving evolueert snel naar een duale samenleving: mensen die toegang hebben tot heel wat informatie en mensen die dat helemaal niet hebben.

Vorige week heb ik de regering daarover ondervraagd. Minister Ceysens heeft daarop geantwoord dat de Vlaamse regering gekozen heeft voor het project digitale televisie waardoor op termijn zowat alle Vlamingen toegang kunnen hebben tot die zo belangrijke informatie. Vergelijk het een beetje met de electriciteit enkele decenia geleden. Ook toen vonden beleidsvoerders dat iedereen dat moest hebben. Vandaag hebben we allemaal electriciteit. Dat willen we ook met internet!

Ik ben akkoord dat het risiko op die duale samenleving bestaat.
Sterker : die duale samenleving is al een feit.
En ik ben akkoord dat we die duale samenleving ten alle prijze moeten vermijden, dat mag geld kosten wat mij betreft.
Maar dan moet je wel vertellen hoeveel het plaatje kost en waar je dat geld gaat halen en welke mate van prioriteit het heeft.
Eerst sociale woningen, dan internet voor iedereen ? Of omgekeerd ?


De digitale televisie , dat hoor ik al een jaar of zeven acht.
Bedoeld is de integratie van pc en tv in één toestel, dat zeker de eerste jaren duur zal zijn. De vraag is of dan ook 40 euro per maand zal moeten worden betaald voor snelle toegang tot het web.
Teletekst bestaat al by the way.
Wordt het dan gewoon teletekst met prentjes ?
Of interactief met zo'n bakje als in de zevende dag, waarmee je
ja of nee kan stemmen... kan je leuk mee congressen :-)

M.a.w zowel uw antwoord als dat van Patricia Ceysens mist m'n punt,
en met het stellen van vragen en antwoorden creëer je soms het nodige inzicht, maar ook niet meer dan dat.

Xnorf
22 maart 2004, 22:17
een paar gratis internetcafes zouden een hoop geld uitsparen ipv iedereen een gratis thuislijn te geven...

Madge1958
23 maart 2004, 13:31
Gratis internet voor iedereen...waarom kijkt iedereen in eerste instantie naar het prijskaartje alvorens dit al dan niet implementeren?
Er zijn immers andere, belangrijkere zaken aan de orde, en zonder in theoretische stellingen te vervallen, wil ik toch op het fenomeen digital divided wijzen.
Deze 'digitale kloof' zoals men het ook wel eens noemt, behelst veel meer dan enkel het gebrek aan toegang tot het internet. Dit heeft ook te maken met onderwijs, onderricht in pc-gebruik en vooral: CONTENT!
Wat is de meerwaarde van iedereen gratis internet aan te bieden als er
1/ veel mensen niet eens hun weg vinden op de elektronische snelweg
2/ er geen inhoud is en dus de interesse al gauw zal verzwakken bij de burger.
Volgens mij moeten we erop toezien dat we eerst via een goed beleid deze zaken kunnen aanpakken alvorens de investering te maken in iedereen een gratis internetaansluiting te geven...

Smegol
23 maart 2004, 15:01
..... Vandaag hebben we allemaal electriciteit. Dat willen we ook met internet!

Vandaag kijrgen we ook allemaal op ons muil als we in het openbaar met zo'n zever afkomen....

Jan Roegiers
23 maart 2004, 21:29
Smegol, je verstoppend achter een nickname is het wel erg makkelijk om grof taalgebruik te hanteren. De hoeveelste keer ben je hier weer aan 't schelden?

SoLiDe
23 maart 2004, 21:49
Voor ons is een snelle internetverbinding inderdaad een basisvoorziening geworden. Onze samenleving evolueert snel naar een duale samenleving: mensen die toegang hebben tot heel wat informatie en mensen die dat helemaal niet hebben.

Bibliotheken zijn er ook in elke gemeente en toch gaat er maar een deel naar de bib... Hoeveel mensen hebben tegenwoordig nog een krant, waar iedereen vroeger een gazet had!

Al eens gedacht aan een aantal internetaansluitingen in de bibliotheken te installeren? Dat zou heel wat minder kosten!
Op die manier heeft ook iedereen toegang tot het world wide web, tenminste als men er nood aan heeft
Gratis!! Graits!! Gratis!!
Nee toch !
Hendrik-Jan Ombelets
voorzitter SoLiDe
www.solide.be - [email protected]

Xnorf
23 maart 2004, 21:53
Kan er misschien ook iemand van SPa-Spirit gratis mijn kont komen afvegen? :lol: Indien het niet mogelijk is maak dan aub toiletpapier met de kopstukken op afgebeeld :twisted:

Bobke
23 maart 2004, 23:37
Kan er misschien ook iemand van SPa-Spirit gratis mijn kont komen afvegen? :lol: Indien het niet mogelijk is maak dan aub toiletpapier met de kopstukken op afgebeeld :twisted:
Liefst een afbeelding met hun tong uit hun mond zeker ? :lol:

Heer Waarde
24 maart 2004, 11:10
Al eens gedacht aan een aantal internetaansluitingen in de bibliotheken te installeren?

Ja heer Ombelets, daar heeft inderdaad al eens iemand aan gedacht, elke zichzelf respecterende bib heeft immers al jáááren verschillende pc 's met internetaansluiting ter beschikking van haar leden. Het feit dat u daar nog niet bent achtergekomen bewijst dat zelfs u nooit een bibliotheek bezoekt. Trouwens, waarom moeten mensen die om een of andere reden geen internetaansluiting (kunnen) hebben zich schikken naar de abominabele openingsuren van hun plaatselijke bibliotheek?

Voor de zoveelste keer verkracht u een goed voorstel tot "Gratis, Gratis, Gratis" en voor de zoveelste keer probeer ik u duidelijk te maken dat het gaat om "Gelijke Kansen, Gelijke Kansen, Gelijke Kansen". Spirit maakt teminste écht werk van het dichten van de digitale kloof. Maar het enige wat u angstig wakker houdt is "o nee, die zakenvullers van politiekers gaan toch niet weer in mijn portefeuille zitten hé".

M.a.w. u (en velen met u) focussen enkel op het woordje "gratis" om valabele voorstellen af te schieten. Maar de minste moeite doen om door te denken en de enorme maatschappelijke meerwaarde te ontdekken is uiteraard te veel gevraagd, uw brein is waarschijnlijk continu oververmoeid met misplaatst, oppervlakkig en verzuurd zelfbehoud.

FM
24 maart 2004, 13:58
Is in dat gratis internet ook gratis pc voorzien?

mijn pc is nl aan vervanging toe?

zal ik u mijn bestelbon doorsturen?


of komt gratis weer overeen met: De werkende mens zorgt voor gratis internet voor de niet-werkende ocmw-mensen? (ik sta wel achter een bepaalde vorm van solidarteit, maar dan voor mensen die er écht niet kunnen aan doen dat ze geen inkomen hebben).

alvast bedankt!

Frederik Munster

Knipp
25 maart 2004, 09:40
Maar het enige wat u angstig wakker houdt is "o nee, die zakenvullers van politiekers gaan toch niet weer in mijn portefeuille zitten hé".



Tja.
Nu kan ik nog nipt m'n snelle internetverbinding betalen elke maand,
en m'n pc vervangen om de 5 jaar.
Als de Grote Herverdeler de fiskale druk nog wat opvoert,
tuimel ik in no time naar de verkeerde kant van de duale maatschappij en kan ik ook het sociale vangnet in :roll:
Zonder pc en zonder internet.

Dus gratis internet : fantastisch : maar wat ga je laten vallen in de plaats ?
De steun aan de nmbs ? Sociale woningen ? Kyoto ?

Msschn gewoon de bibliotheken dag en nacht openen ?
En ook in stations een pak pc's zetten.

Zo geformuleerd is het alvast minder demagogisch ...

Herman Desmedt ©HD
25 maart 2004, 09:51
De infrastructuur moet gratis kunnen, want bedrijven en adverteerders hebben er belang bij en die kunnen dat sponsoren.

Dus een gratis toegang, maar dan wel met reklame? Of een snellere zonder reklame maar betalend?
Dat lijkt me redelijk!

De PC zelf, die zal dan wel ten koste van de gebruiker blijven, maar dat is ook logisch.

Herman Desmedt ©HD
25 maart 2004, 09:57
En waarom niet :
Plaatsen waar gratis kan gesurft worden, zij het met beperking van tijd op iedereen aan de beurt te laten:
- bibliotheek
- gemeentehuis
- postkantoor
- sportcentrum
- ???

Knipp
25 maart 2004, 10:02
Vergelijking met andere landen is wel leerzaam.

Hier is de verbinding idd zeer duur !

En ik hoor vertellen dat in de USA het web idd vrijwel volledig betaald wordt door reclame.

Ik zie ook wel wat denkpiste voor creatieve economie wat die pc betreft :
waarom geen bedrijfje dat low budget pc's assembleert enkel geschikt voor internettoegang, zonder toeters en bellen ?

Wie was dus ook weer de spirit mandataris die dit dossier aandrijft ?

Sekke
25 maart 2004, 10:04
Geert Lambert, federaal parlementslid houdt zich met deze problematiek bezig.

Trouwens, helemaal mee eens dat om iedereen toegang te bieden tot internet, bedrijfjes die low-budget pc's aanbieden zonder teveel tralala, best wat gestimuleerd mogen worden.

Knipp
26 maart 2004, 23:33
Bedankt Sekke.

Geert Lambert is nu de bel omgebonden ;-)

Knipp
27 maart 2004, 10:21
En waarom niet :
Plaatsen waar gratis kan gesurft worden, zij het met beperking van tijd op iedereen aan de beurt te laten:
- bibliotheek
- gemeentehuis
- postkantoor
- sportcentrum
- ???

- op de trein ?

En een heel specifiek idee : er moet ook internettoegang zijn voor psychiatrische patiënten - die verblijven soms erg langdurig in een instelling - en dat zijn o.a. mensen met alcoholverslaving, anorexia,
of doodgewoon depressie.

Het gaat om een grote groep mensen - vele tienduizenden -
die mensen hebben ook recht op email , messenger enz.