PDA

View Full Version : ubuntu


berre
5 juli 2008, 20:40
staat volledig en werkend op mijn laptop.
ik ben er tevreden mee!

met speciale dank aan ambiorix!

floppy
5 juli 2008, 20:40
staat volledig en werkend op mijn laptop.
ik ben er tevreden mee!

met speciale dank aan ambiorix!

Hier ook vanuit Ubuntu (sinds 5.04)

En nog een oud laptopke met Zenwalk. Ook OK!!!

Jaani_Dushman
6 juli 2008, 13:36
Hier Kubuntu.
Wel dual-boot met nog een Windows 2000 voor AutoCAD, etc...

Mitgard
6 juli 2008, 13:38
wat is ubuntu?

klinkt als een bananenrepubliek in centraal-afrika.

filosoof
6 juli 2008, 13:41
Ik heb hier nog een oude win 98 PC staan, 333Mhz, 256Mb RAM, HD 2GB, en Ubuntu, Kubuntu op cd liggen: ik vraag me af of die Kubuntu erop zou draaien...:?

wat is ubuntu?

klinkt als een bananenrepubliek in centraal-afrika.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ubuntu_(Linux_distribution)
http://www.ubuntu.org
Ubuntu is idd een Afrikaans woord:-):
Ubuntu, pronounced [ùbúntú], is an ethic or humanist philosophy focusing on people's allegiances and relations with each other. The word has its origin in the Bantu languages of Southern Africa. Ubuntu is seen as a traditional African concept.Ubuntu (http://en.wikipedia.org/wiki/Ubuntu_%28philosophy%29)

Jaani_Dushman
6 juli 2008, 13:47
Ik heb hier nog een oude win 98 PC staan, 333Mhz, 256Mb RAM, HD 2GB, en Ubuntu, Kubuntu op cd liggen: ik vraag me af of die Kubuntu erop zou draaien...:?Daar vrees ik voor. Maar misschien Xubuntu wel. Ik dacht dat Kubuntu de zwaarste versie uit de Ubuntu-reeks was.

floppy
6 juli 2008, 14:01
Ik heb hier nog een oude win 98 PC staan, 333Mhz, 256Mb RAM, HD 2GB, en Ubuntu, Kubuntu op cd liggen: ik vraag me af of die Kubuntu erop zou draaien...:?



http://en.wikipedia.org/wiki/Ubuntu_(Linux_distribution)
http://www.ubuntu.org
Ubuntu is idd een Afrikaans woord:-):

Kijk hier (https://help.ubuntu.com/community/Installation/LowMemorySystems) eens als het Ubuntu moet zijn: Gnome en KDE zijn te zwaar als desktop voor zulke computers. Hier kun je lichtgewicht desktopsystemen nemen: fluxbox, openBox,...
Naar mijn gevoel was Xubuntu ook te traag op mijn computer. Zenwalk is een andere distro maar snel op deze oude bak (ongeveer als de jouwe)

manta
6 juli 2008, 14:10
Gewoon effe tussendoor , als ik dus windows er afgooi (formatC of zo) , dan kan ubuntu perfect doen wat windows nu doet ???
Ik heb indertijd m'n pc nieuw gekocht (met windows er al op) en heb dus ook geen installatiepakket of zo ...:-(

floppy
6 juli 2008, 14:36
Gewoon effe tussendoor , als ik dus windows er afgooi (formatC of zo) , dan kan ubuntu perfect doen wat windows nu doet ???
Ik heb indertijd m'n pc nieuw gekocht (met windows er al op) en heb dus ook geen installatiepakket of zo ...:-(

Opgelet! Ik ben zelf geen gamer, maar ik hoor dat Linux op gebied van games en beetje tekort schiet. Voor de rest kan het volgens mij ongeveer hetzelfde!

Bvb Photoshop (Windows) -> GIMP (Linux)

MaGNiFiCaT
6 juli 2008, 14:40
Opgelet! Ik ben zelf geen gamer, maar ik hoor dat Linux op gebied van games en beetje tekort schiet. Voor de rest kan het volgens mij ongeveer hetzelfde!

Bvb Photoshop (Windows) -> GIMP (Linux)

Maar wie houdt er hem zich bezig met spelletjes?:-o Da's eerder voor kleine kinders of mensen die niet weten wat doen met hun tijd.:?

manta
6 juli 2008, 14:43
Maar wie houdt er hem zich bezig met spelletjes?:-o Da's eerder voor kleine kinders of mensen die niet weten wat doen met hun tijd.:?

'k Heb wel kinderen die de pc al eens gebruiken als de laptop bezet is ... En ik speel zelf ook graag spelletjes , 't is ontspanning hé ...

manta
6 juli 2008, 14:44
Opgelet! Ik ben zelf geen gamer, maar ik hoor dat Linux op gebied van games en beetje tekort schiet. Voor de rest kan het volgens mij ongeveer hetzelfde!

Bvb Photoshop (Windows) -> GIMP (Linux)

Ow ...
Dat is dan al een pak minder :-(
Dan zal ik maar niet te overhaast den boel er af smijten :?

Jaani_Dushman
6 juli 2008, 14:47
[B][COLOR="Red"]Ik ben zelf geen gamer, maar ik hoor dat Linux op gebied van games en beetje tekort schiet.Transport Tycoon draait probleemloos op Linux (en op zowat alle andere besturingssystemen). Als men w�*l, kan men dus games goed programmeren zodat ze overal op draaien.

Jaani_Dushman
6 juli 2008, 14:48
mensen die niet weten wat doen met hun tijd.:?Die gaan eerder hun tijd verdoen met politics.be.

Jazeker
6 juli 2008, 14:51
Ik heb hier nog een oude win 98 PC staan, 333Mhz, 256Mb RAM, HD 2GB, en Ubuntu, Kubuntu op cd liggen: ik vraag me af of die Kubuntu erop zou draaien...:?

Misschien beter: http://www.puppylinux.org/

filosoof
6 juli 2008, 14:52
Gewoon effe tussendoor , als ik dus windows er afgooi (formatC of zo) , dan kan ubuntu perfect doen wat windows nu doet ???
Ik heb indertijd m'n pc nieuw gekocht (met windows er al op) en heb dus ook geen installatiepakket of zo ...:-(Je moet wel de linux drivers voor een aantal accessoires vinden (mijn zoon zocht lang naar de juiste linuxdriver voor zijn cd)
Mensen die van Vista Business of Ultimate downgraden naar XP moeten ook al eens op driverjacht las ik.

filosoof
6 juli 2008, 14:55
Misschien beter: http://www.puppylinux.org/
thnx!!:)
Similair aan Knoppix, DSL, of de Linux die Asus op de eee levert vermoed ik?

floppy
6 juli 2008, 14:57
Ow ...
Dat is dan al een pak minder :-(
Dan zal ik maar niet te overhaast den boel er af smijten :?

Dat zou ook niet slim zijn, omdat de mogelijkheid bestaat twee operating systems op je harde schijf te hebben. Bij het opstarten komt dan de vraag welk systeem je wilt opstarten. Dit heet Dual Boot.

MaGNiFiCaT
6 juli 2008, 14:59
'k Heb wel kinderen die de pc al eens gebruiken als de laptop bezet is ... En ik speel zelf ook graag spelletjes , 't is ontspanning hé ...

Mn ontspannig is de nodige huishoudelijk werk, onderhoud aan tuin en gebouwen, politics...........


Voor de rest schiet me tijd te kort.:-(

toccata
13 december 2008, 21:01
wegens dit (http://forum.politics.be/showpost.php?p=3855561&postcount=14)
Hoe kan ik zorgen voor dual boot (heb windows nog nodig voor maple/matlab/solid edge)? Kan ik best nu al een apart partitie (hoe?) voor ubuntu voorzien? (gezien ik toch moet formateren om vista te fixen)
Welke ubuntu versie kies ik? (absolute newbie in Linux)
Hoe zorg ik ervoor dat printer (brother), scanner (HP), webcam (logitec, werkt wel niet op vista) en Ipod blijven werken?
Na de examens wil ik switchen, zoek nu al info zodanig dat de transitie zo makkelijk mogelijk gaat

filosoof
13 december 2008, 21:07
Mijn zoon maakte een dualboot Win/Red hat . Hij maakte de partities aan met Partition magic.
(méér weet ik er ook niet van, behalve dat het de eerste keer mislukte en dat hij de tweede keer nogal wat moest zoeken vooraleer hij alle drivers bijeen had)

From_Vlaanderen
13 december 2008, 21:27
wat is ubuntu?

klinkt als een bananenrepubliek in centraal-afrika.

Dat is ook zo iets, maar als je niet al te veel geklooi wil is dat je enige optie.

From_Vlaanderen
13 december 2008, 21:28
Mijn zoon maakte een dualboot Win/Red hat . Hij maakte de partities aan met Partition magic.
(méér weet ik er ook niet van, behalve dat het de eerste keer mislukte en dat hij de tweede keer nogal wat moest zoeken vooraleer hij alle drivers bijeen had)

Red Hat, daar hou ik nu mijn pollen af.

From_Vlaanderen
13 december 2008, 21:28
Opgelet! Ik ben zelf geen gamer, maar ik hoor dat Linux op gebied van games en beetje tekort schiet. Voor de rest kan het volgens mij ongeveer hetzelfde!

Bvb Photoshop (Windows) -> GIMP (Linux)

Linux kent geen exe's das al.

From_Vlaanderen
13 december 2008, 21:29
Daar vrees ik voor. Maar misschien Xubuntu wel. Ik dacht dat Kubuntu de zwaarste versie uit de Ubuntu-reeks was.

KDE verstoken altijd is meer. XFCE's iets minder.

From_Vlaanderen
13 december 2008, 21:30
wegens dit (http://forum.politics.be/showpost.php?p=3855561&postcount=14)
Hoe kan ik zorgen voor dual boot (heb windows nog nodig voor maple/matlab/solid edge)? Kan ik best nu al een apart partitie (hoe?) voor ubuntu voorzien? (gezien ik toch moet formateren om vista te fixen)
Welke ubuntu versie kies ik? (absolute newbie in Linux)
Hoe zorg ik ervoor dat printer (brother), scanner (HP), webcam (logitec, werkt wel niet op vista) en Ipod blijven werken?
Na de examens wil ik switchen, zoek nu al info zodanig dat de transitie zo makkelijk mogelijk gaat

Daar zit 'm het probleem, Ipod kun je wel vergeten denk ik, dat was 2 jaar geleden toch nog zo.

azert
13 december 2008, 21:34
Daar zit 'm het probleem, Ipod kun je wel vergeten denk ik, dat was 2 jaar geleden toch nog zo.

Ik heb ook even Ubuntu geprobeerd maar toch een heleboel ambras met randapparatuur.

From_Vlaanderen
13 december 2008, 21:40
Ik heb ook even Ubuntu geprobeerd maar toch een heleboel ambras met randapparatuur.

Iaudio;-)

liberalist_NL
13 december 2008, 22:09
staat volledig en werkend op mijn laptop.
ik ben er tevreden mee!

met speciale dank aan ambiorix!

Ik hou niet van Linux. Gebrekkige compatibiliteit en als je dat wel wilt bereiken ben je dagen bezig.

DebianFox
23 december 2008, 19:49
Ik heb ook even Ubuntu geprobeerd maar toch een heleboel ambras met randapparatuur.

Met welke randappararatuur? Een kleine tip:

dmesg
lspci
tail -f /var/log/syslog

toccata
23 december 2008, 19:52
chinees:-(

DebianFox
23 december 2008, 19:58
audio;-)

Ik heb net eindelijk mijn geluid op mijn (nieuwe) Linux Kubuntu laptop gefixt. Het is die bekende snd_hda_intel module wat voor moeilijkheden zorgde. Bovendien heb ik verspillende speakers.

Ik heb mijn /etc/rc.local en mijn /etc/modprobe.d/alsa-base gewijzigd.

Gewoon echo "options snd-hda-intel model=auto" >> /etc/modprobe.d/alsa-base getypt.

De reden nu was dat mijn Front channel nog niet unmuted was, gewoon een simpele amixer set Front unmute volstond dus. Ik had natuurlijk ook eerst eens wat beter kunnen kijken toen ik alsamixer draaide. :oops:

Bill Ayers
23 december 2008, 20:20
Mijn zoon maakte een dualboot Win/Red hat . Hij maakte de partities aan met Partition magic.
(méér weet ik er ook niet van, behalve dat het de eerste keer mislukte en dat hij de tweede keer nogal wat moest zoeken vooraleer hij alle drivers bijeen had)

Lol, Red Hat. Red Hat biedt al geruime tijd zelf geen distributie voor eindgebruikers meer aan, en het zou mij verbazen als ge Red Hat Enterprise Linux bedoelt. Is het misschien Fedora? Zo niet, dan zit je met verschrikkelijk gedateerde software opgescheept. De laatste versie van Red Hat Linux ("9") verscheen immers in 2003.

Ook het feit dat ge praat over Partition Magic doet mij het ergste vrezen. De meeste "recente" distributies zijn voorzien van een installer die zelf in staat is om (visueel) de harde schijf te herpartitioneren.

kiko
23 december 2008, 20:22
Ik hou niet van Linux. Gebrekkige compatibiliteit en als je dat wel wilt bereiken ben je dagen bezig.
Onlangs bij iemand Ubuntu gezien en er zelf wat mee geprutst en geëxperimenteerd.

Ik was aangenaam verrast dat alles uiteindelijk vlot en naadloos draaide, maar om het even wie mag om het even wat zeggen, het is toch een avontuur om alles te laten werken, je randapparatuur laten herkennen is altijd een epische queeste, je games mag je de prullenbak ingooien en de programma's waarmee je deels vergroeid bent, mag je ook vergeten (ook al zijn er waardige alternatieven).

Daarmee bedoel ik niet dat Ubuntu en andere Linuxdistributies niet interessant zijn - integendeel zelfs - maar het is toch vooral een hoop gedoe, waar de gemiddelde pc-gebruiker eigenlijk geen boodschap aan heeft.