PDA

View Full Version : de centrum-rechtse koers van N-VA


Pelgrim
7 juli 2008, 18:34
Beste,

Ik weet niet precies wat uw standpunten mbt de sociaal-economische thema's zijn, maar algemeen genomen blijkt de n-va een nogal sterk centrum-rechtse, liberale koers te varen. In de begindagen van N-VA was dat anders, er zat toen nog een linkervleugel binnen deze partij.
ALs ik nu de Vlaams-nationalistische, regionalistische of separatistische partijen van vandaag bekijk zien we: Vlaams Belang, heel rechts, LDD, rechts-liberaal, VlaamsProgressieven (of zoiets), links-liberaal.
Wat ik me vooral afvraag is: waar moet de niet-liberale flamingant eigenlijk naartoe?

Had het niet beter geweest als de N-VA een centrum-partij was geworden, dwz radicaal Vlaamsgezind maar wel pluralistisch van karakter?

Wat zijn zoal de tendensen bij jong N-VA op dat vlak?

Bas Luyten
8 juli 2008, 14:13
Beste,

Ik weet niet precies wat uw standpunten mbt de sociaal-economische thema's zijn, maar algemeen genomen blijkt de n-va een nogal sterk centrum-rechtse, liberale koers te varen. In de begindagen van N-VA was dat anders, er zat toen nog een linkervleugel binnen deze partij.
ALs ik nu de Vlaams-nationalistische, regionalistische of separatistische partijen van vandaag bekijk zien we: Vlaams Belang, heel rechts, LDD, rechts-liberaal, VlaamsProgressieven (of zoiets), links-liberaal.
Wat ik me vooral afvraag is: waar moet de niet-liberale flamingant eigenlijk naartoe?

Had het niet beter geweest als de N-VA een centrum-partij was geworden, dwz radicaal Vlaamsgezind maar wel pluralistisch van karakter?

Wat zijn zoal de tendensen bij jong N-VA op dat vlak?


Allereerst zou ik duidelijk willen maken dat ik niet graag de termen 'links' en 'rechts' hanteer. Deze termen zeggen eigenlijk niets en gooien alles op één hoop. N-VA is evenzeer links als rechts. Sommige standpunten worden gepercipieerd als rechts (migratie, inburgering,..) terwijl anderen eerder gezien worden als links (gezinsbeleid, gehandicaptenzorg, holebistandpunt,..). Typerend is ook dat we enkel met onze zogehete rechtse standpunten de media halen. Het is niet omdat de media selectief is dat wij geen 'links' of genuanceerd standpunt zouden hebben. De N-VA is veel minder een 'one issue partij' dan men zou denken. Ik kan u alleen maar aanraden om het programma eens grondig te lezen.

De linkervleugel is nooit weggeweest uit onze partij. Dit is nu net wat ons zo rijk maakt: één vizie met elk andere accenten. Zo komt men tot de meest realistische en best uitgeballanceerde standpunten.

Economisch zijn we zeker niet rechts te noemen. Natuurlijk zijn wij voor vereenvoudige belastingen, als het kan belastingsverlagingen, een goed ondernemingsklimaat enz, maar bij ons vind je geen ongebreideld kapitalisme. Steeds behouden we onze aandacht voor de sociale element zoals betaalbare energievoorzieningen, werkgelegenhied voor iedereen in de eigen regio,...

Dit was trouwens één van de grootste struikelblokken om samen te werken met LDD. It's not our cup of tea.

Bij de jongeren zijn dezelfde tendensen merkbaar...

CLAESSENS Joris
9 juli 2008, 21:11
[QUOTE=Bas Luyten;3553895Dit was trouwens één van de grootste struikelblokken om samen te werken met LDD. It's not our cup of tea.

[/QUOTE]

:roll:Larie en apekool. Het enige probleem met DD voor jullie was dat jullie broodheer, op zijn beurt op zijn vingers getikt door een belangengroep, met zijn vingers knipte en jullie, slaafs zoals we dat van jullie gewend zijn, 180° keerden en DD nog erger een mes in de rug staken dan de VLD al gedaan had.
Tegen de mening van het overgrote deel van de NVA dan nog.
Zelfs BDW erkende ondertussen dat er een vuile streek geleverd werd maar dat het niet anders kon... snotter snotter.:roll:

Iedereen die al meer dan één dag de politiek volgt kan de namen hier wel invullen en voor wie het niet kan, in een andere thread onder Basje zijn onderwerpen werd het al met naam en toenaam aangegeven.

Bas Luyten
11 juli 2008, 11:21
:roll:Larie en apekool. Het enige probleem met DD voor jullie was dat jullie broodheer, op zijn beurt op zijn vingers getikt door een belangengroep, met zijn vingers knipte en jullie, slaafs zoals we dat van jullie gewend zijn, 180° keerden en DD nog erger een mes in de rug staken dan de VLD al gedaan had.
Tegen de mening van het overgrote deel van de NVA dan nog.
Zelfs BDW erkende ondertussen dat er een vuile streek geleverd werd maar dat het niet anders kon... snotter snotter.:roll:

Iedereen die al meer dan één dag de politiek volgt kan de namen hier wel invullen en voor wie het niet kan, in een andere thread onder Basje zijn onderwerpen werd het al met naam en toenaam aangegeven.


Hier kan ik eigenlijk kort op zijn.
Het klopt dat de situatie veranderde op het ogenblik dat de CD&V haar ongenoegen kenbaar maakte. Ergens waren wij té naïef geweest dat ze DD wel zouden accepteren, quod non.
Het merendeel van de leden was niet gewonnen voor samenwerking met DD.
Dit wegens een heel eenvoudige redenering, die ik trouwens ten volle ondersteun:

- DD met de N-VA: géén staatshervorming
- CD&V en N-VA: wél een staatshervorming

Met DD hadden we nooit de blokkage teweeg kunnen brengen die we nu realiseerden. Het systeem bewijst haar failliet. Als je samen met wat geluk een goede 10% haalt moet je niet veel verwachten. 30% lijkt er al wat meer op om België beetje bij beetje te ontmantelen.

Naast de houding van DD binnen de N-VA was er dus duidelijk een politiek-strategisch element aanwezig. Of DD dit met een andere houding anders had kunnen doen uitdraaien laat ik in het midden...