PDA

View Full Version : Opvolgerslijsten


JB
22 maart 2004, 23:44
Annick,

vind je niet dat het stilaan tijd wordt om het opvolgerslijsten van de stembrieven te halen?

Annick De Ridder
23 maart 2004, 00:07
Heeft voor- en nadelen... Als partij kan je op die manier bepaalde valabele kandidaten promoten, en in een raad krijgen, maar anderzijds komt het niet echt fair over wanneer iemand heel veel stemmen haalt van op een effectieve plaats, nèt niet verkozen is, maar wel alle opvolgers de raad in ziet springen.

Ben niet echt wilde voorstander van opvolgerslijsten.

JB
23 maart 2004, 00:18
Dat de partij plaatst, staat buiten kijf... Maar hoe promoot ze een valabele kandidaat door hem als opvolger aan te duiden? Ik zie de voordelen helaas niet. Ik zie graag de mensen waar ik voor stem in het parlement en niet de substituten van de stemkanonnen.

Annick De Ridder
23 maart 2004, 00:24
Enkel eerste drie plaatsen geven zekerheid op zitje in parlement (door lijststem)...

Van op elke andere plaats komt het op je eigen stemmenaantal aan.

Stel bijvoorbeeld dat een ex-kabinetsmedewerker dè ideale kandidaat zou zijn voor een bepaalde raad, omdat die na jarenlange ervaring een bepaalde materie door en door kent. De kans bestaat dat die persoon onvoldoende stemmen zou halen op een effectieve plaats omdat hij onbekend is bij het grote publiek/ terwijl hij misschien wel meer dossierkennis heeft dan bepaalde bv's. gewoon een voorbeeldje.

zorroaster
23 maart 2004, 10:20
Enkel eerste drie plaatsen geven zekerheid op zitje in parlement (door lijststem)...

Van op elke andere plaats komt het op je eigen stemmenaantal aan.

Stel bijvoorbeeld dat een ex-kabinetsmedewerker dè ideale kandidaat zou zijn voor een bepaalde raad, omdat die na jarenlange ervaring een bepaalde materie door en door kent. De kans bestaat dat die persoon onvoldoende stemmen zou halen op een effectieve plaats omdat hij onbekend is bij het grote publiek/ terwijl hij misschien wel meer dossierkennis heeft dan bepaalde bv's. gewoon een voorbeeldje.

Het ware mooi geweest als het opvolgerssysteem écht valabele kandidaten naar het parlement zou sturen, maar denkt u echt dat mensen als onder andere de ganse Spirit-fractie (Walter Muls: 550 stemmen!) een nuttige inbreng hebben?

JB
23 maart 2004, 11:44
Inderdaad zorroaster; ik kan me trouwens moeilijk inbeelden dat de opvolgerslijsten enkel en alleen bestaan om BV-politiek tegen te gaan...

Dit vond ik vanmorgen nog op TT:


OPVOLGER KAN MINISTER NIET OPVOLGEN
�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�* �*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*
Wie wordt verkozen voor het Vlaams Par-
lement maar het zitje niet opneemt, kan
niet worden vervangen door een opvol-
ger. Dat leidt Hugo Vandenberghe (CD&V)
af uit een advies van de Raad van State
(RvS), meldt De Standaard.

Volgens de RvS begint een gemeenschaps-
mandaat op de dag van de verkiezing
"onder voorbehoud van de ontbindende
voorwaarden van het onderzoek van de
geloofsbrieven en de eedaflegging".

Het feit dat het om "ontbindende" voor-
waarden gaat, betekent dat wie zijn
zitje niet opneemt, geacht wordt niet
verkozen te zijn. Daardoor komt niet de
opvolger maar wel de volgende effectie-
ve kandidaat in aanmerking.

Herman Desmedt ©HD
25 maart 2004, 11:50
Inderdaad zorroaster; ik kan me trouwens moeilijk inbeelden dat de opvolgerslijsten enkel en alleen bestaan om BV-politiek tegen te gaan...

Dit vond ik vanmorgen nog op TT:


OPVOLGER KAN MINISTER NIET OPVOLGEN
�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�* �*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*
Wie wordt verkozen voor het Vlaams Par-
lement maar het zitje niet opneemt, kan
niet worden vervangen door een opvol-
ger. Dat leidt Hugo Vandenberghe (CD&V)
af uit een advies van de Raad van State
(RvS), meldt De Standaard.

Volgens de RvS begint een gemeenschaps-
mandaat op de dag van de verkiezing
"onder voorbehoud van de ontbindende
voorwaarden van het onderzoek van de
geloofsbrieven en de eedaflegging".

Het feit dat het om "ontbindende" voor-
waarden gaat, betekent dat wie zijn
zitje niet opneemt, geacht wordt niet
verkozen te zijn. Daardoor komt niet de
opvolger maar wel de volgende effectie-
ve kandidaat in aanmerking.

ZEEER interessant ! Dank U !

Benieuwd wat het antwoord van de politica hierop gaat zijn !

Ik vind het ook niet erg fair dat personen die al een mandaad elders hebben nog eens de lijsten gaan trekken. Lijsten duwen, tot daar toe!
Logisch zou zijn "verkozen kandidaat" => "verkozen en neemt mandaat op".