PDA

View Full Version : Ik ben het gezaag van de ...


Petrus Cass
16 juli 2008, 09:07
... burger beu ! Het is tijd om te debatteren over nieuwe, eenvoudige en aanvaardbare voorstellen ; tijd om te zoeken naar medestanders ; tijd om als burger initiatief te nemen ; tijd om te helpen aan een oplossing !!!

1. Federale kieskring (voor federale en Europese verkiezingen)
- zo kunnen staatsmannen zich profileren binnen alle regio's en binnen alle gemeenschappen op federale thema's;
- zo kunnen we échte federale verkiezingen organiseren ipv regionale verkiezingen in een federaal kleedje (zoals in 2007);
- zo creëren we een aanvaardbare oplossing voor BHV, maar voor ook andere Vlaamse en Franstalige minderheden die in de "verkeerde" regio wonen (zie ook 2);

2. Splitsing van BHV en verder behoud van de huidige kieskringen voor de regionale verkiezingen

3. ...en terwijl we nu toch bezig zijn : afschaffen van het provinciaal niveau met overdracht van de provinciale bevoegdheden naar het niveau van de regio's en/of gemeenten (zoals het eigenlijk in Brussel al een beetje is...)

Voor ik met dit voorstel naar de koning trek, wou ik toch jullie pro's en contra's horen en op zoek gaan naar 'medestanders'... én 'tegenstanders'...

Reageer maar, ik probeer me stil te houden, ik lees en registreer... en maak er dan een synthesevoorstel (klinkt goed) van...

vlijmscherp
16 juli 2008, 09:12
een federale kieskring is de beste garantie voor het einde van België. de verschillende publieke opinies gaan dan pas duidelijk worden, de verschillen in realiteiten ook.

en stel je voor dat er 1 Waalse zetel daardoor minder is! het land zal sneller gesplitst zijn dan dat de Vlamingen durven hopen....

Nyquist
16 juli 2008, 09:34
1. Federale kieskring (voor federale en Europese verkiezingen)
- zo kunnen staatsmannen zich profileren binnen alle regio's en binnen alle gemeenschappen op federale thema's;

Toch even enkele vraagjes hierbij. Een proefproject voor een federale kieskring is op dit moment ironisch genoeg B-H-V. Politici uit het hele land kunnen daar hun kandidatuur stellen voor burgers uit beide gemeenschappen.

- Laat ons als testonderwerp de franstalige politici nemen. Kan je enkele voorbeelden geven van gevallen waar zij hun standpunten hebben aangepast om Vlaamse kiezers aan te spreken?

In mijn realiteit is het namelijk in B-H-V dat de meest stoere taal wordt gesproken, dat men het meest Franstaligen tegen Vlamingen uitspeelt, dat men de meest taalnationalistische standpunten hanteert.

Mijn vermoeden is dat men helemaal niet hun politiek zal omgooien om toenadering tot de Vlamingen te zoeken bij een federale kieskring, maar dat men eerder zal proberen het publiek voor hun huidig platform uit te breiden. Dit is al bewezen in BHV de laatste paar decennia. Nu is het aan jou om te argumenteren dat een schaalvergroting van dat systeem tot heel Belgie die trend 180° zou omdraaien.

- Ook wordt er vaak gesproken over dat partijen zoals het FDF dan 'verantwoording' zullen moeten afleggen tegen de kiezers uit de andere regios. Op dit moment stem ik uiteraard niet op Olivier Maingain. Stel dat de federale kieskring er is, hoe moet ik hem dan in concreto verantwoording doen afleggen? Nog steeds niet voor hem stemmen? Enkele keren wel voor hem stemmen maar er dan abrupt mee ophouden? Hoe zie je dat?

- Hoe wil je de practische problemen oplossen? Iedereen in heel belgie op 1 enkele meterslange lijst? Hoe gebeurt de verdeling (paritair of met vaste ratios kan dan per definitie niet meer)? Wat met de grendels en vereiste taalmeerderheden, ed.? Een aantal gewijde en gezalfde politici die op die lijst mogen gaan staan? En wie kiest deze?

Jazeker
16 juli 2008, 09:49
Welkom Petrus... panikerende walen en brusselaars, dat hebben we hier het voorbije jaar nog niet binnengekregen. We kunnen er al een apart forum voor opstarten.

sjarel
16 juli 2008, 09:53
... burger beu ! Het is tijd om te debatteren over nieuwe, eenvoudige en aanvaardbare voorstellen ; tijd om te zoeken naar medestanders ; tijd om als burger initiatief te nemen ; tijd om te helpen aan een oplossing !!!

1. Federale kieskring (voor federale en Europese verkiezingen)
- zo kunnen staatsmannen zich profileren binnen alle regio's en binnen alle gemeenschappen op federale thema's;
- zo kunnen we échte federale verkiezingen organiseren ipv regionale verkiezingen in een federaal kleedje (zoals in 2007);
- zo creëren we een aanvaardbare oplossing voor BHV, maar voor ook andere Vlaamse en Franstalige minderheden die in de "verkeerde" regio wonen (zie ook 2);

2. Splitsing van BHV en verder behoud van de huidige kieskringen voor de regionale verkiezingen

3. ...en terwijl we nu toch bezig zijn : afschaffen van het provinciaal niveau met overdracht van de provinciale bevoegdheden naar het niveau van de regio's en/of gemeenten (zoals het eigenlijk in Brussel al een beetje is...)

Voor ik met dit voorstel naar de koning trek, wou ik toch jullie pro's en contra's horen en op zoek gaan naar 'medestanders'... én 'tegenstanders'...

Reageer maar, ik probeer me stil te houden, ik lees en registreer... en maak er dan een synthesevoorstel (klinkt goed) van...

hoort daarbij ook het afschaffen van alarmbellen, belangenconflicten en pariteiten?

lombas
16 juli 2008, 09:55
Ik ben jouw gezaag beu. Kerel, enig idee wat voor mooie en welinnige dingen ginds liggen? Ga weg van her, kom heen, ontmoet de trauerige deugd van het agezaag, het agepalaver - het insmakelijkste.

Montalcino
16 juli 2008, 09:58
een federale kieskring is de beste garantie voor het einde van België. de verschillende publieke opinies gaan dan pas duidelijk worden, de verschillen in realiteiten ook.

en stel je voor dat er 1 Waalse zetel daardoor minder is! het land zal sneller gesplitst zijn dan dat de Vlamingen durven hopen....



Dat denk ik ook. Het zal de electorale agressiviteit enkel maar doen toenemen. Als je de verkiezingspropaganda uit BHV bekijkt, huiver ik er voor om die toestanden in héél België te krijgen.

Laat ons die federale kieskring maar laten wat ie is: niet aan de orde. Misschien kan hij tot de verbeelding spreken van koekendozen belgicisten of pragmatische separatisten, maar al de rest heeft er geen boodschap aan.

Jan Meuleman
16 juli 2008, 10:02
... burger beu ! Het is tijd om te debatteren over nieuwe, eenvoudige en aanvaardbare voorstellen ; tijd om te zoeken naar medestanders ; tijd om als burger initiatief te nemen ; tijd om te helpen aan een oplossing !!!

1. Federale kieskring (voor federale en Europese verkiezingen)
- zo kunnen staatsmannen zich profileren binnen alle regio's en binnen alle gemeenschappen op federale thema's;
- zo kunnen we échte federale verkiezingen organiseren ipv regionale verkiezingen in een federaal kleedje (zoals in 2007);
- zo creëren we een aanvaardbare oplossing voor BHV, maar voor ook andere Vlaamse en Franstalige minderheden die in de "verkeerde" regio wonen (zie ook 2);

2. Splitsing van BHV en verder behoud van de huidige kieskringen voor de regionale verkiezingen

3. ...en terwijl we nu toch bezig zijn : afschaffen van het provinciaal niveau met overdracht van de provinciale bevoegdheden naar het niveau van de regio's en/of gemeenten (zoals het eigenlijk in Brussel al een beetje is...)

Voor ik met dit voorstel naar de koning trek, wou ik toch jullie pro's en contra's horen en op zoek gaan naar 'medestanders'... én 'tegenstanders'...

Reageer maar, ik probeer me stil te houden, ik lees en registreer... en maak er dan een synthesevoorstel (klinkt goed) van...

De Belgische constructie zoals ze zich vandaag voortsleept is gebaseerd op de bedoeling de dominantie van 3,5 miljoen Franstaligen over 6,5 miljoen Vlamingen te bestendigen. Toen de demografische en economische realiteit zich aan deze seigneurs opdrong hebben ze in ruil voor allerlei grendels, wafelijzers, faciliteiten en andere gedrochten van BHV’s iets toegelaten dat zij een federale staat noemen. Ik noem dat een subtiele vorm van voortgezette onderdrukking. Dat is dan ook de reden waarom het Vlaamse onafhankelijkheidsstreven als enige in de wereld het streven van een meerderheid is i.p.v. een minderheid zoals de Basken, de Schotten, enz… Zoals een CdH senatrice het ooit in intieme kring placht te zeggen ”Les Flamands sont nos serviteurs”. En nu we er toch wat frans erbij halen, zoekt u meteen eens naar het Nederlandstalige equivalent van geijkte uitdrukkingen als “sale flamin” en “un travail de flamin”. U zult lang moeten zoeken naar dat soort restanten van onverdraagzaamheid. De onverdraagzaamheid die men het Vlaamsnationalisme verwijt, verwart men met assertiviteit. Dus, wat mij betreft mogen er morgen federale lijsten zijn op basis van één man één stem. Gedaan met pariteit in de regering, gedaan met gewaarborgde vertegenwoordiging, gedaan met grendelwetten en alarmbellen. Benieuwd wat dat oplevert…

De schoofzak
16 juli 2008, 10:03
... burger beu ! Het is tijd om te debatteren over nieuwe, eenvoudige en aanvaardbare voorstellen ; tijd om te zoeken naar medestanders ; tijd om als burger initiatief te nemen ; tijd om te helpen aan een oplossing !!!

1. Federale kieskring (voor federale en Europese verkiezingen)
- zo kunnen staatsmannen zich profileren binnen alle regio's en binnen alle gemeenschappen op federale thema's;
- zo kunnen we échte federale verkiezingen organiseren ipv regionale verkiezingen in een federaal kleedje (zoals in 2007);
- zo creëren we een aanvaardbare oplossing voor BHV, maar voor ook andere Vlaamse en Franstalige minderheden die in de "verkeerde" regio wonen (zie ook 2);

2. Splitsing van BHV en verder behoud van de huidige kieskringen voor de regionale verkiezingen

3. ...en terwijl we nu toch bezig zijn : afschaffen van het provinciaal niveau met overdracht van de provinciale bevoegdheden naar het niveau van de regio's en/of gemeenten (zoals het eigenlijk in Brussel al een beetje is...)

Voor ik met dit voorstel naar de koning trek, wou ik toch jullie pro's en contra's horen en op zoek gaan naar 'medestanders'... én 'tegenstanders'...

Reageer maar, ik probeer me stil te houden, ik lees en registreer... en maak er dan een synthesevoorstel (klinkt goed) van...

"Ik ben het gezaag van de burger beu" is eigenlijk hetzelfde zeggen als "de demokratie is niet langer de minst slechte staatsvorm, een "diktator die de mensen niet meer toelaat van te zagen" draagt vanaf nu onze voorkeur weg.

Zelfs met een federale kieskring, blijven de visies van Vlamingen en Walen op kwasi alle vlakken van maatschappelijke organisatie diametraal tegenover mekaar staan.

Nie zeveren, nie zagen: beide deelstaten onafhankelijk, beide deeluitmakend van de EU, beide zeer goede buren worden met intense uitwisseling van arbeid, rekreatie, kultuur, noem maar op, behalve grond afpikken van mekaar.

Jazeker
16 juli 2008, 10:05
Ik ben jouw gezaag beu. Kerel, enig idee wat voor mooie en welinnige dingen ginds liggen? Ga weg van her, kom heen, ontmoet de trauerige deugd van het agezaag, het agepalaver - het insmakelijkste.

Die eerste zin volg ik nog... daarna begin ik me af te vragen wat je zoal rookt 8O

lollysticky
16 juli 2008, 10:06
Die eerste zin volg ik nog... daarna begin ik me af te vragen wat je zoal rookt 8O

ik heb er ook op zitten staren :')

lombas
16 juli 2008, 10:07
Die eerste zin volg ik nog... daarna begin ik me af te vragen wat je zoal rookt 8O

Rookt? Nee, 't is harder spul.

vlijmscherp
16 juli 2008, 10:10
Die eerste zin volg ik nog... daarna begin ik me af te vragen wat je zoal rookt 8O

oef, ik ben niet de enigste....

Jean-Pierre
16 juli 2008, 10:10
...en stel je voor dat er 1 Waalse zetel daardoor minder is! het land zal sneller gesplitst zijn dan dat de Vlamingen durven hopen....Dat is inderdaad een punt. Kijk naar de laatste verkiezingsuitslagen. De Vlaming moet 17% meer stemmen hebben voor een zetel dan een Waal. Op 6 miljoen kiezers betekent dit het monddood maken van 1 miljoen Vlaamse Kiezers. Waarom wordt dit niet aangehaald bij het overleg tussen de gemeenschappen?... Conclusie: gooi Leterme eruit!

LastMohican
16 juli 2008, 10:18
Rookt? Nee, 't is harder spul.

Minstens iets intraveneus 8O

maddox
16 juli 2008, 11:47
Waarom die federale regering houden?
Er moet voor de rest niks veranderen, gewoon de federeale staatsstructuur falliet verklaren, een curator aanstellen en de werknemers die ontslagen zijn op den dop zetten bij de respectivelijke organisaties.
En laat de schuldeisers van de federale staat het lijk maar leegroven. Dan zijn we in 1 keer van die schuldenberg af.

Pelgrim
16 juli 2008, 12:14
Ik ben jouw gezaag beu. Kerel, enig idee wat voor mooie en welinnige dingen ginds liggen? Ga weg van her, kom heen, ontmoet de trauerige deugd van het agezaag, het agepalaver - het insmakelijkste.

Ik wil Lombas nomineren voor de positie van Forumdichter :D

Geertje
16 juli 2008, 12:21
... burger beu ! Het is tijd om te debatteren over nieuwe, eenvoudige en aanvaardbare voorstellen ; tijd om te zoeken naar medestanders ; tijd om als burger initiatief te nemen ; tijd om te helpen aan een oplossing !!!

1. Federale kieskring (voor federale en Europese verkiezingen)
- zo kunnen staatsmannen zich profileren binnen alle regio's en binnen alle gemeenschappen op federale thema's;
- zo kunnen we échte federale verkiezingen organiseren ipv regionale verkiezingen in een federaal kleedje (zoals in 2007);
- zo creëren we een aanvaardbare oplossing voor BHV, maar voor ook andere Vlaamse en Franstalige minderheden die in de "verkeerde" regio wonen (zie ook 2);

2. Splitsing van BHV en verder behoud van de huidige kieskringen voor de regionale verkiezingen

3. ...en terwijl we nu toch bezig zijn : afschaffen van het provinciaal niveau met overdracht van de provinciale bevoegdheden naar het niveau van de regio's en/of gemeenten (zoals het eigenlijk in Brussel al een beetje is...)

Voor ik met dit voorstel naar de koning trek, wou ik toch jullie pro's en contra's horen en op zoek gaan naar 'medestanders'... én 'tegenstanders'...

Reageer maar, ik probeer me stil te houden, ik lees en registreer... en maak er dan een synthesevoorstel (klinkt goed) van...

Eigenlijk nog geen slecht idee : een federal kieskring en geen gezever over taalpariteiten. We vormen een regering met enkel Vlamingen en bepalen wat goed en slecht is voor iedere Belg. :lol:

Ongetemde Leeuw
16 juli 2008, 13:14
Voor ik met dit voorstel naar de koning trek,

???

UFSIA
16 juli 2008, 14:40
Ik ben jouw gezaag beu. Kerel, enig idee wat voor mooie en welinnige dingen ginds liggen? Ga weg van her, kom heen, ontmoet de trauerige deugd van het agezaag, het agepalaver - het insmakelijkste.Wiens 'gezaag' ben je beu ? Dat van de topicstarter of van één der eerste reacties erop ?
( dat was me even niet duidelijk )



mvg. Sint Ignacius

Ongetemde Leeuw
16 juli 2008, 15:08
oef, ik ben niet de enigste....

Ik snap de zin ook niet helemaal.. xD

Pelgrim
16 juli 2008, 15:28
ik snap het wel :D

Ongetemde Leeuw
16 juli 2008, 15:31
ik snap het wel :D

Explain :p

Petrus Cass
17 juli 2008, 07:29
... burger beu ! Het is tijd om te debatteren over nieuwe, eenvoudige en aanvaardbare voorstellen ; tijd om te zoeken naar medestanders ; tijd om als burger initiatief te nemen ; tijd om te helpen aan een oplossing !!!

1. Federale kieskring (voor federale en Europese verkiezingen)
- zo kunnen staatsmannen zich profileren binnen alle regio's en binnen alle gemeenschappen op federale thema's;
- zo kunnen we échte federale verkiezingen organiseren ipv regionale verkiezingen in een federaal kleedje (zoals in 2007);
- zo creëren we een aanvaardbare oplossing voor BHV, maar voor ook andere Vlaamse en Franstalige minderheden die in de "verkeerde" regio wonen (zie ook 2);

2. Splitsing van BHV en verder behoud van de huidige kieskringen voor de regionale verkiezingen

3. ...en terwijl we nu toch bezig zijn : afschaffen van het provinciaal niveau met overdracht van de provinciale bevoegdheden naar het niveau van de regio's en/of gemeenten (zoals het eigenlijk in Brussel al een beetje is...)

Voor ik met dit voorstel naar de koning trek, wou ik toch jullie pro's en contra's horen en op zoek gaan naar 'medestanders'... én 'tegenstanders'...

Reageer maar, ik probeer me stil te houden, ik lees en registreer... en maak er dan een synthesevoorstel (klinkt goed) van...


... BEHALVE ENKELE KRITIEKEN OP CONCRETE MODALITEITEN... WEINIG VERRIJKENDE REACTIES...

...IK WOU DE BASISPRINCIPES AFTOETSEN !

Een federale staat met een beperkt federaal niveau (principe van subsidiariteit : ALLEEN die dingen op een lager bestuursniveau plaatsen die ook WERKELIJK BETER op een lager niveau kunnen aangepakt worden) + niet het samenbrengen van de keuzes van verschillende gemeenschappen, maar de gezamenlijke keuze van de gemeenschappen !
(het zoeken naar de modaliteiten; pariteit;... is een tweede stap in dit verhaal)

De schoofzak
17 juli 2008, 11:10
euh ... subsidiariteit ..???

Storm
17 juli 2008, 11:37
Dat is inderdaad een punt. Kijk naar de laatste verkiezingsuitslagen. De Vlaming moet 17% meer stemmen hebben voor een zetel dan een Waal. Op 6 miljoen kiezers betekent dit het monddood maken van 1 miljoen Vlaamse Kiezers. Waarom wordt dit niet aangehaald bij het overleg tussen de gemeenschappen?... Conclusie: gooi Leterme eruit!

die zetels, is dat in het parlement?
heb je daar een stukje uitleg over gewoon ter info ?

en hoe gaat dat met ministers?

Pelgrim
17 juli 2008, 11:43
euh ... subsidiariteit ..???

subsidiariteit bestaat niet en kan ook niet bestaan, de basispremisse is namelijk fout. Tenzij God zelf even komt zeggen welke bevoegdheid best op welk niveau moet geregeld worden zal het uitdraaien op de overwinning van het niveau dat het sterkst staat.

Ongetemde Leeuw
17 juli 2008, 12:17
... BEHALVE ENKELE KRITIEKEN OP CONCRETE MODALITEITEN... WEINIG VERRIJKENDE REACTIES...

...IK WOU DE BASISPRINCIPES AFTOETSEN !

[I]principe van subsidiariteit : ALLEEN die dingen op een lager bestuursniveau plaatsen die ook WERKELIJK BETER op een lager niveau kunnen aangepakt worden

Alleen jammer voor jou dat de gewestregeringen op exact hetzelfde niveau staan als de federale ;)

Jean-Pierre
17 juli 2008, 21:15
Alleen jammer voor jou dat de gewestregeringen op exact hetzelfde niveau staan als de federale ;)Niet correct. De regeringen houden zich bezig met de zaken die hun niveau aangaan. Daarvoor krijgen ze dotaties van de federale regering. Pas wanneer de gewesten hun eigen inkomsten kunnen bepalen en innen, dan pas zal een gewestregering zelfstandig kunnen werken. Dat is dus nu niet het geval.

pekka_123
17 juli 2008, 23:25
Welkom Petrus... panikerende walen en brusselaars, dat hebben we hier het voorbije jaar nog niet binnengekregen. We kunnen er al een apart forum voor opstarten.

Zo zie je maar, een flamingant wil niet discusiëren daar is hij te eigenwijs voor. Je mag al blij zijn als hij reageert met woorden en niet met vuisten

Weerbarstig!
17 juli 2008, 23:27
Zo zie je maar, een flamingant wil niet discusiëren daar is hij te eigenwijs voor. Je mag al blij zijn als hij reageert met woorden en niet met vuisten
Ik raad u aan om dit forum eens degelijk door te lezen en de reacties van zowel Belgicisten als flamingen te vergelijken. Kijk maar eens wie het meest constructief is.

pekka_123
17 juli 2008, 23:32
Ik raad u aan om dit forum eens degelijk door te lezen en de reacties van zowel Belgicisten als flamingen te vergelijken. Kijk maar eens wie het meest constructief is.
Ik ken de NVA en het Vlaams Belang al langer dan vandaag

(Zo zie je maar, een flamingant wil niet discusiëren daar is hij te eigenwijs voor. Je mag al blij zijn als hij reageert met woorden en niet met vuisten
Ik ken de NVA en het Vlaams Belang al langer dan vandaag)

lollysticky
17 juli 2008, 23:34
Ik ken de NVA en het Vlaams Belang al langer dan vandaag

oei... is uw volgende stap het bovenhalen van nazi-terminologie ?

pekka_123
17 juli 2008, 23:40
oei... is uw volgende stap het bovenhalen van nazi-terminologie ?
oei... wat is het probleem?

lollysticky
17 juli 2008, 23:44
oei... wat is het probleem?

niks :-P
ik hoef niemand nazi te noemen ofzo :)

Jaani_Dushman
17 juli 2008, 23:51
subsidiariteit bestaat niet en kan ook niet bestaan, de basispremisse is namelijk fout. Tenzij God zelf even komt zeggen welke bevoegdheid best op welk niveau moet geregeld worden zal het uitdraaien op de overwinning van het niveau dat het sterkst staat.In tegenstelling tot wat Caroline Gennez ervan maakt, is subsiariteit niet "het regelen van bevoegheden op het best geplaatste niveau". Het gaat er daarentegen over dat een bevoegdheid niet door een hoger niveau mag behandeld worden, als een lager niveau dat evengoed of beter kan. Het gaat dus over het regelen op een zo laag mogelijk niveau.

stropdrager
17 juli 2008, 23:52
Ik ken de NVA en het Vlaams Belang al langer dan vandaag

(Zo zie je maar, een flamingant wil niet discusiëren daar is hij te eigenwijs voor. Je mag al blij zijn als hij reageert met woorden en niet met vuisten
Ik ken de NVA en het Vlaams Belang al langer dan vandaag)

Vertel eens.

Nyquist
18 juli 2008, 11:31
... BEHALVE ENKELE KRITIEKEN OP CONCRETE MODALITEITEN... WEINIG VERRIJKENDE REACTIES...


WEL, KAN JE DAN EENS OP DE VRAGEN ANTWOORDEN!

Distel
18 juli 2008, 11:41
1. Federale kieskring (voor federale en Europese verkiezingen)
- zo kunnen staatsmannen zich profileren binnen alle regio's en binnen alle gemeenschappen op federale thema's;
- zo kunnen we échte federale verkiezingen organiseren ipv regionale verkiezingen in een federaal kleedje (zoals in 2007);
- zo creëren we een aanvaardbare oplossing voor BHV, maar voor ook andere Vlaamse en Franstalige minderheden die in de "verkeerde" regio wonen (zie ook 2);

2. Splitsing van BHV en verder behoud van de huidige kieskringen voor de regionale verkiezingen

Dit betekent een volledige machtsovername van Vlaanderen in La Belgique. Laat dat nu net de reden zijn waarom La Wallonie destijds wilde opsplitsen.

Veel geluk met je voorstel, we spreken mekaar terug binnen 10000000000000000000000000000000000000000000000000 000000 jaar.

Distel
18 juli 2008, 11:41
Welkom Petrus... panikerende walen en brusselaars, dat hebben we hier het voorbije jaar nog niet binnengekregen. We kunnen er al een apart forum voor opstarten.

:-P

Henri1
18 juli 2008, 13:40
... burger beu ! Het is tijd om te debatteren over nieuwe, eenvoudige en aanvaardbare voorstellen ; tijd om te zoeken naar medestanders ; tijd om als burger initiatief te nemen ; tijd om te helpen aan een oplossing !!!

1. Federale kieskring (voor federale en Europese verkiezingen)
- zo kunnen staatsmannen zich profileren binnen alle regio's en binnen alle gemeenschappen op federale thema's;
- zo kunnen we échte federale verkiezingen organiseren ipv regionale verkiezingen in een federaal kleedje (zoals in 2007);
- zo creëren we een aanvaardbare oplossing voor BHV, maar voor ook andere Vlaamse en Franstalige minderheden die in de "verkeerde" regio wonen (zie ook 2);

2. Splitsing van BHV en verder behoud van de huidige kieskringen voor de regionale verkiezingen

3. ...en terwijl we nu toch bezig zijn : afschaffen van het provinciaal niveau met overdracht van de provinciale bevoegdheden naar het niveau van de regio's en/of gemeenten (zoals het eigenlijk in Brussel al een beetje is...)

Voor ik met dit voorstel naar de koning trek, wou ik toch jullie pro's en contra's horen en op zoek gaan naar 'medestanders'... én 'tegenstanders'...

Reageer maar, ik probeer me stil te houden, ik lees en registreer... en maak er dan een synthesevoorstel (klinkt goed) van...

Ik ben voorstander van de gewesten af te schaffen !

Ons België telt 4 regeringen, inclusief cabinetten, staatssecretarissen, dienstwagens, burelen, telefoonlijnen, enz.....
Als we dan nog het Provinciale bestuur afschaffen met diens kosten.

Met het geld wat we daarmee besparen lossen we de crisis op.
Zeveren we niet meer over een paar euro's hier of daar, transfers, enz.....

Petrus Cass
18 juli 2008, 18:21
Toch even enkele vraagjes hierbij. Een proefproject voor een federale kieskring is op dit moment ironisch genoeg B-H-V. Politici uit het hele land kunnen daar hun kandidatuur stellen voor burgers uit beide gemeenschappen.

- Laat ons als testonderwerp de franstalige politici nemen. Kan je enkele voorbeelden geven van gevallen waar zij hun standpunten hebben aangepast om Vlaamse kiezers aan te spreken?

In mijn realiteit is het namelijk in B-H-V dat de meest stoere taal wordt gesproken, dat men het meest Franstaligen tegen Vlamingen uitspeelt, dat men de meest taalnationalistische standpunten hanteert.

Mijn vermoeden is dat men helemaal niet hun politiek zal omgooien om toenadering tot de Vlamingen te zoeken bij een federale kieskring, maar dat men eerder zal proberen het publiek voor hun huidig platform uit te breiden. Dit is al bewezen in BHV de laatste paar decennia. Nu is het aan jou om te argumenteren dat een schaalvergroting van dat systeem tot heel Belgie die trend 180° zou omdraaien.

- Ook wordt er vaak gesproken over dat partijen zoals het FDF dan 'verantwoording' zullen moeten afleggen tegen de kiezers uit de andere regios. Op dit moment stem ik uiteraard niet op Olivier Maingain. Stel dat de federale kieskring er is, hoe moet ik hem dan in concreto verantwoording doen afleggen? Nog steeds niet voor hem stemmen? Enkele keren wel voor hem stemmen maar er dan abrupt mee ophouden? Hoe zie je dat?

- Hoe wil je de practische problemen oplossen? Iedereen in heel belgie op 1 enkele meterslange lijst? Hoe gebeurt de verdeling (paritair of met vaste ratios kan dan per definitie niet meer)? Wat met de grendels en vereiste taalmeerderheden, ed.? Een aantal gewijde en gezalfde politici die op die lijst mogen gaan staan? En wie kiest deze?

1. ... zolang er geen federale kieskring is, waarom zouden ze dan de Vlaamse kiezers moeten aanspreken ???

2. ... dit lijkt me geen vraag en niet anders te zijn in een federale kieskring...

3. ... je kijkt toch wel eens hoe het er in andere landen aan toe gaat : er bestaan verschillende verkiezingssystemen waarbinnen een federale kieskring een plaats zou kunnen krijgen... (landen die zelfs ietske groter zijn dan België en dus met iets meer politici...)

De schoofzak
18 juli 2008, 20:52
Ik ben voorstander van de gewesten af te schaffen !

Ons België telt 4 regeringen, inclusief cabinetten, staatssecretarissen, dienstwagens, burelen, telefoonlijnen, enz.....
Als we dan nog het Provinciale bestuur afschaffen met diens kosten.

Met het geld wat we daarmee besparen lossen we de crisis op.
Zeveren we niet meer over een paar euro's hier of daar, transfers, enz.....


Jij bent voorstander om de gewesten af te schaffen.
Heb je al een pollentieke partij gevonden die dat in haar program heeft staan, of ga je er zelf een oprichten.
Veel suk6 alleszins.

filosoof
18 juli 2008, 20:55
... burger beu ! Het is tijd om te debatteren over nieuwe, eenvoudige en aanvaardbare voorstellen ; tijd om te zoeken naar medestanders ; tijd om als burger initiatief te nemen ; tijd om te helpen aan een oplossing !!!

1. Federale kieskring (voor federale en Europese verkiezingen)
- zo kunnen staatsmannen zich profileren binnen alle regio's en binnen alle gemeenschappen op federale thema's;
- zo kunnen we échte federale verkiezingen organiseren ipv regionale verkiezingen in een federaal kleedje (zoals in 2007);
- zo creëren we een aanvaardbare oplossing voor BHV, maar voor ook andere Vlaamse en Franstalige minderheden die in de "verkeerde" regio wonen (zie ook 2);

2. Splitsing van BHV en verder behoud van de huidige kieskringen voor de regionale verkiezingen

3. ...en terwijl we nu toch bezig zijn : afschaffen van het provinciaal niveau met overdracht van de provinciale bevoegdheden naar het niveau van de regio's en/of gemeenten (zoals het eigenlijk in Brussel al een beetje is...)

Voor ik met dit voorstel naar de koning trek, wou ik toch jullie pro's en contra's horen en op zoek gaan naar 'medestanders'... én 'tegenstanders'...

Reageer maar, ik probeer me stil te houden, ik lees en registreer... en maak er dan een synthesevoorstel (klinkt goed) van...
Terug één provincie Brabant ipv twee.

Gwyndion
18 juli 2008, 21:06
Ik ben voorstander van de gewesten af te schaffen !

Ons België telt 4 regeringen, inclusief cabinetten, staatssecretarissen, dienstwagens, burelen, telefoonlijnen, enz.....
Als we dan nog het Provinciale bestuur afschaffen met diens kosten.

Met het geld wat we daarmee besparen lossen we de crisis op.
Zeveren we niet meer over een paar euro's hier of daar, transfers, enz.....

Ik zou eerder voorstellen om het Franstalig niveau af te schaffen door gewoon het Waals en het Frans gewest te laten samenvallen (heeft ook nog andere voordelen, minder belangenconflicten etc.). Trouwens enkele euros hier of daar en de transfers in 1 zin vermelden? :lol:

Petrus Cass
19 juli 2008, 07:00
Ik zou eerder voorstellen om het Franstalig niveau af te schaffen door gewoon het Waals en het Frans gewest te laten samenvallen (heeft ook nog andere voordelen, minder belangenconflicten etc.). Trouwens enkele euros hier of daar en de transfers in 1 zin vermelden? :lol:

In plaats van Waals en Frans gewest, zal je het Waalse gewest (région wallonne) en de Franse gemeenschap (communauté française) bedoelen...

Akoord, je zult ook wel weten dat die evolutie bezig is in Wallonië... (bv. de positie van rudy Demotte, de standpunten van de MR,...)

Petrus Cass
19 juli 2008, 07:04
Terug één provincie Brabant ipv twee.

Ik zei toch dat ik het bestuursniveau provincies wou afschaffen... en dan kunnen de provincies inderdaad blijven bestaan als historisch gegroeide entiteiten ! Waals en Vlaams Brabant kunnen vanuit dit standpunt dan ook perfect terug samengevoegd worden...

Nyquist
19 juli 2008, 08:06
1. ... zolang er geen federale kieskring is, waarom zouden ze dan de Vlaamse kiezers moeten aanspreken ???

Wel, in Halle-Vilvoorde wonen er zowat 500.000 Vlamingen en 80.000 franstaligen. Desalniettemin is nergens de communautaire retoriek van de franstalige politici meer anti-Vlaams dan daar. Men is dus helemaal niet geinteresseerd in de stemmen van dat half miljoen Vlamingen. Zie je hierin geen enkel probleem voor de hoofddoelstelling van je federale kieskring?

2. ... dit lijkt me geen vraag en niet anders te zijn in een federale kieskring...
Dit is niet anders in een federale kieskring, nee. Dus hoe staaf je dan het pro-federale-kieskring argument dat men de politici 'van de andere kant' voor hun verantwoordelijkheid zou stellen? Ik ontdek hier geen mechanisme voor in jouw voorstel.

3. ... je kijkt toch wel eens hoe het er in andere landen aan toe gaat : er bestaan verschillende verkiezingssystemen waarbinnen een federale kieskring een plaats zou kunnen krijgen... (landen die zelfs ietske groter zijn dan België en dus met iets meer politici...)

Je mag steeds voorbeelden geven, maar de vraag was hoe je het in Belgie zou doen.

Petrus Cass
19 juli 2008, 08:55
Dit is niet anders in een federale kieskring, nee. Dus hoe staaf je dan het pro-federale-kieskring argument dat men de politici 'van de andere kant' voor hun verantwoordelijkheid zou stellen? Ik ontdek hier geen mechanisme voor in jouw voorstel.


Het doel van een federale kieskring is NIET politici 'van de andere kant' voor hun verantwoordelijkheid stellen (--> dit vertrekt weer vanuit een conflictmodel) , maar een situatie te creëren waarbij er profilering kan gebeuren op federale thema's, waarbij er oplossingen gezocht worden waarbij diversiteit geïntegreerd is.

Nogmaals het gaat mij in deze fase om een basisconcept, en niet om de concrete knelpunten en modaliteiten !

De vraag is dus : vinden we het belangrijk er thema's zijn die het regionale overstijgen en dus een geïntegreerd antwoord krijgen ?
De vraag die daaruit voortvloeit : hoe kan je er dan voor zorgen om op dit niveau de regionale profilering te doorbreken ?

Het is hoog tijd om exclusief denken te doorbreken !

Chipie
19 juli 2008, 09:00
1. ... zolang er geen federale kieskring is, waarom zouden ze dan de Vlaamse kiezers moeten aanspreken ???

2. ... dit lijkt me geen vraag en niet anders te zijn in een federale kieskring...

3. ... je kijkt toch wel eens hoe het er in andere landen aan toe gaat : er bestaan verschillende verkiezingssystemen waarbinnen een federale kieskring een plaats zou kunnen krijgen... (landen die zelfs ietske groter zijn dan België en dus met iets meer politici...)Welk land heeft meer politici dan het onze? :oops:

Chipie
19 juli 2008, 09:03
Het doel van een federale kieskring is NIET politici 'van de andere kant' voor hun verantwoordelijkheid stellen (--> dit vertrekt weer vanuit een conflictmodel) , maar een situatie te creëren waarbij er profilering kan gebeuren op federale thema's, waarbij er oplossingen gezocht worden waarbij diversiteit geïntegreerd is.

Nogmaals het gaat mij in deze fase om een basisconcept, en niet om de concrete knelpunten en modaliteiten !

De vraag is dus : vinden we het belangrijk er thema's zijn die het regionale overstijgen en dus een geïntegreerd antwoord krijgen ?
De vraag die daaruit voortvloeit : hoe kan je er dan voor zorgen om op dit niveau de regionale profilering te doorbreken ?

Het is hoog tijd om exclusief denken te doorbreken !
Inderdaad, laat ons een voorbeeld nemen aan onze Franstalige politici, die al lang het exclusief denken doorbroken hebben (vooral als het over Vlaams grondgebied gaat en toepassing van de taalwetten)...

Henri1
19 juli 2008, 10:43
Ik zou eerder voorstellen om het Franstalig niveau af te schaffen door gewoon het Waals en het Frans gewest te laten samenvallen (heeft ook nog andere voordelen, minder belangenconflicten etc.). Trouwens enkele euros hier of daar en de transfers in 1 zin vermelden? :lol:

Als de gewesten afgeschaft zijn en Belgie volledig tweetalig is zijn er ook geen transfers meer.

Iemand enig idee hoeveel die 4 regeringen ons kosten ?

born2bewild
19 juli 2008, 10:45
de splitsing mag iets kosten (investering)

Pelgrim
19 juli 2008, 11:31
Als de gewesten afgeschaft zijn en Belgie volledig tweetalig is zijn er ook geen transfers meer.

Iemand enig idee hoeveel die 4 regeringen ons kosten ?

Een unitair Belgique is al eens geprobeerd en het heeft niet gewerkt.

En ja, vier regeringen kosten veel, daarom schaffen we Belgique ook beter af.