PDA

View Full Version : Het eerste officiële staatshoofddoekje van Nederland

Tjolder
23 maart 2004, 22:28
Nederland gaat (cipiers)uniformen uitbreiden met hoofddoekje 8O

--------------------------------------------------------
Ministerie van Justitie heeft ´veilig´ ontwerp al in de kluis liggen
HET EERSTE OFFICIËLE STAATSHOOFDDOEKJE!

http://www.pim-fortuyn.nl/doekje.jpg

door BART OLMER

EINDHOVEN, dinsdag
Er kan nog tot in den treure over het dragen van hoofddoekjes door ambtsdragers worden gedebatteerd, maar de eerste, officieel goedgekeurde exemplaren voor islamitische cipiers liggen al wekenlang klaar op het ministerie van Justitie in Den Haag. Nog wel angstvallig verstopt in een donkere kluis, welteverstaan... Immers het kabinet moet nog goedkeuren dat moslima´s onder het gevangenispersoneel de justitiehoofddoekjes mogen dragen.

De hoofddoekjes zijn ontworpen op officieel verzoek van een justitiewerkgroep door ontwerpster Cindy van den Bremen uit Eindhoven. Haar ontwerpen zijn inmiddels óók al uitgebreid getest door TNO op (brandveiligheid, trekkracht en kleurvastheid van de stof.

Justitie blijkt echter weinig toeschietelijk om details te geven, vanwege de grote politieke gevoeligheid van het onderwerp. Met grote tegenzin erkent woordvoerster Annet Dijkstra dat de hoofddoeken klittenband hebben, „zodat ze snel loskomen als eraan wordt getrokken. Bovendien wilden we dat een hoofddoek niet het gezichtsveld of het gehoor belemmert”.

Ontwerpster Van den Bremen is niet terughoudend, maar zelfs trots: „In het najaar kreeg ik de opdracht van justitie om een geschikt hoofddoekje te ontwerpen, met daarbij een programma van eisen en wensen over met name de veiligheid. Justitie redeneerde: als moslimcipiers een hoofddoekje mogen dragen, moeten wij erop toezien dat die wel veilig zijn. Dit voorjaar zijn ze goedgekeurd.”

Twee modellen heeft justitie nu op de plank: „Een blauwe, die past bij het uniform van de cipiers en een zwarte voor niet-geüniformeerde bewaarders in bijvoorbeeld TBS-klinieken en jeugdinrichtingen. Beide modellen hebben klittenband dat snel losschiet, net zoals de clipstropdassen voor politieagenten. Ik heb een rekbare stof gebruikt, die in een pasvorm is gesneden. Omknopen hoeft niet meer.”

Badmuts
Justitie liet het oog vallen op Van den Bremen, omdat zij als studente van de HBO-opleiding Designacademy in 1999 afstudeerde op het onderwerp hoofddoeken. „Ik las dat sportleraren soms eisten dat tijdens de gymnastiekles hoofddoeken afgingen, vanwege de veiligheid. Moslimmeisjes moesten dan maar een coltrui en een badmuts dragen. Uiteraard spijbelden de meisjes liever, dan zó voor gek te staan!”

Nu verkoopt Van den Bremen onder haar eigen label verrassend charmante én sportieve sporthoofddoeken, onder de namen ´aerobics´, ´outdoor´, ´skate´ en ´tennis´. „Moderne moslima´s dragen uit trots een hoofddoek, niet als onderdrukten”, stelt de ontwerpster. Dat onderstreept ook het rapnummer ´Doe maar multicultureel´ van Doe Jazz over het „recht van Nederlandse moslima´s om een hoofddoek te dragen: „Wat heb jij ermee te maken wat ik draag op mijn hoofd. Als je mij niet tolereert, heb je een probleem. Want voor de wet ben ik zo Hollands als je oom in Vinkeveen!”

Maar CDA-Kamerlid Mirjam Sterk huivert bij de gedachte dat hoofddoekjes óók worden ingevoerd bij de politie en de marechaussee. „Omdat religieuze uitingen – zoals ook kruisjes, keppels en tulbanden – de onpartijdigheid zouden kunnen ondermijnen”, zegt ze. Sterk vreest dat ook andere ´gezagsdragers´ straks worden getooid met een hoofddoekje: „Dus politie, douane, mobiele eenheid, marechaussee, stadswachten en zogenaamde bijzondere opsporingsambtenaren zoals boswachters, die straks de taak krijgen om bestuurlijke boetes uit te delen.”

Ook de militaire agenten van de Koninklijke Marechaussee (KMar) reageren op internet allergisch op de eventuele invoering van het hoofddoekje: „Bij de KMar hoort een platte pet, geen doekje”, aldus lid der ´sterke arm´ Christian. Cynisch vragen zijn collega´s of de hoofddoeken ook „´nassaublauw´ zijn en een embleem hebben”.

Tenuevoorschrift
Marechaussees Ruud en Jopie: „Er is een duidelijk tenuevoorschrift. Daarin is géén hoofddoekje opgenomen. Een ronduit idioot idee. En dan straks ook een blauwe keppel en blauwe tulband, zeker? En de landmacht? Hoofddoek in camouflageuitvoering?”

Marechaussee:
´Dan ga ik op klompen lopen´

Veel marechaussees wijzen op praktische bezwaren: „Je krijgt gezeur bij schietlessen, want dan sluiten de gehoorbeschermers niet goed aan en past de veiligheidsbril niet. Het hoofd bedekken kan ook met het uniformhoedje. Vrouwen bij de Turkse politie dragen ook geen doekjes.”
Een andere marechaussee: „Gewoon lekker neutraal blijven. Geen hoofddoek, geen koppeltje, tulband, peniskoker of welk religieus item dan ook. Ik ben van Indo-afkomst, maar ik mag toch ook geen kris dragen in mijn koppel naast mijn persoonlijke wapen. Anders ga ik op klompen lopen!”

http://www.pim-fortuyn.nl/pfforum/topic.asp?TOPIC_ID=25273

-----------------------------

Nederland loopt altijd tien jaar voor op België dus we weten wat er ons te wachten staat.

Het begin van de sharia.

:evil:

Bobke
23 maart 2004, 23:31
:lol: :lol: :lol: :lol:
Is het ook geweten wat de gevangenen gaan dragen? :?

Dimitri
25 maart 2004, 01:54
De volgende dag heeft minister Donner van Justitie de nieuwe hoofddoekjes alweer geblokkeerd. Blijkbaar was de minister niet op de hoogte van dit fabeltastische initiatief...

Donner blokkeert hoofddoekjes voor cipiers

DEN HAAG - Minister Donner van Justitie wil moslimcipiers voorlopig niet uitrusten met de hoofddoekjes die door het ministerie zijn besteld.

Het ministerie had veilige hoofddoekjes voor gevangenispersoneel besteld. Nu is het zo dat vrouwelijke cipiers die een hoofddoekje willen dragen, daar zelf voor moeten zorgen. Dat is niet altijd veilig, aldus een woordvoerder van het ministerie, omdat hoofddoekjes kunnen worden gebruikt om de drager te wurgen.

Toen Donner van de aanschaf hoorde, besliste hij dat de hoofddoekjes er voorlopig niet moeten komen. Hij wil eerst uitzoeken of het wel in de haak is dat overheidspersoneel uit religieuze motieven een hoofddoek draagt.

De kamerleden Sterk (CDA) en Eerdmans (LPF) vinden dat openbare gezagsdragers in uniform geen zichtbare religieuze uitingen mogen dragen bij de uitoefening van hun beroep. Zij hebben vragen over de kwestie gesteld.

Bij de geüniformeerde politie en de douane mogen geen hoofddoekjes worden gedragen. Minister Donner wil nu duidelijkheid voor alle sectoren.

PlastiekBeertje
25 maart 2004, 11:47
Men is in Nederland al jaar en dag erg naief wat betreft migranten.

Rotterdam em A'dam-ZO zijn zo goed als onleefbaar geworden en de urban-cultuur tiert er weliger dan ooit.

Griffin
25 maart 2004, 12:16
Men is in Nederland al jaar en dag erg naief wat betreft migranten.

Rotterdam em A'dam-ZO zijn zo goed als onleefbaar geworden en de urban-cultuur tiert er weliger dan ooit.

Ben jij lid van Leefbaar Rotterdam ofzo? :P
Het zijn vooral die verhuurders die hun panden tegen woekerprijzen aan migranten verhuren, die voor die problemen zorgen. Ze creëren ghetto's, ongezonde, verwaarloosde buurten.
Die teringkinderen die ik daar geregeld tegenkom zijn trouwens voor de helft ook gewoon blanke Nederlandertjes met een groot bakkes en slechte manieren. Die hooligans die hun slogans in de treinen krassen zijn echt wel goeie beschaafde Nederlanders! *g*

Hanne
25 maart 2004, 12:59
Badmuts
Justitie liet het oog vallen op Van den Bremen, omdat zij als studente van de HBO-opleiding Designacademy in 1999 afstudeerde op het onderwerp hoofddoeken. „Ik las dat sportleraren soms eisten dat tijdens de gymnastiekles hoofddoeken afgingen, vanwege de veiligheid. Moslimmeisjes moesten dan maar een coltrui en een badmuts dragen. Uiteraard spijbelden de meisjes liever, dan zó voor gek te staan!”

Alsof ze al niet genoeg voor gek staan met hun kopvodden.
Voor wanneer de eerste fietshelmen met kopvodgarnituur in NL? :?

circe
25 maart 2004, 13:57
Het zijn vooral die verhuurders die hun panden tegen woekerprijzen aan migranten verhuren, die voor die problemen zorgen

Wat wil je nu? anders krijgen de verhuurders weer op hun brood dat ze echte racisten zijn omdat ze hun panden niet WENSEN te verhuren aan migranten.

Griffin
25 maart 2004, 14:40
Het zijn vooral die verhuurders die hun panden tegen woekerprijzen aan migranten verhuren, die voor die problemen zorgen

Wat wil je nu? anders krijgen de verhuurders weer op hun brood dat ze echte racisten zijn omdat ze hun panden niet WENSEN te verhuren aan migranten.

Nounou, ik heb het niet over de brave verhuurder die een normaal huis tegen normale prijs verhuurt aan allochtonen. Ik heb het over verhuurders die een krot verhuren aan meer allochtonen dan het krot kamers heeft.

circe
25 maart 2004, 15:15

Nounou, ik heb het niet over de brave verhuurder die een normaal huis tegen normale prijs verhuurt aan allochtonen. Ik heb het over verhuurders die een krot verhuren aan meer allochtonen dan het krot kamers heeft.

Hoeveel appartementen kent gij met 7 slaapkamers? 8)

Of nog een voorbeeld:
een NIEUWBOUWWIJK, allemaal eigenaars, waaronder één allochtonengezin.
Drie slaapkamers
Het "allochtonenhuis" werd zowat dag en nacht "dubbel" gebruikt (onderdak voor 'nieuwkomers' waarschijnlijk? voldoende politiecontrole dag en nacht wegens overlast, maar soit)

na twintig jaar zien alle huizen er nog tamelijk 'nieuw' uit, behalve het ene huis dat volkomen verloederd is, houtwerk bijna verrot etc...

En nu? wat is uw commentaar daarop? huisjesmelkers? autochtone racisten die hun eigendom niet willen verhuren? VERPLICHTE samenhokkerij? Haal heel uw arsenaal maar boven!

straddle
25 maart 2004, 15:39
Seg Circe,

ik sta er nu pas bij stil dat jij ook een sluierke draagt op uw fotoke?? 't is wel een mooi moet ik zeggen...
:D

Griffin
25 maart 2004, 15:44
Hoeveel appartementen kent gij met 7 slaapkamers? 8)

Ik had het over die huisjesmelkers die best goed weten waar ze aan bezig zijn, niet over :

Of nog een voorbeeld:
een NIEUWBOUWWIJK, allemaal eigenaars, waaronder één allochtonengezin.
Drie slaapkamers
Het "allochtonenhuis" werd zowat dag en nacht "dubbel" gebruikt (onderdak voor 'nieuwkomers' waarschijnlijk? voldoende politiecontrole dag en nacht wegens overlast, maar soit)

na twintig jaar zien alle huizen er nog tamelijk 'nieuw' uit, behalve het ene huis dat volkomen verloederd is, houtwerk bijna verrot etc...

En nu? wat is uw commentaar daarop? huisjesmelkers? autochtone racisten die hun eigendom niet willen verhuren? VERPLICHTE samenhokkerij? Haal heel uw arsenaal maar boven!
Dat is gewoon fout van die allochtonen :) En als er stiekem meer mensen in dat huis woonden dan aangegeven, mogen die eruit gezet worden toch? Of belast...
Die verloedering... ik weet niet precies hoe zoiets gaat met een huurwoning, maar als het echt aan de bewoner ligt dan moet ie zelf opdraaien voor de reparatiekosten natuurlijk...
(Ik ben niet zomaar in te delen bij een groep mensen die alles wat allochtoon is en doet goedkeuren ;))

Babeth
25 maart 2004, 15:47
@ Straddle: Ik dacht bij die foto eerder aan SM-bondage met een wurgdoek.

Bobke
25 maart 2004, 15:54

Het is niet aan de verhuurder om de huurders te selecteren in functie van de woning denk ik.
De verhuurder biedt een woning aan, het is aan de huurder om uit te maken of de woning aan zijn behoeften en financiële mogelijkheden voldoet.

CONTRA
25 maart 2004, 17:08

In de meeste gevallen, verhuurd men een huis, en krijgt later een krot terug . :(