PDA

View Full Version : Wanneer denkt u dat België zal splitsen? En wat vindt u van de huidige crisis?


Groentje-18
20 juli 2008, 22:49
Dit jaar nog, binnen vijf jaar, binnen twintig of vijftig jaar? Of zelfs nooit?

Hoeveel macht kan de koning hier eigenlijk over uitoefenen?


En wat vindt u van de huidige communautaire crisis? Wat kunnen de politici nu het beste doen?

manta
20 juli 2008, 23:02
Dit jaar nog, binnen vijf jaar, binnen twintig of vijftig jaar? Of zelfs nooit?
Ik denk eerlijk gezegd dat het al lang is gesplitst. Zelfs in de toespraak van albert kwam dat er zowat uit ...
Men is nu enkel bezig om de lijdensweg van dit land te rekken op alle mogelijke manieren .

Hoeveel macht kan de koning hier eigenlijk over uitoefenen?
Die protocolaire koning heeft er niets over te zeggen , eigenlijk zou die nu in zijne zetel moeten zitten wachten tot ze hem komen zeggen wat er gaat gebeuren ...

En wat vindt u van de huidige communautaire crisis? Wat kunnen de politici nu het beste doen?
Hun energie steken in het opbouwen van de onafhankelijke staten , het verdelen van geld en goederen ... De grenzen vastleggen en er voor zorgen dat heel het gebeuren op een waardige en serene manier kan verlopen .;-)
Zorgen dat de economie al klaar is voor de scheiding en zo ...Ook voor het buitenland zullen er een hoop aanpassingen moeten zijn , van handelsbetrekkingen tot ambassades ...

Groentje-18
20 juli 2008, 23:08
Even mijn eigen mening geven:

Er moet iets gebeuren. Maar een splitsing is geen goede zaak. We zijn nu al te mini om iets te betekenen. Als we dan nog overal in oorlogsgebieden wat in de pap willen gaan brokken terwijl we een land van een zakdoek groot waarin men slechts drie verschillende talen spreekt niet eens kan leiden ...
Een splitsing zal vooral voor problemen zorgen, ook tav Europa en ons lidmaatschap bij de EU, enzomeer, ook internationaal.
Als ze er toch moet komen, zie ik maar één oplossing: Wallonië sluit aan bij Frankrijk, Vlaanderen bij Nederland, Brussel wordt een stadstaat. De koning mag hierover blijven regeren, als hij dit wil.

Ik blijf erbij, dat het einde van België niet recent getekend werd, maar wel een heel aantal jaren geleden, namelijk toen bepaalde bestuursthema's naar het niveau van de gemeenschappen en gewesten werden overgeheveld. Indien alles federaal geregeld was gebleven, was er nooit een probleem geweest.

Ik vind het belachelijk dat een land er niet in slaagt zijn eigen grondwet na te leven mbt het kiesdistrict BHV.
En ik vind het ook belachelijk en van wereldvreemdheid getuigen om op een moment van een wereldwijde economische recessie en stijgende voedsel- en energieprijzen die stilaan voor iedere Belg voelbaar zijn, over communautaire kwesties te kibbelen als kleine kinderen. Communautaire kwesties, die uiteindelijk maar één ding geworden zijn: ego-kwesties.

Wallonië heeft wel heel slim gereageerd op onze eis. Door een uitbreiding van Brussel op Vlaams gebied ertegenover te stellen, spannen ze Brussel ook meteen voor hun kar. Dit is een heel belangrijke troef, want als er ooit gesplitst zal worden zal Brussel en haar inwoners daarover ook wat in de pap mogen brokken en ze zullen zich hierbij nog de toewijding van Wallonië aan Brussel herinneren... Als het niet tot een splitsing komt, zal ook Brussel zich mogen moeien met de kwestie, en zal het ook partij voor Wallonië kiezen...

manta
20 juli 2008, 23:20
Even mijn eigen mening geven:

Er moet iets gebeuren. Maar een splitsing is geen goede zaak. We zijn nu al te mini om iets te betekenen. Als we dan nog overal in oorlogsgebieden wat in de pap willen gaan brokken terwijl we een land van een zakdoek groot waarin men slechts drie verschillende talen spreekt niet eens kan leiden ...
.
Waarom zouden wij ons moeten gaan moeien in die oorlogsgebieden ??? 8O
Buiten hulpverlening vind ik niet dat ons leger er veel kan doen ... (Ze hebben niet eens munitie remember;-))
Landsverdediging moet doen wat de naam zegt ... Het land verdedigen, en dat kan ook door het deels om te vormen in de stijl van de civiele bescherming . (Zelfs ondersteuning aan de brandweer geven lijkt me een nuttige bezigheid) ...

daiwa
20 juli 2008, 23:28
.. Als het niet tot een splitsing komt, zal ook Brussel zich mogen moeien met de kwestie, en zal het ook partij voor Wallonië kiezen...


Nu misschien nog wel.
Maar ze zullen rap hun kar keren als ze mee mogen helpen de bodemloze Waalse putten (en zakken) vullen.

Jeronimo
20 juli 2008, 23:41
Even mijn eigen mening geven:

Er moet iets gebeuren. Maar een splitsing is geen goede zaak. We zijn nu al te mini om iets te betekenen.
Als je naar oppervlakte kijkt zijn we inderdaad een klein land (Vlaanderen bedoel ik), maar qua inwoners denk ik dat we in de EU ongeveer gemiddeld gaan zitten. Landen als Noorwegen, Denemarken, Finland en anderen hebben nog minder inwoners, en zij doen het toch ook goed lijkt me.
Als we dan nog overal in oorlogsgebieden wat in de pap willen gaan brokken terwijl we een land van een zakdoek groot waarin men slechts drie verschillende talen spreekt niet eens kan leiden ...
Men kan dit land niet leiden omdat er 2 (eigenlijk 3) verschillende volkeren wonen. Wanneer grenzen van volkeren en die van staten niet samenvallen krijg je nu eenmaal problemen. En ik zie niet in waarom wij in oorlogsgebieden de show moeten gaan stelen.
Een splitsing zal vooral voor problemen zorgen, ook tav Europa en ons lidmaatschap bij de EU, enzomeer, ook internationaal.
De EU heeft niet lastig te doen over onze onafhankelijkheid, dat is onze zaak. En ik denk ook niet dat ze ons buiten zullen stampen, gezien een rijk land als Vlaanderen véél meer geld in de EU steekt dan het er uit haalt.
Als ze er toch moet komen, zie ik maar één oplossing: Wallonië sluit aan bij Frankrijk, Vlaanderen bij Nederland, Brussel wordt een stadstaat.
Prima voor mij, maar ik denk dat de meeste Vlamingen niet bij Nederland willen, dus hoeft dat voor mij ook niet. En wat de Walen doen is hun zaak.
De koning mag hierover blijven regeren, als hij dit wil.
Kleine nuance: als de bevolking dit wil.

Ik blijf erbij, dat het einde van België niet recent getekend werd, maar wel een heel aantal jaren geleden, namelijk toen bepaalde bestuursthema's naar het niveau van de gemeenschappen en gewesten werden overgeheveld. Indien alles federaal geregeld was gebleven, was er nooit een probleem geweest.
Het probleem is veel ruimer dan dit.
Ik vind het belachelijk dat een land er niet in slaagt zijn eigen grondwet na te leven mbt het kiesdistrict BHV.
Klopt.
En ik vind het ook belachelijk en van wereldvreemdheid getuigen om op een moment van een wereldwijde economische recessie en stijgende voedsel- en energieprijzen die stilaan voor iedere Belg voelbaar zijn, over communautaire kwesties te kibbelen als kleine kinderen. Communautaire kwesties, die uiteindelijk maar één ding geworden zijn: ego-kwesties.
Die energie en voedsel zou heel wat betaalbaarder zijn als er niet jaarlijks 1000 tot 2000 euro per persoon uit onze zakken werd geklopt.

Wallonië heeft wel heel slim gereageerd op onze eis. Door een uitbreiding van Brussel op Vlaams gebied ertegenover te stellen, spannen ze Brussel ook meteen voor hun kar. Dit is een heel belangrijke troef, want als er ooit gesplitst zal worden zal Brussel en haar inwoners daarover ook wat in de pap mogen brokken en ze zullen zich hierbij nog de toewijding van Wallonië aan Brussel herinneren... Als het niet tot een splitsing komt, zal ook Brussel zich mogen moeien met de kwestie, en zal het ook partij voor Wallonië kiezen...
Brussel kiest natuurlijk wat het wil, maar of het bij een splitsing ook daadwerkelijk voor Wallonië kiest betwijfel ik...

born2bewild
20 juli 2008, 23:43
Indien alles federaal geregeld was gebleven, was er nooit een probleem geweest.


ik heb het altijd gezegd en ik blijf het zeggen: als alles intergalactisch geregeld was, was het alle dagen carnaval (in het heelal)

FDM
21 juli 2008, 00:28
op 1/4/2009 ten laatste

Henri1
21 juli 2008, 01:19
Dit jaar nog, binnen vijf jaar, binnen twintig of vijftig jaar? Of zelfs nooit?

Hoeveel macht kan de koning hier eigenlijk over uitoefenen?


En wat vindt u van de huidige communautaire crisis? Wat kunnen de politici nu het beste doen?

Nooit !

Jeronimo
21 juli 2008, 01:20
Nooit !
Droom maar verder, en geef morgen vooral maar veel Belgische kusjes aan iedereen.

:roll:

Henri1
21 juli 2008, 01:22
Droom maar verder, en geef morgen vooral maar veel Belgische kusjes aan iedereen.

:roll:

Arm schaap......

Jeronimo
21 juli 2008, 01:24
Arm schaap......
Zegt degene wiens vaderland op sterven ligt. :twisted:

Henri1
21 juli 2008, 01:25
Zegt degene wiens vaderland op sterven ligt. :twisted:

We zullen zien.

Er zullen veel Vlaamse idealisten teleurgesteld zijn in de CD&V

Jeronimo
21 juli 2008, 01:27
We zullen zien.

Er zullen veel Vlaamse idealisten teleurgesteld zijn in de CD&V
Als de CD&V niet tegemoet komt aan de vragen van die Vlaamsgezinden zou de Vlaming wel eens extra Vlaams kunnen stemmen in 2009. En met VB, LDD en dan nog eens een NV-A die een hoop verontwaardigde CD&V'ers aantrekt zou ik als belgicist niet goed kunnen slapen.

Goe weere
21 juli 2008, 01:43
Als de CD&V niet tegemoet komt aan de vragen van die Vlaamsgezinden zou de Vlaming wel eens extra Vlaams kunnen stemmen in 2009. En met VB, LDD en dan nog eens een NV-A die een hoop verontwaardigde CD&V'ers aantrekt zou ik als belgicist niet goed kunnen slapen.

Ik wens je dat je zelf altijd goed en gerust kunt slapen. Good night!

filosoof
21 juli 2008, 02:26
Dit jaar nog, binnen vijf jaar, binnen twintig of vijftig jaar? Of zelfs nooit?

Hoeveel macht kan de koning hier eigenlijk over uitoefenen?


En wat vindt u van de huidige communautaire crisis? Wat kunnen de politici nu het beste doen?Als je ziet hoe lang 't duurt om BHV te splitsen zou België wel eens hééél lang ongesplitst kunnen blijven...:twisted:

andev
21 juli 2008, 02:48
Als je ziet hoe lang 't duurt om BHV te splitsen zou België wel eens hééél lang ongesplitst kunnen blijven...:twisted:
Juist omdat men nu zo lang over BHV bezig is zou men er ook kunnen uit besluiten dat de Vlamingen eindelijk van zich af beginnen te bijten! "Vroeger" ging men daar geen drie zinnetjes aan wijden, de franstalige politieke kliek en de "Flamands de service" beslisten dat met een half woord!
Belet niet dat men het franstalige spel lang kan laten spelen mochten de huidige Vlaamse politiekers weer lieden zijn zonder ruggengraat die wel één en ander willen beloven om stemmen te winnen maar vooral bezig zijn alles tot in der eeuwigheid voor zich uit te schuiven en aldus aan de franstalige wensen te voldoen!
Het is nogal duidelijk dat men daar nu weer mee bezig is: de drie tweederangs politiekers die nu "een oplossing of een methode of whatever" moeten zoeken dienen enkel om het hele zootje langgerekt nog eens over te doen tot na de verkiezingen van 2009...
Stem voor ons want wij ZULLEN...
Tuurlijk, in 3009.

Jazeker
21 juli 2008, 04:01
Even mijn eigen mening geven:

Er moet iets gebeuren. Maar een splitsing is geen goede zaak. We zijn nu al te mini om iets te betekenen.

Dat is het typische argument.

Denemarken telt 5 miljoen inwoners. Luxenburg nog minder. Die landen tellen wel mee in de wereld.

Jazeker
21 juli 2008, 04:03
Als je ziet hoe lang 't duurt om BHV te splitsen zou België wel eens hééél lang ongesplitst kunnen blijven...:twisted:

Als je ziet hoe lang het duurt om een grondwettelijke eis als de splitsing van BHV door te voeren zou je wel zien dat belgique niet meer werkbaar is. Het kan de eigen grondwet niet meer naleven.

Chipie
21 juli 2008, 11:16
Persoonlijk ben ik ook geen voorstander van een splitsing omdat dit enorm veel problemen met zich zal meebrengen…

De Franstaligen maken het met hun starre houding in allerhande situsatis evenwel biezonder moei!lijk om tot een leefbaar model te komen (daarom worden maar meer mensen extremer, waaronder de spitsmuis)...
De voorstanders voor het behoud van het land gedragen zich ook steeds zo sullig en (willen) niet zien wat er allemaal fout gaat... Ze vinden het allemaal goed omdat het goed is ;-) De meesten kunnen zo dienen voor programma's als Fata Morgana … De blik op oneindig en het verstand op nul... :-D

Wat vindt de topicstarster trouwens van hetgeen Guy Tegenbos op 15/07/2008 in De Standaard schrijf (en waarmee ik 00% akkoord ga):



http://img176.imageshack.us/img176/3499/plny3.gifDat wijst op onwil, maar ook op de fundamentele constructiefout die in België zit en die ook de vraag van Vlaanderen naar meer bevoegdheden verklaart.
De Franstalige partijen, die 40 procent van de bevolking vertegenwoordigen, kunnen federaal elke vraag van de Vlaamse partijen, die 60 procent van de bevolking vertegenwoordigen, afblokken. Heel de federale politiek berust daarop en dat is via allerlei mechanismen verankerd: de pariteit binnen de ministerraad, de bijzondere meerderheden, de belangenconflicten.
De Franstalige partijen gebruiken die mechanismen voluit. Ook in het dagelijkse beleid. Er gebeurt niets als zij het er niet mee eens zijn. De democratische meerderheid speelt nooit. Dat remt alle takken van het beleid.
Hier geldt altijd het tempo van de traagste.
Wat is een natuurlijke reactie van die 60 procent daarop? Almaar meer autonomie eisen, natuurlijk. Dan kunnen we ten minste in eigen regio het beleid voeren dat we voorstaan, redeneren ze.
Maar ook dat kunnen de Franstalige partijen tegenhouden. In het verleden wilden ze al wel eens iets lossen, in ruil voor extra geld. Vandaag werkt dat niet meer. Sommige Franstalige politici geven wel eens aan dat ze begrijpen dat dit België niet houdbaar is. Maar aan de onderhandelingstafels is van die goede wil niets te zien. Daarom staan de onderhandelingen na 56 weken nog nergens. Het is 0-0: de Vlaamse partijen hebben nog niets toegegeven maar ook nog niets bereikt.
En dat was wat de Franstaligen wilden.
Deze federale staat is dus niet in staat zichzelf te hervormen. En hij rijdt zo naar de afgrond.

Ik hoop dat België alleszins grondig hervormd wordt… Of zijn de 5 resoluties van ons Vlaams Parlement enkel een lachertje?...

Everytime
21 juli 2008, 11:32
Er is toch een andere oplossing : emigreren. Er zijn genoeg landen ter wereld waar het beter dan hier gaat en men moet ze niet ver zoeken : Frankrijk (voor de Franstaligen), Nederland (voor de Vlamingen) en Duitsland (voor de Duitstaligen). Iedereen spreekt er dezelfde taal en meer bepaald de taal van de Belgen in kwestie met natuurlijk het gevolg dat de communautaire problemen opgelost zijn. Het lot van België is dan niet meer uw probleem aangezien u in een ander land zou leven. U zou leven in een echte land waar politici aan de macht zijn; geen clowns of hofnarren zoals hier in andere woorden.

Mijn vraag, vanwege de situatie in het land, is meer : Waarom nog zoveel interesse tonen voor een land dat niet meer de moeite waarde is? Op de Franstalige kant van het land, kijkt men toch heel veel richting Frankrijk. Wat u betreft dan, waarom niet richting Nederland kijken en België/Vlaanderen gewoon verwaarlozen?

lollysticky
21 juli 2008, 12:22
dus van zodra het u tegenzit is uw reactie: wegvluchten... ??? goe bezig!

ik blijf liever hier en probeer iets te veranderen ipv weg te lopen

manta
21 juli 2008, 12:44
Er is toch een andere oplossing : emigreren. Er zijn genoeg landen ter wereld waar het beter dan hier gaat en men moet ze niet ver zoeken : Frankrijk (voor de Franstaligen), Nederland (voor de Vlamingen) en Duitsland (voor de Duitstaligen). Iedereen spreekt er dezelfde taal en meer bepaald de taal van de Belgen in kwestie met natuurlijk het gevolg dat de communautaire problemen opgelost zijn. Het lot van België is dan niet meer uw probleem aangezien u in een ander land zou leven. U zou leven in een echte land waar politici aan de macht zijn; geen clowns of hofnarren zoals hier in andere woorden.

Mijn vraag, vanwege de situatie in het land, is meer : Waarom nog zoveel interesse tonen voor een land dat niet meer de moeite waarde is? Op de Franstalige kant van het land, kijkt men toch heel veel richting Frankrijk. Wat u betreft dan, waarom niet richting Nederland kijken en België/Vlaanderen gewoon verwaarlozen?

Is de politieke toestand al erg genoeg om politiek asiel te krijgen in bv. Noorwegen of zo ??? :-D
Of moeten we nog even wachten tot ze nog eens iets uitdokteren om de Vlamingen nog wat extra aan te pakken ???:?

stab
21 juli 2008, 12:48
Mijn vraag, vanwege de situatie in het land, is meer : Waarom nog zoveel interesse tonen voor een land dat niet meer de moeite waarde is? Op de Franstalige kant van het land, kijkt men toch heel veel richting Frankrijk. Wat u betreft dan, waarom niet richting Nederland kijken en België/Vlaanderen gewoon verwaarlozen?Waarom is dat nodig als we Vlaanderen Nederlands kunnen maken?
En als Bruxelles wil, is er een plaatsje voor hen gereserveerd.
:mrgreen:

Everytime
21 juli 2008, 12:53
dus van zodra het u tegenzit is uw reactie: wegvluchten... ??? goe bezig!

ik blijf liever hier en probeer iets te veranderen ipv weg te lopen

Als u liever een apenland hebt dan een land dat goed draait, is dat natuurlijk uw eigen keuze.8-)

HAMC
21 juli 2008, 12:57
dus van zodra het u tegenzit is uw reactie: wegvluchten... ??? goe bezig!

ik blijf liever hier en probeer iets te veranderen ipv weg te lopen

Mijn vrouw vraagt me om de zoveel tijd om hier weg te gaan. Mijn antwoord is nog steeds hetzelfde, ik blijf hier minstens totdat Belgie kapot is.

Everytime
21 juli 2008, 12:58
Is de politieke toestand al erg genoeg om politiek asiel te krijgen in bv. Noorwegen of zo ??? :-D
Of moeten we nog even wachten tot ze nog eens iets uitdokteren om de Vlamingen nog wat extra aan te pakken ???:?

Ik denk dat we de dingen meer ruimdenkend moeten bekijken. Mensen hier zijn veel te"geconcentreerd" op België en zijn gevolgen, en vergeten dat andere oplossingen bestaan.

Everytime
21 juli 2008, 13:02
Mijn vrouw vraagt me om de zoveel tijd om hier weg te gaan. Mijn antwoord is nog steeds hetzelfde, ik blijf hier minstens totdat Belgie kapot is.

Dan vrees ik voor u dat u nog heel veel jaren in België zal blijven. Ik weet dat u Vlaams-Nationalist bent maar wees toch realistisch met uwzelf : als ze al BHV niet kunnen splitsen, wat wilt u verwachten met de splitsing van België?

filosoof
21 juli 2008, 13:05
Dan vrees ik voor u dat u nog heel veel jaren in België zal blijven. Ik weet dat u Vlaams-Nationalist bent maar wees toch realistisch met uwzelf : als ze al BHV niet kunnen splitsen, wat wilt u verwachten met de splitsing van België?Ik las juist elders ophet forum een verwijzing naar het splitsen van de Plantentuin in Meise, zelfs d�*t...:lol::lol::rofl:HAMC's Harley zal nog een heel tijdje zijn Belgische plaat hebben;-)

Everytime
21 juli 2008, 13:05
Waarom is dat nodig als we Vlaanderen Nederlands kunnen maken?
En als Bruxelles wil, is er een plaatsje voor hen gereserveerd.
:mrgreen:

Franstalig België leeft al met Frankrijk in het dagelijkse leven. Wie in Franstalig België kijkt nooit naar TF1, France 2, enz.........? Wat in Frankrijk gebeurt, interesseert heel veel de Franstalige Belgen. Waarom is dat niet zo tussen Vlaanderen en Nederland? De meeste Vlamingen lijken niets of bijna niets te weten over Nederland.

HAMC
21 juli 2008, 13:07
Dan vrees ik voor u dat u nog heel veel jaren in België zal blijven. Ik weet dat u Vlaams-Nationalist bent maar wees toch realistisch met uwzelf : als ze al BHV niet kunnen splitsen, wat wilt u verwachten met de splitsing van België?

U vergist zich hier ernstig, BHV wordt wel gesplitst, dat is zo bij democratische meerderheid gestemd.

En als dat dan meenbrengt dat Belgie splitst is dat mooi meegenomen.

HAMC
21 juli 2008, 13:10
Ik las juist elders ophet forum een verwijzing naar het splitsen van de Plantentuin in Meise, zelfs d�*t...:lol::lol::rofl:HAMC's Harley zal nog een heel tijdje zijn Belgische plaat hebben;-)

Blijf maar lachen Fil, doe rustig alsof er niets aan de hand is.

LiberaalNL
21 juli 2008, 13:11
Als er over 10 dagen geen akkoord bereikt is, zal Belgie uit elkaar vallen en niets wijst erop dat er een akkoord komt.

born2bewild
21 juli 2008, 13:12
Blijf maar lachen Fil, doe rustig alsof er niets aan de hand is.

die kadee is zijn vaderland aan het redden. Respect :lol::lol:

zoals die jappen op godverlaten eilandjes die nog voor hun keizer "vechten" omdat ze denken dat WO2 nog bezig is.

Everytime
21 juli 2008, 13:12
U vergist zich hier ernstig, BHV wordt wel gesplitst, dat is zo bij democratische meerderheid gestemd.

En als dat dan meenbrengt dat Belgie splitst is dat mooi meegenomen.

Ja, BHV moest "onverwijld" gesplitst worden. We hebben de resultaat gezien..........

stab
21 juli 2008, 13:13
Als er over 10 dagen geen akkoord bereikt is, zal Belgie uit elkaar vallen en niets wijst erop dat er een akkoord komt.Ik vrees dat je wat te optimistisch bent.

Everytime
21 juli 2008, 13:14
Als er over 10 dagen geen akkoord bereikt is, zal Belgie uit elkaar vallen en niets wijst erop dat er een akkoord komt.

Binnen 10 dagen? Ze zullen zeggen dat ze vakantie zullen nemen en ze zullen terug in september of oktober daarover spreken. Zo gaat het in België.......

HAMC
21 juli 2008, 13:15
Ja, BHV moest "onverwijld" gesplitst worden. We hebben de resultaat gezien..........

Wees gerust, de procedure is op gang en zal haar weg volgen.

Ik weet niet of de meeste mensen het beseffen, maar het moment waar Vlaanderen zonder Groen de splitsing heeft gestemd was het begin van het einde.

Everytime
21 juli 2008, 13:24
Wees gerust, de procedure is op gang en zal haar weg volgen.

Ik weet niet of de meeste mensen het beseffen, maar het moment waar Vlaanderen zonder Groen de splitsing heeft gestemd was het begin van het einde.

En zelfs ALS BHV gesplitst wordt, wat dan? België blijft nog altijd. Een arrondissement splitsen is heel anders dan een hele land splitsen.

Oberon
21 juli 2008, 13:26
Beste Henri I,

België is een sterk merk. Laat mij niet lachen.

Ik ben al een beetje in het buitenland geweest, beetje verder dan de Costa del Sol bedoel ik. De gemiddelde Amerikaan denkt bij Belgium aan chocolats, beer en waffles. Dat is alles. Zelfs de friet kunnen we niet claimen want het zijn French fries. Als de Amerkaan de buitenlandse politiek een beetje volgt kent hij Brussels (niet Belgium), omwille van zijn supra-nationale instellingen (Nato, Europa ...) Als het een uitstekende businessman is, die internationaal geöriënteerd is, kent hij Belgium omwille van de notionele interestaftrek die wij met zijn allen duur betalen. Dat is alles. Hetzelfde geldt voor de Aziaat, Rus ...

Met alle respect voor uw mening over België maar het argument dat België een sterk merk is, is gewoonweg hilarisch.
Begrip me goed. Daarmee zeg ik niet dat Vlaanderen een beter of sterker merk is.

HAMC
21 juli 2008, 13:28
En zelfs ALS BHV gesplitst wordt, wat dan? België blijft nog altijd. Een arrondissement splitsen is heel anders dan een hele land splitsen.

Als BHV gesplitst wordt is dat iets meer dan een kaakslag voor de Walen. Het is het einde van een tijdperk.

Daarna zullen de volgende Vlaamse eisen op tafel liggen, en de Vlaming weet dan dat hij de baas is in Belgie.

Waardoor het uiteraard nog vlugger zal stoppen.

Savatage
21 juli 2008, 13:38
Dit jaar nog, binnen vijf jaar, binnen twintig of vijftig jaar? Of zelfs nooit?

Binnen de 20 jaar schat ik. Het hangt er ook van af wat je splitsen noemt, als het land effectief in 2 delen opsplitst dan zal die splitsing ook wel jaren duren vooraleer het fatsoenlijk geregeld is.

Hoeveel macht kan de koning hier eigenlijk over uitoefenen?

Weinig, alhoewel ik ervan overtuigd ben dat Filip De Taaie het splitsingsproces wel een versnelling sneller kan laten verlopen.

En wat vindt u van de huidige communautaire crisis? Wat kunnen de politici nu het beste doen?

Best gezellig die crisis, van mij mag ze nog wel even door duren. Ik hoop vooral dat de Vlaamse politici voet bij stuk houden, zonder enige toegevingen te doen.

Duvelke
21 juli 2008, 13:52
Die protocolaire koning heeft er niets over te zeggen , eigenlijk zou die nu in zijne zetel moeten zitten wachten tot ze hem komen zeggen wat er gaat gebeuren ...

amai, ook tof leven, niets mogen doen, wordt zo maar eens geboren e

HAMC
21 juli 2008, 13:54
amai, ook tof leven, niets mogen doen, wordt zo maar eens geboren e

:rofl:

Savatage
21 juli 2008, 13:59
amai, ook tof leven, niets mogen doen, wordt zo maar eens geboren e

Verschrikkelijk he.

Zwartengeel
21 juli 2008, 14:01
amai, ook tof leven, niets mogen doen, wordt zo maar eens geboren e

http://nl.wikipedia.org/wiki/Simeon_van_Saxen-Coburg-Gotha

LiberaalNL
21 juli 2008, 14:12
Ik vrees dat je wat te optimistisch bent.
Er zal in ieder geval voor de 4e keer binnen 1 jaar een crisissituatie ontstaan;-)

I amsterdam
22 juli 2008, 07:37
Er zal in ieder geval voor de 4e keer binnen 1 jaar een crisissituatie ontstaan;-)

En de crisis zal voortduren ,zolang Belgie nog bestaat.

Geertje
22 juli 2008, 08:03
Dit jaar nog, binnen vijf jaar, binnen twintig of vijftig jaar? Of zelfs nooit?

Hoeveel macht kan de koning hier eigenlijk over uitoefenen?


En wat vindt u van de huidige communautaire crisis? Wat kunnen de politici nu het beste doen?

Ik verwacht dat volgend jaar een gedeeltelijke splitsing de enige oplossing zal zijn. Enkele kleine onderdelen kunnen nationaal blijven maar de rest zal naar de gewesten gaan.

De koning is één van die kleine dingen.

De Vlaamse politici moeten het been stijf houden, en moet nu een oplossing komen of dit probleem zal de volgende jaren verder blijven etteren.

Zij die zeggen dat de politici beter de problemen van de mensen aanpakken begrijpen eigenlijk niet goed waar de huidige crisis over gaat : twee verschillende visies hoe België moet bestuurd worden.