PDA

View Full Version : Mag onze jeugd nog jeugd zijn? Over speelpleinen en Mosquito's


Dirk De Block
6 augustus 2008, 15:39
Ik heb de laatste tijd steeds meer de bedenking dat onze maatschappij steeds onverdraagzamer wordt tov het gedrag dat eigen is aan kinderen en jongeren.
Speelpleinen moesten zich verantwoorden omdat de kinderen teveel lawaai maakten, kwam zelfs een rechtbank aan de te pas.
Er was sprake van die Mosquito's, die een irritant geluid produceren dat alleen door jongeren gehoord kan worden, om hangjongeren weg te houden.
Wanneer jongeren de aap uithangen op de bus, op weg terug, of naar een kamp, krijg je zeker opmerkingen, en moet je al opletten dat er geen politie aan te pas komt (en zeker als jouw jongens een kleurtje hebben...).
Er is de avondklok die jongeren in de zomer van 't straat moet houden. Ik denk dan: ze zullen de zalige zomeravonden missen wanneer ik in mijn jeugd mocht gaan sjotten tot de zon onder was.
Nu is er ook al die overlast-tax voor vanalles en nog wat. Het is maar wachten tot wanneer de eerste jongeren worden beboet omdat ze tegen een garagepoort aan 't sjotten waren.
Op school krijgen kinderen die niet kunnen stilzitten al rap het etiket: "ADHD" opgeplakt, en mogen kiezen tussen rilatine of een andere school/richting.
Alles wordt gereglementeerd, gecontroleerd, ge-PV-teerd en beboet.
Ik heb de indruk dat onze maatschappij steeds veeleisender is geworden. Afwijkend gedrag kan steeds minder.
Waar is de tijd dat de champetter de kleine aan de deur kwam brengen (aan zijn oor trekkend) omdat hij weer al iets uitgespookt had. Nu komen ze met de combie, of moet ge naar het politiebureau uwen kleine gaan ophalen.
Buurtagenten zijn er nauwelijks, die de kinderen en jongeren en hun ouders kennen...
Waar is de tijd dat Kwik en Flupke Kwik en Flupke mochten zijn?
Mogen kinderen nog kinderen zijn?

Kenny_
7 augustus 2008, 08:59
Blijkbaar niet. Ik denk dat het een product is van een maatschappij : iedereen is altijd bezig en niemand neemt nog tijd om eens het leven te aanschouwen.

Blijkbaar word van kinderen ook al verwacht dat ze hun jeugd voorbijrennen. Spijtige evolutie , maar wat kun je eraan doen ?

filosoof
7 augustus 2008, 09:13
Blijkbaar niet. Ik denk dat het een product is van een maatschappij : iedereen is altijd bezig en niemand neemt nog tijd om eens het leven te aanschouwen.

Blijkbaar word van kinderen ook al verwacht dat ze hun jeugd voorbijrennen. Spijtige evolutie , maar wat kun je eraan doen ?Gister was er zelfs een nieuwsitem over hotels "kinderen verboden" op het TV-nieuws. Komkommertijd...

Havana
7 augustus 2008, 10:04
Ik denk ook dat de jeugd zichzelf een beetje opsluit achter hun pc'tje. Msn'en, chatten, gamen... Dat bestond gewoonweg niet in 'onze tijd'.

Maar het is een feit dat je meer en meer van die belachelijke aanklachten op het nieuws hoord ivm kinderlawaai... Tijden veranderen blijkbaar. Hoeveel mensen kennen hun buren tegenwoordig nog?