PDA

View Full Version : Stemrecht?


Cartoons
27 maart 2004, 01:41
Lees hier ergens dat u voor de afschaffing van de stemplicht bent ... Waarom bestaat deze dan nog :) ?

Was heel sterk voorstander van het vreemdelingenstemrecht en ben tevreden dat het er is doorgeraakt, maar waarom zijn "stemrecht" en wij "stemplicht" (tenzij we natuurlijk een boete betalen)?

In mijn ogen is het: of iedereen stemrecht, of iedereen stemplicht. Geen mengelmoesje van de twee. Of moet ik mij tot Chinees staatsburger gaan benoemen om hier stemrecht te krijgen :) ?

Creativo
27 maart 2004, 03:19
Het migrantenstemrecht geldt voor de gemeenteraadsverkiezingen. Die zijn pas in 2006. Binnenkort komt er nieuw gemeentekiesdecreet. Nog tijd genoeg dus om het stemrecht voor Belgen te regelen.

Jan Roegiers
27 maart 2004, 14:44
In mijn ogen is het: of iedereen stemrecht, of iedereen stemplicht. Geen mengelmoesje van de twee. Of moet ik mij tot Chinees staatsburger gaan benoemen om hier stemrecht te krijgen :) ?

Zonder spijkers op laag water te zoeken en meteen ook voor de duidelijkheid: Belgiƫ heeft een opkomstplicht, wat je in het kieshokje doet is ieder zijn/haar zaak.

Maar ten gronde ben ik voorstander van de afschaffing van de opkomstplicht.