PDA

View Full Version : Nederlandse snelwegen...


Turkse Nederlander
10 augustus 2008, 16:13
... zijn de beste snelwegen waar ik tot nu toe op gereden heb.

- Een groot deel van de snelwegen zijn verlicht
- Er staan veel meer electronische borden dan op snelwegen in het buitenland
- De borden geven alles veel nauwkeuriger aan
- De uitritten zijn ruim en goed
- De kwaliteit van het asfalt is heel goed
- Wegwerkzaamheden worden goed en tijdig aangegeven.

In Duitsland knal ik bijna op de pionen omdat de wegwerkzaamheden zeer onverwacht aangegeven worden. Ook zijn de uitritten van de snelwegen zeer kort. Je moet soms heel hard afremmen omdat je een bocht met 30 moet nemen. In Belgie vind ik de wegen ook niet altijd goed. Wat vinden jullie? Hebben jullie weleens gereden op de Nederlandse snelwegen? Wat zijn de ervaringen?

Jazeker
10 augustus 2008, 16:15
Ik had verwacht dat je hier de lof ging afsteken over Turkse snelwegen. :|

roger verhiest
10 augustus 2008, 16:26
... zijn de beste snelwegen waar ik tot nu toe op gereden heb.

- Een groot deel van de snelwegen zijn verlicht
- Er staan veel meer electronische borden dan op snelwegen in het buitenland
- De borden geven alles veel nauwkeuriger aan
- De uitritten zijn ruim en goed
- De kwaliteit van het asfalt is heel goed
- Wegwerkzaamheden worden goed en tijdig aangegeven.

In Duitsland knal ik bijna op de pionen omdat de wegwerkzaamheden zeer onverwacht aangegeven worden. Ook zijn de uitritten van de snelwegen zeer kort. Je moet soms heel hard afremmen omdat je een bocht met 30 moet nemen. In Belgie vind ik de wegen ook niet altijd goed. Wat vinden jullie? Hebben jullie weleens gereden op de Nederlandse snelwegen? Wat zijn de ervaringen?

De Oostenrijkse en Zwitserse zijn ook lang niet kwaad - individueel kunnen binnen een land de snelwegen wel eens verschillen. De algemene opmaak, bewijzering e.d. de electronische borden enz.; zou in europees verband best wat gelijkvormiger zijn. Bv. talige aanwijzingen altijd in 2 talen nl. de locale taal + het Esperanto zou duidelijker zijn en de verkeersveiligheid nin de hand werken. (er gebeurden al ongelukken met autobussen omdat de chauffeur lokale taalaanduidingn niet begreep)

From_Vlaanderen
10 augustus 2008, 16:27
... zijn de beste snelwegen waar ik tot nu toe op gereden heb.

- Een groot deel van de snelwegen zijn verlicht
- Er staan veel meer electronische borden dan op snelwegen in het buitenland
- De borden geven alles veel nauwkeuriger aan
- De uitritten zijn ruim en goed
- De kwaliteit van het asfalt is heel goed
- Wegwerkzaamheden worden goed en tijdig aangegeven.

In Duitsland knal ik bijna op de pionen omdat de wegwerkzaamheden zeer onverwacht aangegeven worden. Ook zijn de uitritten van de snelwegen zeer kort. Je moet soms heel hard afremmen omdat je een bocht met 30 moet nemen. In Belgie vind ik de wegen ook niet altijd goed. Wat vinden jullie? Hebben jullie weleens gereden op de Nederlandse snelwegen? Wat zijn de ervaringen?

Ge moet eens in Frankrijk op de N2 rijden 's nachts.

Dronkoers
10 augustus 2008, 16:48
Onverlichte snelwegen zijn vele leuker ;-)

Txiki
10 augustus 2008, 16:59
Onverlichte snelwegen zijn vele leuker ;-)

Helemaal mee eens. Behalve de snelweg van Baiona (Bayonne) naar Pau. Daar rijdt 's nachts amper twee man en een paardekop, en dan wordt zo'n onverlichte weg wel vermoeiend.

Jazeker
10 augustus 2008, 17:01
Onverlichte snelwegen zijn vele leuker ;-)

De E40 tussen Leuven en Brussel en omgekeerd wordt ook niet meer verlicht 's nachts. En dat is akelig op een 4-baans snelweg. Waarom betaal ik nog autotaksen?

Dronkoers
10 augustus 2008, 17:02
Helemaal mee eens. Behalve de snelweg van Baiona (Bayonne) naar Pau. Daar rijdt 's nachts amper twee man en een paardekop, en dan wordt zo'n onverlichte weg wel vermoeiend.

Geen last van, hoewel de afritten nog steeds verlicht mogen worden van mij, al was het maar 1 lampke ;-)

De E40 tussen Leuven en Brussel en omgekeerd wordt ook niet meer verlicht 's nachts. En dat is akelig op een 4-baans snelweg. Waarom betaal ik nog autotaksen?

Dat vragen wij ons allemaal af :-)

Txiki
10 augustus 2008, 17:03
De E40 tussen Leuven en Brussel en omgekeerd wordt ook niet meer verlicht 's nachts. En dat is akelig op een 4-baans snelweg. Waarom betaal ik nog autotaksen?

Vaak is het kwestie van gewoonte hoor. Natuurlijk, als er slechts een beperkte strook niet verlicht is en de rest wel, dan is dat ambetant voor de ogen. Dat is zoals je de grens met Frankrijk oversteekt. Eerst volop licht en dan plots niets meer.

Txiki
10 augustus 2008, 17:05
Geen last van, hoewel de afritten nog steeds verlicht mogen worden van mij, al was het maar 1 lampke ;-)

Wel ik heb daar doorgaans ook geen last van, zelfs al is dat meer dan 600 kilometer onverlichte snelweg. Enkel op die voornoemde snelweg heb ik dat wel. 't Zal wel tussen de oren zitten zeker.

Dronkoers
10 augustus 2008, 17:08
Wel ik heb daar doorgaans ook geen last van, zelfs al is dat meer dan 600 kilometer onverlichte snelweg. Enkel op die voornoemde snelweg heb ik dat wel. 't Zal wel tussen de oren zitten zeker.

Als ik tegen 170 rij, zou ik wel van ver willen zien waar de afslag is ;-)

Txiki
10 augustus 2008, 17:10
Als ik tegen 170 rij, zou ik wel van ver willen zien waar de afslag is ;-)

AFSLAG!! AFSLAG!! KORTING!!

From_Vlaanderen
10 augustus 2008, 17:11
Als ik tegen 170 rij, zou ik wel van ver willen zien waar de afslag is ;-)

Uw wagen ging toch zo snel niet.

Jazeker
10 augustus 2008, 17:11
Vaak is het kwestie van gewoonte hoor. Natuurlijk, als er slechts een beperkte strook niet verlicht is en de rest wel, dan is dat ambetant voor de ogen. Dat is zoals je de grens met Frankrijk oversteekt. Eerst volop licht en dan plots niets meer.

Tja... de belangrijke afritten wel... de rest niet. Het is niet makkelijk.

Jazeker
10 augustus 2008, 17:12
Uw wagen ging toch zo snel niet.

Dronkoers rijdt met een 1.8 benzine... ik denk dat hij sneller kan hoor.

Dronkoers
10 augustus 2008, 17:12
AFSLAG!! AFSLAG!! KORTING!!

Afrit dan, serieus :-D

Uw wagen ging toch zo snel niet.


euh, neenee :mrgreen:

From_Vlaanderen
10 augustus 2008, 17:13
Dronkoers rijdt met een 1.8 benzine... ik denk dat hij sneller kan hoor.

Ah, hij zat thans te roepen dat zijn vorige wagen nog sneller ging, en dat deze een trage was.

Dronkoers
10 augustus 2008, 17:15
Ah, hij zat thans te roepen dat zijn vorige wagen nog sneller ging, en dat deze een trage was.

Da's maar half juist eh ;-)

Deze is een trage, en de vorige nog trager ;-)

From_Vlaanderen
10 augustus 2008, 17:16
Da's maar half juist eh ;-)

Deze is een trage, en de vorige nog trager ;-)

Ge zijt er dus op vooruit gegaan.

Dronkoers
10 augustus 2008, 17:16
Ge zijt er dus op vooruit gegaan.

Mijne volgende moet toch tegen de 200 pk hangen ze :|

Txiki
10 augustus 2008, 17:16
Deze is een trage, en de vorige nog trager ;-)

Leve de vooruitgang

From_Vlaanderen
10 augustus 2008, 17:17
Mijne volgende moet toch tegen de 200 pk hangen ze :|

Hoeveel heeft den deze?

Dronkoers
10 augustus 2008, 17:20
Hoeveel heeft den deze?

125 luttele paardjes :|

Dronkoers
10 augustus 2008, 17:21
Leve de vooruitgang

Jammer dat de prijs meegaat ;-)

Txiki
10 augustus 2008, 17:22
Jammer dat de prijs meegaat ;-)

Weg met bepaalde negatieve gevolgen van de vooruitgang!

Dronkoers
10 augustus 2008, 17:28
Weg met bepaalde negatieve gevolgen van de vooruitgang!

:cheer: Txiki :cheer:

Mitgard
10 augustus 2008, 23:44
Als ik tegen 170 rij, zou ik wel van ver willen zien waar de afslag is ;-)

ik vind 170 rijden crimineel.

Turkse Nederlander
11 augustus 2008, 00:21
Dus jullie zijn het er allemaal over eens dat Nederlands snelwegen superieur zijn?

Jaani_Dushman
11 augustus 2008, 00:50
Dus jullie zijn het er allemaal over eens dat Nederlands snelwegen superieur zijn?Enkel die bordjes met "Keer terug" (als je een autostrade in de verkeerde richting oprijdt), vinden we behoorlijk knullig.

ossaert
11 augustus 2008, 09:30
Enkel die bordjes met "Keer terug" (als je een autostrade in de verkeerde richting oprijdt), vinden we behoorlijk knullig.

... en de bordjes 'Ontsteek uw lichten' en 'Dim uw lichten' als je een tunnel in- dan wel uitvliegt. In België staat er dan gewoon 'Lichten!', dat is goedkoper.

De variabele snelheden vind ik op zich wel goed: als het verkeer wat drukker wordt, wordt de snelheid aangepast, zodat één en ander vlot blijft lopen. De meeste chauffeurs houden zich er ook aan, wat nog eens zo aangenaam is. In België is dat wel een stuk anders, daar blijft iedereen zo lang mogelijk zo snel mogelijk rijden, om dan vol in de remmen te gaan. De tijdelijke aansluiting van de E19 op de Ring rond Brussel, bijvoorbeeld (een u-turn tegen max. 50 km/u), is nu zo'n punt, net als de verkeerswisselaar E40-E314 (max. 70 km/u) in Leuven.

lantjes
11 augustus 2008, 10:07
ik vind 170 rijden crimineel.

Ik ook, crimineel plezant.....van 0-200 in 10 seconden.....:-P maar wel zonder iemand te hinderen hé...:-P

Maar on-topic, op de meeste wegen hier in België zijn een ramp, putten en de ene herstelling bovenop de andere, "patchwork" heeft er geen copy aan.

From_Vlaanderen
11 augustus 2008, 13:59
125 luttele paardjes :|

Da's normaal gelijk aan 210km/h hooguit.

-=EXCALIBUR=-
11 augustus 2008, 14:19
Dus jullie zijn het er allemaal over eens dat Nederlands snelwegen superieur zijn?
Superieur zijn ze niet want er zijn ook files.
Kwalitatief zijn ze goed. Als je van Nederland binnenrijdt in belgië dan mag je zelfs je ogen gesloten houden want je merkt het zo.

Derk de Tweede
11 augustus 2008, 14:44
http://www.youtube.com/watch?v=gcy3_LgAYFs :-D

Dronkoers
11 augustus 2008, 15:02
Da's normaal gelijk aan 210km/h hooguit.

215 op de wijzer, dus pakt een 205 km/h

Dronkoers
11 augustus 2008, 15:02
ik vind 170 rijden crimineel.

Ge zijt zeker niet alleen,

alleen trek ik mij daar juist niks van aan ;-)

Txiki
11 augustus 2008, 15:04
Dus jullie zijn het er allemaal over eens dat Nederlands snelwegen superieur zijn?

Heeft iemand dat gezegd?

Mitgard
11 augustus 2008, 15:06
Ge zijt zeker niet alleen,

alleen trek ik mij daar juist niks van aan ;-)

ge kunt dat op het circuit van zolder doen.
wekelijks.
en nog veel harder dan 170. geen snelheidslimiet.
zonder iemand in gevaar te brengen (tenzij uzelf).

Dronkoers
11 augustus 2008, 15:14
ge kunt dat op het circuit van zolder doen.
wekelijks.
en nog veel harder dan 170. geen snelheidslimiet.
zonder iemand in gevaar te brengen (tenzij uzelf).

Tegen 120 kan ik ook iemand in gevaar brengen

Jazeker
11 augustus 2008, 15:35
net als de verkeerswisselaar E40-E314 (max. 70 km/u) in Leuven.

Inderdaad :-(

L. J. Brutus
11 augustus 2008, 15:39
ik vind 170 rijden crimineel.

Ik vind rijden crimineel.

Dronkoers
11 augustus 2008, 15:40
Inderdaad :-(

Die snelheidsbeperkingen op de ring van Antwerpen, vooral aan de Kennedytunnel zijn gewoonweg gevaarlijk joh :|

L. J. Brutus
11 augustus 2008, 15:41
Tegen 120 kan ik ook iemand in gevaar brengen

Tegen 15 ook.

L. J. Brutus
11 augustus 2008, 15:42
Die snelheidsbeperkingen op de ring van Antwerpen, vooral aan de Kennedytunnel zijn gewoonweg gevaarlijk joh :|

De ring van Antwerpen, vooral dan de Kennedytunnel, is gewoon gevaarlijk, joh.

Jazeker
11 augustus 2008, 15:42
Die snelheidsbeperkingen op de ring van Antwerpen, vooral aan de Kennedytunnel zijn gewoonweg gevaarlijk joh :|

Die op de wisselaar in Leuven is dus echt wel terecht. Toen ik nog niet met de streek vertrouwd was, ben ik die bocht eens ingevlogen tegen 100... Lijkbleek was ik toen ik het heelhuids overleefd had :|

L. J. Brutus
11 augustus 2008, 15:43
De ring van Antwerpen, vooral dan de Kennedytunnel, is gewoon gevaarlijk, joh.

Antwerpen is gewoon gevaarlijk, joh.

Dronkoers
11 augustus 2008, 16:08
Die op de wisselaar in Leuven is dus echt wel terecht. Toen ik nog niet met de streek vertrouwd was, ben ik die bocht eens ingevlogen tegen 100... Lijkbleek was ik toen ik het heelhuids overleefd had :|

Als ge dien bocht van de E17 naar de E34 neemt, mag je ook maar 90... maar dat is toch echt wel het maximum ze (tenzij je een dure sportwagen hebt ofzo).
Die muur ligt elke keer opnieuw in een paar stukken ;-)

Dronkoers
11 augustus 2008, 16:09
Antwerpen is gewoon gevaarlijk, joh.

Sjah, sossenstad eh ;-)

L. J. Brutus
11 augustus 2008, 16:57
Sjah, sossenstad eh ;-)

:oops:

LiberaalNL
11 augustus 2008, 17:49
Ik stoor me enkel op de Nederlandse autosnelwegen dat buitenlandse plaatsnamen niet in het Nederlands vermeld worden, terwijl in Vlaanderen die of enkel in het Nederlands, of tweetalig zijn.

Mitgard
11 augustus 2008, 19:23
Sjah, sossenstad eh ;-)

de schoonste stad van vlaanderen.

Dronkoers
11 augustus 2008, 19:25
de schoonste stad van vlaanderen.

:lol:

Die is best wel grappig :-D

From_Vlaanderen
11 augustus 2008, 19:26
Als ge dien bocht van de E17 naar de E34 neemt, mag je ook maar 90... maar dat is toch echt wel het maximum ze (tenzij je een dure sportwagen hebt ofzo).
Die muur ligt elke keer opnieuw in een paar stukken ;-)

:cheer::cheer::cheer:2CV:cheer::cheer::cheer:
;-)

Dronkoers
11 augustus 2008, 19:27
:cheer::cheer::cheer:2CV:cheer::cheer::cheer:
;-)

:-D

Inderdaad, dat ook :-P

From_Vlaanderen
11 augustus 2008, 19:28
:-D

Inderdaad, dat ook :-P

Die wordt vaak vergeten.

Dronkoers
11 augustus 2008, 19:29
Die wordt vaak vergeten.

Ge ziet ze dan ook niet veel meer eh :-(

From_Vlaanderen
11 augustus 2008, 19:30
Ge ziet ze dan ook niet veel meer eh :-(

Das waar, dat maakt het nog leuker.

Dronkoers
11 augustus 2008, 19:33
Das waar, dat maakt het nog leuker.

2cv's zijn altijd leuk geweest, of er nu veel zijn of weinig :-D

Mitgard
11 augustus 2008, 19:33
:lol:

Die is best wel grappig :-D

misschien moet ge wel nuchter zijn om dat te zien ofzo.

From_Vlaanderen
11 augustus 2008, 19:33
2cv's zijn altijd leuk geweest, of er nu veel zijn of weinig :-D

Das pure liefde.

Dronkoers
11 augustus 2008, 19:39
misschien moet ge wel nuchter zijn om dat te zien ofzo.

Als ik nuchter ben, ben ik slim genoeg om niet in Antwerpen te komen ;-)

Dronkoers
11 augustus 2008, 19:40
Das pure liefde.

Beter dan een stel tieten ;-)

thobe
15 augustus 2008, 10:29
Dus jullie zijn het er allemaal over eens dat Nederlands snelwegen superieur zijn?

Helemaal niet mee eens ;)

NL: Het wegdek is wel vaak in goede staat maar de rijstroken en de inrichting zijn smaller van opbouw en zeer veel snelwegen hebben ook maar 2x2 rijstroken. Daar komt bij dat de filedruk zeer hoog is en er vaak zeer druk verkeer is. Aangenaam rijden vind ik dat persoonlijk niet. Wat wel een voordeel van Nederland is, is dat er tenminste nog nieuwe snelwegen bijkomen en het netwerk robuuster gemaakt wordt. Onder meer de aanleg van de A4, A37 en A73 draagt hier tot bij.

B: Bij de Belgische snelwegen moet je al meteen een lijn trekken tussen de Vlaamse en Waalse wegen. Dit is een wereld van verschil. De Vlaamse snelwegen zijn over het algemeen in veel betere staat dan de Waalse. Toch kan België Nederland niet volgen qua wegdekonderhoud. Andere voordelen van het Belgische snelwegennetwerk is de geslotenheid ervan. Vrijwel alle snelwegen sluiten aan op andere (op de A19 na), veel snelwegen beschikken over 2x3 rijstroken en de verlichting is ook een positief iets. Nadeel zijn de weinige investeringen in nieuwe infrastructuur en uitbreidingen van de huidige. Dit is deels te verklaren door de achterstand die er in Vlaanderen was (en in Wallonië is) door het gebrekkig onderhoud van de jaren 80 en 90.

F: Frankrijk is naar mijn mening het land met de beste snelwegen om te rijden. Allereerst dien je onderscheid te maken door de tolsnelwegen en de wegen die beheerd worden door de Franse overheid. Dat is namelijk een enorm verschil. De wegen van de Franse overheid zijn qua staat wat te vergelijken met de doorsnee Belgische snelweg. De tolwegen zijn echter vaak in perfecte staat. De Franse snelwegen zijn buiten de grote steden vaak (zeer) kalm en reguliere files vind je vooral in de regios Parijs, Lyon, Lille en Straatsburg (op tolvrije wegen!). Uitzondering zijn de bekende zaterdagen in de grote vakantie wanneer je best zo ver mogelijk van de snelwegen blijft. Normaal gezien zal je zelden files treffen op de tolwegen en kan je goed doorrijden. Een voordeel is ook dat vrij veel snelwegen maar 0-15 jaar oud zijn en dus spiksplinternieuw naar belgische normen (gem 35+ jaar). Ik denk dan aan de A28, A29, A39, A51, A75, A85, A87, A89, ... Nadeel is wel dat je een flink pak tol moet betalen. Ook zijn er nog volop nieuwe snelwegen in aanbouw zoals de A19, A41, A65, A86, A88, A89, ...

Veel meer info kan je altijd vinden op www.wegenforum.be ;)

Groentje-18
15 augustus 2008, 11:46
... zijn de beste snelwegen waar ik tot nu toe op gereden heb.

- Een groot deel van de snelwegen zijn verlicht
- Er staan veel meer electronische borden dan op snelwegen in het buitenland
- De borden geven alles veel nauwkeuriger aan
- De uitritten zijn ruim en goed
- De kwaliteit van het asfalt is heel goed
- Wegwerkzaamheden worden goed en tijdig aangegeven.

In Duitsland knal ik bijna op de pionen omdat de wegwerkzaamheden zeer onverwacht aangegeven worden. Ook zijn de uitritten van de snelwegen zeer kort. Je moet soms heel hard afremmen omdat je een bocht met 30 moet nemen. In Belgie vind ik de wegen ook niet altijd goed. Wat vinden jullie? Hebben jullie weleens gereden op de Nederlandse snelwegen? Wat zijn de ervaringen?

Ik heb ook een voorkeur voor de Nederlandse. Hoe het komt weet ik niet, maar ze geven een veel ruimer gevoel. Een ware verademing tegenover de Belgische. De lichte brugconstructietjes zijn ook grappig, als je de Belgische gewoon bent.
In Duitsland hangt het er vanaf waar, maar ik voel me niet bepaald veilig op de onbegrenzende zones met het idee dat er iemand aan 300 km/u kan komen voorbijgevlogen.

Dronkoers
15 augustus 2008, 11:48
Ik heb ook een voorkeur voor de Nederlandse. Hoe het komt weet ik niet, maar ze geven een veel ruimer gevoel. Een ware verademing tegenover de Belgische. De lichte brugconstructietjes zijn ook grappig, als je de Belgische gewoon bent.
In Duitsland hangt het er vanaf waar, maar ik voel me niet bepaald veilig op de onbegrenzende zones met het idee dat er iemand aan 300 km/u kan komen voorbijgevlogen.

:-D

Daar zijn ze ook al ferm van aan het terugkomen ze ;-)

Ik kom er nog maar weinig tegen waar ge onbegrenst moogt rijden :-(

Trouwens: vlammen tegen 300 :cheer:

Mitgard
15 augustus 2008, 12:47
een gaspedaal induwen.
daar is veel kunst aan hé.