PDA

View Full Version : Brussels Gewest?


Pelgrim
13 augustus 2008, 16:38
Beste,

Wat me bijzonder opvalt bij de onderhandelingen over staatshervormingen is dat Brussel steeds wordt opgevoerd als evenwaardige derde gesprekspartner. Ik heb daar eerlijk gezegd grote vragen bij.

Waarom bestaat dat Brussels Gewest eigenlijk? De enige reden om Brussel van Vlaanderen administratief af te scheiden is een taalkundige reden, namelijk de Franstalige aanwezigheid.
Bij mijn weten zijn taalgerelateerde kwesties bevoegdheden van de gemeenschappen, Gewesten hebben daar niks mee te maken.

Eigenlijk heeft het Brussels gewest geen echte bestaansreden, maar het bestaat toch.

Nu vraag ik mij af, als Antwerpenaar, waarom Brussel wel het recht heeft om als "Gewest" op te treden en Antwerpen niet?

Bert De Brabandere
14 augustus 2008, 18:25
Beste,

Wat me bijzonder opvalt bij de onderhandelingen over staatshervormingen is dat Brussel steeds wordt opgevoerd als evenwaardige derde gesprekspartner. Ik heb daar eerlijk gezegd grote vragen bij.

Waarom bestaat dat Brussels Gewest eigenlijk? De enige reden om Brussel van Vlaanderen administratief af te scheiden is een taalkundige reden, namelijk de Franstalige aanwezigheid.
Bij mijn weten zijn taalgerelateerde kwesties bevoegdheden van de gemeenschappen, Gewesten hebben daar niks mee te maken.

Eigenlijk heeft het Brussels gewest geen echte bestaansreden, maar het bestaat toch.

Nu vraag ik mij af, als Antwerpenaar, waarom Brussel wel het recht heeft om als "Gewest" op te treden en Antwerpen niet?

Vooreerst : er is verschil tussen Bsl en A'pen;-).

Het gaat overigens over het Brussels Hoofdstedelijk gewest. Brussel heeft een bijzondere hoofdstedelijke en internationale rol.

Het gewest behandelen zoals VL en WL kan idd tot absurde situaties leiden (het gewest is bvb bevoegd voor landbouwbeleid... en zo kan je nog pakken voorbeelden geven om aan te tonen dat het statuut moet veranderen).

Het gewest is eigenlijk een stadsgewest en zou ook zo moeten aanzien worden en niet gelijk behandeld te worden als VL en WL. Enkel dan kan het uitgroeien tot een dynamisch stadsgewest.

Het heeft daarnaast teveel beslissingscentra :
1 Gewest
2 Gemeenschappen
3 Gemeenschapscommissies
6 politiezones
19 gemeenten
19 OCMW's

Pelgrim
14 augustus 2008, 19:14
Maar waarom zou er een brussels gewest moeten bestaan?

Waarom mogen Antwerpen, Gent, Leuven, Hasselt, ... geen eigen gewesten vormen?

danielsjohan
14 augustus 2008, 19:42
Omwille van de specifieke situatie van Brussel natuurlijk. Een meertalige stad waar men zowel Frans als Nederlands spreekt, de internationale uitstraling, de communautaire gevoeligheid,... Of ga je beweren dat pakweg Hasselt ook aan die vereisten voldoet?

Trouwens, het kan nog leuker worden. De Duitstaligen zijn absoluut vragende partij om ook als gewest erkend te worden. Dan hebben we vier "gelijkwaardige" (wettelijk gezien toch) regio's...

circe
14 augustus 2008, 19:46
Als elk gewest en elke gemeenschap als een evenwaardige entiteit wordt bezien (en dat is wat alberreke van plan is), dan krijg we het volgende:

vlaams gewest + vlaamse gemeenschap = 1 vertegenwoordiger
waals gewest = 1 vertegenwoordiger
Franse gemeenschap = 1 vertegenwoordiger
Brussels gewest = 1 vertegenwoordiger
Duitse gemeenschap = 1 vertegenwoordiger

is er ook nog een Duits gewest met hun 70.000? kan best: 1 vertegenwoordiger.

Of hoe zes miljoen vlamingen door hun eigen politici in het stadium van "verdamping" werden gebracht.

Ik vroeg me al af waarom al die Belgicisten ineens .... dingeske die dood is.... naam al vergeten!!!! .... een groot staatsman vonden.

Ik was hem nochtans zéér genegen tot hij het Egmontakkoord ondertekende!

Naam vergeten dus.

Pelgrim
14 augustus 2008, 20:43
Omwille van de specifieke situatie van Brussel natuurlijk. Een meertalige stad waar men zowel Frans als Nederlands spreekt, de internationale uitstraling, de communautaire gevoeligheid,... Of ga je beweren dat pakweg Hasselt ook aan die vereisten voldoet?

Taalgebonden materies zijn gemeenschapsmateries.
Gewesten hebben met taal niet direct iets te maken.
Er wonen trouwens in Antwerpen ook heel veel anderstaligen.

Dus: waarom mag Brussel zich beroepen op het statuut van apart gewest en Antwerpen en andere steden niet?