PDA

View Full Version : Over deze forumsessie


Maarten Malaise
28 maart 2004, 11:55
Gelieve rekening te houden met de volgende puntjes bij deelname aan deze discussies:

1. Het forumreglement is onverminderd van kracht, ook in dit onderdeel. Dat wil bijvoorbeeld zeggen dat u de politicus niet persoonlijk mag aanvallen. Scheldwoorden, naamverdraaiingen, ... worden verwijderd en de daders aangepakt.

2. Een verzoek: discussieer op niveau !

3. Er wordt extra toegezien op orde in deze fora. Indien u een overtreding ziet: druk dan op het blauwe knopje.

4. Voor elke nieuwe vraag mag u een nieuwe topic starten. Dan blijft het geheel overzichtelijk voor iedereen.

5. Controleer steeds of uw vraag al eens eerder werd gesteld door iemand anders. Als dat zo is dan kan je in de bestaande topic mee discussieren.

6. Voor de nieuwe gebruikers: bovenaan het forum (deze pagina) staat een link naar een korte intro over hoe je hier kan deelnemen. Bij registratie krijg je ook het volledige forumreglement te zien.

7. De politicus/politica komt hier dagelijks de vragen beantwoorden. Alks je een tijdlang geen antwoord krijgt dan is dat heel normaal. Veel politici hebben nog een uitvoerend mandaat of voeren campagne. Geef hen wat tijd.

8. Provocatie is hier niet gewenst ! Gelieve daar rekening mee te houden. Indien u zich hieraan bezondigt, staat het de moderatoren vrij om u de (virtuele) deur te wijzen.

Een fijne forumsessie gewenst !

Maarten

Bieke
31 maart 2004, 14:08
Beste Maarten,
het heeft toch geen zin om telkens nieuwe topics op te starten waar toch geen antwoord op komt. Op page 2 stapelen de niet beantwoorde topics zich op.
Wanneer schiet Stevaert nu eens in aktie? :( We zijn reeds halverwege de week en ik wacht, net zoals velen, geduldig op een antwoord op onze gestelde vragen.

Mvg,

Bieke

Maarten Malaise
31 maart 2004, 15:19
Beste Maarten,
het heeft toch geen zin om telkens nieuwe topics op te starten waar toch geen antwoord op komt. Op page 2 stapelen de niet beantwoorde topics zich op.
Wanneer schiet Stevaert nu eens in aktie? :( We zijn reeds halverwege de week en ik wacht, net zoals velen, geduldig op een antwoord op onze gestelde vragen.

Mvg,

Bieke

Hij is in actie geschoten. Momenteel, 31 maart om 16u18, heeft hij 14 antwoorden geplaatst. En hier kan je de topics volgen waar de antwoorden staan:
http://www.fora.be/profile.php?mode=viewprofile&u=2644
Ik vrees enkel dat het aantal vragen een overrompeling zijn. Laat ons nog even afwachten.

groetjes,

Maarten

Maarten Malaise
31 maart 2004, 16:49
Rechtstreekse link naar alle antwoorden van Steve Stevaert:
http://forum.politics.be/search.php?search_author=Steve+Stevaert

Maarten

Bieke
31 maart 2004, 17:11
Rechtstreekse link naar alle antwoorden van Steve Stevaert:
http://forum.politics.be/search.php?search_author=Steve+Stevaert

Maarten

Bedankt voor je antwoord, Maarten,

Mvg,

Bieke

abramis brama
31 maart 2004, 21:32
Hij is in actie geschoten.

:lol: :lol: :lol:

De term "eufemisme" komt onwillekeurig in me op.

Maarten, heb jij daar geen handig tooltje om het aantal karakters van de antwoorden van de heren politici te tellen op het einde van de forumsessies ? Kan een leuke eindbalans opleveren.

Momenteel schat ik dat alle antwoorden van de Robert samen met moeite evenveel karakters omvatten als één (1 ! ) gemiddeld antwoord van Frank VDB of Gerolf Annemans. (En dan ben ik nog zo vriendelijk om copy/pastes mee te tellen...)

Nee, serieus, voor één van de grootste kanonnen uit de politieke sien vind ik dit tot nog toe een uitermate teleurstellende forumsessie. Zowel qua aantal replies, als qua inhoudelijke bijdrage is dit ronduit bedroevend tot nog toe.

Alle politici kregen hier te kampen met "ambetante vragen". Stuk voor stuk. En ja, ik draag daar graag mijn steentje toe bij, want dat is nu eenmaal 'part of the game' in een dergelijk opzet zoals dit hier. Het was toch van in den beginne de bedoeling dat de politici eens door "de mensen" op de rooster konden gelegd worden ?
Ik stel vast dat de meeste anderen zichzelf niet "te waardig" bevonden om ook op de lastige vragen te reageren, en ik stel vast dat vele anderen zich zeer goed wisten te verdedigen tegen schalkse oppositie.

En nee, dat heeft nu eens niets met partij of links/rechts te maken. Mijn absolute top 2 tot nog toe bestaat uit 2 tegenpolen. Dat zegt genoeg, me dunkt...

Anderzijds wil ik hier ook even gebruik maken van de gelegenheid om het P.b-team te feliciteren met dit initiatief. Ik moet toegeven : dit is de meest leerrijke forumactiviteit die ik ooit heb gezien. Sommige politici zijn danig in mijn achting gestegen, anderen zijn evenredig gedaald. Hier worden de vragen niet voorgekauwd, en (als men er ten minste op wil antwoorden) getuigen de antwoorden voluit van de wil tot dialoog en de onderlegdheid van de deelnemende politici. Zeer leerrijk dus. Jammer dat dit medium niet evenveel volk bereikt zoals pakweg de televisie. De impact zou vermoedelijk niet gering zijn.

Waarvoor dus dank en oprechte felicitaties. Chapeau ! 8)

Lekker Links!
31 maart 2004, 21:43
Beste Abramis,

Ik zou hier toch graag een opmerking bij maken. Forumsessies zijn schitterend, het is immers een manier om direct in contact te komen met de kiezers en toch een onderbouwd betoog op te stellen.

Natuurlijk is het zo dat véél mensen een interessante vraag willen stellen en dat hoort ook zo, het bewijst dat politiek terug "leeft" in het Vlaamse Landschap. Tegelijkertijd zijn er ook enkele mensen die dit aanzien als dé gelegenheid om partijpolitieke spelletjes te spelen. Hieronder versta ik: vernederende topics, privézaken, desinformatie.

Je weet even goed als mij, Abramis (waarschijnlijk zelfs nog beter) dat voor sommige mensen het antwoord van de politicus van geen enkel belang is, enkel de politicus 'beschadigen' is van belang, daarom dat een goede moderatie van deze sessies nodig is. De politicus moet door het bos de bomen nog zien......

Persoonlijk denk ik dat dit bij de Steve Stevaert sessie niet optimaal was, waardoor er heel veel ballast-topics waren. Jammer want er zaten enkele goede vragen tussen......

Desalnietemin: veel plezier!

niels!

abramis brama
31 maart 2004, 21:57
Beste Abramis,

Ik zou hier toch graag een opmerking bij maken. Forumsessies zijn schitterend, het is immers een manier om direct in contact te komen met de kiezers en toch een onderbouwd betoog op te stellen.

Natuurlijk is het zo dat véél mensen een interessante vraag willen stellen en dat hoort ook zo, het bewijst dat politiek terug "leeft" in het Vlaamse Landschap. Tegelijkertijd zijn er ook enkele mensen die dit aanzien als dé gelegenheid om partijpolitieke spelletjes te spelen. Hieronder versta ik: vernederende topics, privézaken, desinformatie.

Je weet even goed als mij, Abramis (waarschijnlijk zelfs nog beter) dat voor sommige mensen het antwoord van de politicus van geen enkel belang is, enkel de politicus 'beschadigen' is van belang, daarom dat een goede moderatie van deze sessies nodig is. De politicus moet door het bos de bomen nog zien......


Klopt niet. Sommigen werden minstens even hard op de rooster gelegd, maar dwongen door hun (bereidheid tot en manier van) antwoorden na verloop van tijd toch respect af.

Persoonlijk ben ik initieel nogal hard uitgevaren tegen Tinne VDS van Groen!. Zoals U wel zal weten is Groen! voor mij hetzelfde als een rode lap voor een stier. Wel, ik moet zeggen : dat meiske heeft mijn respect afgedwongen. Niet zozeer door de inhoud van haar antwoorden, maar wél door haar bereidheid om te antwoorden én (belangrijk !) te blijven antwoorden. Zelfs op een vraag die ik de laatste dag van haar sessie stelde, kreeg ik eergisteren nog een antwoord. Mét melding per pm.

Kijk, ik zal het nooit met haar standpunten eens zijn, maar zij heeft me -hoe jong en onervaren ze ook mag zijn - wél netjes gedwongen om ook eens de andere kant van de zaak te bekijken. All respect ! En wat een kleine garnaal (niet negatief bedoeld, want het woord "garnaal" heeft sindskort een ectra betekenis :wink: ) als Tinne kan... tja... daarvan verwacht ik dat een gehaaide top-politicus als Stevaert het nog ettelijke malen beter kan.

Ik verwijs ook dankbaar naar Frank Vandenbroucke, die vanaf dag 1 geconfronteerd werd met verbrand geld en meer van dat fraais. Geef nu zelf toe : die man hééft gepresteerd, en bewees een oerdegelijk politicus te zijn. Hetzelfde gaat op voor Annemans, en voor nog enkele van de uitgenodigde eminenties.

Bekijk de zaak los van je politiek engagement, zet die oogkleppen af, en ook jij zal zien dat wat hierboven staat gewoon klopt. Tot nu toe althans. Het tij kan gerust nog keren. Er komen nog twee dagen, immers...


Persoonlijk denk ik dat dit bij de Steve Stevaert sessie niet optimaal was, waardoor er heel veel ballast-topics waren. Jammer want er zaten enkele goede vragen tussen......


Dat mag dus geen fluit uitmaken.
- Valse aantijgingen en onwaarheden zijn heel gemakkelijk te ontkrachten, juist doordat ze vals of onwaar zijn. Voorgangers van Stevaert hebben dat al bewezen.
- Serieuze vragen zijn er genoeg. Maar ook op die vragen zie ik bitter weinig (en bitter korte en bitter weinigzeggende) antwoorden. Doorgaans zijn het dan nog diegene waarop een gemakkelijk cliché-antwoord - recht uit het SPA-programma- mogelijk is.

Nee, echt waar. Ik vind dit bedroevend. Dat méén ik.

Desalnietemin: veel plezier!

niels!

Insgelijks, kameraad. :wink:

Supe®Staaf
31 maart 2004, 23:42
Je kan niet van elke politicus verwachten dat hij zich als een gehaaide forumrat doorheen de verschillende lastige debatten heenvecht. Dus verzwijg ik zedig dat de meeste politici dewelke ik niet evalueer in mijn tekstje afgingen als lekke gieters.

Ik weet niet in welk hoekje ik geplaatst wordt op de links rechts-as, en uit mijn appreciatie voor de politici en hun wijze waarop ze hier 'partij' gaven zal je het ook niet kunnen afleiden, want zowel de extreem-linkse Anja De Schoenmaker als Gerolf Annemans wekten mijn bewondering op. De laatste niet in het minst door zijn uiterst democratische visie op rechtstreekse burgerinspraak!
Over datzelfde onderwerp liet enkel N-VA'ster Helga Stevens zich tot een echt debat verleiden. Bart De Wever gaf dadelijk toe (ook een bewonderenswaardige optie) en betreurde de ondemocratische houding van de N-VA terzake.
Dus, hoewel hun partij mij de haren ten berge doet rijzen wegens
1/totaal ondemocratisch
2/separatistsich
3/anti-royalistisch
4/complotterend met religieuze CD&V-fundi's
niks dan lof over deze twee N-VA'ers hun optreden alhier.

Mijn afgrijzen voor Groen! mocht niet verhinderen dat ik de sessie van Tinne Van Der Straeten puik afgehandeld vond.

De SP-a kwam verrassend fris uit de hoek bij monde van Frank Vandenbroucke
Wat betreft Stevaert.......
Ik wacht met spanning het einde van de forumweek af, en zal dan eens bekijken of, en hoe hij zich op de waarlijk lastige vragen van mijn hand uit de slag trekt.
Als hij ze links laat liggen, dan zal het niet aan mijn gore of provocatieve scheldtaal gelegen zijn..........

abramis brama
31 maart 2004, 23:46
Daar kan ik me goed in vinden (zoals dat wel vaker gebeurt met Staaf, raar genoeg...)

Meer zelfs : ik heb door omstandigheden de discussies met Anja, Helga en Bart niet ten gronde kunnen volgen, en ben nu - dankzij deze analyse - overtuigd dat dat geen slechte keuze zou zijn om de eerstkomende vrije tijd eens mee op te vullen. Als Staaf het goed vond, zal het wel goed geweest zijn. :D

Supe®Staaf
31 maart 2004, 23:52
Daar kan ik me goed in vinden (zoals dat wel vaker gebeurt met Staaf, raar genoeg...)
Waarom vind je zulks raar?
Het zou toch echt vreemd zijn om op een forum je complete anti-pode tegen te komen.
Even uitzonderlijk zou het zijn om iemand tegen het virtuele lijf te lopen die het steeds totaal met je eens is.
Meer nog: soms ben ik het zelfs niet volledig met mezelf eens. :lol:

abramis brama
1 april 2004, 00:08
Daar kan ik me goed in vinden (zoals dat wel vaker gebeurt met Staaf, raar genoeg...)
Waarom vind je zulks raar?
Het zou toch echt vreemd zijn om op een forum je complete anti-pode tegen te komen.
Even uitzonderlijk zou het zijn om iemand tegen het virtuele lijf te lopen die het steeds totaal met je eens is.
Meer nog: soms ben ik het zelfs niet volledig met mezelf eens. :lol:

Wel, gewoon... Jij als die-hard belgicist vs. ikzelf als die-hard separatist... Daarvan zou je toch verwachten dat er wel meerdere dingen zouden zijn die nogal niet-bijster-goed-overeenstemmen ?

Maar nee hoor, opvallend vaak kan ik gewoon niet anders dan het compleet eens zijn met wat je schrijft (behalve dan over één onderwerp, maar dat staat hier een drietal lijntjes hoger al vermeld, he :wink: )

Supe®Staaf
1 april 2004, 01:12
Wel, gewoon... Jij als die-hard belgicist vs. ikzelf als die-hard separatist... Daarvan zou je toch verwachten dat er wel meerdere dingen zouden zijn die nogal niet-bijster-goed-overeenstemmen ?
Bovenstaande zou misschien een hinderpaal zijn mochten we beiden deze stellingen voor 100% eeuwig en drie-dagen au sérieux nemen. Zie ook maar mijn profiel-interesses. :wink:
Wie een beetje redelijk is, moet toegeven dat voor beide stellingen steeds wel iets te zeggen valt, hoe ver ze ook uit mekaar liggen.
Zowel separatisme als Belgicisme heeft zijn aanhangers. Waarom zou één van beide 'kampen' totaal en absoluut fout zitten?
Daarvoor lijken ze me allemaal té overtuigd.

Maar nee hoor, opvallend vaak kan ik gewoon niet anders dan het compleet eens zijn met wat je schrijft (behalve dan over één onderwerp, maar dat staat hier een drietal lijntjes hoger al vermeld, he :wink: )
Voorkeur voor deze of gene staatsvorm is maar een ultra klein deeltje van het pak onderwerpen in het politieke boeketje waar we het (on)eens kunnen over zijn. En dan is politiek zelf ook nog maar één van de talloze onderwerpen die als motor of katalysator kunnen dienen voor het fijne discussiespel waar we ons hier kunnen in vermeien. :wink:

abramis brama
1 april 2004, 01:33
Vwalla, daar kan ik niets meer aan toevoegen, zie !

Staaf for president ! :wink:

Supe®Staaf
1 april 2004, 07:17
Vwalla, daar kan ik niets meer aan toevoegen, zie !

Staaf for president ! :wink:Iek oewiel Koonink worden :!: (En Matilleke als koningin :oops: )

De Knut
1 april 2004, 09:05
En Stevaerts als uw communicatiedeskundige zeker....

Horen, zien, en vooral..ZWIJGEN :wink:

Maarten Malaise
1 april 2004, 09:59
Ik wil vooral even reageren op de 'meetmethode' waarmee we politici zouden beoordelen. We kunnen het aantal berichten tonen, het percentage vragen dat ze beantwoorden, de lengte van hun antwoorden in een grafiekje zetten, de frequentie waarmee ze online waren, ... Maar er zijn nog een aantal andere factoren die van belang zijn, en waaruit we vanuit de techniek geen echte meting kunnen doen
1/ Is de politicus een (multi-)mandataris die voldoende tijd heeft?
2/ Afhankelijk van welk mandaat kan de tijdsbesteding ook volledig verschillend zijn
3/ Hoe snel typt de politicus (Vandenbroucke is de snelst-typende politicus die ik ooit bezig zag; langs de andere kant zijn er ook nog een paar politici die vrijwel nooit op een computer werken)
4/ In welke mate krijgen ze hulp van hun medewerkers (sommigen laten de vragen klaarzetten door hun medewerkers om sneller te kunnen werken)
5/ Hoe lang was de gemiddelde vraag, maw, hoe lang moest de politicus de vraag lezen alvorens die kon antwoorden

enzovoort ... er zijn ongetwijfeld nog een hele hoop andere factoren die hier meespelen.

Dus: laat ons niet te veel vergelijken. Ik hoop dat Steve erin slaagt om op het einde van de rit een groot aantal vragen te beantwoorden. Maar ik weet wel 1 ding: er zijn massaal veel vragen en het is niet mogelijk om van elke politicus te eisen dat ze die allemaal beantwoorden.

Maarten
PS: nog even meegeven dat ik bij mijn weten ook nog nooit meer dan een dertigtal berichten op een hele week op het forum heb gezet.

Herman Desmedt ©HD
1 april 2004, 10:15
Hij is in actie geschoten.

:lol: :lol: :lol:

De term "eufemisme" komt onwillekeurig in me op.

Maarten, heb jij daar geen handig tooltje om het aantal karakters van de antwoorden van de heren politici te tellen op het einde van de forumsessies ? Kan een leuke eindbalans opleveren.

Momenteel schat ik dat alle antwoorden van de Robert samen met moeite evenveel karakters omvatten als één (1 ! ) gemiddeld antwoord van Frank VDB of Gerolf Annemans. (En dan ben ik nog zo vriendelijk om copy/pastes mee te tellen...)

Nee, serieus, voor één van de grootste kanonnen uit de politieke sien vind ik dit tot nog toe een uitermate teleurstellende forumsessie. Zowel qua aantal replies, als qua inhoudelijke bijdrage is dit ronduit bedroevend tot nog toe.

Alle politici kregen hier te kampen met "ambetante vragen". Stuk voor stuk. En ja, ik draag daar graag mijn steentje toe bij, want dat is nu eenmaal 'part of the game' in een dergelijk opzet zoals dit hier. Het was toch van in den beginne de bedoeling dat de politici eens door "de mensen" op de rooster konden gelegd worden ?
Ik stel vast dat de meeste anderen zichzelf niet "te waardig" bevonden om ook op de lastige vragen te reageren, en ik stel vast dat vele anderen zich zeer goed wisten te verdedigen tegen schalkse oppositie.

En nee, dat heeft nu eens niets met partij of links/rechts te maken. Mijn absolute top 2 tot nog toe bestaat uit 2 tegenpolen. Dat zegt genoeg, me dunkt...

Anderzijds wil ik hier ook even gebruik maken van de gelegenheid om het P.b-team te feliciteren met dit initiatief. Ik moet toegeven : dit is de meest leerrijke forumactiviteit die ik ooit heb gezien. Sommige politici zijn danig in mijn achting gestegen, anderen zijn evenredig gedaald. Hier worden de vragen niet voorgekauwd, en (als men er ten minste op wil antwoorden) getuigen de antwoorden voluit van de wil tot dialoog en de onderlegdheid van de deelnemende politici. Zeer leerrijk dus. Jammer dat dit medium niet evenveel volk bereikt zoals pakweg de televisie. De impact zou vermoedelijk niet gering zijn.

Waarvoor dus dank en oprechte felicitaties. Chapeau ! 8)

Als het kan helpen. Heb een voorlopige stand van het aantal posts:
Zegt op zich al genoeg.

23 Caroline Gennez
26 Anja Deschoemacker
27 Jean-Marie Dedecker
42 Jan Roegiers
42 Gerolf Annemans
47 Peter Mertens
52 Jan Loones
57 Annick De Ridder
61 Hans Van de Cauter
64 Johan Sauwens
70 Helga Stevens
82 Filip De Winter
96 Frank Vandenbroucke
97 Roland Duchâtelet (150 - 53 van vóór 2 maart 2004)
111 Tinne Van der straeten
197 Bart De Wever

Herman Desmedt ©HD
1 april 2004, 10:20
Om het niet te ingewikkeld te maken stel ik voor gewoon een spread-shet te maken met daarop :

Aantal antwoorden. Aantal topics Aantal onbeantwoorde topics Totale lengte replieken.

Al de rest kan afgeleid worden of is puur subjectief.

Maarten Malaise
1 april 2004, 10:41
Ah, dan nog een factor:

6/ Sommige politici doen nog voort aan de forumsessie ná hun eigenlijke week (is ook vooropgesteld dat het zo mocht. Bart De Wever was op dat gebied ook erg actief na zijn eigenlijke sessieweek. Aantal posts is nog steeds stijgende (maar ondanks dat blijft hij één van de toppers als je het puur op zijn eigen week bekijkt)

Maarten

Dies
1 april 2004, 13:39
- Serieuze vragen zijn er genoeg
Het aantal daadwerkelijk serieuze, laat staan interessante, topics ligt echter wel bijzonder laag tijdens deze forumsessie.
Ik denk dat er enkel en alleen al over het feit dat Steve Stevaert wel eens van bij geboorte Robert Stevaert zou kunnen heten 7topics zijn opgestart. En dan hebben we het nog niet over topics als "Meest Onbekwame Politicus", "Wiskunde" of "Vraag aan Niels". Bovendien werden er ook reeds 10topics gesloten door de moderatie.
Stevaert komt alles behalve sterk naar voren in deze forumsessie, maar ik denk dat bepaalde forumleden daaraan evenveel schuld heeft als Stevaert zelf.

Xnorf
1 april 2004, 14:11
dat neemt niet weg dat er voldoende inhoudelijke topics zijn die onbeantwoord blijven en dat topics met een reactie op zijn reactie ook onaangeroerd blijven.

BruFFy
1 april 2004, 14:31
- Serieuze vragen zijn er genoeg
Het aantal daadwerkelijk serieuze, laat staan interessante, topics ligt echter wel bijzonder laag tijdens deze forumsessie.
Ik denk dat er enkel en alleen al over het feit dat Steve Stevaert wel eens van bij geboorte Robert Stevaert zou kunnen heten 7topics zijn opgestart. En dan hebben we het nog niet over topics als "Meest Onbekwame Politicus", "Wiskunde" of "Vraag aan Niels". Bovendien werden er ook reeds 10topics gesloten door de moderatie.
Stevaert komt alles behalve sterk naar voren in deze forumsessie, maar ik denk dat bepaalde forumleden daaraan evenveel schuld heeft als Stevaert zelf.

De topic Wiskunde vond ik wel terecht!
Of is 1+1 meer dan 2 volgens u?
Graag had ik hier meer uitleg over gehad...

abramis brama
1 april 2004, 15:25
Ironisch genoeg stel ik vast dat er momenteel meer respons komt op de vragen die hier gesteld worden IN DE SESSIES VAN ANDERE POLITICI dan in de deze hier. :roll:

Maarten Malaise
3 april 2004, 22:53
- Serieuze vragen zijn er genoeg
Het aantal daadwerkelijk serieuze, laat staan interessante, topics ligt echter wel bijzonder laag tijdens deze forumsessie.
Ik denk dat er enkel en alleen al over het feit dat Steve Stevaert wel eens van bij geboorte Robert Stevaert zou kunnen heten 7topics zijn opgestart. En dan hebben we het nog niet over topics als "Meest Onbekwame Politicus", "Wiskunde" of "Vraag aan Niels". Bovendien werden er ook reeds 10topics gesloten door de moderatie.
Stevaert komt alles behalve sterk naar voren in deze forumsessie, maar ik denk dat bepaalde forumleden daaraan evenveel schuld heeft als Stevaert zelf.

Die mening deel ik. Sommige vragen zijn regelrecht ondermaats. Zoals de vraag wanneer hij nu gratis bussen naar Duitsland zal inleggen. Beste mensen, wat heeft dat nu met de INHOUD van politiek te maken.

Maarten

abramis brama
4 april 2004, 01:17
Beste Maarten,

Dergelijke vragen zijn ten eerste een perfecte afspiegeling van het inhoudelijk discours van Stevaert. Stevaert heeft zijn broodje gebakken met behulp van populistische, inhoudsloze en opportunistische praat. Vraag aan 100 mensen waarvoor Stevaert "inhoudelijk" staat, en 99 ervan zeggen "gratis !". Nounou, inhoudelijk wel ferm, he !

Ik vind het dan ook maar normaal dat er enorm veel vragen over of met het begrip "gratis" worden afgevuurd. Dat er kritiek zou komen op zijn busreisje naar Nederland was ook te verwachten. Dat de beide zaken gecombineerd zouden worden mag niet verbazen.

Ten tweede : iedereen zal wel inzien dat de jongste vragen (pakweg vanaf donderdag) grotendeels onzinvragen zijn. Logisch, want er komt toch geen OF geen zinnig antwoord op. Dan ga je er ook geen moeite meer inpompen om een deftige, goed beargumenteerde vraag neer te schrijven, toch ? Bekijk de topics : zowat alle serieuze vragen dateren van de eerste drie-vier dagen. Vergeefs, want niet beantwoord.

Zal ik je in één zin zeggen wat het probleem met deze forumsessie was ?

Komt-ie : hoe kun je nu van de mensen verwachten dat ze deze forumsessie serieus nemen, als de politicus in kwestie ze zélf niet serieus neemt ????

Vwalla, 't ligt eruit.

't Is toch waar ? 20 schamele antwoordjes... Op een ganse week... Gemiddelde lengte : pakweg 6 regeltjes. Waarvan dan nog minstens drie copy/paste-reacties. De overige reacties bestonden allemaal uit cliché-antwoorden die zó uit het SPA-verkiezingsprogramma van 18 mei jl. hadden kunnen komen.

Tja, dan hoef je toch niet verwonderd te zijn dat de gebruikers in de loop van de week steeds meer en meer geërgerd zijn, en er dan ook maar wat onzin uitkappen ?

Allez, om het kort te stellen : ik kan er niet goed mee om dat er hier half om half met een vermanende vinger naar de gebruikers wordt gewezen. Als er iemand is die bepaalt of een forumsessie een succes wordt of niet, dan is het de politicus in kwestie zélf ! Niet andersom ! Het gros van deze sessie is inderdaad onzin, maar stel jezelf de vraag eens of dit nu de oorzaak, dan wel het gevolg is van de 'prestatie' van de deelnemende politicus zelf.

Volgende week beter, mag ik hopen ...

Dies
4 april 2004, 03:00
Dikke zever, topics die in het prille begin van de sessie gelanceerd werden:
- Waarom een artiestennaam ?
- Beste, .... euuh wat beste, ...
- Vraag aan Niels.
- Waarom een artiestennaam ?

Drie topics die enkel en alleen handelden over het 'feit' dat Steve Stevaert niet langer de voornaam zou gebruiken als diegene die hij van bij zijn geboorte zou hebben meegekregen en dan nog een topic die zelfs niets met Stevaert, SPa of politiek te maken heeft.
Twee daarvan werden zelfs door uzelf gestart, het woord hypocrisie is hier dan ook wel op zijn plaats.
Ik denk dat de enige interessante topics die ik ben tegengekomen in de forumsessie van Stevaert onderwerpen betrof die bij alle voorgaande sessies eveneens aan bod zijn geweest.

Op de eerste pagina van dit topic staat trouwens te lezen:
2. Een verzoek: discussieer op niveau !
5. Controleer steeds of uw vraag al eens eerder werd gesteld door iemand anders. Als dat zo is dan kan je in de bestaande topic mee discussieren.

Supe®Staaf
4 april 2004, 09:57
Geef toe dat hij interessante doch heikele topics voor SP-a ongemoeid liet.
En ja, ik heb het over vragen van mijn hand.
Over democratie was b.v. Helga Stevens, die (gezien haar autoritaire partijkeuze zwak op dat punt staat, desondanks niet te vies om er har (partij)standpunt te komen verdedigen.

abramis brama
4 april 2004, 11:38
Dikke zever, topics die in het prille begin van de sessie gelanceerd werden:
- Waarom een artiestennaam ?
- Beste, .... euuh wat beste, ...
- Vraag aan Niels.
- Waarom een artiestennaam ?



Alles lezen, Dieske. Ik schreef daarnet al dat het niet mag verwonderen dat men aan Stevaert wat "oppervlakkiger" vragen stelt dan aan vele anderen. Waar de meeste politici een ruime dossierkennis hebben over welbepaalde issues, kan dat van Stevaert niet gezegd worden. Dat die anderen dan al wat meer vragen krijgen over die specifieke onderwerpen is normaal.

Drie topics die enkel en alleen handelden over het 'feit' dat Steve Stevaert niet langer de voornaam zou gebruiken als diegene die hij van bij zijn geboorte zou hebben meegekregen en dan nog een topic die zelfs niets met Stevaert, SPa of politiek te maken heeft.
Twee daarvan werden zelfs door uzelf gestart, het woord hypocrisie is hier dan ook wel op zijn plaats.


Correctie : één ervan, die ik weliswaar twee keer heb moeten plaatsen vooraleer hij bleef staan. En nee, ik zie niet in wat er mis was met die vraag. Ik vraag mij al altijd af waarom die naamswijziging nodig was. Gezien het populistisch discours van Robert verdenk ik hem ervan dat dit gewoon in zijn "marketingstrategie" paste. Als U dat bijkomstig vindt, is dat uw goed recht. Het is evenzeer mijn goed recht om die vraag niet onbenullig te vinden.

Soit, dit terzijde : wat ik eigenlijk nog kwijtwou :
De eerste 3-4 dagen was de ratio serieuze/"luchtige" vragen nagenoeg gelijk aan die in andere sessies. FVDB werd ook geconfronteerd met verbrand geld, FDW en Annemans kregen Blokbash-vragen te verwerken, enz... De grote stortvloed aan onzin-topics kwam pas op gang toen bleek dat Robert nagenoeg nergens op antwoordt. Blijkbaar is dat je ontgaan ? Derde wet van Newton, remember ?


Ik denk dat de enige interessante topics die ik ben tegengekomen in de forumsessie van Stevaert onderwerpen betrof die bij alle voorgaande sessies eveneens aan bod zijn geweest.


1) Dat illustreert alweer dat Stevaert - in vgl met anderen - géén echte stokpaardjes heeft, waarin hij als expert geldt. QED.
2) Dat spreekt deze abominabele sessie niet goed. Ieder politicus hoort zijn eigen mening te hebben op een zeker onderwerp. Eén vraag aan tien verschillende politici kan in principe tien compleet verschillende antwoorden krijgen, met ander nuances.


Op de eerste pagina van dit topic staat trouwens te lezen:
2. Een verzoek: discussieer op niveau !


Jammer dat Robert dat zelf niet gelezen heeft, blijkbaar... :?

boer_bavo
4 april 2004, 11:54
dat neemt niet weg dat er voldoende inhoudelijke topics zijn die onbeantwoord blijven en dat topics met een reactie op zijn reactie ook onaangeroerd blijven.
Ik kan me goed voorstellen dat je na 5 zo'n zeiktopics (ik denk dat jij er toch zo'n 5-tal startte) je goesting over is om verder te kijken.

Daarnaast denk ik dat veel politici niet weten dat er ook een 1 - 2 - 3 vanonder aan de pagina staat. Spijtig, want op de goede vragen komt vaak weinig reactie, waardoor ze onzichtbaar zijn.

Reden temeer om te hopen dat de moderatoren snel die rotte appels eruitvissen.

abramis brama
4 april 2004, 13:59
Om deze discussie nu eens met de feiten op tafel te kunnen voeren : zie hier een overzicht van alle vragen, ingedeeld in categorieen, met vermelding van :
- het al dan niet beantwoord zijn
- het al dan niet gesloten zijn
- de dag waarop ze geplaatst werd (tussen haakjes na de vraag)

P.S. : vermelding van "aantal antwoorden per topic" was eigenaardig genoeg overbodig :wink:

Oordeel nu zelf... :roll:


Asielbeleid en aanverwanten :

Mogen asielzoekers gratis stelen ? (Nadien)
1 Laatste vraagje Steve. (nadien)
Waarom altijd moslims…? (nadien)
Welke bescherming voor moslima’s die gedwongen worden ? (nadien)
Hoofddoeken (nadien)
Robert, waarom betalen voor een godsdienst… (dag 4)
Robert, enige reactie hierop ? (dag 4)
ANTW Islamitisch Centrum Molenbeek / Extremisme (dag 4)
30 miljoen euro (dag 3)
Multicultuur : negatie van 170 jaar Vlaamse beweging (dag 1)
Neoracisme van SPA (dag 1)
ANTW Integratiebeleid (dag 1)



Drugsbeleid :
Softdrugs--> verboden? gedoogd? gelegaliseerd? ...... (nadien)

Reacties op zwakke forumsessie :
Bedankt ! (nadien)
LOCK Steve : GEEN PROVOCATIE , gewoon een vraag (nadien)
LOCK Steve (nadien)
LOCK Steve ? (dag 4)
ANTW De commissie (dag 3)
LOCK Pipatovenaar (dag 4)
Sluiten van topics (dag 2)
LOCK Rare vorm van censuur (dag 2)
LOCK Vraag aan Niels (dag 2)
LOCK Slechte communicatie bij de SPA (dag 1)



Gevolgen van een Socialistisch beleid :

ANTW Is dit het leven waar u naartoe wil? (dag 5)
Sociale afbraak in Duitsland door de socialisten (nadien)
ANTW Goed voor de mensen (dag 1)
50 redenen om niet SPA te stemmen (dag 5)
Het nieuwe fascisme : mensen uitsluiten op basis van… (dag 5)
Langetermijnoplossingen (dag 5)
Waarom is socialisme nu gezellig ? (dag 3)
Corruptie, waarom zijn jullie dat meer dan een ander ? (dag 1)
Verbrand SP-geld (dag 3)
Nieuwsmanipulatie (dag 2)
Waarom is een stem op de SPA een verloren stem ? (dag 2)



Vreemdelingenstemrecht :
Met vriendelijke dank,…. Abou Jah Jah (dag 4)
(Stemplicht) vs (Stemrecht + bindende volksraadpleging) (dag 1)
Stemrecht – stemplicht (dag 4)
Meervoudig stemrecht – dank u wel, Stevaert! (dag 2)

Alles gratis ?
ANTW Ik geloof niets van uw gratis-verhaal! (dag 1)
ANTW Gratis openbaar vervoer : suggesties (dag 1)
Gratis suggesties (dag 1)

Communautaire kwesties / Transfers :
Objectieve misvattingen over cijfers v/d Belgische transfers (nadien)
ANTW Het unitaire België (dag 1)
Waar blijft de gratis splitsing van BHV ? (dag 2)
Waar blijft de democratie in Halle-Vilvoorde ? (dag 1)
ANTW Bokkenpoten, hoorns en een staart (dag 2)
ANTW Financiële transfers (dag 1)
Flitsende transfer (dag 4)
Steve, kameraad… (dag 2)
Transferpolitiek (dag 1)
Splitsing Belgie (dag 3)

Lijstvorming SPA :

Politiek is kinderspel ! (dag 3)
Toekomst voor de Limburgse groenen (dag 5)
Postjes gaan achter (dag 2)

Reacties op campagnemethodes/uitspraken van Stevaert :

Gratis bussen naar Duitsland ? (nadien)
Socialisme zal gezellig zijn, … of niet zijn. (dag 5)
ANTW Commerciële zooi (dag 4)
LOCK Wiskunde (dag 3)


Economisch/financieel :

Een maximumfactuur voor belastingen (nadien)
ANTW Blijft de maximumfactuur bestaan ? (dag 2)
Moeten volgende generaties onze staatsschuld afbetalen ? (dag 1)
Onze grappige overheid (dag 4)
Alternatieve financiering van de sociale zekerheid (dag 5)
Sterft gij Oude Post en Schijnzelfstandigheid ? (dag 2)
Bescherming van de werknemer (dag 1)
Vanaf 2009 geen extra-legaal pensioenkapitaal meer ? (dag 2)
ANTW Gratis voorbeeld van een initiatief om jobs te scheppen (dag 3)
Wet Major en Europa (dag 2)
Optimalisatie leegstandsheffing (dag 1)
ANTW Euroscepticisme (dag 2)
Mensen belonen die werken (dag 3)
SPA en belastingbeloften (dag 4)
Wat is uw recept om de huidige crisis op te lossen ? (dag 1)
Ons overgedimensioneerd staatsapparaat (dag 1)
Experimenteren met kinderen (dag 1)
ANTW Herverdeling (dag 2)
ANTW Discriminatie gehuwden (dag 1)
Waarom besteelt u de kleine man nogmaals ? (dag 2)
Regering verhoogde stiekem dieselaccijnzen (dag 2)
Waarom hebt u comfortabel wonen onbetaalbaar gemaakt ? (dag 2)
Mogen vakbonden verder blijven bedriegen (dag 1)
Water en afval verkopen (dag 1)
Verzoener van het kapitalisme en de arbeidersklasse (dag 1)
Mogen advocaten verder blijven bedriegen ? (dag 1)
Zijn de fiscale voordelen door kinderlast asociaal ? (dag 1)
Onrechtvaardigheid troef ? (dag 1)
Foute discussie (dag 1)

Persoonlijke vragen aan Stevaert :

Afwezigheid (dag 4)
Stevaert op bezoek bij DICTATOR Fidel Castro. Quid ? (dag 3)
ANTW Beste, … euuh wat beste, … (dag 2)
Hypocrisie (dag 4)
Robert Stevaert, of gebruik ik uw artiestennaam Steve (dag 4)
Waarom een artiestennaam ? (dag 2)
Beste Steve, hoe voelde het ? (dag 3)
Respect vanwege een kleine man (dag 2)
Waarom Steve ? (dag 2)
LOCK Mees onbekwame politicus (dag 2)
Populairste politicus (dag 1)
LOCK Waarom een artiestennaam ? (dag 1)

(Verkeers)veiligheid / mobiliteit :
ANTW Alle rijbewijze intrekken ! (dag 4)
Nieuwe verkeerswet – Onredelijk!! (nadien)
Pakkans omlaag ? Nieuwe stunt ? (dag 2)
De belbus werkt (dag 2)
Mobiliteit : een stap voorwaarts ? (dag 2)
Sociale superboetes ? (dag 1)
Zerotolerantie werkt (dag 2)

Energie :
Onze energievoorziening in de toekomst (dag 1)
Problemen in kerncentrale !! (dag 4)
LPG in overvloed ? (dag 5)
FREYA WAAIT OP of de slechtste maatregel ooit (dag 1)
Milieuonvriendelijke landbouwbeleid (dag 1)

Historisch

Welke rol hebben de socialisten tijdens WO II gespeeld ? (dag 5)
WO II : Hoe denkt u hierover ? (dag 5)
LOCK De rol van de socialisten tijdens WOII (dag 5)

Verkiezingen 13 juni / SPA en democratie algemeen :

Stevie Wonder of Steve ten onder (dag 5)
Waar kan ik stemmen ?? (dag 3)
Is SPA links ? (dag 2)
Het gelaat van de SPA (dag 4)
ANTW Het samenvallen van federale en regionale verkiezingen (dag 2)
Wanneer kartel met PVDA ? (dag 3)
Zuiderse rode vloedgolf bereikt het België ? (dag 3)
Links-rechts tegenstellingen (dag 2)
SPA en nep-democratie (dag 1)
ANTW Hoe verklaart u dit ? (dag 1)
SPA en het referendum (dag 2)
Ondergang van SPA (dag 2)
Verkiezingen Frankrijk (dag 2)
Verstrepen en politiek ? (dag 1)
LOCK Links-rechts tegenstellingen (dag 1)
LOCK Waarom liegt u ? (dag 1)
Super machochisten (dag 2)
Peiling La Libre/ VTM / Het Laatste Nieuws (dag 1)

Maus
5 april 2004, 12:36
Week zit erop voor Steve Stevaert: enkele bedenkingen.

20 berichten op 5 dagen (zaterdag noch zondag is S.S. op het forum geweest of heeft hij althans geen vragen beantwoord). Dat is een gemiddelde van 4 antwoorden per dag. Niet echt vet, zeker niet als je de overvloed van vragen bekijkt (en ja, er waren nog andere vragen dan "waarom hebt u uw naam verandert", ...).
Blijkbaar vindt meneer Stevaert het niet nodig te antwoorden op heel veel van de gestelde vragen. Klein vraagje hierbij: weet hij gewoon het antwoord niet, kan hij het niet "copy-pasten" van de SP-a - website, of heeft hij gewoon geen zin om op "doodnormale" vragen te antwoorden?
Wat gaat die doen tijdens de kiescampagne, als hij nu al op een groot deel van de vragen niet kan / wil antwoorden, wat gaat die dan doen als die ondervraagd wordt door bv. de pers?

Blijkbaar kent meneer Stevaert trouwens ook maar een 5-dagenweek. Niets mis mee, ware het niet dat hij hier een engagement aangegaan is voor 7 dagen. Ik wil ook wel als ik 5 dagen "moet gaan werken", slechts 3 �* 4 dagen opdagen op mijn werk. Maar eens kijken of ik dan ook "vergoed" wordt voor 5 dagen werk.

Verder stel ik mij vragen bij "het engagement" dat hij hier is aangegaan. Van in begin was het vrij duidelijk dat S.S. niet veel zin had om te antwoorden op vragen. Waarom zeg je dan dat je een week lang vragen komt beantwoorden op een "politiek" forum? Zeg dan gewoon dat je niet komt, je zal er veel meer respect door krijgen.

Kan hier nog wel een uurtje doorgaan met mijn betoog, maar dat zou een beetje zinloos zijn ... mister Stevaert doet toch niet de moeite om het te lezen.[/url]

Supe®Staaf
5 april 2004, 13:06
@Abramis

Gefeliciteerd.
Ik geloof dat jouw overzicht meer tijd kostte om samen te stellen dan wat Stevaert aan zijn antwoorden besteedde.......

Stilaan begin ik Stevaerts optreden alhier uiterst zwak te vinden.
Tenzij er nog een aanvaardbare uitleg komt en een aanvullende sessie?
Of zou hij consekwent zijn en volharden in zijn idee dat de politicus het beter weet dan de burger, en bewust de kloof breed en diep houden?

Enfin: de bewijzen zijn er.
Zwart op wit (meestal wit op wit)
Een absoluut dieptepunt in communicatie met de bevolking.

Bieke
5 april 2004, 17:02
Tenzij er nog een aanvaardbare uitleg komt en een aanvullende sessie?
Of zou hij consekwent zijn en volharden in zijn idee dat de politicus het beter weet dan de burger, en bewust de kloof breed en diep houden?



Ach, misschien krijgen we het antwoord ooit wel in boekvorm: gratis, natuurlijk :roll: :mrgreen:

Ik denk dat zijn toverhoed leeg is. De magie is eruitgewerkt. Mensen zijn terug uit hypnose. Dat is wat ik ervan denk. Ik had liever een ideologische discussie gehad met Stevaert, zijn beweegredenen om zich verder te engageren in de sociaal-democratie en niet in hét socialisme. En dat doe je dus niet door effe met Fidel een klapke te doen, en een havana te roken en terug in België de werklozen te koejoneren, cadeaus te geven aan het patronaat (minder loonlasten= minder in de sociale zekerheidskas) en de repressie te vergroten (meer blauw op straat).