PDA

View Full Version : Is "global warming" (of CC) gestopt na 1998?


Groentje-18
17 augustus 2008, 01:18
Een zeer vaak gehoord tegenargument, waar mijn favoriete magazine (omdat het alles heel duidelijk en verstaanbaar uitlegt, zelfs voor leken en veel bronnenmateriaal geeft) een antwoord op gaf:


The Hadley record is based only on surface temperatures, so it reflects only what's happening to the very thin layer where air meets the land and sea.

In the long term, what matters is how much heat is gained or lost by the entire planet - what climate scientists call the "top of the atmosphere" radiation budget - and falling surface temperatures do not prove that the entire planet is losing heat.

Je leest het allemaal veel uitgebreider en duidelijker op:
http://environment.newscientist.com/channel/earth/climate-change/dn14527-climate-myths-global-warming-stopped-in-1998.html?DCMP=ILC-hmts&nsref=specrt10_head_Still%20warming?

jules
20 augustus 2008, 12:12
Unfortunately I'm not talking about getting hold of a nice batch of fresh fruit. Instead, it's a particularly common dishonest tactic. It's also one that is flagrantly against the principles of doing science.

hoe wat en waarom de cooling-claim onder cherry-picking valt; staat te lezen op
http://moregrumbinescience.blogspot.com/2008/08/cherry-picking.html

een blog die klimaatwetenschap probeert te verduidelijken zodat ook mensen zonder ruime achtergrondkennis de basis van de klimaatwetenschap leren begrijpen.

Een blog die thuishoort in ieders bookmarks !

Groentje-18
1 januari 2009, 17:09
In tegenstelling tot de conclusies die de gewone man die geen kaas van statistiek gegeten heeft tijdens deze strenge winterdagen zal trekken, is dat helaas niet het geval:

Met gemiddeld 14,3 graden Celsius is 2008 ‘slechts’ het tiende warmste jaar sinds structurele metingen van de wereldtemperatuur in 1850 begonnen. Maar de trend naar een warmer klimaat zet onmiskenbaar door, stelt de WMO.

‘Wat in het Arctische gebied gebeurt is een van de belangrijkste indicatoren van klimaatverandering’, zegt Michel Jarraud, secretaris-generaal van de VN-organisatie. ‘De trendlijn loopt nog steeds door.’ Op een persconferentie laat Jarraud zien dat het ijsoppervlak dit jaar het één na kleinst was sinds satellietmetingen begonnen in 1979. Alleen in september 2007 was de ijsuitbreiding nog kleiner.

Maar satellieten kunnen ook de dikte van het zee-ijs meten, en ook die blijkt steeds verder af te nemen.

http://www.nu.nl/wetenschap/1889209/toch-weer-nieuw-smeltrecord-noordpool.html

AdrianHealey
1 januari 2009, 17:15
een blog die klimaatwetenschap probeert te verduidelijken zodat ook mensen zonder ruime achtergrondkennis de basis van de klimaatwetenschap leren begrijpen.

Bleh.

Groentje-18
1 januari 2009, 17:40
De meeste mensen die zichzelf hier als sceptisch (wat ze zien als synoniem voor een "gezonde kritische houding :-/) beschouwen blijken geen enkele ter zake doende achtergrond te hebben. Wat ze denken, is dus hooguit gebaseerd op een krantenartikel, misschien het nieuws, de verhalen van de buurman of het eigen "buikgevoel"...
Daardoor worden er voortdurend sceptische argumenten gegeven die pijnlijk genoeg geen tegenargumenten zijn gezien deze argumenten ofwel geen steek houden, ofwel nooit beweerd werden door klimatologen of aanverwante wetenschappers.
Het is bijzonder frustrerend voor mensen met kennis van zaken (waar ik niét toe behoor, maar ik deel wel hun frustraties omdat ik me een beetje heb pogen in te lezen) om dit aan te moeten zien/lezen

Jij poneert in dit topic tenminste geen boutades maar stelt vragen, dat is een houding die veel meer respect verdient.

Alleen moeten beide groepen natuurlijk ook nog wel de antwoorden willen lezen die aangereikt worden... :(