PDA

View Full Version : Canada anticipeert op klimaatopwarming


Sjaax
18 augustus 2008, 19:57
Minister van milieu van Canada John Baird verklaarde:
Baird also referred to the Russian government's growing interest in Arctic resources as a sign of the urgency needed in asserting Canada's territorial and economic interests in the north.Bron: http://www.canada.com/montrealgazette/news/story.html?id=767f2130-aefd-4320-b567-efe7337b45d6&p=2

Volgens het artikel heeft deze minister het over territoriale en economische belangen. Over milieu lees ik niets.

Het hangt van de krant af, waaruit je citeert, waar de nadruk op wordt gelegd. Verder weet ik niets van Canadese politiek, dus voorzichtigheid is geboden bij interpretaties. Maar ik vind de nadruk in het bericht wel opvallend.

Ik interpreteer het dat regeringen enorme economische belangen in het Arctische gebied zien. Ook de Russische regering heeft al aardige acties op touw gezet om territoriale claims te versterken. Deze regeringen anticiperen op een warmer klimaat, dat de Noord passages een stuk vergemakkelijkt en dat momenteel onontginbare delfstoffen dan wel winbaar maakt.

Als er zulke enorme economische belangen op het spel staan, stel ik mij vraagjes. Hoe zielig is de ijsbeer? Zullen alle regeringen volop meewerken aan een beheersing van het klimaat? Bestaat er hypocrisie in de politiek?

Een ieder kan op dergelijke vragen zelf zijn antwoorden bedenken. Mijn gedachten daarbij zijn niet erg gunstig voor het milieu. En ik geloof niet dat wij hier, mochten we een waarschuwend vingertje opheffen, veel indruk kunnen maken. Eerder stel ik mij een vervolgvraag: welke anticiperende acties op klimaatverandering ondernemen de lage landen?