PDA

View Full Version : EU grote winnaar van de Olympische Spelen !


roger verhiest
24 augustus 2008, 13:27
Medaillestand :
Goud - zilver - Brons

1. EU 86 102 95

2. China 51 21 28

3. USA 36 38 36

4. Rusland 23 21 28

...

De andere bevolkingsrijkere grootmachten presteerden beneden alle verwachtingen :

Brazilië 3 4 8
India 1 0 2

-------

Opmerkelijk zijn de zeer goede resultaten van de Deelstaten van de Verenigde Nederlanden, waarbij Noordnederland vooral goed presteerde op de
niet-athletiek sporten en België bv. beter scoorde dan het toonaangevende sportland Duitsland op het gebied van de Athletiek.


-----------µ


Het is maar hoe je het bekijkt !

C2C
24 augustus 2008, 13:49
Tuurlijk wint de EU hands down.

Ik ben voorstander van een Europese Olympische ploeg.

toccata
24 augustus 2008, 15:05
Tuurlijk wint de EU hands down.

Ik ben voorstander van een Europese Olympische ploeg.

²

Dronkoers
24 augustus 2008, 15:06
Ik vind dat je dan China, Rusland, India enz. moet klasseren onder Azië ;-)

Firestone
24 augustus 2008, 15:12
Voor de meeste sporten mag "de EU" nu 27*3=81 deelnemers sturen, de VS, China en Rusland elk maar drie. ;)

garfield
24 augustus 2008, 15:35
http://nl.youtube.com/watch?v=EZ9lhoo8fZo

Hear Hear

C2C
24 augustus 2008, 16:22
Voor de meeste sporten mag "de EU" nu 27*3=81 deelnemers sturen, de VS, China en Rusland elk maar drie. ;)

Wel, organiseer, zoals de VS, Europese "trials" en selecteer de beste 3 Europeanen voor elke discipline. Probleem opgelost. ;-)

vlijmscherp
24 augustus 2008, 17:57
Wel, organiseer, zoals de VS, Europese "trials" en selecteer de beste 3 Europeanen voor elke discipline. Probleem opgelost. ;-)

en direct een pak minder medailles natuurlijk.

C2C
24 augustus 2008, 21:08
en direct een pak minder medailles natuurlijk.

Niet noodzakelijk. En dat weten we dus pas wanneer we het doen.

Firestone
24 augustus 2008, 21:14
Wel, voor individuele sporten kan de "Europese Olympische ploeg" alvast niet voor méér medailles zorgen, daar de winnaars van Europese trials logischerwijze ook in hun nationale delegatie zouden zitten.

Nu, als één van de weinige EU-voorstanders op dit forum ben ik niet principieel tegen zo'n "Europese Olympische ploeg".

Of het er ooit zal komen betwijfel ik ten zeerste. En medaillewinst zal het voor Europa niet opleveren.

Sjaax
25 augustus 2008, 06:04
Voor de meeste sporten mag "de EU" nu 27*3=81 deelnemers sturen, de VS, China en Rusland elk maar drie. ;)Idd. Met 81 heb je meer kans dan met 3. Iemand kan boven zichzelf uitstijgen - Tia Hellebaut bvb. (letterlijk en figuurlijk) - en een medaille pakken.

Toch zou ik wel voor een Europese ploeg zijn, mits per onderdeel meer sporters - zeg 10 - per land mogen uitkomen.

vlijmscherp
25 augustus 2008, 07:45
Niet noodzakelijk. En dat weten we dus pas wanneer we het doen.

per definitie minder medailles hé. minder kandidaten dus minder medaillekansen, sport zit soms simpel in elkaar hoor.

en als je bv 10 atleten toelaat per discipline, moet je dat ook voor de USA, Rusland en China toelaten, maw nog minder kansen op medailles.

onze kracht zit in onze verscheidenheid.

C2C
26 augustus 2008, 01:56
Wel, voor individuele sporten kan de "Europese Olympische ploeg" alvast niet voor méér medailles zorgen, daar de winnaars van Europese trials logischerwijze ook in hun nationale delegatie zouden zitten.

Nu, als één van de weinige EU-voorstanders op dit forum ben ik niet principieel tegen zo'n "Europese Olympische ploeg".

Of het er ooit zal komen betwijfel ik ten zeerste. En medaillewinst zal het voor Europa niet opleveren.

Toch wel hé. Nu is er een gigantische versnippering van het sportlandschap en een zeer inefficiënt gebruik van middelen.

Een Europees olympisch-gericht sportbeleid kan die middelen stroomlijnen, van schaalvoordelen genieten en zich beter focussen.

De medaillewinst is daardoor bijna vanzelfsprekend.

C2C
26 augustus 2008, 01:58
per definitie minder medailles hé. minder kandidaten dus minder medaillekansen, sport zit soms simpel in elkaar hoor.

en als je bv 10 atleten toelaat per discipline, moet je dat ook voor de USA, Rusland en China toelaten, maw nog minder kansen op medailles.

onze kracht zit in onze verscheidenheid.

Integendeel, de kracht zit in de concentratie van middelen.

Sport zit soms simpel in elkaar hoor. Wie de meeste middelen efficiënt kan inzetten (in dit geval is dat zo op het hypothetische Europese niveau), haalt de beste resultaten.

Schaalvoordelen, efficiëntie, betere gerichtheid en focus, concentratie van middelen... de meeropbrengst is vanzelfsprekend.

Een Europese Olympische ploeg zou haast automatisch meer medailles halen.

AdrianHealey
26 augustus 2008, 17:04
C2C gelooft zichzelf niet.

filosoof
27 augustus 2008, 10:15
Medaillestand :
Goud - zilver - Brons

1. EU 86 102 95

2. China 51 21 28

3. USA 36 38 36

4. Rusland 23 21 28

...

De andere bevolkingsrijkere grootmachten presteerden beneden alle verwachtingen :

Brazilië 3 4 8
India 1 0 2

-------

Opmerkelijk zijn de zeer goede resultaten van de Deelstaten van de Verenigde Nederlanden, waarbij Noordnederland vooral goed presteerde op de
niet-athletiek sporten en België bv. beter scoorde dan het toonaangevende sportland Duitsland op het gebied van de Athletiek.


-----------µ


Het is maar hoe je het bekijkt !Nog indrukwekkender als je 't aantal medailles bekijkt:

Medaillestand :
Goud - zilver - Brons Totaal
1. EU 86 + 102 + 95 =283:cheer:

2. China 51 + 21 + 28 =100

3. USA 36 + 38 + 36 =110

4. Rusland 23 + 21 + 28 =182


Iemand die Africa en Latijns America er bijzet?

Anna List
27 augustus 2008, 10:42
Wel, organiseer, zoals de VS, Europese "trials" en selecteer de beste 3 Europeanen voor elke discipline. Probleem opgelost. ;-)

of schrap heel dat nationalistisch gedoe in de sport en laat gewoon de sterkste sporters het tegen elkaar opnemen ...

Anna List
27 augustus 2008, 10:44
per definitie minder medailles hé. minder kandidaten dus minder medaillekansen, sport zit soms simpel in elkaar hoor.

en als je bv 10 atleten toelaat per discipline, moet je dat ook voor de USA, Rusland en China toelaten, maw nog minder kansen op medailles.

onze kracht zit in onze verscheidenheid.

het gaat om sport, niet om naties

waarom zou je niet gewoon de 50 beste alteten laten meedoen, ongeacht de herkomst ?

vlijmscherp
27 augustus 2008, 10:49
het gaat om sport, niet om naties

waarom zou je niet gewoon de 50 beste alteten laten meedoen, ongeacht de herkomst ?

wat doe je met ploegsporten? enkel de rijkste ploegen uit de grootste competities laten meedoen?

op deze manier kan je trouwens minder rijke atleten zich laten opmerken, als enkel de top 50 meedoet, kan dat niet.

circe
27 augustus 2008, 10:52
heb ik jullie nu al verteld dat la Belgique op de vierde plaats is geëindigd? De vierde LAATSTE plaats per aantal athleten wel te verstaan.

En dan werd er nog helemaal geen statistiekske gemaakt op basis van het aantal ministers/athleet/miljoen /inwoner of op basis van het aantal subsidies/athleet/miljoen inwoner

zie voor de volledige lijst van stattestiekskes:

MEDAILLES PER ATHLEET PER MILJOEN INWONERS (http://lvb.net/item/6523)

filosoof
27 augustus 2008, 10:56
Foutje gemaakt:oops:Nog indrukwekkender als je 't aantal medailles bekijkt:

Medaillestand :
Goud - zilver - Brons Totaal
1. EU 86 + 102 + 95 =283:cheer:

2. USA 36 + 38 + 36 =110
3. China 51 + 21 + 28 =100


4. Rusland 23 + 21 + 28 =72


Iemand die Afrika en Latijns America er bijzet?

Anna List
27 augustus 2008, 10:58
wat doe je met ploegsporten? enkel de rijkste ploegen uit de grootste competities laten meedoen?

op deze manier kan je trouwens minder rijke atleten zich laten opmerken, als enkel de top 50 meedoet, kan dat niet.



ow gaan de olympische spelen om geld dan ? ik dacht dat t m om de sport draaide ...

ik vind het gewoon niet juist dat betere sporters moeten thuisblijven omdat hun land toevallig al drie sporters afvaardigden

laat ons die (verouderde) naties eruit houden en de mensen centraal stellen

ik zie in ploegsporten trouwens ook niet meteen de reden waarom je per se de nationale ploegen zou moeten nemen en niet de kampioensploegen ?

vlijmscherp
27 augustus 2008, 11:01
ow gaan de olympische spelen om geld dan ? ik dacht dat t m om de sport draaide ...

ik vind het gewoon niet juist dat betere sporters moeten thuisblijven omdat hun land toevallig al drie sporters afvaardigden

laat ons die (verouderde) naties eruit houden en de mensen centraal stellen

ik zie in ploegsporten trouwens ook niet meteen de reden waarom je per se de nationale ploegen zou moeten nemen en niet de kampioensploegen ?

dus in voetbal enkel een Manchester United, Barcelona, Madrid, AC Milan?

in basketbal: enkel Amerikaanse ploegen

en je hebt nu eenmaal nog veel mensen die graag voor hun land medialles willen binnenhalen hoor...

circe
27 augustus 2008, 11:04
ow gaan de olympische spelen om geld dan ? ik dacht dat t m om de sport draaide ...

ik vind het gewoon niet juist dat betere sporters moeten thuisblijven omdat hun land toevallig al drie sporters afvaardigden

laat ons die (verouderde) naties eruit houden en de mensen centraal stellen

ik zie in ploegsporten trouwens ook niet meteen de reden waarom je per se de nationale ploegen zou moeten nemen en niet de kampioensploegen ?

het ging hem in den beginne toch ook om vooral de twee steden Athene en Sparta? en die verhoudingen werden dan voor de verandering één keer per vier jaar "uitgevochten" in de arena in plaats van in de oorlogen. Toch?

En als je me wil tegenspreken: een serieuze uitleg hé! ik was er tenslotte bij indertijd! ;-)

Firestone
27 augustus 2008, 11:52
heb ik jullie nu al verteld dat la Belgique op de vierde plaats is geëindigd? De vierde LAATSTE plaats per aantal athleten wel te verstaan.

En dan werd er nog helemaal geen statistiekske gemaakt op basis van het aantal ministers/athleet/miljoen /inwoner of op basis van het aantal subsidies/athleet/miljoen inwoner

zie voor de volledige lijst van stattestiekskes:

MEDAILLES PER ATHLEET PER MILJOEN INWONERS (http://lvb.net/item/6523)
Vierde laatste van de landen die medailles haalden, wel te verstaan.

Van de 204 deelnemende Olympische comité's haalden 87 medailles.

C2C
27 augustus 2008, 18:22
het gaat om sport, niet om naties

waarom zou je niet gewoon de 50 beste alteten laten meedoen, ongeacht de herkomst ?

Mmm, de moderne (en trouwens ook de antieke) Olympische Spelen gaan wel degelijk om naties en cultuurgroepen, niet enkel om de sport.

De Coubertin was een typische laat-negentiende eeuwse liberaal die sport zag als middel om de universele wereldvrede en wereldharmonie te versterken en om banden tussen volkeren te smeden.

Als je dat nationale aspect weglaat, dan heb je gewoon een sportwedstrijd zoals er zoveel zijn. Wat jij voorstelt bestaat al onder de vorm van wereldkampioenschappen.

Nee, de Olympische Spelen hebben altijd een politiek en ideologisch aspect dat de loutere sport overstijgt.