PDA

View Full Version : Neergestoken Fries overleden door euthanasie


Derk de Tweede
25 augustus 2008, 15:11
De 28-jarige Niels Kooistra uit het Nederlandse Leeuwarden in de provincie Friesland heeft euthanasie laten plegen als gevolg van een zware mishandeling op 2 augustus in de wijk Camminghaburen. Dat hebben familie en het Openbaar Ministerie (OM) vandaag laten weten.

Neergestoken
Kooistra werd meerdere keren gestoken met een mes door een 18-jarige stadsgenoot. De dader zit inmiddels vast. Volgens de familie is er sprake van zinloos geweld omdat de 18-jarige een Friestalige groet opvatte als een belediging.

Bij de eerste schermutseling die daarop ontstond, kreeg Kooistra de jas van de 18-jarige in handen. Toen hij deze vervolgens terug wou geven is hij meerdere keren in lichaam en hoofd gestoken.

Verlamd
Als gevolg daarvan raakte Niels Peter Kooistra verlamd, lag permanent aan de beademing en kon alleen zijn hoofd nog bewegen. De man heeft toen zelf besloten om een einde aan zijn leven te laten maken.

Bron: De Morgen.

Dit wordt juridisch gezien een lastige rechtzaak. Hopelijk wordt de dader voor zeer lange tijd achter de tralies gezet.
Er is in Nederland grote beroering ontstaan, omdat dit al de derde dode is door 'zinloos geweld'.
Men herinnert zich nog de eveneens Friese Meindert Tjoelker die door 4 Albanezen werd doorgetrapt.

Daimanta
25 augustus 2008, 17:37
Is geen euthanasie:

http://www.nu.nl/news/1715728/10/%27Slachtoffer_zinloos_geweld_liet_geen_euthanasie _plegen%27.html

Verhaaltje afgelopen.

longhorn
25 augustus 2008, 17:42
Is geen euthanasie:

http://www.nu.nl/news/1715728/10/%27Slachtoffer_zinloos_geweld_liet_geen_euthanasie _plegen%27.html

Verhaaltje afgelopen.


Moord dus. Wat zijn de straffen in NL voor moord? Bestaat er daar daadwerkelijk levenslang?

HAMC
25 augustus 2008, 17:44
Moord dus. Wat zijn de straffen in NL voor moord? Bestaat er daar daadwerkelijk levenslang?

Ik denk dat levenslang in Nederland levenslang is ja.

circe
25 augustus 2008, 17:56
Wel straf dat men tegenwoordig het uittrekken van het beademingstoestel al als euthanasie in de krant zet!

De dader? een blonde zweed? of een verloren gelopen pool? in dat geval heeft de Fries hem waarschijnlijk uitgedaagd en wordt het een incidentje. In Belgie toch.

Indien de dader een autochtone europeaan is, dan ligt de zaak natuurlijk helemaal anders.

Hertog van Gelre
25 augustus 2008, 17:57
Ik denk dat levenslang in Nederland levenslang is ja.
Inderdaad.

Patsy Stone
25 augustus 2008, 18:00
Mous zegt dat de dood van Kooistra op een bepaalde manier aan de 18-jarige verdachte toe te rekenen is. "Het gaat ons erom om dat aan te tonen," zegt hij tegen de Leeuwarder Courant.
Hoezo 'op een bepaalde manier'? Me dunkt dat wanneer een 18-jarige verdachte zijn slachtoffer meermaals een mes in de pens steekt, waardoor die verlamd raakt en enkele maanden later sterft, op alle mogelijke manieren aan de die verdachte toe te schrijven is... :?

circe
25 augustus 2008, 18:02
Hoezo 'op een bepaalde manier'? Me dunkt dat wanneer een 18-jarige verdachte zijn slachtoffer meermaals een mes in de pens steekt, waardoor die verlamd raakt en enkele maanden later sterft, op alle mogelijke manieren aan de die verdachte toe te schrijven is... :?

vroeger was dat zo Patsy.

Tegenwoordig kan dat best anders worden geïnterpreteerd! Waarom sprak die Fries Fries? en wie trok de stekker uit?

HAMC
25 augustus 2008, 18:08
vroeger was dat zo Patsy.

Tegenwoordig kan dat best anders worden geïnterpreteerd! Waarom sprak die Fries Fries? en wie trok de stekker uit?

En wat zei die Fries in het Fries? Stel nu dat hij riep "vuile makak!"

In het Fries klinkt dat zowat als: "sutrenato personati"

Dan is het toch maar logisch dat hij neergestoken werd?

Ik weet het natuurlijk niet.

Savatage
25 augustus 2008, 18:16
Op geenstijl.nl staat dat de dader onder invloed was van soft- en harddrugs. Verbaast me ook niets.

Bhairav
25 augustus 2008, 18:18
Op geenstijl.nl staat dat de dader onder invloed was van soft- en harddrugs. Verbaast me ook niets.

Vooral die soft drugs zullen het hem gedaan hebben.

circe
25 augustus 2008, 18:20
... omdat hij "goedenavond" zei aan een 18-jarige blowende en snuivende HANGjongere!

uitdaging! zeker weten!

Andro
25 augustus 2008, 18:24
Het moge toch duidelijk zijn als je meerdere malen met een mes in iemands hoofd en lichaam insteekt, dat je van plan was om het slachtoffer te vermoorden. Levenslang is een rechtvaardige straf!

Derk de Tweede
25 augustus 2008, 18:28
Is geen euthanasie:

http://www.nu.nl/news/1715728/10/%27Slachtoffer_zinloos_geweld_liet_geen_euthanasie _plegen%27.html

Verhaaltje afgelopen.

Praktisch gezien was het wel euthanasie, maar lees dit artikel eens in de Leeuwarder Courant:
http://www.leeuwardercourant.nl/nieuws/regio/article3802816.ece/OM_Niels_Kooistra_liet_geen_euthanasie

Derk de Tweede
25 augustus 2008, 18:32
Moord dus. Wat zijn de straffen in NL voor moord? Bestaat er daar daadwerkelijk levenslang?

Levenslang is hier ook echt levenslang, maar een aantal politici wil daar een einde aan maken.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Levenslange_gevangenisstraf

Savatage
25 augustus 2008, 18:33
Het moge toch duidelijk zijn als je meerdere malen met een mes in iemands hoofd en lichaam insteekt, dat je van plan was om het slachtoffer te vermoorden. Levenslang is een rechtvaardige straf!

Mja, als de straf dan ook effectief blijft duren tot de dader dood is. Als de dader ook maar één jaar eerder wordt vrijgelaten is de straf imo z'n rechtvaardigheid kwijt.

Johan Bollen
25 augustus 2008, 22:18
De vraag kan gesteld worden dat zelfs al stierf het slachtoffer door euthanasie ten gevolge van zijn situatie, die op haar beurt weer een gevolg was van een aanval, er toch niet sprake kan zijn van moord, want de situatie van 'uitzichtsloosheid' werd veroorzaakt door de aanval. Er is dus een rechtstreeks verband tussen de aanval en de dood van het slachtoffer, ook al zou die laatste euthanasie gepleegd hebben. Dat zou een moeilijke zaak zijn.

Rudy
25 augustus 2008, 22:27
Wel straf dat men tegenwoordig het uittrekken van het beademingstoestel al als euthanasie in de krant zet!
Ik lees dat hij enkel z'n hoofd kon bewegen.

HAMC
25 augustus 2008, 22:27
Mja, als de straf dan ook effectief blijft duren tot de dader dood is. Als de dader ook maar één jaar eerder wordt vrijgelaten is de straf imo z'n rechtvaardigheid kwijt.

Rechtvaardige straffen? :rofl:

Hertog van Gelre
26 augustus 2008, 02:01
De vraag kan gesteld worden dat zelfs al stierf het slachtoffer door euthanasie ten gevolge van zijn situatie, die op haar beurt weer een gevolg was van een aanval, er toch niet sprake kan zijn van moord, want de situatie van 'uitzichtsloosheid' werd veroorzaakt door de aanval. Er is dus een rechtstreeks verband tussen de aanval en de dood van het slachtoffer, ook al zou die laatste euthanasie gepleegd hebben. Dat zou een moeilijke zaak zijn. Ik ben bang dat het heel simpel ligt. De daad had zwaar lichamelijk letsel tot gevolg, niet de dood. Het is niet de schuld van de dader dat in Nederland de beademing van het slachtoffer stopgezet mag worden. Door de actieve handeling van het stopzetten van de beademing is het leven beeindigd, niet door de aanval.
Ik laat me verder niet uit over de straf maar 'moord' zal niet ten laste worden gelegd, zelfs niet eens 'doodslag'. Heel misschien 'dood door schuld''.

Hertog van Gelre
26 augustus 2008, 02:07
Volgens justitie fietste Niels in de nacht van 2 augustus met zijn vriendin Jory van een feestje naar huis. Bij het passeren van een groepje mensen roept Niels in een vrolijke bui ‘middei!’, Fries voor ‘goeiemiddag’. Een 18-jarige Leeuwardenaar van de groep denkt echter dat Niels ‘mietje’ riep. Gevolg: een vechtpartij.Toch klopt er iets niet. Wie zegt er nu 's nachts ''goeiemiddag''?

circe
26 augustus 2008, 07:39
Ik ben bang dat het heel simpel ligt. De daad had zwaar lichamelijk letsel tot gevolg, niet de dood. Het is niet de schuld van de dader dat in Nederland de beademing van het slachtoffer stopgezet mag worden. Door de actieve handeling van het stopzetten van de beademing is het leven beeindigd, niet door de aanval.
Ik laat me verder niet uit over de straf maar 'moord' zal niet ten laste worden gelegd, zelfs niet eens 'doodslag'. Heel misschien 'dood door schuld''.

dat is natuurlijk één optie.

ik las dat indien de ambulance een paar minuten later was komen aanrijden, hij ook reeds zou overleden zijn.
Is het dan "beëindiging van het leven door nalatigheid van de ambulancier"? (had maar wat vroeger moeten komen).

Bij mijn weten is het uittrekken van de beademingsknop al héél lang toegestaan, zelfs VOORDAT euthanasie werd opgenomen in de wet. Dus kan men dat niet als doodsoorzaak aanvaarden;
Ga je een mislukte noodoperatie ook als doodsoorzaak opgeven als een neergestoken patient in de operatie blijft?
Zo zijn er toch talloze voorbeelden denk ik.

Derk de Tweede
26 augustus 2008, 09:01
Ik ben bang dat het heel simpel ligt. De daad had zwaar lichamelijk letsel tot gevolg, niet de dood. Het is niet de schuld van de dader dat in Nederland de beademing van het slachtoffer stopgezet mag worden. Door de actieve handeling van het stopzetten van de beademing is het leven beeindigd, niet door de aanval.
Ik laat me verder niet uit over de straf maar 'moord' zal niet ten laste worden gelegd, zelfs niet eens 'doodslag'. Heel misschien 'dood door schuld''.

Als hij vijf minuten later was vertrokken, was het hele voorval waarschijnlijk niet gebeurd.
Van voorbedachte rade kan dus geen sprake zijn.
Ik denk dat zelfs zijn dood juridisch niet kan worden bewezen. Maar ik hoop wel dat die dader hoe dan ook een zware straf krijgt!

Johan Bollen
26 augustus 2008, 14:33
Je zou de euthanasie als een 'deel van' de 'behandeling' in het ziekenhuis kunnen beschouwen en dan kan het wel 'moord' of 'doodslag' zijn. Het feit dat het slachtoffer niet ter plaatse overleden is is irrelevevant lijkt me.

Als hij vijf minuten later was vertrokken, was het hele voorval waarschijnlijk niet gebeurd.
Van voorbedachte rade kan dus geen sprake zijn.
Wat een rare redenering.

circe
26 augustus 2008, 15:27
Wat een rare redenering.

yeps. dat is de nieuwe poco redenering. Edina had dat ook al.
Volgens poco's kan men nog enkel over moord spreken als men de bedoeling had te doden. Als men al gisteren de bedoeling had te doden dan is het moord met voorbedachten rade.

Als ik gewoon over straat wandel en Derk de Tweede loopt ook over straat en die loopt toevallig tegen mijn uitgestoken mes, en doet dat dan nog eens een tweede en derde maal, dan had hij volgens zijn redenering maar een paar minuten vroeger van huis moeten vertrekken, dan had ie mij niet tegengekomen!

duidelijk toch?

Hertog van Gelre
26 augustus 2008, 16:20
yeps. dat is de nieuwe poco redenering. Edina had dat ook al.
Nee, dat zijn de juridische termen.
Moord met voorbedachte rade - als je vantevoren bedenkt dat je iemand wilt doden, dat plant en vervolgens uitvoert. (je bent je man zat, koopt vergif, stopt het in zijn bier etc.)
Moord - Als je het niet vantevoren plant maar je weet wel wat het gevolg is van je daad. (bv.: Iemand rent weg na een ruzie en je schiet hem in de rug)
Doodslag - Als het niet je bedoeling was iemand te doden maar het gebeurt tóch. (In een gevecht steek je in het wilde weg maar je raakt per ongeluk een slagader, je slaat iemand dood tijdens een ruzie)
Mishandeling, de dood ten gevolg hebbend - zwakkere versie van hierboven.

Het eerste van de vier wordt het zwaarste gestraft, het laatste het lichtst. Het lijkt erop dat het vierde hier speelt.

Dat zegt niets over hoe erg je het vindt, het gaat erom wat de aanklacht zou kunnen zijn.

FDM
26 augustus 2008, 16:53
(k denk dat levenslang in Nederland levenslang is ja... en Volkert kreeg slechts 18 jaar )?

Hertog van Gelre
26 augustus 2008, 17:09
(k denk dat levenslang in Nederland levenslang is ja... en Volkert kreeg slechts 18 jaar )?
Volkert is nog niet eerder veroordeeld. Een first-offender krijgt in de regel 12 tot 16 jaar, die straf is verzwaard. Levenslang krijg je meestal alleen als je al eerder veroordeeld bent en/of de kans op herhaling groot is.

Johan Bollen
27 augustus 2008, 16:36
Nee, dat zijn de juridische termen.
Moord met voorbedachte rade - als je vantevoren bedenkt dat je iemand wilt doden, dat plant en vervolgens uitvoert. (je bent je man zat, koopt vergif, stopt het in zijn bier etc.)
Moord - Als je het niet vantevoren plant maar je weet wel wat het gevolg is van je daad. (bv.: Iemand rent weg na een ruzie en je schiet hem in de rug)
Doodslag - Als het niet je bedoeling was iemand te doden maar het gebeurt tóch. (In een gevecht steek je in het wilde weg maar je raakt per ongeluk een slagader, je slaat iemand dood tijdens een ruzie)
Mishandeling, de dood ten gevolg hebbend - zwakkere versie van hierboven.

Het eerste van de vier wordt het zwaarste gestraft, het laatste het lichtst. Het lijkt erop dat het vierde hier speelt.
iemand met een mes steken, meerdere malen dan nog, wie noemt dat nu 'mishandeling'. Dat is toch poging tot moord. Je weet toch op voorhand wat de waarschijnlijke gevolgen zijn van meerdere messteken. Of stak de dader slechts in de vingers van het slachtoffer misschien.

circe
27 augustus 2008, 17:31
Dus als je met een revolver pief poef paf doet en je hebt "per ongeluk" prijs, dan noem jij dat "mishandeling met de dood tot gevolg"? Drie weesgegroetjes en een onzevader?

Hertog van Gelre
27 augustus 2008, 17:41
Dus als je met een revolver pief poef paf doet en je hebt "per ongeluk" prijs, dan noem jij dat "mishandeling met de dood tot gevolg"? Drie weesgegroetjes en een onzevader?
Nee, dan is dat waarschijnlijk "Doodslag'' of ''Dood door schuld'', of ''Moord'' als je het expres deed.

Het gaat er trouwens niet om hoe ik het noem of hoe erg ik het vind, het gaat erom hoe er juridisch tegen aangekeken wordt. En iedereen beseft dat ook terdege, vandaar dat familie en justitie weigeren om over 'euthanasie' te praten. Als het 'euthanasie'' is dan heeft de dader het slachtoffer namelijk niet vermoord.

Derk de Tweede
27 augustus 2008, 17:47
Je zou de euthanasie als een 'deel van' de 'behandeling' in het ziekenhuis kunnen beschouwen en dan kan het wel 'moord' of 'doodslag' zijn. Het feit dat het slachtoffer niet ter plaatse overleden is is irrelevevant lijkt me.


Wat een rare redenering.


Zo werkt de rechtelijke macht nou eenmaal.
Van moord is pas sprake bij voorbedachte rade!
Wat mij betreft wordt iedere vorm van geweld streng bestraft!

Derk de Tweede
27 augustus 2008, 17:50
Dus als je met een revolver pief poef paf doet en je hebt "per ongeluk" prijs, dan noem jij dat "mishandeling met de dood tot gevolg"? Drie weesgegroetjes en een onzevader?

Iemand in een Porsche die 300 km/uur rijdt en een aanrijding met dodelijk gevolg voor een andere weggebruiker komt er ook vaak met een lichte straf ervan af!

circe
27 augustus 2008, 17:54
Zo werkt de rechtelijke macht nou eenmaal.
Van moord is pas sprake bij voorbedachte rade!
Wat mij betreft wordt iedere vorm van geweld streng bestraft!

zijn er hier geen strafpleiters op het forum?

Als moord ALTIJD met voorbedachten rade is, waarom wordt er dan onderscheid gemaakt tussen "moord" en "moord met voorbedachten rade"????

circe
27 augustus 2008, 17:57
Nee, dan is dat waarschijnlijk "Doodslag'' of ''Dood door schuld'', of ''Moord'' als je het expres deed.

Het gaat er trouwens niet om hoe ik het noem of hoe erg ik het vind, het gaat erom hoe er juridisch tegen aangekeken wordt. En iedereen beseft dat ook terdege, vandaar dat familie en justitie weigeren om over 'euthanasie' te praten. Als het 'euthanasie'' is dan heeft de dader het slachtoffer namelijk niet vermoord.

ok volledig akkoord.

Maar stel dat iemand anders verlamd geraakt enkel nog het hoofd wat kan bewegen en niet zelfstandig meer kan ademen. Dan noemen ze "de stop uittrekken" toch ook geen euthanasie? Ik ken namelijk iemand bij wie de "stop werd uitgetrokken" en dat was lang voordat die euthanasiewet was gestemd hoor.

als de persoon niet zelfstandig kan ademen, dan pleeg je toch geen euthanasie door hem niet aan een longmachine te hangen?

Hertog van Gelre
27 augustus 2008, 17:58
Vergis je trouwens niet in de strafmaat. Op zware mishandeling de dood ten gevolge hebbend staat 15 jaar.
Mishandeling Met voorbedachten rade Zware mishandeling Zware mishandeling / voorbedachten rade
Gevolgen Art. 300 Art. 301 Art. 302 Art. 303
Geen ernstige letsel 3 jaar* 4 jaar**
Zwaar lichamelijk letsel 4 jaar 6 jaar 8 jaar 12 jaar
Dood 6 jaar 9 jaar 10 jaar 15 jaar

Savatage
27 augustus 2008, 20:10
Vergis je trouwens niet in de strafmaat. Op zware mishandeling de dood ten gevolge hebbend staat 15 jaar.

Een prutstraf ivg met de gepleegde misdaad.

PollyCorrect
27 augustus 2008, 20:37
Wat vreselijk. :(

Hertog van Gelre
27 augustus 2008, 21:12
zijn er hier geen strafpleiters op het forum?

Als moord ALTIJD met voorbedachten rade is, waarom wordt er dan onderscheid gemaakt tussen "moord" en "moord met voorbedachten rade"???? Er wordt geen onderscheid gemaakt. Ik heb het nog even opgezocht en heb me vergist. Moord met voorbedachte rade blijkt een pleonasme te zijn. (Denk je ook eens wat te weten....)
Moord is het op onwettige wijze opzettelijk en met voorbedachten rade een ander van het leven beroven. De vaak gebruikte term "moord met voorbedachte(n) rade" is dus een pleonasme. Alle gerechtssystemen, zowel vroeger als nu, beschouwen moord als een zeer ernstige zaak en leggen daarvoor een zware straf op.

Het begrip moord moet worden onderscheiden van:

doodslag : Het opzettelijk doden van iemand zonder voorbedachten rade, (art 287 Wetboek van Strafrecht);
dood door schuld : als iemand om het leven komt door verwijtbaar gedrag of nalatigheid, waarbij geen opzet in het spel is;

Hertog van Gelre
27 augustus 2008, 21:13
ok volledig akkoord.

Maar stel dat iemand anders verlamd geraakt enkel nog het hoofd wat kan bewegen en niet zelfstandig meer kan ademen. Dan noemen ze "de stop uittrekken" toch ook geen euthanasie? Ik ken namelijk iemand bij wie de "stop werd uitgetrokken" en dat was lang voordat die euthanasiewet was gestemd hoor.

als de persoon niet zelfstandig kan ademen, dan pleeg je toch geen euthanasie door hem niet aan een longmachine te hangen? IK ben het helemaal met je eens.