PDA

View Full Version : En nu nog een boycot van die racistische pepernoten:


Derk de Tweede
27 augustus 2008, 08:55
'Zwarte Piet is racistisch fenomeen'

--------------------------------------------------------------------------------

Het Sinterklaasfeest moet voortaan zonder zwarte pieten gevierd worden. Deze 'typisch Nederlandse traditie' zit vol racisme en kolonialisme en moet verdwijnen, vinden onder meer twee buitenlandse kunstenaars en de linkse actieclub Doorbraak.

In het Van Abbemuseum, een van de belangrijkste musea voor moderne en hedendaagse kunst in Europa, begint dit weekend een expositie tegen het fenomeen Zwarte Piet. De kunstenaars Petra Bauer uit Zweden en Annette Krauss uit Duitsland hopen daarmee de discussie te heropenen over de Zwarte Piet-traditie. Zij zien het Sinterklaasfeest als de ''koloniale relatie tussen de oude, wijze en strenge witte baas en goedheiligman aan de ene kant en de jonge, dommige en nogal stoute zwarte knecht Piet aan de andere kant, die kinderlijk staat te dansen, gek loopt rond te springen en de Nederlandse taal onvoldoende beheerst.''

http://frontpage.fok.nl/nieuws/97952...-fenomeen.html

Twee racisten onteren het heilige schaap:

*knip*

Foto verwijderd ivm copyright

C uit W
27 augustus 2008, 08:56
Gekken, echt gekken zitten er daar bij doorbraak.

Derk de Tweede
27 augustus 2008, 08:58
Gekken, echt gekken zitten er daar bij doorbraak.

Ik zal ze eens mailen en er op wijzen hoe Nederlandse en Vlaamse burgers hierover denken.

Bhairav
27 augustus 2008, 09:00
Hopelijk zitten er veel moslims achter.

circe
27 augustus 2008, 09:20
Zwarte Piet is een oeroude GERMAANSE pestgod! De compagnon van Wodan (de sinterklaas-oppergod).

Weg ermee zeker? enkel nog wit brood met water en witte rijst! (geen wilde rijst, dat verwijst naar de wilden die hem gingen oogsten zeker?).

Tjolder
27 augustus 2008, 09:24
Enkele vragen voor die flippo's .

Wie brengt de pakjes binnen via de schoorsteen ?
Als je in een schoorsteen kijkt welk een kleur heeft die ?

Nefertete
27 augustus 2008, 09:24
Wat hebben zwarte pieten in hemelsnaam met rascisme te maken, het zijn helemaal geen negers.

Toch allemaal gebasseerd op het joelfeest van de oude germanen.

Sint Niklaas is de gekerstende Wodan.

Wat een lulkoek :evil:

Patsy Stone
27 augustus 2008, 09:25
'Zwarte Piet is racistisch fenomeen'

--------------------------------------------------------------------------------

Het Sinterklaasfeest moet voortaan zonder zwarte pieten gevierd worden. Deze 'typisch Nederlandse traditie' zit vol racisme en kolonialisme en moet verdwijnen, vinden onder meer twee buitenlandse kunstenaars en de linkse actieclub Doorbraak.

8O

Ik dacht altijd dat de zwarte kleur van Piet te maken had met het feit dat hij langs de schouw binnenkomt en niet zozeer met zijn huidskleur. Om daar racisme in te zien, moet je ècht wel van kwade wil zijn volgens mij... :?

De Garde
27 augustus 2008, 09:39
In het ondertussen lange rijtje van onzin over die traditie, de zoveelste keer.

Zwartengeel
27 augustus 2008, 09:40
Gekken, echt gekken zitten er daar bij doorbraak.

Gelukkig niet bij de Vlaamse Doorbraak...

Duvelke
27 augustus 2008, 09:40
8O

Ik dacht altijd dat de zwarte kleur van Piet te maken had met het feit dat hij langs de schouw binnenkomt en niet zozeer met zijn huidskleur. Om daar racisme in te zien, moet je ècht wel van kwade wil zijn volgens mij... :?
kdacht dat eigenlijk ook..

circe
27 augustus 2008, 09:47
In Vlaanderen ziet hij zwart omdat hij door die schoorsteen moet.

In Nederland hebben ze hem ergens in Suriname opgepikt denken ze... hollanders hé!

in het écht is hij dus een germaanse pestgod.


Weten jullie waarom de pakjes door de schoorsteen komen en niet gewoon afgegeven worden aan de deur?
Wodan en die zwarte pestgod liepen dus rond in de wintermaanden. Sommige (vele niet alle) huizen waren soms ondergesneeuwd. Het enige wat boven de meters sneeuw uitkwam was dan de schoorsteen. Om de ingesneeuwde mensen bij te staan wierpen de medebuurtbewoners dan voedselvoorraden door de schouw naar binnen.

Da's weer wat anders dan die rassiestische praat van die twee geiten uit de openingstopic hé! Als ze dit lezen moet sinterklaas vast ook worden bruingeschminkt en kregen de bewoners ooit eten van voorbijlopende marokkanen die op dat ogenblik Europa kwamen bevrijden van de nazi's.
Mark my words!

Derk de Tweede
27 augustus 2008, 10:17
8O

Ik dacht altijd dat de zwarte kleur van Piet te maken had met het feit dat hij langs de schouw binnenkomt en niet zozeer met zijn huidskleur. Om daar racisme in te zien, moet je ècht wel van kwade wil zijn volgens mij... :?


Bij het NOS-sinterklaasjournaal hadden ze als proef regenboogpieten. Een storm van protesten was het gevolg.
Dit soort idiote acties werkt alleen maar ave-rechts.
Of zoals een Surinamer eens zei:
Als jullie mijn voorvaderen niet hadden geslaafd, zat ik nu in een hutje in Africa en had waarschijnlijk aids.

Distel
27 augustus 2008, 10:21
De extremistische anti-racismepolitie trekt zich weer op gang. Uiteraard is er geen kat die de zwarte piet associeert met racisme of zelfs met zwarten, maar door hier genoeg over te zagen zal dat uiteindelijk wel gebeuren. Dat is dan stap 1. De volgende stap is om her effectief wetten rond gestemd te krijgen via idiote politici die denken dat ze hiermee verdraagzaam zijn en zullen scoren bij de verkiezingen.

We kunnen ons opmaken voor hetzelfde verhaal als de strijd tegen negationisme, waarvan wellicht 99% van de bevolking het bestaan nog niet eens afwist 15 jaar geleden.

Jij heks!
Jij jood!
Jij communist!
Jij racist!

Sommige dingen komen steeds terug...

circe
27 augustus 2008, 10:21
Bij het NOS-sinterklaasjournaal hadden ze als proef regenboogpieten. Een storm van protesten was het gevolg.
Dit soort idiote acties werkt alleen maar ave-rechts.
Of zoals een Surinamer eens zei:
Als jullie mijn voorvaderen niet hadden geslaafd, zat ik nu in een hutje in Africa en had waarschijnlijk aids.

eindelijk eens een slimme gast!

hadden de arabieren zijn voorvader niet aan de Nederlandse slavenkopers verkocht, maar zelf bijgehouden, dan was hij er zelfs niet geweest want de arabieren kastreerden alle gevangen genomen mannetjesslaven die ze voor eigen gebruikt hielden. Slechts 10% overleefde het, weliswaar zonder kroonjuwelen.

andev
27 augustus 2008, 11:17
Wanneer zullen die multiculidioten eens een politieke stamp onder hun gat krijgen zodat ze hun bek houden??? Hoe is het mogelijk?
Is de choco die ik op mijn boterham smeer niet te donker van kleur of zo?
Anders veranderen we dat ook maar...

De rechtvaardige rechter
27 augustus 2008, 11:25
Enkele vragen voor die flippo's .

Wie brengt de pakjes binnen via de schoorsteen ?
Als je in een schoorsteen kijkt welk een kleur heeft die ? De nagel op de kop.

manta
27 augustus 2008, 11:41
In Vlaanderen ziet hij zwart omdat hij door die schoorsteen moet.

Ah ja ???

Mag ik de mensen er wel op wijzen dat Sinterracistklaas op een schimmel rijdt ... Een wit (lees BLANK!!!) paard !!!!! :evil:
Dat de mijter op z'n hoofd verdacht veel lijkt op de puntmuts van de KKK ...
En het symbool dat meestal op die mijter staat ... Is dat niet een kruis ??? Een kruis zoals ook de KKK er een gebruikt ??? :evil:
Opvallend is dan ook dat er mensen van het VeeBee al eens mensen van de KKK over de vloer krijgen , en dat VeeBee'ers ook kado's aan hun kinderen geven om de verjaardag van deze figuur... Laat het duidelijk zijn , Sinterklaas is niet meer of minder dan VeeBeepropaganda ... :evil:



(Iemand moet er mee afkomen hé ... ;-))

Distel
27 augustus 2008, 11:45
Ah ja ???

Mag ik de mensen er wel op wijzen dat Sinterracistklaas op een schimmel rijdt ... Een wit (lees BLANK!!!) paard !!!!! :evil:
Dat de mijter op z'n hoofd verdacht veel lijkt op de puntmuts van de KKK ...
En het symbool dat meestal op die mijter staat ... Is dat niet een kruis ??? Een kruis zoals ook de KKK er een gebruikt ??? :evil:
Opvallend is dan ook dat er mensen van het VeeBee al eens mensen van de KKK over de vloer krijgen , en dat VeeBee'ers ook kado's aan hun kinderen geven om de verjaardag van deze figuur... Laat het duidelijk zijn , Sinterklaas is niet meer of minder dan VeeBeepropaganda ... :evil:



(Iemand moet er mee afkomen hé ... ;-))

Zo is dat. Overigens, de staf van de sint is overduidelijk een verwijzing naar Staf De Clerck. Het is een schande dat deze inbreker nog niet is afgevoerd.

Brandaan
27 augustus 2008, 11:53
Aangezien ik uit een gemengde Zuid-Afrikaanse/Belgische/Nederlandse familie kom en regelmatig in December in Zuid-Afrika te vinden was heb ik zelf menigmaal Sinterklaas gevierd in de nabijheid van zwarten.
Geloof me, ik ben er nog nooit eentje tegengekomen die er moeite mee had dat Zwarte Piet zwart was, sterker nog ze lagen vaakdubbel bij het zien van zo'n zwartgemaakte witkop. Het feest was helemaal compleet toen een van de zwarte familievrienden eens Sinterklaas ging spelen en zijn hoofd dus witschminkte. Maar dit terzijde



Ik zie niet in hoe men Zwarte Piet als een racistisch iets kan zien, zelfs als je gelooft dat het personage mede is gebasseerd op een zwarte slaaf (wat waarschijnlijk dus niet klopt). Ja, een (semi)-mythisch figuur is dan een neger, en dan? Mag dat niet omdat hij wat wat slechte trekjes (beetje dommig en een ondergeschikte knecht) heeft? Mag een fictieve neger enkel maar goede trekjes hebben? Moet ik als blanke dan ook klagen over Sinterklaas en het feit dat hij toch wel wat pedosexuele trekjes (kinderen op schoot en falussymbool in de hand) vertoont?

Het moet voor de multiculturelen onder ons toch juist mooi zijn dat er in zo'n oud volksfeest al sprake is van een neger. Betere propaganda zouden ze zich toch niet kunnen wensen?

Laten we alstjeblieft niet zo moeilijk doen over zo'n onschuldig kinderfeest, zelfs al zit er eventueel een neger in. Negers zijn ten slotte ook maar mensen.

HAMC
27 augustus 2008, 12:12
:cheer: Verschaeve :cheer:

piraat
27 augustus 2008, 13:10
Wat hebben zwarte pieten in hemelsnaam met rascisme te maken, het zijn helemaal geen negers.

Toch allemaal gebasseerd op het joelfeest van de oude germanen.

Sint Niklaas is de gekerstende Wodan.

Wat een lulkoek :evil:
Ja, maar Wodan zullen ze ook wel een racist noemen zeker ? Een heidense god, allahnogaantoe ?!!!

piraat
27 augustus 2008, 13:11
8O

Ik dacht altijd dat de zwarte kleur van Piet te maken had met het feit dat hij langs de schouw binnenkomt en niet zozeer met zijn huidskleur. Om daar racisme in te zien, moet je ècht wel van kwade wil zijn volgens mij... :?

Laten we mijnwerkers ook maar meteen verbieden...Die kleuren zich ook zwart om allochtonen belachelijk te maken zeker ?

manta
27 augustus 2008, 13:27
8O

Ik dacht altijd dat de zwarte kleur van Piet te maken had met het feit dat hij langs de schouw binnenkomt en niet zozeer met zijn huidskleur. Om daar racisme in te zien, moet je ècht wel van kwade wil zijn volgens mij... :?

Laten we mijnwerkers ook maar meteen verbieden...Die kleuren zich ook zwart om allochtonen belachelijk te maken zeker ?

Waarom denk je dat de mijnen al dicht zijn ... ;-)

piraat
27 augustus 2008, 13:50
Wanneer zullen die multiculidioten eens een politieke stamp onder hun gat krijgen zodat ze hun bek houden??? Hoe is het mogelijk?
Is de choco die ik op mijn boterham smeer niet te donker van kleur of zo?
Anders veranderen we dat ook maar...Witte choco bestaat reeds geloof ik:-)

piraat
27 augustus 2008, 13:53
[QUOTE=piraat;3655116]

Waarom denk je dat de mijnen al dicht zijn ... ;-) Het CGKR ?!8O

HAMC
27 augustus 2008, 13:54
Witte choco bestaat reeds geloof ik:-)

Ja, maar de nazi's weigeren om die op hun boterhammen te smeren!

piraat
27 augustus 2008, 13:57
Ja, maar de nazi's weigeren om die op hun boterhammen te smeren!
Anderzijds zijn de negers ook niet te spreken over witte choco: het is racistisch om witte choco op uw brood te smeren volgens hen. "Is bruine choco niet goed genoeg voor u mischien ? Racist! "

roger verhiest
27 augustus 2008, 14:05
Voor zover ik weet is het St. Nicolaasfeest gedurende een 100tal jaar niet gevierd, hem aan een germaanse godheid verbinden lijkt me nogal ver gezocht. Oorspronkelijk (op duitse kinderlectuur afgaand) was Zwarte Piet eerder een uitvoerende macht, de soldaat als je wil van de wijze St. Ncolaas die in feite te oud was om nog met een minimum aan geweld de stoute kindertjes van de roede te geven of in zakken te steken. De man had dus duidelijk hulp nodig. Dat "Zwarte Piet" een minderwaardige ondergeschikte zou zijn is een latere perceptie van de figuur, in de eerste plaats is hij altijd een "bangmaker" voor stoute kinderen geweest. De allereerste kritiek op Zwarte Piet is dus een van de "anti-autoritaire opvoeding" & om dit repressieve karakter van de Zwarte Piet te verzachten is hij een soort paljas en/of speelkameraad geworden.

Voor mijn part mag de St. Nicolaas gerust historisch verantwoord multicultureel worden :
- hij is immers in de eerste plaats een heilige bisschop van turkse origine (griekse)
- zijn helpers kunnen mensen in allerlei kleurtjes zijn, van sommigen mag dan wat bestraffende autoriteit uitgaan, inzover het voor de kindjes allemaal maar goed afloopt en er niemand de roe krijgt...

circe
27 augustus 2008, 14:15
Tja roger verhiest, voor mijn part mag je ook nog geloven dat jouw bisschop kindertjes uit een ton heeft gered.

Toevallig reed Wodan dan ook op zijn paard over de daken, maar dat kan natuurlijk toevallig zijn geweest.
Schleipnir was dan wel een paard met zes poten en dat van uw bisschop heeft er maar vier natuurlijk.



Er zijn verschillende versies daarover. Eén ervan is dat Zwarte Piet oorspronkelijk een Germaanse pestgod was. Een duivel als knecht van Sinterklaas is nog duidelijk te zien in de Oostenrijkse Sinterklaastradities. Hier wordt Sinterklaas begeleid door een Krampus of een Percht die behoorlijk angstaanjagende duivelse uiterlijkheden hebben

een andere is dan weer het gekerstende laagje:

En dat is de zwarte piet van sinterklaas, want deze was niet zwart en geen helper. Het is een tweede heilige die samen met sinterklaas de kinderen blij maakte. Sint Nicodemus.

Nefertete
27 augustus 2008, 14:19
Het is helemaal niet vergezocht Roger. De overeenkomsten zijn verbluffend.

De kerk heeft gewoon de Wodan verering overgenomen en in een ander kleedje gestoken, zoals met nog andere heidense feesten trouwens.


http://nl.wikipedia.org/wiki/Sinterklaas_en_Wodan

Derk de Tweede
27 augustus 2008, 15:58
Het grootste probleem in deze vind ik dat bepaalde lieden bepaalde gebruiken alhier misbruiken voor politiek gewin.
Als Piet paars zou zijn geweest was er vast een werkgroep tot de conclussie gekomen dat Paarse Pieten Aliens stigmatiseren.
Sinterklaas is een zo'n onschuldig feest, op zijn hoogst krijgt een stout jongetje met de gart.

En ik kon stout zijn hoor.......8-)

Kijk maar:
[http://img254.imageshack.us/img254/5919/sinterklaas1956so7.jpg

Elio di Supo
27 augustus 2008, 16:35
Dit is in dezelfde trant als de aanstootgevende kerstversieringen. Er is duidelijk een proces van heropvoeding bezig. Nu vinden wij dit nog een uitwas maar de volgende generaties stellen er zich mss niet eens vragen bij. Die zullen wellicht denken dat in de tijd van onze achterlijke grootouders men nog wel eens een zwarte piet durfde opvoeren.

Net zoals wij bepaalde vooroorlogse reclame (vb. Dobbelmans zeep) nu ook achterlijk vinden. Politieke correctheid heeft zeker zijn nut gehad in het bestrijden van racistische uitwassen maar dreigt nu op zijn beurt te vervallen in haar eigen uitwassen. Laat ons hopen dat het dezelfde weg zal opgaan van het feminisme dat terecht een aantal mistoestanden aanklaagde, vervolgens een militant karakter aannam en vandaag niet meer polemiserend werkt.

Derk de Tweede
27 augustus 2008, 17:45
Dit is in dezelfde trant als de aanstootgevende kerstversieringen. Er is duidelijk een proces van heropvoeding bezig. Nu vinden wij dit nog een uitwas maar de volgende generaties stellen er zich mss niet eens vragen bij. Die zullen wellicht denken dat in de tijd van onze achterlijke grootouders men nog wel eens een zwarte piet durfde opvoeren.

Net zoals wij bepaalde vooroorlogse reclame (vb. Dobbelmans zeep) nu ook achterlijk vinden. Politieke correctheid heeft zeker zijn nut gehad in het bestrijden van racistische uitwassen maar dreigt nu op zijn beurt te vervallen in haar eigen uitwassen. Laat ons hopen dat het dezelfde weg zal opgaan van het feminisme dat terecht een aantal mistoestanden aanklaagde, vervolgens een militant karakter aannam en vandaag niet meer polemiserend werkt.


Idd, de tijd van de paarse tuinbroeken is gelukkig voorbij. En de meeste vrouwen willen gewoon kinderen krijgen en moeder zijn.
Laat Zwarte Piet nou maar gewoon de knecht van Sinterklaas zijn.

Scherven A. Mok
27 augustus 2008, 19:37
roede = faches

piraat
27 augustus 2008, 23:58
Idd, de tijd van de paarse tuinbroeken is gelukkig voorbij. En de meeste vrouwen willen gewoon kinderen krijgen en moeder zijn.
Laat Zwarte Piet nou maar gewoon de knecht van Sinterklaas zijn.
Mischien willen ze gewoon de rollen omkeren in feite: Sinterklaas moet een zwarte worden, of een tulband + baard-moslim, met een Witte (gecastreerde) Piet om hem te bedienen, en de zakken te dragen...

Elio di Supo
28 augustus 2008, 00:38
Mischien willen ze gewoon de rollen omkeren in feite: Sinterklaas moet een zwarte worden, of een tulband + baard-moslim, met een Witte (gecastreerde) Piet om hem te bedienen, en de zakken te dragen...

Ach, men moet zelfs niet zo ver gaan....als Zwarte Piet de Sint eens van de roede geeft en hem in de zak laat kruipen wordt de status quo weer hersteld. Alleen wordt het wat delicater om aan de kindjes dit staaltje van SM uit te leggen...

Jukes
29 augustus 2008, 08:13
Hoog tijd dat we een reeks wetten stemmen die toelaten dit soort nestbevuilers en volksverraders te straffen zoals het hoort.