PDA

View Full Version : Overeenkomsten Cyprus conflict met Georgie conflict


Turkse Nederlander
27 augustus 2008, 22:25
Ik zie wel wat overeenkomsten tussen deze conflicten. De Griekse nationalisten in Cyprus hadden een coup gepleegd en zochten aansluiting (enosis) bij Griekenland. Turkije viel daarop op grond van een verdrag het eiland binnen om de Turkse burgers te beschermen. Het verdrag was opgesteld door de Turken, Grieken en Engelsen en hield in dat een van de drie landen het land mochten binnenvallen indien de grondwet in gevaar zou komen. De Turks-Cyprioten hadden de Noord-Cypriotische staat opgericht en Turkije is het enige land dat dit ministaatje geaccepteerd heeft (net zoals Rusland het enige land is dat Abchazie geaccepteerd heeft).

Turkse Nederlander
27 augustus 2008, 22:32
Let op mensen. Dit is een openbare poll.

Elio di Supo
27 augustus 2008, 23:02
Kan u iets meer zeggen over de omstandigheden die voorafgingen aan de Turkse inval? Wie waren de oorspronkelijke bewoners van Cyprus, wat hadden de Griekse nationalisten voor met de Turkse minderheid, was een militair ingrijpen noodzakelijk; etc

Turkse Nederlander
27 augustus 2008, 23:11
Kan u iets meer zeggen over de omstandigheden die voorafgingen aan de Turkse inval? Wie waren de oorspronkelijke bewoners van Cyprus, wat hadden de Griekse nationalisten voor met de Turkse minderheid, was een militair ingrijpen noodzakelijk; etc

De Ottomaanse Turken hadden Cyprus in de vijftiende eeuw veroverd. Sindsdien leeft er ook een Turkse minderheid. De Grieken woonden daarvoor al op het eiland. Ik denk dat het veilig is te stellen dat zowel de Grieks-Cyprioten als de Turks-Cyprioten de autochtone bewoners van het eiland zijn.

In de 19e eeuw hadden de Turken Cyprus aan Engeland geleend in ruil voor hulp bij de Krimoorlogen. Na de eerste wereldoorlog besloot Engeland het eiland niet meer terug te geven aan de Turken. Na de tweede wereldoorlog werd besloten tot onafhankelijkheid van het eiland. Er werd voor een opzet gekozen waarin beide volkeren het eiland konden besturen en dat de rechten van de volkeren gewaarborgd werd. In de jaren 60 braken er hevige gevechten uit waarvan de Turken het slachtoffer werden. De orde werd iedere keer weer hersteld. Dit baarde Turkije grote zorgen. Toen de Griekse nationalisten de coup pleegden zagen de Turken zich genoodzaakt in te grijpen.

Elio di Supo
27 augustus 2008, 23:36
Ik denk dat het hierbij van belang is waarom na WO II werd besloten tot onafhankelijkheid. Dit omwille van de soevereiniteit van Cyprus. Ik ben het met je eens dat er een voldoende garantie had moeten zijn om de rechten van de Turkse minderheid te respecteren. Eventueel onder een VN-mandaat.

Maar ik denk dat deze situatie niet te vergelijken valt met Abchazie waar de oorspronkelijke bevolking streeft naar autonomie en er zich in Abchazie zelf geen minderhedenprobleem voordoet. Mss valt het nog eerder te vergelijken met Kosovo waar door omstandigheden naast de oorspronkelijk Servische bevolking zich geleidelijk meer Albanezen begonnen te vestigen. Niet na een verovering weliswaar maar geleidelijke instroom van migranten. Ik was dan ook voorstander van een vrijwaring van de rechten van de Kosovaarse Albanezen maar de afscheuring van Kosovo was voor mij een stap te ver.

Dus ja voor autonomie van Abchazie en Zuid-Ossetie
en neen voor autonomie van Kosovo en Noord-Cyprus

Elio di Supo
27 augustus 2008, 23:36
Ik denk dat het hierbij van belang is waarom na WO II werd besloten tot onafhankelijkheid. Dit omwille van de soevereiniteit van Cyprus. Ik ben het met je eens dat er een voldoende garantie had moeten zijn om de rechten van de Turkse minderheid te respecteren. Eventueel onder een VN-mandaat.

Maar ik denk dat deze situatie niet te vergelijken valt met Abchazie waar de oorspronkelijke bevolking streeft naar autonomie en er zich in Abchazie zelf geen minderhedenprobleem voordoet. Mss valt het nog eerder te vergelijken met Kosovo waar door omstandigheden naast de oorspronkelijk Servische bevolking zich geleidelijk meer Albanezen begonnen te vestigen. Niet na een verovering weliswaar maar geleidelijke instroom van migranten. Ik was dan ook voorstander van een vrijwaring van de rechten van de Kosovaarse Albanezen maar de afscheuring van Kosovo was voor mij een stap te ver.

Dus ja voor autonomie van Abchazie en Zuid-Ossetie
en neen voor autonomie van Kosovo en Noord-Cyprus

Jozef Ostyn
28 augustus 2008, 08:14
Noord-Cyprus is een Turkse marionettenstaat in het leven geroepen en in stand gehouden door het Turkse leger, net zoals Zuid-Ossetië en Abchazië Russische marionettenstaten zijn, in het leven geroepen en in stand gehouden door het Russische leger.
Ook Kosovo is een in mijn eigen volkomen niet-legitieme creatie, in het leven geroepen en in stand gehouden door een buitenlandse troepenmacht.

BenIsaac
28 augustus 2008, 11:19
Ik stem alvast voor een Grieks-Cyprus en en Turks-Cyprus, laat ze een referendum houden over hoe zij geregeerd willen worden.