PDA

View Full Version : Mogen fietsers op het voetpad fietsen ?


goodwill
28 augustus 2008, 09:07
Ik heb wat vraagjes rond fietsers en voetpaden.
Vaak wordt men bijna omver gereden door fietsers op het voetpad. Ik stel mij de vraag of ze dit wettelijk wel mogen om op het voetpad te fietsen.


Ten eerste:
Mogen fietsers volgens het politiereglement/wet op het voetpad fietsen?
- nee, het is verboden
- ja, het mag altijd
- het mag enkel als er geen fietpad is

Wat is volgens jullie toegelaten door de wet ?

Ten tweede:
Mogen fietsers van jullie op het voetpad fietsen ?
- ja, altijd
- nee, nooit
- alleen als er geen fietspad is
Wat vinden jullie ?

vlijmscherp
28 augustus 2008, 09:08
volgens mij mogen ze niet op het voetpad rijden, nooit dus. kleine kinderen mss wel, dat weet ik niet goed.

persoonlijk vind ik dat ze nooit op het voetpad mogen rijden, veel te gevaarlijk. met als uitzondering kleine kinderen dan.

joenk
28 augustus 2008, 09:18
Of een kind op het voetpad mag fietsen hangt van verschillende factoren af: de leeftijd van het kind, de grootte van de wielen van de fiets, en of het kind binnen of buiten de bebouwde kom fietst.

Fietsers jonger dan 9 jaar mogen altijd op het voetpad en de verhoogde bermen rijden op voorwaarde dat de wielen een diameter hebben van ten hoogste 50 cm, banden niet inbegrepen. Ze mogen de andere weggebruikers daarbij wel niet in gevaar brengen. Ze rijden dus best niet te snel en moeten in staat zijn om te remmen als er plots een hindernis opduikt.

Voor oudere kinderen gelden dezelfde regels als voor volwassenen. Als er een bruikbaar fietspad is, moeten de fietsers het gebruiken. Is er geen fietspad, dan moeten ze rechts op de rijbaan fietsen. Binnen de bebouwde kom mogen ze ook de gelijkgrondse bermen en parkeerzones rechts in de rijrichting gebruiken. Buiten de bebouwde kom mogen de fietsers ook op de voetpaden en verhoogde bermen aan de rechterkant rijden. De parkeerstroken en bermen moeten dan wel over een langere afstand vrij zijn. Zoniet zouden de fietsers tussen de obstakels moeten zigzaggen, wat erg gevaarlijk is.

bron:http://www.uitweg.be/nummer-58/uitweg58_109.html (+een hele rist verkeersborden met uitleg)

Volgens mij is dit behoorlijke wetgeving en zie niet direct een punt waar het verbeterd / veranderd kan / moet worden.

Duvelke
28 augustus 2008, 09:46
fietsers mogen bij mijn weten niet fietsen op het voetpad, net als auto's niet mogen rijden op het fietspad

freespirit
28 augustus 2008, 09:47
Ik dacht dat kinderen tot 10 jaar op het voetpad mochten fietsen, maar blijkbaar is het maar tot max. 8 jaar. Hiermee heb ik weinig of geen problemen, daar deze kinderen zich toch vaak onder (volwassen) begeleiding op de openbare weg begeven en meestal niet met een rotvaart over het voetpad crossen. Volwassenen die over het voetpad rijden, en sowieso de andere weggebruikers in gevaar brengen, zijn uiteraard uit den boze.

Ik denk ook niet dat de wetgeving in deze echt moet veranderen, wel moet deze kenbaar gemaakt worden aan al die volwassen, en vooral jeugdigen, die denken dat ze met de fiets alles mogen, ze onvoorwaardelijke voorrang hebben en het voetpad van hen is omdat ze toch gelden als 'zwakke weggebruiker'. Vooral bij middelbare scholieren (12-18 jaar) stellen zich hier problemen, jongere kinderen rijden vaak onder begeleiding van (hopelijk) verantwoordelijke ouders, helaas vele uitzonderingen niet te na gesproken (heb al hele gezinnen voorrangen van links zien nemen en voetgangers uit hun sokken zien rijden !) en volwassenen zullen minder in groep de rest van het wegverkeer (al dan niet onbewust) terorriseren.

Zoals gezegd denken vele jongeren, pubers zal ik ze noemen, dat ze zich in het verkeer alles kunnen permitteren: door met vijf naast elkaar te fietsen auto's en openbaar vervoer ophouden, voetgangers op het voetpad omver rijden, rode lichten gelden vaak niet voor hen, voorrang van links is hun recht, autospiegels ramen bij een verkeersopstopping, ... Ik ben zelf helemaal geen fanatieke autobestuurder en heb er zelfs geen, maar ik vind het overigens ook straf dat autobestuurders vaak alle zonden van Israël krijgen toebedeeld inzake verkeersongevallen en onveilige situaties. De keren dat ik toch met een wagen rijd, ben ik telkens verbouwereerd wanneer er weereens een troepje jongeren in de verkeerde rijrichting uit een eenrichtingsstraat komt geracet en dan nog liefst in het pikkedonker, zwart gekleed en uiteraard zonder fietsverlichting ('dat is toch zo vermoeiend trappen, meneer'). Vaak heeft dit jeugdig geweld, wanneer het bijna tot een botsing komt, dan nog de arrogantie om uit te varen tegen me dat het mijn schuld is en 'dat ze wel overreden hadden kunnen worden'. Ik hoop dat dit nooit effectief gebeurd, maar in geval van ongeval vrees ik dat de instanties ook automatisch met een beschuldigende vinger naar de autobestuurder (ik dus in dit geval) zullen wijzen, want zij (de jongeren) zijn ipse facto de 'zwakke weggebruikers'.

Fietsers die de wegcode respecteren, ik fiets zelf ook zeer regelmatig, daar heb ik het grootste respect voor en als ik met een auto rijdt stop ik daar ook gaarne voor aan oversteekplaatsen en ik probeer steeds rekening met hen te houden. Maar helaas is er een aanzienlijk deel van de fietsende bevolking die lak hebben aan eender welk verkeersreglement. Vaak nog met een arrogante (en zichtbare) ondertoon. Niet alleen 'verantwoorde' chauffeurs, maar ook voetgangers kunnen hiervan de pineut worden. Ook van fietsers op leeftijd, ja. Ben zelf zo al twee keren (letterlijk) van het voetpad gereden omdat de dames het nodig vonden over het voetpad te scheuren. Een keer een zware slag tegen mijn schouder gehad, bijna uit de kom, waarna ik het verwijt van de dame (van vermoedelijk rond de vijftig) in kwestie kreeg dat ik maar niet als voetganger plots op het voetpad moest opschuiven, daarna was de dame als de hazewind weggefietst. Dit maar om aan te tonen dat er ook voor de 'rijperen' nog wat verkeers(her)opvoeding mag worden gegeven. Ik mag er vervolgens ook niet aan denken wat er zou gebeuren, en wie de schuld zou krijgen, indien een auto uit een keldergarage (zoals er in mijn buurt veel zijn) komt gereden en ondertussen een voorbijzoevende fietser van het voetpad maait, omdat hij deze niet kon zien aankomen.

Conclusie: de wegcode is hieromtrent, zeker naar 'Belgische' normen, vrij behoorlijk. De kennis en de toepassing ervan echter erbarmelijk. Dus is er nog veel werk aan de winkel !

circe
28 augustus 2008, 09:48
volgens mij mogen ze niet op het voetpad rijden, nooit dus. kleine kinderen mss wel, dat weet ik niet goed.

persoonlijk vind ik dat ze nooit op het voetpad mogen rijden, veel te gevaarlijk. met als uitzondering kleine kinderen dan.

kinderen onder de 10 jaar mogen altijd op het voetpad rijden. Op de baan zou dit te riskant zijn.
In geval er een apart fietspad ligt heb ik wel mijn twijfels.

Als het onder de 8 is zoals Freespirit schrijft, dan hebben de mijnen twee jaar in overtreding gefietst!

En ja, door de fietser het statuut "zwakke weggebruiker is altijd in zijn recht" te geven doen sommigen halsbrekende toeren.

Waar ik dus wel verandering in wou zien is het terug invoeren van het afslagsysteem (linkerarm strekken bij links afslaan, rechterarm bij rechts afslaan). Blijkbaar is dat afgeschaft omdat je je stuur met beide handen moet vasthouden.
Als men het dan veiliger vindt dat fietsers ZONDER ACHTEROMKIJKEN ineens vlak voor je auto links afslaan, tja....

vlijmscherp
28 augustus 2008, 09:50
dus buiten de bebouwde kom mag je wel op het voetpad rijden?

circe
28 augustus 2008, 09:52
dus buiten de bebouwde kom mag je wel op het voetpad rijden?

wie schrijft dat? en waar?

joenk
28 augustus 2008, 10:14
Voor oudere kinderen gelden dezelfde regels als voor volwassenen. Als er een bruikbaar fietspad is, moeten de fietsers het gebruiken. Is er geen fietspad, dan moeten ze rechts op de rijbaan fietsen. Binnen de bebouwde kom mogen ze ook de gelijkgrondse bermen en parkeerzones rechts in de rijrichting gebruiken. Buiten de bebouwde kom mogen de fietsers ook op de voetpaden en verhoogde bermen aan de rechterkant rijden. De parkeerstroken en bermen moeten dan wel over een langere afstand vrij zijn. Zoniet zouden de fietsers tussen de obstakels moeten zigzaggen, wat erg gevaarlijk is.

bron:http://www.uitweg.be/nummer-58/uitweg58_109.html (+een hele rist verkeersborden met uitleg)

vlijmscherp
28 augustus 2008, 10:18
wie schrijft dat? en waar?

Buiten de bebouwde kom mogen de fietsers ook op de voetpaden en verhoogde bermen aan de rechterkant rijden.

volgens die bron van joenk hé....

circe
28 augustus 2008, 10:24
thx. had ik gemist. en bovendien wist ik het niet.

joenk
28 augustus 2008, 10:26
Ik ga de discussie eens over een andere boeg gooien.

Wat vinden jullie van oudere fietsers (70+)? Deze zijn dikwijls angstig in het verkeer en hinderen daardoor dikwijls andere weggebuikers. M.i. mogen deze mensen gerust op het voetpad fietsen (iets wat nu verboden is) daar ze meestal toch tegen een gezapig tempo fietsen.
De reden waarom ik dit vraag is omdat ik dikwijls meemaak dat oudere personen van hun fiets stappen als ze bij een kruispunt komen, zelfs als er geen verkeer aankomt. Ook wanneer er toch verkeer aan komt en de oudere wel voorrang heeft stappen ze dikwijls af. Deze handeling is echter zeer hinderlijk voor achterliggend en aankomend verkeer. Daarom zou het m.i. logisch zijn dat deze mensen op het voetpad rijden en altijd afstappen aan kruispunten, om dan het kruispunt over te steken met de fiets aan de hand.

vlijmscherp
28 augustus 2008, 10:27
thx. had ik gemist. en bovendien wist ik het niet.

ik wist het ook niet ;-)

AdrianHealey
28 augustus 2008, 10:28
Ik fiets op het voetpad als ik dat veiliger vind. Ik word zelf veel liever als voetganger omvergereden door een fietser dan als fietser door een auto.

freespirit
28 augustus 2008, 10:34
Ik ga de discussie eens over een andere boeg gooien.

Wat vinden jullie van oudere fietsers (70+)? Deze zijn dikwijls angstig in het verkeer en hinderen daardoor dikwijls andere weggebuikers. M.i. mogen deze mensen gerust op het voetpad fietsen (iets wat nu verboden is) daar ze meestal toch tegen een gezapig tempo fietsen.
De reden waarom ik dit vraag is omdat ik dikwijls meemaak dat oudere personen van hun fiets stappen als ze bij een kruispunt komen, zelfs als er geen verkeer aankomt. Ook wanneer er toch verkeer aan komt en de oudere wel voorrang heeft stappen ze dikwijls af. Deze handeling is echter zeer hinderlijk voor achterliggend en aankomend verkeer. Daarom zou het m.i. logisch zijn dat deze mensen op het voetpad rijden en altijd afstappen aan kruispunten, om dan over het kruispunt over te steken met de fiets aan de hand.

Net als met de wagen, kunnen oudere mensen vaak op de fiets zeer onzeker uit de hoek (letterlijk en figuurlijk !) komen. Toch zou een toelating geven om op het voetpad te fietsen weinig zoden aan de dijk brengen, wel integendeel. Ook hier gaan zulke mensen 'onzeker' worden, bijvoorbeeld onverantwoord zigzaggen over het voetpad om toch maar die ene voetganger onderweg te ontwijken, waardoor ze andere voetgangers, zichzelf en misschien ook wel uitstappende mensen uit auto's in gevaar brengen. Is men echt onzeker in het verkeer, heeft men nu de mogelijkheid om met de fiets aan de hand een stuk over het voetpad te wandelen en over te steken. Het is en blijft controversieel en krijgt veel tegenkanting, maar waarom bijvoorbeeld geen 65 of 70 + ers niet om de twee jaar een fysieke en psychologische test laten doen of ze nog in staat zijn met de fiets (of de wagen) rond te rijden. Anders kunnen ze, door (excusez het platte woord) seniliteit of (beginnende) dementie, de andere weggebruikers in gevaar brengen. En ja, het klinkt misschien grof en onverdraagzaam, maar oudere mensen die te onzeker zijn en het in hun broek doen in het drukke verkeer de dag van vandaag, bergen hun fiets (of wagen) beter op en maken gebruik van het goed uitgebouwd openbaar vervoer. Dit is overigens gratis, De Lijn althans, voor de 65+ ers onder ons.

Tavek
28 augustus 2008, 10:40
Ik fiets op het voetpad als ik dat veiliger vind. Ik word zelf veel liever als voetganger omvergereden door een fietser dan als fietser door een auto.

Idem, met onze fantastische fietspaden is het zelfs noodzakelijk om op het voetpad te rijden op sommige wegen.

freespirit
28 augustus 2008, 10:41
Ik fiets op het voetpad als ik dat veiliger vind. Ik word zelf veel liever als voetganger omvergereden door een fietser dan als fietser door een auto.

Dat is een nogal asociale en egoïstische redenering: door mensen als u loop ik als 'frequent' voetganger gevaar, omdat jij het veiliger acht te zigzaggen tussen onberekenbare voetgangers, die geen achteruitkijk of zijspiegels op hun gezicht hebben, dan relatief veilig langs rechts langs de kant van de baan te fietsen. Overal fietspaden is natuurlijk ideaal, maar dit is helaas niet voor morgen en soms is dit gewoonweg onmogelijk. Bij drukke kruispunten of oversteekplaatsen heb je altijd het goede recht om eventjes met de fiets aan de hand over het voetpad te gaan. Maar ja, dat kost op een ritje een paar minuten extra uiteraard, en net zoals voor de meeste automobilisten is ook voor de gehaaste fietsers 'time is money'. Overigens staat dat ook niet 'stoer'. Ik hoop oprecht dat je NIET gegrepen wordt door een auto die uit zijn garage komt en die je met je relatief hoge snelheid niet kon zien aankomen. Maar als je zo verder doet loop je zelf veroorzaakte risico's.

vlijmscherp
28 augustus 2008, 10:44
wij zoeken altijd de fietspaden op, of toch wegen die minder druk zijn. zoveel mogelijk langs de dijk van de Schelde fietsen, véél veiliger dan via de gewone wegen.

joenk
28 augustus 2008, 10:47
Bij drukke kruispunten of oversteekplaatsen heb je altijd het goede recht om eventjes met de fiets aan de hand over het voetpad te gaan.

Je vergeet dat het met de fiets dikwijls niet mogelijk is 'snel even op het voetpad' te gaan omdat de verhoging dikwijls te hoog is. dan blijft men met hetzelfde probleem zitten: men moet afstappen op de rijbaan om op die manier je fiets zonder kapote wielen op het voetpad te krijgen.

Tavek
28 augustus 2008, 12:06
Conclusie: de fietspaden in Vlaanderen (Wallonie is al helemaal een ramp) zijn nog steeds niet wat ze moeten zijn.

Zwitser
28 augustus 2008, 12:38
Ik fiets op het voetpad als ik dat veiliger vind. Ik word zelf veel liever als voetganger omvergereden door een fietser dan als fietser door een auto.

Fietsen op het voetpad (en zelfs de meeste fietspaden) is niet veiliger dan op de weg fietsen. Het is zelfs onveiliger in vele gevallen. Zo zijn de in Vlaanderen veel voorkomende aanliggende fietsstroken op rotondes levensgevaarlijk voor fietsers.

Fietser worden vrijwel nooit door auto's van achteren aangereden. Een automobilist weet echt wel wat hij voor zich heeft. Fietsers worden aangereden als de automobilist hen hiet gezien heeft. Typisch zijn de dode hoek ongevallen, je bent veiliger voor een vrachtauto dan er naast.
Fietsen op een voetpad of fietspad zorgt er voor dat je minder opvalt voor de automobilist, en dat verhoogd de kans op een aanrijding als die automobilist opeens rechts wil, en jou niet gezien heeft.

Het veiligst ben je als fietser als je goed zichtbaar op de rijbaan rijdt. Ikzelf rijd meestal ongeveer een meter van de rechterkant. Zo kan een autobestuurder mijn goed zien, en is hij verplicht om mij als een volwaardige medeweggebruiker te behandelen. Als er een fietsstrook ligt dan gebruik ik die enkel als ik ook zonder die fietsstrook op die plek zou rijden. Op rotondes pak ik altijd het midden van de baan, tenzij er een echt vrijliggend fietspad ligt.

circe
28 augustus 2008, 13:10
Het veiligst ben je als fietser als je goed zichtbaar op de rijbaan rijdt. Ikzelf rijd meestal ongeveer een meter van de rechterkant. Zo kan een autobestuurder mijn goed zien, en is hij verplicht om mij als een volwaardige medeweggebruiker te behandelen. Als er een fietsstrook ligt dan gebruik ik die enkel als ik ook zonder die fietsstrook op die plek zou rijden. Op rotondes pak ik altijd het midden van de baan, tenzij er een echt vrijliggend fietspad ligt.

oooo jij bent dat die altijd vlak voor mijn auto op het midden van de baan blijft fietsen, zodat ik tegen 10km/h. door de statiestraat moet autowandelen?

Anna List
28 augustus 2008, 13:19
Ik ga de discussie eens over een andere boeg gooien.

Wat vinden jullie van oudere fietsers (70+)? Deze zijn dikwijls angstig in het verkeer en hinderen daardoor dikwijls andere weggebuikers. M.i. mogen deze mensen gerust op het voetpad fietsen (iets wat nu verboden is) daar ze meestal toch tegen een gezapig tempo fietsen.
De reden waarom ik dit vraag is omdat ik dikwijls meemaak dat oudere personen van hun fiets stappen als ze bij een kruispunt komen, zelfs als er geen verkeer aankomt. Ook wanneer er toch verkeer aan komt en de oudere wel voorrang heeft stappen ze dikwijls af. Deze handeling is echter zeer hinderlijk voor achterliggend en aankomend verkeer. Daarom zou het m.i. logisch zijn dat deze mensen op het voetpad rijden en altijd afstappen aan kruispunten, om dan het kruispunt over te steken met de fiets aan de hand.

euthanaseren voor ze aan een kruispunt zijn.

cor
28 augustus 2008, 13:38
oooo jij bent dat die altijd vlak voor mijn auto op het midden van de baan blijft fietsen, zodat ik tegen 10km/h. door de statiestraat moet autowandelen?
Nee, dat ben ik. :twisted:

Zwitser
28 augustus 2008, 14:05
oooo jij bent dat die altijd vlak voor mijn auto op het midden van de baan blijft fietsen, zodat ik tegen 10km/h. door de statiestraat moet autowandelen?

In de stad zijn het eerder de auto's die mij verplichten langzamer te rijden dan omgekeerd. Ik haal vlot 35 op mijn fiets.

vlijmscherp
28 augustus 2008, 14:12
In de stad zijn het eerder de auto's die mij verplichten langzamer te rijden dan omgekeerd. Ik haal vlot 35 op mijn fiets.

35? 8O

dan ben jij een wielerterrorist zeker?? hmmm, toerist natuurlijk ;-)

Scherven A. Mok
28 augustus 2008, 14:15
Auto's mogen nog tegen tien per uur op het voetpad. De straat is voor fietsers en voetgangers.

circe
28 augustus 2008, 14:16
In de stad zijn het eerder de auto's die mij verplichten langzamer te rijden dan omgekeerd. Ik haal vlot 35 op mijn fiets.

ha! dan zijt gij het zeker!

ik ben er als één van de weinige automobilisten ooit in geslaagd om aangereden te worden door zo'n wielertoerist: ik stond stil, hij had naar rechts gekeken om te zien of er geen auto aankwam en botste vierkant op mijn motorkap.

Fietsers hé!

goodwill
28 augustus 2008, 14:19
ik zie dat de discussie loskomt.

ik ga nog twee punten toevoegen.

- kan je een fietser aanspreken en zeggen dat hij op straat moet fietsen? Of zijn het onze zaken niet / is dit te gevaarlijk en dus een taak voor de politie ?

- scheiding voetpad en fietspad:
Op de heraangelegde Astrid-plein in Antwerpen (voor het Centraal Staion) gebeuren vaak botsingen tussen voetgangers en fietsers. De scheiding op de grijze stenen bestaat uit zilverkleurige plaatjes, dus bijna onzichtbaar en dus vaak ertoe leidend dat men op elkaars deel van de weg komt.
Zou men geen duidleijke plaatjes of stenen moeten gebruiken , vb in een duidelijke kleur zoals rood ? De mensen zullen duidelijk zien waar ze stappen/fietsen.

Freddie
28 augustus 2008, 14:20
Wie als auto/vrachtwagenbestuurder kent het verschil tussen de fietspaden die de rijweg kruisen? Er zijn nl. 2 soorten markeringen voor die fietsoversteekplaatsen.

Freddie
28 augustus 2008, 14:21
Wie als auto/vrachtwagenbestuurder kent het verschil tussen de fietspaden die de rijweg kruisen? Er zijn nl. 2 soorten markeringen voor die fietsoversteekplaatsen.

circe
28 augustus 2008, 14:29
Op de heraangelegde Astrid-plein in Antwerpen (voor het Centraal Staion) gebeuren vaak botsingen tussen voetgangers en fietsers. De scheiding op de grijze stenen bestaat uit zilverkleurige plaatjes, dus bijna onzichtbaar en dus vaak ertoe leidend dat men op elkaars deel van de weg komt.

zoiets noemen ze bij ons: "fietssuggestiestroken"! ze moéten er niet op fietsen, er wordt enkel gesuggereerd dat ze daar zouden moeten fietsen, in realiteit fietsen ze gewoon midden op de straat.

freespirit
28 augustus 2008, 14:39
ik zie dat de discussie loskomt.

ik ga nog twee punten toevoegen.

- kan je een fietser aanspreken en zeggen dat hij op straat moet fietsen? Of zijn het onze zaken niet / is dit te gevaarlijk en dus een taak voor de politie ?

- scheiding voetpad en fietspad:
Op de heraangelegde Astrid-plein in Antwerpen (voor het Centraal Staion) gebeuren vaak botsingen tussen voetgangers en fietsers. De scheiding op de grijze stenen bestaat uit zilverkleurige plaatjes, dus bijna onzichtbaar en dus vaak ertoe leidend dat men op elkaars deel van de weg komt.
Zou men geen duidleijke plaatjes of stenen moeten gebruiken , vb in een duidelijke kleur zoals rood ? De mensen zullen duidelijk zien waar ze stappen/fietsen.

Eerst en vooral: de heraanleg van het Antwerpse Astridplein is een totaal fiasco geworden, niet alleen fietsers-voetgangers lopen elkaar voor de voeten, maar ook auto's en bussen, en vooral trams, bussen en voetgangers (al een paar keer met fatale gevolgen voor die laatsten). die fietsstroken met de plaatjes zijn ook mij totaal onduidelijk, maar ik denk niet dat het hier om fietsuggestiestroken gaat, maar om een zogezegd daadwerkelijk fietspad. Een totale afgang natuurlijk, het pad zorgt voor zeer veel verwarring. Komt er nog eens bij dat ze het fietspad op de Rooseveltplaats hebben aangelegd vlak bij de wachtplaatsen voor de passagiers van het openbaar vervoer (in plaats van aan de kant van de straat met de wagens) wat in de spits leidt tot 'spannende' taferelen van (bijna) botsingen tussen voetgangers en fietsers.

Ik heb de neiging om fietsers inderdaad op hun plichten te wijzen inzake het gebruik van het voetpad, maar meestal wordt dit idd niet in dank afgenomen. Sommigen worden zelfs regelrecht agressief en brullen dan dat ik mij op een ander moet gaan moeien. Ken iemand die slaag heeft gekregen omdat ze fietsers op het voetpad een opmerking heeft gegeven.

filosoof
28 augustus 2008, 14:41
dus buiten de bebouwde kom mag je wel op het voetpad rijden?Pfff, twee jaar geleden werd ik op de Meir in Antwerpen rond 18:00 van de sokken gereden door een fietser die fiks doorreed. De patrouillerende agenten hielpen me recht, maar hun walkie talkie nemen en de volgende patrouille waarschuwen om hem te onderscheppen was er niet bij. Ik neem aan dat dat dus toegelaten is. Enfin, ik kreeg gelukkig geen bekeuring: chance dus?

In de stad zijn het eerder de auto's die mij verplichten langzamer te rijden dan omgekeerd. Ik haal vlot 35 op mijn fiets.:-oWas jij soms die fietser op de Meir, ter hoogte van de Wapper?? Storen die voetgangers je ook zo erg als die autos? Of is dat minder, omdat voetgangers zachter zijn als je erop botst?:-(

circe
28 augustus 2008, 14:50
Freespirit: als ze die stroken "fietsSUGGESTIEstroken" noemen, dan denk ik niet dat ze verplicht zijn daarop te rijden.

Tavek
28 augustus 2008, 15:03
als ik moet kiezen tussen platgereden worden door een camion op slecht ingerichte wegen of op een voetpad rijden kies ik wel nr 2 hoor.

filosoof
28 augustus 2008, 15:03
zoiets noemen ze bij ons: "fietssuggestiestroken"! ze moéten er niet op fietsen, er wordt enkel gesuggereerd dat ze daar zouden moeten fietsen, in realiteit fietsen ze gewoon midden op de straat.Voetgangers worden voorlopig nog getolereerd op de voetpaden en in winkelwandelstraten. Voorlopig.

Scherven A. Mok
28 augustus 2008, 15:08
We zijn gewoon met teveel, er is te weinig plaats.

Anna List
28 augustus 2008, 15:10
voor elke fietser nen home trainer. t zal dan wel veiliger worden op straat

Scherven A. Mok
28 augustus 2008, 15:14
voor elke fietser nen home trainer. t zal dan wel veiliger worden op straat
en voor elke automobilist een gaskamer, nog veel veiliger

Zwitser
28 augustus 2008, 15:49
als ik moet kiezen tussen platgereden worden door een camion op slecht ingerichte wegen of op een voetpad rijden kies ik wel nr 2 hoor.

Als je op een voetpad rijd is de kans dat je door een camion platgereden wordt groter. Want op een gegeven moment zal je toch een weg kruisen (of rijd jij altijd hetzelfde blokje rond?), en een afslaande camion zal je veel minder snel zien als je op het voetpad rijd.

Wat je niet moet doen is rechts naast een rechtsafslaande camion rijden. Als ik niet weet wat de bestuurder gaat doen blijk ik er achter, of ik blijf er voor zorg er voor dat de bestuurder mij ziet en dwing hem achter mij te blijven.

piraat
28 augustus 2008, 15:59
fietsers mogen bij mijn weten niet fietsen op het voetpad, net als auto's niet mogen rijden op het fietspad
Mogen voetgangers op de autostrade wandelen ? Mogen fietsers op de autostrade fietsen ? Mogen auto's op het fietspad of het voetpad rijden ? In al deze gevallen : NEE. Fietsers mogen OOK niet op het voetpad rijden, mochten ze dat wel, zou het een fietspad zijn, en dan mogen de voetgangers daar niet lopen.

circe
28 augustus 2008, 15:59
stel je voor dat we nu nog allemaal met paard en kar zouden rijden!

dan reclameren ze nu over de benzinestankt! Woon maar eens langs de karrostrade met al die mest!

piraat
28 augustus 2008, 16:09
stel je voor dat we nu nog allemaal met paard en kar zouden rijden!

dan reclameren ze nu over de benzinestankt! Woon maar eens langs de karrostrade met al die mest!
Tegenwoordig zouden er dan ook nog een flink pak kamelen rondstappen. Stinkt dat ook zo, kamelemest ? Naar het schijnt gebruiken de bedouïnen dat voor hun schafpot op te koken...

circe
28 augustus 2008, 16:27
Tegenwoordig zouden er dan ook nog een flink pak kamelen rondstappen. Stinkt dat ook zo, kamelemest ? Naar het schijnt gebruiken de bedouïnen dat voor hun schafpot op te koken...


ha! maar dat zou dan weer energiebesparend kunnen zijn...

alleen, wat gaat Mieke vogels dan zeggen over al die rookpluimpjes op al die terrassen en in al die tuinen? Nu mogen we zelfs geen takske meer opstoken, laat staan elke dag een paar kamelenkeutels.

joenk
28 augustus 2008, 16:44
Ik passeer iedere dag langs het astridplein, en inderdaad, dat plein is een ramp. Het begint al als je het Centraal Station uitwandelt, bijna niemand wandelt daar op het daarvoor bestemde voetpad, maar wel op de rode stenen (= fietspad!). Erger wordt het wanneer je werkelijk OP het astridplein komt, om alles nog onduidelijker te maken wordt de rode steen vervangen door plaatjes die het fietspad markeren. Ik weet waar je daar moet wandelen omdat ik er toevallig iedere dag voorbij kom, maar mensen die daar niet dikwijls of voor de eerste keer komen zijn zich van geen kwaad bewust als ze op het fietspad begeven (wat je hen niet kwalijk kan nemen...).
Nu dacht ik in de krant gelezen te hebben dat ze die plaatjes gingen uitbreken (ik weet wel niet meer welke krant, ofwel de Morgen, het Nieuwsblad of de Gazet van Antwerpen). Wat het dan gaat worden? Geen idee, maar waarschijnlijk zal de toekomstige toestand weinig verschillen met de huidige...

circe
28 augustus 2008, 16:53
Nu dacht ik in de krant gelezen te hebben dat ze die plaatjes gingen uitbreken
ik heb de indruk dat het tegenwoordig standaard wordt om wegeniswerken gewoon elke keer DUBBEL uit te voeren.

Wie herinnert zich nog de aanleg van de gouden baan in Zwijndrecht? Ik geloof dat die DRIE maal werd heraangelegd. Op den duur hadden de winkeliers een bord aan hun raam hangen: "volgende keer graag parket."

In diezelfde gemeente werd er iets van blauwe steen gebruikt op de voetpaden van de winkelstraat: spiegelglad bij regen (wéten die architecten dat dan niet? of wordt er enkel naar het esthetische gekeken?) helemaal uitgebroken en heraangelegd.

en nu het Astridplein ook al opnieuw. De Groenplaats is voor zover ik me herinner ook al eens heraangepast, of was dat de Meir?

Karma
28 augustus 2008, 20:45
Net als met de wagen, kunnen oudere mensen vaak op de fiets zeer onzeker uit de hoek (letterlijk en figuurlijk !) komen. Toch zou een toelating geven om op het voetpad te fietsen weinig zoden aan de dijk brengen, wel integendeel. Ook hier gaan zulke mensen 'onzeker' worden, bijvoorbeeld onverantwoord zigzaggen over het voetpad om toch maar die ene voetganger onderweg te ontwijken, waardoor ze andere voetgangers, zichzelf en misschien ook wel uitstappende mensen uit auto's in gevaar brengen. Is men echt onzeker in het verkeer, heeft men nu de mogelijkheid om met de fiets aan de hand een stuk over het voetpad te wandelen en over te steken. Het is en blijft controversieel en krijgt veel tegenkanting, maar waarom bijvoorbeeld geen 65 of 70 + ers niet om de twee jaar een fysieke en psychologische test laten doen of ze nog in staat zijn met de fiets (of de wagen) rond te rijden. Anders kunnen ze, door (excusez het platte woord) seniliteit of (beginnende) dementie, de andere weggebruikers in gevaar brengen. En ja, het klinkt misschien grof en onverdraagzaam, maar oudere mensen die te onzeker zijn en het in hun broek doen in het drukke verkeer de dag van vandaag, bergen hun fiets (of wagen) beter op en maken gebruik van het goed uitgebouwd openbaar vervoer. Dit is overigens gratis, De Lijn althans, voor de 65+ ers onder ons.Neem 't mij niet kwalijk maar het zijn meestal niet die "oudere" fietsers die de weg onveilig maken maar wel de jonge fietsers die denken (en handelen) alsof de weg nog alleen voor hen bestaat. Oudere fietsers hebben doorgaans nog een bepaalde discipline op de weg.

cor
29 augustus 2008, 08:58
en nu het Astridplein ook al opnieuw. De Groenplaats is voor zover ik me herinner ook al eens heraangepast, of was dat de Meir?
Allebei, en de Keizerlei.

pibo®
29 augustus 2008, 09:16
Mogen voetgangers op de autostrade wandelen ? Mogen fietsers op de autostrade fietsen ? Mogen auto's op het fietspad of het voetpad rijden ? In al deze gevallen : NEE. Fietsers mogen OOK niet op het voetpad rijden, mochten ze dat wel, zou het een fietspad zijn, en dan mogen de voetgangers daar niet lopen.
als er geen fietspad is of het is een te slechte staat dan twijfel ik niet om op het voetpad te rijden ........... gelijk vele met de auto gas geven zijn fietspaden levensgevaarlijk , ben op 2 jaar fietsen al enkele keren omver gereden ( volledig in men recht ) en nog meer juist niet omver gereden



veel automobilisten zien niet naar fietsers , zelfs aan het type wagen kan je al véél zien

pibo®
29 augustus 2008, 09:17
en voor elke automobilist een gaskamer, nog veel veiliger


elke wagen begrenzen tot 40 km/h zou al een schoon ding zijn !

maf
29 augustus 2008, 10:35
Mogen fietsers op het voetpad fietsen ?

Neen, alleen auto's mogen op het voetpad fietsen.

Zwitser
29 augustus 2008, 11:17
ben op 2 jaar fietsen al enkele keren omver gereden ( volledig in men recht ) en nog meer juist niet omver gereden


En hoe dikwijls was dat door een auto die in dezelfde richting reed als jij?

King of beggars and fleas
29 augustus 2008, 12:37
de facteur fietst op het voetpad maar strikt genomen mag hij dat ook niet - ttz er is geen enkele regelgeving die hem dit privilege verleent - idem met rijden zonder licht

dit kan wel eens problemen geven met de verzekering trouwens in geval van een ongeluk - zijn werk dwingt hem dus eigenlijk om zichzelf in overtreding te brengen - in een situatie waarbij hij in geval van een ongeluk zowieso in fout is.

een degelijk bestuur van de post zou trouwens van de overheid aanpassing eisen vd wetgeving op dit vlak - maar in zo n stinkend rood nest is respect voor het individu; voor hun werknemers, net zoals in de voormalige ussr totaal onbestaande