PDA

View Full Version : Nepkaas - de ware aard van het kapitalisme


C2C
28 augustus 2008, 16:01
De meeste mensen met enig historisch inzicht beseffen dat het kapitalisme principieel een fake economisch systeem is, gebaseerd op ordinair boerenbedrog.

Bijvoorbeeld, de waarde die dat systeem hecht aan essentiële aspecten van het leven - zoals sociale banden, geluk, cultuur, een leefbaar milieu - , is nihil. Het kapitalisme vervangt die essentiële, universele streefdoelen van de mensheid, door valse substituten.

Dat kapitalisme is er met geweld in geslaagd onze maatschappelijke en zelfs psychische structuren te veranderen, zodat "consumenten" vandaag zelfs verlangen naar nepgoederen, nepdiensten en nepwaarden.

Een prachtig voorbeeld daarvan is dat van de nep-kaas, waarover vanavond een reportage op TV zal te zien zijn.

Het kapitalisme smeert al jaren namaak-kaas op allerlei producten, zoals pizzas, cheeseburgers, moussaka of lasagna. Mensen denken dat ze kaas eten, want het lijkt er van ver een beetje op en het staat ook zo op de verpakking, maar in feite gaat het om een waardeloos product op basis van zetmeel, biopolymeren en smaakstoffen.

De consument wordt bedrogen, maar vindt dat niet zo erg, want hij heeft geleerd te denken dat hij voor weinig geld iets waardevols kan krijgen (bijvoorbeeld pizza met échte kaas), en als dat niet zo is, dan krijgt hij tenminste een virtueel vervangmiddel (namelijk het merk, en het beeld dat hij via de reclame meekrijgt).

Uiteraard gaat de kapitalist met de winst lopen. Bedrog is de essentie van het systeem, de ware motor van de winst.

Zeker kijken dus, vanavond, naar: KEURINGSDIENST VAN WAARDE ONTDEKT KAASFRAUDE - Nepkaas in 'kaasproducten', cheeseburgers en pizza's:

http://www.rvu.nl/kvw/



PS: voor de snuggeren onder ons - wat we vandaag nodig hebben zijn nep-kapitalisten. Infiltranten die het systeem binnensluipen, zich voordoen als kapitalist, en zo de ware, vege aard van het beest tentoonstellen.

Een beetje zoals de fantastische Yes Men, die een der meest geslaagde acties ooit voerden om het kapitalisme tentoon te stellen. Hun befaamde Union Carbide - Bhopal stunt op BBC World:

http://www.youtube.com/watch?v=LiWlvBro9eI

Briljant.

Scherven A. Mok
28 augustus 2008, 16:11
Kaas, Lijmen, Het been, .........

Mitgard
28 augustus 2008, 16:19
elkaar proberen te belazeren en hopen dat ze het te laat ontdekken.

de essentie van de vrije markt.

Flippend Rund
28 augustus 2008, 16:41
Als je het verschil niet proeft, dan verdien je niet van iets beters te vreten.

netslet
28 augustus 2008, 16:43
Als je het verschil niet proeft, dan verdien je niet van iets beters te vreten.

wtf?

Ben je nu ordinaire fraude aan het goedpraten?

Flippend Rund
28 augustus 2008, 16:48
wtf?

Ben je nu ordinaire fraude aan het goedpraten?

Bucht-voeding blijkt vol bucht te zitten. Waw, grote verrassing. Wie had dat nu durven denken.

netslet
28 augustus 2008, 16:56
Bucht-voeding blijkt vol bucht te zitten. Waw, grote verrassing. Wie had dat nu durven denken.

En dan? Het werd verkocht als niet-bucht-voeding he.

Als een autoverkoper u morgen een auto met dubbele airbags verkoopt en daarna heb je er een accident mee voor waardoor je vrouw (passagier) sterft, dan heb je ook geen been meer om op te staan. Dan moet ge ook niet gaan zagen bij de autoverkoper.

Ah neen, ge had maar moeten controleren of er wel een airbag in de auto aanwezig was.

Volgens mij zijt gij echt nen toffen mens.

C2C
28 augustus 2008, 17:56
Bucht-voeding blijkt vol bucht te zitten. Waw, grote verrassing. Wie had dat nu durven denken.

Inderdaad, zo ver is het gekomen. Niemand durft nog denken. Er wordt enkel geslikt. Dat is nu net het probleem.

Elio di Supo
28 augustus 2008, 18:05
Als u die uitzending van Panorama heeft gezien over de namaak-industrie; dan zal u vast dat stuk over de nep-eieren hebben gezien.

kelt
28 augustus 2008, 18:14
wtf?

Ben je nu ordinaire fraude aan het goedpraten?

Als ik het goed begrijp is het juridisch gezien niet eens fraude.Wie leest tenslotte dat inhoudstabelletje op de verpakking,hoeveel "fastfooders" kunnen eigenlijk rekenen en tellen.(en in dat tabelletje zal vermoedelijk staan dat die kaas slechts in microscopische hoeveelheden aanwezig is).

Het lijkt heel goed op dat "schandaal" van een tijdje geleden met die ingevroren kiekens in Groot-Brittanie waarin de Nederlandse leverancier een mengsel van water en nog wat spul gespoten had om ze wat aan te dikken.....geheel wettelijk, want hier in de Vrije wereld mag je doen wat je wilt zolang het niet verboden of gereglementeerd is...

Een slecht geweten hebben (of geen geweten) is geen strafbaar feit :-(

Rudy
28 augustus 2008, 19:53
Als er tussen een Big Mac nepkaas ligt dan mag dat voor mijn part best zo blijven.

Jazeker
28 augustus 2008, 20:34
De meeste mensen met enig historisch inzicht beseffen dat het kapitalisme principieel een fake economisch systeem is, gebaseerd op ordinair boerenbedrog.

Bijvoorbeeld, de waarde die dat systeem hecht aan essentiële aspecten van het leven - zoals sociale banden, geluk, cultuur, een leefbaar milieu - , is nihil. Het kapitalisme vervangt die essentiële, universele streefdoelen van de mensheid, door valse substituten.

Dat kapitalisme is er met geweld in geslaagd onze maatschappelijke en zelfs psychische structuren te veranderen, zodat "consumenten" vandaag zelfs verlangen naar nepgoederen, nepdiensten en nepwaarden.

Een prachtig voorbeeld daarvan is dat van de nep-kaas, waarover vanavond een reportage op TV zal te zien zijn.

Het kapitalisme smeert al jaren namaak-kaas op allerlei producten, zoals pizzas, cheeseburgers, moussaka of lasagna. Mensen denken dat ze kaas eten, want het lijkt er van ver een beetje op en het staat ook zo op de verpakking, maar in feite gaat het om een waardeloos product op basis van zetmeel, biopolymeren en smaakstoffen.

De consument wordt bedrogen, maar vindt dat niet zo erg, want hij heeft geleerd te denken dat hij voor weinig geld iets waardevols kan krijgen (bijvoorbeeld pizza met échte kaas), en als dat niet zo is, dan krijgt hij tenminste een virtueel vervangmiddel (namelijk het merk, en het beeld dat hij via de reclame meekrijgt).

Uiteraard gaat de kapitalist met de winst lopen. Bedrog is de essentie van het systeem, de ware motor van de winst.

Zeker kijken dus, vanavond, naar: KEURINGSDIENST VAN WAARDE ONTDEKT KAASFRAUDE - Nepkaas in 'kaasproducten', cheeseburgers en pizza's:

http://www.rvu.nl/kvw/



PS: voor de snuggeren onder ons - wat we vandaag nodig hebben zijn nep-kapitalisten. Infiltranten die het systeem binnensluipen, zich voordoen als kapitalist, en zo de ware, vege aard van het beest tentoonstellen.

Een beetje zoals de fantastische Yes Men, die een der meest geslaagde acties ooit voerden om het kapitalisme tentoon te stellen. Hun befaamde Union Carbide - Bhopal stunt op BBC World:

http://www.youtube.com/watch?v=LiWlvBro9eI

Briljant.

Al je eeuwige kapitalisme-gejammer ten spijt, lijkt me dit wel een interessant dossier. Zo blijkt dat het ongeremde kapitalisme niet kan bestaan, want een programmamaker die uit puur winstbejag hoge kijkcijfers wil halen, brengt zulke zaken naar boven. Kijkcijfers, advertising schieten de lucht in (en C2C helpt hen een handje door er hier RECLAME voor te maken) en die zender verdient er weer goed aan door die reportage aan te kopen en te spekken met veel reclame ertussen. Of eventueel zonder reclame maar dan door belastingsgeld betaald. Het zal de maker valse of echte worst wezen. Hij heeft dikke winst gemaakt.

Of hoe kapitalisme andere vormen van kapitalisme kan nekken. Die docu op zich is puur kapitalisme want die moet winst opleveren. Die moet verkocht worden aan zenders. Zonder kapitalisme was er enkel de overheid en die heeft zeker in belgique al bewezen dat ze elke euro uit de mensen wil wringen... desnoods door wat dioxines en gerecycleerde vetten door de vingers te zien tot dat het pas politiek onhoudbaar wordt. Of hoe Verhofstadt ineens van zero tot hero werd toen hem een dossier met dioxine-kippen werd doorgespeeld dat achteraf gezien amper steek hield. En vooral een dossier dat hij maanden geheim hield terwijl er zogezegd toch een gigantisch volksgezondheidsprobleem was? Nee zeg... pas net voor de verkiezingen ging hij er mee naar de pers.

Je posts zijn manipulatief en bedrieglijk. Bekijk de belgique politiek over een aantal jaren en je komt niet uit bij kapitalisme maar imperialisme. Het beheren van volken, het verdoven en uitroken van dialecten en talen. Allen naar de grijze eenheidsworst. Maar daar heb jij geen broodje van gegeten, neem ik aan. Jouw pleidooi is nog steeds dat Vlaanderen moet worden aangehecht bij Frankrijk en dat we allen in het Frans moeten spreken.

Ik vind je zondermeer een hilarische (maar wel intelligente) zot die zo snel mogelijk naar jouw eigen verzonnen nieuwe goelags moet worden gestuurd. Misschien dat je eens ploeterend in de sneeuw in Siberie gaat denken dat dat warme Vlaanderen waar je in bed ligt chips te vreten naast je wijf (in jouw woorden) met haar Stalin-snor (in jouw woorden) en tegelijk naar TV kijkt, misschien toch wel beter is.

En ik voorspel reeds dat je nu gaat antwoorden dat dit buiten de scope van de discussie gaat en dat je als een ouderwets leraarke aan de katholieke school weer gaat zeggen wat WEL het doel van de les is.

En... woon je nog steeds in die gehate VlaemSSche fermette?

Groetjes,
Jazeker.

Groentje-18
28 augustus 2008, 20:59
Ik ben er vrij zeker van dat het lang niet enkel kaas is wat dit ondergaat en dat er pakken meer voedsel is waarvan we niet weten wat erin zit en we daar maar beter blij om kunnen zijn ook. Dankzij het kapitalisme kan je niets meer vertrouwen, ook geen ongeratificeerd voedsel want wie weet met wat je fruit of groenten bewerkt zijn opdat ze er mooier en groter zouden uitzien en er meer van zouden zijn zodat ze meer zouden opbrengen? :?
De libertaristische slogans heb ik in die zin nooit begrepen: een bedrijf dat fraudeert verdwijnt, werd er gezegd. Maar zoals in het geval dat netslet schetst of in het geval dat je zelf in het ziekenhuis ligt met kanker of dergelijke ben je daar natuurlijk wel vet mee, en is de vogel al lang aan vliegen. Maar al zou hij achter tralies belanden, wat wishful thinking is, dan nog heb je er weinig aan...

Een tijdje geleden las ik in een niet-kwaliteitskrant (hln) dat er op grote schaal ook een soort kaasfraude was gebeurt. Ik denk dat ik dat artikel toen hier geplaatst heb? Vervallen of om de één of andere reden afgekeurde kaas (bv slechte hygiene) werd opgekocht, omgesmolten en opnieuw als verse kaas verkocht. Het ging om Duitse en Italiaanse firma's, oa de firma galbani (vd mozarella) zou betrokken zijn.

Vandaag las ik in de tijd dat Tessenderlo chemie een winstverwachting heeft van 50%. Al de mensen die in de buurt van vlaamse rivieren wonen waar dit bedrijf enigszins mee in contact is gekomen zullen blij zijn wanneer ze dit lezen, wetende dat er gevaarlijk radioactief materiaal langs hun gazonnen en moestuintjes doorsijpelt.

Ondertussen krijgen de voedselbanken overal ter wereld grote moeilijkheden om hun op luttele tijd fros aangegroeid clienteel nog in hun levensbehoeften te voorzien. In Pakistan bv dreigt honger, in grote delen van Afrika is er al, maar ook in superbeschaafd land V.S. moeten ze tegenwoordig massaal rekenen op voedselhulp.

Ik hou van de Nederlandse tv omdat ze dit soort zaken allemaal aan het licht brengen zonder er doekjes om te doen, terwijl bij ons de kijker content is met een zoveelste herhaling van een herhaling van FC de kampioenen (met alle respect voor de mensen die dat een tof programma vinden).

C2C
28 augustus 2008, 21:10
Als ik het goed begrijp is het juridisch gezien niet eens fraude.

Ge begrijpt het dus niet goed.

Er zit geen kaas in de nepkaas, en toch staat er op de verpakking dat er kaas op uw bord komt.

Zuiver bedrog.

De zaak gaat binnenkort hoger. Ze moeten gewoon de kleine lettertjes vervangen en in plaats van "kaas" schrijven "kaasvervanger - now gimme all your money and shut the fvkk up". Da's alles.

Jan van den Berghe
28 augustus 2008, 21:46
elkaar proberen te belazeren en hopen dat ze het te laat ontdekken.

de essentie van de vrije markt.

Dit is helemaal niet de "essentie" van de vrije markt, wel van gewiekste en gewetenloze mensen. Die vindt men overal, die zijn van alle tijden, in alle staats- en samenlevingsvormen.

Jan van den Berghe
28 augustus 2008, 21:52
Ge begrijpt het dus niet goed.

Er zit geen kaas in de nepkaas, en toch staat er op de verpakking dat er kaas op uw bord komt.

Zuiver bedrog.

De zaak gaat binnenkort hoger. Ze moeten gewoon de kleine lettertjes vervangen en in plaats van "kaas" schrijven "kaasvervanger - now gimme all your money and shut the fvkk up". Da's alles.

In de uitzending werd heel mooi aangetoond dat bedrijven die dergelijke "nepkaas" in hun producten verwerken zich daartoe meestal niet beperken, maar die mengen met echte kaas. De kaasschraper die werd geïnterviewd, toonde zelfs het eindproduct: een mengsel van echte kaas, foliekaas en nepkaas. En dat stond netjes ook op de eindverpakking te lezen. Dus daar zit het probleem niet. Wel wordt het problematisch wanneer de producten van kant-en-klaremaaltijden bijvoorbeeld niet vermelden dat ze dergelijke kaasmixen gebruiken (althans volgens de Nederlandse warenwet - hoe het in België zit, wie weet het...?).

HAMC
28 augustus 2008, 23:20
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
elkaar proberen te belazeren en hopen dat ze het te laat ontdekken.

de essentie van de vrije markt.

Ik dacht dat de essentie van de vrije markt was dat het u vrij staat om nepkaas te kopen of niet.

HAMC
28 augustus 2008, 23:22
De essentie van kapitalisme daartegenover is dat als er geld mee gemoeid is er mee gekloot zal worden.

Jan van den Berghe
28 augustus 2008, 23:23
De essentie van kapitalisme daartegenover is dat als er geld mee gemoeid is er mee gekloot zal worden.

Dat is de essentie van het geld, veel eerder dan van het kapitalisme.

HAMC
28 augustus 2008, 23:26
Dat is de essentie van het geld, veel eerder dan van het kapitalisme.


Misschien, ik schort mijn oordeel nog even op dan. :)

Groentje-18
28 augustus 2008, 23:36
De essentie van het kapitalisme is m.i. zoveel mogelijk winst maken, ten koste van ieder ethisch principe onder het motto vrijheid blijheid.

De prijs van een product wordt bepaalt door vraag en aanbod, en van producten die minderwaardig zijn/afval is 't aanbod nu eenmaal hoog en de vraag laag. Bijzonder interessant als je die krijgt ge-herwaardeerd tot ingredient van het product dat jij verkoopt dus ...

Jan van den Berghe
28 augustus 2008, 23:41
De essentie van het kapitalisme is m.i. zoveel mogelijk winst maken, ten koste van ieder ethisch principe onder het motto vrijheid blijheid.

De prijs van een product wordt bepaalt door vraag en aanbod, en van producten die minderwaardig zijn/afval is 't aanbod nu eenmaal hoog en de vraag laag. Bijzonder interessant als je die krijgt ge-herwaardeerd tot ingredient van het product dat jij verkoopt dus ...

Schijnbaar vergeet u dat het ook inherent is aan de markt dat iemand het product kan weigeren. Er is immers keuze.

Niet het gebruik van nepkaas op zich is een probleem, maar wel het feit dat verwerkers van deze vetten het niet op hun etiketten vermelden. Dat druist ook trouwens in tegen de Nederlandse warenwet.

Groentje-18
28 augustus 2008, 23:46
Schijnbaar vergeet u dat het ook inherent is aan de markt dat iemand het product kan weigeren. Er is immers keuze.

Niet het gebruik van nepkaas op zich is een probleem, maar wel het feit dat verwerkers van deze vetten het niet op hun etiketten vermelden. Dat druist ook trouwens in tegen de Nederlandse warenwet.

Neen, dat vergat ik niet.
Die keuze is slechts fictief en ook weer een uitvinding van de personen die er voordeel bij hebben dat de mens gelooft dat hij keuze heeft. De kapitalisten dus.
Ze zorgen er wel voor dat ze hun product zodanig aan ons opdringen, zonder dat wij ons daar bewust van zijn, dat we wel geneigd zijn het te kopen.
Ik wil hiermee niet ontkennen dat er iets als vrije wil bestaat, maar wel benadrukken dat er marketing bestaat voor een reden en dat het een vertekend beeld zou geven als je ervan uitging dat alles puur en enkel onze eigen keuze is. We hebben allemaal een bepaalde psychische en biologische structuur, of bepaalde behoeften ( 't is hoe je 't ziet), en als je weet hoe die werkt kan je die beïnvloeden. Niet toevallig financieren kapitalisten zulk onderzoek maar al te graag om onze evolutionaire trekken nadien te gebruiken in hun voordeel.

C2C
29 augustus 2008, 02:57
Helemaal akkoord, Groentje, de keuzes van het kapitalisme zijn helemaal fictief.

Een enorm veld van keuzes wordt onmogelijk gemaakt.

Het kapitalisme heeft met geweld de structuren van de maatschappij zodanig veranderd - zelfs tot familiestructuren toe - dat échte keuzes niet mogelijk zijn.

De "consument" kan tienduizenden soorten rommel kopen, maar mag het feit zélf dat hij enkel rommel mag kopen niet weigeren of in vraag stellen.

De consument heeft enkel "keuze" wanneer hij de structuren die door het kapitalisme met geweld veranderd werden, weer terugneemt en naar hun ware aard terugvoert.


Een leuk boekje over hoe het kapitalisme bijvoorbeeld de wetenschappelijke instellingen als de psychologie, de seksuologie, de psychiatrie en de familie-structuren en de ideologie over familiale en sociale relaties heeft veranderd is: L'Anti-Oedipe - Capitalisme et Schizophrénie, van Deleuze & Guattari.


Dat de consument binnen het kapitalistische systeem een keuze zou hebben is natuurlijk de meest naieve en / of cynische uitspraak die men kan doen.

De consument heeft letterlijk alles, behalve echte keuzes. Daarom noemt men hem ook een consument, in plaats van een mens.

Bhairav
29 augustus 2008, 05:48
De kaas op Dr Oetker pizza's is grotendeels ook niet echt.

Jazeker
29 augustus 2008, 07:02
Dit is helemaal niet de "essentie" van de vrije markt, wel van gewiekste en gewetenloze mensen. Die vindt men overal, die zijn van alle tijden, in alle staats- en samenlevingsvormen.

Dit lijkt me een betere conclusie, idd.

Zwitser
29 augustus 2008, 08:39
De meeste mensen met enig historisch inzicht beseffen dat het kapitalisme principieel een fake economisch systeem is, gebaseerd op ordinair boerenbedrog.


De meeste mensen hebben geen historisch inzicht. C2C bevindt zich niet eens op de planeet aarde.

Zwitser
29 augustus 2008, 08:42
De consument heeft letterlijk alles, behalve echte keuzes. Daarom noemt men hem ook een consument, in plaats van een mens.

De consument heeft wel degelijk echte keuzes. Ik maak bijvoorbeeld vaak gebruik van de mogelijkheden die mijn keuken biedt om echte Pizza's met echte kaas te maken.

In pre industriële tijden had de consument in Vlaanderen de keuze uit patatten of verhongeren. Brood was voor de meesten te duur, om het nog niet over vlees te hebben. Laat staan pizza...

Mitgard
29 augustus 2008, 13:31
Neen, dat vergat ik niet.
Die keuze is slechts fictief en ook weer een uitvinding van de personen die er voordeel bij hebben dat de mens gelooft dat hij keuze heeft. De kapitalisten dus.
Ze zorgen er wel voor dat ze hun product zodanig aan ons opdringen, zonder dat wij ons daar bewust van zijn, dat we wel geneigd zijn het te kopen.
Ik wil hiermee niet ontkennen dat er iets als vrije wil bestaat, maar wel benadrukken dat er marketing bestaat voor een reden en dat het een vertekend beeld zou geven als je ervan uitging dat alles puur en enkel onze eigen keuze is. We hebben allemaal een bepaalde psychische en biologische structuur, of bepaalde behoeften ( 't is hoe je 't ziet), en als je weet hoe die werkt kan je die beïnvloeden. Niet toevallig financieren kapitalisten zulk onderzoek maar al te graag om onze evolutionaire trekken nadien te gebruiken in hun voordeel.


er moesten meer vrouwen zijn zoals jij, groentje. ;-)

Mitgard
29 augustus 2008, 13:37
Dit is helemaal niet de "essentie" van de vrije markt, wel van gewiekste en gewetenloze mensen. Die vindt men overal, die zijn van alle tijden, in alle staats- en samenlevingsvormen.

ge kunt moeilijk ontkennen dat de concurrentie, met zijn inherente dwang om voordeel te halen op uw rivalen, nogal wat gewiekste en gewetenloze mensen aantrekt.
en als er eentje dergelijke gewetenloze praktijken doet, is de rest bijna verplicht te volgen, of ze kunnen niet meer mee (ze zijn te duur en worden uit de markt geconcurreerd).
net zoals doping in de wielersport.

trouwens, voor dit kaasschandaal hadden we ook al de met een zoutoplossing geinjecteerde zalmfilets om ze extra gewicht te geven.

de vrije markt, waar de klant koning is.

jaja...

Geertje
29 augustus 2008, 13:39
De meeste mensen met enig historisch inzicht beseffen dat het kapitalisme principieel een fake economisch systeem is, gebaseerd op ordinair boerenbedrog.

Bijvoorbeeld, de waarde die dat systeem hecht aan essentiële aspecten van het leven - zoals sociale banden, geluk, cultuur, een leefbaar milieu - , is nihil. Het kapitalisme vervangt die essentiële, universele streefdoelen van de mensheid, door valse substituten.

Dat kapitalisme is er met geweld in geslaagd onze maatschappelijke en zelfs psychische structuren te veranderen, zodat "consumenten" vandaag zelfs verlangen naar nepgoederen, nepdiensten en nepwaarden.

Een prachtig voorbeeld daarvan is dat van de nep-kaas, waarover vanavond een reportage op TV zal te zien zijn.

Het kapitalisme smeert al jaren namaak-kaas op allerlei producten, zoals pizzas, cheeseburgers, moussaka of lasagna. Mensen denken dat ze kaas eten, want het lijkt er van ver een beetje op en het staat ook zo op de verpakking, maar in feite gaat het om een waardeloos product op basis van zetmeel, biopolymeren en smaakstoffen.

De consument wordt bedrogen, maar vindt dat niet zo erg, want hij heeft geleerd te denken dat hij voor weinig geld iets waardevols kan krijgen (bijvoorbeeld pizza met échte kaas), en als dat niet zo is, dan krijgt hij tenminste een virtueel vervangmiddel (namelijk het merk, en het beeld dat hij via de reclame meekrijgt).

Uiteraard gaat de kapitalist met de winst lopen. Bedrog is de essentie van het systeem, de ware motor van de winst.

Zeker kijken dus, vanavond, naar: KEURINGSDIENST VAN WAARDE ONTDEKT KAASFRAUDE - Nepkaas in 'kaasproducten', cheeseburgers en pizza's:

http://www.rvu.nl/kvw/



PS: voor de snuggeren onder ons - wat we vandaag nodig hebben zijn nep-kapitalisten. Infiltranten die het systeem binnensluipen, zich voordoen als kapitalist, en zo de ware, vege aard van het beest tentoonstellen.

Een beetje zoals de fantastische Yes Men, die een der meest geslaagde acties ooit voerden om het kapitalisme tentoon te stellen. Hun befaamde Union Carbide - Bhopal stunt op BBC World:

http://www.youtube.com/watch?v=LiWlvBro9eI

Briljant.

Inderdaad, alles dat fout loopt in de wereld is de schuld van het kapitalisme. Terwijl er een zo mooie ideologie is voor de ganse wereld : het communisme/socialisme. Het is reeds op verschillende plaatsen succesvol in voege gebracht. Zie maar bvb. Noord-Korea, China, USSR, ... Zovele voorbeelden van echte paradijzen. :roll:

Chipie
29 augustus 2008, 14:05
In de rode paradijzen eet men dikwijls virtueel eten...

Geertje
29 augustus 2008, 14:12
In de rode paradijzen eet men dikwijls virtueel eten...

Er lag toch geen nep-kaas, enkel geen-kaas. ;-)

Mitgard
29 augustus 2008, 14:13
In de rode paradijzen eet men dikwijls virtueel eten...


een overheid die aan het vrij initiatief duidelijke normen en regels stelt ter bescherming van de consument is nog iets helemaal anders dan 'rode paradijzen'.
laten we het gewoon 'beschaving' noemen.

Mitgard
29 augustus 2008, 14:14
Er lag toch geen nep-kaas, enkel geen-kaas. ;-)

zoals in geen-argument.

Geertje
29 augustus 2008, 14:15
zoals in geen-argument.

Het moet niet leuk zijn om de het mes nog enkele keren in de wond rond gedraaid te krijgen. :-)

Thomas-
29 augustus 2008, 14:19
Er lag toch geen nep-kaas, enkel geen-kaas. ;-)

In de etalages lag er nep kaas, in de winkel zelfs dat nog niet ;-)

Mitgard
29 augustus 2008, 14:21
Het moet niet leuk zijn om de het mes nog enkele keren in de wond rond gedraaid te krijgen. :-)

is dat een écht mes of een kapitalistisch nep-mes?

Mitgard
29 augustus 2008, 14:25
In de etalages lag er nep kaas, in de winkel zelfs dat nog niet ;-)

vage cowboyverhalen over godvergeten 'rode paradijzen' moeten de huidige uitwassen van het kapitalisme vergoeilijken.

indrukwekkend...

Geertje
29 augustus 2008, 14:29
In de etalages lag er nep kaas, in de winkel zelfs dat nog niet ;-)

Ik heb hierover nog een leuke anekdote. In 1989 tijdens de val van de muur ben ik nog naar West-Berlijn geweest met enkele uitstapjes naar Oost-Berlijn.

We gingen in Oost-Berlijn iets eten, een soort café met eetgelegenheid. We kregen een kaart en kozen iets. Maar het was er niet, dan maar iets anders gekozen en ... het was er ook niet, dan maar terug iets anders gekozen ... en alweer niets.

We vroegen dan maar wat er wel was. Erwtensoep, enkel erwtensoep was er. Maar waarom staan er dan al die andere gerechten op het menu. Het antwoord was verbijsterend : we hebben die andere gerechten nooit, de menukaart dient enkel om aan te tonen dat we in Oost-Duitsland ook alles hebben.

Na de overigens lekkere soep, vroeger we iets te drinken. We hadden al gezien dat er een koffie apparaat stond en vroegen koffie. Maar, ... geen koffie vandaag. Maar er is toch een koffieapparaat, of is dit ook nep ... Toch niet, maar de persoon die het koffie apparaat bedient is bij de kapper, en het is enkel zijn taak om de machine te bedienen.

Bij de kapper gaan mag trouwens enkel in de werkuren !


Op deze reis hebben we veel geleerd hoe de wereld in elkaar zit. Eigenlijk was dit een aanrader voor iedereen om een brede visie te krijgen op de wereld.

Geertje
29 augustus 2008, 14:34
vage cowboyverhalen over godvergeten 'rode paradijzen' moeten de huidige uitwassen van het kapitalisme vergoeilijken.

indrukwekkend...

Ik heb met eigen ogen tijdens de val van het communisme de toestanden er gaan bekijken. :-o

Je kan natuurlijk jezelf een rad voor de ogen draaien en jezelf wijsmaken hoe fantastisch het was, maar dat was het trouwens niet. Ik heb ook nog sporadisch contact met vrienden van ginder. NIEMAND wil nog terug naar het fantastische communisme !!! :roll:

Mitgard
29 augustus 2008, 14:37
een overheid die aan het vrij initiatief duidelijke normen en regels stelt ter bescherming van de consument is nog iets helemaal anders dan 'rode paradijzen'.
laten we het gewoon 'beschaving' noemen.

Groentje-18
29 augustus 2008, 14:45
Inderdaad, alles dat fout loopt in de wereld is de schuld van het kapitalisme. Terwijl er een zo mooie ideologie is voor de ganse wereld : het communisme/socialisme. Het is reeds op verschillende plaatsen succesvol in voege gebracht. Zie maar bvb. Noord-Korea, China, USSR, ... Zovele voorbeelden van echte paradijzen. :roll:

Relevantie?

Het is toch niet omdat het communisme geen allesverheerlijkend systeem is dat we collectief als kippen zonder koppen achter het kapitalisme moeten gaan hollen zeker?
Ik begrijp echt niet hoe het komt dat kapitalisten niet beseffen dat verwijzen naar de pijnpunten van een ander systeem niet betekent dat het systeem dat zij verafgoden super is en op de manier waarop het momenteel bestaat moet in stand gehouden worden. :?
Of wacht, ik begrijp het wel: het komt hen stukken beter uit om iedereen het idee te geven te moeten kiezen tussen de cholera en de pest, dan de vervelende genen uit die cholera op te sporen en zodanig te maken dat ze de symptomen wat draaglijker maken en de gevolgen wat minder ernstig zeker... dat kost immers geld en het geeft geen opbrengst...

Maar als je het communisme toch zo graag met het kapitalisme vergelijkt kan je misschien eens wat documentaires bekijken over China vroeger in vergelijking met China nu en aanschouwen hoe gelukkig de bewoners zijn met de nieuwe God die men daar aanbidt.

Groentje-18
29 augustus 2008, 14:47
er moesten meer vrouwen zijn zoals jij, groentje. ;-)

Dank je. :oops:

Of er moest er zo eentje zijn die hogerop geraakt en macht kan uitoefenen, misschien. :)

netslet
29 augustus 2008, 14:52
Neen, dat vergat ik niet.
Die keuze is slechts fictief en ook weer een uitvinding van de personen die er voordeel bij hebben dat de mens gelooft dat hij keuze heeft. De kapitalisten dus.
Ze zorgen er wel voor dat ze hun product zodanig aan ons opdringen, zonder dat wij ons daar bewust van zijn, dat we wel geneigd zijn het te kopen.
Ik wil hiermee niet ontkennen dat er iets als vrije wil bestaat, maar wel benadrukken dat er marketing bestaat voor een reden en dat het een vertekend beeld zou geven als je ervan uitging dat alles puur en enkel onze eigen keuze is. We hebben allemaal een bepaalde psychische en biologische structuur, of bepaalde behoeften ( 't is hoe je 't ziet), en als je weet hoe die werkt kan je die beïnvloeden. Niet toevallig financieren kapitalisten zulk onderzoek maar al te graag om onze evolutionaire trekken nadien te gebruiken in hun voordeel.

Je kan niet stellen dat mensen geen keuzes kunnen maken én dat er zoiets als vrije wil bestaat. Beiden zijn mutueel exclusief.

AdrianHealey
29 augustus 2008, 14:55
De essentie van het kapitalisme is m.i. zoveel mogelijk winst maken, ten koste van ieder ethisch principe onder het motto vrijheid blijheid.

De prijs van een product wordt bepaalt door vraag en aanbod, en van producten die minderwaardig zijn/afval is 't aanbod nu eenmaal hoog en de vraag laag. Bijzonder interessant als je die krijgt ge-herwaardeerd tot ingredient van het product dat jij verkoopt dus ...

Gelukkig dat jij zoals zo vaak verkeerd zit, want anders hadden we iets te vrezen.

;)

Groentje-18
29 augustus 2008, 14:56
Gelukkig dat jij die bewering hard kan maken, anders zal ik weer op het driehoekje moeten klikken.

AdrianHealey
29 augustus 2008, 14:59
Ga je nu op het driehoekje klikken omdat ik zeg dat je verkeerd bent?

In ieder geval; volgens 'de principes' waar een interactie op 'de vrije markt' op steunt, is het aankopen van een goed op basis van gegeven & verkeerde informatie, een onrechtmatige daad, die perfect vervolgd kan, mag & behoort te worden.

Voor de iets minder intelligente mens & de socialisten onder ons: dat betekent dat als ge de ander oplicht, dat je vervolgd mag worden.

Of dit zo'n geval is, geen idee. Onze C2C lijkt me niet de meest betrouwbare bron. Netslet daarentegen wel.

Groentje-18
29 augustus 2008, 14:59
Je kan niet stellen dat mensen geen keuzes kunnen maken én dat er zoiets als vrije wil bestaat. Beiden zijn mutueel exclusief.

Er is een verschil tussen geen keuzes kunnen maken en geen volledig vrije en hoogstpersoonlijke keuzes kunnen maken.
Over het bestaan van vrije wil heb ik een ander mening dan de gangbare, maar ik heb geen zin noch tijd om hierover van mening te wisselen eigenlijk, ook omdat een politiek-forum daar niet echt de plaats voor is. Daarom stond er "iets als vrije wil".

AdrianHealey
29 augustus 2008, 15:00
[QUOTE=Groentje-18;3659016]Er is een verschil tussen geen keuzes kunnen maken en geen volledig vrije en hoogstpersoonlijke keuzes kunnen maken.
QUOTE]

'Volledig vrije en hoogstpersoonlijke keuzes' zijn een leuke fictie, denk ik.

Niemand is vrij van invloeden. Of dat dat relevant is, is iets anders.

Geertje
29 augustus 2008, 15:01
Relevantie?

Het is toch niet omdat het communisme geen allesverheerlijkend systeem is dat we collectief als kippen zonder koppen achter het kapitalisme moeten gaan hollen zeker?
Ik begrijp echt niet hoe het komt dat kapitalisten niet beseffen dat verwijzen naar de pijnpunten van een ander systeem niet betekent dat het systeem dat zij verafgoden super is en op de manier waarop het momenteel bestaat moet in stand gehouden worden. :?
Of wacht, ik begrijp het wel: het komt hen stukken beter uit om iedereen het idee te geven te moeten kiezen tussen de cholera en de pest, dan de vervelende genen uit die cholera op te sporen en zodanig te maken dat ze de symptomen wat draaglijker maken en de gevolgen wat minder ernstig zeker... dat kost immers geld en het geeft geen opbrengst...

Maar als je het communisme toch zo graag met het kapitalisme vergelijkt kan je misschien eens wat documentaires bekijken over China vroeger in vergelijking met China nu en aanschouwen hoe gelukkig de bewoners zijn met de nieuwe God die men daar aanbidt.

Tja, maar het omgekeerde mag dus wel. Het kapitalisme (de vrije markt) van alles de schuld geven. :roll:

Als de vrije markt er niet was leefden we misschien nog zoals in de middeleeuwen en werd de gewone man gemiddeld nog geen 30 jaar oud. :-o


En je laatste noot over China doet me toch wel twijfelen aan jou. China is geen kapitalistisch land, maar een geleide economie door communistische leiders. Dit staat mijlenver af van vrijemarkt en kapitalisme.

Groentje-18
29 augustus 2008, 15:02
Ga je nu op het driehoekje klikken omdat ik zeg dat je verkeerd bent?

In ieder geval; volgens 'de principes' waar een interactie op 'de vrije markt' op steunt, is het aankopen van een goed op basis van gegeven & verkeerde informatie, een onrechtmatige daad, die perfect vervolgd kan, mag & behoort te worden.

Voor de iets minder intelligente mens & de socialisten onder ons: dat betekent dat als ge de ander oplicht, dat je vervolgd mag worden.

Of dit zo'n geval is, geen idee. Onze C2C lijkt me niet de meest betrouwbare bron. Netslet daarentegen wel.

Het zou fijn zijn als je me aantoont
1) dat wat jij zegt in tegenspraak is met wat ik zeg en
2) dat ik heel vaak verkeerd zit, want dat staat er.
3) wat jij zegt klopt, en niet enkel in theorie. De wetten daaromtrent moeten dus ook worden gecontroleerde en nageleefd. En gecorumpeerde partijen moeten er wel degelijk iets aan hebben dat de betrokken firma vervolgd wordt.
Je post aanpassen kan natuurlijk ook nog.

AdrianHealey
29 augustus 2008, 15:04
Maar als je het communisme toch zo graag met het kapitalisme vergelijkt kan je misschien eens wat documentaires bekijken over China vroeger in vergelijking met China nu en aanschouwen hoe gelukkig de bewoners zijn met de nieuwe God die men daar aanbidt.

Als gij gaat beweren dat de grote massa van de bevolking het daar nu erger vindt dan vroeger, zit je fout.

"Er geven meer communisten les in Harvard, dan er leven in China."

Overigens; je weet toch dat China geen vrije markt is, he? Ze hebben het principe van kapitaalsaccumulatie - 'kapitalisme' - begrepen & ze laten een deel vrij initiatief toe. Maar de markt in België is nog 10 keer vrijer dan China, hoor.

AdrianHealey
29 augustus 2008, 15:04
Het zou fijn zijn als je me aantoont
1) dat wat jij zegt in tegenspraak is met wat ik zeg en
2) dat ik heel vaak verkeerd zit, want dat staat er.
3) wat jij zegt klopt, en niet enkel in theorie. De wetten daaromtrent moeten dus ook worden gecontroleerde en nageleefd. En gecorumpeerde partijen moeten er wel degelijk iets aan hebben dat de betrokken firma vervolgd wordt.
Je post aanpassen kan natuurlijk ook nog.

Jij bent grappig. :)

AdrianHealey
29 augustus 2008, 15:05
De essentie van kapitalisme is dat kapitaalsaccumulatie nodig is.

DAT IS ALLES.

Je hebt dan 'vrije markt kapitalisme', 'staatskapitalisme', 'gecorrigedeerde marktkapitalisme', etc.

Dat is de enige, correcte, definitie van 'kapitalisme'. En dan heb je de vele verschillen.
Ook het communisme van de USSR was een vorm van kapitalisme. Staatskapitalisme.

netslet
29 augustus 2008, 15:06
Er is een verschil tussen geen keuzes kunnen maken en geen volledig vrije en hoogstpersoonlijke keuzes kunnen maken.
Over het bestaan van vrije wil heb ik een ander mening dan de gangbare, maar ik heb geen zin noch tijd om hierover van mening te wisselen eigenlijk, ook omdat een politiek-forum daar niet echt de plaats voor is. Daarom stond er "iets als vrije wil".

Ah, ik had 'de keuze is slechts fictief' begrepen als 'keuzes zijn fictief' wat er dan op neerkwam dat er geen keuzes gemaakt kunnen worden. Wat dus effectief een negatie van het begrip wil zou betekenen.

Groentje-18
29 augustus 2008, 15:08
Tja, maar het omgekeerde mag dus wel. Het kapitalisme (de vrije markt) van alles de schuld geven. :roll:

Het is een topic waarin pijnpunten van het kapitalisme worden blootgelegd en worden aangeklaagd.
Misschien kunnen we bv een oplossing zoeken naar iets om te doen aan deze gebreken.
Maar een andere stroming aanklagen die een alternatief poogt te zijn en die ook pijnpunten heeft, om dit als argument proberen te gebruiken om te zeggen dat het kapitalisme hoe het nu is echt wel aanvaardbaar is (dat is dacht ik wat je wou doen?) lijkt me niet constructief.


Als de vrije markt er niet was leefden we misschien nog zoals in de middeleeuwen en werd de gewone man gemiddeld nog geen 30 jaar oud. :-o

?
Ik vrees dat je uit de bocht gaat hier obv verkeerde informatie.

AdrianHealey
29 augustus 2008, 15:09
Ha, je had liever dat we nog altijd in de feodaliteit leefden? Of hoe moeten we dat begrijpen, Groentje?

Geertje
29 augustus 2008, 15:09
Het is een topic waarin pijnpunten van het kapitalisme worden blootgelegd en worden aangeklaagd.
Misschien kunnen we bv een oplossing zoeken naar iets om te doen aan deze gebreken.
Maar een andere stroming aanklagen die een alternatief poogt te zijn en die ook pijnpunten heeft, om dit als argument proberen te gebruiken om te zeggen dat het kapitalisme hoe het nu is echt wel aanvaardbaar is (dat is dacht ik wat je wou doen?) lijkt me niet constructief.




?
Ik vrees dat je uit de bocht gaat hier obv verkeerde informatie.

Ik begrijp je niet goed. :? Zonder kapitalisme hadden we de industriële revolutie niet gehad, dacht ik zo. :-o

Groentje-18
29 augustus 2008, 15:10
Jij bent grappig. :)


Je hebt weer een post neergezet die je, blijkt twee posts later, langs geen kanten kan onderbouwen. Toch voel je niet de miniemste noodzaak die post aan te passen of je te verontschuldigen voor je uitspraken.
Zoiets is echt niet grappig.

AdrianHealey
29 augustus 2008, 15:10
Welke pijnpunten trouwens?

Op dit moment wordt het voedsel gecontroleerd door de overheid. De overheid heeft - volgens C2C in de beginpost - haar werk niet gedaan. Immers; er is blijkbaar iets door de mazen van het net geglipt.

Dit wordt aangehaald als een argument tégen de afwezigheid van een overheid.

Wie wilt er sadomasochist zijn?

AdrianHealey
29 augustus 2008, 15:11
Je hebt weer een post neergezet die je, blijkt twee posts later, langs geen kanten kan onderbouwen. Toch voel je niet de miniemste noodzaak die post aan te passen of je te verontschuldigen voor je uitspraken.
Zoiets is echt niet grappig.

U vergist mijn houding van 'wat baten kaars en bril' met 'niet kunnen'. Ik hoop dat u het verschil dringend aanleert.

Groentje-18
29 augustus 2008, 15:13
Ik begrijp je niet goed. :? Zonder kapitalisme hadden we de industriële revolutie niet gehad, dacht ik zo. :-o

Dat klopt.

Maar we hebben onze levensverwachting ontzettend kunnen rekken door één ding:
1) het terugdringen van besmettelijke en acute infectieziekten

dit door:
- vooruitgang in de geneeskunde (vaccins + antibotica)
- het scheiden van afvalwater, dit komt op naam van de (burgerlijk) ingenieurs

De vaccins en de verwerking van afvalwater zijn volledig de verdienste van de overheid... de overheid die het kapitalisme liever ziet verdwijnen omdat ze haar regels op legt. ;)
Enkel over de uitvinding van antibiotica valt nog enigszins te zeggen dat het kapitalisme er voor iets tussenzit.

AdrianHealey
29 augustus 2008, 15:14
Dat klopt.

Maar we hebben onze levensverwachting ontzettend kunnen rekken door één ding:
1) het terugdringen van besmettelijke en acute infectieziekten

dit door:
- vooruitgang in de geneeskunde (vaccins + antibotica)
- het scheiden van afvalwater, dit komt op naam van de (burgerlijk) ingenieurs

De vaccins en de verwerking van afvalwater zijn volledig de verdienste van de overheid... de overheid die het kapitalisme liever ziet verdwijnen omdat ze haar regels op legt. ;)
Enkel over de uitvinding van antibiotica valt nog enigszins te zeggen dat het kapitalisme er voor iets tussenzit.

Laat me raden; de meeste belangrijke ontdekkingen in verband met ruimtevaart, zijn ook gekomen door de overheid. Immers; kijk maar naar waar de subsidies vandaan komen!

Hieruit kunnen we besluiten dat zonder een overheid, de ruimtevaart niet zo ontiwkkeld zou zijn, als het is. Niet waar?

En het begint trouwens pijnlijk te worden, maar 'het kapitalisme' wilt de overheid niet echt zien verdwijnen. 'Het kapitalisme' is namelijk geen ideologie & al helemaal geen individu.

Ik zou zelfs meer zeggen; de meeste kapitalisten willen redelijk wat overheidsinterventie. Overheidsinterventie op 'hun' maat, natuurlijk.

Groentje-18
29 augustus 2008, 15:15
U vergist mijn houding van 'wat baten kaars en bril' met 'niet kunnen'. Ik hoop dat u het verschil dringend aanleert.

Je kent me lang genoeg om te weten dat ik niets aanvaard zonder bewijzen. Je zou dat beter zelf ook niet zomaar doen.

Het is niet aan je medeforummers om redenen te verzinnen waarom je zo hoog van de toren blaast die in jouw voordeel zijn, zeker als je nog geen moeite hebt gedaan om enige autoriteit of respect op te bouwen.

AdrianHealey
29 augustus 2008, 15:16
Je kent me lang genoeg om te weten dat ik niets aanvaard zonder bewijzen. Je zou dat beter zelf ook niet zomaar doen.

Het is niet aan je medeforummers om redenen te verzinnen waarom je zo hoog van de toren blaast die in jouw voordeel zijn, zeker als je nog geen moeite hebt gedaan om enige autoriteit of respect op te bouwen.

In vergelijking met de vooroordelen die jij uitkraamt, mag dat, imo.

Als economie een gekleurde medemens was, was jij een racist. ;)

Bill Ayers
29 augustus 2008, 15:16
Om het met de woorden van de Clement te zeggen: "allee nie zwanze astemblief."

Op Groentje haar comment met betrekking tot vaccins en dergelijke.

Groentje-18
29 augustus 2008, 15:17
Laat me raden; de meeste belangrijke ontdekkingen in verband met ruimtevaart, zijn ook gekomen door de overheid. Immers; kijk maar naar waar de subsidies vandaan komen!

Hieruit kunnen we besluiten dat zonder een overheid, de ruimtevaart niet zo ontiwkkeld zou zijn, als het is. Niet waar?

Dat is dan wel weer iets waarbij ik me niet geroepen voel om uw elementaire kennis aan te brengen maar gewoon te zeggen:
pak een boek (preventie)geneeskunde en lees het eerste hoofdstuk.
(Dat geldt ook nog steeds voor die cursus bestuurskunde.)


En het begint trouwens pijnlijk te worden, maar 'het kapitalisme' wilt de overheid niet echt zien verdwijnen. 'Het kapitalisme' is namelijk geen ideologie & al helemaal geen individu.

Ik zou zelfs meer zeggen; de meeste kapitalisten willen redelijk wat overheidsinterventie. Overheidsinterventie op 'hun' maat, natuurlijk.

Ahja, enkel overheidsinmening als het hun uitkomt uiteraard. :lol:

En jij bent een libertariër, AH... sta me toe met dat gelijk te stellen aan kapitalisme doorgetrokken tot ver voorbij het absurde.

AdrianHealey
29 augustus 2008, 15:18
Dat is dan wel weer iets waarbij ik me niet geroepen voel om uw elementaire kennis aan te brengen maar gewoon te zeggen:
pak een boek (preventie)geneeskunde en lees het eerste hoofdstuk.
(Dat geldt ook nog steeds voor die cursus bestuurskunde.)

Ik zal het duidelijker vragen.

Betekent 'de overheid heeft het gedaan' (=historische empirie) logischer & noodzakelijkerwijze 'alleen de overheid had het gedaan kunnen hebben' (=normatief statement)/.

AdrianHealey
29 augustus 2008, 15:18
2

AdrianHealey
29 augustus 2008, 15:19
Om het met de woorden van de Clement te zeggen: "allee nie zwanze astemblief."

Op Groentje haar comment met betrekking tot vaccins en dergelijke.

Maar ale Bill.

Zonder een overheid, had TOCH NIEMAND op het idee gekomen om vaccins te kopen? Zonder een overheid had toch niemand op het idee gekomen om water te filteren?

Stel u voor dat water niet gefilterd was door de overheid. Dan dronken we nu nog rechtstreeks uit de schelde; dat weet je toch?

Groentje-18
29 augustus 2008, 15:20
Ik zal het duidelijker vragen.

Betekent 'de overheid heeft het gedaan' (=historische empirie) logischer & noodzakelijkerwijze 'alleen de overheid had het gedaan kunnen hebben' (=normatief statement)/.


Bekijk Geertje's post eens opnieuw... over dat statement en enkel over dat statement ging het hier.
Stick to the text and the facts, please.

AdrianHealey
29 augustus 2008, 15:20
Ik vraag het aan u Groentje. :)

Chipie
29 augustus 2008, 15:21
Groentje is geen groentje meer...;-)

AdrianHealey
29 augustus 2008, 15:22
Bon, ik ga werken.

(Ken je dat Groentje? Werken? En dat tijdens de herexamens. Tjah, sommigen moeten nu eenmaal iets doen om in leven te blijven, zonder de beschermende hand van mama/papa. ;))

Groentje-18
29 augustus 2008, 15:23
Ik vraag het aan u Groentje. :)

Goed, als u ervan houdt plots van de hak op de tak te springen om iets wat u niet aanstaat ook niet hoeven te accepteren zal ik antwoorden op uw insinuering die volledig irrelevant was voor hetgeen waarover het ging:
uit post nummer 65 kan u ongetwijfeld afleiden wat ik hiervan denk.

AdrianHealey
29 augustus 2008, 15:24
Man, ik ben blij dat ik deze opmerking nog heb gezien.

Kan ik met een leuke noot weggaan. ^^

Groentje-18
29 augustus 2008, 15:27
Bon, ik ga werken.

(Ken je dat Groentje? Werken? En dat tijdens de herexamens. Tjah, sommigen moeten nu eenmaal iets doen om in leven te blijven, zonder de beschermende hand van mama/papa. ;))

Ik vrees dat je het hier een uiting van fierheid tegen de volledig verkeerde persoon aan het doen bent waardoor je heel belachelijk overkomt, sorry, maar ik ga hier geen dingen uit mijn privéleven onthullen om iets aan te tonen en hopen op die manier respect ofzo van je te winnen. Zo ben ik dan weer niet.

Tavek
29 augustus 2008, 15:48
Bon, ik ga werken.

(Ken je dat Groentje? Werken? En dat tijdens de herexamens. Tjah, sommigen moeten nu eenmaal iets doen om in leven te blijven, zonder de beschermende hand van mama/papa. ;))

Dat ge zo doet tegen een van uw collega libertarische rijkeluiskindjes (want u bent een uitzondering) kan ik me wel inbeelden, maar toch niet tegen Groentje....

Casca
29 augustus 2008, 16:05
Dat ge zo doet tegen een van uw collega libertarische rijkeluiskindjes (want u bent een uitzondering) kan ik me wel inbeelden, maar toch niet tegen Groentje....

Lol, ik rijkeluis...

Kom dit schooljaar anders een langs in Kinepolis Gent. Met een beetje geluk zie je mij popcorn scheppen.

Mitgard
29 augustus 2008, 17:40
Bon, ik ga werken.

(Ken je dat Groentje? Werken? En dat tijdens de herexamens. Tjah, sommigen moeten nu eenmaal iets doen om in leven te blijven, zonder de beschermende hand van mama/papa. ;))

zijde weer daar met uw emo-verhalen?

Mambo
29 augustus 2008, 23:25
Ik weet maar een ding over nepkaas en nepvlees allerhande.
Om een goede crimineel te worden heb je enkel een handelsregister nodig en een goede wettelijke formulering van je oplichterij.
De rest is geschiedenis.

Jan van den Berghe
30 augustus 2008, 10:18
Ik weet maar een ding over nepkaas en nepvlees allerhande.
Om een goede crimineel te worden heb je enkel een handelsregister nodig en een goede wettelijke formulering van je oplichterij.
De rest is geschiedenis.

Oplichterij is een misdaad. 't Produceren van imitatiekaas e.d. niet. Er bestaan voor vele producten al vele jaren ersatz. Denken we maar aan de door velen, in hun jeugd gegeten "Koetjesreep". Dat is imitatiechocolade. Met al die ersatzproducten is er geen probleem, als de producent of verwerker ervan maar duidelijk op het etiket vermeldt dat het om dergelijke zaken gaat.

HAMC
30 augustus 2008, 11:02
zijde weer daar met uw emo-verhalen?

Leef je soms nog bij mama en papa?

Dat is geen schande he Mitje, - schreef bijna mietje, dat zou over de schreef geweest zijn.

Mitgard
30 augustus 2008, 11:16
de grootste vijanden van de arbeidersklasse proberen zich een working-class pride- imagotje aan te meten.
ge zou dat beter ook walgelijk vinden.

of wat zijde gij soms, hamc?
dokter?
notaris?

HAMC
30 augustus 2008, 11:18
de grootste vijanden van de arbeidersklasse proberen zich een working-class pride- imagotje aan te meten.
ge zou dat beter ook walgelijk vinden.

of wat zijde gij soms, hamc?
dokter?
notaris?

Hells Angel.

Mitgard
30 augustus 2008, 11:24
Hells Angel.

blij dat je je kinderdroom hebt kunnen waarmaken.


maar zeg eens, staan die aan de kant van de bazen of aan de kant van de
werkers.
wat doet de gemiddelde hells angel voor de kost?
gij moet dat toch weten hé.
als insider.

Thomas-
30 augustus 2008, 14:25
Volgens McDonalds zit er in hun cheeseburgers wel degelijk echte kaas ;-)


McDonald's: 'wij gebruiken echte kaas'

De kaas die McDonald's op z'n cheeseburgers doet is echt en geen nepkaas. Dat zegt de Amerikaanse fastfoodketen in een reactie op het tv-programma de Keuringsdienst van Waarde. Die kwamen gisteren met het nieuws dat er op burgers van McDonald's dertig procent nepkaas zit.

"Kleurstoffen zijn toegevoegd in de vorm van caroteen (0,05 procent) en paprika (0,04 procent) om de kaaskleur op niveau te houden", zo laat het bedrijf weten. "McDonald's doet dat ten behoeve van de smaak en om ervoor te zorgen dat de kaas goed smelt als die op de hete hamburger ligt". McDonald's beschuldigt het tv-programma van misleiding.

De Keuringsdienst van Waarde liet onderzoek doen naar de kaas in producten van fastfoodrestaurants, supermarkten en pizzeria's. Kenners zeggen in het programma dat twintig tot veertig procent van die producten nepkaas bevat. Dat is kaas op basis van plantaardige olie in plaats van melk. Dat is veel goedkoper.

McDonald's beraadt zich over de mogelijkheid om de consument specifieker over de kaas in de Cheeseburger te informeren.

http://frontpage.fok.nl/nieuws/98063/-McDonalds:-wij-gebruiken-echte-kaas.html

Mambo
30 augustus 2008, 16:28
Oplichterij is een misdaad. 't Produceren van imitatiekaas e.d. niet. Er bestaan voor vele producten al vele jaren ersatz. Denken we maar aan de door velen, in hun jeugd gegeten "Koetjesreep". Dat is imitatiechocolade. Met al die ersatzproducten is er geen probleem, als de producent of verwerker ervan maar duidelijk op het etiket vermeldt dat het om dergelijke zaken gaat.

Idd, als op hun dozen in duidelijke en normale tekst staat dat het nep/imatatie is heb je gelijk.

C2C
30 augustus 2008, 17:11
Idd, als op hun dozen in duidelijke en normale tekst staat dat het nep/imatatie is heb je gelijk.

En da's dus niet altijd het geval.

Jan van den Berghe
30 augustus 2008, 17:35
En da's dus niet altijd het geval.

Op de verpakkingen van de kaasmixen staat het steeds vermeld (bij de producenten en schrapers van dergelijke "kaas" zit het probleem dus niet). Meestal is enig spoor op de verpakkingen van bereide maaltijden volledig bijster. D�*t moet aangeklaagd worden.

Mambo
30 augustus 2008, 21:01
Op de verpakkingen van de kaasmixen staat het steeds vermeld (bij de producenten en schrapers van dergelijke "kaas" zit het probleem dus niet). Meestal is enig spoor op de verpakkingen van bereide maaltijden volledig bijster. D�*t moet aangeklaagd worden.

Idd. Soms ziet men iets in de aard van ; bevat 14% kaas ...etc.
Waar ik dan opmaak, ezel dat ik waarschijnlijk ben dat er 14% van het geheel uit kaas bestaat.
Maar waarschijnlijk bedoelen ze dan; bevat 86% namaak of zo iets.

Euh...dat ze eens klare taal schenken.
Dat zal naievelingen een beetje behoeden voor namaak.

Tenslotte voor namaak tasjes of horloges rukt de douane wel uit. Kunnen ze dat dan voor namaak kaas en andere ook meteen eens doen.

piraat
30 augustus 2008, 22:14
blij dat je je kinderdroom hebt kunnen waarmaken.


maar zeg eens, staan die aan de kant van de bazen of aan de kant van de
werkers.
wat doet de gemiddelde hells angel voor de kost?gij moet dat toch weten hé.
als insider. Ik geloof dat die in het "Vraag - en -Aanbod" circuit zitten.

HAMC
30 augustus 2008, 22:56
maar zeg eens, staan die aan de kant van de bazen of aan de kant van de
werkers.


Jij hebt totaal geen idee he?

Zwitser
1 september 2008, 10:43
Het is een topic waarin pijnpunten van het kapitalisme worden blootgelegd en worden aangeklaagd.
Misschien kunnen we bv een oplossing zoeken naar iets om te doen aan deze gebreken.
Maar een andere stroming aanklagen die een alternatief poogt te zijn en die ook pijnpunten heeft, om dit als argument proberen te gebruiken om te zeggen dat het kapitalisme hoe het nu is echt wel aanvaardbaar is (dat is dacht ik wat je wou doen?) lijkt me niet constructief.


Niks wat de mens schept is perfect, elk systeem zal dus zijn "pijnpunten" hebben. Het bestaan van pijnpunten op zich is dus geen argument voor of tegen een systeem.
Echter de kapitalistische vrije markt economie vertoont merwaardig genoeg minder pijnpunten dan eender welk ander systeem ooit bedacht. Ik geef toe dat het nog beter kan, maar vergeet niet welke weg we al afgelegd hebben, en let op met het voorstellen van beleidskeuzes die de ongeloofelijke vooruitgang van de laatste paar eeuwen verkwanselen.

Zwitser
1 september 2008, 10:50
Dat klopt.

Maar we hebben onze levensverwachting ontzettend kunnen rekken door één ding:
1) het terugdringen van besmettelijke en acute infectieziekten


Er is meer dan een factor die hier heeft bijgedragen.

2) Voeding. De gemiddelde pre-industriele Vlaming had een dieet dat nauwelijks vlees en zo goed als geen groenten bevatte. Totaal ongeveer 1750 kCal per dag.

De enorm toegenomen productiviteit in de landbouw is wel degelijk een gevolg van de industriële revolutie, van de vrije markt, en niet de overheid.

De toegenomen kwaliteit en hoeveelheid van de dagelijkse voeding heeft mogelijks zelfs een grotere invloed gehad dan het terugdringen van infectieziekten.

En dan hebben we het nog niet over het milieu. De lucht in de steden was anno 1800 nauwelijks te ademen. Dankzij het overschakelen van hout en turf op steenkool, en dan later op olie en nog later op gas is hier ook heel erg veel verbeterd.

AdrianHealey
1 september 2008, 11:10
Dat ge zo doet tegen een van uw collega libertarische rijkeluiskindjes (want u bent een uitzondering) kan ik me wel inbeelden, maar toch niet tegen Groentje....

Nu niet voor het een of ander, maar de rijkste persoon die ik ken in mijn persoonlijke omgeving die zichzelf liberaal noemt, wilt de 'meeste' staat.

De libertariërs die ik ken - maar dan echt de 'die hards' - zijn allemaal van de middenklasse. Onder & bovenkant.

Let overigens op dat ik niet klaag. Waar ik echter wel over klaag is het rijke imago dat de libertarische filosofie zou hebben. Dat is empirisch gewoon niet waar.

Maar daar hoeft u me niet op te geloven, natuurlijk. U mag het zelf ontdekken?

AdrianHealey
1 september 2008, 11:12
Op de verpakkingen van de kaasmixen staat het steeds vermeld (bij de producenten en schrapers van dergelijke "kaas" zit het probleem dus niet). Meestal is enig spoor op de verpakkingen van bereide maaltijden volledig bijster. D�*t moet aangeklaagd worden.

Waarom eigenlijk? Enfin, ik heb ook liever wat informatie, maar 'moet' dat erop zitten?

praha
1 september 2008, 18:47
Als u die uitzending van Panorama heeft gezien over de namaak-industrie; dan zal u vast dat stuk over de nep-eieren hebben gezien.
jep
hallucinant gewoonweg

praha
1 september 2008, 18:59
Ge begrijpt het dus niet goed.

Er zit geen kaas in de nepkaas, en toch staat er op de verpakking dat er kaas op uw bord komt.

Zuiver bedrog.

De zaak gaat binnenkort hoger. Ze moeten gewoon de kleine lettertjes vervangen en in plaats van "kaas" schrijven "kaasvervanger - now gimme all your money and shut the fvkk up". Da's alles.
hoogswaarschijnlijk wordt dat "met de smaak van kaas" wat weer nieuwe kapers op de markt zal brengen die een patent nemen op één of ander synthetisch substituut dat gaat onder de naam "kasi"

net gelijk het vanilleverhaal dus

Groentje-18
2 september 2008, 16:04
Grof, maar het is iets dat je bij alles merkt.
Zo heb ik de indruk dat als je bepaalde producten die je tien jaar geleden kocht nu nog (eens) koopt je al eens voor verrassingen komt te staan. De smaak is vaak helemaal niet meer hetzelfde.

Bij iets gewoon als koffiekoeken merk je dat ook heel erg vind ik. Steeds meer bakkers bieden iets aan dat nog maar van verre op de lekkere, goed met pudding gevulde koffiekoeken lijkt wat je vroeger kon kopen, afgewerkt met een heel dikke laag suiker om de slechte smaak te verdoezelen, of met heel veel chocolade, die eigenlijk geen chocolade is.

Is die reportage over die nepeieren trouwens online te bekijken?

roger verhiest
2 september 2008, 16:24
Inderdaad, alles dat fout loopt in de wereld is de schuld van het kapitalisme. Terwijl er een zo mooie ideologie is voor de ganse wereld : het communisme/socialisme. Het is reeds op verschillende plaatsen succesvol in voege gebracht. Zie maar bvb. Noord-Korea, China, USSR, ... Zovele voorbeelden van echte paradijzen. :roll:

China is een goed voorbeeld van een .. kapitalistisch paradijs : het vervaardigen van nep-producten is er tot een verfijnde kunstvorm ontwikkeld.

Niets tegen een "vrije markt" .. maar er moet een grondige en afdoende controle
zijn tegen allerhande vormen van malversaties.. en die controle mag ook gerust in handen zijn van private belangenorganisaties zoals "Test aankoop"