PDA

View Full Version : Zou het echt waar zijn?


Djiezes
29 augustus 2008, 07:31
Heeft Metallica voor het eerst in 20 jaar weer een goeie plaat gemaakt?
Het lijkt meer en meer waar te zijn...

Hier al enkele reviews:
http://www.roadrunnerrecords.com/blabbermouth.net/news.aspx?mode=Article&newsitemID=103679

http://www.musicradar.com/news/guitars/metallicas-death-magnetic-the-track-by-track-guide-171254

Dronkoers
29 augustus 2008, 08:55
Eerst horen, dan geloven ;-)

Djiezes
29 augustus 2008, 09:29
Eerst horen, dan geloven ;-)


Op Metallica.com kan je al twee volledige tracks beluisteren.


"My Apocalypse" zou van Slayer kunnen zijn... :cheer:

"The Day That Never Comes" lijkt qua songstructuur een beetje op "One". Heel goed nummer...

Jazeker
29 augustus 2008, 09:37
Ik zal die cd wel eens downloaden.

Ehm... dit heb ik niet gezegd!

Kazan
29 augustus 2008, 09:51
Heeft Metallica voor het eerst in 20 jaar weer een goeie plaat gemaakt?
Het lijkt meer en meer waar te zijn...

Hier al enkele reviews:
http://www.roadrunnerrecords.com/blabbermouth.net/news.aspx?mode=Article&newsitemID=103679

http://www.musicradar.com/news/guitars/metallicas-death-magnetic-the-track-by-track-guide-171254

Huh? Hebben die 20 jaar geleden goeie muziek gemaakt? :twisted:

Dronkoers
29 augustus 2008, 09:51
Op Metallica.com kan je al twee volledige tracks beluisteren.


"My Apocalypse" zou van Slayer kunnen zijn... :cheer:

"The Day That Never Comes" lijkt qua songstructuur een beetje op "One". Heel goed nummer...

My Apocalypse kan me wel bekoren, voor een Metallica te zijn ;-)

The Day That Never Comes lijkt me weer een poging tot :|

Kazan
29 augustus 2008, 10:13
My Apocalypse kan me wel bekoren, voor een Metallica te zijn ;-)

The Day That Never Comes lijkt me weer een poging tot :|

Lijkt mij allemaal hetzelfde.

Dronkoers
29 augustus 2008, 10:16
Lijkt mij allemaal hetzelfde.

Gij weet het dan ook niet te appreciëren :-P

DaBlacky
29 augustus 2008, 10:42
Op Metallica.com kan je al twee volledige tracks beluisteren.


"My Apocalypse" zou van Slayer kunnen zijn... :cheer:

"The Day That Never Comes" lijkt qua songstructuur een beetje op "One". Heel goed nummer...

Op de officiële site van Metallica kan je hun muziek beluisteren? Via internet? Streaming? Dus een variant van downloaden? Metallica?

Er zijn geen zekerheden meer in dit leven...

Havana
29 augustus 2008, 11:30
Huh? Hebben die 20 jaar geleden goeie muziek gemaakt? :twisted:

JA.

Pieke
29 augustus 2008, 11:44
veelbelovend
:cheer:

:cheer:

De Garde
29 augustus 2008, 12:37
via hun myspace kan het ook, maar ze hebben mij nog niet overtuigd.

L. J. Brutus
29 augustus 2008, 12:40
Metallica was al dood in 1984. ;-)

Djiezes
29 augustus 2008, 12:54
Metallica was al dood in 1984. ;-)

Blijven hangen bij Kill'em All? 8O

Mitgard
29 augustus 2008, 13:51
Metallica was al dood in 1984. ;-)

op pukkelpop waren ze anders redelijk levendig.

From_Vlaanderen
29 augustus 2008, 14:01
Ik zal die cd wel eens downloaden.

Ehm... dit heb ik niet gezegd!

Die koop ik wel op vinyl.

reinaert68
29 augustus 2008, 15:03
Vond St. Anger nochtans wel iets hebben maar je moet eigenlijk eerst Some Kind Of Monster hebben bekeken om het ten volle te kunnen apprecieren.

Pieke
29 augustus 2008, 15:11
Vond St. Anger nochtans wel iets hebben maar je moet eigenlijk eerst Some Kind Of Monster hebben bekeken om het ten volle te kunnen apprecieren.

sorry, maar ik vond some kind of monster een draak van een documentaire

reinaert68
29 augustus 2008, 15:29
sorry, maar ik vond some kind of monster een draak van een documentaire

Ik heb nog nooit een rockumentary gezien die een groep zo bloot heeft gelegd. En dan nog de grootste metal groep aller tijden... Ben geen grote metal fan maar ik begrijp nu wel beter waarom sommigen dat wel zijn!

BigF
29 augustus 2008, 16:24
Ten tijde van Kill 'em all en consoorten maakte Metallica dat soort muziek omdat ze dat goeie muziek vonden. En ik ook. Het was toendertijd ook behoorlijk vernieuwend.
Maar sinds ik Some Kind of Monster gezien heb weet ik; tegenwoordig maakt Metallica dit soort muziek omdat hun boekhouders, managers, marktonderzoekers en andere advocaten zeggen dat ze dit soort muziek moeten maken. De fans zullen stilaan de eindeloze pile of shit sinds "de zwarte" een beetje beu zijn zeker? Dus wat doen we dan; we proberen nog eens een plaatje te maken in de stijl van vroeger. "Back to the roots", die joker hadden ze bij Metallica nog achter de hand.

Ik zal niet zeggen dat het allemaal slecht is wat ze maken maar ze zullen me nooit meer raken zoals ze ooit deden met Whiplash ed...

De Garde
29 augustus 2008, 16:34
Ten tijde van Kill 'em all en consoorten maakte Metallica dat soort muziek omdat ze dat goeie muziek vonden. En ik ook. Het was toendertijd ook behoorlijk vernieuwend.
Maar sinds ik Some Kind of Monster gezien heb weet ik; tegenwoordig maakt Metallica dit soort muziek omdat hun boekhouders, managers, marktonderzoekers en andere advocaten zeggen dat ze dit soort muziek moeten maken. De fans zullen stilaan de eindeloze pile of shit sinds "de zwarte" een beetje beu zijn zeker? Dus wat doen we dan; we proberen nog eens een plaatje te maken in de stijl van vroeger. "Back to the roots", die joker hadden ze bij Metallica nog achter de hand.

Ik zal niet zeggen dat het allemaal slecht is wat ze maken maar ze zullen me nooit meer raken zoals ze ooit deden met Whiplash ed...
²!

reinaert68
29 augustus 2008, 17:51
Ten tijde van Kill 'em all en consoorten maakte Metallica dat soort muziek omdat ze dat goeie muziek vonden. En ik ook. Het was toendertijd ook behoorlijk vernieuwend.
Maar sinds ik Some Kind of Monster gezien heb weet ik; tegenwoordig maakt Metallica dit soort muziek omdat hun boekhouders, managers, marktonderzoekers en andere advocaten zeggen dat ze dit soort muziek moeten maken. De fans zullen stilaan de eindeloze pile of shit sinds "de zwarte" een beetje beu zijn zeker? Dus wat doen we dan; we proberen nog eens een plaatje te maken in de stijl van vroeger. "Back to the roots", die joker hadden ze bij Metallica nog achter de hand.

Ik zal niet zeggen dat het allemaal slecht is wat ze maken maar ze zullen me nooit meer raken zoals ze ooit deden met Whiplash ed...
Begrijp me niet verkeerd, als ik naar een Metallica optreden ga is het eerder voor nummers als One, The Unforgiven, MofPuppets... Muzikaal is dat superieur aan St Anger, uiteraard. Wat ik wel apprecieer is dat ze na de hoogte die ze gekend hebben in een behoorlijke dip zaten (Hetfield heeft een jaar (!!!) in een ontwenningskliniek gezeten en komt er onherkenbaar uit, de groep was daarvoor al totaal aan diggelen...) maar er op een of andere manier uit geraken door het meest gruwelijke en getormenteerde album te maken dat ik van hen heb gehoord. Als volwassen mensen gaan ze op zoek naar waarom ze net metal zijn beginnen maken, van Harleys houden, de ultieme adrenaline kicks... en komen ze nederig tot de conclusie dat het is begonnen als een uitlaatklep voor hun problemen en angsten. Niemand van die managers of advocaten krijgt mijns inziens echt vat op Metallica in die docu en dat is wat dit album zo sterk maakt: de managers die hen gebracht hebben tot het samenspelen met symfonische orkesten en alle hoop in hen hadden verloren worden verongelijkt door een album dat klinkt als een verkrachte kettingzaag. Bakken frustratie in alle nummers maar sinds het uit werd gebracht staan ze er wel weer als groep en vooral ook als mensen.

Maar het album heeft veel tegenstanders en het is een discussie die ik al met meerdere Metallica fans heb gevoerd. Ik begrijp ze wel maar ik deel ze niet!

De Garde
29 augustus 2008, 18:15
Begrijp me niet verkeerd, als ik naar een Metallica optreden ga is het eerder voor nummers als One, The Unforgiven, MofPuppets... Muzikaal is dat superieur aan St Anger, uiteraard. Wat ik wel apprecieer is dat ze na de hoogte die ze gekend hebben in een behoorlijke dip zaten (Hetfield heeft een jaar (!!!) in een ontwenningskliniek gezeten en komt er onherkenbaar uit, de groep was daarvoor al totaal aan diggelen...) maar er op een of andere manier uit geraken door het meest gruwelijke en getormenteerde album te maken dat ik van hen heb gehoord. Als volwassen mensen gaan ze op zoek naar waarom ze net metal zijn beginnen maken, van Harleys houden, de ultieme adrenaline kicks... en komen ze nederig tot de conclusie dat het is begonnen als een uitlaatklep voor hun problemen en angsten. Niemand van die managers of advocaten krijgt mijns inziens echt vat op Metallica in die docu en dat is wat dit album zo sterk maakt: de managers die hen gebracht hebben tot het samenspelen met symfonische orkesten en alle hoop in hen hadden verloren worden verongelijkt door een album dat klinkt als een verkrachte kettingzaag. Bakken frustratie in alle nummers maar sinds het uit werd gebracht staan ze er wel weer als groep en vooral ook als mensen.

Maar het album heeft veel tegenstanders en het is een discussie die ik al met meerdere Metallica fans heb gevoerd. Ik begrijp ze wel maar ik deel ze niet!

Ja jong, dat klopt maar de reactie op St. Anger bij mij was niet 'wow' zoals ik het had bij Justice en zeker toen een vriendje me een slecht opgenomen K7tje gaf met muziek uit de beginperiode.

manta
29 augustus 2008, 18:33
"My Apocalypse" audio (entire song): ...
Da's Metallica se .... 8-)

't werd tijd da ze nog is iets nieuw brachten , ik zag ze bijna samen met Mud en consoorten optreden op ouwegroepen-in't-sportpaleis ... :?

Jazeker
29 augustus 2008, 18:35
Hetfield heeft een jaar (!!!) in een ontwenningskliniek gezeten

Een jaar? 8O

Aan wat heeft die dan gezeten? Dat is geen eenvoudig alcohol-ontwenningskuurtje meer, eh.

Jazeker
29 augustus 2008, 18:37
Nu ja, naast Whiskey In The Jar heb ik van hen na hun zwarte album niet veel goeds meer gehoord. Dus ik ben wel benieuwd. Subiet eens naar die twee tracks luisteren.

Jazeker
29 augustus 2008, 19:04
Op de officiële site van Metallica kan je hun muziek beluisteren? Via internet? Streaming? Dus een variant van downloaden? Metallica?

Er zijn geen zekerheden meer in dit leven...

Daar verschiet ik ook van. De grote voorvechters tegen het downloaden...

Jazeker
29 augustus 2008, 19:25
Ik heb de twee tracks intussen beluisterd.

My Apocalypse: Hier gaan ze weer naar hun begindagen met wat speedmetal-achtig gedoe. Niet mijn stijl en bovendien zonder de wow-momenten die ze vroeger wel konden steken in een genre dat niet geheel mijn zin is. Ik denk dat ze in dat genre genoeg muziek hebben gemaakt in het verleden en het lijkt me een dun doorslagje van wat ze ooit maakten. Bekoorde me amper toen, nu nog minder.

The Day That Never Comes: Ietsje interessanter. Het geluid van The Black Album met een poging om de apotheose van "One" nog eens over te doen. Zoals Dronkoers reeds zei "teveel een poging tot" hoewel dat ook geldt voor het vorige nummer. Met dat verschil dat Dronkoers het zwarte CD'tje niet meteen leuk vindt, en ik wel. Naar mijn bescheiden mening en mijn persoonlijke smaak zijn bands die bekend staan om hun kabaal en gitaargeweld meestal veel beter geplaatst om eens "nen tragen" te doen. Dat gevoel had ik bij de zwarte cd en evenzeer bij sommige nummers op de "Use your illusion" dubbel-cd van GNR... "softe" nummers als Nothing Else Matters, November Rain, The Unforgiven of Civil War, waar er doorgaans niet geramd wordt op de gitaar dat die om de twee minuten nieuwe snaren nodig heeft, zijn naar mijn smaak hele goede nummers. Vergelijk ze maar eens met wat je elders kan vinden als slow op de dansvloer. Maar ook bij "The day that never comes" heb ik het gevoel te luisteren naar een mix tussen The black album en het nummer "One" maar dan ook weer zonder een "wow"-moment.

Alle respect voor Hetfield & the gang, maar ik ga het houden bij de black album en wat andere albums die ervoor kwamen en nog enkele cd'tjes met live optredens die verdomd beter zijn dan die studio-opnames. Enkel en alleen omwille van de kwaliteit en tijd dat die groep steekt in hun live werk, moet je ze wel ergens respecteren. Het is iets anders dan een Axl Rose die na 5 minuten het publiek inspringt om iemand af te rossen die een foto nam en dan nog weigert verder te spelen.

Dit cd'tje zal aan mij voorbij gaan. Ik ben er misschien wat overheen gegroeid. Ik mag hopen dat de jeugd het gaat oppikken want nog altijd beter dit album dan dat ze weer hersenloos met het speeksel druipend uit hun mond zich zitten te verstaren naar weer zo'n nappende reger op MTV die het voor de zoveelste keer moet hebben van samples van goede muziek en daarnaast een videoclip vol zwierende hoerige vrouwenkontjes, ook wel gekend als radicaal seksisme. Maar tja... ze zijn zwart. Je kan hen niks maken.

reinaert68
29 augustus 2008, 19:41
Een jaar? 8O

Aan wat heeft die dan gezeten? Dat is geen eenvoudig alcohol-ontwenningskuurtje meer, eh.

Het was voornamelijk alcohol 't schijnt maar hij had daarnaast denk ik veel problemen gehad vroeger die hij nooit goed had verwerkt dus ik vermoed ook een serieuze depressie. Diene mens was onherkenbaar als ge hem u nog van vroeger herinnerde. Ineens heel plichtsbewust, respectvol...Maar hij mocht in de maanden erna zelfs maar 4 u per dag in de studio zitten dus het was wel serieus.

Djiezes
29 augustus 2008, 20:25
Een jaar? 8O

Aan wat heeft die dan gezeten? Dat is geen eenvoudig alcohol-ontwenningskuurtje meer, eh.

Hetfield zat sinds een jetski-ongeluk enkele jaren daarvoor ook serieus aan de pijnstillers. Rugproblemen....

HAMC
29 augustus 2008, 21:08
Hetfield zat sinds een jetski-ongeluk enkele jaren daarvoor ook serieus aan de pijnstillers. Rugproblemen....

Pijnstillers, sure...

Everytime
30 augustus 2008, 13:14
Het probleem is dat Metallica voor "het grote publiek" alleen dit is :

http://nl.youtube.com/watch?v=JgiGrXpOhYg

Ik overdrijf misschien maar het is het indruk dat ik heb. OK, "Nothing else matters" blijft hun grootste commerciële hit en een prachtig liedje maar Metalllica betekent veel meer dan dat. Ik ben misschien geen hard-rock fan maar Metallica blijft voor mij een referentie - als niet DE referentie - in die muzikale stijl.

De groep was in concert op 14 Augustus op het Grote Markt van Arras (Noorden van Frankrijk).
Reportage van France 2 :
http://nl.youtube.com/watch?v=TX_syBa8Cbo

Mitgard
30 augustus 2008, 13:55
Ik heb de twee tracks intussen beluisterd.

My Apocalypse: Hier gaan ze weer naar hun begindagen met wat speedmetal-achtig gedoe. Niet mijn stijl en bovendien zonder de wow-momenten die ze vroeger wel konden steken in een genre dat niet geheel mijn zin is. Ik denk dat ze in dat genre genoeg muziek hebben gemaakt in het verleden en het lijkt me een dun doorslagje van wat ze ooit maakten. Bekoorde me amper toen, nu nog minder.

The Day That Never Comes: Ietsje interessanter. Het geluid van The Black Album met een poging om de apotheose van "One" nog eens over te doen. Zoals Dronkoers reeds zei "teveel een poging tot" hoewel dat ook geldt voor het vorige nummer. Met dat verschil dat Dronkoers het zwarte CD'tje niet meteen leuk vindt, en ik wel. Naar mijn bescheiden mening en mijn persoonlijke smaak zijn bands die bekend staan om hun kabaal en gitaargeweld meestal veel beter geplaatst om eens "nen tragen" te doen. Dat gevoel had ik bij de zwarte cd en evenzeer bij sommige nummers op de "Use your illusion" dubbel-cd van GNR... "softe" nummers als Nothing Else Matters, November Rain, The Unforgiven of Civil War, waar er doorgaans niet geramd wordt op de gitaar dat die om de twee minuten nieuwe snaren nodig heeft, zijn naar mijn smaak hele goede nummers. Vergelijk ze maar eens met wat je elders kan vinden als slow op de dansvloer. Maar ook bij "The day that never comes" heb ik het gevoel te luisteren naar een mix tussen The black album en het nummer "One" maar dan ook weer zonder een "wow"-moment.

Alle respect voor Hetfield & the gang, maar ik ga het houden bij de black album en wat andere albums die ervoor kwamen en nog enkele cd'tjes met live optredens die verdomd beter zijn dan die studio-opnames. Enkel en alleen omwille van de kwaliteit en tijd dat die groep steekt in hun live werk, moet je ze wel ergens respecteren. Het is iets anders dan een Axl Rose die na 5 minuten het publiek inspringt om iemand af te rossen die een foto nam en dan nog weigert verder te spelen.

Dit cd'tje zal aan mij voorbij gaan. Ik ben er misschien wat overheen gegroeid. Ik mag hopen dat de jeugd het gaat oppikken want nog altijd beter dit album dan dat ze weer hersenloos met het speeksel druipend uit hun mond zich zitten te verstaren naar weer zo'n nappende reger op MTV die het voor de zoveelste keer moet hebben van samples van goede muziek en daarnaast een videoclip vol zwierende hoerige vrouwenkontjes, ook wel gekend als radicaal seksisme. Maar tja... ze zijn zwart. Je kan hen niks maken.


awel eh...

dinges.

helemaal mee eens.

Djiezes
3 september 2008, 21:39
Een of andere Franse platenzaak heeft gisteren, al dan niet per ongeluk, enkele tientallen exemplaren van Death Magnetic verkocht. Resultaat: een dikke week voor de release is het hele album al te beluisteren op het net.

(Mijn persoonlijke) conclusie: Death Magnetic is hun beste plaat sinds And Justice For All, misschien zelfs sinds Master Of Puppets...

Opener "That Was Just Your Life" is fucking epic; dat wordt een klassieker, believe me.

BigF
4 september 2008, 09:03
Hij staat hier nu op, mij benieuwen...

Laat ons maar zeggen dat ik eergisteren toevallig in dat Franse winkeltje stond.

BigF
4 september 2008, 10:09
Voorlopige conclusie;

1 That was...
Moet ik nog eens beluisteren. Van de eerste keer is weinig blijven hangen. Ik hoor er alvast niet de klassieker in die Djiezes er in hoort, maar dat kan nog komen.
2 The end
Niet onder de indruk. Lijkt wel heel erg op Creeping Death en het riffje associeer ik eerder met Aerosmith dan met Metallica.
3 Broken
Warrig nummer met de onnozelste tekstfrase van 2008 "what don't kill you make you more strong"... Beetje Metallica meets Dream Theater maar daar lukt dat klaarblijkelijk beter. Weer zo'n pielerige solo die bovendien veel te hard op de voorgrond gemixt is.
4 The day
Zeemzoeterige start (wat is er met James' stem gebeurd??) en vanaf halfweg stevig doorbeukend met weer zo'n pielerig, hoe-rapper-hoe-beter solowerk, al is het hier iets minder erg dan op de vorige nummers. Weinig verassend, zo'n nummers zijn er duizend-en-twee.

Tussendoor; het valt me op dat het drumwerk vrij inspiratieloos is tot nu toe...

5 All nightmare
Begint veelbelovend maar weet er de vaart niet in te houden. Tenenkrullende solo ook weer. Toch het meest Metallica-achtige nummer tot nu toe.

6 Cyanide
De drums deden me onmiddellijk aan Sacrifice van Suicidal Tendencies denken. Gebouwd rond een wel heel doordeweekse gitaarriff. Verder vrij aardig nummer dat er ook weer jammer genoeg niet echt de vaart in weet te houden. And again zo'n ellenlang instrumentaal middenstuk dat dan nog niet eens echt weet te boeien.
7 The unfor
Jongensjongens, als ik zoiets wil horen zet ik Nickelback wel op. FFW
8 The Judas
Weinig op aan te merken, leuk nummer. Had wel een minuut 3-4 korter mogen zijn maar dat geldt voor alle nummers van deze plaat. Wat is er tegenwoordig mis met 3 minuten recht-toe-recht-aan doorbeuken? (Zie ook Tool)
9 Suicide
Zei er iemand iets over lange nummers? 10 minuten hiero!! Instrumentaal dan nog wel... Need I say more? FFW dus.
10 My apo
Een vluggertje (5 minuten). Hakketak-nummer in de 'oude stijl'. Niet verkeerd maar meer ook niet.

Kortom; moeilijk om zeggen na 1 luisterbeurt maar ik denk toch niet dat deze cd vaak gedraaid gaat worden hier in Chateau Big. Morgen nog eens een poging ondernemen...

Havana
4 september 2008, 13:08
Blijven hangen bij Kill'em All? 8O

Dat was nog eens een plaat!

btw, geen Volbeat fans in de zaal?