PDA

View Full Version : het ware gelaat van Open-VLD.... het doek is gevallen!


lollysticky
30 augustus 2008, 13:54
Bart Somers: "We maken het land kapot"

Open Vld is de staatshervorming grondig beu. Voorzitter Bart Somers trekt aan de alarmbel en pleit ervoor om werk te maken van de echt belangrijke dingen. "We maken het land kapot", zegt hij in een interview met De Morgen. Somers wil dat de communautaire gesprekken eindelijk naar de achtergrond verdwijnen. En dat er werk wordt gemaakt van sociaaleconomische dossiers.

Geen deadlines meer
"Laten we ons dus concentreren op de centrale uitdagingen", zegt Somers. "En die zijn: hoe houden we de welvaart hier, hoe stellen we de koopkracht veilig en hoe houden we mensen uit de armoede? (...) Begrijp me niet verkeerd, ik vraag niet dat het communautaire van tafel wordt geveegd. Ik vraag gewoon aandacht voor de sociaaleconomische dossiers. Dat kan niet als een regering doodgeslagen wordt met de ene deadline na de andere. Die houding van sommigen is onverantwoord."

linkie: HLN.be (http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/399473/2008/08/30/Bart-Somers-We-maken-het-land-kapot.dhtml)

theeft lang geduurd maar ja.... wat kan je van de (V?)LD verwachten?
ik voel een adelijke titel opkomen voor Bartje, juist zoals zijn "grote" voorganger...

HAMC
30 augustus 2008, 14:08
Eindelijk komen ze er voor uit.

Ik begon al te vrezen dat de O-VLD Vlaams naar de kiezing in 2009 zou gaan. Maar neen hoor, die mensen stellen nooit teleur.

Chipie
30 augustus 2008, 14:27
Iets gelijk zal hij waarschijnlijk wel hebben... :-D

Herr Oberst
30 augustus 2008, 14:41
Iets gelijk zal hij waarschijnlijk wel hebben... :-D

?

kelt
30 augustus 2008, 14:48
De lijnen zijn al getrokken:

De faciliteitengemeenten komen NIET bij Brussel,al staan ze nog op hun kop aan de andere kant van de taallijn(en bijgevolg zal men daar moeten aanvaarden dat niet alle Franstaligen in Wallonie of Brussel leven..... ;) )


Wat de "verfransing" van de rand betreft,dit moet een strikt VLAAMS probleem zijn,geen BELGISCH probleem,dat is wat zelfs O-VLD-gezagsdragers vanuit de Vlaamse regering al met handen en voeten proberen duidelijk te maken aan die van "de andere kant"...


gemene opmerking:of denken de Franstaligen mss te doen als de Russen :twisted:

Het niet halen van de regering van de bestaande deadlines heeft al 400 000 000 euro gekost aan de federale regering,geld dat Vlaanderen als begrotingssteun wilde voorzien(met de idee erachter dat zo een bedrag snel terugverdiend is met een beter georganiseerde staat en politieke rust)...niet dus...


En het ziet ernaar uit dat de belangrijkste communautaire onderhandelingen uit de federale regering gehaald gaan worden en uitgevoerd tussen de gewesten onderling...waarbij dan de federale regering van Belgie een boekhoudkundige vereniging wordt,bezig met het verluchten van de composthoop die "federale begroting" heet :?

Chipie
30 augustus 2008, 15:24
De lijnen zijn al getrokken:

De faciliteitengemeenten komen NIET bij Brussel,al staan ze nog op hun kop aan de andere kant van de taallijn(en bijgevolg zal men daar moeten aanvaarden dat niet alle Franstaligen in Wallonie of Brussel leven..... ;) )


Wat de "verfransing" van de rand betreft,dit moet een strikt VLAAMS probleem zijn,geen BELGISCH probleem,dat is wat zelfs O-VLD-gezagsdragers vanuit de Vlaamse regering al met handen en voeten proberen duidelijk te maken aan die van "de andere kant"...


gemene opmerking:of denken de Franstaligen mss te doen als de Russen :twisted:

Het niet halen van de regering van de bestaande deadlines heeft al 400 000 000 euro gekost aan de federale regering,geld dat Vlaanderen als begrotingssteun wilde voorzien(met de idee erachter dat zo een bedrag snel terugverdiend is met een beter georganiseerde staat en politieke rust)...niet dus...


En het ziet ernaar uit dat de belangrijkste communautaire onderhandelingen uit de federale regering gehaald gaan worden en uitgevoerd tussen de gewesten onderling...waarbij dan de federale regering van Belgie een boekhoudkundige vereniging wordt,bezig met het verluchten van de composthoop die "federale begroting" heet :?Juist! :thumbsup:

liberalist_NL
30 augustus 2008, 15:42
Bart Somers: "We maken het land kapot"



theeft lang geduurd maar ja.... wat kan je van de (V?)LD verwachten?
ik voel een adelijke titel opkomen voor Bartje, juist zoals zijn "grote" voorganger...

Ik heb die kerel altijd al gehaat. Echt, sommige politici zijn niet uit te staan.

I amsterdam
30 augustus 2008, 16:34
Bart Somers: "We maken het land kapot"



theeft lang geduurd maar ja.... wat kan je van de (V?)LD verwachten?
ik voel een adelijke titel opkomen voor Bartje, juist zoals zijn "grote" voorganger...

De VLD doet wat zij altijd heeft gedaan.
Ze heeft Vlaanderen en een noodzakelijke staatshervorming nog nooit serieus genomen.
Onder Verhofstadt was het niet anders.
De VLD'ers kennen maar een baan ,dat is hun eigen baan en dat is de lange baan.

Arm Vlaanderen ,dat met deze liberalen zit opgescheept.

Vette Pois(s)on
30 augustus 2008, 16:36
En te zeggen dat ik vroeger op de VLD stemde....

HAMC
30 augustus 2008, 16:42
De VLD doet wat zij altijd heeft gedaan.
Ze heeft Vlaanderen en een noodzakelijke staatshervorming nog nooit serieus genomen.
Onder Verhofstadt was het niet anders.
De VLD'ers kennen maar een baan ,dat is hun eigen baan en dat is de lange baan.

Arm Vlaanderen ,dat met deze liberalen zit opgescheept.

Het is goed dat dit nu naar buiten komt, anders bestond de kans dat de O-VLD met een "Vlaams" profiel naar de Vlaamse verkiezingen ging. De kans bestond dat er Vlaamse slaven zijn die erin geloofden en aldoende de echte Vlaamse partijen stemmen zouden kosten.

Nu ze de Belgische anti-Vlaamse kaart trekken is alles weer bij het oude.

En dat terwijl De Gught zelf zegt dat Belgie geen meerwaarde heeft voor Vlaanderen, toch de broek laten zakken en zich door de Walen laten pakken. Masoschisme for the win.

Duym
30 augustus 2008, 16:52
Bart Somers: "We maken het land kapot"



theeft lang geduurd maar ja.... wat kan je van de (V?)LD verwachten?
ik voel een adelijke titel opkomen voor Bartje, juist zoals zijn "grote" voorganger...


Wat kun je van een Bartje verwachten? Of hij nu Somers of Dewever heet, beiden stukken onnut.

Duym
30 augustus 2008, 16:54
En te zeggen dat ik vroeger op de VLD stemde....

Ik ook, maar de man op wie ik gestemd heb, zag het echt niet meer zitten. :?

Chipie
30 augustus 2008, 17:22
Het is goed dat dit nu naar buiten komt, anders bestond de kans dat de O-VLD met een "Vlaams" profiel naar de Vlaamse verkiezingen ging. De kans bestond dat er Vlaamse slaven zijn die erin geloofden en aldoende de echte Vlaamse partijen stemmen zouden kosten.

Nu ze de Belgische anti-Vlaamse kaart trekken is alles weer bij het oude.

En dat terwijl De Gught zelf zegt dat Belgie geen meerwaarde heeft voor Vlaanderen, toch de broek laten zakken en zich door de Walen laten pakken. Masoschisme for the win.

Waar zegt hij dat nu de Belgicistische kaart wordt getrokken? :-D

HAMC
30 augustus 2008, 17:35
Waar zegt hij dat nu de Belgicistische kaart wordt getrokken? :-D

Moet hij dat met zoiveel woorden zeggen voor u? U bent toch niet van gisteren?

Chipie
30 augustus 2008, 18:28
Moet hij dat met zoveel woorden zeggen voor u? U bent toch niet van gisteren?

Hij zegt toch maar dat het economische belangrijk is?

U vindt het economische niet belangrijk of wat? ;-)

lollysticky
30 augustus 2008, 18:46
allee Chipie... die boodschap kunt ge toch wel ontdekken in zijn bericht?

Chipie
30 augustus 2008, 18:52
allee Chipie... die boodschap kunt ge toch wel ontdekken in zijn bericht?
:-D

"En die zijn: hoe houden we de welvaart hier, hoe stellen we de koopkracht veilig en hoe houden we mensen uit de armoede? (...) Begrijp me niet verkeerd, ik vraag niet dat het communautaire van tafel wordt geveegd. Ik vraag gewoon aandacht voor de sociaaleconomische dossiers. Dat kan niet als een regering doodgeslagen wordt met de ene deadline na de andere. Die houding van sommigen is onverantwoord."

Een beetje gelijk zal hij waarschijnlijk wel hebben... Of niet? ;-)

lollysticky
30 augustus 2008, 18:53
alee.. hij verbloemt gewoon het feit dat hij de belgicistische kaart trekt :/

Chipie
30 augustus 2008, 19:00
alee.. hij verbloemt gewoon het feit dat hij de belgicistische kaart trekt :/Dus als men de economische/sociale dossiers wil afhandelen dan is men een Belgicist?

lollysticky
30 augustus 2008, 19:05
nee... maar als men zegt dat de communautaire dossiers naar de achtergrond moeten verdwijnen (toevallig hetgeen dat u vergeten te copy-pasten bent? :D), dan trekt men niet de Vlaamse kaart he... of wel soms?

het enige wat hij wilt, is dat men de VLD niet gaat associëren met de belgicistische beweging... de VLD wou graag wat vlaams-gezinde stemmen hebben, niet waar? :twisted:

Chipie
30 augustus 2008, 19:19
nee... maar als men zegt dat de communautaire dossiers naar de achtergrond moeten verdwijnen (toevallig hetgeen dat u vergeten te copy-pasten bent? :D), dan trekt men niet de Vlaamse kaart he... of wel soms?

het enige wat hij wilt, is dat men de VLD niet gaat associëren met de belgicistische beweging... de VLD wou graag wat vlaams-gezinde stemmen hebben, niet waar? :twisted:Dat is wel toevallig... :-D

Maar heeft hij gezegd dat de staatshervorming op de achtergrond moet verdwijnen? Of is dat de conclusie van de journalist?

Nu (met de huidige wereldcrisis) fatsoenlijk regeren en de staat fatsoenlijk hervormen is wel dansen op een slappe koord...

Als de deelstaten de onderhandelingen op zich zouden nemen, zou er normaal wel meer ruimte moeten (kunnen) komen...

En het feit dat de liberalen enorm veel belang aan het economische hechten zal waarschijnlijk voor weinigen een verrassing zijn...

Niet gemakkelijk... ;-)

Max van Dietschland
30 augustus 2008, 19:55
Ik heb die kerel altijd al gehaat. Echt, sommige politici zijn niet uit te staan.

Niet alleen die kerel, neem maar de rest van die partij erbij. Wat burgemeester Willy De Waele in die al dan niet "Open" VLD ziet, is mij een compleet raadsel.

Chipie
30 augustus 2008, 20:11
nee... maar als men zegt dat de communautaire dossiers naar de achtergrond moeten verdwijnen (toevallig hetgeen dat u vergeten te copy-pasten bent? :D), dan trekt men niet de Vlaamse kaart he... of wel soms?

het enige wat hij wilt, is dat men de VLD niet gaat associëren met de belgicistische beweging... de VLD wou graag wat vlaams-gezinde stemmen hebben, niet waar? :twisted:

Milquet heeft de oplossing gevonden:

'We zijn bereid grote dingen te doen' om de staat te hervormen, vervolgde ze, zowel wat betreft de overdacht van de bevoegdheden als van de financiën, op voorwaarde dat dat evenwichtig gebeurt, in het belang van de Franstaligen, en het geen fiscale concurrentie creëert, klonk het in de toespraak.

:lol:

Bron (http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=DMF30082008_030)

lollysticky
30 augustus 2008, 21:24
ik hoop dat ze het meent :D

maar ik heb er geen goed oog in... :P Ze zijn al meer dan een jaar 'bereid grote dingen te doen'...

pibo®
30 augustus 2008, 21:34
de VLD noemde vroeger PVV .......... de afkorting van Pest Voor Vlaanderen , en die naam doen ze weer alle eer aan

I amsterdam
30 augustus 2008, 22:18
de VLD noemde vroeger PVV .......... de afkorting van Pest Voor Vlaanderen , en die naam doen ze weer alle eer aan

Nu is het:

Vlaanderen Laten Dokken

http://www.spitsnieuws.nl/archives/media/2008/08/jodie_foster_moet_dokken.html

Pol
30 augustus 2008, 22:42
De VLD doet wat zij altijd heeft gedaan.
Ze heeft Vlaanderen en een noodzakelijke staatshervorming nog nooit serieus genomen. Onder Verhofstadt was het niet anders.
De VLD'ers kennen maar een baan ,dat is hun eigen baan en dat is de lange baan.
Arm Vlaanderen ,dat met deze liberalen zit opgescheept.

Somers is hier weer de 'woordvoerder' van Verhofstadt en het Belgicistische liberale front MR-FDF-VLD. De echte Vlaamse liberalen waren er al uit dat het communautaire moest opgelost worden om elke deelstaat economisch en sociaal een nieuwe elan te bezorgen. Zonder grondige staatshervorming kunnen geen gerichte maatregelen genomen worden en blijven de communautaire problemen (ongrondwettelijke kieskring BHV, elkaar chanteren en lamleggen van innnoverend aan regio aangepast beleid, verantwoordelijkheid afleggen voor eigen beleid, enz.) de toekomst van elke deelstaat hypotheceren.

De echte Vlaamse liberalen blijven blijkbaar nog altijd schatplichtig en ondergeschikt aan de belangen van de Belgicistische top Verhofstadt-Reynders-Michel en solidair met de Bourgeoisie van Maingain.

xrc
30 augustus 2008, 22:59
Zelfs tactisch gezien, is dit een domme zet volgens mij. De kiezer wil nu toch ook eindelijk die staatshervorming en de communautaire punten erdoor zien gaan. Of denkt hij echt dat de kiezer dit ook 'beu' is?

Hij krijgt even wat wind van voor, en draait gewoon mee als een windhaan. Ik hoop dat hij weer eens onderuit gaat bij de verkiezingen.

HAMC
30 augustus 2008, 23:02
Zelfs tactisch gezien, is dit een domme zet volgens mij. De kiezer wil nu toch ook eindelijk die staatshervorming en de communautaire punten erdoor zien gaan. Of denkt hij echt dat de kiezer dit ook 'beu' is?

Hij krijgt even wat wind van voor, en draait gewoon mee als een windhaan. Ik hoop dat hij weer eens onderuit gaat bij de verkiezingen.

Wat de kiezer denkt en of doet heeft er bij die jongens niets mee te maken, belgie moet gered worden.

De slavenmentaliteit is groter dan de realiteit.

centrist
31 augustus 2008, 01:31
Dus als men de economische/sociale dossiers wil afhandelen dan is men een Belgicist?

Bijna wel, Chipie. Het vervelende aan BS' uitspraak is dat hij daarmee een breed gedragen Vlaams standpunt begraaft: dat economische dossiers aanpakken niet lukt in het huidige staatsmodel. Zowat alle Vlaamse partijen hebben dat nu al meer dan een jaar verkondigd, en nu blaast O-VLD dat op. Op zijn minst on-Vlaams, dus.

kelt
31 augustus 2008, 08:32
Bijna wel, Chipie. Het vervelende aan BS' uitspraak is dat hij daarmee een breed gedragen Vlaams standpunt begraaft: dat economische dossiers aanpakken niet lukt in het huidige staatsmodel. Zowat alle Vlaamse partijen hebben dat nu al meer dan een jaar verkondigd, en nu blaast O-VLD dat op. Op zijn minst on-Vlaams, dus.

Een eenvoudige blik op de kiesresultaten ,en ook,zij het enigszins kritisch,op de populariteitspercentages van de partijen doet ons vermoeden dat de O-VLD niet in een positie is om domme dingen te doen.....

Ik ben ervan overtuigd dat O-VLD-ers niet gemakkelijk meer een soort "paars" avontuur willen aangaan(als het niet meer zou gaan met het kartel).Dat Paarse avontuur heeft de O-VLD gekraakt.De partij bezit een paar electorale stemmenkanonnen die tegenwoordig amper inzetbaar zijn,en de rest hangt er zomaar wat bij.Dat is geen manier voor een Partij,en Bartje weet dat ;-)


Dat O-VLD het communautaire niet persé op eerste rang wil,wel,dat is hun goed recht,en ze hebben dat nooit onder stoelen of banken gestoken.....Maar je moet loyaliteit meten in de feiten en handelingen,en dan valt het best mee totnogtoe....

Bemerk ook het gaande maneuver om het communautaire weg te trekken uit de cenakels van de Wetstraat en te laten regelen tussen de gewesten onderling

Jazeker
31 augustus 2008, 08:42
Bijna wel, Chipie. Het vervelende aan BS' uitspraak is dat hij daarmee een breed gedragen Vlaams standpunt begraaft: dat economische dossiers aanpakken niet lukt in het huidige staatsmodel. Zowat alle Vlaamse partijen hebben dat nu al meer dan een jaar verkondigd, en nu blaast O-VLD dat op. Op zijn minst on-Vlaams, dus.

2

Jazeker
31 augustus 2008, 08:43
Een eenvoudige blik op de kiesresultaten ,en ook,zij het enigszins kritisch,op de populariteitspercentages van de partijen doet ons vermoeden dat de O-VLD niet in een positie is om domme dingen te doen.....

Ik ben ervan overtuigd dat O-VLD-ers niet gemakkelijk meer een soort "paars" avontuur willen aangaan(als het niet meer zou gaan met het kartel).Dat Paarse avontuur heeft de O-VLD gekraakt.De partij bezit een paar electorale stemmenkanonnen die tegenwoordig amper inzetbaar zijn,en de rest hangt er zomaar wat bij.Dat is geen manier voor een Partij,en Bartje weet dat ;-)

Ik zou de arrogantie in de geesten bij de O-VLD toch niet te sterk onderschatten, hoor.

Sundancer
31 augustus 2008, 10:13
Die Somers doet mij walgen! En met al hun pretentie vergeten de Open VLD'ers dat ze in juni 2007 bij de verliezers waren. Nu zijn ze nog bij de federale omdat ze opgevist werden door hun handlangers van de MR.
Ik heb vroeger ook nog VLD gestemd, nu NOOIT MEER.

lollysticky
31 augustus 2008, 10:17
Somers is gewoon ne randdebiel. Herinner u de verkiezingen:
- VLD verliest veel stemmen
- de dag erop: Somers: "De liberale FAMILIE is de grootste in het land, wij boeken vooruitgang" :')

Hij weet wel hoe hj de mensen kan entertainen, ons Bartje!

omaplop
31 augustus 2008, 13:32
Als ik Somers op TV zie, moet ik altijd denken aan een marionet!
Telkens vraag ik mij af hoe het mogelijk is dat iemand zo gekneed kan worden dat hij bijna een kloon wordt !

Vermits we VHS nu steeds minder in het openbaar zien, valt he allicht minder op, maar vroeger hoorde ik VHS praten en zag ik Somers!! dezelfde woorden , dezelfde zinnen...

Chipie
31 augustus 2008, 13:33
Politiekers moeten wel een superdikke olifantenhuid hebben...:-D

FDM
31 augustus 2008, 14:28
Voorzitter Bart Somers trekt aan de alarmbel en pleit ervoor om werk te maken van de echt belangrijke dingen. "We maken het land kapot",

we gaan de tamzakken uitroken
never mind de plechtige woorden van bartje , VLD staat niet bekend als een partij met veel lef

artisjok
31 augustus 2008, 14:40
Eindelijk nog iemand binnen de politiek die inziet dat de mensen de staatshervorming niet belangrijk vinden en het communautaire gekrakeel beu zijn.
De mensen hebben andere dingen aan hun hoofd, hoog tijd dat de politici zich daar weer eens mee bezig houden.
Dit is ook in overeenstemming met het verkiezingsprogramma van open-VLD.

lollysticky
31 augustus 2008, 14:44
ze zullen het wel zien aan hun verkiezingsuitslag hoe 'goed ze voor de mensen werken' :')

van exaerde herman
31 augustus 2008, 14:56
Niet alleen die kerel, neem maar de rest van die partij erbij. Wat burgemeester Willy De Waele in die al dan niet "Open" VLD ziet, is mij een compleet raadsel.
en wat die V in hun naam doet is mij ook een raadsel.maar ja,sommige mensen zijn om niets beschaamd.

Cyrano
31 augustus 2008, 15:31
Somers beseft dat zijn partij niet meer vlaams kan scoren in het vaarwater van Leterme zijn schip. Zijn enig alternatief is nog vlug voor de volgende verkiezingen enkele liberale punten binnen te halen en zich op te werpen als de redder des vaderland. Het zal een optelsom worden van belastingverminderingen in de lucht voor de middenstanders, vrije beroepen en de zakenwereld.

Leterme zal van het zelfde laken een broek maken met allerlei cadeaus voor de kleine man, gepensioneerden, ACV-ers en dgl.

Hiermee gaan zij de kiezer paaien in juni 2009. "Kies ons, dan komen onze beloften en uw profijt niet in gevaar !" "Wij zijn de enige garantie voor uw centen !".

De vlaming zal kiezen tussen principiële standvastigheid en zijn lege portemonnaie. De gouden eieren van de vlaamse onafhankelijkheid liggen ver aan de horizon, het onmiddellijk profijt slechts één stem voor de goei.

HAMC
31 augustus 2008, 15:43
ze zullen het wel zien aan hun verkiezingsuitslag hoe 'goed ze voor de mensen werken' :')

Eigenlijk hadden ze dat vorige keer al moeten beseffen, maar ik vrees dat de O-VLD een neiuwe betekenis geeft aan het begrip, de kop in het zand steken.

solidarnosc
31 augustus 2008, 15:54
Vreemd dat sommigen zo verrast zijn. De VLD heeft nooit een prioriteit gemaakt van een staatshervorming en als je ze hoort spreken zie je dat ze niet geloven wat ze zelf zeggen en dat ze het alleen maar doen om electorale redenen. Somers doet wat denken aan een papegaai die de CD&V napraat maar niet weet waarover hij het heeft. Kan ook niet anders. Als het waar is wat ze zeggen hebben ze in de 8 jaar dat ze aan de macht waren en de premier hebben geleverd een gigantisch slecht en onverantwoord beleid gevoerd maar zelf vinden ze dat ze het goed hebben gedaan. Twee opties. Ofwel is een staatshervorming zo belangrijk als men in Vlaanderen zegt en dus heeft VLD een slecht beleid gevoerd of die staatshervorming is niet zo belangrijk en VLD heeft het al bij al zo slecht nog niet gedaan.

solidarnosc
31 augustus 2008, 15:56
De vlaming zal kiezen tussen principiële standvastigheid en zijn lege portemonnaie. De gouden eieren van de vlaamse onafhankelijkheid liggen ver aan de horizon, het onmiddellijk profijt slechts één stem voor de goei.


Niet verder dan de afgelopen 1000 jaar.

LastMohican
31 augustus 2008, 16:17
En weer gaan ze plat op de buik voor de Walen...

Svennies
31 augustus 2008, 18:57
Eigenlijk hadden ze dat vorige keer al moeten beseffen, maar ik vrees dat de O-VLD een neiuwe betekenis geeft aan het begrip, de kop in het zand steken.

Hoezo, struisvogelpolitiek is toch een vast gegeven in dit apenland...

En het rendeert alle keren ook nog, ligt dit nu aan de politici,of aan de kiezers zelf....;-)

Chipie
31 augustus 2008, 18:58
Eindelijk nog iemand binnen de politiek die inziet dat de mensen de staatshervorming niet belangrijk vinden en het communautaire gekrakeel beu zijn.
De mensen hebben andere dingen aan hun hoofd, hoog tijd dat de politici zich daar weer eens mee bezig houden.
Dit is ook in overeenstemming met het verkiezingsprogramma van open-VLD.
De Open-VLD beseft m.i. wel degelijk dat een grondige staatshervorming broodnodig is…
Zie maar eens hoe 'fundamenteel' Keulen en Van Mechelen zijn...

Maar natuurlijk is de economie voor deze partij en zeker voor veel van haar leden superbelangrijk... en willen ze waarschijnlijk zowel een gezond economisch beleid als een grondige staatshervorming...

Partijen die enkel de ontbinding van het land en het terugsturen van Mohammed voor hebben (en dan nog het 'geluk' hebben langs de zijkant geparkeerd te staan) hebben het vanzelfsprekend stukken gemakkelijker...

En het zijn natuurlijk op de eerste plaats de kiezers van de VLD die de (af)rekening moeten maken...

Waarschijnlijk zal het Vlaams Kartel de Open-VLD kortelings wel dwingen een harder Vlaams standpunt in te nemen... :-D

FDM
31 augustus 2008, 19:12
barts woorden klinken als van iemand die aan zn hangmat is vastgegroeid

solidarnosc
31 augustus 2008, 19:49
De Open-VLD beseft m.i. wel degelijk dat een grondige staatshervorming broodnodig is…
Zie maar eens hoe 'fundamenteel' Keulen en Van Mechelen zijn...

Maar natuurlijk is de economie voor deze partij en zeker voor veel van haar leden superbelangrijk... en willen ze waarschijnlijk zowel een gezond economisch beleid als een grondige staatshervorming...

Partijen die enkel de ontbinding van het land en het terugsturen van Mohammed voor hebben (en dan nog het 'geluk' hebben langs de zijkant geparkeerd te staan) hebben het vanzelfsprekend stukken gemakkelijker...

En het zijn natuurlijk op de eerste plaats de kiezers van de VLD die de (af)rekening moeten maken...

Waarschijnlijk zal het Vlaams Kartel de Open-VLD kortelings wel dwingen een harder Vlaams standpunt in te nemen... :-D


Keulen en Van Mechelen zijn 2de rangs politici bij de VLD voor wie meer Vlaamse bevoegdheden de enigste manier zijn om verder cariére te maken binnen de partij. Idem dito voor iemand als Vandenbroucke bij de SP.a die o.a omwille van zijn betweterigheid en arrogantie geen toekomst heeft op federaal niveau en dan maar probeert om meer macht binnen te halen op zijn niveau waar hij wordt getolereerd omdat hij nuttig is om een rechts beleid een sociaal gezicht te geven.

Boduo
1 september 2008, 09:33
barts woorden klinken als van iemand die aan zn hangmat is vastgegroeid

Volgens de woorden v.d. jongen uit Berlare komt er geen staatshervorming voor de verkiezingen van juni. Ook Reynders heeft dat verteld. Inderdaad: het masker is afgevallen.
Leterme zegt dat hij een deel v.d. staatshervorming wil vóór juni '09.
Dit is koren op de molen v.d. Vlaams-nationalistische partijen !!!
Het is hier al gezegd: na juni '09 staan eigenaardige dingen te gebeuren.
De Engelsen zeggen: wait and see...

:cheer::cheer::cheer:

boerenverstand
1 september 2008, 10:31
Leterme zegt dat hij een deel v.d. staatshervorming wil vóór juni '09.

Wie gelooft hem nog ?

De rechtvaardige rechter
1 september 2008, 10:44
Niet alleen die kerel, neem maar de rest van die partij erbij. Wat burgemeester Willy De Waele in die al dan niet "Open" VLD ziet, is mij een compleet raadsel.

2

boerenverstand
1 september 2008, 10:58
Niet alleen die kerel, neem maar de rest van die partij erbij. Wat burgemeester Willy De Waele in die al dan niet "Open" VLD ziet, is mij een compleet raadsel.
Tja, maar ik zie nooit een konskwente houding. Waarom stapt De Waele niet uit de VLD , als hij niets anders dan kritiek heeft ?

djimi
1 september 2008, 11:28
Politiekers moeten wel een superdikke olifantenhuid hebben...:-D

Waarom?

Niemand is verplicht politicus te worden, om van 'politieker' maar te zwijgen.

Wie wil deelnemen aan de rat race wordt verondersteld te weten hoe het spel om de macht gespeeld wordt.

Wie het volslagen gebrek aan fatsoen en fair play dat daarbij komt kijken niet aankan, moet er niet aan beginnen, en kan eigenlijk maar beter mee ijveren voor de invoering van het BROV.

djimi
1 september 2008, 11:37
En te zeggen dat ik vroeger op de VLD stemde....

Ik stemde altijd 'groen' - en ik zou dat eigenlijk nog steeds willen kunnen doen - maar nu ben ik politiek dakloos.


Dat voelt minder erg aan dan het klinkt :-)

De_Laatste_Belg
1 september 2008, 11:52
"We maken het land kapot", zegt hij in een interview met De Morgen.

Is 't er iemand die mij het interview kan terug vinden op de morgen site ? 'k Zou liever dat als basis nemen om over in discussie te gaan. Helaas ik vind het niet.

Maar goed. Tot zover ging het over het artikel in HLN. Laat ons eerst dat berichtje eens kleur geven. Waarbij geel staat voor de pen van de journalist. En rood staat voor citaten waarvan we kunnen aannemen dat ze uit de mond van den bart komen.

Open Vld is de staatshervorming grondig beu. Voorzitter Bart Somers trekt aan de alarmbel en pleit ervoor om werk te maken van de echt belangrijke dingen. "We maken het land kapot", zegt hij in een interview met De Morgen. Somers wil dat de communautaire gesprekken eindelijk naar de achtergrond verdwijnen. En dat er werk wordt gemaakt van sociaaleconomische dossiers.
Geen deadlines meer
"Laten we ons dus concentreren op de centrale uitdagingen", zegt Somers. "En die zijn: hoe houden we de welvaart hier, hoe stellen we de koopkracht veilig en hoe houden we mensen uit de armoede? (...) Begrijp me niet verkeerd, ik vraag niet dat het communautaire van tafel wordt geveegd. Ik vraag gewoon aandacht voor de sociaaleconomische dossiers. Dat kan niet als een regering doodgeslagen wordt met de ene deadline na de andere. Die houding van sommigen is onverantwoord."

Ik ben zo naief om te veronderstellen dat deze discussie over den Bart gaat. En niet over de woorden noch de interpretatie van de journalist. Het stoort mij ook dat de journalist zijn stukje niet onderschreven heeft. Maar goed.

Dus. Het zou maar eerlijk zijn om je te beperken tot de rode stukken.

"We maken het land kapot"
Als "het land" voor belgië staat. Ja dan is dat eigenlijk wel waar natuurlijk. Onze Vlaamse onderhandelaars hebben er geen enkel belang bij dat men federaal tot een akkoord komt. Het vast zetten van deze onderhandelingen leidt tot het uiteindelijke doel. Namelijk België al dan niet confederaal opsplitsen. Het uiteindelijke doel is een breuk. Niet samenwerken. Een breuk is objectief te vertalen naar "kapot".

Maar ik twijfel aan deze interpretatie van "het land". Vermits hij "we" gebruikt. Waarbij hij deemoedig ook zelf schuld op zich neemt. Ik denk niet dat zijn partij zich fel betrokken voelt bij de onderhandelingen die uiteindelijk moeten leiden tot een breken van "het land". Dus doordat hij "we" gebruikt zal je dichter bij de waarheid zitten als je het interpreteerd als: Ons land (als verzamelnaam voor alle regio's) gaat kapot aan een beleid dat geen oog heeft voor alles wat strikt genomen niet communtair is. De problemen namelijk zijn, ongeacht de verschillende oplossingen (communitair) die men wil gebruiken in de verschillende gewesten, voor het gehele grondgebied de zelfden.


Welke problemen dat zijn maakt hij duidelijk in een vraagstelling. Namelijk:
"En die zijn: hoe houden we de welvaart hier, hoe stellen we de koopkracht veilig en hoe houden we mensen uit de armoede?

Dat hij daarmee misbegrepen zal worden heeft ook hij wel door. Dus zegt hij:
Begrijp me niet verkeerd, ik vraag niet dat het communautaire van tafel wordt geveegd. Ik vraag gewoon aandacht voor de sociaaleconomische dossiers. Dat kan niet als een regering doodgeslagen wordt met de ene deadline na de andere. Die houding van sommigen is onverantwoord.

Dat hij daarmee een belgicisten kaart trekt is voor mij niet duidelijk. Hij eist geenszins de stopzetting van de onderhandelingen. En moest ik het volledige interview kunnen lezen. Ik vermoed dat hij bedoelt dat de onderhandelingen niet federaal, maar naar het niveau van de 'deelstaten' moet gebracht worden.
Nu mijn besten. Dat in principe een "confederale" kijk op de dingen. En dat is exact waar het Kartel naar streeft.

Behoudens dat ik zelf geen oVLD-er ben. En niet van plan ben om oVLD te stemmen, vind ik toch dat de conclusies hier een beetje veel in de lijn liggen van wat een Vlaams Nationalist wil lezen en wil concluderen. Waarbij ik toch een beetje onwil niet uitsluit. Mag ik er u overigens aan herinneren dat het volledige communitaire dossier gaat over Vlaanderen-Wallonië. Niet tussen de Vlaamse partijen. Ook oVLD is gebonden aan wat samen met hun beslist is in het Vlaamse parlement.

kelt
1 september 2008, 17:04
Keulen en Van Mechelen zijn 2de rangs politici bij de VLD voor wie meer Vlaamse bevoegdheden de enigste manier zijn om verder cariére te maken binnen de partij. Idem dito voor iemand als Vandenbroucke bij de SP.a die o.a omwille van zijn betweterigheid en arrogantie geen toekomst heeft op federaal niveau en dan maar probeert om meer macht binnen te halen op zijn niveau waar hij wordt getolereerd omdat hij nuttig is om een rechts beleid een sociaal gezicht te geven.


Keulen en Van Mechelen zijn ministers binnen de Vlaamse regering die totnogtoe een foutloos parcours rijden.....laat ons zeggen dat ze hun job heel serieus doen.Ik vind ook dat ze serieus overstemd worden binnen hun eigen partij door "zekere andere figuren",maar het zijn juist wel die 2 die de "merites" verzamelen voor de O-VLD op Vlaams niveau!

Meer algemeen,bemerk hoe de Vlaamse regering niet aan het handje loopt van de Federale regering maar behulpzaam wil zijn waar het kan,en ferm waar het moet....Dat is nog wel eens anders geweest :?

solidarnosc
1 september 2008, 17:59
Keulen en Van Mechelen zijn ministers binnen de Vlaamse regering die totnogtoe een foutloos parcours rijden.....laat ons zeggen dat ze hun job heel serieus doen.Ik vind ook dat ze serieus overstemd worden binnen hun eigen partij door "zekere andere figuren",maar het zijn juist wel die 2 die de "merites" verzamelen voor de O-VLD op Vlaams niveau!

Meer algemeen,bemerk hoe de Vlaamse regering niet aan het handje loopt van de Federale regering maar behulpzaam wil zijn waar het kan,en ferm waar het moet....Dat is nog wel eens anders geweest :?



Ik heb het niet over het parcours maar over het feit dat ze voor zover ik weet geen zwaargewichten zijn binnen de partij en het ministerschap in de Vlaamse regering eerder een troostprijs is/was.

solidarnosc
1 september 2008, 18:00
Keulen en Van Mechelen zijn ministers binnen de Vlaamse regering die totnogtoe een foutloos parcours rijden.....laat ons zeggen dat ze hun job heel serieus doen.Ik vind ook dat ze serieus overstemd worden binnen hun eigen partij door "zekere andere figuren",maar het zijn juist wel die 2 die de "merites" verzamelen voor de O-VLD op Vlaams niveau!

Meer algemeen,bemerk hoe de Vlaamse regering niet aan het handje loopt van de Federale regering maar behulpzaam wil zijn waar het kan,en ferm waar het moet....Dat is nog wel eens anders geweest :?



Ik heb het niet over het parcours maar over het feit dat ze voor zover ik weet geen zwaargewichten zijn binnen de partij en het ministerschap in de Vlaamse regering eerder een troostprijs is/was.

FDM
1 september 2008, 18:29
Van Mechelen zijn ministers binnen de Vlaamse regering die totnogtoe een foutloos parcours rijden

is historicus VanMechelen niet degene die een koninklijke daad stelde door het opgedrongen klooster van Opgrimbie te regulariseren

Boduo
1 september 2008, 20:53
Keulen en Van Mechelen zijn ministers binnen de Vlaamse regering die totnogtoe een foutloos parcours rijden.....laat ons zeggen dat ze hun job heel serieus doen.Ik vind ook dat ze serieus overstemd worden binnen hun eigen partij door "zekere andere figuren",maar het zijn juist wel die 2 die de "merites" verzamelen voor de O-VLD op Vlaams niveau!

Meer algemeen,bemerk hoe de Vlaamse regering niet aan het handje loopt van de Federale regering maar behulpzaam wil zijn waar het kan,en ferm waar het moet....Dat is nog wel eens anders geweest :?

Correct !
Laat ons hopen dat het zo blijft.
;-)

boerenverstand
1 september 2008, 22:42
Van Mechelen zijn ministers binnen de Vlaamse regering die totnogtoe een foutloos parcours rijden

is historicus VanMechelen niet degene die een koninklijke daad stelde door het opgedrongen klooster van Opgrimbie te regulariseren
Heeft hij niet Tony Marie binnengehaald + contract geregeld ?

Mitgard
2 september 2008, 08:53
Bart Somers: "We maken het land kapot"



theeft lang geduurd maar ja.... wat kan je van de (V?)LD verwachten?
ik voel een adelijke titel opkomen voor Bartje, juist zoals zijn "grote" voorganger...

oh neen, die mens wil aandacht voor échte maatschappelijke thema's ipv alleen voor een bagatel gelijk BHV of wat?

Don Quichote
2 september 2008, 09:00
De patient is nooit gezond geweest.

En de kanker zaaide maar verder.
Men verkoos Spanadrap te plakken.
Nu gaat men nog kunstmatig beademen.

Ontkenning in een nooit geziene vorm.

lollysticky
2 september 2008, 11:21
oh neen, die mens wil aandacht voor échte maatschappelijke thema's ipv alleen voor een bagatel gelijk BHV of wat?

steek uw broek maar weer af :roll:

Patriot!
2 september 2008, 15:03
Onze voorzitter zegt zeer verstandige zaken.

Ik ben er altijd van overtuigd gebleven dat de rede zou terugkeren naar de politiek.8-)

FDM
2 september 2008, 15:06
Karel de mol heeft al die tijd tegengewerkt , hij geilt meer op een federale job dan op een vlaamse ( die hij nu niet meer zal krijgen )

lollysticky
2 september 2008, 15:32
Onze voorzitter zegt zeer verstandige zaken.

Ik ben er altijd van overtuigd gebleven dat de rede zou terugkeren naar de politiek.8-)

uw partij zal de laatste in de rij zijn die de 'rede' ontvangt :P

JP Coen
2 september 2008, 15:52
Onze voorzitter zegt zeer verstandige zaken.

Ik ben er altijd van overtuigd gebleven dat de rede zou terugkeren naar de politiek.8-)

VLD heeft de verkiezingen verloren en toch probeert ze met MR en SP de Paarse/Belgicistische koers voort te zetten.

De mensen zijn niet achterlijk .Het kartel is niet voor niets de grote winnaar geworden.

Boduo
2 september 2008, 20:49
VLD heeft de verkiezingen verloren en toch probeert ze met MR en SP de Paarse/Belgicistische koers voort te zetten.

De mensen zijn niet achterlijk .Het kartel is niet voor niets de grote winnaar geworden.

Opnieuw een poging om het kartel te splijten. Dat kartel moet wel zwaar op hun maag liggen!
K. Peeters wil een dialoog tussen de 2 deelstaten. Hij wil een resultaat: géén praatbarak heeft hij gezegd.
Binnen 3 weken wil hij aan tafel met R. Demotte.
D�*t is tenminste gesproken. Hij zegt niet zóveel maar als hij iets zegt, betékent het ook iets !
Daarbij: hij houdt van planning. Dat is wat anders dan "deadlines".

;-)

Svennies
2 september 2008, 21:20
oh neen, die mens wil aandacht voor échte maatschappelijke thema's ipv alleen voor een bagatel gelijk BHV of wat?

Nochtans heeft diezelfde mens ,somers dus samen met zijn grote baas Verhofstadt tijdens de twee vorige regeringen diezelfde maatschappelijk thema's straal genegeerd.....

En nu maar keffen nadat hij eerst vrolijk een jaar lang mee de boel heeft helpen blokkeren....

En nu wil Somers het land gaan redden....
Dat hem maar rap in de dijle springt,dan zijn we er tenminste van verlost...;-)

djimi
2 september 2008, 21:20
oh neen, die mens wil aandacht voor échte maatschappelijke thema's ipv alleen voor een bagatel gelijk BHV of wat?

BHV lijkt misschien een bagatel, maar is het niet.

Oppervlakkig gezien gaat het over een geschil van administratieve en legale aard, maar er staat méér op het spel.

In tragedie-vorm gegoten:

Een 'door het vele werk sterk geworden rebelse slaaf' komt op voor zijn rechten tegenover zijn 'door de luxe verzwakte en verontwaardigde heer' die angstig in het rond kijkt of er geen hulp opdaagt.

Dat blijkt niet het geval te zijn.

Voor de 'heer' wordt het 'buigen of barsten'.

De 'slaaf' is té sterk geworden.

En, het ergste van al voor de 'heer', de 'slaaf' krijgt dat ook in de gaten.


Of, m.a.w. :

het gaat om het wegwerken van een democratisch deficit. Is dat geen maatschappelijk thema?

Svennies
2 september 2008, 21:26
Voor Somers blijkbaar niet, die is het gewoon om steeds voor het francofone heir te buigen...
Verhofstadt heeft het hem jarenlang voorgedaan,en een goeie hond luistert altijd naar zijn baasje....

boerenverstand
4 september 2008, 12:34
Voor Somers blijkbaar niet, die is het gewoon om steeds voor het francofone heir te buigen...
Verhofstadt heeft het hem jarenlang voorgedaan,en een goeie hond luistert altijd naar zijn baasje....

Bart Somers gaat af als een gieter !.
De staatshervorming kan wachten volgens Bart terwijl vandaag de natuurlijke achterban van VLD, de werkgevers , de bedrijven, vragen voor een directe staatshervorming.
En Bart maar zeggen dat het economische belangrijker is....afgang !

Don Quichote
4 september 2008, 14:01
Stemmetjes winnen.

Zij gingen eens orde op zaken zetten.
We kregen 8 jaar paars.
Niks anders gezien dan het inslikken van hun beloftes.

Nu ze zijn zo bezorgd om de mensen.
Het sociaal-economische ...
Staatshervorming niet belangrijk.

Er zijn nog veel onnozelaars die er voor stemmen.

Pierette
4 september 2008, 16:02
Opnieuw een aanval op CDV en NVA kartel deze week ; VLD en OPENVLD sluiten de rangen tegen De Crem inzake troepen.... heimwee naar Paars is duidelijk... hopelijk komen ze niet terug.

solidarnosc
4 september 2008, 17:13
Opnieuw een aanval op CDV en NVA kartel deze week ; VLD en OPENVLD sluiten de rangen tegen De Crem inzake troepen.... heimwee naar Paars is duidelijk... hopelijk komen ze niet terug.

Is een NVA dan wel grote voorstander van het sturen van Vlaamse soldaten om buitenlandse imperialistische avonturen te ondersteunen?

Max van Dietschland
4 september 2008, 21:12
en wat die V in hun naam doet is mij ook een raadsel.maar ja,sommige mensen zijn om niets beschaamd.

De V van verraad misschien. ;-)

Kallikles
4 september 2008, 21:18
De V van verraad misschien. ;-)

Om een kamp te verraden moet men er eerst toehoren. Liberalen zijn traditioneel het meest gehecht aan Belgique �* papa. Zie b.v. door jou zeer geliefde figuren als Decroo. ;-)

centrist
5 september 2008, 07:40
Voor Somers blijkbaar niet, die is het gewoon om steeds voor het francofone heir te buigen...
Verhofstadt heeft het hem jarenlang voorgedaan,en een goeie hond luistert altijd naar zijn baasje....

Het straffe is dat Somers vroeger toch bij de VU zat? Heeft die dan helemaal geen voeling meer met Vlaanderen na zo vele jaren VLD?

De schoofzak
5 september 2008, 15:35
Onze voorzitter zegt zeer verstandige zaken.

Ik ben er altijd van overtuigd gebleven dat de rede zou terugkeren naar de politiek.8-)


In jouw avator staat iets van "jong VLD" ...
en hier zeg jij dat jouw voorzitter verstandige zaken zegt ...

maar in de pers van vandaag of van gisteren lees ik ferme kritiek vanwege de jongVLD op het regeringsbeleid .... waar de VLD van deel uitmaakt ...

Duym
5 september 2008, 15:57
Onze voorzitter zegt zeer verstandige zaken.

Ik ben er altijd van overtuigd gebleven dat de rede zou terugkeren naar de politiek.8-)

Ik ben politiek niet zo onderlegd. Kun je me even de periode situeren waarin de rede in de Belgische politiek aanwezig was? Dank bij voorbaat.

lollysticky
5 september 2008, 16:34
Het straffe is dat Somers vroeger toch bij de VU zat? Heeft die dan helemaal geen voeling meer met Vlaanderen na zo vele jaren VLD?

opportunistjes... zijn eigen idealen maken niet uit, zolang hij maar zijn postje heeft :roll:

FDM
5 september 2008, 18:38
een europarlementslid uit het koetervlaamse Berlare die zn pasgeboren zoon zean-zaques noemt zal nooit voor de vlaamse zaak strijden vrees ik

Boduo
8 september 2008, 20:08
Voor wie er nog aan twijfelt: vandaag zegt Reynders: "Foert".