PDA

View Full Version : een keuringsbewijs voor drie maanden


Jantje
1 september 2008, 06:55
Voorlopig keuringsbewijs voor bestelwagens met drie zitjes

Onder meer over de veiligheid van de Citroën Berlingo zijn er twijfels.
Een aantal nieuwe types bestelwagens met drie zetels vooraan geraakt niet door de autokeuring. Er zijn twijfels over de veiligheid. het gaat onder andere over de Peugeot Partner en de Citroën Berlingo, twee voertuigen van dezelfde constructeur. Dat schrijft De Morgen.

Beide wagens zijn toegelaten op de Europese markt, maar er bestaat onduidelijkheid over of ze ook conform de Belgische regelgeving zijn. Er zijn twijfels of de middelste stoel wel voldoende veiligheid biedt. De federale overheidsdienst Mobiliteit heeft autokeurders begin deze maand daarom opgedragen slechts een keuringsbewijs voor drie maanden af te geven. Dat zorgt voor ongerustheid onder kersverse Berlingo- en Partnerbezitters.

Komende dinsdag zitten de autobouwers en de overheidsdienst rond de tafel om het probleem te bespreken. (belga/tdb) http://www.hln.be/hln/nl/2362/File-info/article/detail/401047/2008/09/01/Voorlopig-keuringsbewijs-voor-bestelwagens-met-drie-zitjes.dhtml

Weer typisch Belgisch.
Je mag de auto wel kopen, je mag er een paar maanden mee rijden en daarna mag je heb in je garage opbergen.
Of hoe heel Europa met een voertuig op onze wegen mag rijden, zolang het voertuig maar geen Belgische nummerplaaten heeft.

Yves38
1 september 2008, 10:43
Het moet weer geld kosten...

Jantje
1 september 2008, 11:00
Het moet weer geld kosten...

Erger zelfs, de Belgische garages moeten eerst fait gaan voor ze een auto mogen verkopen.

Mag zelf nutoekijken hoe men buurman met zijn nieuwe bedrijfs berlingo met Luxemburgse nummerplaten en mijn buurvrouw privé berlingo met nederlandse nummerplaten rondrijden, terwijl mijn werkgever de aankoop ervan uitstelt, omdat hij niet zeker is dat we er wel gaan mogen mee rijden.

Mambo
1 september 2008, 11:06
Ik heb ook berlingo.
Maar waar zien jullie dat 3é zitje?

http://www.citroen.be/Site/Professional/media/berlingo/photo_8_i.jpg

Jantje
1 september 2008, 12:51
Ik heb ook berlingo.
Maar waar zien jullie dat 3é zitje?

http://www.citroen.be/Site/Professional/media/berlingo/photo_8_i.jpg

Het gaat om de types die bedrijven veel gebruiken, drie zetels vooraan en laadruimte achteraan.
De modellen met slechts 2 zetels vooraan worden door België gewoon aanvaard.

DarkSoul
1 september 2008, 22:22
En al die andere lichte vrachten met 3 zitjes?
zijn die dan niet 'gevaarlijk'?

Erw
6 september 2008, 10:11
Die mannen daar bij de Overhead moeten een excuus hebben om het echte werk te ontlopen hé

circe
6 september 2008, 10:16
inderdaad totaal ridicuul.

Luxemburgse nummerplaten en klaar is kees.

hoe onnozel kan men wezen?

kelt
7 september 2008, 08:52
Ik begrijp niet waar dat "gelijkvormigheidsattest" dan voor dient :?
Op mijn attest(van een gewone wagen overigens) staat onderandere "delivered with 05 seats".

Als op het attest van die Berlingo-dingen ook zoiets staat moet men bij de keuring niet zeveren.Andere niveaus hebben al beslist dat dat mag en dat het zo goed was.
Als dat NIET op het attest staat heeft men bij de verantwoordelijke dienst een grote kemel geschoten en kunnen de gedupeerden straks nog schadevergoeding eisen(tenslotte staan veel bedrijfswagens niet "gratis" in de keuring)
Als ze nadien uitgerust zijn met extra zetels moeten ze inderdaad een aparte keuring doorlopen,dan is het logisch dat er tijdelijk wat probleempjes zijn....

wat is het nu :?

Jan van den Berghe
7 september 2008, 10:39
Het gaat om de types die bedrijven veel gebruiken, drie zetels vooraan en laadruimte achteraan.
De modellen met slechts 2 zetels vooraan worden door België gewoon aanvaard.

Dit gaat niet om een type dat bedrijven veel gebruiken, want... het is nog maar een nieuw model. 't Gaat om de nieuwe Berlingo VU. 't Wordt een wagentje dat sterker modulair is, zowel voor de laadruimte als de voorzetels.

't Probleem draait rond het kleine middelste zeteltje dat heel wat kleiner is dan de twee andere en daarenboven niet dezelfde sterkte biedt bij mogelijke ongevallen. Schijnbaar ligt de fout ook niet bij de Belgische administratie, maar wel bij Citroën/Peugeot die zijn klanten niet op de hoogte heeft gebracht van nog rond zijnde Belgische homologatie.

Jan van den Berghe
7 september 2008, 10:40
En al die andere lichte vrachten met 3 zitjes?
zijn die dan niet 'gevaarlijk'?

Er bestaan geen lichte vrachten van die grootte met ook drie zitjes. Wel grotere modellen, maar dan gaat het om drie, even grote zetels vooraan.