PDA

View Full Version : rookverbod op scholen


Karma
2 september 2008, 21:03
ondanks dat ik volledig achter de maatregel sta moet ik toch constateren dat de heksenjacht terug is geopend.
Werkend op een school waar negentig procent van de jongeren roken (dikwijls al heel veel jaren en met toestemming van de, ook rokende ouder) zijn de eerste bevindingen (na het rookverbod) dat jongeren weer (zoals in mijn jeugdjaren) hoekjes en plaatsjes opzoeken (uit het zicht van de begeleiding) om dan toch hun sigaretje stiekem op te steken.

manta
2 september 2008, 21:08
Blijkbaar zijn rookruimtes (zelfs in openlucht) ook niet meer toegelaten op het schoolgebied ... Wat dan weer discriminerend is voor de leraars die niet als andere werkmensen een sigaret kunnen gaan roken ...:?

Jedd
2 september 2008, 21:22
het voorbeeld van de US heeft aangetoond dat het lange termijn effect wel degelijk is dat roken als iets marginaals wordt aanzien.

Misschien niet door deze generatie, maar dan wel door de volgende generatie die er gewoon niet aan begint.

Jedd
2 september 2008, 21:23
Jedd van zijn kant steekt zijn 60ste Gruune Michel van de dag op.

Daimanta
2 september 2008, 21:34
het voorbeeld van de US heeft aangetoond dat het lange termijn effect wel degelijk is dat roken als iets marginaals wordt aanzien.

Misschien niet door deze generatie, maar dan wel door de volgende generatie die er gewoon niet aan begint.

Dat is een zeer nobel streven. Laten we deze belachelijkheid uit de Middeleeuwen eindelijk uitbannen.

manta
2 september 2008, 21:41
het voorbeeld van de US heeft aangetoond dat het lange termijn effect wel degelijk is dat roken als iets marginaals wordt aanzien.

Misschien niet door deze generatie, maar dan wel door de volgende generatie die er gewoon niet aan begint.

Doet een beetje denken aan de drooglegging daar ...
Het enige effect dat het heeft gehad is dat de staat er miljarden heeft verloren aan taksen en dat misdadigers er makkelijk rijk van zijn geworden ...:-D

luc broes
2 september 2008, 21:51
ondanks dat ik volledig achter de maatregel sta moet ik toch constateren dat de heksenjacht terug is geopend.
Werkend op een school waar negentig procent van de jongeren roken (dikwijls al heel veel jaren en met toestemming van de, ook rokende ouder) zijn de eerste bevindingen (na het rookverbod) dat jongeren weer (zoals in mijn jeugdjaren) hoekjes en plaatsjes opzoeken (uit het zicht van de begeleiding) om dan toch hun sigaretje stiekem op te steken.
noem het maar heksenjacht of erger, maar het is een goede en noodzakelijke maatregel.

In Z.O. Azië wordt overal verschrikkelijk veel gerookt. Een echte pest, zelfs tijdens het eten.
Er is één uitzondering: Singapore. In geen enkele gesloten openbare ruimte ma gerookt worden, en in scholen natuulijk ook niet.
En het werkt: men vergeet gewoon dat er zoiets bestaat als roken.
Een na te volgen voorbeeld
Laat JMDD maar protesteren. Als sportman zou hij beter moeten weten;

Another Jack
2 september 2008, 21:52
ondanks dat ik volledig achter de maatregel sta moet ik toch constateren dat de heksenjacht terug is geopend.
Werkend op een school waar negentig procent van de jongeren roken (dikwijls al heel veel jaren en met toestemming van de, ook rokende ouder) zijn de eerste bevindingen (na het rookverbod) dat jongeren weer (zoals in mijn jeugdjaren) hoekjes en plaatsjes opzoeken (uit het zicht van de begeleiding) om dan toch hun sigaretje stiekem op te steken.

90% rookt?
Werkt u in het deeltijds onderwijs?

Tavek
2 september 2008, 21:53
ondanks dat ik volledig achter de maatregel sta moet ik toch constateren dat de heksenjacht terug is geopend.
Werkend op een school waar negentig procent van de jongeren roken (dikwijls al heel veel jaren en met toestemming van de, ook rokende ouder) zijn de eerste bevindingen (na het rookverbod) dat jongeren weer (zoals in mijn jeugdjaren) hoekjes en plaatsjes opzoeken (uit het zicht van de begeleiding) om dan toch hun sigaretje stiekem op te steken.

Ge hebt dringend een paar lokale gestapo's nodig die de speelplaats afschuimen op zoek naar slachtoffers die zich laten pakken met roken. Werkte op mijn vorige school goed. Ge controleert en bestraft niet hard genoeg :P

Karma
2 september 2008, 22:04
Jedd van zijn kant steekt zijn 60ste Gruune Michel van de dag op.
Gruune Michel ... dan moet je al redelijk oud zijn ... en ... jakkes ... groene Michel (eigenlijk een macho sigaretje) ... :-D Heb ook nog Corry en Johnsson gerookt ...

Karma
2 september 2008, 22:06
90% rookt?
Werkt u in het deeltijds onderwijs?

Neen, bijzonder onderwijs ...

Karma
2 september 2008, 22:08
Ge hebt dringend een paar lokale gestapo's nodig die de speelplaats afschuimen op zoek naar slachtoffers die zich laten pakken met roken. Werkte op mijn vorige school goed. Ge controleert en bestraft niet hard genoeg :P

En ... zijn ze dan gestopt met roken?

Tavek
2 september 2008, 22:14
En ... zijn ze dan gestopt met roken?

In ieder geval rookte ze niet meer op school.

En zo hoort het ook. Je moet ze niet de illusie geven dat roken normaal is. Want als ze gaan werken mogen ze daar ook nergens meer roken.

Karma
2 september 2008, 22:22
In ieder geval rookte ze niet meer op school.

En zo hoort het ook. Je moet ze niet de illusie geven dat roken normaal is. Want als ze gaan werken mogen ze daar ook nergens meer roken.
Ja ja, 'k volg dit wel maar ... heeft dit het probleem (roken) weggenomen?

Bhairav
3 september 2008, 05:18
Hopelijk werkt dit spijbelgedrag in de hand.

Karma
3 september 2008, 16:32
Hopelijk werkt dit spijbelgedrag in de hand.

Dit is effectief zo.

Patriot!
3 september 2008, 17:13
Ge hebt dringend een paar lokale gestapo's nodig die de speelplaats afschuimen op zoek naar slachtoffers die zich laten pakken met roken. Werkte op mijn vorige school goed. Ge controleert en bestraft niet hard genoeg :P

Daar zijn ze goed in hé, de vrijheidshaters. Hun waarden opleggen aan de rest van de samenleving.

Tavek
3 september 2008, 17:42
Daar zijn ze goed in hé, de vrijheidshaters. Hun waarden opleggen aan de rest van de samenleving.

Heerlijk toch die gore doemp die u inademt.

Bij -18 mag je gestapo spelen op het gebied van gezondheid.

toccata
3 september 2008, 17:44
Ben heel groot voorstander van rookvrije scholen
Ik vond het wel erg dat de leerkrachten en masse tijdens speelplaatsen naar buiten liepen om te roken:?

Patriot!
3 september 2008, 18:17
Heerlijk toch die gore doemp die u inademt.

Bij -18 mag je gestapo spelen op het gebied van gezondheid.

Daar zullen we de ouders wel over laten oordelen.

Tavek
3 september 2008, 18:21
Daar zullen we de ouders wel over laten oordelen.

Of de wetgever die over volksgezondheid gaat.

luc broes
3 september 2008, 18:48
ondanks dat ik volledig achter de maatregel sta moet ik toch constateren dat de heksenjacht terug is geopend.
Werkend op een school waar negentig procent van de jongeren roken (dikwijls al heel veel jaren en met toestemming van de, ook rokende ouder) zijn de eerste bevindingen (na het rookverbod) dat jongeren weer (zoals in mijn jeugdjaren) hoekjes en plaatsjes opzoeken (uit het zicht van de begeleiding) om dan toch hun sigaretje stiekem op te steken.
Als reeds vele jaren 90% van de jongeren roken dan onderstreept dit alleen maar dat een totaal rookverbod noodzakelijk is om een einde te stellen aan die waanzin.

HAMC
3 september 2008, 19:12
:cheer: Gestapo! :cheer:

kiko
3 september 2008, 21:11
ondanks dat ik volledig achter de maatregel sta moet ik toch constateren dat de heksenjacht terug is geopend.
Hoe kun je nu iets enerzijds een heksenjacht noemen, en anderzijds er een voorstander van zijn ?

Soit, een rookverbod in scholen is een mooie zaak.

Karma
3 september 2008, 21:21
Hoe kun je nu iets enerzijds een heksenjacht noemen, en anderzijds er een voorstander van zijn ?

Soit, een rookverbod in scholen is een mooie zaak.

Ik sta achter de maatregel dat er een rookverbod is maar uiteindelijk resulteert dit in het sanctioneren van degenen die het rookverbod aan hun laars lappen. Dat noem ik inderdaad een soort heksenjacht.

kiko
3 september 2008, 21:25
Ik sta achter de maatregel dat er een rookverbod is maar uiteindelijk resulteert dit in het sanctioneren van degenen die het rookverbod aan hun laars lappen. Dat noem ik inderdaad een soort heksenjacht.
Een heksenjacht is toch nog iets heel anders hoor, dat houdt o.a. het elimineren of monddood maken van andersdenkenden of "gevaarlijke" individuen, al dan niet terecht.

Een rookverbod in scholen daarentegen is heel duidelijk en niet onredelijk: niet roken. Wie toch rookt, wordt gestraft. Simpeler kan niet.

gertjan22
3 september 2008, 22:37
Roken is in mijn ogen moord!

Het zijn niet de mensen die roken die ziek worden en longkanker krijgen maar de mensen die ermee moeten omgaan,mensen die passief mee moeten roken met de verstokte rokers! Mensen die passief meeroken,die sterven! Die krijgen longkanker !

Aan de rokers: rook jullie kapot maar laat niet-rokenden alstublieft niet ten onder gaan aan jullie verregaande nicotine-verslaving!

Karma
3 september 2008, 23:08
Roken is in mijn ogen moord!

Het zijn niet de mensen die roken die ziek worden en longkanker krijgen maar de mensen die ermee moeten omgaan,mensen die passief mee moeten roken met de verstokte rokers! Mensen die passief meeroken,die sterven! Die krijgen longkanker !

Aan de rokers: rook jullie kapot maar laat niet-rokenden alstublieft niet ten onder gaan aan jullie verregaande nicotine-verslaving!


Veroordeel dan meteen ook alle autobestuurders hé. Een uur joggen langs een autoweg resulteert in meer ongezonde stoffen in de longen dan een hele pak sigaretten en het fijn stof afkomstig van fabrieken is gewoon moordend want de longen elimineren die niet meer. Boeren ook meteen aan banden leggen want door het bemesten van het land wordt heel ons grondwater voorzien van giftige nitraten.

luc broes
4 september 2008, 08:14
Ik sta achter de maatregel dat er een rookverbod is maar uiteindelijk resulteert dit in het sanctioneren van degenen die het rookverbod aan hun laars lappen. Dat noem ik inderdaad een soort heksenjacht.Wat een nonsens!
Je bent dus voor een rookverbod, maar tegen de uitvoering ervan !!??

luc broes
4 september 2008, 08:16
Veroordeel dan meteen ook alle autobestuurders hé. Een uur joggen langs een autoweg resulteert in meer ongezonde stoffen in de longen dan een hele pak sigaretten en het fijn stof afkomstig van fabrieken is gewoon moordend want de longen elimineren die niet meer. Boeren ook meteen aan banden leggen want door het bemesten van het land wordt heel ons grondwater voorzien van giftige nitraten.

En wellicht ook verbieden dat Karma nonsens vertelt!

Karma
4 september 2008, 08:29
Wat een nonsens!
Je bent dus voor een rookverbod, maar tegen de uitvoering ervan !!??

Neen hoor, ik ben niet tegen de uitvoering er van. Heb dat trouwens nergens gezegd. Wat ik wel probeer te duiden is dat het rookverbod ook zijn gevolgen heeft (meer spijbelen bijvoorbeeld).

luc broes
4 september 2008, 08:30
Roken is in mijn ogen moord!

Het zijn niet de mensen die roken die ziek worden en longkanker krijgen maar de mensen die ermee moeten omgaan,mensen die passief mee moeten roken met de verstokte rokers! Mensen die passief meeroken,die sterven! Die krijgen longkanker !

Aan de rokers: rook jullie kapot maar laat niet-rokenden alstublieft niet ten onder gaan aan jullie verregaande nicotine-verslaving!

Juist.
Een zwangere vrouw die rookt schendt de kinderrechten!
Het dierbaarste dat bestaat schade toebrengen voor een pleziertje!
Afschuwelijk en onbegrijpelijk.

Anna List
4 september 2008, 08:34
:cheer: Gestapo! :cheer:

eikes, gij meent dat ! ;-)

luc broes
4 september 2008, 08:36
Neen hoor, ik ben niet tegen de uitvoering er van. Heb dat trouwens nergens gezegd. Wat ik wel probeer te duiden is dat het rookverbod ook zijn gevolgen heeft (meer spijbelen bijvoorbeeld).

Alles heeft ergens negatieve gevolgen.
Zwemmen is gezond, maar dan kun je wel verdrinken!

Karma
4 september 2008, 08:37
Een heksenjacht is toch nog iets heel anders hoor, dat houdt o.a. het elimineren of monddood maken van andersdenkenden of "gevaarlijke" individuen, al dan niet terecht.

Een rookverbod in scholen daarentegen is heel duidelijk en niet onredelijk: niet roken. Wie toch rookt, wordt gestraft. Simpeler kan niet.
Inderdaad, misschien is de term wat ongelukkig gekozen en 't was eigenlijk zo niet bedoeld.

Alvas
4 september 2008, 11:03
het voorbeeld van de US heeft aangetoond dat het lange termijn effect wel degelijk is dat roken als iets marginaals wordt aanzien.

Misschien niet door deze generatie, maar dan wel door de volgende generatie die er gewoon niet aan begint.

Jah ik ben 18 jaar rook eens af en toe een jointje , ik kijk rond me en al de 12-14 jarige weed smore ! constant ! kleine kans dat da gebeurd :P

Patriot!
4 september 2008, 15:37
Of de wetgever die over volksgezondheid gaat.

Ja, dat doen jullie graag he: de staat over alles laten beslissen.

Misschien moet de staat ook maar eens beslissen wanneer jij moet opstaan, wat jij eet en hoeveel sport je dagelijks moet doen. Het gaat hier per slot van rekening om volksgezondheid, niewaar.

De schoofzak
4 september 2008, 17:05
JJa, dat doen jullie graag he: de staat over alles laten beslissen.

Misschien moet de staat ook maar eens beslissen wanneer jij moet opstaan, wat jij eet en hoeveel sport je dagelijks moet doen. Het gaat hier per slot van rekening om volksgezondheid, niewaar.

Daar zullen we de ouders wel over laten oordelen.

Nog maar weinig zulke ondoordachte beweringen gelezen hier op dit forum.

De staat over alles laten beslissen, als het gaat over dingen die niet/wel mogen op scholen, en de ouders daarover laten beslissen. Om te illustreren geef ik enkele "tegen"-voorbeelden:
- de staat verplicht sporten op school, maar als ouder ben ik daar tegen, mijn kinderen moeten enkel sporten doen die ze zelf kiezen;
- de staat verplicht wiskunde te leren op school, maar als ouder ben ik daar tegen, mijn kinderen zijn beter in talen, en die wiskunde mag de pot op;
- de staat verbiedt alkoholische dranken op scholen ... enz.

Maar het staat wel schoon en seksie hé, zo'n gemeenplaats uitbraken als "big brother ..., de staat dwingt ons ..., mijn vrijheid om te .... ", terwijl even nadenken over wat kan en wat niet kan door de vrijheid van de ene tegenover de vrijheid van de andere; of wat niet alleen onze rechten zijn maar ook onze plichten ... (het recht op goed onderwijs, dat zal wel niet betwist worden, neen, ...), ola, nadenken doet pijn !!

manta
4 september 2008, 17:35
Jah ik ben 18 jaar rook eens af en toe een jointje , ik kijk rond me en al de 12-14 jarige weed smore ! constant ! kleine kans dat da gebeurd :P

:?

We zien het ... Geloof me , we zien het ...

manta
4 september 2008, 17:40
Neen hoor, ik ben niet tegen de uitvoering er van. Heb dat trouwens nergens gezegd. Wat ik wel probeer te duiden is dat het rookverbod ook zijn gevolgen heeft (meer spijbelen bijvoorbeeld).

Mss een rare vraag , maar geven jullie in die school ook "hulp bij stoppen" ???

Het lijkt me niet onredelijk dat men dan ook de rokende leerlingen een beetje begeleiding geeft om het stoppen (toch al tussen de lesuren) te steunen ...
Men moet daarom de leerlingen nog niet volkleven met nicotinepleisters, maar mss tijdens de pauze even samenkomen of zo ???

Karma
4 september 2008, 19:20
Mss een rare vraag , maar geven jullie in die school ook "hulp bij stoppen" ???

Het lijkt me niet onredelijk dat men dan ook de rokende leerlingen een beetje begeleiding geeft om het stoppen (toch al tussen de lesuren) te steunen ...
Men moet daarom de leerlingen nog niet volkleven met nicotinepleisters, maar mss tijdens de pauze even samenkomen of zo ???
Inderdaad ... we zijn daar al enkele maanden geleden mee begonnen (met de voorbereiding). Hoofdzaak is hen te proberen motiveren om die sigaret te laten en hen duidelijk te laten merken dat het niet gemakkelijk is. Volgende week beginnen we aan een campagne dat vooral van de jongere zelf zou moeten komen. Door hen er actief in te betrekken (en niet alleen te sanctioneren bij overtreding) hopen we dat er een beweging en motivatie in gang komt waardoor ze zelf de stap WILLEN zetten.
Alleen weten we (volgens wetenschappelijk onderzoek dat we hebben opgezocht) dat de slaagkans eigenlijk minder dan 1 procent is.
We moeten het niet onder stoelen of banken steken dat, op die leeftijd, jongeren eigenlijk niet zoveel last hebben van die nicotinestok en als ze hun sigaretjes zelf rollen valt de prijs eigenlijk ook wel nog mee. In hun beleving hebben ze dikwijls meer te verliezen dan te winnen door er mee te stoppen. Maar we zijn nog maar begonnen en geven ons niet gewonnen.

Rapture
4 september 2008, 22:03
Al die bemoeizuchtigheden de dag van vandaag:

Waarom moogt ge nie paffen op de speelplaats of in een gescheiden rokersruimte? Daar kunt ge nie afkomen met passief-roken-argumenten maw ge schaadt er niemand mee buiten uzelf en als da een probleem is kunt ge ineens ook de MacDonalds, alcohol en alle frituren verbieden. Voor minderjarigen zou ik nog kunnen begrijpen dat het enkel is toegelaten mits schriftelijke toestemming van de ouders. Maar nu maken ze gewoon problemen waar er geen zijn. IK heb zelf nooit gerookt en heb mij nooit gestoord aan leerlingen/leerkrachten die op de speelplaats stonden te paffen of in een aparte rokersruimte. Al die ziekelijke betuttelingen van links en die noemen zichzelf dan "tolerant" :lol:

Mambo
4 september 2008, 22:06
Al die bemoeizuchtigheden de dag van vandaag:

Waarom moogt ge nie paffen op de speelplaats of in een gescheiden rokersruimte? Daar kunt ge nie afkomen met passief-roken-argumenten maw ge schaadt er niemand mee buiten uzelf en als da een probleem is kunt ge ineens ook de MacDonalds, alcohol en alle frituren verbieden. Voor minderjarigen zou ik nog kunnen begrijpen dat het enkel is toegelaten mits schriftelijke toestemming van de ouders. Maar nu maken ze gewoon problemen waar er geen zijn. IK heb zelf nooit gerookt en heb mij nooit gestoord aan leerlingen/leerkrachten die op de speelplaats stonden te paffen of in een aparte rokersruimte. Al die ziekelijke betuttelingen van links en die noemen zichzelf dan "tolerant" :lol:

Euh in mijn tijd mochten we ook niet roken.
Ik vind een serieuze verstrenging uiterst welkom.

Tijd dat jonge mensen eens kennis maken met de wereld zoals hij hoort te zijn.
Trouwens ik vind een lijfstraf zoals vroeger noodzakelijk terug.

Ge kunt er alleen maar flinker van worden.

Tavek
4 september 2008, 22:08
Al die bemoeizuchtigheden de dag van vandaag:

Waarom moogt ge nie paffen op de speelplaats of in een gescheiden rokersruimte? Daar kunt ge nie afkomen met passief-roken-argumenten maw ge schaadt er niemand mee buiten uzelf en als da een probleem is kunt ge ineens ook de MacDonalds, alcohol en alle frituren verbieden. Voor minderjarigen zou ik nog kunnen begrijpen dat het enkel is toegelaten mits schriftelijke toestemming van de ouders. Maar nu maken ze gewoon problemen waar er geen zijn. IK heb zelf nooit gerookt en heb mij nooit gestoord aan leerlingen/leerkrachten die op de speelplaats stonden te paffen of in een aparte rokersruimte. Al die ziekelijke betuttelingen van links en die noemen zichzelf dan "tolerant" :lol:

Wie zegt dat ik links ben ?

Ik ben gewoon van het soort dat irrationele gedrag van de mens, namelijk langzaam zichzelf vergiftigen omdat ze te zwak zijn om een verslaving tegen te gaan mag verhinderd worden door dwang.

Of denkt u dat rokers echt roken omdat ze er baat bij hebben ? Die gele tanden, die stank, die rokershoest, die gele vingers, die schrale huid, de 0-conditie, die piepende longen, de grote kans op vroegtijdige kanker....als een roker ook maar 1 hersencel had met karakter was ie al lang gestopt.

Rapture
4 september 2008, 22:21
Wie zegt dat ik links ben ?

Ik ben gewoon van het soort dat irrationele gedrag van de mens, namelijk langzaam zichzelf vergiftigen omdat ze te zwak zijn om een verslaving tegen te gaan mag verhinderd worden door dwang.

Of denkt u dat rokers echt roken omdat ze er baat bij hebben ? Die gele tanden, die stank, die rokershoest, die gele vingers, die schrale huid, de 0-conditie, die piepende longen, de grote kans op vroegtijdige kanker....als een roker ook maar 1 hersencel had met karakter was ie al lang gestopt.

Iedere mens is vrij. Uw lichaam is uw bezit en nie da van de staat of de samenleving dus gij bepaalt zelf wa ge ermee doet. En die mythe dat rokers veel geld zouden kosten aan de gezondsheidzorg mag ook eens naar het rijk der fabelen worden verwezen: Een roker betaalt een veelvoud aan taksen zodat die medische kosten ruimschoots gecompenseerd worden + een roker leeft gemiddeld minder lang waardoor ze dus ook minder pensioen trekken= kassa kassa.

En wat verstaat u onder "baat"? Ik spendeerde vroeger bijv. heel veel tijd aan computer en gamen (een vorm van verslaving dus). Daar heb ik in principe ook geen baat bij dus moet er ne pipo van de regering hier komen binnestormen en mij verbieden van nog met de videogames te spelen? Persoonlijk weet ik zelf nie wa rokers fijn vinden aan zone stinkstok net zoals veel rokers zich afvroegen wa ik fijn vond aan die "infantiele" games. Dat niet-rokers moeten worden gevrijwaard van de schadelijke stoffen die rokers verspreiden ben ik het 100% eens maar er zijn nu eenmaal plaatsen (zoals openlucht of rokersruimtes) waar ze niemand storen en ik begrijp dan ook nie waarom da het nu opeens wel een probleem is.

Rapture
4 september 2008, 22:25
Euh in mijn tijd mochten we ook niet roken.
Ik vind een serieuze verstrenging uiterst welkom.

Tijd dat jonge mensen eens kennis maken met de wereld zoals hij hoort te zijn.
Trouwens ik vind een lijfstraf zoals vroeger noodzakelijk terug.

Ge kunt er alleen maar flinker van worden.

ge bedoelt die schonen tijd waarin de leraar zelf een dikke sigaar stond te roken terwijl hij aan het lesgeven was? :-D

En lijfstraffen is gewoon een vorm van zwakheid. Als ge uw kinderen/leerlingen alleen kunt doen luisteren door erop te motten dan zegt dat meer over u dan over die kinderen/leerlingen.

Tavek
4 september 2008, 22:33
De dag van vandaag motten de leerlingen op de leerkracht.

Mambo
4 september 2008, 22:35
ge bedoelt die schonen tijd waarin de leraar zelf een dikke sigaar stond te roken terwijl hij aan het lesgeven was? :-D

En lijfstraffen is gewoon een vorm van zwakheid. Als ge uw kinderen/leerlingen alleen kunt doen luisteren door erop te motten dan zegt dat meer over u dan over die kinderen/leerlingen.

Tja en nee,
In den tijd dat de leraar nog eens een mot kon geven zonder vervolging, waren de leerlingen wat aandachtiger.
Zo zwak stonden ze dus niet.

Ik denk dat de leraar van vandaag een zwakke positie heeft.

Rapture
4 september 2008, 22:47
De dag van vandaag motten de leerlingen op de leerkracht.

In da geval mogen ze voor mijn part terugmotten.

Mambo
4 september 2008, 22:50
In da geval mogen ze voor mijn part terugmotten.

Gebeurde vroeger ook al eens.
Maar dan kwamen er nog meer straffen aan te pas.

Rapture
4 september 2008, 22:51
Tja en nee,
In den tijd dat de leraar nog eens een mot kon geven zonder vervolging, waren de leerlingen wat aandachtiger.
Zo zwak stonden ze dus niet.

Ik denk dat de leraar van vandaag een zwakke positie heeft.

Ik begrijp ergens wel uw punt.
Als ge vroeger tegen uw ouders ging vertellen da ge straf had gekregen dan kreeg ge er nog eens straf bovenop van uw ouders.
De dag van vandaag gaat die ouder zijn beklag doen bij de schooldirecteur.
Maw, de slinger is teveel naar de andere kant aant gaan.

Maar in mijn secundaire schoolcarrière heb ik genoeg gevallen gezien van leerlingen die ten onrechte gestraft werden gewoon omdat de leerkracht een slechte dag heeft of omdat hij gewoon de pik had op bepaalde leerlingen. Dat de leerkracht een machtspositie heeft is okè maar volgens mij werd die positie vroeger veel te veel misbruikt en daar is dan gelukkig verbetering in gekomen.

Karma
5 september 2008, 22:08
Wie zegt dat ik links ben ?

Ik ben gewoon van het soort dat irrationele gedrag van de mens, namelijk langzaam zichzelf vergiftigen omdat ze te zwak zijn om een verslaving tegen te gaan mag verhinderd worden door dwang.
Als ge 't verhinderd onder dwang ben ik voor, simpelweg omdat het dan verhinderd wordt maar ondertussen weet ik wel beter ... onder dwang wordt het gewoonweg niet verhinderd. Enkel met motivatie kan men enige vooruitgang boeken en verhinderen onder dwang versterkt dikwijls in de omgekeerde richting.


Of denkt u dat rokers echt roken omdat ze er baat bij hebben ? Die gele tanden, die stank, die rokershoest, die gele vingers, die schrale huid, de 0-conditie, die piepende longen, de grote kans op vroegtijdige kanker....als een roker ook maar 1 hersencel had met karakter was ie al lang gestopt.
Da's een dooddoener hoor. Al die nadelige gevolgen ... dat raakt de koude kleren niet van een puber. Voor hem of haar is het veel belangrijker "er bij te horen" met of zonder gele tanden of piepende longen.
En roken ... da's bij uitstek het uitgangsbord van "stoer" omdat dit het toonbeeld is van "volwassen".

luc broes
5 september 2008, 22:29
Als ge 't verhinderd onder dwang ben ik voor, simpelweg omdat het dan verhinderd wordt maar ondertussen weet ik wel beter ... onder dwang wordt het gewoonweg niet verhinderd. Enkel met motivatie kan men enige vooruitgang boeken en verhinderen onder dwang versterkt dikwijls in de omgekeerde richting.

In Singapore onder dwang met een fikse boete. Het werkt perfect.
Bv in de metro: No eating , No smoking. Fine: 50 dollars.

En het wordt stipt opgevolgd.

In USA is hoge snelheid op de weg verboden. max is denk ik 100 km/u.
Overtreders worden streng beboet. Iedereen houdt zich daaraan.

'Verboden te verbieden' dat is de ziekte van de Mei 68-ers.
De ziekte is ongeveer overwonnen.

luc broes
5 september 2008, 22:32
Als ge 't verhinderd onder dwang ben ik voor, simpelweg omdat het dan verhinderd wordt maar ondertussen weet ik wel beter ... onder dwang wordt het gewoonweg niet verhinderd. Enkel met motivatie kan men enige vooruitgang boeken en verhinderen onder dwang versterkt dikwijls in de omgekeerde richting.


Da's een dooddoener hoor. Al die nadelige gevolgen ... dat raakt de koude kleren niet van een puber. Voor hem of haar is het veel belangrijker "er bij te horen" met of zonder gele tanden of piepende longen.
En roken ... da's bij uitstek het uitgangsbord van "stoer" omdat dit het toonbeeld is van "volwassen".

Karma nu moet ik je letterlijk gelijkgeven: roken is letterlijk een dooddoener;

artisjok
6 september 2008, 07:01
Veroordeel dan meteen ook alle autobestuurders hé. Een uur joggen langs een autoweg resulteert in meer ongezonde stoffen in de longen dan een hele pak sigaretten en het fijn stof afkomstig van fabrieken is gewoon moordend want de longen elimineren die niet meer. Boeren ook meteen aan banden leggen want door het bemesten van het land wordt heel ons grondwater voorzien van giftige nitraten.
En wellicht ook verbieden dat Karma nonsens vertelt!

Waarom zou dit nonsens zijn?

De schoofzak
6 september 2008, 12:06
Iedere mens is vrij. Uw lichaam is uw bezit en nie da van de staat of de samenleving dus gij bepaalt zelf wa ge ermee doet.
...


Geldt dat dan ook voor dingen zoals leerplicht ???
Of hebt ge duidelijk niet genoeg nagedacht?

Bhairav
6 september 2008, 12:08
Geldt dat dan ook voor dingen zoals leerplicht ???
Of hebt ge duidelijk niet genoeg nagedacht?
Naar mijn mening telt het ook daarvoor.
Niemand heeft te beslissen wat er zich in mijn kop afspeelt.

De schoofzak
6 september 2008, 12:15
Naar mijn mening telt het ook daarvoor.
Niemand heeft te beslissen wat er zich in mijn kop afspeelt.

hmm ...

kandidaat immigrant: neen, ik zal mijn kinderen niet onderwerpen aan de leerplicht, ik vind dat ikzelf over hen mag beslissen.

bevoegde ambtenaar: verblijfsvergunning en visum geweigerd: betrokkene begrijpt niks van onze kultuur, onze wetten en onze gewoontes.

forzaflandria
6 september 2008, 13:04
Rookverbod op scholen voor min-18 jarigen, goed zo.
Maar dat ze dan ook drugdealers aanpakken.

De politiek-correcten hebben er zo iets van om op de kap van de rokers te zitten, maar dan drugs wel te 'gedogen.' Omgekeerde wereld.

De schoofzak
6 september 2008, 14:36
De dag van vandaag motten de leerlingen op de leerkracht.

Jantje terug van de eerste schooldag van het eerste studiejaar:

vader: en Jantje, hebt ge ne goeie meester?
Jantje: Ja pa, hij slaat niet terug.

HAMC
6 september 2008, 14:42
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
De dag van vandaag motten de leerlingen op de leerkracht.

Tja, als de leerkrachten vandaag de dag janetten zijn...