PDA

View Full Version : Gentse café 'De Hopduvel' sluit.


De Garde
3 september 2008, 12:55
Het vat is af bij De Hopduvel
Legendarisch biercafé sluit na 28 jaar de deuren

GENT - De Vlaamse bierdrinkers zijn in rouw. Café De Hopduvel sluit op 1 oktober de deuren. Het café in de Rokerelsstraat was 28 jaar lang het Mekka voor de liefhebbers van Belgische streekbieren. Zaakvoerder Jaak Denooze is er het hart van in: 'Ik heb tevergeefs gezocht naar een overnemer.'



Het viel me te zwaar om zeven dagen op zeven in het café te staan', zegt Jaak Denooze. 'Ik sta tenslotte al meer dan 25 jaar in de horeca.'

Negen jaar geleden nam hij De Hopduvel over van zijn broer Toon. Het café was toen al een begrip bij bierkenners. Nu telt Gent verschillende cafés met speciaalbieren, maar De Hopduvel was een pionier. Ook het interieur van het café ademde biergeschiedenis, met aan de muur reclameborden en op de schappen zeldzame glazen en kruiken.

In De Hopduvel worden enkel Belgische speciaalbieren geschonken - het moet zowat het enige etablissement zijn in België waar je geen pils van het vat kunt krijgen. Op de kaart staan zo'n 250 streekbieren. Eten kan er ook: van snacks tot grillgerechten.

'Vooral voor onze ambachtelijk gebrouwen geuze en kriekbier kwamen ze van heinde en verre', vertelt Jaak Denooze. 'Ons café stond in alle gidsen en boeken voor bierliefhebbers. Die kenners - vaak buitenlanders - wisten vaak meer van onze bieren af dan wijzelf (lacht). Onder meer bierpaus Michael Jackson is hier een biertje komen proeven.'

Ook het terras droeg bij tot de aantrekkingskracht van De Hopduvel: een heuse mini-jungle waar het op warme dagen heerlijk toeven is. Of liever: was, want het ziet er niet naar uit dat er zich voor het einde van de maand nog een overnemer zal melden.

'Ik wou eigenlijk al een jaar geleden stoppen', vertelt Jaak Denooze. 'Het gebouw heb ik in maart verkocht, maar ik vond niemand die de uitbating wou overnemen. Kandidaten genoeg, maar ze konden het financieel niet aan. Doodjammer, want De Hopduvel is toch een Gents instituut. Bovendien draait het café nog altijd zoals in de hoogdagen.'

Wat hij na De Hopduvel gaat doen, weet Jaak Denooze nog niet. 'Ik neem eerst enkele maanden vakantie, en daarna zien we wel. Ik wil in elk geval iets doen met de reclamepancartes, waarvan er een stuk of 300 mijn eigendom zijn. Ze vertellen een stuk vergeten brouwerijgeschiedenis. Ideaal voor een boek of een tentoonstelling.'

In de Hopduvel werken vier personeelsleden. Ook de gelijknamige drankenhandel aan de Coupure werd opgericht door Toon Denooze, maar de twee zaken hebben niks meer met elkaar te maken.

www.kaffeedehopduvel.be

Doodzonde. Ik ging er af en toe eens (ook eens een forummeeting in september 2007) voor een goede, zure geuze. Dat zullen we dus moeten missen in Gent. (en de rest, zoals een bediening die nooit voor overdreven snelheid geflitst kon worden, nam je er bij).

Jazeker
3 september 2008, 13:03
:(

:(

:(

Dronkoers
3 september 2008, 15:11
Kan cultuurerfgoed geen steun krijgen van de staat? :-(

anubis
3 september 2008, 15:28
Niet als het ondernemers zijn, die moet je eerst uitmelken.

Kim
3 september 2008, 20:10
Da sluit of wa? 8O

Dat was daar echt goed!

Den Ardennees
3 september 2008, 20:16
Da sluit of wa? 8O

Dat was daar echt goed!

absoluut!

het gezelschap ook trouwens!:-D

Jaani_Dushman
3 september 2008, 21:05
Het vat is af bij De Hopduvel
Legendarisch biercafé sluit na 28 jaar de deurenEen zwarte dag in de geschiedenis van ons Vlaanderlandje. :-(

Jaani_Dushman
3 september 2008, 21:05
Kan cultuurerfgoed geen steun krijgen van de staat? :-(Maak mij minister van Cultuur! ;-)

De Garde
3 september 2008, 21:28
Maak mij minister van Cultuur! ;-)

En laat me raden waar je je kabinet onderbrengt?

Jaani_Dushman
3 september 2008, 21:33
En laat me raden waar je je kabinet onderbrengt?:thumbsup: Goed geraden!

BigF
4 september 2008, 10:18
Ik kom daar eigenlijk nooit maar aangezien de algemene droefnis hier wil ik wel een potje meebleiten.

:cry:

Geen dank.

Anna List
4 september 2008, 10:22
Het vat is af bij De Hopduvel
Legendarisch biercafé sluit na 28 jaar de deuren

GENT - De Vlaamse bierdrinkers zijn in rouw. Café De Hopduvel sluit op 1 oktober de deuren. Het café in de Rokerelsstraat was 28 jaar lang het Mekka voor de liefhebbers van Belgische streekbieren. Zaakvoerder Jaak Denooze is er het hart van in: 'Ik heb tevergeefs gezocht naar een overnemer.'



Het viel me te zwaar om zeven dagen op zeven in het café te staan', zegt Jaak Denooze. 'Ik sta tenslotte al meer dan 25 jaar in de horeca.'

Negen jaar geleden nam hij De Hopduvel over van zijn broer Toon. Het café was toen al een begrip bij bierkenners. Nu telt Gent verschillende cafés met speciaalbieren, maar De Hopduvel was een pionier. Ook het interieur van het café ademde biergeschiedenis, met aan de muur reclameborden en op de schappen zeldzame glazen en kruiken.

In De Hopduvel worden enkel Belgische speciaalbieren geschonken - het moet zowat het enige etablissement zijn in België waar je geen pils van het vat kunt krijgen. Op de kaart staan zo'n 250 streekbieren. Eten kan er ook: van snacks tot grillgerechten.

'Vooral voor onze ambachtelijk gebrouwen geuze en kriekbier kwamen ze van heinde en verre', vertelt Jaak Denooze. 'Ons café stond in alle gidsen en boeken voor bierliefhebbers. Die kenners - vaak buitenlanders - wisten vaak meer van onze bieren af dan wijzelf (lacht). Onder meer bierpaus Michael Jackson is hier een biertje komen proeven.'

Ook het terras droeg bij tot de aantrekkingskracht van De Hopduvel: een heuse mini-jungle waar het op warme dagen heerlijk toeven is. Of liever: was, want het ziet er niet naar uit dat er zich voor het einde van de maand nog een overnemer zal melden.

'Ik wou eigenlijk al een jaar geleden stoppen', vertelt Jaak Denooze. 'Het gebouw heb ik in maart verkocht, maar ik vond niemand die de uitbating wou overnemen. Kandidaten genoeg, maar ze konden het financieel niet aan. Doodjammer, want De Hopduvel is toch een Gents instituut. Bovendien draait het café nog altijd zoals in de hoogdagen.'

Wat hij na De Hopduvel gaat doen, weet Jaak Denooze nog niet. 'Ik neem eerst enkele maanden vakantie, en daarna zien we wel. Ik wil in elk geval iets doen met de reclamepancartes, waarvan er een stuk of 300 mijn eigendom zijn. Ze vertellen een stuk vergeten brouwerijgeschiedenis. Ideaal voor een boek of een tentoonstelling.'

In de Hopduvel werken vier personeelsleden. Ook de gelijknamige drankenhandel aan de Coupure werd opgericht door Toon Denooze, maar de twee zaken hebben niks meer met elkaar te maken.

www.kaffeedehopduvel.be

Doodzonde. Ik ging er af en toe eens (ook eens een forummeeting in september 2007) voor een goede, zure geuze. Dat zullen we dus moeten missen in Gent. (en de rest, zoals een bediening die nooit voor overdreven snelheid geflitst kon worden, nam je er bij).


Anciaux bellen, samen blèren, geld van iemand anders krijgen dat Anciaux je beloofd heeft ...

De Garde
9 september 2008, 14:02
Net eens 'gemiddagt' en eens geluisterd en de sluiting zou een béétje voorbarig zijn.

Jazeker
9 september 2008, 14:05
Net eens 'gemiddagt' en eens geluisterd en de sluiting zou een béétje voorbarig zijn.

:cheer: voorbarig :cheer:

Txiki
9 september 2008, 14:30
't is zaterdag trefdag van de sociaal-flaminganten in het Gentse. Ik veronderstel dat een bezoek aan den Hopduvel dan toch tot het verplichte programma zal behoren...

Anna List
9 september 2008, 14:32
't is zaterdag trefdag van de sociaal-flaminganten in het Gentse. Ik veronderstel dat een bezoek aan den Hopduvel dan toch tot het verplichte programma zal behoren...

:cheer: linkse rakkers :cheer:

De Garde
9 september 2008, 15:04
't is zaterdag trefdag van de sociaal-flaminganten in het Gentse. Ik veronderstel dat een bezoek aan den Hopduvel dan toch tot het verplichte programma zal behoren...

Je kan dan misschien - als steun aan de veroordeelde werkweigeraars van BHV of ook zonder reden - een geuze 'Oud Beersel' souperen...net gedaan en dat smaakte!

De Garde
9 september 2008, 15:05
:cheer: linkse rakkers :cheer:

Nu vind ik toch dat de 'rechtse rakkers' dan maar eens een tegenbezoekje moeten plannen. Dat houdt de zaak in evenwicht.

Txiki
9 september 2008, 15:07
Je kan dan misschien - als steun aan de veroordeelde werkweigeraars van BHV of ook zonder reden - een geuze 'Oud Beersel' souperen...net gedaan en dat smaakte!

Steun je daarmee de veroordeelde werkweigeraars van BHV?

Txiki
9 september 2008, 15:08
Nu vind ik toch dat de 'rechtse rakkers' dan maar eens een tegenbezoekje moeten plannen. Dat houdt de zaak in evenwicht.

Niks "tegenbezoekje", allen daarheen! Godsvrede weet je wel...

De Garde
9 september 2008, 15:08
Steun je daarmee de veroordeelde werkweigeraars van BHV?
't gedacht hé. Nee jong, gewoon een schitterende geuze.

Txiki
9 september 2008, 15:09
't gedacht hé. Nee jong, gewoon een schitterende geuze.

Het had gekund he, als speciale actie...

De Garde
9 september 2008, 15:12
Het had gekund he, als speciale actie...
Dan zou er beter gewoon een contingent geuze gekocht worden en als actie verkocht... een splits BHV-geuzeke...

De Garde
21 oktober 2008, 11:12
Dan zou er beter gewoon een contingent geuze gekocht worden en als actie verkocht... een splits BHV-geuzeke...

De zaak is dus dicht.

Daimanta
21 oktober 2008, 11:17
Ik zie de bedroefde reacties hier eerder als de dorpsmentaliteit van de Vlaming die treuren om het verlies van een café. Het is toch echt geen hoogstaande cultuur, het is maar een café. Er zijn nog honderden andere plekken waar je je vol kan gieten.

Zwartengeel
21 oktober 2008, 11:22
Ik zie de bedroefde reacties hier eerder als de dorpsmentaliteit van de Vlaming die treuren om het verlies van een café. Het is toch echt geen hoogstaande cultuur, het is maar een café. Er zijn nog honderden andere plekken waar je je vol kan gieten.

'De Hopduvel' is nu niet bepaald het typische dorpscafé waar de gewone man na het werk of in het weekend naartoegaat om 'zich eens goed vol te laten lopen'.

Derk de Tweede
21 oktober 2008, 11:37
Waar is die Rokersstraat ? :cry:

Johan217
21 oktober 2008, 12:09
Ik zie de bedroefde reacties hier eerder als de dorpsmentaliteit van de Vlaming die treuren om het verlies van een café. Het is toch echt geen hoogstaande cultuur, het is maar een café. Er zijn nog honderden andere plekken waar je je vol kan gieten.
Hoogstaande cultuur kan me gestolen worden. Daar les ik mijn dorst niet mee. :evil:

Daimanta
21 oktober 2008, 12:16
Hoogstaande cultuur kan me gestolen worden. Daar les ik mijn dorst niet mee. :evil:

Met een café les je ook niet je dorst. Dat doe je met vocht.

Johan217
21 oktober 2008, 12:20
Met een café les je ook niet je dorst. Dat doe je met vocht.
Juist ja, en dat doe ik liever in een aangename omgeving waar ze een ruime keuze op de kaart hebben.

De Garde
21 oktober 2008, 18:20
Waar is die Rokersstraat ? :cry:

Rokerelstraat, jongen, Rokerelstraat. Da's een klein zijstraatje van de Martelaarslaan vlakbij de studio's van Radio 2 Oost-Vlaanderen

De Garde
21 oktober 2008, 18:22
Ik zie de bedroefde reacties hier eerder als de dorpsmentaliteit van de Vlaming die treuren om het verlies van een café. Het is toch echt geen hoogstaande cultuur, het is maar een café. Er zijn nog honderden andere plekken waar je je vol kan gieten.

Genieten is een kunst op zich. En als een café een unieke sfeer heeft (maar 't was meer dan een café) wordt dat gemist.

Daimanta
21 oktober 2008, 19:49
Genieten is een kunst op zich. En als een café een unieke sfeer heeft (maar 't was meer dan een café) wordt dat gemist.

Tjsa, het valt me gewoon op dat het bijna lijkt alsof de ijzertoren verwoest is. Een goede sfeer is leuk, maar dat kan ook in andere goede café's.

Jazeker
21 oktober 2008, 21:15
Ik zie de bedroefde reacties hier eerder als de dorpsmentaliteit van de Vlaming die treuren om het verlies van een café. Het is toch echt geen hoogstaande cultuur, het is maar een café. Er zijn nog honderden andere plekken waar je je vol kan gieten.

Je ziet het verkeerd. Maar je bent er dan ook nooit geweest.

Txiki
21 oktober 2008, 21:21
Ik zie de bedroefde reacties hier eerder als de dorpsmentaliteit van de Vlaming die treuren om het verlies van een café. Het is toch echt geen hoogstaande cultuur, het is maar een café. Er zijn nog honderden andere plekken waar je je vol kan gieten.

Wat een zelfgenoegzame reactie...

Hertog van Gelre
21 oktober 2008, 21:21
Tjsa, het valt me gewoon op dat het bijna lijkt alsof de ijzertoren verwoest is. Een goede sfeer is leuk, maar dat kan ook in andere goede café's.
O jongen, laat mij vertellen aan jou. Later, veel later, als de geschiedenis wordt geschreven van de Verenigde Nederlanden zal men vragen: ''Vertel eens, oude meester, waar werden de fundamenten gelegd voor onze ideale samenleving?'' En de oude meester zal antwoorden: "' Het begon allemaal in een klein cafeetje aan de Rokerelstraat in Gent....''

Txiki
21 oktober 2008, 21:21
Tjsa, het valt me gewoon op dat het bijna lijkt alsof de ijzertoren verwoest is. Een goede sfeer is leuk, maar dat kan ook in andere goede café's.

Laat me alleen
Alleen met al mijn verdriet

Dronkoers
21 oktober 2008, 21:29
Ik zie de bedroefde reacties hier eerder als de dorpsmentaliteit van de Vlaming die treuren om het verlies van een café. Het is toch echt geen hoogstaande cultuur, het is maar een café. Er zijn nog honderden andere plekken waar je je vol kan gieten.

Een sluiting van een café niet erg vinden? 8O

Jazeker
21 oktober 2008, 21:31
O jongen, laat mij vertellen aan jou. Later, veel later, als de geschiedenis wordt geschreven van de Verenigde Nederlanden zal men vragen: ''Vertel eens, oude meester, waar werden de fundamenten gelegd voor onze ideale samenleving?'' En de oude meester zal antwoorden: "' Het begon allemaal in een klein cafeetje aan de Rokerelstraat in Gent....''

Klein zou ik het ook niet noemen ;-)

Hertog van Gelre
21 oktober 2008, 22:55
Klein zou ik het ook niet noemen ;-)Voorin, waar je mag roken wél. ;-)

De Garde
21 oktober 2008, 23:16
Laat me alleen
Alleen met al mijn verdriet

zet je er bij jong.

Jaani_Dushman
26 oktober 2008, 23:48
Ik zie de bedroefde reacties hier eerder als de dorpsmentaliteit van de Vlaming die treuren om het verlies van een café. Het is toch echt geen hoogstaande cultuur, het is maar een café. Er zijn nog honderden andere plekken waar je je vol kan gieten.Luister eens hier, Gerard! Na de hereniging krijgen wij de bevoegdheid over het Heel-Nederlandse caféwezen, en jullie mogen zich bezighouden met financiën, bankwezen en andere zaken waar wij geen verstand van hebben. Okee?

Anneleen
2 februari 2009, 21:10
De hopduvel is weer open! Ik ben er gisteren op bezoek geweest en het heeft gesmaakt. Vooral het interieur kreeg een opknapbeurt en de spijskaart werd wat ingekort. Zeker opnieuw een aanrader!

Dronkoers
2 februari 2009, 21:10
De hopduvel is weer open! Ik ben er gisteren op bezoek geweest en het heeft gesmaakt. Vooral het interieur kreeg een opknapbeurt en de spijskaart werd wat ingekort. Zeker opnieuw een aanrader!

:cheer:

Leve de café's :cheer:

Zwartengeel
2 februari 2009, 21:15
:cheer:

Leve de café's :cheer:

Binnen de minuut een reactie van Dronkoers... :-)

Heb jij een speciale 'drankenpost'-radar of zo?

Dronkoers
2 februari 2009, 21:21
Binnen de minuut een reactie van Dronkoers... :-)

Heb jij een speciale 'drankenpost'-radar of zo?

Hey, ik ben goe eh :-P

Txiki
2 februari 2009, 21:39
De hopduvel is weer open! Ik ben er gisteren op bezoek geweest en het heeft gesmaakt. Vooral het interieur kreeg een opknapbeurt en de spijskaart werd wat ingekort. Zeker opnieuw een aanrader!

:cheer: dat moeten we vieren :cheer:

Sla het vat maar aan!

Jaani_Dushman
2 februari 2009, 22:19
de spijskaart werd wat ingekort.Zolang men de drankkaart maar niet inkort!!

Jazeker
2 februari 2009, 22:20
:cheer: dat moeten we vieren :cheer:

Sla het vat maar aan!

8O


:cheer: :cheer: :cheer:

Txiki
2 februari 2009, 22:21
8O


:cheer: :cheer: :cheer:

Verbaasd?

Jazeker
2 februari 2009, 22:21
Verbaasd?


Nee... blij!

Everytime
2 februari 2009, 23:04
Laat me alleen
Alleen met al mijn verdriet

Het is beter dat je nu geen mensen ziet!;-)

Txiki
3 februari 2009, 08:43
Het is beter dat je nu geen mensen ziet!;-)

Geef mij maar vrouwen. Of zijn dat ook mensen? :twisted:

De Garde
3 februari 2009, 14:22
De hopduvel is weer open! Ik ben er gisteren op bezoek geweest en het heeft gesmaakt. Vooral het interieur kreeg een opknapbeurt en de spijskaart werd wat ingekort. Zeker opnieuw een aanrader!

Da's nu eens nieuws sé. Op naar de Geuze!

manta
3 februari 2009, 14:49
Alle café's sluiten:cheer: ...Iedereen zelf brouwen en stoken :cheer:... Geld verdienen aan dranksmokkel:cheer: ... Eliot Ness neerschieten ... :cheer:

:cheer: Eigen booze maken :cheer:

Txiki
3 februari 2009, 15:25
Alle café's sluiten:cheer: ...Iedereen zelf brouwen en stoken :cheer:... Geld verdienen aan dranksmokkel:cheer: ... Eliot Ness neerschieten ... :cheer:

:cheer: Eigen booze maken :cheer:

aaaah... de goeie ouwe tijd ;-)