PDA

View Full Version : Milieuonvriendelijk landbouwbeleid?


eddy devliegere
29 maart 2004, 19:19
Volgens een Europese richtlijn is het de bedoeling om een minimum hoeveelheid biobrandstof toe te voegen aan de gewone brandstof dat oploopt van 2% in 2005 over 5,75% in 2010 tot 20% in 2020
Om die 5,75% te halen is ongeveer 3,7 miljoen ha landbouwgrond nodig
Nu is het zo dat er 5,6 miljoen ha landbouwgrond gesubsidieerd wordt om braak te blijven liggen
Waarom worden de voorwaarden voor die subsidies niet veranderd in het verplicht telen van gewassen voor biobrandstof
Dan hoeven we geen 10 jaar meer te wachten om die braakliggende terreinen te gebruiken
En zo kunnen we ook voldoen aan de Kyoto norm

Daar we nu op de top zijn van de olieproductie en de bewezen reserves nog goed voor ong.50 jaar steeds moeilijker en dus duurder te ontginnen vallen lijkt de kans groot dat deze biobrandstof nodig zal zijn als we een groeiende economie willen zonder dat de olieprijs te veel stijgt

boer_bavo
2 april 2004, 08:42
Ik ben natuurlijk Steve Stevaert niet, maar ik zal toch trachten een antwoord te geven:
Nog steeds blijft een deel van het landbouwland braak liggen. Zo'n 10%.

Maar hier zijn de regels van de EU:
artikel 55b
"the land set-aside is used for the provision of materials for
the manufacture within the Community of products not
primarily intended for human or animal consumption,
provided that effective control systems are applied."

art 56/4
"4. Member States shall be authorised to pay national aid up
to 50 % of the costs associated with establishing multiannual
crops intended for bio-mass production on set-aside land."

art 88
"An aid of EUR 45 per hectare per year shall be granted for
areas sown under energy crops used under the conditions laid
down in this Chapter."

art 90
"Areas which have been subject to an application for energy
crops scheme may not be counted as being set aside for the
purposes of the set-aside requirement indicated in Article 6(1)
of Regulation (EC) No 1251/1999 and in Articles 54(2), 63(2)
and 107(1) of this Regulation."

http://europa.eu.int/eur-lex/pri/en/oj/dat/2003/l_270/l_27020031021en00010069.pdf

Het komt er dus min of meer op neer dat je wel bio-energie gewassen mag telen op de braakliggende grond, dat de lokale overheid dat zelfs mag steunen, maar enkel voor meerjarige gewassen (die ook veel beter zijn voor uw bodem). Bvb wilgescheuten, ...

In Oostenrijk gebeurt dat al vrij veel. In België is de schaal van de velden te klein om doorgedreven mechanisatie interessant te maken.
Als je bos op die gebieden zet moet je ze ook niet braak laten liggen (ik vond niet onmiddellijk waar dat stond).
Verder toch ook opmerken dat vorig jaar de gewassen van de braakliggende gewassen in de meeste EU-landen gebruikt mochten worden om de slechte maïsoogst te compenseren (de droogte) als voeder. Ze zijn dus in zekere zin een buffer.
Maar goed, ik ben ook een voorstander van meer energiegewassen, al geloof ik dat we die niet moeten subsidiëren, en al zeker niet persé in Europa moeten telen. In de Tropen is veel meer zonne-energie. Het zou goed zijn om bvb olie op basis van olifantengras, soyaolie te kopen van landen rond de evenaar. Dat is in veel gevallen goedkoper.