PDA

View Full Version : Geweten.Wereldbeeld.Ideologie.


filosofisch verzet
5 september 2008, 17:34
Je vertrekt van je weten en geweten.

Hoe kunnen we ons meer weerbaar opstellen tegenover het wereldgebeuren ?
Hoe voorkomen dat een gewetenloos iemand verkozen wordt ?
Door ons naast de interesse in onze naasten te interesseren voor filosofie, geschiedenis en politiek. Door onze konkrete levensomstandigheden te bestuderen, daar waar we wonen en werken en daar waar anderen wonen en werken. Door te beseffen dat de emotionele en psychologische problemen waar we bijna allemaal mee worden gekonfronteerd, ...door de huidige produktieritmes verergerd worden. Op de duur verkrijg je zo een wereldbeeld en ga je naar oplossingen zoeken. Het zoeken naar die oplossingen brengt je in de buurt van wat we 'ideologie' noemen...een woord dat onterrecht, maar begrijpelijk een nare bijklank kreeg...een anti-sociale ideologie is geen ideologie, het is een leugen.

De geschiedenis en zijn huidige staat doet ons wel eens beschamend de wenkbrauwen fronsen. Dan is een sociale instelling, noem het ideologie, een manier om het leven te begrijpen. Bewustzijn en geweten worden uit de praktijk geboren en leiden tot theoretisch denken. Politiek is daar een treffend voorbeeld van. Soms zijn er illusies nodig om ons weer op de weg naar meer demokratie of inzicht te zetten. Dezelfde lessen die de geschiedenis begeleiden, kunnen ook in onze eigen emotionele en intellektuele ontwikkeling teruggevonden worden.

Het huidige bewustzijnspeil van ons wereldbeeld, heeft altijd gevolgen op onze levensomstandigheden. Onze eerste taak is te begrijpen hoe de evolutie van onszelf en de maatschappij tot meer bewustzijn kan leiden...om uiteindelijk een betere leiding af te dwingen die het behoud van het leven op aarde garanderen kan.

Om je wereld verder te helpen de dag van vandaag, in die echte film die leven noemt:

-Vindt je innerlijke kalmte, innerlijke kalmte leidt tot objektieve instellingen

-Informeer jezelf en anderen

-Los je relationele problemen op een menselijke manier op

-Denk ...voor je spreekt

-Ieder gevecht tegen kollega's, famillie en vrienden en geliefden ...is energie die je verkwist aan het werken aan een gezonde persoonlijke en publieke opinie

Wat dit alles in de praktij betekent ? Dat vooral de VS-Amerikanen onder ons mensheid niet meejubelen met die hiphiphoera-sfeer op de Republikeinse verkiezingsconventie rond een gewezen oorlogsmisdadiger die in Vietnam niets te zoeken had. Er is iets grondig mis met deze man die nog altijd naar wraak lijkt te zoeken. De tegenpartij had hem om elektorale redenen niet óók als oorlogsheld moeten afschilderen voor enkele beslissende stemmen meer...(dat is het domme aan politiek),maar had moeten aandringen dat hij zich bij de Vietnamezen zou verontschuldigen.

octo

Cisalpina
5 september 2008, 20:05
Welkom Dalai Lama!

Ik vind uw bericht sympathiek en ben het eens met het merendeel van wat u schrijft. Maar het minderendeel verdient ook aandacht.

Ge schrijft dat ieder van ons zich moet informeren. Wel, het staat me voor dat als u dat gedaan had, u andere dingen had geschreven over die Amerikaanse boef.
Innerlijke kalmte geldt niet alleen tov familieleden en vrienden, maar tov elk levend wezen, niet?

Maar toch, ge hebt goeie dingen geschreven.

Chipie
5 september 2008, 20:22
Wat dit alles in de praktijk betekent ? http://img176.imageshack.us/img176/3499/plny3.gif Dat vooral de communisten onder ons mensheid niet meejubelen…
Want de grootste misdaden tegen de mensheid werden onder de communistische regimes bedreven...

Laat ons dat nooit vergeten... 8-)

filosofisch verzet
6 september 2008, 13:59
1.bedankt voor het lezen cisalpina, even een paar verduidelijkingen
-de dalai lama laat zich politiek gebruiken dat het niet schoon meer is,
bovendien, wat zouden ze in Alaska of Virginia of...zeggen als de paus daar
de een of andere staat zou los willen scheuren van de VS ? De wereld evolueert beter naar eenheid dan naar afscheuringen
-ik hoor niet tot diegenen die goede dingen zeggen over mensen die uitspraken doen over welk een persoonlijk plezier ze hadden om in Hanaoi bommen te gaan laten vallen (zie verkiezingsspeech mccain, afgedrukt in de morgen vandaag)
2.Chipie Lees ook nog wat andere literatuur dan het 'zwartboek van...' Eerstens 'communisme' is een systeem zonder loonarbeid en warenprodukie handel)...dat nog nergens bestaat en waarvoor miljoenen mensen hun leven al hebben gegeven (russische revolutie,duitse revolutie 1919,concentratiekampen duitsland woII, indonesie eind jaren vijftig, midden oosten...) Waarschijnlijk tel je de 'Rhode'? Khmer ook mee in je optelling...dan is mijn hond wel een kameel) Tweedens , al zolang ik leef kreperen er in de wereld mensen van de honger die een gevolg is van niet-communistische marktverhoudingen... tellen die niet mee bij al die door het kapitalistisch-gezinde oorlogen? Derdens...voor mij mag er privébezit blijven bestaan, maar dan niet zoals vandaag in de krant stond ; dat 35percent vd rijkdom in handen is van 1percent van de wereldbevolking. Rechtvaardig taxeren zou een minimumeis moeten worden.

Elio di Supo
7 september 2008, 00:44
1.bedankt voor het lezen cisalpina, even een paar verduidelijkingen
-de dalai lama laat zich politiek gebruiken dat het niet schoon meer is,
bovendien, wat zouden ze in Alaska of Virginia of...zeggen als de paus daar
de een of andere staat zou los willen scheuren van de VS ? De wereld evolueert beter naar eenheid dan naar afscheuringen


Ik kan niet zeggen dat ik het steeds eens ben met de inhoud van uw postings maar doorgaans zijn ze nog wel redelijk doordacht. Uw vergelijking tss de Dalai Lama en de paus vind ik hier dan weer minder doordacht.

Als de paus de afscheiding van Alaska zou bepleiten dan dient men dit te beschouwen als een ongeoorloofde inmenging in binnenlandse aangelegenheden. De paus moet ook gezien worden als een regerend staatshoofd en heeft verder geen enkele binding met de Verenigde Staten.

De dalai lama daarentegen wordt de toegang tot zijn land ontzegd. Hij bepleit niet eens de afscheiding van Tibet maar een vrijwaring van de Tibetaanse cultuur en geloofsuiting. Voorts kan niet gezegd worden dat Tibet op een legitieme en vrijwillige wijze bij China werd ingelijfd. Ik kan niet zeggen dat ik uw vergelijking geslaagd vindt.