PDA

View Full Version : Eens gevangenisstraf uit gezeten


duveltje382
6 september 2008, 14:26
Wat denken jullie als een gevangene zijn straf heeft uitgezeten moeten ze dan voor de rest van zijn leven op zijn vel blijven hangen met een kapbijl ?
Moet die mens heel zijn leven vervolgd worden?:roll:

Depth of Field
6 september 2008, 14:28
Wat denken jullie als een gevangene zijn straf heeft uitgezeten moeten ze dan voor de rest van zijn leven op zijn vel blijven hangen met een kapbijl ?
Moet die mens heel zijn leven vervolgd worden?:roll:

Als ik een werknemer aanneem, mag ik dan iemand die nog nooit gestolen heeft verkiezen boven iemand die dat wel heeft gedaan?

duveltje382
6 september 2008, 14:31
Als ik een werknemer aanneem, mag ik dan iemand die nog nooit gestolen heeft verkiezen boven iemand die dat wel heeft gedaan?

Tja en die jij aan neemt heeft zekers nog niets gestolen :roll:

bentje
6 september 2008, 14:31
In principe niet, neen
Ze zijn eigenlijk hun schuld ten opzichte van de maatschappij kwijtgescholden.
Als je te snel rijdt en wordt geflitst, je betaald je boete, moeten ze er daarna nog over spreken?
Maar, zoals Depth of field zegt, als je kan kiezen is de keuze snel gemaakt, daar moet je eerlijk in blijven

bentje
6 september 2008, 14:32
Weet niet hoe het komt, maar dezelfde post kwam er 2 maal op, delete aub

manta
6 september 2008, 14:35
Als ik een werknemer aanneem, mag ik dan iemand die nog nooit gestolen heeft verkiezen boven iemand die dat wel heeft gedaan?

Ah neen , da's discrimineren hé ... :-D

alvinvdv
6 september 2008, 14:35
Wat denken jullie als een gevangene zijn straf heeft uitgezeten moeten ze dan voor de rest van zijn leven op zijn vel blijven hangen met een kapbijl ?
Moet die mens heel zijn leven vervolgd worden?:roll:

Hoe kan een werkgever zien dat iemand in de gevangenis heeft gezeten of niet!

manta
6 september 2008, 14:36
Wat denken jullie als een gevangene zijn straf heeft uitgezeten moeten ze dan voor de rest van zijn leven op zijn vel blijven hangen met een kapbijl ?
Moet die mens heel zijn leven vervolgd worden?:roll:

Neen , maar veel hangt wel af van het misdrijf ook ...

bentje
6 september 2008, 14:36
Hoe kan een werkgever zien dat iemand in de gevangenis heeft gezeten of niet!

Doet "goed gedrag en zeden" een belletje rinkelen?

duveltje382
6 september 2008, 14:36
Hoe kan een werkgever zien dat iemand in de gevangenis heeft gezeten of niet!
Bewijs van goed gedrag en zeden ;-)

manta
6 september 2008, 14:36
Hoe kan een werkgever zien dat iemand in de gevangenis heeft gezeten of niet!

Strafblad dat ze vragen als je komt solliciteren ???

HAMC
6 september 2008, 14:39
Hmm, alsof het niet kan dat iemand met een strafblad beter geschikt is voor de job dan iemand zonder strafblad.

En dan iemand zonder strafblad, dat wil alleen toch maar zeggen dat die nog nooit gepakt is juist?

manta
6 september 2008, 14:41
Hmm, alsof het niet kan dat iemand met een strafblad beter geschikt is voor de job dan iemand zonder strafblad.

En dan iemand zonder strafblad, dat wil alleen toch maar zeggen dat die nog nooit gepakt is juist?

't Belangrijkste is dat de werknemer z'n job goed doet ...

bentje
6 september 2008, 14:41
Hmm, alsof het niet kan dat iemand met een strafblad beter geschikt is voor de job dan iemand zonder strafblad.

En dan iemand zonder strafblad, dat wil alleen toch maar zeggen dat die nog nooit gepakt is juist?


Geloof me, je hebt écht wel een punt hoor, maar je risico ligt toch gelijk hoe je het bekijkt hoger?

duveltje382
6 september 2008, 14:41
Hmm, alsof het niet kan dat iemand met een strafblad beter geschikt is voor de job dan iemand zonder strafblad.

En dan iemand zonder strafblad, dat wil alleen toch maar zeggen dat die nog nooit gepakt is juist?
Heel juist van U HAMC dat wou ik er mee zeggen ;-)

alvinvdv
6 september 2008, 14:42
Strafblad dat ze vragen als je komt solliciteren ???

Bepaalde veroordelingen gaan daar na een tijdje (onder bepaalde voorwaarden) af!

Indien men zijn straf uitgezeten heeft is de schuld t.o.v. de maatschappij effen...

Natuurlijk moet je een pedofiel niet toelaten te gaan werken met kinderen... daarom is er voor bepaalde beroepen een ander type 'bewijs van goed gedrag en zeden'.....

Er zou een lijst van betrekkingen moeten opgesteld worden waarvoor de werkgever het recht niet heeft te vragen naar 'bewijs van goed gedrag en zeden'.....

HAMC
6 september 2008, 14:43
't Belangrijkste is dat de werknemer z'n job goed doet ...

Voor de werkgever wel uiteraard, maar wat precies veranderd daar aan als men wel of niet een strafblad heeft?

manta
6 september 2008, 14:44
Geloof me, je hebt écht wel een punt hoor, maar je risico ligt toch gelijk hoe je het bekijkt hoger?

Da's al naargelang het misdrijf hé ...
Ene die met verduistering heeft beziggeweest gade niet direkt aannemen in een bank...
Ne ex-minister ga je ook niet aannemen om lonen te betalen of zo ...

HAMC
6 september 2008, 14:45
Geloof me, je hebt écht wel een punt hoor, maar je risico ligt toch gelijk hoe je het bekijkt hoger?

Ik ben niet overtuigd.

Als ik voor de Stad werkte bracht ik een proper strafblad binnen en ik was een goede werknemer.

Had ik nu een "slecht" strafblad binnen gebracht, wat precies was er dan anders aan mij?

bentje
6 september 2008, 14:45
Bepaalde veroordelingen gaan daar na een tijdje (onder bepaalde voorwaarden) af!

Indien men zijn straf uitgezeten heeft is de schuld t.o.v. de maatschappij effen...

Natuurlijk moet je een pedofiel niet toelaten te gaan werken met kinderen... daarom is er voor bepaalde beroepen een ander type 'bewijs van goed gedrag en zeden'.....

Er zou een lijst van betrekkingen moeten opgesteld worden waarvoor de werkgever het recht niet heeft te vragen naar 'bewijs van goed gedrag en zeden'.....

Vanaf dat je correctioneel veroordeeld bent, net als bij een gevangenisstraf gaat dat niet van je strafblad (dit met uitzondering van internering die bij wet een maatregel is en geen straf)
Eerherstel kan aangevraagd worden 3 jaar na de effectieve gevangenisstraf (dus niet bij VI) en wordt trouwens meestal geweigerd

duveltje382
6 september 2008, 14:45
Voor de werkgever wel uiteraard, maar wat precies veranderd daar aan als men wel of niet een strafblad heeft?
Ik zou juist zeggen dat een ex gevangene meer waarden en zijn best zou doen voor mijn bedrijf ;-)

bentje
6 september 2008, 14:47
Ik ben niet overtuigd.

Als ik voor de Stad werkte bracht ik een proper strafblad binnen en ik was een goede werknemer.

Had ik nu een "slecht" strafblad binnen gebracht, wat precies was er dan anders aan mij?

Ik zeg het, je hebt gelijk hoor, maar het is zoals Manta zegt, het hangt af van het misdrijf

alvinvdv
6 september 2008, 14:49
Vanaf dat je correctioneel veroordeeld bent, net als bij een gevangenisstraf gaat dat niet van je strafblad (dit met uitzondering van internering die bij wet een maatregel is en geen straf)
Eerherstel kan aangevraagd worden 3 jaar na de effectieve gevangenisstraf (dus niet bij VI) en wordt trouwens meestal geweigerd

Iedere veroordeelde tot straffen die niet automatisch worden uitgewist kan eerherstel aanvragen bij de Procureur des Konings van het arrondissement waarin hij verblijft. Het Wetboek van Strafvordering stelt wel enkele voorwaarden. Zo moet hij de vrijheidsstraffen ondergaan hebben en moeten de geldboetes, kosten en/of schadevergoedingen betaald zijn. Hij moet zich ook goed gedragen hebben tijdens de proeftijd (dit is de tijd die verstreken is tussen de veroordeling en de uitspraak over het eerherstel). Tijdens deze periode moet de verzoeker een vaste verblijfplaats gehad hebben in België of in het buitenland. In de meeste gevallen duurt de proeftijd 3 jaar maar deze kan soms oplopen tot 5, 6 of zelfs 10 jaar in geval van zware veroordelingen, voorwaardelijke straffen, veroordelingen met wettelijke herhaling of herhaaldelijke aanvragen tot eerherstel. Ten vroegste 1 jaar voor het verstrijken van de proeftijd kan de aanvraag tot eerherstel worden ingediend. Dit kan dit door een eenvoudige brief te richten aan het Parket van de Procureur des Konings.

In de brief moeten minstens de naam, voornaam, geboortedatum en adres van betrokkene staan, evenals de datum van aanvraag en de handtekening.

Eventueel kunnen ook de veroordelingen vermeld worden waarvoor de aanvraag wordt ingediend en de adressen tijdens te proeftijd. Bewijzen van betaling meesturen is niet echt noodzakelijk maar kan wel de zaak bespoedigen. Afhankelijk van de zwaarte van het dossier kan het enkele maanden tot ongeveer 1 jaar duren voor uitspraak wordt gedaan.

duveltje382
6 september 2008, 14:49
Ik zeg het, je hebt gelijk hoor, maar het is zoals Manta zegt, het hangt af van het misdrijf

Ik vind dat dus niet,en moordenaar kan juist willen bewijzen dat hij nog iemand is in de samenleving door zijn uiterste best te doen ....

De schoofzak
6 september 2008, 14:50
Wat denken jullie als een gevangene zijn straf heeft uitgezeten moeten ze dan voor de rest van zijn leven op zijn vel blijven hangen met een kapbijl ?
Moet die mens heel zijn leven vervolgd worden?:roll:

Naar mijn rechtsgevoel, mag de overheid dat niet doen, maar een privé persoon wel.
Met volgende uitzonderingen:
vb. voor de overheid: de polies mag terecht wel eens diskreet tsjekken of een veroordeelde voor zedenfeiten niet in aanmerking kan komen voor een nieuw gepleegd feit ...

vb. voor de privé persoon: hij moet wel de bestaande wetten respekteren, vb.diskriminatie, vb. er bestaat nog zoiets als "kwaadwillige ruchtbaarmaking": zelfs al is een vonnis uitgesproken in het openbaar, als ge er op een kwaadwillige manier teveel over van uwen tram maakt, dan zijt ge pakbaar.
link: http://www.elfri.be/nl/Juridische%20informatie/Strafrecht/kwaadwillige_ruchtbaarmaking.htm

bentje
6 september 2008, 14:52
Iedere veroordeelde tot straffen die niet automatisch worden uitgewist kan eerherstel aanvragen bij de Procureur des Konings van het arrondissement waarin hij verblijft. Het Wetboek van Strafvordering stelt wel enkele voorwaarden. Zo moet hij de vrijheidsstraffen ondergaan hebben en moeten de geldboetes, kosten en/of schadevergoedingen betaald zijn. Hij moet zich ook goed gedragen hebben tijdens de proeftijd (dit is de tijd die verstreken is tussen de veroordeling en de uitspraak over het eerherstel). Tijdens deze periode moet de verzoeker een vaste verblijfplaats gehad hebben in België of in het buitenland. In de meeste gevallen duurt de proeftijd 3 jaar maar deze kan soms oplopen tot 5, 6 of zelfs 10 jaar in geval van zware veroordelingen, voorwaardelijke straffen, veroordelingen met wettelijke herhaling of herhaaldelijke aanvragen tot eerherstel. Ten vroegste 1 jaar voor het verstrijken van de proeftijd kan de aanvraag tot eerherstel worden ingediend. Dit kan dit door een eenvoudige brief te richten aan het Parket van de Procureur des Konings.

In de brief moeten minstens de naam, voornaam, geboortedatum en adres van betrokkene staan, evenals de datum van aanvraag en de handtekening.

Eventueel kunnen ook de veroordelingen vermeld worden waarvoor de aanvraag wordt ingediend en de adressen tijdens te proeftijd. Bewijzen van betaling meesturen is niet echt noodzakelijk maar kan wel de zaak bespoedigen. Afhankelijk van de zwaarte van het dossier kan het enkele maanden tot ongeveer 1 jaar duren voor uitspraak wordt gedaan.

Dus zoals ik zei, maar dan in het kort en zonder al de show erbij :|

duveltje382
6 september 2008, 14:56
Naar mijn rechtsgevoel, mag de overheid dat niet doen, maar een privé persoon wel.
Met volgende uitzonderingen:
vb. voor de overheid: de polies mag terecht wel eens diskreet tsjekken of een veroordeelde voor zedenfeiten niet in aanmerking kan komen voor een nieuw gepleegd feit ...

vb. voor de privé persoon: hij moet wel de bestaande wetten respekteren, vb.diskriminatie, vb. er bestaat nog zoiets als "kwaadwillige ruchtbaarmaking": zelfs al is een vonnis uitgesproken in het openbaar, als ge er op een kwaadwillige manier teveel over van uwen tram maakt, dan zijt ge pakbaar.
link: http://www.elfri.be/nl/Juridische%20informatie/Strafrecht/kwaadwillige_ruchtbaarmaking.htm



Ik maak een enorm fout in mijn JONG leven
Dus ben ik voor de rest van mijn leven een ganster :roll:

manta
6 september 2008, 14:56
Ik vind dat dus niet,en moordenaar kan juist willen bewijzen dat hij nog iemand is in de samenleving door zijn uiterste best te doen ....

Stel dat iemand als Dutroux vrijkomt ... Neem jij die aan ???:?

Daarom , 't Hangt er van af wat voor misdrijf ...

HAMC
6 september 2008, 14:58
Stel dat iemand als Dutroux vrijkomt ... Neem jij die aan ???:?

Daarom , 't Hangt er van af wat voor misdrijf ...

Slecht voorbeeld want Dutroux heeft een ontsnappingspoging gedaan, die komt niet meer vrij.

duveltje382
6 september 2008, 14:59
Stel dat iemand als Dutroux vrijkomt ... Neem jij die aan ???:?

Daarom , 't Hangt er van af wat voor misdrijf ...
1 uit de 100000,en iedereen is slecht,wat erg :?

alvinvdv
6 september 2008, 14:59
Stel dat iemand als Dutroux vrijkomt ... Neem jij die aan ???:?

Daarom , 't Hangt er van af wat voor misdrijf ...

Dutroux is nu een extreem voorbeeld...

Maar zou jij iemand aannemen die veroordeeld is voor 'moord'?
Moet voor bepaalde job's toch kunnen??

duveltje382
6 september 2008, 15:01
Slecht voorbeeld want Dutroux heeft een ontsnappingspoging gedaan, die komt niet meer vrij.
Op ontnappen staat nu juist geen straf op,erg hé :roll:

bentje
6 september 2008, 15:01
1 uit de 100000,en iedereen is slecht,wat erg :?

't spijt me, professioneel gedrag of niet, maar een pedofiel van welke graad dan ook neem ik niet aan voor geen enkele job, en dat kan ik niet staven of gronden, dat zou ik mezelf als mens nooit vergeven.

HAMC
6 september 2008, 15:01
Dutroux is nu een extreem voorbeeld...

Maar zou jij iemand aannemen die veroordeeld is voor 'moord'?
Moet voor bepaalde job's toch kunnen??

Tja, zo'n uitleg gaat alleen op als je er vanuit gaat dat niet veroordeeld zijn gelijk staat met onschuldig zijn aan moord.

HAMC
6 september 2008, 15:01
't spijt me, maar professioneel gedrag of niet, maar een pedofiel van welke graad dan ook neem ik niet aan voor geen enkele job, en dat kan ik niet staven of gronden, dat zou ik mezelf als mens nooit vergeven.

Is dat geen discriminatie?

bentje
6 september 2008, 15:02
Is dat geen discriminatie?

Ja, dat is discriminatie

HAMC
6 september 2008, 15:02
Ja, dat is discriminatie

Dan bent u strafbaar en dan zou u wel eens een strafblad kunnen krijgen.

duveltje382
6 september 2008, 15:03
't spijt me, professioneel gedrag of niet, maar een pedofiel van welke graad dan ook neem ik niet aan voor geen enkele job, en dat kan ik niet staven of gronden, dat zou ik mezelf als mens nooit vergeven.

Iemand die veroodeeld is voor inbraak is een pedo? Pffffffffffffff.........:roll:

manta
6 september 2008, 15:05
Dutroux is nu een extreem voorbeeld...

Maar zou jij iemand aannemen die veroordeeld is voor 'moord'?
Moet voor bepaalde job's toch kunnen??

Mja , Als die capabel is wel...Voor mijn part is die zaak voorbij ...
Maar , als het nu een lustmoordenaar is , die 't voor z'n plezier doet of zo , dat maakt het dan wel anders ...
Maar dat kom je uiteraard niet te weten als je iemand aanneemt ...
Zolang ik zou kunnen vaststellen dat die de job aankan , en met de anderen kan samenwerken zie ik niet in waarom iemand die veroordeeld is geweest voor moord in een doorsnee bedrijf kan werken ...

FDM
6 september 2008, 15:05
maak in elke provincie een kolchoze Excon en laat ze daar werken voor hun eigen eten , ni werken geen eten

een kolchoze is toch de natte droom van elke sossialist ?

HAMC
6 september 2008, 15:05
Iemand die veroodeeld is voor inbraak is een pedo? Pffffffffffffff.........:roll:

Neen, het gaat wel nog even verder dan dat.

Het is niet omdat men pedofiel is dat men strafbare feiten pleegt. Men kan een heel leven pedofiel zijn zonder dat u strafbare feiten pleegt.

bentje
6 september 2008, 15:05
Dan bent u strafbaar en dan zou u wel eens een strafblad kunnen krijgen.

Dan is dat maar zo, ik ben een nogal principieel persoon

bentje
6 september 2008, 15:07
Iemand die veroodeeld is voor inbraak is een pedo? Pffffffffffffff.........:roll:


??? dat heb ik nooit gezegd

ZERO
6 september 2008, 15:08
Bewijs van goed gedrag en zeden ;-)

Foute term uit het Frans.
Bewijs van goed (zedelijk) gedrag is correct Nederlands.
(Als men Vlaanderen onafhankelijk wil, moet men ook geen Franse termen gaan gebruiken)

duveltje382
6 september 2008, 15:08
Neen, het gaat wel nog even verder dan dat.

Het is niet omdat men pedofiel is dat men strafbare feiten pleegt. Men kan een heel leven pedofiel zijn zonder dat u strafbare feiten pleegt.

Idd zijn wij de rechter van de pedo niet,en wat als hij/zij zich gedraagt?

Pietje
6 september 2008, 16:37
Als iemand zijn/haar straf volledig(ik heb het dus niet over voorwaardelijke in vrijheidsstelling, maar over definitieve vrijlating) heeft uitgezeten, zou zij/hij daar normaliter geen enkel ongemak meer mogen van ondervinden. Persoonlijk ben ik dus tegen dat "bewijs van goed zedelijk gedrag" die een werkgever nu kan vragen bij een sollicitatie, gewoon omdat het de enige manier is om het "hervallen" te beperken en te vermijden. Een risico voor de werkgever ?? Zeer zeker, maar zo'n risico loopt hij altijd, en het is nog nergens bewezen dat een vrijgekomen "dief" zeker zal hervallen in zijn oude bezigheden als hij/zij zicht heeft op vast werk. Wat wel bewezen is, is dat een delinquent (ongeacht zijn gepleegd(e) misdrijf/daad) die nu vrij komt, "met zijn strafblad" in de hand, zo goed als zeker zal hervallen, gewoon omdat hij/zij geen andere keus heeft.

piraat
6 september 2008, 16:49
Strafblad dat ze vragen als je komt solliciteren ??? Eerlijk gezegd heeft nog geen enkele werkgever ooit mijn strafblad gevraagd. Het zal wel afhangen wat soort job je wil doen.Bij stad of staat moet je een blanco hebben dacht ik. Zelfs op het zeemanshuis vroegen ze dat om je te laten inschrijven. Als je bij een bewakingsdienst wil werken ook wel mischien...Er zullen er nog wel ander zijn...

Depth of Field
6 september 2008, 16:58
Wat wel bewezen is, is dat een delinquent (ongeacht zijn gepleegd(e) misdrijf/daad) die nu vrij komt, "met zijn strafblad" in de hand, zo goed als zeker zal hervallen, gewoon omdat hij/zij geen andere keus heeft.

Dat is natuurlijk NIET ongeacht zijn misdrijf, enkel voor een aantal economische misdrijven.

Een verkrachter gaat niet recidiveren omdat niemand hem een job wil geven.

Jozef Ostyn
6 september 2008, 16:59
Er zou een lijst van betrekkingen moeten opgesteld worden waarvoor de werkgever het recht niet heeft te vragen naar 'bewijs van goed gedrag en zeden'.....


Waarom zou een werkgever dat recht niet mogen hebben?

Depth of Field
6 september 2008, 17:01
Waarom zou een werkgever dat recht niet mogen hebben?

Tja, ken je de sossen nu nog niet? Zich altijd willen bemoeien met dingen die hen geen bal aangaan.

alvinvdv
6 september 2008, 17:04
Waarom zou een werkgever dat recht niet mogen hebben?

Dit is privé-info...

Depth of Field
6 september 2008, 17:06
Dit is privéinfo... en moet beperkt worden!

Zodat Guy Laenen terug bij de VRT kan gaan werken?

Jozef Ostyn
6 september 2008, 17:07
Dit is privéinfo... en moet beperkt worden!
Dat is geen privé-info. Een strafrechterlijke veroordeling is iets publieks.
Waarom zou bv. een bank niet mogen weten dat iemand die bij hen soliciteert in het verleden werd veroordeeld voor het overvallen van een bank?

alvinvdv
6 september 2008, 17:08
Dat is geen privé-info. Een strafrechterlijke veroordeling is iets publieks.
Waarom zou bv. een bank niet mogen weten dat iemand die bij hen soliciteert in het verleden werd veroordeeld voor het overvallen van een bank?

Voor bepaalde beroepen is dit toch niet noodzakelijk!
Het recht op werk primeert!

slegie
6 september 2008, 17:10
Bepaalde veroordelingen gaan daar na een tijdje (onder bepaalde voorwaarden) af!

Indien men zijn straf uitgezeten heeft is de schuld t.o.v. de maatschappij effen...

Natuurlijk moet je een pedofiel niet toelaten te gaan werken met kinderen... daarom is er voor bepaalde beroepen een ander type 'bewijs van goed gedrag en zeden'.....

Er zou een lijst van betrekkingen moeten opgesteld worden waarvoor de werkgever het recht niet heeft te vragen naar 'bewijs van goed gedrag en zeden'.....


Alles hangt af van de gepleegde feiten waardoor iemand in de gevangenis heeft gezeten.

pedofielen, verkrachters, moordenaars, gewapende overvallers, daders van zinloos geweld enz. horen voor mij part de doodstraf of levenslang te krijgen en helemaal geen 2de kans waardig

vandalisme, ongewapende en geweldloze diefstal en andere lichte feiten dienen een 2de kans te krijgen

Jozef Ostyn
6 september 2008, 17:12
Voor bepaalde beroepen is dit toch niet noodzakelijk!
Het recht op werk primeert!

Als iemand die bij mij komt soliciteren een gewoontemisdadiger is, dan heb ik het recht om dat te weten.

alvinvdv
6 september 2008, 17:13
Alles hangt af van de gepleegde feiten waardoor iemand in de gevangenis heeft gezeten.

pedofielen, verkrachters, moordenaars, gewapende overvallers, daders van zinloos geweld enz. horen voor mij part de doodstraf of levenslang te krijgen en helemaal geen 2de kans waardig

vandalisme, ongewapende en geweldloze diefstal en andere lichte feiten dienen een 2de kans te krijgen

8O8O8O8O
Gelukkig hebt U in dit lant niets in de pap te brokken....;-)

Jozef Ostyn
6 september 2008, 17:14
pedofielen, verkrachters, moordenaars, gewapende overvallers, daders van zinloos geweld enz. horen voor mij part de doodstraf of levenslang te krijgen en helemaal geen 2de kans waardig


Elke gewapende overvaller doodstraf of levenslang? Vind u dat nu zelf ook niet een klein beetje extreem?

alvinvdv
6 september 2008, 17:16
Als iemand die bij mij komt soliciteren een gewoontemisdadiger is, dan heb ik het recht om dat te weten.

Men zou misschien enkel zware misdrijven of recidive misdaden kunnen vermelden op het bewijs van goed gederag en zeden....

Zodat een veroordeelde enigsinds nog een kans krijgt zich te herpakken....

Jozef Ostyn
6 september 2008, 17:23
Men zou misschien enkel zware misdrijven of recidive misdaden kunnen vermelden op het bewijs van goed gederag en zeden....

Zodat een veroordeelde enigsinds nog een kans krijgt zich te herpakken....


Men moet daarvoor geen ingewikkelde regeltjes uitvinden. Trouwens, wat moet zo iemand dan op zijn CV zetten aangaande de tijd dat hij/zij in de gevangenis zat? Of meent u dat werkgevers ook al geen CV meer mogen vragen?

Eerlijkheid en openheid is het beste.

alvinvdv
6 september 2008, 17:25
Men moet daarvoor geen ingewikkelde regeltjes uitvinden. Trouwens, wat moet zo iemand dan op zijn CV zetten aangaande de tijd dat hij/zij in de gevangenis zat? Of meent u dat werkgevers ook al geen CV meer mogen vragen?

Eerlijkheid en openheid is het beste.

innactiviteit, werkloos;-)

Jozef Ostyn
6 september 2008, 17:27
innactiviteit, werkloos;-)

Leugens dus.

jokertje_01
6 september 2008, 18:00
In principe niet, neen
Ze zijn eigenlijk hun schuld ten opzichte van de maatschappij kwijtgescholden.
Als je te snel rijdt en wordt geflitst, je betaald je boete, moeten ze er daarna nog over spreken?
Maar, zoals Depth of field zegt, als je kan kiezen is de keuze snel gemaakt, daar moet je eerlijk in blijven

Bentje, even buiten de zaak van de topic maar toch een vraagje aan u:
Mag men bij donker en foto nemen van de mooie verlichte gevangenis van Brugge of is dit niet aangewezen?

HAMC
6 september 2008, 18:00
Leugens dus.

Een CV dus. :)

circe
6 september 2008, 18:56
Hoe kan een werkgever zien dat iemand in de gevangenis heeft gezeten of niet!

strafblad opvragen tiens !

manta
6 september 2008, 19:06
Eigenlijk kan je nooit weten wat het verleden van een sollicitant is ...

Maar moest ik een werkgever zijn , ik zou het simpel houden ...
Stel , ik heb een garage , en er komt ene (of één) solliciteren , dan vraag je niet naar wat hij/zij heeft gedaan , dan laat je die persoon iets met auto's doen om te zien wat hij/zij kan ... Indien die persoon een motor kan demonteren , repareren en terug ineensteken , dan is dat mijn nieuwe werknemer ...Of hij nu voor moord veroordeeld is en 't gezeten heeft of niet ...
Daar dient toch een sollicitatie voor , om te zien wat voor persoon je eventueel in dienst neemt ??? En wie is dat , die met het mooiste papiertje , of die de job het beste aankan ???

Mambo
6 september 2008, 19:51
Als ex gedetineerde kom je voor de meeste bedrijven/stad/staat/gouvernementeel sowieso al niet meer in aanmerking.
Ik kan het weten.
En dat zonder moord te plegen of kindjes te molesteren.

alvinvdv
6 september 2008, 20:02
Eigenlijk kan je nooit weten wat het verleden van een sollicitant is ...

Maar moest ik een werkgever zijn , ik zou het simpel houden ...
Stel , ik heb een garage , en er komt ene (of één) solliciteren , dan vraag je niet naar wat hij/zij heeft gedaan , dan laat je die persoon iets met auto's doen om te zien wat hij/zij kan ... Indien die persoon een motor kan demonteren , repareren en terug ineensteken , dan is dat mijn nieuwe werknemer ...Of hij nu voor moord veroordeeld is en 't gezeten heeft of niet ...
Daar dient toch een sollicitatie voor , om te zien wat voor persoon je eventueel in dienst neemt ??? En wie is dat , die met het mooiste papiertje , of die de job het beste aankan ???

Soms komt er nog eens iets zinnigs uit!!;-)

manta
6 september 2008, 20:05
Soms komt er nog eens iets zinnigs uit!!;-)

Als'em het maar simpel kan uitleggen zeker ... ;-)

alvinvdv
6 september 2008, 20:09
Als'em het maar simpel kan uitleggen zeker ... ;-)

Nu ga je weer de verkeerde kant uit!;-)

bentje
7 september 2008, 10:23
Bentje, even buiten de zaak van de topic maar toch een vraagje aan u:
Mag men bij donker en foto nemen van de mooie verlichte gevangenis van Brugge of is dit niet aangewezen?

Ze kunnen u dat recht niet ontnemen, rond de gevangenis is het openbaar gebied, wat niet mag is die foto's dan versturen naar een gedetineerde of binnenbrengen bij bezoek of zo.

Jazeker
8 september 2008, 07:13
innactiviteit, werkloos;-)

Liegen bij een sollicitatie is een legale basis om ontslagen te worden.

Duupje
8 september 2008, 07:33
Liegen bij een sollicitatie is een legale basis om ontslagen te worden.
Ziektes hoef je het ook niet te vermelden bij sollicitaties.
Maar als je het niet doet, en ze komen erachter, flikkeren ze je er ook uit in bepaalde gevallen.

Duupje
8 september 2008, 07:37
Eigenlijk kan je nooit weten wat het verleden van een sollicitant is ...

Maar moest ik een werkgever zijn , ik zou het simpel houden ...
Stel , ik heb een garage , en er komt ene (of één) solliciteren , dan vraag je niet naar wat hij/zij heeft gedaan , dan laat je die persoon iets met auto's doen om te zien wat hij/zij kan ... Indien die persoon een motor kan demonteren , repareren en terug ineensteken , dan is dat mijn nieuwe werknemer ...Of hij nu voor moord veroordeeld is en 't gezeten heeft of niet ...
Daar dient toch een sollicitatie voor , om te zien wat voor persoon je eventueel in dienst neemt ??? En wie is dat , die met het mooiste papiertje , of die de job het beste aankan ???

Ergens heb je overschot van gelijk. Iedereen (of bijna toch) verdient een 2de kans.

Wat doe je dan als die perfecte werknemer gekend staat voor autodiefstal en je komt daar na een tijdje achter ? Ga je die kerel dan nog met een gerust hart zien rondlopen in uw garage ?

HAMC
8 september 2008, 09:38
Ergens heb je overschot van gelijk. Iedereen (of bijna toch) verdient een 2de kans.

Wat doe je dan als die perfecte werknemer gekend staat voor autodiefstal en je komt daar na een tijdje achter ? Ga je die kerel dan nog met een gerust hart zien rondlopen in uw garage ?

Het zou gerust kunnen dat het èèn van de betere mechaniekers is die u ooit gehad heeft.

Zou kunnen...

DarkSoul
10 september 2008, 09:33
Eenmaal je schuld aan de maatschappij ingelost, is je misdaad volgens mij rechtgezet en moet men erover ophouden...
Of denkt men hier nu écht dat iemand die als achttienjarige stommiteiten uitspookt op zijn dertigste nog dezelfde persoon is als toen?

Mambo
10 september 2008, 11:23
Ergens heb je overschot van gelijk. Iedereen (of bijna toch) verdient een 2de kans.

Wat doe je dan als die perfecte werknemer gekend staat voor autodiefstal en je komt daar na een tijdje achter ? Ga je die kerel dan nog met een gerust hart zien rondlopen in uw garage ?

Alvast handig als de sleutels eens verloren zijn.

Duvelke
10 september 2008, 12:57
Tja en die jij aan neemt heeft zekers nog niets gestolen :roll:

dat zegt hij toch :lol:

Duvelke
10 september 2008, 12:58
Hmm, alsof het niet kan dat iemand met een strafblad beter geschikt is voor de job dan iemand zonder strafblad.

En dan iemand zonder strafblad, dat wil alleen toch maar zeggen dat die nog nooit gepakt is juist?
of misschien heeft het nog nooit een misdrijf gepleegd? ;-)

Duvelke
10 september 2008, 13:05
Eigenlijk kan je nooit weten wat het verleden van een sollicitant is ...

Maar moest ik een werkgever zijn , ik zou het simpel houden ...
Stel , ik heb een garage , en er komt ene (of één) solliciteren , dan vraag je niet naar wat hij/zij heeft gedaan , dan laat je die persoon iets met auto's doen om te zien wat hij/zij kan ... Indien die persoon een motor kan demonteren , repareren en terug ineensteken , dan is dat mijn nieuwe werknemer ...Of hij nu voor moord veroordeeld is en 't gezeten heeft of niet ...
Daar dient toch een sollicitatie voor , om te zien wat voor persoon je eventueel in dienst neemt ??? En wie is dat , die met het mooiste papiertje , of die de job het beste aankan ???
een testje hoort er natuurlijk ook bij, maar ga je hem verder niets vragen?

Mambo
10 september 2008, 13:07
een testje hoort er natuurlijk ook bij, maar ga je hem verder niets vragen?

Moest iedere werkgever een briefke van goed gedrag en zeden hebben, er zou niet veel werk meer overschieten.

Als het voor het gerecht oké is, moet de rest zich daar ook eens bij neerleggen.

Duvelke
10 september 2008, 13:22
Moest iedere werkgever een briefke van goed gedrag en zeden hebben, er zou niet veel werk meer overschieten.

Als het voor het gerecht oké is, moet de rest zich daar ook eens bij neerleggen.
kbedoel niet enkel het bewijs van ggz, maar je gaat toch ook naar andere skills en dergelijke horen..communicatief, sociaalvaardig, enfin, een beetje zien hoe hij overkomt hé. Als hij met klanten in contact komen, moet hij klantvriendelijk zijn...sommige dingen herken je in een gesprek, en niet enkel op papier of dmv een testje

Mambo
10 september 2008, 13:23
kbedoel niet enkel het bewijs van ggz, maar je gaat toch ook naar andere skills en dergelijke horen..communicatief, sociaalvaardig, enfin, een beetje zien hoe hij overkomt hé. Als hij met klanten in contact komen, moet hij klantvriendelijk zijn...sommige dingen herken je in een gesprek, en niet enkel op papier of dmv een testje

Idd zo zou het moeten zijn.
Maar meestal kijken ze eerst naar uw geloofsbrieven, dan pas naar u.

HAMC
10 september 2008, 15:09
of misschien heeft het nog nooit een misdrijf gepleegd? ;-)

Sure...

:rofl:

job
10 september 2008, 17:15
En dan iemand zonder strafblad, dat wil alleen toch maar zeggen dat die nog nooit gepakt is juist?
Haha, ik heb alleszins nog nooit iets misdaan wat ook maar op mijn strafblad zou kunnen komen...

De schoofzak
10 september 2008, 19:40
Euh, als die werkgever een papierke vraagt van hoe heet dat daar ook weer, aan de sollisitant, mag die sollisitant dan ook van die werkgever zo'n papier vragen?

Ik zou nooit willen werken voor een kriminele werkgever ....

Duvelke
10 september 2008, 22:44
Euh, als die werkgever een papierke vraagt van hoe heet dat daar ook weer, aan de sollisitant, mag die sollisitant dan ook van die werkgever zo'n papier vragen?

Ik zou nooit willen werken voor een kriminele werkgever ....
waarom niet?

piraat
10 september 2008, 23:10
Haha, ik heb alleszins nog nooit iets misdaan wat ook maar op mijn strafblad zou kunnen komen...
Roep niet te hard , het kan nog komen...

piraat
10 september 2008, 23:12
Euh, als die werkgever een papierke vraagt van hoe heet dat daar ook weer, aan de sollisitant, mag die sollisitant dan ook van die werkgever zo'n papier vragen?

Ik zou nooit willen werken voor een kriminele werkgever ....:thumbsup: