PDA

View Full Version : Gen bepaalde verschil tussen mens en mensaap


Bhairav
7 september 2008, 14:40
Het evolutionaire wonder dat de mensenhand is, heeft het mogelijk gemaakt uiterst behendig om te gaan met gereedschap, met alle gevolgen vandien. De Sunday Times weet nu hoe het komt dat de mens met zijn hand zo veel meer kan dan een chimpansee: het ligt aan een ingrijpende genetische verandering.

Evolutie
Het zijn vooral de duim en de grote teen die tijdens het evolutieproces waaruit de homosapies werd geboren, sterk zijn gaan verschillen van die bij mensapen en die de mens meer mogelijkheden gaven. En het zijn onderzoekers in Amerika en Schotland die hebben ontdekt hoe dat verschil is ontstaan.

Volgens onderzoeksleider James Noonan, van de Faculteit Geneeskunde aan de Yale universiteit "heeft het onderzoek dat we samen met collega's van het Western General Hospitalin Edinburgh uitvoerden, de potentiële genetische factor geïdentificeerd die een rol speelde bij de morphologische verschillen tussen mensen en apen".

Genen
In een artikel in het tijdschrift Science legt Noonan uit hoe zijn ploeg heeft ontdekt welke genstructuur een rol speelde bij de ontwikkeling van onze grote teen en onze duimen, die het mogelijk maken om voorwerpen stevig vast te pakken en om rechtop te staan. Want de genen die daarbij een rol spelen, zijn, sinds de mens en de chimpansee hun eigen weg gingen, bij ons duidelijk sterk geëvolueerd en bij onze "halfbroer" niet. (belga/gb)
07/09/08 14u50
Bron: www.hln.com :roll:

Wie had DAT ooit gedacht: het ligt aan een genetische ingrijpende verandering...8O8O8O
Ik niet hoor.

HAMC
7 september 2008, 14:47
Ja, dat is raar.

We zijn niet hetzelfde zegt men...

Havana
7 september 2008, 15:09
Oeioei, tenen...

anubis
7 september 2008, 15:12
Ik zou graag eens met een chimpansee en een dolfijn neuken. Zij accepteren mij voor wie ik ben, en ze hebben een intelligente blik.

HAMC
7 september 2008, 15:20
Ik zou graag eens met een chimpansee en een dolfijn neuken. Zij accepteren mij voor wie ik ben, en ze hebben een intelligente blik.

Je bedoelt, ze stellen geen lastige vragen over u zoals de vrouwen dat doen?

Derk de Tweede
7 september 2008, 16:00
Hadden de Russen niet geprobeerd een mens met een chimp te kruisen ?

HAMC
7 september 2008, 16:02
Hadden de Russen niet geprobeerd een mens met een chimp te kruisen ?

Neen, Brezsjnef zag er van zijn eigen zo uit.

Havana
7 september 2008, 16:06
Ik zou graag eens met een chimpansee en een dolfijn neuken. Zij accepteren mij voor wie ik ben, en ze hebben een intelligente blik.

8O Michel?