PDA

View Full Version : Franstaligen in de Vlaamse Rand voor de rechter dagen?


Metternich
8 september 2008, 17:09
Het is nu reeds ver gekomen in de Vlaamse Rand. Niet alleen doen Franstaligen alsof het gebied van hen is, nu verspreiden zij ook zelfklevers waarop zij ronduit racistische taal verspreiden over de Vlamingen. Moeten de ontwerpers en verspreiders van deze racistische zelfklevers niet opgespoord en vervolgd worden?

http://yvespernet.files.wordpress.com/2008/09/vlaamsblaffen.jpg (http://yvespernet.wordpress.com/2008/09/08/verboden-te-verplichten-vlaams-te-blaffen/)

Zwartengeel
8 september 2008, 17:17
Franstaligen mogen dat doen. Die willen immers het land niet splitsen.

lollysticky
8 september 2008, 17:26
al wat frans is, vals is...

ik wacht op azert en everytime om even te komen vertellen dat die franstaligen totaal geen gelijk hebben.... (ik zal lang mogen wachten)

Gwyndion
8 september 2008, 17:27
Staat er nu in Vlaanderen een hakenkruis of wat hebben ze daar neegepoot?
Hoe vertaal je die tekst eigenlijk? mijn Frans is niet fantastisch dus ik zou het vertalen als "Het is verboden om te verplichten Vlaams te blaffen". Aboyer is toch blaffen en niets preken dacht ik.

stropdrager
8 september 2008, 17:28
Hoe kom je aan die informatie, Metternich?

Zwartengeel
8 september 2008, 17:29
Staat er nu in Vlaanderen een hakenkruis of wat hebben ze daar neegepoot?
Hoe vertaal je die tekst eigenlijk? mijn Frans is niet fantastisch dus ik zou het vertalen als "Het is verboden om te verplichten Vlaams te blaffen". Aboyer is toch blaffen en niets preken dacht ik.

Goed gezien. 'Vlaams' is nu eenmaal een taaltje dat eigen is aan onreine honden.

lollysticky
8 september 2008, 17:30
Staat er nu in Vlaanderen een hakenkruis of wat hebben ze daar neegepoot?
Hoe vertaal je die tekst eigenlijk? mijn Frans is niet fantastisch dus ik zou het vertalen als "Het is verboden om te verplichten Vlaams te blaffen". Aboyer is toch blaffen en niets preken dacht ik.

"Verboden te verplichten om Vlaams te blaffen" is het beste wat ik van die zin kan maken :p Er staat trouwens een leeuw in Vlaanderen, niet het hakenkruis... de sticker is wat verfrommeld waardoor het enigszins verwarrend is :-D

lollysticky
8 september 2008, 17:31
Hoe kom je aan die informatie, Metternich?

hij zal die sticker niet zelf gemaakt hebben he :lol:

Gwyndion
8 september 2008, 17:33
"Verboden te verplichten om Vlaams te blaffen" is het beste wat ik van die zin kan maken :p

Enigste woord dat ik niet kende was aboyer en in het woordenboek (schokkend he Azert, ik heb een Frans- Nl en een NL -Frans woordenboek en ik ben niet te beroerd deze te gebruiken) stond blaffen, afgeven op,... en blaffen leek me de waarschijnlijkste invulling gezien de rest van de sticker.

Zwartengeel
8 september 2008, 17:33
"Verboden te verplichten om Vlaams te blaffen" is het beste wat ik van die zin kan maken :p Er staat trouwens een leeuw in Vlaanderen, niet het hakenkruis... de sticker is wat verfrommeld waardoor het enigszins verwarrend is :-D

En in Wallonië staat het woordje 'Liberté. De vrijheid dus om zoveel Frans te spreken als je zelf wil - en niets anders.

Gwyndion
8 september 2008, 17:34
Hoe kom je aan die informatie, Metternich?

Als je op de prent klikt kom je op een site terecht waar wat uitleg staat.

Zwartengeel
8 september 2008, 17:46
Moeten de ontwerpers en verspreiders van deze racistische zelfklevers niet opgespoord en vervolgd worden?


Ik zou hen eigenlijk eerder willen vragen of het niet mogelijk zou zijn om deze affiche in alle brievenbussen van heel Vlaanderen te posten.

robert t
8 september 2008, 17:56
Staat er nu in Vlaanderen een hakenkruis of wat hebben ze daar neegepoot?
Hoe vertaal je die tekst eigenlijk? mijn Frans is niet fantastisch dus ik zou het vertalen als "Het is verboden om te verplichten Vlaams te blaffen". Aboyer is toch blaffen en niets preken dacht ik.Een hakenkruis is het niet, wel een (vervormde) Vlaamse leeuw, hetgeen volgens deze incivieken ongeveer hetzelfde betekent. De juiste vertaling is "Ik verbied je onze kinderen te verplichten Vlaams te blaffen", gebaseerd op een passage van Brel's "Les Flamingants".

Voor Metternich : je kan weinig doen tegen dergelijke smeerlapperijen. Om te beginnen is de oorsprong niet te achterhalen wegens anoniem en zelfs mochten ze op heterdaad betrapt worden zullen ze verwijzen naar de hierboven vermelde oorspronkelijke auteur. Zo uitgeslapen zijn ze wel.

Depth of Field
8 september 2008, 17:57
Ik zou hen eigenlijk eerder willen vragen of het niet mogelijk zou zijn om deze affiche in alle brievenbussen van heel Vlaanderen te posten.

2

Gwyndion
8 september 2008, 18:07
Een hakenkruis is het niet, wel een (vervormde) Vlaamse leeuw, hetgeen volgens deze incivieken ongeveer hetzelfde betekent. De juiste vertaling is "Ik verbied je onze kinderen te verplichten Vlaams te blaffen", gebaseerd op een passage van Brel's "Les Flamingants".

Voor Metternich : je kan weinig doen tegen dergelijke smeerlapperijen. Om te beginnen is de oorsprong niet te achterhalen wegens anoniem en zelfs mochten ze op heterdaad betrapt worden zullen ze verwijzen naar de hierboven vermelde oorspronkelijke auteur. Zo uitgeslapen zijn ze wel.

Daar was ik ook al aan het denken, niet echt duidelijk met de rimpels. Waar vind je het stuk met "onze kinderen" terug? Ah wacht, het staat rechtsboven in kleine print (in vergelijking met de rest), slechte schikking...
Wat staat er compleet, "Je vous interdit d'obliger nos enfants qui ne vous ont rien fait a aboyer flamand"? Enig idee waar ze deze hebben? Ik zou er graag 100 bestellen om in de brievenbussen te gaan steken.

Vette Pois(s)on
8 september 2008, 18:27
op hunne sticker hangt Brussel ook al vast aan Wallonie - meer van dat - betere reclame voor een splitsing kan een mens zich niet wensen.
Blaffen...

djimi
8 september 2008, 20:06
Jaja, de Vlamingen zijn fascisten en racisten.

Kunnen we van verdraagzame democraten verwachten dat ze hun grijze massa zullen gebruiken om met die fascisten en racisten in hun eigen taal ('la langue des chiens') te communiceren?

Neen toch?

Het wordt hoog tijd voor een spoedvergadering van de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties, m.h.o. een invasie van Belgium ter bevrijding van de onderdrukte, vervolgde en met genocide bedreigde FDF-ers en hun op één hand te tellen bondgenoten.

Metternich
8 september 2008, 20:12
Let bij de zelfklever trouwens op het ontbreken van Voeren bij Vlaanderen.

Burkide
8 september 2008, 20:50
"Verboden te verplichten om Vlaams te blaffen" is het beste wat ik van die zin kan maken :p Er staat trouwens een leeuw in Vlaanderen, niet het hakenkruis... de sticker is wat verfrommeld waardoor het enigszins verwarrend is :-D

"Aboyer flamand" is al een oude frase. 't Komt reeds voort in het dieptepunt van de anders geniale Brels oeuvre: "Les F..."

Edit: Zoals Robert T reeds opmerkte.

Boduo
9 september 2008, 22:10
InterdiS ? Mijn Frans is nu ook zo sterk niet , maar "InterdiS" : moet dat niet zijn "InterdiT" ?

Metternich
9 september 2008, 22:22
InterdiS ? Mijn Frans is nu ook zo sterk niet , maar "InterdiS" : moet dat niet zijn "InterdiT" ?Niet de kleine tekst vergeten. Er staat volledig "Je vous interdis, d'obliger nos enfants, qui ne vous ont rien fait, �* aboyer flamand"/"Ik verbied u onze kinderen, die u niks misdaan hebben, te verplichten Vlaams te blaffen"

De_Laatste_Belg
9 september 2008, 22:45
Brel veegde voor eigen deur.

Depth of Field
9 september 2008, 23:11
Brel scheet voor eigen deur.

Dat heb ik even voor jou gecorrigeerd.

De_Laatste_Belg
10 september 2008, 08:27
Brel scheet voor eigen deur.


Zolang als je het 'voor eigen deur' snapt, is 't mij al goed.

Maar als je 't zo wil impliceren. Er wordt nog voor eigen deur gescheten, vandaag.

Txiki
10 september 2008, 11:20
Foto's nemen en doorsturen...

djimi
10 september 2008, 12:51
Ik heb bij ons op 't Athenée Royal in de leraarskamer een fotokopie van een afdruk van de zelfklever verspreid.

Eén collega liet alvast bijzonder duidelijk weten dat ze zich 'voor de volle 100% achter de Vlamingen' schaart, en het kon haar niet schelen dat ze van �*ndere collega's de wind van voren kreeg. De andere 'pro-Vlaamse' collega's op 'mijn' school waren (helaas) niet aanwezig; de discussie zou wellicht nog véél hoger opgelaaid zijn.

Er waren meerdere collega's die vonden dat zo'n zelfklever 'te ver' ging, maar dat betekent nog niet dat ze voor de rest geen grieven tegen de Vlamingen koesteren.

Er waren ook collega's die moeilijk konden geloven dat die zelfklever door franstaligen gecreëerd en verspreid werd :-).

Eén collega (docent Geschiedenis) is alvast van plan die zelfklever in het lespakket op te nemen, omdat de 'taalproblematiek' in het programma voorkomt.

Ik vraag mij af of het verhaaltje nog een staartje krijgt, en wèlk staartje dat dan wel zal zijn. De directrice is nogal 'anti-flamingant', ik krijg dus wellicht een uitbrander.

Maar ik laat me in géén geval kisten, integendeel zelfs: ik ben nog maar net begonnen :-).

Gwyndion
10 september 2008, 17:03
Ze kan natuurlijk je leven knap lastig maken maar wat kan ze er echt tegen inbrengen? Je hebt gewoon iets getoond dat je gezien hebt.

djimi
10 september 2008, 17:24
Ze kan natuurlijk je leven knap lastig maken maar wat kan ze er echt tegen inbrengen? Je hebt gewoon iets getoond dat je gezien hebt.

Het grappige is dat ik bij de leerlingen alvast èrg geliefd ben (omdat ik die jongens en meisjes respecteer en au sérieux neem, wat ik van nogal wat van mijn collega's helaas niet kan zeggen).

Ik vrees dat ik met de dag koppiger aan 't worden ben, en voor een West-Vlaming is dat toch wel een prestatie, denk ik (zijn wij niet de ergste keikoppen van allemaal? :-) ).

Als ze mij het leven lastig probeert te maken, zal ze zich dat de rest van h�*�*r leven beklagen, dat zweer ik u, op het 'Geuzenboek' (mijn eigen kleine bijbel ;-)).

8-)

Everytime
10 september 2008, 19:55
al wat frans is, vals is...

ik wacht op azert en everytime om even te komen vertellen dat die franstaligen totaal geen gelijk hebben.... (ik zal lang mogen wachten)

Het is een provocatie als antwoop op wat veel Franstaligen als provocaties beschouwen (Gordel, TAK of Voorpost betogingen). Ik weet niet hoe dit zal eindigen en het kan mij eigenlijk niet schelen. Al dit circus in België, al dit communautair brol hebben als gevolg dat ik meer en meer verwaarlozing tegenover België heb. Het is zelfs geen kwestie voor of tegen België te zijn. België interesseert me gewoon bijna niet meer. Het wordt - om in het Frans het duidelijk te zeggen - een je m'en foutisme, een ras le bol tegenover België. Sommigen in dit land klagen over het slechte imago van België in het buitenland : dit imago is verdiend, dit land is een echte schaamte geworden.

Niet verbazend dan dat ik meer en meer richting Frankrijk kijk en dat ik me al als een Fransman beschouw. Oh, pas op, ik beweer natuurlijk niet dat Frankrijk het paradijs is. Het paradijs bestaat niet. Natuurlijk dat Frankrijk ook zijn problemen heeft, net als alle landen, maar in Frankrijk is er tenminste een eenheidsgevoel, zijn er positieve aspecten. Wat is nog positief in België? Men kan voor of tegen Sarkozy zijn maar als ik Sarkozy zie, zie ik een politicus. Als ik zie wat we in België hebben, denk ik dat zelfs de K3 meisjes minder kinderachtig zijn. "Petit pays, petit esprit" zegt men in het Frans. Klein land, kleine mentaliteit. Dat past perfect voor België.

De schoofzak
11 september 2008, 15:46
We leven in 2008 in West-Europa.
Wat is er vandaag de dag in hemelsnaam provokatief aan een politiek idee te hebben en dit demokratisch uit te dragen, en als dit idee inhoudt om in perfekte harmonie met buren (dichte en verre buren) te leven in kleiner staatsverband ???

In vorige eeuwen was het nog "hoogverraad" om tegen de staat te zijn, maar de reden dat zulks een misdrijf was, had enkel en alleen te maken met het machtsbehoud van de heerser ...


Klein nootje over la douce France: in Corsica hebben ze er hun gedacht over, en kijken ze waarschijnlijk eventjes anders naar hun geschiedenisboekje, meer spesiaal naar de kaartjes waar de Bretoenen wonen, of de Elzas, of de Frans-Basken, of de overzeese gebieden ....
Amerikaanse militairen (eigenlijk alle Amerikanen), net als de onze uit vorige eeuw, krijgen misschien nog een erektie van "het gevoel van eenheid", ik kan me inbeelden dat hedendaagse pieskiepers een ander wereldbeeld hebben.

Miguelito
11 september 2008, 18:11
"Verboden te verplichten om Vlaams te blaffen" is het beste wat ik van die zin kan maken :p Er staat trouwens een leeuw in Vlaanderen, niet het hakenkruis... de sticker is wat verfrommeld waardoor het enigszins verwarrend is :-D

het is zelfs de officiele leeuw van de vlaamse regering ... . Het Centrum is hiervoor natuurlijk niet bevoegd, want het gaat over Vlamingen.

Miguelito
11 september 2008, 18:19
Het is een provocatie als antwoop op wat veel Franstaligen als provocaties beschouwen (Gordel, TAK of Voorpost betogingen). Ik weet niet hoe dit zal eindigen en het kan mij eigenlijk niet schelen. Al dit circus in België, al dit communautair brol hebben als gevolg dat ik meer en meer verwaarlozing tegenover België heb. Het is zelfs geen kwestie voor of tegen België te zijn. België interesseert me gewoon bijna niet meer. Het wordt - om in het Frans het duidelijk te zeggen - een je m'en foutisme, een ras le bol tegenover België. Sommigen in dit land klagen over het slechte imago van België in het buitenland : dit imago is verdiend, dit land is een echte schaamte geworden.

Niet verbazend dan dat ik meer en meer richting Frankrijk kijk en dat ik me al als een Fransman beschouw. Oh, pas op, ik beweer natuurlijk niet dat Frankrijk het paradijs is. Het paradijs bestaat niet. Natuurlijk dat Frankrijk ook zijn problemen heeft, net als alle landen, maar in Frankrijk is er tenminste een eenheidsgevoel, zijn er positieve aspecten. Wat is nog positief in België? Men kan voor of tegen Sarkozy zijn maar als ik Sarkozy zie, zie ik een politicus. Als ik zie wat we in België hebben, denk ik dat zelfs de K3 meisjes minder kinderachtig zijn. "Petit pays, petit esprit" zegt men in het Frans. Klein land, kleine mentaliteit. Dat past perfect voor België.


en weeral eens draaien onze franskiljons despies weer om en leggen de schuld bij de Vlamingen. Die lastige flamins, zonder hen zou de zon hier nog meer schijnen dan in la grand patrie.

Chipie
11 september 2008, 21:11
Het is een provocatie als antwoop op wat veel Franstaligen als provocaties beschouwen (Gordel, TAK of Voorpost betogingen). Ik weet niet hoe dit zal eindigen en het kan mij eigenlijk niet schelen. Al dit circus in België, al dit communautair brol hebben als gevolg dat ik meer en meer verwaarlozing tegenover België heb. Het is zelfs geen kwestie voor of tegen België te zijn. België interesseert me gewoon bijna niet meer. Het wordt - om in het Frans het duidelijk te zeggen - een je m'en foutisme, een ras le bol tegenover België. Sommigen in dit land klagen over het slechte imago van België in het buitenland : dit imago is verdiend, dit land is een echte schaamte geworden.

Niet verbazend dan dat ik meer en meer richting Frankrijk kijk en dat ik me al als een Fransman beschouw. Oh, pas op, ik beweer natuurlijk niet dat Frankrijk het paradijs is. Het paradijs bestaat niet. Natuurlijk dat Frankrijk ook zijn problemen heeft, net als alle landen, maar in Frankrijk is er tenminste een eenheidsgevoel, zijn er positieve aspecten. Wat is nog positief in België? Men kan voor of tegen Sarkozy zijn maar als ik Sarkozy zie, zie ik een politicus. Als ik zie wat we in België hebben, denk ik dat zelfs de K3 meisjes minder kinderachtig zijn. "Petit pays, petit esprit" zegt men in het Frans. Klein land, kleine mentaliteit. Dat past perfect voor België.

U moet U eens informeren hoe uw Franstalige vrienden zich in de Voeren gedragen.... :oops:

Van verdraagzaamheid gesproken... :lol:

Jan Meuleman
11 september 2008, 21:21
Gelezen op het forum van Le Soir :
http://forums.lesoir.be/index.php?showtopic=15999&st=450


Gorky, t’arrive-t-il jamais d’être profondément honteux d’être un flamingand primaire et crasseux ?
Non, jamais ? …
Tu devrais. C’est le degré zéro de l’humanité.

Voor wie de franse taal niet volledig machtig is de vertaling :
Gorky, gebeurt het dan nooit heel diep beschaamd te zijn om een achterlijke en verachterlijke flamingant te zijn?
Neen, nooit ?
Je zou moeten. Het is niveau nul van de menselijkheid.

Commentaar overbodig, tenzij dat hij niet instaat is om het woord flamingant.

djimi
11 september 2008, 21:40
Gelezen op het forum van Le Soir :
http://forums.lesoir.be/index.php?showtopic=15999&st=450



Voor wie de franse taal niet volledig machtig is de vertaling :


Commentaar overbodig, tenzij dat hij niet instaat is om het woord flamingant.

Ja, die Ney, da's wel een straffe, hé?

Het spijtige is dat hij niet de enige is.

Al moet ik zeggen dat ik hier op dit forum toch ook soms dingen lees die mij de haren ten berge doen rijzen.


Vriendelijke groet vanuit Bruxelles Flamandophobe,

djimi

vlijmscherp
12 september 2008, 07:22
Gelezen op het forum van Le Soir :
http://forums.lesoir.be/index.php?showtopic=15999&st=450



Voor wie de franse taal niet volledig machtig is de vertaling :


Commentaar overbodig, tenzij dat hij niet instaat is om het woord flamingant.

een flamingant is voor hun per definitie een racistische nationalist hé.

omaplop
12 september 2008, 08:48
een flamingant is voor hun per definitie een racistische nationalist hé.

Die Ney heeft een zeer uitgebreide woordenschat, maar dan een die weinig getuigt van een goede opvoeding!!

Hij is eencrack in het beledigen van andere forummers, zeker als het Vlamingen zijn.

Steenbok66
12 september 2008, 13:26
InterdiS ? Mijn Frans is nu ook zo sterk niet , maar "InterdiS" : moet dat niet zijn "InterdiT" ?

interdire
j'interdis
tu interdis
il interdit
nous interdisons
vous interdisez
ils interdisent

Everytime
12 september 2008, 19:12
en weeral eens draaien onze franskiljons despies weer om en leggen de schuld bij de Vlamingen. Die lastige flamins, zonder hen zou de zon hier nog meer schijnen dan in la grand patrie.

Maar nee, de schuld komt niet van Vlaanderen. De schuld komt gewoon van heel België. Denk je dat ik, omdat ik Franstalig ben, Wallonië in mijn hart draag? Helemaal niet, geloof mij!

Everytime
12 september 2008, 19:15
U moet U eens informeren hoe uw Franstalige vrienden zich in de Voeren gedragen.... :oops:

Van verdraagzaamheid gesproken... :lol:

Voeren.............Tussen Huub Broers en José Happart moeten kiezen, is zoals tussen pest en cholera moeten kiezen. God dank woon ik er niet!

Everytime
12 september 2008, 19:21
Gelezen op het forum van Le Soir :
http://forums.lesoir.be/index.php?showtopic=15999&st=450



Voor wie de franse taal niet volledig machtig is de vertaling :


Commentaar overbodig, tenzij dat hij niet instaat is om het woord flamingant.

Typisch van "Le Soir" : Frantaligen die een primaire racisme tegenover de Vlamingen tonen, zonder Vlaanderen te kennen. Walgelijk.

van Maerlant
13 september 2008, 12:02
Typisch van "Le Soir" : Frantaligen die een primaire racisme tegenover de Vlamingen tonen, zonder Vlaanderen te kennen. Walgelijk.

Tja, in wiens kaart denk je dat ze spelen? :twisted:

Zwartengeel
13 september 2008, 12:16
Voeren.............Tussen Huub Broers en José Happart moeten kiezen, is zoals tussen pest en cholera moeten kiezen. God dank woon ik er niet!

Want Broers is dan ook krapuul van het ergste soort, nietwaar?

Everytime
13 september 2008, 12:29
Want Broers is dan ook krapuul van het ergste soort, nietwaar?

Voor mij zijn het twee onnozelaars, zo simpel is het!

stropdrager
13 september 2008, 22:52
Voor mij zijn het twee onnozelaars, zo simpel is het!

Waarom zou Huub Broers een onnozelaar zijn?

De_Laatste_Belg
13 september 2008, 23:02
Er waren ook collega's die moeilijk konden geloven dat die zelfklever door franstaligen gecreëerd en verspreid werd .

Ik heb ook mijn twijfels.

Metternich
13 september 2008, 23:11
Ik heb ook mijn twijfels.Zelfklevers met een racistische houding naar Vlamingen toen -> zijn ze wel echt? Maar als een Vlaming iets neerbuigend over de Walen zegt, dan is het kot te klein.

De_Laatste_Belg
13 september 2008, 23:20
zijn ze wel echt? Maar als een Vlaming iets neerbuigend over de Walen zegt, dan is het kot te klein.

uhhhhh ?
Rare conclusie.

Ik heb mijn twijfels. 't Zou wel eens een provocatie kunnen zijn. Ga naar de VB site en vergelijk te layouts.

Als een Waal neerbuigend doet over Vlamingen dan reageer ik ook sterk (tot agressief).
Maar ik heb mijn twijfels in deze zaak. Als je argumenten hebt om mij van mijn twijfels af te brengen, laat ze maar komen.

Ik ga alleszinds niet meeheulen tot ik weet vanwaar de stickers komen.

Vorenus
13 september 2008, 23:23
Men moet de Vlamingen die niet in de rand wonen gewoonweg verplichten om er eens een paar maanden te wonen.

Dan zal de strijd tegen het FRANSTALIG IMPERIALISME een hoogtepunt nemen. Dan pas zal dat franstalig gepeupel eindelijk eens weten wie er de baas is, de VLAMING.

Gwyndion
13 september 2008, 23:24
Men moet de Vlamingen die niet in de rand wonen gewoonweg verplichten om er eens een paar maanden te wonen.

Dan zal de strijd tegen het FRANSTALIG IMPERIALISME een hoogtepunt nemen. Dan pas zal dat franstalig gepeupel eindelijk eens weten wie er de baas is, de VLAMING.

Zorgen dat de gemiddelde Vlaming eens echt nadenkt over wat sommige Waalse/Brusselse politici zeggen en "Vlaamse" kranten die niet zo selectief zijn in hun nieuws (heeft u al gelezen over de creches in Brussel in een krant? Zoja in de welke dan? Ik heb het spijtig genoeg nor nergens zien staan terwijl het toch geen onbelangrijk gegeven is).

Vorenus
13 september 2008, 23:26
De megiddelde Vlaming eens fatsoenlijk het politiek nieuws laten lezen, de gevolgen, eens logisch laten nadenken over het Belgisch bestuur zou ook al helpen...

In ieder geval toch niet door naar het VTM of VRT nieuws te kijken.

HAMC
14 september 2008, 08:40
uhhhhh ?
Rare conclusie.

Ik heb mijn twijfels. 't Zou wel eens een provocatie kunnen zijn. Ga naar de VB site en vergelijk te layouts.

Als een Waal neerbuigend doet over Vlamingen dan reageer ik ook sterk (tot agressief).
Maar ik heb mijn twijfels in deze zaak. Als je argumenten hebt om mij van mijn twijfels af te brengen, laat ze maar komen.

Ik ga alleszinds niet meeheulen tot ik weet vanwaar de stickers komen.

Als die stickers van het VB zouden komen zou het frans niet zo schabouwelijk zijn. :)

HAMC
14 september 2008, 08:42
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion
De megiddelde Vlaming eens fatsoenlijk het politiek nieuws laten lezen, de gevolgen, eens logisch laten nadenken over het Belgisch bestuur zou ook al helpen...

Daar houden slaven zich niet mee bezig jammer genoeg.

Maar zelfs dan nog, het zou niet helpen.

Vraag het maar eens aan de gemiddelde Vlaming, waar gaan de Vlamingen naartoe als Belgie stopt?

Naar Nederland? Klinkt het dan meestal, eigen baas zijn komt bij de slaven gewoon niet op.

Arm Vlaanderen.

Everytime
14 september 2008, 09:22
Waarom zou Huub Broers een onnozelaar zijn?

Hij zoekt de problemen tussen de Franstaligen en Vlamingen in Voeren. Bij Happart en Compagnie, is het trouwens ook zo. En ik vind hem echt bekrompen.

stropdrager
14 september 2008, 09:33
Hij zoekt de problemen tussen de Franstaligen en Vlamingen in Voeren. Bij Happart en Compagnie, is het trouwens ook zo. En ik vind hem echt bekrompen.

:rofl:

Dan denk ik niet dat u de situatie in Voeren goed kent. Sinds Huub Broers er burgemeester is, is Voeren één van de rustigste gemeenten van België.
Wat een verschil met de jaren '80 toen de bende van Happart er aan de macht was.

Zwartengeel
14 september 2008, 09:36
:rofl:

Dan denk ik niet dat u de situatie in Voeren goed kent. Sinds Huub Broers er burgemeester is, is Voeren één van de rustigste gemeenten van België.

Het probleem is dat de verfransing er gestopt is, he. ;-)

stropdrager
14 september 2008, 09:40
Het probleem is dat de verfransing er gestopt is, he. ;-)

Mijn indruk is dat er alleen in Remersdaal nog een Franstalige meerderheid is, in de 5 andere dorpjes heb ik maar weinig Frans gehoord.

Jaani_Dushman
14 september 2008, 21:09
uhhhhh ?
Rare conclusie.

Ik heb mijn twijfels. 't Zou wel eens een provocatie kunnen zijn. Ga naar de VB site en vergelijk te layouts.

Als een Waal neerbuigend doet over Vlamingen dan reageer ik ook sterk (tot agressief).
Maar ik heb mijn twijfels in deze zaak. Als je argumenten hebt om mij van mijn twijfels af te brengen, laat ze maar komen.

Ik ga alleszinds niet meeheulen tot ik weet vanwaar de stickers komen.En die Franstalige advocaat die vorig jaar betrapt was bij het strooien van duimspijkers op De Gordel, zal ook wel ingehuurd zijn door het VB, is het niet? :roll:

De_Laatste_Belg
14 september 2008, 21:26
Als die stickers van het VB zouden komen zou het frans niet zo schabouwelijk zijn.

LOL. I guess ?

Het schabouwelijk Frans doet vermoeden dat ze niet door Franstaligen gemaakt zijn. Waardoor het schelden op Walen omwille van de stickers geen grond heeft. Met te verwijzen naar het VB maakte ik een zijdelingse verdachtmaking die op evenveel feiten gebaseerd is als de beledigende toespelingen gemaakt t.o.v. Walen in deze zaak.

En die Franstalige advocaat die vorig jaar betrapt was bij het strooien van duimspijkers op De Gordel, zal ook wel ingehuurd zijn door het VB, is het niet?

Toon mij het verband met deze stickers eens aan ?
Je zou nu en dan doorheen het voor de hand liggende heen kunnen kijken.

Jaani_Dushman
14 september 2008, 21:31
Het schabouwelijk Frans doet vermoeden dat ze niet door Franstaligen gemaakt zijn.Het is erger gesteld met de kennis van het Frans van de doorsnee FDF'er dan met de kennis van het Nederlands van prins Filip.

Waardoor het schelden op Walen omwille van de stickers geen grond heeft.Niemand heeft hier gesugereerd dat het afkomstig zou zijn van Walen. De kans is veel groter dat het uit FDF-kringen komt (en dus uit Brussel en de Vlaamse rand).

Everytime
14 september 2008, 21:36
Het is erger gesteld met de kennis van het Frans van de doorsnee FDF'er dan met de kennis van het Nederlands van prins Filip.

Niemand heeft hier gesugereerd dat het afkomstig zou zijn van Walen. De kans is veel groter dat het uit FDF-kringen komt (en dus uit Brussel en de Vlaamse rand).

Dat je tegen de Franstaligen bent, is jouw volle recht maar dat je zo'n onzin uit, toont duidelijk jouw gebrek aan hersenen. We spreken dezelfde taal als de Fransen en wij hebben tenminste geen ondertitels nodig om naar een Franse film op TV te kijken. In Vlaanderen zijn er al ondertitelingen voor...............Nederlandse films.

Jaani_Dushman
14 september 2008, 21:48
Dat je tegen de Franstaligen bent, is jouw volle recht maar dat je zo'n onzin uit, toont duidelijk jouw gebrek aan hersenen. We spreken dezelfde taal als de Fransen en wij hebben tenminste geen ondertitels nodig om naar een Franse film op TV te kijken. In Vlaanderen zijn er al ondertitelingen voor...............Nederlandse films.

Everytime
14 september 2008, 21:52
Fan van Kabouter Plop, Jaani?

De schoofzak
15 september 2008, 09:23
Dat je tegen de Franstaligen bent, is jouw volle recht maar dat je zo'n onzin uit, toont duidelijk jouw gebrek aan hersenen. We spreken dezelfde taal als de Fransen en wij hebben tenminste geen ondertitels nodig om naar een Franse film op TV te kijken. In Vlaanderen zijn er al ondertitelingen voor...............Nederlandse films.

Bedoel je nou dat door het feit dat één aspekt van onze Vlaamse kultuur, namelijk dat we uitgesproken dialekten hebben (wat ik persoonlijk erg kan spaken en rijkelijk gediversifieerd en multikultureel vind, maar swat), maakt dat wij

maar Vlaamse boerkens zijn, die beter wat meer zouden zwijgen en opkijken naar landen als die die deeluitmaken van de frankofonie, waar ze een académie française hebben (of soortgelijke als een Cervantes-instituut);
dat wij minderwaardig zijn?

djimi
15 september 2008, 15:38
Het MRAX (Mouvement contre le Racisme, l'Antisémitisme et la Xénophobie) is bereid die sticker-kwestie aan te kaarten èn zo nodig hard op te treden, maar er is één groot probleem:

er is geen 'verantwoordelijke uitgever', er is geen 'bron', er is ... enkel een sticker.


Wie méér informatie heeft, mag die mij altijd doorspelen, ik zorg er dan wel voor dat die in de goede handen terechtkomt.


Vriendelijke groet,

djimi

Zwartengeel
15 september 2008, 16:43
Ik heb ook mijn twijfels.

De inwoners van Braine-le-Comte konden evenmin geloven dat hun brave burgervader zo'n bol van haat en verachting staande brief naar zijn Lennikse collega geschreven had.

DenDane
15 september 2008, 17:46
Je kan ze misschien aanklagen voor plagiaat.

Dit is genomen van een "liedje" van Jacques brel

--------------------------------------------------------------------------
Messieurs les Flamingants, J’ai deux mots �* vous rire, Il y a trop longtemps
Que vous me faites frire, À vous souffler dans le cul, Pour devenir autobus
Vous voil�* acrobates, Mais vraiment rien de plus

Nazis durant les guerres, Et catholiques entre elles, Vous oscillez sans cesse
Du fusil au missel, Vos regards sont lointains, Votre humour est exsangue
Bien qu’y aient des rues �* Gand, Qui pissent dans les deux langues
Tu vois quand j’pense �* vous, J’aime que rien ne se perde, Messieurs les Flamingants
Je vous emmerde

Vous salissez la Flandre, Mais la Flandre vous juge
Voyez la mer du nord, Elle s’est enfuie de Bruges, Cessez de me gonfler
Mes vieilles roubignoles, Avec votre art flamand-italo-espagnol, Vous êtes tellement tellement
Beaucoup trop lourds, Que quand les soirs d’orage, Des chinois cultivés
Me demandent d’où je suis, Je réponds fatigué, Et les larmes aux dents :
‘Ik ben van Luxembourg’.
Et si aux jeunes femmes, On ose un chant flamand, Elle s’envolent en rêvant
Aux oiseaux roses et blancs

Et je vous interdis, D’espérer que jamais �* Londres, Sous la pluie on puisse, Vous croire anglais
Et je vous interdis, À New-York ou Milan, D’éructer Messeigneurs, Autrement qu’en flamand
Vous n’aurez pas l’air cons, Vraiment pas cons du tout
Et moi je m’interdis, De dire que je m’en fous, Et je vous interdis, D’obliger nos enfants
Qui ne vous ont rien fait, À aboyer flamand, Et si mes frères se taisent, Et bien tant pis pour elles.

Je chante persiste et signe :, Je m’appelle Jacques Brel
--------------------------------------------------------------------------

Denk dat dit is van rond 1977....de haat kan men er zou uitlezen...

De_Laatste_Belg
15 september 2008, 19:11
De inwoners van Braine-le-Comte konden evenmin geloven dat hun brave burgervader zo'n bol van haat en verachting staande brief naar zijn Lennikse collega geschreven had.

er is geen 'verantwoordelijke uitgever', er is geen 'bron', er is ... enkel een sticker.

Je kan echt niet eender wat linken.
Van zodra ik (of iemand kan mij tonen) weet van wie dat gedrocht is kunnen we linken naar hartelust.

Zwartengeel
15 september 2008, 19:16
Je kan echt niet eender wat linken.
Van zodra ik (of iemand kan mij tonen) weet van wie dat gedrocht is kunnen we linken naar hartelust.

Bedankt om zelf het goede voorbeeld te geven.

Ik heb mijn twijfels. 't Zou wel eens een provocatie kunnen zijn. Ga naar de VB site en vergelijk de layouts.

De_Laatste_Belg
15 september 2008, 19:23
Bedankt om zelf het goede voorbeeld te geven.

Ahhhhhh, maar ik heb reeds 'hand in eigen boezem' gestoken en een volwaardige bekentenis afgelegd. Volgende kan je een paar posts terug lezen:
Het schabouwelijk Frans doet vermoeden dat ze niet door Franstaligen gemaakt zijn. Waardoor het schelden op Walen omwille van de stickers geen grond heeft. Met te verwijzen naar het VB maakte ik een zijdelingse verdachtmaking die op evenveel feiten gebaseerd is als de beledigende toespelingen gemaakt t.o.v. Walen in deze zaak.

: )

Zwartengeel
15 september 2008, 19:41
Ahhhhhh, maar ik heb reeds 'hand in eigen boezem' gestoken en een volwaardige bekentenis afgelegd. Volgende kan je een paar posts terug lezen:


: )

http://forum.politics.be/showpost.php?p=3689614&postcount=60

Jaani heeft gelijk. In heel deze draad heeft inderdaad nog niemand beweerd dat deze brief opgesteld zou zijn door Walen. Je verliest, Belg.

De_Laatste_Belg
15 september 2008, 21:25
Jaani heeft gelijk. In heel deze draad heeft inderdaad nog niemand beweerd dat deze brief opgesteld zou zijn door Walen. Je verliest, Belg.

Oh het ging dan niet over mijn verwijzing naar het VB. Okies.
** draait staalhard en vrij van beschuldigingen je de rug toe**
héhé

En hey Zwartengeel ! LOL ...
Wie niet speelt niet verliest eh ?

En in Wallonië staat het woordje 'Liberté. De vrijheid dus om zoveel Frans te spreken als je zelf wil - en niets anders
Franstaligen mogen dat doen. Die willen immers het land niet splitsen.

Zelfklevers met een racistische houding naar Vlamingen toen -> zijn ze wel echt? Maar als een Vlaming iets neerbuigend over de Walen zegt, dan is het kot te klein.

Jaani_Dushman
15 september 2008, 21:39
Oh het ging dan niet over mijn verwijzing naar het VB. Okies.
** draait staalhard en vrij van beschuldigingen je de rug toe**
héhé

En hey Zwartengeel ! LOL ...
Wie niet speelt niet verliest eh ?Geen enkel van de bovengeciteerde stukjes insinueert dat de zelfklever uit Wallonië komt. Als Laatste Belg mag je toch wel het verschil kennen tussen "een Waal" en "een Franstalige", mag ik hopen?

De schoofzak
16 september 2008, 10:22
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Dat je tegen de Franstaligen bent, is jouw volle recht maar dat je zo'n onzin uit, toont duidelijk jouw gebrek aan hersenen. We spreken dezelfde taal als de Fransen en wij hebben tenminste geen ondertitels nodig om naar een Franse film op TV te kijken. In Vlaanderen zijn er al ondertitelingen voor...............Nederlandse films.




Bedoel je nou dat door het feit dat één aspekt van onze Vlaamse kultuur, namelijk dat we uitgesproken dialekten hebben (wat ik persoonlijk erg kan spaken en rijkelijk gediversifieerd en multikultureel vind, maar swat), maakt dat wij

maar Vlaamse boerkens zijn, die beter wat meer zouden zwijgen en opkijken naar landen als die die deeluitmaken van de frankofonie, waar ze een académie française hebben (of soortgelijke als een Cervantes-instituut);
dat wij minderwaardig zijn?

Ik ben nog pisnijdig voor die uitspraak ... een antwoord zou me misschien nog pisnijdiger maken, dus ... feel free.

Zucht
17 september 2008, 15:20
Dat je tegen de Franstaligen bent, is jouw volle recht maar dat je zo'n onzin uit, toont duidelijk jouw gebrek aan hersenen. We spreken dezelfde taal als de Fransen en wij hebben tenminste geen ondertitels nodig om naar een Franse film op TV te kijken. In Vlaanderen zijn er al ondertitelingen voor...............Nederlandse films.
Je zal toch eens wat meer buiten moeten komen denk ik. De populairste Franse film aller tijden is "Bienvenue chez les Ch'ti", waar veel pret gemaakt wordt met het feit dat Parijzenaars en Provençalen niet veel begrijpen van het Frans uit Le Nord.

Joba
17 september 2008, 15:28
help europa help

De_Laatste_Belg
17 september 2008, 17:42
De populairste Franse film aller tijden is "Bienvenue chez les Ch'ti", waar veel pret gemaakt wordt met het feit dat Parijzenaars en Provençalen niet veel begrijpen van het Frans uit Le Nord.

Knappe film. Hilarisch. Frankrijk is inderdaad niet homogeen van taal. Toch voelt iedereen zich gebonden als inwoner van Frankrijk.

Jaani_Dushman
17 september 2008, 23:27
Toch voelt iedereen zich gebonden als inwoner van Frankrijk.Ik zou dat niet te luid zeggen in Corsica...

Metternich
18 september 2008, 00:58
Ik zou dat niet te luid zeggen in Corsica...Of in de Elzas...of in Bretagne...of in Normandië....of in Zuid-Vlaanderen, etc...

robert t
18 september 2008, 11:02
Of in de Elzas...of in Bretagne...of in Normandië....of in Zuid-Vlaanderen, etc...Jouw bemerking is zeker niet toepasselijk op de Elzassers. Ik heb de streek bezocht en ervaren dat de inwoners zich perfect met de Franse nationaliteit verzoend hebben. De oudere inwoners spreken nog een variante van het Duits maar van enig verzet tegen de Franse imperialisten is absoluut geen sprake. Duitsers hebben niet de vechtersmentaliteit die de Bretoenen en de Basken wél hebben. Het zijn echte labbekakken op dit gebied.

Metternich
18 september 2008, 12:40
Jouw bemerking is zeker niet toepasselijk op de Elzassers. Ik heb de streek bezocht en ervaren dat de inwoners zich perfect met de Franse nationaliteit verzoend hebben. De oudere inwoners spreken nog een variante van het Duits maar van enig verzet tegen de Franse imperialisten is absoluut geen sprake. Duitsers hebben niet de vechtersmentaliteit die de Bretoenen en de Basken wél hebben. Het zijn echte labbekakken op dit gebied.http://lotharinji.hautetfort.com/images/medium_alsace.jpg