PDA

View Full Version : Gebedsruimtes voor moslims in bedrijven scheppen


circe
12 september 2008, 14:00
Gebedsruimtes voor moslims in bedrijven scheppen

De bedrijven moeten gebedsruimtes voor moslims creëren, de hoofddoek moet overal toegelaten worden en het onderwijs voor buitenlanders moet tweetalig zijn (Nederlands én de moedertaal van het kind).


Deze drie beleidsvoorstellen lanceert Hannelore Goeman (VUB) als besluit van een onderzoek over tolerantie tegenover moslims.

Ze vergeleek de Amerikaanse stad Detroit, die de grootste moslimbevolking van de VS heeft, met Brussel. De bewuste maatregelen hebben in Detroit allemaal tot een betere integratie van moslims geleid, zo stelt ze. Maar ze voegt er aan toe dat de Amerikaanse moslims hoog opgeleid zijn en uit het Midden-Oosten komen, terwijl de Brusselse laag opgeleid zijn en uit landelijke streken uit Noord-Afrika komen.

BRON: GVA (http://www.gva.be/nieuws/binnenland/default.asp?art={6294F965-F419-42E4-9768-B0C0CAB0203A})
----------------------

Vraagje: telt die dubbeltalige schoolopleiding enkel voor moslims? of moeten boeddhisten, christenen, atheisten, agnosten, taoisten, joden etc... die naar hier emigreren ook allemaal hun eigen scholen in hun eigen talen krijgen?

Elk bedrijfje zijn eigen aparte gebedsruimtes voor moslims, christenen, boeddhisten, atheisten, agnosten, taoisten, joden etc... ? of geldt dit enkel voor moslims?

Ben ik nu weer de enige die hier een duidelijke vorm van kolonisatie en toekomstige dhimmistatus in ziet?
Wie BETAALT DIE FLUT ONDERZOEKEN IN FEITE? (tolerantie tegenover moslims = onderwijs in het nederlands (officiele taal) + ARABISCH (universele moslimtaal zeker!)

Is er nog IEMAND die deze universiteitsratten ERNSTIG neemt?
*knip*
Gelieve dergelijke persoonlijke aanvallen achterwege te laten.

Laya
12 september 2008, 14:14
Ik vind dit echt laag van je Circe. Uit eerdere reakties van mij op zo'n posts zou je moeten weten dat ik het hier nochthans niet mee eens ben!

alvinvdv
12 september 2008, 14:20
Ik denk niet dat die vragen er zijn vanuit de Moslimgemeenschap zelf!

Het idee van dat tweetalig onderwijs en apparte gebedsruimten is vrij belachelijk!

Laat die mensen toch een hoofddoekje opzetten.... jij mag dat van mij ook hoor!

Rudy
12 september 2008, 14:25
Ik las het artikel deze morgen in DS. Onvoorstelbaar dat intelligente mensen met dergelijke voorstellen op de proppen komen.

Hierbij alvast een reactie van de Brusselse onderwijsminister. Bedenkingen die al iets realistischer zijn:

De Brusselse minister van Onderwijs, Guy Vanhengel (Open VLD), maakt alvast kanttekeningen bij de voorstellen. Hij vindt dat de suggestie om kinderen de eerste twee leerjaren ook in het Arabisch les te geven, voorbij gaat aan het feit dat de Brusselse taalsituatie veel complexer is dan die in de Verenigde Staten. Daar spreekt iedereen Engels en is het volgens hem dus niet zo noodzakelijk dat moslimkinderen snel andere talen leren.

'Als ze er één taal bij kennen - Engels in dat geval - is het genoeg', zegt hij.

'Bij ons zit je al met het gegeven van het tweetalige Brussel en de razendsnelle opkomst van het Engels. Om hier goed geïntegreerd te raken, moet je dus al drie talen bovenop kennen. Daar begin je het best zo snel mogelijk mee. Komt daarbij dat de Amerikaanse selectie van migranten veel strenger is dan bij ons.'

Over het idee moslims zichtbaar te laten zijn en hen altijd een hoofddoek te laten dragen, zegt Vanhengel: 'Ik ben bereid dat principe te aanvaarden op het moment dat ik er voor honderd procent van overtuigd ben dat al die Brusselse meisjes uit vrije wil de hoofddoek dragen.'

'Maar dat is zo niet. In heel veel gevallen wordt de hoofddoek hen opgedrongen door de omgeving. Ik heb nogal wat contacten in Rabat, de hoofdstad van Marokko, waar veel Brusselse allochtonen vandaan komen. In Marokko zie je steeds meer vrouwen in topfuncties. Telkens als ik er ben, valt het me weer op dat toch maar weinig van die vrouwen een hoofddoek dragen.'

http://www.standaard.be/Krant/Beeld/Artikel.aspx?artikelId=L320CD3N

alice
12 september 2008, 14:25
Ik gruwel hier echt van!
De gazet van Antwerpen lijkt langzamerhand een lakei van de Antwerpse integratiedienst die trouwens volgens mij niet voor integratie maar pure segregatie staat!
Nee; we moeten de hoofddoek niet overal toelaten; waarom zouden we ons dit standpunt van een aantal moslims laten opdringen! Nergens staat in dek oran dat dit moet en lang niet iedere moslim vind dat dit zo is; zo leggen degenen die van 'moeten' spreken hun wil op aan anderen!
Nee; geen gebedsplaatsen op het werk! Die discussie loopt ook al binnen een aantal bedrijven;die gebedsruimtes worden drukkingsmiddelen tegenover die moslims die geen vijf keer per dag binnen en we kennen hier scheiding kerk en staat!
Onderwijs in de taal van het kind is volslagen belachelijk; het moet andersom; het thuismilieu moet zorgen zelf ook actief aan taalontwikkeling bij kinderen te doen door meer Vlaams te spreken!
Ik deel ergens de verontwaardiging van Circe; dit soort beleidsvoorstellen gebeurt door dhimmi's!

circe
12 september 2008, 14:27
Ik vind dit echt laag van je Circe. Uit eerdere reakties van mij op zo'n posts zou je moeten weten dat ik het hier nochthans niet mee eens ben!
dank je voor het rode driehoekje lieve schat.
nochtans bedoelde ik mijn zinnetje niet als persoonlijke aanval, doch in ht licht van de discussie over Rammadan Moebarak, een verduidelijking naar het taalgebruik dat de politiek correcte goegemeente ons in de strot duwt.
*knip*

uw lieftallige uitleg dat je het niet eens bent met de studie zal me een worst wezen, vermits je het niet onderbouwt met je eigen gedrag dienaangaande.

jan hyoens
12 september 2008, 14:27
Dat spreekt vanzelf! Als Vlaanderen een moslimstaat wordt zullen de moslims volledig geïntegreerd zijn. Probleem opgelost.

VlaamseKracht
12 september 2008, 14:31
Gebedsruimtes voor Moslims in de bedrijven?
Is niet haalbaar en zal er nooit van komen...denk niet dat men produktielijnen zal stilleggen omdat de heren moslims zonodig eventjes hun kop naar Mekka moeten richten.
Trouwens,waarom zouden deze meer pauzes krijgen dan de andere arbeiders???
Discriminatie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

circe
12 september 2008, 14:33
Hij vindt dat de suggestie om kinderen de eerste twee leerjaren ook in het Arabisch les te geven, voorbij gaat aan het feit dat de Brusselse taalsituatie veel complexer is dan die in de Verenigde Staten

et voil�* d�*t is dus wat werd voorgesteld. Niet dat kinderen van vreemdelingen in hun eigen MOEDERTAAL les moesten krijgen. Natuurlijk zijn het enkel de Uebermenschen Moslims die hun eigen Allah-taal door de strot willen duwen.
*knip*
Trouwens, wat gaan ze met de Turken doen? gewoon verarabiseren? Net zoals de indonesische moslims?

*knip*

PoCo?
12 september 2008, 14:41
et voil�* d�*t is dus wat werd voorgesteld. Niet dat kinderen van vreemdelingen in hun eigen MOEDERTAAL les moesten krijgen. Natuurlijk zijn het enkel de Uebermenschen Moslims die hun eigen Allah-taal door de strot willen duwen.
*knip*

Trouwens, wat gaan ze met de Turken doen? gewoon verarabiseren? Net zoals de indonesische moslims?

*knip*

Volgens mij werden deze voorstellen gedaan door een Belgische, wellicht vrijzinnige (VUB, toch) onderzoekster.
Voor zover ik het kan zien kan je de moslims die zelf dit soort onzin vragen op de vingers van één hand tellen.
Maar ik krijg zo sterk de indruk dat dat u allemaal worst zal wezen.

alvinvdv
12 september 2008, 14:44
Volgens mij werden deze voorstellen gedaan door een Belgische, wellicht vrijzinnige (VUB, toch) onderzoekster.
Voor zover ik het kan zien kan je de moslims die zelf dit soort onzin vragen op de vingers van één hand tellen.
Maar ik krijg zo sterk de indruk dat dat u allemaal worst zal wezen.

Stond al in de eerste reactie..... men haalt dit topic liever aan om z'n pijlen te richten op......

Dixie
12 september 2008, 14:47
die onderzoekster moet nog veel leren lijkt me

circe
12 september 2008, 14:48
Volgens mij werden deze voorstellen gedaan door een Belgische, wellicht vrijzinnige (VUB, toch) onderzoekster.
Voor zover ik het kan zien kan je de moslims die zelf dit soort onzin vragen op de vingers van één hand tellen.
Maar ik krijg zo sterk de indruk dat dat u allemaal worst zal wezen.

uw euro is bijna aan het vallen?
begin je EINDELIJK door te krijgen dat het gros van de commentaren die hier geleverd worden niet gericht zijn aan de moslims, maar wel aan de politiek correctelingen die zelfs geen idee hebben wat de islamitische ideologie inhoudt, maar die zich in het stof werpen met de kont omhoog tegenrichting mekka om toch maar zoveel mogelijk tegemoet te komen aan hetgeen ZIJZELF menen dat de onaanpasbaren zouden kunnen eisen in ruil voor een goede positie in hun dhimmiestatus.

nog even en je begrijpt het.

Wie heeft het hier over de moslimeisen gehad jongen?

PoCo?
12 september 2008, 14:51
uw euro is bijna aan het vallen?
begin je EINDELIJK door te krijgen dat het gros van de commentaren die hier geleverd worden niet gericht zijn aan de moslims, maar wel aan de politiek correctelingen die zelfs geen idee hebben wat de islamitische ideologie inhoudt, maar die zich in het stof werpen met de kont omhoog tegenrichting mekka om toch maar zoveel mogelijk tegemoet te komen aan hetgeen ZIJZELF menen dat de onaanpasbaren zouden kunnen eisen in ruil voor een goede positie in hun dhimmiestatus.cafépraat.

nog even en je begrijpt het.ik begrijp het beter dan u denkt.

Wie heeft het hier over de moslimeisen gehad jongen?
U:
Natuurlijk zijn het enkel de Uebermenschen Moslims die hun eigen Allah-taal door de strot willen duwen.

alvinvdv
12 september 2008, 14:53
.

circe
12 september 2008, 14:55
cafépraat.
ik zit hier thuis. misschien hoor jij zulke dingen ook op cafe zeggen, maar ik ga niet op cafe

ik begrijp het beter dan u denkt.
goed zo! zelfkennis is het begin van de wijsheid


U:
verder dan uw neus kijken is vast niet aan je besteed, maar dat geeft niets. zolang jij maar de wijsheid in pacht hebt kan er niks verkeerd gaan.

Aseilum aleikum! hallah hakbaar ramzedan!
[/QUOTE]

PoCo?
12 september 2008, 14:59
verder dan uw neus kijken is vast niet aan je besteed, maar dat geeft niets. zolang jij maar de wijsheid in pacht hebt kan er niks verkeerd gaan.

Ik denk dat het voor iedereen die deze en andere topics leest waarin u post wel duidelijk is wie de wijsheid in pacht denkt te hebben.

Voor de rest noteer ik dat u liever persoonlijk wordt dan te argumenteren. Laat maar iets weten als dat verandert.

circe
12 september 2008, 15:00
Ik denk dat het voor iedereen die deze en andere topics leest waarin u post wel duidelijk is wie de wijsheid in pacht denkt te hebben.

Voor de rest noteer ik dat u liever persoonlijk wordt dan te argumenteren. Laat maar iets weten als dat verandert.

waar leest U dat ik persoonlijk word?
ik antwoord gewoon op:

"ik begrijp het beter dan u denkt. "

lombas
12 september 2008, 15:02
Beschimp mijn nieuwe alma mater eens niet joh.

PoCo?
12 september 2008, 15:03
waar leest U dat ik persoonlijk word?

verder dan uw neus kijken is vast niet aan je besteed, maar dat geeft niets. zolang jij maar de wijsheid in pacht hebt kan er niks verkeerd gaan.

goodwill
12 september 2008, 15:03
Ik denk niet dat die vragen er zijn vanuit de Moslimgemeenschap zelf!

Het idee van dat tweetalig onderwijs en apparte gebedsruimten is vrij belachelijk!

Laat die mensen toch een hoofddoekje opzetten.... jij mag dat van mij ook hoor!
maar hebben de vermaarde anti-'poco's' er wel oren naar?:roll:

goodwill
12 september 2008, 15:05
dank je voor het rode driehoekje lieve schat.
nochtans bedoelde ik mijn zinnetje niet als persoonlijke aanval, doch in ht licht van de discussie over Rammadan Moebarak, een verduidelijking naar het taalgebruik dat de politiek correcte goegemeente ons in de strot duwt.
Gezien er hier een aantal forumleden zijn waarvan ik de naam dus niet meer zal noemen, die zich geroepen voelen om op dit nederlandstalige forum al in het arabische te staan kwetteren omdat ze menden dat dit alvast een goede dhimmiepositie oplevert, kan men al goed aanvoelen welke richting we uitgaan.
Dat de vermelding van deze collaboratie me een strafpunt oplevert omdat mevrouw Laya zich in haar kont genomen voelde is eens te meer een bewijs hoe ver te situatie al is gevorderd.
Me dunkt is een vermelding van de realiteit geen "persoonlijke belediging" tenzij je de term "collaboratie" als dusdanig wil opvatten.... nochtans waren de vroegere nazi-collaborateurs daar net zoals bepaalde forumleden ook wel héél fier op.

uw lieftallige uitleg dat je het niet eens bent met de studie zal me een worst wezen, vermits je het niet onderbouwt met je eigen gedrag dienaangaande.

jij maakt je ook druk om van alles.

goodwill
12 september 2008, 15:07
Gebedsruimtes voor moslims in bedrijven scheppen

De bedrijven moeten gebedsruimtes voor moslims creëren, de hoofddoek moet overal toegelaten worden en het onderwijs voor buitenlanders moet tweetalig zijn (Nederlands én de moedertaal van het kind).


Deze drie beleidsvoorstellen lanceert Hannelore Goeman (VUB) als besluit van een onderzoek over tolerantie tegenover moslims.

Ze vergeleek de Amerikaanse stad Detroit, die de grootste moslimbevolking van de VS heeft, met Brussel. De bewuste maatregelen hebben in Detroit allemaal tot een betere integratie van moslims geleid, zo stelt ze. Maar ze voegt er aan toe dat de Amerikaanse moslims hoog opgeleid zijn en uit het Midden-Oosten komen, terwijl de Brusselse laag opgeleid zijn en uit landelijke streken uit Noord-Afrika komen.

BRON: GVA (http://www.gva.be/nieuws/binnenland/default.asp?art={6294F965-F419-42E4-9768-B0C0CAB0203A})
----------------------

Vraagje: telt die dubbeltalige schoolopleiding enkel voor moslims? of moeten boeddhisten, christenen, atheisten, agnosten, taoisten, joden etc... die naar hier emigreren ook allemaal hun eigen scholen in hun eigen talen krijgen?

Elk bedrijfje zijn eigen aparte gebedsruimtes voor moslims, christenen, boeddhisten, atheisten, agnosten, taoisten, joden etc... ? of geldt dit enkel voor moslims?

Ben ik nu weer de enige die hier een duidelijke vorm van kolonisatie en toekomstige dhimmistatus in ziet?
Wie BETAALT DIE FLUT ONDERZOEKEN IN FEITE? (tolerantie tegenover moslims = onderwijs in het nederlands (officiele taal) + ARABISCH (universele moslimtaal zeker!)

Is er nog IEMAND die deze universiteitsratten ERNSTIG neemt?
*knip*
Gelieve dergelijke persoonlijke aanvallen achterwege te laten.

Vooraleer je zomaar een artikeltje van enkele regeltjes hier plaatst, zou je het best meer informatie zoeken en het betreffende onderzoek zelf op nalezen, zodat je weet op wat men zich baseert.

goodwill
12 september 2008, 15:09
Dat spreekt vanzelf! Als Vlaanderen een moslimstaat wordt zullen de moslims volledig geïntegreerd zijn. Probleem opgelost.
op wat slaat dit ? :roll:

circe
12 september 2008, 15:12
Vooraleer je zomaar een artikeltje van enkele regeltjes hier plaatst, zou je het best meer informatie zoeken en het betreffende onderzoek zelf op nalezen, zodat je weet op wat men zich baseert.

gezien U het betreffende onderzoek duidelijk persoonlijk hebt bestudeerd zou het me zeer genoegen doen om te weten waarop ze zich baseren inderdaad.

Toch niet op het feit dat men in Detroit specifiek moslims in het straatbeeld kan opmerken? (wat in Brussel uiteraard niét het geval is), of dat men in Detroit islamitische festiviteiten subsidieert (wat Brussel natuurlijk niet doet! ramzedan festivals heeft niks met religie te maken hé).

dus, waarop baseren ze zich dan om aziatische immigranten verplicht arabisch te laten leren?

goodwill
12 september 2008, 15:14
et voil�* d�*t is dus wat werd voorgesteld. Niet dat kinderen van vreemdelingen in hun eigen MOEDERTAAL les moesten krijgen. Natuurlijk zijn het enkel de Uebermenschen Moslims die hun eigen Allah-taal door de strot willen duwen.
En mensen als Mbeya en Laya vinden dat leuk en denken dat ze slim zijn om daarin netjes mee te gaan!

Trouwens, wat gaan ze met de Turken doen? gewoon verarabiseren? Net zoals de indonesische moslims?

(doe ik het goed zo Laya slim meisje? Akllah hakbar nietwaar? aseilum aleikum alamdoelalailah ramzedan!)
rustig aan meid
je maakt je veel te druk.
De moslim bestaat niet
De allochtoon bestaat ook niet
De marokkaan bestaat ook niet
Je hebt alleen individuen met ene eigenheid en eigen voorkeuren, ..

Tot mijn weten , zijn Indonesishce moslims helemaal niet gearabiseerd, en spreken ze hun eigen taal.
Je maakt er een amalgaam van...
Rustig blijven. Adem in adem uit

circe
12 september 2008, 15:16
rustig aan meid
je maakt je veel te druk.
De moslim bestaat niet
De allochtoon bestaat ook niet
De marokkaan bestaat ook niet
Je hebt alleen individuen met ene eigenheid en eigen voorkeuren, ..

ha! de moslims en de allochtonen zitten allemaal in dat zwart gat van Cern! Hopelijk zit dat superintellect van de VUB er ineens ook bij. (of die zit misschien ineens in Detroit Arabisch te leren!).

goodwill
12 september 2008, 15:20
ha! de moslims en de allochtonen zitten allemaal in dat zwart gat van Cern! Hopelijk zit dat superintellect van de VUB er ineens ook bij. (of die zit misschien ineens in Detroit Arabisch te leren!).
Ik begrijp je echt niet.

we proberen de zaken te nuanceren, maar jij volhard en gaat gewoon verder.
laten we er gewoon geen amalgaam van maken.

goodwill
12 september 2008, 15:26
gezien U het betreffende onderzoek duidelijk persoonlijk hebt bestudeerd zou het me zeer genoegen doen om te weten waarop ze zich baseren inderdaad.
Ik heb het onderzoek niet gelezen, maar jij ook niet, denk ik, ofwel ?


Toch niet op het feit dat men in Detroit specifiek moslims in het straatbeeld kan opmerken? (wat in Brussel uiteraard niét het geval is), of dat men in Detroit islamitische festiviteiten subsidieert (wat Brussel natuurlijk niet doet! ramzedan festivals heeft niks met religie te maken hé).
?
Detroit is Europa of België niet.
In Brussel zijn wel moslims in het straatbeeld.
In België subsidieert men activiteiten, waaronder ook islamitsiche, maar deze zijn ook toeganklijk voor iedereen (!!!!!).
Vb. volgende week is er 'Sultan der Maanden' in Antwerpen, toegankelijk voor iedereen, met gratis eten voor iedereen.


dus, waarop baseren ze zich dan om aziatische immigranten verplicht arabisch te laten leren?
wie verplicht aziatische migranten om Arabisch te leren ? war haal je dit vandaan?
Je hebt in Azië ook Arabische sprekenden, namelijk in het Midden Oosten.

circe
12 september 2008, 15:26
Ik begrijp je echt niet.
dat is dan uw probleem

we proberen de zaken te nuanceren, maar jij volhard en gaat gewoon verder.
laten we er gewoon geen amalgaam van maken.
WE? are we plural?

---------

enfin, zou mevrouw superintellect van de VUB ook rekening gehouden hebben met het privé karakter van de Detroitse (of amerikaanse) scholen als ze voorstelt dat moslimkinderen verplicht arabisch moeten leren in de openbare belgische scholen? of zou ze gewoon betaald worden door privé scholen zoals deze:

http://www.languagetrainers.com/arabic_courses_new_york.php

goodwill
12 september 2008, 15:28
enfin, zou mevrouw superintellect van de VUB ook rekening gehouden hebben met het privé karakter van de Detroitse (of amerikaanse) scholen als ze voorstelt dat moslimkinderen verplicht arabisch moeten leren in de openbare belgische scholen? of zou ze gewoon betaald worden door privé scholen zoals deze:

http://www.languagetrainers.com/arabic_courses_new_york.php
Ik denk dat we best haar onderzoek moeten lezen vooraleer we van alles lanceren/beweren.

circe
12 september 2008, 15:30
Ik denk dat we best haar onderzoek moeten lezen vooraleer we van alles lanceren/beweren.

ho ge hebt het nog niet gelezen? waarop baseer jij je dan als je je niet op de krantenartikels baseert? Op je neus?

goodwill
12 september 2008, 15:32
ho ge hebt het nog niet gelezen? waarop baseer jij je dan als je je niet op de krantenartikels baseert? Op je neus?
ik baseer mij op wat jij hier allemaal plaatst en je diverse reacties.

circe
12 september 2008, 15:45
Ik heb het onderzoek niet gelezen, maar jij ook niet, denk ik, ofwel ?
Ik baseer me op de krantenartikels dienaangaande.


Detroit is Europa of België niet.

Het onderwerp van de studie is toch wel de vergelijking tussen Detroit (waar alles zo goed gaat) en Brussel hoor!

In Brussel zijn wel moslims in het straatbeeld.
Allez gij! Volgens het onderzoek zou het feit dat ze in Detroit met hunne sjal op straat mogen lopen de reden zijn waarom het ginds zo goed gaat!

In België subsidieert men activiteiten, waaronder ook islamitsiche, maar deze zijn ook toeganklijk voor iedereen (!!!!!).
volgens het onderzoek zou het feit dat ze ginds hun religieuze feesten gesubsidieerd krijgen, de reden zijn waarom het ginds in Detroit zo goed gaat.


Vb. volgende week is er 'Sultan der Maanden' in Antwerpen, toegankelijk voor iedereen, met gratis eten voor iedereen.
CORRECTIE: met "gratis" halal eten op kosten van de Antwerpse belastingebetaler voor de BUURTBEWONERS


wie verplicht aziatische migranten om Arabisch te leren ? war haal je dit vandaan?
Volgens de studie zullen moslims pas kunnen integreren als ze eerst naast het nederlands ook arabisch aangeleerd krijgen gratis en voor niks op de belgische openbare scholen!
(jij hebt zelfs het krantenartikel niet gelezen zo te zien).
Gezien er ergens ook "vreemdelingen" vermeld staat, en "moedertaal", meende ik eerst in al mijn onschuld dat ze het over de moedertaal van de vreemdelingen had. Niet zo echter, volgens het intellectueel sujet van de VUB is de moedertaal van de moslims ARABISCH.



Je hebt in Azië ook Arabische sprekenden, namelijk in het Midden Oosten.
Zeker en vast. En in het grootste moslimland ter wereld, nl. Indonesië spreken ze allemaal arabisch als moedertaal natuurlijk!

hoe zouden ze anders de koran kunnen begrijpen nietwaar?

piraat
12 september 2008, 16:54
Gebedsruimtes voor moslims in bedrijven scheppen

De bedrijven moeten gebedsruimtes voor moslims creëren, de hoofddoek moet overal toegelaten worden en het onderwijs voor buitenlanders moet tweetalig zijn (Nederlands én de moedertaal van het kind).


Deze drie beleidsvoorstellen lanceert Hannelore Goeman (VUB) als besluit van een onderzoek over tolerantie tegenover moslims.

Ze vergeleek de Amerikaanse stad Detroit, die de grootste moslimbevolking van de VS heeft, met Brussel. De bewuste maatregelen hebben in Detroit allemaal tot een betere integratie van moslims geleid, zo stelt ze. Maar ze voegt er aan toe dat de Amerikaanse moslims hoog opgeleid zijn en uit het Midden-Oosten komen, terwijl de Brusselse laag opgeleid zijn en uit landelijke streken uit Noord-Afrika komen.

BRON: GVA (http://www.gva.be/nieuws/binnenland/default.asp?art={6294F965-F419-42E4-9768-B0C0CAB0203A})
----------------------

Vraagje: telt die dubbeltalige schoolopleiding enkel voor moslims? of moeten boeddhisten, christenen, atheisten, agnosten, taoisten, joden etc... die naar hier emigreren ook allemaal hun eigen scholen in hun eigen talen krijgen?

Elk bedrijfje zijn eigen aparte gebedsruimtes voor moslims, christenen, boeddhisten, atheisten, agnosten, taoisten, joden etc... ? of geldt dit enkel voor moslims?

Ben ik nu weer de enige die hier een duidelijke vorm van kolonisatie en toekomstige dhimmistatus in ziet?
Wie BETAALT DIE FLUT ONDERZOEKEN IN FEITE? (tolerantie tegenover moslims = onderwijs in het nederlands (officiele taal) + ARABISCH (universele moslimtaal zeker!)

Is er nog IEMAND die deze universiteitsratten ERNSTIG neemt?
*knip*
Gelieve dergelijke persoonlijke aanvallen achterwege te laten.
Ik wil ook een plaats op mijn werk, waar ik offers kan brengen aan onze oudste goden !

shaddy
12 september 2008, 17:43
Ik denk niet dat die vragen er zijn vanuit de Moslimgemeenschap zelf!

Het idee van dat tweetalig onderwijs en apparte gebedsruimten is vrij belachelijk!

Laat die mensen toch een hoofddoekje opzetten.... jij mag dat van mij ook hoor!

zucht mogen moeten zal je bedoelen of je wordt aangevallen door een bende volgelingen van Mo de pedo die geen zelfbeheersing hebben, excuus truus.

De moslimgemeenschap zit onder het juk van de imam en reken er maar op dat die gast wel degelijk druk uitoefent. waarom anders halal in onze scholen .... ??

maddox
12 september 2008, 18:28
Gebedsruimtes voor Moslims in de bedrijven?
Is niet haalbaar en zal er nooit van komen...denk niet dat men produktielijnen zal stilleggen omdat de heren moslims zonodig eventjes hun kop naar Mekka moeten richten.
Trouwens,waarom zouden deze meer pauzes krijgen dan de andere arbeiders???
Discriminatie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Bij een bekende koffiebranderij in België is dat nochtans zeer normaal, 3 keer per nacht voor 15 minuten een machinelijn op halve kracht, of zelfs gewoon volledig af, omdat de heren vinden dat ze hun hoofd op de grond moeten kloppen. Eetje heeft zelfs een dikke vette pijl op de vloer van hun "eigen gekozen gebedsruimte" geschilderd. Helaas heeft ie "het oosten" letterlijk genomen en zijn ze nu met zijn allen aan het bidden richting Ulan Bator aan het bidden.

alvinvdv
12 september 2008, 18:38
zucht mogen moeten zal je bedoelen of je wordt aangevallen door een bende volgelingen van Mo de pedo die geen zelfbeheersing hebben, excuus truus.

De moslimgemeenschap zit onder het juk van de imam en reken er maar op dat die gast wel degelijk druk uitoefent. waarom anders halal in onze scholen .... ??

Ik zou je nog kunnen respecteren moest je dit durven zeggen ergens in Anderlecht of Borgerhout.... Ach ja.... het internet is toch een droom voor laffaards!!!;-);-);-);-)


Omdat het organisatorisch simpeler is....... (hallal)
Wacht maar tot dat op de schoolrekening van U kinderen €5 EXTRA aangerekend word voor niet-hallal food.... Uw kinder zullen snel HALAL-vreten!!!;-);-);-);-);-)

circe
12 september 2008, 18:47
Ik zou je nog kunnen respecteren moest je dit durven zeggen ergens in Anderlecht of Borgerhout.... Ach ja.... het internet is toch een droom voor laffaards!!!;-);-);-);-)
en waarom zou het ineens van pure moed getuigen moest men "mo de pedo" in bepaalde belgische gemeenten uitspreken? Zijn er dan belgische gemeenten waar de vrijheid van meningsuiting, of zelfs de bepaling van pedofilie onderworpen is aan een andersoortige wetgeving?
Of is het in bepaalde belgische gemeenten tegenwoordig verboden om iets onaangenaams te vertellen over mensen die al 1400 jaar dood zijn, terwijl ze er zelf voor uitkwamen dat ze op hun 52ste met een kindje van negen lagen te rampetampen?

Wat bedoel je anders met die opmerking alvinneke?


Omdat het organisatorisch simpeler is....... (hallal)
Wacht maar tot dat op de schoolrekening van U kinderen €5 EXTRA aangerekend word voor niet-hallal food.... Uw kinder zullen snel HALAL-vreten!!!;-);-);-);-);-)

halal is het onverdoofd slachten van dieren onderwijl men een of ander arabische spreuk prevelt. Halal geslachte dieren worden dus niet volgens de in Belgie geldende slachtwetten geslacht. Waarom vindt U het slachten van dieren volgens de geldende wetten "organisatorisch te moeilijk"????
Waarom moet de schoolrekening voor volgens de wet geslachte vleeswaren 5 euro duurder zijn dan onwettig geslacht vlees?
Wat bedoel je in feite met deze opmerking Alvineke?

LastMohican
12 september 2008, 19:20
En een kapel. En een synagoge. En een martelkamer voor de aanhangers van SM.

Religie heeft geen plaats op de werkvloer. Punt.

piraat
12 september 2008, 19:37
Ik zou je nog kunnen respecteren moest je dit durven zeggen ergens in Anderlecht of Borgerhout.... Ach ja.... het internet is toch een droom voor laffaards!!!;-);-);-);-)


Omdat het organisatorisch simpeler is....... (hallal)
Wacht maar tot dat op de schoolrekening van U kinderen €5 EXTRA aangerekend word voor niet-hallal food.... Uw kinder zullen snel HALAL-vreten!!!;-);-);-);-);-)
Waarom ga jij je gal niet spuwen in café "de leeuw van vlaanderen" of een soortgelijk oord ?:lol: Dus, wat uw eigen "moed" betreft zullen we maar zwijgen...Alhoewel, je zult daar minder uw leven riskeren als in door islamietische fantiekelingen bezette wijken of gebieden.

Mahalingam
12 september 2008, 19:41
"Religie heeft geen plaats op de werkvloer. Punt."

En ook niet in de school. Of toch wel?
Stel dat ik een brave Christen ben en lid van een genootschap dat de overtuiging heeft dat God en Allah niet dezelfde zijn.
Dat is tegenwoordig een uitzonderlijke stellingname voor een Christen naar het schijnt. Vroeger keek men daar niet van op. Bijvoorbeeld:

++++++++
De Wederlegging van de Mahumetisterij (1622)
Hugo de Groot Grotius (1583-1645)
[...]

Alsoo daer is ontstaen een trotse wrede wet
Ontrent de roode zee door d’hand van Mahumed,
Seer vreemd van Christus leer, een spiegel dogh van ’t leven
Waer toe het Christendom sigh hadde toen begeven.

Dees’ Alcoransche wet, in ’t minst niet ootmoedigh
nogh lijdsaem, maer tot wraek genegen ende bloedigh,
maekt sonderlingh haer werk van ’t uitterlijk gelaet,
Als wesend’ ingestelt tot styvingh van den staet,
En den gemeenen man neemts’ uit de hand de boeken,
Jae op de straff van ’t lijf verbied sy t’onderzoeken.

Om nu te weten welk van beyde dese wetten Is beter,
wilt voor eerst op bey de brengers letten.[]
Den onsen was altijd heel reyn en vroom van leven,
Daer Mahumet heeft rooff en overspel bedreven."

++++++

Zelfs dat Allah een ordinaire maangod is, geloven wij niet. Volgens onze theologische stellingen kan het niet anders of die Allah is de Duivel himself. Welke overtuiging wordt gesterkt door de daden van die Mohammed waarmee het begon.

Zodoende kunnen ik en mijn kinderen geen halal eten want dat is aan de Duivel gewijd.

alvinvdv
12 september 2008, 19:45
Waarom ga jij je gal niet spuwen in café "de leeuw van vlaanderen" of een soortgelijk oord ?:lol: Dus, wat uw eigen "moed" betreft zullen we maar zwijgen...Alhoewel, je zult daar minder uw leven riskeren als in door islamietische fantiekelingen bezette wijken of gebieden.

Kom ik regelmatig binnen om eens goed te lachen.....

Zitten dan zo'n sukkels die je tot in den treure drank trakteren......
(je moet ze wel symphatiek gaan vinden hé....;-);-);-))

circe
12 september 2008, 19:47
Wij kunnen geen halal eten omdat ik en mijn kinderen FSM volgelingen zijn, en we enkel varkensvlees en bouletten eten.

Bob
12 september 2008, 19:49
Mahalingam schreef:
"Religie heeft geen plaats op de werkvloer. Punt."

En ook niet in de school. Of toch wel?
************************************************** *******
Van mij mag godsdienst uit school ook geweerd worden.
Alhoewel er natuurlijk een verschil is. Het school is nu eenmaal de meetkundige plaats waar kinderen gebrainwashd worden, oa in de lessen godsdienst (maakt niet uit of het moslims, joden, protestanten, katholieken... zijn), les geschiedenis... Men richt zelfs door het leger betaalde schoolreizen in naar holocaustkampen.
En in deze optiek zou men alle brainwashing uit scholen moeten weren.

alvinvdv
12 september 2008, 19:49
Wij kunnen geen halal eten omdat ik en mijn kinderen FSM volgelingen zijn, en we enkel varkensvlees en bouletten eten.

IS FMS een in België erkende godsdiest???;-)

Bob
12 september 2008, 19:52
IS FMS een in België erkende godsdiest???;-)

Is dat nodig ? Komt in de richting van staatsgodsdienst.

circe
12 september 2008, 19:55
Is dat nodig ? Komt in de richting van staatsgodsdienst.

voor alvin is de godsdienstvrijheid blijkbaar beperkt tot door de staat "erkende" godsdiensten......

alvinvdv
12 september 2008, 20:01
voor alvin is de godsdienstvrijheid blijkbaar beperkt tot door de staat "erkende" godsdiensten......

MaGNiFiCaT
12 september 2008, 23:13
Gebedsruimtes voor moslims in bedrijven scheppen

De bedrijven moeten gebedsruimtes voor moslims creëren, de hoofddoek moet overal toegelaten worden en het onderwijs voor buitenlanders moet tweetalig zijn (Nederlands én de moedertaal van het kind).


Deze drie beleidsvoorstellen lanceert Hannelore Goeman (VUB) als besluit van een onderzoek over tolerantie tegenover moslims.

Ze vergeleek de Amerikaanse stad Detroit, die de grootste moslimbevolking van de VS heeft, met Brussel. De bewuste maatregelen hebben in Detroit allemaal tot een betere integratie van moslims geleid, zo stelt ze. Maar ze voegt er aan toe dat de Amerikaanse moslims hoog opgeleid zijn en uit het Midden-Oosten komen, terwijl de Brusselse laag opgeleid zijn en uit landelijke streken uit Noord-Afrika komen.

BRON: GVA (http://www.gva.be/nieuws/binnenland/default.asp?art={6294F965-F419-42E4-9768-B0C0CAB0203A})
----------------------

Vraagje: telt die dubbeltalige schoolopleiding enkel voor moslims? of moeten boeddhisten, christenen, atheisten, agnosten, taoisten, joden etc... die naar hier emigreren ook allemaal hun eigen scholen in hun eigen talen krijgen?

Elk bedrijfje zijn eigen aparte gebedsruimtes voor moslims, christenen, boeddhisten, atheisten, agnosten, taoisten, joden etc... ? of geldt dit enkel voor moslims?

Ben ik nu weer de enige die hier een duidelijke vorm van kolonisatie en toekomstige dhimmistatus in ziet?
Wie BETAALT DIE FLUT ONDERZOEKEN IN FEITE? (tolerantie tegenover moslims = onderwijs in het nederlands (officiele taal) + ARABISCH (universele moslimtaal zeker!)

Is er nog IEMAND die deze universiteitsratten ERNSTIG neemt?
*knip*
Gelieve dergelijke persoonlijke aanvallen achterwege te laten.


De onnozele wereldvreemde trien, die, betaald met ons belastingsgeld, het aandurft zo'n complete onzin te verkopen, nl.: 'gebedsruimten voorzien in bedrijven'???8O

Waar gaat dit eindigen? Op het bedrijf moet gewerkt worden, religie moeten ze maar thuis bedrijven, maar niet op t werk. Dat is gewoon niet realiseerbaar. Trouwens, wat moeten diegenen die andere religie's dan in de plaats hebben?

forzaflandria
13 september 2008, 05:04
Treurnis alom.
Hoe dom kunnen die politiek-correcten toch zijn?

Straks moet elk restaurant behalve een WC ook nog een mini-moskee bouwen?
En moeten er aparte eetruimtes gebouwd worden voor mannelijke en vrouwelijke eters?

Lampedeir
13 september 2008, 05:59
Als leidinggevende van de nachtploeg dacht ik het eens te proberen en heb de vergaderzalen die tijdens de nacht toch niet in gebruik zijn vrijgegeven voor moslims en hun gebed.

Al snel liep dit uit de hand.
Het is al moeilijk op de werkvloer omdat ze zich steeds meer isoleren en nu gingen ze zich helemaal opsluiten in deze gebedsruimte.
Het werkte de intigratie eerder tegen!


Ook praktisch erg moeilijk te regelen, voor het gebed willen ze handen en voeten wassen.
En ook vrouwen en mannsen moeten dan weer apart.

Oja en niet vergeten, Marokanen en Turken willen ook niet samen in een gebedsruimte

circe
13 september 2008, 06:37
Als leidinggevende van de nachtploeg dacht ik het eens te proberen en heb de vergaderzalen die tijdens de nacht toch niet in gebruik zijn vrijgegeven voor moslims en hun gebed.

Al snel liep dit uit de hand.
Het is al moeilijk op de werkvloer omdat ze zich steeds meer isoleren en nu gingen ze zich helemaal opsluiten in deze gebedsruimte.
Het werkte de intigratie eerder tegen!


Ook praktisch erg moeilijk te regelen, voor het gebed willen ze handen en voeten wassen.
En ook vrouwen en mannsen moeten dan weer apart.

Oja en niet vergeten, Marokanen en Turken willen ook niet samen in een gebedsruimte

het ziet ernaar uit dat je dan op den duur een heel congres centrum kan gaan afhuren! :lol:

LastMohican
13 september 2008, 07:04
het ziet ernaar uit dat je dan op den duur een heel congres centrum kan gaan afhuren! :lol:

Het enige dat je moet afhuren is een paar C130's...

Rudy
13 september 2008, 08:27
Circe, ik vind het verkeerd de indruk te willen wekken alsof iedere moslim het eens is met de conclusies en de voorstellen van de VUB. Ik vrees dat een aanzienlijk aantal daar eens ferm mee kan lachen.

Studies worden dikwijls besteld. Dat de politiek al eens studies besteld om een visie te bevestigen is niet zo uitzonderlijk. Enig idee wie de opdrachtgever was ?

circe
13 september 2008, 08:39
Circe, ik vind het verkeerd de indruk te willen wekken alsof iedere moslim het eens is met de conclusies en de voorstellen van de VUB. Ik vrees dat een aanzienlijk aantal daar eens ferm mee kan lachen.
Uit welke posting krijg jij de indruk dat ik zou stellen dat iedere moslim het eens is met de conclusies en de voorstellen van die achterlijke pocokwieten van de VUB?

Studies worden dikwijls besteld. Dat de politiek al eens studies besteld om een visie te bevestigen is niet zo uitzonderlijk. Enig idee wie de opdrachtgever was ?
Geen idee. Wel ben ik er zeker van dat het Vlaams Belang er neit achter zal zitten.

MaGNiFiCaT
13 september 2008, 09:24
Als leidinggevende van de nachtploeg dacht ik het eens te proberen en heb de vergaderzalen die tijdens de nacht toch niet in gebruik zijn vrijgegeven voor moslims en hun gebed.

Al snel liep dit uit de hand.
Het is al moeilijk op de werkvloer omdat ze zich steeds meer isoleren en nu gingen ze zich helemaal opsluiten in deze gebedsruimte.
Het werkte de intigratie eerder tegen!


Ook praktisch erg moeilijk te regelen, voor het gebed willen ze handen en voeten wassen.
En ook vrouwen en mannsen moeten dan weer apart.

Oja en niet vergeten, Marokanen en Turken willen ook niet samen in een gebedsruimte


Maar het voornaamste: wat KOST dit een bedrijf wel niet? Al die verloren loonkosten, als je het allemaal samenrekend?:?

Bob
13 september 2008, 09:33
Als leidinggevende van de nachtploeg dacht ik het eens te proberen en heb de vergaderzalen die tijdens de nacht toch niet in gebruik zijn vrijgegeven voor moslims en hun gebed.


Dat bidden, dat gebeurde toch buiten de diensturen ?

Bob
13 september 2008, 09:37
Circe, ik vind het verkeerd de indruk te willen wekken alsof iedere moslim het eens is met de conclusies en de voorstellen van de VUB. Ik vrees dat een aanzienlijk aantal daar eens ferm mee kan lachen.

Studies worden dikwijls besteld. Dat de politiek al eens studies besteld om een visie te bevestigen is niet zo uitzonderlijk. Enig idee wie de opdrachtgever was ?

De een of andere poco organisatie. Misschien de media eens nagaan die deze voorstellen in het daglicht plaatsen (en verdedigen) zoals de vrt.
Maar in alle eerlijkheid gezegd. Geloof niet dat ik één enkele moslim het voorstel als belachelijk, heb weten afdoen.

alice
13 september 2008, 10:13
Vreemd dat hier mensen zijn die beweren dat moslims niet de vraag stellen naar gebedsruimtes op het werk.
Want dit gebeurt wel. Daarvan bracht al jaren geleden de media verslag uit; in Italie kregen fabrieken de mogelijkheid om werkschema's aan te passen aan moslims die tijdens de werkuren wilden bidden in een hiervoor ingerichte ruimte, de aanpassing voor ruimte en mogelijkheid om te gaan binnen kwam vanuit de moslimgemeenschap.

In Brussel dacht ik ontstond ongeveer een jaar geleden ophef toen bleek dat de gebedsruimte aan de unief evolueerde naar een radicale moskee waar salafisten de plak zwaaiden.
En ook in Antwerpen speelt de discussie o.a bij bedrijven aan de haven.
Naar aanleiding van de vraag deed een bedrijf een onderzoek; er werd gevraagd aan moslims hun verzoek te motiveren en voor te stellen hoe ze dit dan zagen.
Ik had naar aanleiding van die nota van het bedrijf een gesprek met een aantal moslims.
Zij vonden dat dit moest kunnen omdat er in Vlaanderen vrijheid van religie is en het bidden tot een van de pijlers van het geloof behoort.
Ik stelde de vraag of dan niet iedere levensovertuiging recht had op een gebeds of bezinningsruimte; volgens hem was er vanuit andere levensbeschouwingen geen vraag naar.
En mocht dit wel zo zijn moest het bedrijf voor iedere overtuiging een ruimte inrichten. Een multifunctionele ruimte die door iedereen gebruikt kon worden zagen ze niet zitten; de aanwezigheid van symbolen die niet tot islam behoren waren een onoverkomelijke hindernis.

Ik vroeg ook hoe hij de praktische organisatie zag, want gebedsuren vallen iedere dag op een ander tijdstip.
Hoe plan je bijvoorbeeld en vergadering als je rekening moet houden met uren voor gebed die steeds anders zijn?
Voor mijn gesprekspartners mocht dit geen hindernis zijn; er is immers een Islamitische kalender die alle uren van gebed voor een heel jaar aangeeft dus kon je perfect door het raadplegen van de islamitische kalender vergaderingen plannen!

Ik stelde de vraag of een ruimte tot gebed niet misbruikt kon worden; broeders konden immers worden aangesproken op hun religieuze plicht; het gebed.
Hierop werd ongemakkelijk geschuiveld; volgens hen was dit geen misbruik; het was immers een plicht om broeders aan te sporen tot het gebed.

Naar aanleiding van dit gesprek ( de vraag kwam van salafistische moslims om die gebedsruimte in te richten) vond ik dat dit niet wenselijk was; die gebedsruimte vanwege het gelijkheidsprincipe en scheiding van kerk en staat.

Wanneer je aan de vraag van moslims tegemoet komt moeten bijvoorbeeld ook Boeddhisten en katholieken dezelfde mogelijkheden krijgen.
Een bedrijf kan geen vier tot vijf verschillende ruimtes aanbieden, een multifunctionele ruimte was nog bespreekbaar geweest maar de eis tot ruimte enkel voor moslims niet.

Er werd geen garantie geboden dat er geen druk zou worden uitgeoefend op moslims die geen gebruik van de ruimte wensten te maken; integendeel men beriep zich op de plicht om religieuze controle uit te oefenen en broeders aan te spreken op de verplichting als moslim om te bidden.

Bovendien kan het niet zijn dat de Islamitische kalender bepaald wat wanneer in een bedrijf wel of niet kan.
Om die redenen vond ik een ruimte niet wenselijk en ik kwam bijna op de brandstapel terecht toen ik mijn mening liet weten!
Zeggen dat een gedeelte van de moslimpopulatie dus daar niet mee bezig is overtuigt me enkel dat velen hier helemaal niet weten waar moslims wel of niet mee bezig zijn.
Het is een minderheid; zeker maar gebedsruimtes is ook een middel om hun interpretatie van islam aan anderen op te leggen.
We leven niet in een Islamitische samenleving; de verwachting dat een bedrijf de Islamitische kalender gebruikt om het bedrijfsleven naar te richten is het tegenovergestelde van integratie.
Bovendien waren de initiatiefnemers allemaal afkomstig uit fundamentalistische richtingen; lang niet iedere moslim deelde die vraag juist omdat velen helemaal niet vijf keer per dag het nodig vinden om te bidden.
Het maakt deel uit van de interne strijd tussen verschillende richtingen; een gebedsruimte stelt de interne discussie scherper en zet moslims die helemaal niet willen bidden tijdens de werkuren het mes op de keel.

Het is evenmin een misvatting dat de vraag om onderwijs in het Arabisch niet leeft.
Veel kinderen ongeacht origine moeten in hun vrije tijd naar een of andere koranschool verbonden aan een moskee of vereniging waar ze de koran van buiten leren opzeggen; in het Arabisch! In een andere taal is verboden.
Dus leren Turkse kinderen in hun vrije tijd teksten in het Arabisch; uiteraard zullen moslims toejuichen dat ook het Vlaams onderwijs die taal aanleert. Niet omdat ze thuis gesproken wordt ( Berbers spreken geen Arabisch) maar omdat het de taal van de koran is. Die nu in de vrije tijd moet worden aangeleerd.

Ja; vooral radicale organisaties pleiten voor hoofddoeken steeds en overal!
Niet omdat alle moslims vinden dat dit moet; zij vinden dit en leggen dit op aan alle anderen. Aan de samenleving; het beleid en andere moslims!
Hierana toegeven zal niet leiden tot integratie en is geen teken van verdraagzaamheid maar onwetendheid en onverschilligheid.Onwetendheid over het Islamitisch denken in zijn diversiteit en onverschilligheid omdat we zo de middelen geven tot religieuze en sociale controle .

Conscience
13 september 2008, 10:20
Ze vergeleek de Amerikaanse stad Detroit, die de grootste moslimbevolking van de VS heeft, met Brussel. De bewuste maatregelen hebben in Detroit allemaal tot een betere integratie van moslims geleid, zo stelt ze. Maar ze voegt er aan toe dat de Amerikaanse moslims hoog opgeleid zijn en uit het Midden-Oosten komen, terwijl de Brusselse laag opgeleid zijn en uit landelijke streken uit Noord-Afrika komen.
[/COLOR][/B]

De VS kennen een veel lager moslimpopulatie dan Europa (ik dacht zo'n 3%), die de banden met de herkomstlanden veel sterker heeft doorgeknipt, en in eerste instantie Amerikaan wil zijn. Misschien moet inderdaad Europa zich op dit model richten: hoog opgeleide moslims, goed geintegreerd en beperkt in omvang.

Lampedeir
13 september 2008, 10:29
Dat bidden, dat gebeurde toch buiten de diensturen ?

Uiteraard tijdens de pauze!!

eno2
13 september 2008, 10:32
Gebedsruimtes voor moslims in bedrijven scheppenIn
In bedrijven moet niet gebeden worden, maar gewerkt. Waar gaan we naartoe????

circe
13 september 2008, 10:46
Vreemd dat hier mensen zijn die beweren dat moslims niet de vraag stellen naar gebedsruimtes op het werk.
Want dit gebeurt wel. Daarvan bracht al jaren geleden de media verslag uit; in Italie kregen fabrieken de mogelijkheid om werkschema's aan te passen aan moslims die tijdens de werkuren wilden bidden in een hiervoor ingerichte ruimte, de aanpassing voor ruimte en mogelijkheid om te gaan binnen kwam vanuit de moslimgemeenschap.

In Brussel dacht ik ontstond ongeveer een jaar geleden ophef toen bleek dat de gebedsruimte aan de unief evolueerde naar een radicale moskee waar salafisten de plak zwaaiden.
En ook in Antwerpen speelt de discussie o.a bij bedrijven aan de haven.
Naar aanleiding van de vraag deed een bedrijf een onderzoek; er werd gevraagd aan moslims hun verzoek te motiveren en voor te stellen hoe ze dit dan zagen.
Ik had naar aanleiding van die nota van het bedrijf een gesprek met een aantal moslims.
Zij vonden dat dit moest kunnen omdat er in Vlaanderen vrijheid van religie is en het bidden tot een van de pijlers van het geloof behoort.
Ik stelde de vraag of dan niet iedere levensovertuiging recht had op een gebeds of bezinningsruimte; volgens hem was er vanuit andere levensbeschouwingen geen vraag naar.
En mocht dit wel zo zijn moest het bedrijf voor iedere overtuiging een ruimte inrichten. Een multifunctionele ruimte die door iedereen gebruikt kon worden zagen ze niet zitten; de aanwezigheid van symbolen die niet tot islam behoren waren een onoverkomelijke hindernis.

Ik vroeg ook hoe hij de praktische organisatie zag, want gebedsuren vallen iedere dag op een ander tijdstip.
Hoe plan je bijvoorbeeld en vergadering als je rekening moet houden met uren voor gebed die steeds anders zijn?
Voor mijn gesprekspartners mocht dit geen hindernis zijn; er is immers een Islamitische kalender die alle uren van gebed voor een heel jaar aangeeft dus kon je perfect door het raadplegen van de islamitische kalender vergaderingen plannen!

Ik stelde de vraag of een ruimte tot gebed niet misbruikt kon worden; broeders konden immers worden aangesproken op hun religieuze plicht; het gebed.
Hierop werd ongemakkelijk geschuiveld; volgens hen was dit geen misbruik; het was immers een plicht om broeders aan te sporen tot het gebed.

Ook hieruit kan men weer opmaken dat er in islamitische middens een totaal gebrek aan tolerantie bestaat, waardoor apartheid een inherent deel van islam uitmaakt.

Maar geen nood: er ontstaat langzaamaan een beweging die middels de letterlijke koranverzen ook hun eigen gangetje zullen gaan. We gaan toch niet discrimineren zeker?

Naar aanleiding van dit gesprek ( de vraag kwam van salafistische moslims om die gebedsruimte in te richten) vond ik dat dit niet wenselijk was; die gebedsruimte vanwege het gelijkheidsprincipe en scheiding van kerk en staat.

Wanneer je aan de vraag van moslims tegemoet komt moeten bijvoorbeeld ook Boeddhisten en katholieken dezelfde mogelijkheden krijgen.
Een bedrijf kan geen vier tot vijf verschillende ruimtes aanbieden, een multifunctionele ruimte was nog bespreekbaar geweest maar de eis tot ruimte enkel voor moslims niet.

Er werd geen garantie geboden dat er geen druk zou worden uitgeoefend op moslims die geen gebruik van de ruimte wensten te maken; integendeel men beriep zich op de plicht om religieuze controle uit te oefenen en broeders aan te spreken op de verplichting als moslim om te bidden.

Bovendien kan het niet zijn dat de Islamitische kalender bepaald wat wanneer in een bedrijf wel of niet kan.
Om die redenen vond ik een ruimte niet wenselijk en ik kwam bijna op de brandstapel terecht toen ik mijn mening liet weten!
Zeggen dat een gedeelte van de moslimpopulatie dus daar niet mee bezig is overtuigt me enkel dat velen hier helemaal niet weten waar moslims wel of niet mee bezig zijn.
Het is een minderheid; zeker maar gebedsruimtes is ook een middel om hun interpretatie van islam aan anderen op te leggen.
We leven niet in een Islamitische samenleving; de verwachting dat een bedrijf de Islamitische kalender gebruikt om het bedrijfsleven naar te richten is het tegenovergestelde van integratie.
Bovendien waren de initiatiefnemers allemaal afkomstig uit fundamentalistische richtingen; lang niet iedere moslim deelde die vraag juist omdat velen helemaal niet vijf keer per dag het nodig vinden om te bidden.
Het maakt deel uit van de interne strijd tussen verschillende richtingen; een gebedsruimte stelt de interne discussie scherper en zet moslims die helemaal niet willen bidden tijdens de werkuren het mes op de keel.

Het is evenmin een misvatting dat de vraag om onderwijs in het Arabisch niet leeft.
Veel kinderen ongeacht origine moeten in hun vrije tijd naar een of andere koranschool verbonden aan een moskee of vereniging waar ze de koran van buiten leren opzeggen; in het Arabisch! In een andere taal is verboden.
Dus leren Turkse kinderen in hun vrije tijd teksten in het Arabisch; uiteraard zullen moslims toejuichen dat ook het Vlaams onderwijs die taal aanleert. Niet omdat ze thuis gesproken wordt ( Berbers spreken geen Arabisch) maar omdat het de taal van de koran is. Die nu in de vrije tijd moet worden aangeleerd.

Ja; vooral radicale organisaties pleiten voor hoofddoeken steeds en overal!
Niet omdat alle moslims vinden dat dit moet; zij vinden dit en leggen dit op aan alle anderen. Aan de samenleving; het beleid en andere moslims!
Hierana toegeven zal niet leiden tot integratie en is geen teken van verdraagzaamheid maar onwetendheid en onverschilligheid.Onwetendheid over het Islamitisch denken in zijn diversiteit en onverschilligheid omdat we zo de middelen geven tot religieuze en sociale controle .

goed dat Alice hier op tijd en stond eens een paar gedegen feiten neerzet zodat hopelijk de ogen van sommigen ook een kunnen opengaan!

eno2
13 september 2008, 12:56
Gebedsruimtes voor moslims in bedrijven scheppen
Ik vind die merkwaardige bidpositie een uitstekende REK-OEFENING.
Je zou het niet zeggen, als je 't ziet, maar 't is een 'uitstekende' rek voor de borstspieren, - als je daarbij ook je armen strekt...

Ik wil dus graag meedoen...

circe
13 september 2008, 13:41
Ge
Ik vind die merkwaardige bidpositie een uitstekende REK-OEFENING.
Je zou het niet zeggen, als je 't ziet, maar 't is een 'uitstekende' rek voor de borstspieren, - als je daarbij ook je armen strekt...

Ik wil dus graag meedoen...

het lijkt als twee druppels water op de yoga oefening "groet aan de zon" ... allez, twee druppels water met een grote schep zout dan wel:



http://users.telenet.be/yoga/vedanta%20aalst/yogacursus1/yoogacursus1zonnegroet1.gif

Patsy Stone
13 september 2008, 14:11
Gebedsruimtes voor moslims in bedrijven scheppen

De bedrijven moeten gebedsruimtes voor moslims creëren, de hoofddoek moet overal toegelaten worden en het onderwijs voor buitenlanders moet tweetalig zijn (Nederlands én de moedertaal van het kind).


Deze drie beleidsvoorstellen lanceert Hannelore Goeman (VUB) als besluit van een onderzoek over tolerantie tegenover moslims.

8O On-ge-lo-fe-lijk...

Het is nog niet genoeg dat de moslims zelf voortdurend met de meest absurde eisen komen opdraven, nu moeten er wat 'academici' zonodig nog wat olie op het vuur komen gooien... Moet ons zuurverdiende belastinggeld daar voor dienen, om van die onnozele wereldverbeterende universitairen van de dop te houden? :evil:

eno2
13 september 2008, 15:14
Gebedsruimtes voor moslims in bedrijven scheppen
Ik ben, net als Sarkozy, voor la sécularité positive en daarom vind ik dat je in de moskees een bedrijfsruimte moet maken.

artisjok
13 september 2008, 15:23
Het is frappant hoe verschillend de kranten over deze studie berichten.
De titel alleen al :
GVA: "Gebedsruimtes voor moslims in bedrijven scheppen"
De Morgen : "Respect en tolerantie sleutel tot geslaagde integratie moslims"
De standaard : "Laat moslims bidden op het werk"

De morgen geeft ook meer uitleg waardoor veel duidelijker wordt.
bijvoorbeeld over lessen in de moedertaal.
Voorts pleiten ze voor tweetalig onderwijs, dat de nieuwe thuistaal combineert met de moedertaal van kinderen die pas in het land zijn. Na ongeveer een jaar kan men dan overschakelen op de traditionele, eentalige vorm van onderwijs. Het systeem wordt al jaren met succes toegepast in Canada, en nu ook in Detroit, luidt het.
De standaard weet ook nog
Maar in Detroit klimmen moslims sneller op de maatschappelijke ladder.45 procent gaat naar de universiteit. Bij ons één procent.
De Morgen vindt het ook de moeite te melden dat :
Maar een andere sleutel tot dot succes is volgens de onderzoekers duidelijk het respect en de verdraagzaamheid waarmee ze in hun nieuwe thuisland bejegend worden. De moslims in Amerika krijgen hierdoor sneller het gevoel dat ook zij er belang bij hebben zich te engageren binnen de maatschappij, en worden hierdoor loyaler ten opzicht van hun nieuwe land.
http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Buitenland/article/detail/412856/2008/09/11/Respect-en-tolerantie-sleutel-tot-geslaagde-integratie-moslims.dhtml
http://m.standaard.be/artikel.xhtml?contentid=109213

alice
13 september 2008, 16:00
Nou ja...dat is natuurlijk volslagen onzinnig; hoe moet je binnen onderwijs in vredesnaam gaan organiseren dat kinderen die hier komen via migratie in hun eigen taal onderwezen worden? Er zijn meer dan honderd verschillende nationaliteiten! Dat betekent dus onderwijs in het Farsi, Chinees, Japans, Armeens en Berbers waarbij je nog moet rekening houden met de regionale verschillen; in Marokko spreken ze overwegend drie verschillende vormen van Amazigh! En wat is de zin om na een jaar in het onderwijs dan om te schakelen als binnen de sociale omgeving van het kind dezelfde beweging niet gebeurt?
Dat is mogeljk in Detroit anders! Misschien spreekt daar de gemiddelde migrant Engels maar hier spreekt tot de derde generatie geen behoorlijk Vlaams!

In Detroit gaat 45 procent naar de universiteit. Dat zijn dus mensen die voor aankomst al kunnen lezen en schrijven en voldoende ontwikkeling hebben om een studie op universitair niveau in een andere taal aan te kunnen!
Misschien moeten we onderzoeken hoe het zit met de gemiddelde scholing van migranten die zich in Europa en meer bepaald Vlaanderen vestigen. Mogelijk verklaart dit waarom in Detroit 45 procent wel en hier maar een procent naar de universiteit kan!

Sorry maar ik heb met een groep migranten die er net waren aan tafel gezeten! Hun houding was ronduit agressief; ze wilden weten waarom wij allemaal racisten waren!
Tja ik had pech; het waren toevallig nogal wat migranten uit Marokko en toch wel erg kort in Vlaanderen om uit ervaring die vraag te kunnen stellen! Ze waren al aangekomen met een vijandsbeeld tegenover die nieuwe samenleving.
Sorry hoor het mag dan politiek correct zijn om die studie zo te gebruiken maar dit is gewoon oplichterij.
In Amerika bestaat geen sociaal vangnet wat de mogelijkheid biedt ongegeneerd achterover te hangen; je moet jezelf daar dus noodgedwongen afvragen welke inspanning je moet leveren mee te kunnen in de nieuwe samenleving. En die is niet ingericht op mensen die zelf te weinig startkapitaal kunnen ontwikkelen tov die maatschappij. De studie kan ook een pleidooi zijn om minder laagopgeleide migranten binnen te laten. Minder mensen die niet kunnen lezen en schrijven, geen basisonderwijs hebben genoten of een niveau hebben waardoor snelle toetreding tot hogere opleiding onmogelijk zijn.
Dat los je echt niet op met deze maatregels; integendeel zo trek je nog meer mensen die blijvend een 'doelgroep' waarvoor extra inspanning nodig is aan!
Juist deze beleidslijnen zijn verantwoordelijk voor de multiculturele puinhopen. Het is te hopen dat er ergens een verstandige mens rondloopt die opmerkt dat op basis van feiten verschillende hypothese mogelijk zijn.
Een samenleving die nog meer moet doen is er een van.
Maar dat de migrant meer moet doen evengoed.
Want ook in Vlaanderen zijn het die migranten die bewijzen dat het wel kan; kijk naar succesvolle Tukse zelfstandigen, Marokkaanse vrouwen die hun eigen inkomen verdienen en mensen vanuit alle windstreken die er in slaagden een nieuw leven op te bouwen.
Het kan dus wel; maar hoe kleiner je startkapitaal hoe meer dat je er zelf moeite voor moet willen doen!

artisjok
13 september 2008, 16:33
Alhoewel er in België meer dan 100 nationaliteiten zijn, is het natuurlijk niet nodig om in elke school alle lessen in alle talen te geven.
Als niet alle hier verblijvende migranten goed Nederlands spreken, is het blijkbaar toch een goed idee om de eerste leerjaren een deel van de lessen in de moedertaal te geven. Wie stelde dat ook weer voor enkele jaren geleden in Gent?
Of de mensen die in Detroit en Canada naar de universiteit gaan, al konden lezen en schrijven voor hun aankomst, blijkt niet uit de studie. Feit is, dat door tijdelijk een deel van de lessen in de moedertaal te geven, hun achterstand veel kleiner is, en de toegankelijkheid tot hoger en universitaire studies veel groter. Dat willen we toch, goed geschoolde mensen, die meer kansen hebben op de arbeidsmarkt.

In Detroit en Canada bewijzen deze beleidslijnen hun nut.

Depth of Field
13 september 2008, 16:43
Als niet alle hier verblijvende migranten goed Nederlands spreken, is het blijkbaar toch een goed idee om de eerste leerjaren een deel van de lessen in de moedertaal te geven.

Dat is illegaal.

van Maerlant
13 september 2008, 16:44
VUB -> :lol:

Depth of Field
13 september 2008, 16:51
VUB -> :lol:

VUB -> :commie: :belg: :crazyeye: :cheer: :stalin: :cheer:

LastMohican
13 september 2008, 17:03
Geen moedertaal in scholen. Willen ze les in het arabisch kunnen ze de eerste C130 richting Verweggistan nemen.

Onderwijs is hier in NEDERLANDS. Godsdienst is hier een PRIVEzaak. Geen onnozele "gebedsruimtes" op het werk. Wil je bidden op het werk ? Ga dan werken in een Kerk of neem bovenstaande vlucht naar Verweggistan.

Staat het u niet aan ? Rot op.

Zijn ze hier nu helemaal zot geworden ? De "nieuwkomers" passen zich niet aan, dus moeten wij ons maar aanpassen aan hen ?

Dat ze zo maar verder doen. Meer en meer mensen worden het kotsbeu. En ooit wordt de rekening gepresenteerd.

En dit alles vanwege een studie van een linkse trien die op kosten van de gemeenschap een reisje naar islamistan in de US heeft mogen nemen. Hoe goed het daar werkt ? Wel het werkt daar zo goed dat je je in f******* Marrakech waant als je door de starten loopt. De oorspronkelijke bevolking is wonderwel geintegreerd in de sh*twereld van de nieuwkomers.

De dag komt dat de islamieten en hun europese hoeren, de dhimmis, de rekening gepresenteerd krijgen. De kruik gaat zo lang te water...

Rapture
13 september 2008, 17:25
Als leidinggevende van de nachtploeg dacht ik het eens te proberen en heb de vergaderzalen die tijdens de nacht toch niet in gebruik zijn vrijgegeven voor moslims en hun gebed.

Al snel liep dit uit de hand.
Het is al moeilijk op de werkvloer omdat ze zich steeds meer isoleren en nu gingen ze zich helemaal opsluiten in deze gebedsruimte.
Het werkte de intigratie eerder tegen!


Ook praktisch erg moeilijk te regelen, voor het gebed willen ze handen en voeten wassen.
En ook vrouwen en mannsen moeten dan weer apart.

Oja en niet vergeten, Marokanen en Turken willen ook niet samen in een gebedsruimte

Het spreekwoord "geef ze een hand en ze nemen een arm" is op niemand zo goed van toepassing als op deze muselmannekes. Dit toont aan dat het zeer belangrijk is om op zelfs hun kleinste eisen niet in te gaan omdat ge anders een precedent schept en ze dan gaan denken omdat eis A ingewilligd is dat eis B,C en D tem Z ook ingewilligd zullen worden.

Rapture
13 september 2008, 17:28
Trouwens die trut van de VUB die dit soort nonsens bedacht heeft mogen ze voor mijn part buiten kegelen. Dergelijke fake-onderzoeken helpen alleen maar hun reputatie om zeep zodat in de toekomst niemand nog hun onderzoeken serieus gaat nemen (ook diegene die wel zinnig zijn).

Bob
13 september 2008, 17:46
Trouwens die trut van de VUB die dit soort nonsens bedacht heeft mogen ze voor mijn part buiten kegelen. Dergelijke fake-onderzoeken helpen alleen maar hun reputatie om zeep zodat in de toekomst niemand nog hun onderzoeken serieus gaat nemen (ook diegene die wel zinnig zijn).

Ja, dat komt ervan, als de universiteiten, voor de maatschappij, onbruikbare afgestudeerden gaan spuien. Die gaan zich noodgedwongen hiermede bezig houden. En dit terwijl de industrie schreeuwt om echte werkers, techniekers, ingenieurs...

Pelgrim
13 september 2008, 18:39
Bwa van mij mogen moslims een eigen gebedsplaats krijgen. Maar ik wil ook een eigen gebedsplaats, waar dan gedurende een half uur vroom gezuipen, gevreten en orgieën gehouden mogen worden, zoals mijn religie mij opdraagt.

stropkeuh
13 september 2008, 19:01
Geen moedertaal in scholen. Willen ze les in het arabisch kunnen ze de eerste C130 richting Verweggistan nemen.

Onderwijs is hier in NEDERLANDS.

Of we nog geen communotaire rotzooi hebben met de Franstaligen in toom te houden... moet er nog een arabische taalstrijd bij ??? :x
Raar hé dat hun tactiek zelfde is: verovering door immigratie, door fysieke gebiedsuitbreiding. :roll:

shaddy
13 september 2008, 20:48
Ik zou je nog kunnen respecteren moest je dit durven zeggen ergens in Anderlecht of Borgerhout.... Ach ja.... het internet is toch een droom voor laffaards!!!;-);-);-);-)


Omdat het organisatorisch simpeler is....... (hallal)
Wacht maar tot dat op de schoolrekening van U kinderen €5 EXTRA aangerekend word voor niet-hallal food.... Uw kinder zullen snel HALAL-vreten!!!;-);-);-);-);-)

mijn kindjes zijn kinderen met een geweten ! Wij eten veggie. Halal is niet goedkoper men denkt dit alleen maar.

LastMohican
13 september 2008, 21:11
Kan ik ook 500€ extra betalen zodat mijn kinderen op geen enkel gebied met de barbaarse islam en zijn volgelingen in contact moet komen ? Waar kan ik tekenen ?

Je bent hier in Belgie. Wij eten graag dood varken. Get over it.

HAMC
13 september 2008, 21:25
Kan ik ook 500€ extra betalen zodat mijn kinderen op geen enkel gebied met de barbaarse islam en zijn volgelingen in contact moet komen ? Waar kan ik tekenen ?

Je bent hier in Belgie. Wij eten graag dood varken. Get over it.

:cheer: Dood varken :cheer:

piraat
13 september 2008, 22:32
Kom ik regelmatig binnen om eens goed te lachen.....

Zitten dan zo'n sukkels die je tot in den treure drank trakteren......
(je moet ze wel symphatiek gaan vinden hé....;-);-);-)) Hoe zie jij eruit ?:-)

LastMohican
13 september 2008, 22:33
Hoe zie jij eruit ?:-)

Triestig.

piraat
13 september 2008, 22:36
Maar het voornaamste: wat KOST dit een bedrijf wel niet? Al die verloren loonkosten, als je het allemaal samenrekend?:? zeer juist, alhoewel dit natuurlijk in het niets verzinkt bij wat de Konings-Bende ons kost...;-)

piraat
13 september 2008, 22:37
Dat bidden, dat gebeurde toch buiten de diensturen ? Gij gelooft nog in Sinterklaas zeker ?8O

Pelgrim
13 september 2008, 22:46
Als niet alle hier verblijvende migranten goed Nederlands spreken, is het blijkbaar toch een goed idee om de eerste leerjaren een deel van de lessen in de moedertaal te geven. Wie stelde dat ook weer voor enkele jaren geleden in Gent?

Neen. Er is geen enkele reden om dat aan te nemen, wel integendeel.

Of de mensen die in Detroit en Canada naar de universiteit gaan, al konden lezen en schrijven voor hun aankomst, blijkt niet uit de studie. Feit is, dat door tijdelijk een deel van de lessen in de moedertaal te geven, hun achterstand veel kleiner is, en de toegankelijkheid tot hoger en universitaire studies veel groter. Dat willen we toch, goed geschoolde mensen, die meer kansen hebben op de arbeidsmarkt.

Dat klopt helemaal niet. De gevallen in Detroit en Canada gaan over Saoudis die al een zekere opleiding achter de rug hebben.

In Detroit en Canada bewijzen deze beleidslijnen hun nut.

nee, die zijn niet te vergelijken. Hier in Vlaanderen gaat het over laag of ongeschoolde migranten uit lagere klassen. Onderwijs in hun taal zou de integratie alleen maar afremmen. Je leert een taal veel beter door er ineens aan te beginnen zodra je ergens aankomt. Dat kinderen eerst zouden moeten studeren in eigen taal voor ze een taal aanleren is bullshit, want als dat het geval zou zijn zou de mens niet eens kunnen spreken, je wordt immers niet geboren met een 'eigen taal'.

piraat
13 september 2008, 22:51
Het is frappant hoe verschillend de kranten over deze studie berichten.
De titel alleen al :
GVA: "Gebedsruimtes voor moslims in bedrijven scheppen"
De Morgen : "Respect en tolerantie sleutel tot geslaagde integratie moslims"
De standaard : "Laat moslims bidden op het werk"

De morgen geeft ook meer uitleg waardoor veel duidelijker wordt.
bijvoorbeeld over lessen in de moedertaal.

De standaard weet ook nog

De Morgen vindt het ook de moeite te melden dat :

http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Buitenland/article/detail/412856/2008/09/11/Respect-en-tolerantie-sleutel-tot-geslaagde-integratie-moslims.dhtml
http://m.standaard.be/artikel.xhtml?contentid=109213
Volgens mij gaan de slimsten tot in Amerika. De rest komen niet verder dan Europa. Allemaal de schuld van de Atlantische Oceaan...

piraat
13 september 2008, 22:52
Alhoewel er in België meer dan 100 nationaliteiten zijn, is het natuurlijk niet nodig om in elke school alle lessen in alle talen te geven.
Als niet alle hier verblijvende migranten goed Nederlands spreken, is het blijkbaar toch een goed idee om de eerste leerjaren een deel van de lessen in de moedertaal te geven. Wie stelde dat ook weer voor enkele jaren geleden in Gent?
Of de mensen die in Detroit en Canada naar de universiteit gaan, al konden lezen en schrijven voor hun aankomst, blijkt niet uit de studie. Feit is, dat door tijdelijk een deel van de lessen in de moedertaal te geven, hun achterstand veel kleiner is, en de toegankelijkheid tot hoger en universitaire studies veel groter. Dat willen we toch, goed geschoolde mensen, die meer kansen hebben op de arbeidsmarkt.

In Detroit en Canada bewijzen deze beleidslijnen hun nut.
Hier zou iets als Esperanto wel handig kunnen zijn ...

piraat
13 september 2008, 22:56
Bwa van mij mogen moslims een eigen gebedsplaats krijgen. Maar ik wil ook een eigen gebedsplaats, waar dan gedurende een half uur vroom gezuipen, gevreten en orgieën gehouden mogen worden, zoals mijn religie mij opdraagt. Dat trekt er al beter op :-) En wie weet...Komen die moslims dan in de verleiding om ONS religie aan te komen hangen:-) = Integratie !

Elio di Supo
13 september 2008, 23:50
De laatste keer dat ik per vliegtuig reisde kwam ik toe in de luchthaven van Londen-Heathrow. Bleek dat er daar een voormalige rokersruimte werd omgevormd tot gebedsruimte. Het stond niet gespecifieerd voor welke religies dus ik neem aan dat in principe iedereen van een religieuze gezindte daar kan bidden indien gewenst.

Op zich is dit niet problematisch en als het kan helpen om de soms lange wachttijden voor een vlucht te overbruggen, ach ja waarom niet. Alleen stel ik me dan de vraag hoe "persoonlijk" dit gebed dan nog is. Zomaar in een openbaar gebouw, in een ruimte met kale witte muren, een saai onbeduidend interieur, niet eens zeker of je wel in gezelschap bent van geloofsgenoten. Werkt dit niet een tikkeltje banaliserend? Nu ja, als men vurig gelooft zal dit wel geen rol spelen zeker.

Rudy
14 september 2008, 08:48
Vreemd dat hier mensen zijn die beweren dat moslims niet de vraag stellen naar gebedsruimtes op het werk.
(...)
Naar aanleiding van dit gesprek ( de vraag kwam van salafistische moslims om die gebedsruimte in te richten) vond ik dat dit niet wenselijk was; die gebedsruimte vanwege het gelijkheidsprincipe en scheiding van kerk en staat.
(...)
Alice. Goed dat je erbij zegt dat de vraag uit salafistische hoek komt. Maar wie is er bereidwillig om met deze groep tot een compromis te komen ? In die zin worden ze niet ernstig genomen. Nogal logisch dus dat hun verzoek op de werkvloer niet ernstig werd genomen. Zoals we dit weekend in De Standaard kunnen lezen heeft zelfs Dyab Abou Jahjah geen goed woord voor salafisten.

artisjok
14 september 2008, 08:52
1 Neen. Er is geen enkele reden om dat aan te nemen, wel integendeel.

2 Dat klopt helemaal niet. De gevallen in Detroit en Canada gaan over Saoudis die al een zekere opleiding achter de rug hebben.

3 nee, die zijn niet te vergelijken. Hier in Vlaanderen gaat het over laag of ongeschoolde migranten uit lagere klassen. Onderwijs in hun taal zou de integratie alleen maar afremmen. Je leert een taal veel beter door er ineens aan te beginnen zodra je ergens aankomt. Dat kinderen eerst zouden moeten studeren in eigen taal voor ze een taal aanleren is bullshit, want als dat het geval zou zijn zou de mens niet eens kunnen spreken, je wordt immers niet geboren met een 'eigen taal'.

1 Ik leg het graag nog eens uit. Als kinderen, de taal waarin onderwezen wordt, niet voldoende machtig zijn, zullen ze lessen, zoals rekenen, niet goed begrijpen en een achterstand oplopen. Als, gedurende 1 of 2 jaar, deze lessen rekenen in hun moedertaal worden onderwezen lopen ze geen of veel minder achterstand op. En kunnen ze onderwijl de taal waarin onderwezen wordt leren.
Kan jij de redenen aanhalen voor het tegendeel?
2 Dit is correct, maar de kinderen die meekomen zijn daarom nog niet hooggeschoold.
3 Uit onderzoek blijkt ook, dat kinderen uit de hogere sociale klassen meer kansen hebben in het onderwijs, dan kinderen uit de lagere sociale klassen. (ongeacht of zij migrantenkinderen zijn )
Daar werd in een andere draad over gediscussieerd.
http://forum.politics.be/showthread.php?t=110276

Rudy
14 september 2008, 08:56
goed dat Alice hier op tijd en stond eens een paar gedegen feiten neerzet zodat hopelijk de ogen van sommigen ook een kunnen opengaan!
Alice heeft gelijk, en de feiten worden dan ook niet ontkend Circe, voor zover het gaat om salafisten.

Rudy
14 september 2008, 09:04
1 Ik leg het graag nog eens uit. Als kinderen, de taal waarin onderwezen wordt, niet voldoende machtig zijn, zullen ze lessen, zoals rekenen, niet goed begrijpen en een achterstand oplopen. Als, gedurende 1 of 2 jaar, deze lessen rekenen in hun moedertaal worden onderwezen lopen ze geen of veel minder achterstand op. En kunnen ze onderwijl de taal waarin onderwezen wordt leren.
Kan jij de redenen aanhalen voor het tegendeel?
Ik stel mij wel de vraag hoe, na twee jaar te worden onderwezen in het Arabisch (bv), de taalachterstand Nederlands wordt ingehaald.
Ik vind niet dat het de taak is van het regulier onderwijs om zich met die taalachterstand bezig te houden. De moedertalen in onze diverse gemeenschap beperken zich niet enkel tot het Arabisch. Onbegonnen werk, vind ik.

Bob
14 september 2008, 09:07
Gij gelooft nog in Sinterklaas zeker ?8O

Alleen als ik er voordeel bij heb. ;-)
Maar of ik geloof, of het bidden buiten de diensturen gebeurd ? Eigenlijk niet. Waarschijnlijk zal dat wel zo'n soort "verworven" recht zijn/worden.

alice
14 september 2008, 09:36
Rudy; denk je nu echt dat bedrijfsleiders weten welke moslim tot welke groep behoort?
Het verzoek werd niet afgewezen omdat het salafisten waren hoor; binnen bedrijven weten ze echt niet wat die verschillen zijn!
Trouwens; ook milli gorusrichting bemoeide zich ermee; moslims die dit eigenlijk niet wilden lieten zich niet horen!
Reden; dat zijn gelovige broeders!

artisjok
14 september 2008, 10:39
Ik stel mij wel de vraag hoe, na twee jaar te worden onderwezen in het Arabisch (bv), de taalachterstand Nederlands wordt ingehaald.
Ik vind niet dat het de taak is van het regulier onderwijs om zich met die taalachterstand bezig te houden. De moedertalen in onze diverse gemeenschap beperken zich niet enkel tot het Arabisch. Onbegonnen werk, vind ik.

Waarom zou er een achterstand Nederlands zijn als een deel van de lessen in de moedertaal van het kind gegeven wordt en het andere deel uiteraard in het Nederlands gegeven wordt.
Ik vind het wel de taak van het regulier onderwijs om zoveel mogelijk kinderen zo veel mogelijk kansen te geven. Niet alleen voor anderstaligen maar ook voor kinderen van sociaal lagere klassen.
Er zijn hier inderdaad meerdere andere talen aanwezig, maar daarom nog niet in alle scholen.
Nu wordt er ook al extra geld uitgetrokken voor scholen met meer "sociaal zwakkeren"

driewerf
14 september 2008, 10:45
Als leidinggevende van de nachtploeg dacht ik het eens te proberen en heb de vergaderzalen die tijdens de nacht toch niet in gebruik zijn vrijgegeven voor moslims en hun gebed.

Al snel liep dit uit de hand.
Het is al moeilijk op de werkvloer omdat ze zich steeds meer isoleren en nu gingen ze zich helemaal opsluiten in deze gebedsruimte.
Het werkte de intigratie eerder tegen!


Ook praktisch erg moeilijk te regelen, voor het gebed willen ze handen en voeten wassen.
En ook vrouwen en mannsen moeten dan weer apart.

Oja en niet vergeten, Marokanen en Turken willen ook niet samen in een gebedsruimte

Op mijn huidig werk is de regeling voor de late shift het volgende: we hebben ene lange break van 17 u tot 17u30, bedoeld voor het eten, en een korte break van 19u45 tot 20u, voor koffie.

Tijdens de ramadan werken de moslims gewoon door tot het donker is, en nemen dan een break van 45 minuten. De niet-moslims volgen het gewone schema. Die regeling werkt prima.

Patsy Stone
14 september 2008, 10:49
1 Ik leg het graag nog eens uit. Als kinderen, de taal waarin onderwezen wordt, niet voldoende machtig zijn, zullen ze lessen, zoals rekenen, niet goed begrijpen en een achterstand oplopen. Als, gedurende 1 of 2 jaar, deze lessen rekenen in hun moedertaal worden onderwezen lopen ze geen of veel minder achterstand op. En kunnen ze onderwijl de taal waarin onderwezen wordt leren.
Van mij mag dat, maar dan niet op mijn kosten. Als migranten par force hun kinderen in ons onderwijssysteem willen krijgen, moeten ze er maar voor zorgen dat hun kinderen de taal machtig zijn vóór ze in dat systeem terecht komen. Het is niet de taak van ons onderwijs om de leerachterstand op te lossen van kinderen die hier om te beginnen al niet thuishoren.

artisjok
14 september 2008, 11:30
Van mij mag dat, maar dan niet op mijn kosten. Als migranten par force hun kinderen in ons onderwijssysteem willen krijgen, moeten ze er maar voor zorgen dat hun kinderen de taal machtig zijn vóór ze in dat systeem terecht komen. Het is niet de taak van ons onderwijs om de leerachterstand op te lossen van kinderen die hier om te beginnen al niet thuishoren.

Mag het betaald worden met het belastingsgeld die de migranten hier betalen?
Moet al het onderwijs betaald worden met enkel het belastingsgeld van mensen met kinderen?

Wie hier al dan niet thuishoort is een heel andere discussie.

driewerf
14 september 2008, 11:36
Van mij mag dat, maar dan niet op mijn kosten. Als migranten par force hun kinderen in ons onderwijssysteem willen krijgen, moeten ze er maar voor zorgen dat hun kinderen de taal machtig zijn vóór ze in dat systeem terecht komen. Het is niet de taak van ons onderwijs om de leerachterstand op te lossen van kinderen die hier om te beginnen al niet thuishoren.
Wat een bizarre omkering van het begrip "leerplicht".:?

Pelgrim
14 september 2008, 11:36
1 Ik leg het graag nog eens uit. Als kinderen, de taal waarin onderwezen wordt, niet voldoende machtig zijn, zullen ze lessen, zoals rekenen, niet goed begrijpen en een achterstand oplopen.

Dat zeg jij maar er is geen reden om zulks aan te nemen. Tenzij jij denkt dat migranten allemaal achterlijke imbecielen zijn, natuurlijk, maar dat zegt dan wel iets over jou. De taalvaardigheid van kinderen is heel sterk, een sterk leerprogramma Nederlands kan achterstand op langere termijn weg werken. Ik zit in een beweging waar taaleducatie van kinderen nu net toevallig een bijzonder grote rol speelt en ik heb op geen enkele manier ooit uw stelling bewezen gezien. Integendeel, het eerste wat gezinnen in onze beweging doen als ze ergens nieuw komen is hun kinderen naar lokaal taalonderwijs sturen en die kinderen blijken doorgaans nadien nog heel taalvaardig te zijn ook.

Als, gedurende 1 of 2 jaar, deze lessen rekenen in hun moedertaal worden onderwezen lopen ze geen of veel minder achterstand op.

Daarna moeten ze nog enkele jaren Nederlands leren, dus dat worden dan in totaal minstens vier.
Als ze daarentegen vanaf de eerste les zoveel mogelijk in het Nederlands doen, mits een deftig leerprogramma, kunnen ze hetzelfde - zelfs een beter eindresultaat halen na drie jaar.

2 Dit is correct, maar de kinderen die meekomen zijn daarom nog niet hooggeschoold.

sociale omgeving speelt een cruciale rol. Hooggeschoolde ouders zijn beter voor de educatie van kinderen dan analfabete ouders.

3 Uit onderzoek blijkt ook, dat kinderen uit de hogere sociale klassen meer kansen hebben in het onderwijs, dan kinderen uit de lagere sociale klassen. (ongeacht of zij migrantenkinderen zijn )

Uiteraard, en wat jij wil doen is de kinderen uit lagere klassen nog wat meer isoleren en achterstellen.

Patsy Stone
14 september 2008, 11:42
Mag het betaald worden met het belastingsgeld die de migranten hier betalen?
:rofl:

Wie hier al dan niet thuishoort is een heel andere discussie.
Integendeel. Dat is nu juist de essentie van deze discussie.

Rudy
14 september 2008, 11:54
Waarom zou er een achterstand Nederlands zijn als een deel van de lessen in de moedertaal van het kind gegeven wordt en het andere deel uiteraard in het Nederlands gegeven wordt.
Ik vind het wel de taak van het regulier onderwijs om zoveel mogelijk kinderen zo veel mogelijk kansen te geven. Niet alleen voor anderstaligen maar ook voor kinderen van sociaal lagere klassen.
Er zijn hier inderdaad meerdere andere talen aanwezig, maar daarom nog niet in alle scholen.
Nu wordt er ook al extra geld uitgetrokken voor scholen met meer "sociaal zwakkeren"

Goed ja Artisjok. En waar ga je die leerkrachten met een grondige kennis van de moedertaal, en uiteraard tegelijkertijd een grondige kennis van het Nederlands, vandaan halen ?
Dan zullen we het nog niet hebben over het prijskaartje. Het gaat om supplementaire leerkrachten. En, we mogen toch aannemen dat het aantal bijkomende klassen aanzienlijk is, vooral in regio's als Antwerpen en Mechelen (bijvoorbeeld). Structureel komt daar heel wat bij kijken en het zou toch betaalbaar moeten blijven.

Daarbij, gezien dit afzonderlijke klassen impliceert druist dit volledig in tegen het beleid van onze huidige onderwijsminister die eerder pleit voor een mix van sterke en (sociaal) zwakkere leerlingen. Zie de discussie over het gelijkekansenonderwijs versus prestatiegericht onderwijs.

Kijk Artisjok, ik snap de nobele bedoelingen wel, maar ik vind uw voorstel weinig verenigbaar met de overheidsinspanningen voor inburgering van nieuwkomers, en tevens onverenigbaar met het huidig beleidsplan.

Rudy
14 september 2008, 11:58
Mag het betaald worden met het belastingsgeld die de migranten hier betalen?
Die redenering gaat niet op. Al was het maar dat momenteel het belastinggeld van de migranten geenszins de kosten van uw voorstel zou kunnen compenseren.

Depth of Field
14 september 2008, 11:59
Daarbij, gezien dit afzonderlijke klassen impliceert druist dit volledig in tegen het beleid van onze huidige onderwijsminister

Om van de taalwetgeving nog te zwijgen.

Als die mannen arabisch mogen klappen, dan staan sofort als ge lebensraum kunt zeggen de fdf-fascisten bij de raad van state om ook onderwijs in het frans te krijgen, en is over honderd jaar nederlands gedegradeerd tot folklore, gelijk het welsh of breton.

Rudy
14 september 2008, 12:08
Om van de taalwetgeving nog te zwijgen.
Op de taalwetgeving zou ik me niet zo onmiddellijk beroepen. Wetten kunnen worden aangepast als een groep er beter van zou worden zonder nadeel te berokkenen aan de rest van de bevolking, en uiteindelijk de bestaande eindtermen worden bereikt. Maar ik vrees dat juist de financiële last een van de grootste nadelen zou zijn. Een financiële last die, nogmaals, niet door de financiële bijdragen van de migrantenbevolking kan worden gedragen.

artisjok
14 september 2008, 12:31
1 Dat zeg jij maar er is geen reden om zulks aan te nemen. Tenzij jij denkt dat migranten allemaal achterlijke imbecielen zijn, natuurlijk, maar dat zegt dan wel iets over jou. De taalvaardigheid van kinderen is heel sterk, een sterk leerprogramma Nederlands kan achterstand op langere termijn weg werken. Ik zit in een beweging waar taaleducatie van kinderen nu net toevallig een bijzonder grote rol speelt en ik heb op geen enkele manier ooit uw stelling bewezen gezien. Integendeel, het eerste wat gezinnen in onze beweging doen als ze ergens nieuw komen is hun kinderen naar lokaal taalonderwijs sturen en die kinderen blijken doorgaans nadien nog heel taalvaardig te zijn ook.

2 Daarna moeten ze nog enkele jaren Nederlands leren, dus dat worden dan in totaal minstens vier.
Als ze daarentegen vanaf de eerste les zoveel mogelijk in het Nederlands doen, mits een deftig leerprogramma, kunnen ze hetzelfde - zelfs een beter eindresultaat halen na drie jaar.

3 sociale omgeving speelt een cruciale rol. Hooggeschoolde ouders zijn beter voor de educatie van kinderen dan analfabete ouders.

4 Uiteraard, en wat jij wil doen is de kinderen uit lagere klassen nog wat meer isoleren en achterstellen.

1 Dat zegt de studie, en dit blijkt uit de ervaring die men opdeed in Detroit en Canada. Maar jij begrijpt niet dat het moeilijk is om lessen te volgen in een taal die je niet voldoende machtig bent.
Taalachterstand heeft hier niets te maken met taalvaardigheid. Als je niet of onvoldoende de kans kreeg om een taal te leren, dan heeft dit niets te maken met "achterlijke imbecielen" Dat jij probeert om mij zo'n mening toe te schrijven zegt alles over jou.
2 Nee, als ze 1 of 2 jaar les krijgen deels in hun moedertaal en deels in het Nederlands, zijn ze het Nederlands.
3 In ons onderwijs speelt de sociale achtergrond inderdaad een grote rol. niet alleen voor kinderen van mensen die analfabeet zijn.
4 Ik wil ze niet isoleren, ik wil voorkomen dat ze een achterstand oplopen, zodat ze meer kansen hebben om door te stromen naar hoger onderwijs.
5 Mag ik nog de redenen kennen voor je "integendeel"?
Neen. Er is geen enkele reden om dat aan te nemen, wel integendeel.

Depth of Field
14 september 2008, 12:36
Maar jij begrijpt niet dat het moeilijk is om lessen te volgen in een taal die je niet voldoende machtig bent.

Jij begrijpt blijkbaar niet dat je sneller nederlands leert door enkel in het nederlands onderwezen te worden.

artisjok
14 september 2008, 12:42
Goed ja Artisjok. En waar ga je die leerkrachten met een grondige kennis van de moedertaal, en uiteraard tegelijkertijd een grondige kennis van het Nederlands, vandaan halen ?
Dan zullen we het nog niet hebben over het prijskaartje. Het gaat om supplementaire leerkrachten. En, we mogen toch aannemen dat het aantal bijkomende klassen aanzienlijk is, vooral in regio's als Antwerpen en Mechelen (bijvoorbeeld). Structureel komt daar heel wat bij kijken en het zou toch betaalbaar moeten blijven.

Daarbij, gezien dit afzonderlijke klassen impliceert druist dit volledig in tegen het beleid van onze huidige onderwijsminister die eerder pleit voor een mix van sterke en (sociaal) zwakkere leerlingen. Zie de discussie over het gelijkekansenonderwijs versus prestatiegericht onderwijs.

Kijk Artisjok, ik snap de nobele bedoelingen wel, maar ik vind uw voorstel weinig verenigbaar met de overheidsinspanningen voor inburgering van nieuwkomers, en tevens onverenigbaar met het huidig beleidsplan.

Denk je dat er niemand in dit land een vreemde taal kent? Wat leert men tijdens de tolkopleiding? Wat leert men in de Chinese filologie?
Deels onderwijs in de moedertaal impliceert niet afzonderlijke klassen.
Deze studie van de VUB heeft tot doel de inburgering te vergroten. Beleidsplannen dienen aangepast te worden aan de werkelijke noden.

Pelgrim
14 september 2008, 12:42
1 Dat zegt de studie, en dit blijkt uit de ervaring die men opdeed in Detroit en Canada.

Geef die studie nekeer, en graag volledig.

Maar jij begrijpt niet dat het moeilijk is om lessen te volgen in een taal die je niet voldoende machtig bent.

Kerel, jij moet mij niets komen vertellen over taalonderwijs, ik zit in een organisatie waar taalonderwijs de core business is.

2 Nee, als ze 1 of 2 jaar les krijgen deels in hun moedertaal en deels in het Nederlands, zijn ze het Nederlands.

Zijn ze het Nederlands niet voldoende machtig en hebben ze als netto-saldo een achterstand.

4 Ik wil ze niet isoleren, ik wil voorkomen dat ze een achterstand oplopen, zodat ze meer kansen hebben om door te stromen naar hoger onderwijs.

Jij zorgt er nochtans wel voor met je absurde plannen dat ze een ferme achterstand zullen oplopen.

5 Mag ik nog de redenen kennen voor je "integendeel"?

Eigenlijk ben jij degene die de bewijzen moet leveren voor jouw stellingen. De praktijk die ik al gedurende enkele jaren heb gezien zegt mij alleszins dat uw stellingen niet kloppen.

artisjok
14 september 2008, 12:50
1 Geef die studie nekeer, en graag volledig.

Kerel, jij moet mij niets komen vertellen over taalonderwijs, ik zit in een organisatie waar taalonderwijs de core business is.

Zijn ze het Nederlands niet voldoende machtig en hebben ze als netto-saldo een achterstand.

Jij zorgt er nochtans wel voor met je absurde plannen dat ze een ferme achterstand zullen oplopen.

Eigenlijk ben jij degene die de bewijzen moet leveren voor jouw stellingen. De praktijk die ik al gedurende enkele jaren heb gezien zegt mij alleszins dat uw stellingen niet kloppen.
1 hier de contactgegevens.
http://www.vub.ac.be/infovoor/journalisten/persberichten/2008/11092008.html
2 Excuseer, ik wist niet dat jij (als enige) alwetend bent.
3 Als jij stelt Neen. Er is geen enkele reden om dat aan te nemen, wel integendeel. mag jij de redenen voor integendeel geven. Met je ervaring kan dat geen probleem zijn.

Depth of Field
14 september 2008, 12:52
Beleidsplannen dienen aangepast te worden aan de werkelijke noden.

Immigranten dienen zich aan te passen aan ons systeem, niet omgekeerd.

Als ze zich niettemin generatie na generatie telkens weer willen voortplanten met nederlandsonkundige importbruiden, dan zijn de gevolgen voor hun rekening.

Reken dus niet op mij voor extra financiële middelen zolang er wordt gedweild met de kraan open.

shaddy
14 september 2008, 12:52
Stop met pamperen. Stop met onzinnige onbetaalbare dingen door te drukken. Behandel hen zoals iedere andere autochtoon. Ze zullen wel moeten integreren dan. het is belachelijk dat wij nog meer maatregelen moeten betalen om de moslims te pamperen. Als ze hier willen wonen dat ze zich dan aanpassen. te beginnen met het kweken van het aantal kinderen. kinderen zijn er niet voor het kindergeld maar om ze op te voeden. Als elke kind een eigen kamer krijgt en alle kansen om te studeren, het zal rap er helemaal anders uitzien. neen nu worden ze de straat opgegooid met de droom voor ogen hun huisje in de berberse bergen het droomland bij uitstek. belgie is alleen om te genieten van voordelen hun ziel hun leven ligt elders. Pas als wij hen zullen behandelen als ieder ander zullen ze begrijpen dat ze ofwel naar land van herkomst moeten gaan ofwel zich helemaal integeren. zo krijgen de afvallige moslims geen druk meer vanuit eigen familie en de imam om zich niet te integreren. Denk eraan ik ken vele moslims die afvallig zijn en hopen dat wij iets aan die waanzinnigheid van de islam doen. zelf durven ze niet op tegen het juk van de familie en imam. Uiteindelijk dient godsdienst alleen maar om mensen te onderdrukken en in de pas te laten lopen voor eigen macht.

shaddy
14 september 2008, 12:54
Immigranten dienen zich aan te passen aan ons systeem, niet omgekeerd.

Als ze zich niettemin generatie na generatie telkens weer willen voortplanten met nederlandsonkundige importbruiden, dan zijn de gevolgen voor hun rekening.

Reken dus niet op mij voor extra financiële middelen zolang er wordt gedweild met de kraan open.

Inderdaad pure waanzin om de islam te ondersteunen uiteindelijk voor eigen politieke macht. Bah !

HAMC
14 september 2008, 13:05
Inderdaad pure waanzin om de islam te ondersteunen uiteindelijk voor eigen politieke macht. Bah !

Men is inderdaad voor niets meer beschaamd.

Patsy Stone
14 september 2008, 13:07
Maar jij begrijpt niet dat het moeilijk is om lessen te volgen in een taal die je niet voldoende machtig bent.
Iedereen begrijpt dat, mijn beste. Wat jij niet schijnt te begrijpen, is dat kinderen die de taal niet machtig zijn niets te zoeken hebben in ons onderwijs.

HAMC
14 september 2008, 13:16
Iedereen begrijpt dat, mijn beste. Wat jij niet schijnt te begrijpen, is dat kinderen die de taal niet machtig zijn niets te zoeken hebben in ons onderwijs.

Inderdaad, die verzieken de boel voor iedereen.

shaddy
14 september 2008, 13:17
Iedereen begrijpt dat, mijn beste. Wat jij niet schijnt te begrijpen, is dat kinderen die de taal niet machtig zijn niets te zoeken hebben in ons onderwijs.

De ouders doen geen enkele moeite om hun kinderen de taal van het gastland te leren. Hun ziel hun hart ligt immers in het thuisland. de meeste spugen gewoon op ons.

HAMC
14 september 2008, 13:17
De ouders doen geen enkele moeite om hun kinderen de taal van het gastland te leren. Hun ziel hun hart ligt immers in het thuisland. de meeste spugen gewoon op ons.

Best terug naar het thuisland dan zeker?

shaddy
14 september 2008, 19:02
Best terug naar het thuisland dan zeker?

tenzij ze hun mentaliteit wijzigen dit kan worden bekomen door hun te behandelen als ieder ander...de islam wordt dan opzij geschoven.

Svennies
14 september 2008, 21:00
Iedereen begrijpt dat, mijn beste. Wat jij niet schijnt te begrijpen, is dat kinderen die de taal niet machtig zijn niets te zoeken hebben in ons onderwijs.

Inderdaad Patsy, maar dit is niet de schuld van die kinderen,maar wél die van de ouders.....

En wie zijn de grootste slachtoffers hiervan...inderdaad,de kinderen...

Patsy Stone
14 september 2008, 21:13
Inderdaad Patsy, maar dit is niet de schuld van die kinderen,maar wél die van de ouders.....

En wie zijn de grootste slachtoffers hiervan...inderdaad,de kinderen...
Zeker en vast! Die mensen en hun kinderen mogen voor mijn part ook geholpen worden. Maar die hulp hoeft niet persé hier te gebeuren, waar mijn kinderen slachtoffer worden van de teloorgang van ons onderwijs. Als we ervoor zorgen dat die mensen in hun eigen land hulp krijgen, hoeven ze niet naar hier te komen. Iedereen gelukkig! ;-)

Depth of Field
14 september 2008, 21:20
Inderdaad Patsy, maar dit is niet de schuld van die kinderen,maar wél die van de ouders.....

En wie zijn de grootste slachtoffers hiervan...inderdaad,de kinderen...

Aaargh.

Ofwel blijven de kinderen bij de ouders, en dan zijn de ouders verantwoordelijk, en NIEMAND ANDERS. NIEMAND, begrijpt ge dat woord.

Ofwel ontzeggen we de ouders het recht om hun kinders verder op te voeden, en halen we de kinderen weg, en dan is de STAAT verantwoordelijk om die kinderen te plaatsen, of zelf op te voeden in een tehuis voor kinders van slechte ouders.

Maar kom niet af van: ja die ouders doen het niet goed DUS moeten WIJ daar extra geld tegen aan smijten.

Ge zult eens zien hoe rap dat verbetert als ge dreigt met die kinderen (en het daarbijhorende kindergeld!) af te pakken.

Svennies
14 september 2008, 21:22
Zeker en vast! Die mensen en hun kinderen mogen voor mijn part ook geholpen worden. Maar die hulp hoeft niet persé hier te gebeuren, waar mijn kinderen slachtoffer worden van de teloorgang van ons onderwijs. Als we ervoor zorgen dat die mensen in hun eigen land hulp krijgen, hoeven ze niet naar hier te komen. Iedereen gelukkig! ;-)

Ik kan U grotendeels volgen in Uw betoog,maar wat helpt het die kinderen vooruit om hun onderwijs in hun land optimaal aan te passen als er ginds géén toekomst voor hun is weggelegd...
Ze studeren dan zonder dat ze er later de vruchten van kunnen plukken ....

Tja, we mogen het keren en draaien zoals we willen,maar stel nu dat jij en je kinderen zich in hun plaats bevinden....
Zou jij je kinderen in een vreemd land niet proberen een toekomst te geven waarvan je wéét dat die in je eigen land niet haalbaar is....

Tja, het is wikken en wegen....

Svennies
14 september 2008, 21:25
Aaargh.

Ofwel blijven de kinderen bij de ouders, en dan zijn de ouders verantwoordelijk, en NIEMAND ANDERS. NIEMAND, begrijpt ge dat woord.

Ofwel ontzeggen we de ouders het recht om hun kinders verder op te voeden, en halen we de kinderen weg, en dan is de STAAT verantwoordelijk om die kinderen te plaatsen, of zelf op te voeden in een tehuis voor kinders van slechte ouders.

Maar kom niet af van: ja die ouders doen het niet goed DUS moeten WIJ daar extra geld tegen aan smijten.

Ge zult eens zien hoe rap dat verbetert als ge dreigt met die kinderen (en het daarbijhorende kindergeld!) af te pakken.

Mijnheer ,die problemen zijn mij niet onbekend,mijn echtgenote werkt in zo'n school waar de meerderheid van allochtone komaf is,zeg maar momenteel goed voor 90% van de leerlingen...

Wat gaan we dan doen volgens U ,ze op een vliegtuig zetten en droppen boven open zee,zegt U het maar....:roll:

Patsy Stone
14 september 2008, 21:27
Ik kan U grotendeels volgen in Uw betoog,maar wat helpt het die kinderen vooruit om hun onderwijs in hun land optimaal aan te passen als er ginds géén toekomst voor hun is weggelegd...
Ze studeren dan zonder dat ze er later de vruchten van kunnen plukken ....
Dat hangt er maar vanaf wat ze precies leren. Ze moeten ginder natuurlijk iets leren wat ze in de praktijk kunnen gebruiken om de situatie te verbeteren. Op een 'master in de wijsbegeerte' zitten ze daar natuurlijk niet te wachten. Landbouwingenieurs kunnen er misschien wel iets nuttigs doen. Ik zeg maar wat...

Tja, we mogen het keren en draaien zoals we willen,maar stel nu dat jij en je kinderen zich in hun plaats bevinden....
Zou jij je kinderen in een vreemd land niet proberen een toekomst te geven waarvan je wéét dat die in je eigen land niet haalbaar is....

Tja, het is wikken en wegen....
Als ik zou besluiten met mijn kinderen naar een vreemd land te gaan, zou ik er in de eerste plaats voor zorgen dat ik zèlf de taal van dat land onder de knie had en zou ik mijn kinderen in de taal van het land onderwijs laten volgen en niet eisen dat voor mijn kinderen speciale klassen worden ingericht waar ze in het Nederlands kunnen onderwezen worden. Dat is namelijk op lange termijn niet in hun belang.

Depth of Field
14 september 2008, 21:31
Wat gaan we dan doen volgens U ,ze op een vliegtuig zetten en droppen boven open zee,zegt U het maar....:roll:

Gij leest niet goed hé maat.

OFWEL, als die ouders niet te betrouwen zijn met de opvoeding van hun kinders, dan MOETEN we die weghalen bij hun ouders.

OMGEKEERD, zolang die kinders niet zijn weggehaald, dan zijn enkel DE OUDERS VERANTWOORDELIJK.

Simpel, nie waar.

Rudy
14 september 2008, 21:32
Denk je dat er niemand in dit land een vreemde taal kent? Wat leert men tijdens de tolkopleiding? Wat leert men in de Chinese filologie?
Deels onderwijs in de moedertaal impliceert niet afzonderlijke klassen.
Deze studie van de VUB heeft tot doel de inburgering te vergroten. Beleidsplannen dienen aangepast te worden aan de werkelijke noden.
Welja Artisjok. Deels onderwijs dan. Nogmaals, waar haal je dat onderwijzend personeel vandaan ? Over geld wil 'k het nog niet hebben. Ook niet over het aantal uren enzo. Wel over het personeel, zonder nattevingerwerk gevormd om als leerkracht in een niet-Belgische landstaal kwaliteitsonderwijs te geven.

Artisjok, zouden we niet eerst beginnen met bepaalde mensen te verplichten hun kinderen naar de kleuterklas te sturen ? Zou dat geen betere oplossing zijn in plaats van de ogen te sluiten voor wie het belang ervan niet wilt inzien ?

Rudy
14 september 2008, 21:48
Maar die hulp hoeft niet persé hier te gebeuren, waar mijn kinderen slachtoffer worden van de teloorgang van ons onderwijs. Als we ervoor zorgen dat die mensen in hun eigen land hulp krijgen, hoeven ze niet naar hier te komen. Iedereen gelukkig! ;-)

Ah, da's geen oplossing. Daar leren evenmin Nederlands.

C2C
14 september 2008, 21:48
Elk bedrijf mag met deze kwestie omgaan hoe het wil. Het mag niet discrimineren, maar daarbuiten staat het een bedrijf zo wat vrij om eender wat te organiseren.

Mocht ik ooit baas zijn van een bedrijf, dan zou ik een extreem seculier en egalitair model handhaven, waarin ik alleen vrouwen positief zou discrimineren, want vrouwen zijn nu eenmaal creatiever, beter georganiseerd, beter in overleg en betere managers.

Mocht uit studies blijken dat er onweerlegbaar positieve efficiëntie-effecten optreden door moslims een eigen gebedsplaats op het werk te geven, dan bouwt elke kapitalist natuurlijk onmiddellijk zo'n plaats.

De religie van het kapitalisme overstijgt immers alle andere religies, en kan ze heel makkelijk accomoderen, zolang de belangen van dat systeem maar gediend worden.

Svennies
14 september 2008, 21:49
Gij leest niet goed hé maat.

OFWEL, als die ouders niet te betrouwen zijn met de opvoeding van hun kinders, dan MOETEN we die weghalen bij hun ouders.

OMGEKEERD, zolang die kinders niet zijn weggehaald, dan zijn enkel DE OUDERS VERANTWOORDELIJK.

Simpel, nie waar.

Ten eerste lees ik wel goed..

En ten tweede zijn in Uw betoog de kinderen altijd het grote slachtoffer...

Ook simpel ,niet waar......

Patsy Stone
14 september 2008, 21:50
Ah, da's geen oplossing. Daar leren evenmin Nederlands.
:-D Grapjas.

Rudy
14 september 2008, 21:57
Gij leest niet goed hé maat.

OFWEL, als die ouders niet te betrouwen zijn met de opvoeding van hun kinders, dan MOETEN we die weghalen bij hun ouders.

OMGEKEERD, zolang die kinders niet zijn weggehaald, dan zijn enkel DE OUDERS VERANTWOORDELIJK.

Simpel, nie waar.

Eerder simplistisch zou ik zeggen.

Als ik je goed kan volgen zouden de kinderen die geen Nederlands kennen wegens bewuste of onbewuste nalatigheid bij de ouders beschermd moeten worden door de jeugdzorg. Welke partij heeft momenteel zin in politieke zelfmoord ?

Nie zwanzen hé

Bob
14 september 2008, 22:01
Mijnheer ,die problemen zijn mij niet onbekend,mijn echtgenote werkt in zo'n school waar de meerderheid van allochtone komaf is,zeg maar momenteel goed voor 90% van de leerlingen...

Wat gaan we dan doen volgens U ,ze op een vliegtuig zetten en droppen boven open zee,zegt U het maar....:roll:

Misschien kunnen we al beginnen met de grenzen toch iets te sluiten voor identieke toekomstige probleemgevallen. Momenteel is het gewoon dweilen met de kraan open.

Svennies
14 september 2008, 22:02
Dat hangt er maar vanaf wat ze precies leren. Ze moeten ginder natuurlijk iets leren wat ze in de praktijk kunnen gebruiken om de situatie te verbeteren. Op een 'master in de wijsbegeerte' zitten ze daar natuurlijk niet te wachten. Landbouwingenieurs kunnen er misschien wel iets nuttigs doen. Ik zeg maar wat...

Tja ,dat is erg gemakkelijk gesteld allemaal ,en het beperkt dan dus de keuze van de kinderen,hoe intelligent ze ook blijken te zijn,ze krijgen dus een héél beperkte keuze en mogen later zich waarmaken in een land dat economisch gezien een grote knoeiboel blijkt te zijn....


Als ik zou besluiten met mijn kinderen naar een vreemd land te gaan, zou ik er in de eerste plaats voor zorgen dat ik zèlf de taal van dat land onder de knie had en zou ik mijn kinderen in de taal van het land onderwijs laten volgen en niet eisen dat voor mijn kinderen speciale klassen worden ingericht waar ze in het Nederlands kunnen onderwezen worden. Dat is namelijk op lange termijn niet in hun belang.

Het hangt ervan af welk land en welke taal...
Natuurlijk zijn wij belgen al bevoordeeld door onze taalkennis en passen wij wat taal betreft ons makkelijk aan...
Maar de eerste jaren zal je het zwaarder hebben om die vreemde taal tot in zijn kleinste nuances eigen te maken....
Ga jij je kinderen dan zolang van school houden tot ze de taal volledig meester zijn....

En Patsy,er zijn genoeg allochtone kinderen die uiteindelijk op universitair niveau afstuderen..
Zal U waarschijnlijk gaan verklaren dat het er te weinig zijn,maar zeg eens hoeveel van onze eigen kinderen die beginnen met studeren later ook het universitair niveau met vrucht afronden...

Svennies
14 september 2008, 22:04
Misschien kunnen we al beginnen met de grenzen toch iets te sluiten voor identieke toekomstige probleemgevallen. Momenteel is het gewoon dweilen met de kraan open.

Maar dat ontken ik niet, het gaat er gewoon om dat het taalconflict alvast niet de schuld van die kinderen is....Zij zijn er het grootste slachtoffer van in de beginjaren...En net die zijn bepalend om géén leerachterstand op te lopen...

Bob
14 september 2008, 22:06
Ah, da's geen oplossing. Daar leren evenmin Nederlands.

Het zou alleszins het voordeel hebben dat niet enkelingen een "win for life" bemachtingen, maar dat de hulp, op een veel socialere manier, over een veel grotere hoeveelheid, kan gespreid worden.

alice
14 september 2008, 22:11
er zijn al voorzieningen voor kinderen die nieuw zijn in dit land om taal te leren, maar je mag niet vergeten dat taal vaak wordt gezien als onderdeel van een identiteit en dus bewust wordt geredeneerd dat de school dit maar moet doen.

Bob
14 september 2008, 22:18
Maar dat ontken ik niet, het gaat er gewoon om dat het taalconflict alvast niet de schuld van die kinderen is....Zij zijn er het grootste slachtoffer van in de beginjaren...En net die zijn bepalend om géén leerachterstand op te lopen...

.(dubbel)

Bob
14 september 2008, 22:18
Maar dat ontken ik niet, het gaat er gewoon om dat het taalconflict alvast niet de schuld van die kinderen is....Zij zijn er het grootste slachtoffer van in de beginjaren...En net die zijn bepalend om géén leerachterstand op te lopen...

.(dubbel)

Bob
14 september 2008, 22:18
Maar dat ontken ik niet, het gaat er gewoon om dat het taalconflict alvast niet de schuld van die kinderen is....Zij zijn er het grootste slachtoffer van in de beginjaren...En net die zijn bepalend om géén leerachterstand op te lopen...

Vraag mij wel af, hoe bvb Chinese kinderen en ouders, dit probleem aanpakken. Hun kinderen hebben bij mijn weten toch geen leerachterstand.
Om eens even politiek oncorrect te zijn. Zijn er geen andere factoren die spelen ?
Het is in elk geval een feit dat in Belgie, de autochtonen op een niveau 15 jaar staande, de identieke allochtonen slechts op een niveau van 12 jaar staan. In andere Europese landen is dit minder. Maar bij mijn weten heeft men daar nergens (gedeeltelijk) onderwij in de eigen taal.

Rudy
14 september 2008, 22:32
Mocht uit studies blijken dat er onweerlegbaar positieve efficiëntie-effecten optreden door moslims een eigen gebedsplaats op het werk te geven, dan bouwt elke kapitalist natuurlijk onmiddellijk zo'n plaats.
Nogal wiedes. Het ene plezier is het andere waard. Iedereen content.
Het zou mij niet verbazen dat Google, toch een bedrijf dat z'n werknemers in de watten legt, als eerste gebedsruimtes voorziet, tenminste als ze islamitische medewerkers in huis hebben.

Pelgrim
14 september 2008, 23:01
1 hier de contactgegevens.
http://www.vub.ac.be/infovoor/journalisten/persberichten/2008/11092008.html


daar ben ik vet mee eh.

2 Excuseer, ik wist niet dat jij (als enige) alwetend bent.

Alwetend ben ik zeker niet maar gezien de onzin die jij blijft uitkramen kan ik alleszins besluiten dat ik er wel meer van af weet dan jij.

3 Als jij stelt mag jij de redenen voor integendeel geven. Met je ervaring kan dat geen probleem zijn.

De bewijslast ligt bij jou hoor.

shaddy
15 september 2008, 18:13
Aaargh.

Ofwel blijven de kinderen bij de ouders, en dan zijn de ouders verantwoordelijk, en NIEMAND ANDERS. NIEMAND, begrijpt ge dat woord.

Ofwel ontzeggen we de ouders het recht om hun kinders verder op te voeden, en halen we de kinderen weg, en dan is de STAAT verantwoordelijk om die kinderen te plaatsen, of zelf op te voeden in een tehuis voor kinders van slechte ouders.

Maar kom niet af van: ja die ouders doen het niet goed DUS moeten WIJ daar extra geld tegen aan smijten.

Ge zult eens zien hoe rap dat verbetert als ge dreigt met die kinderen (en het daarbijhorende kindergeld!) af te pakken.


Inderdaad ik pleit daar al lang voor.

artisjok
15 september 2008, 18:15
1 daar ben ik vet mee eh.

2 Alwetend ben ik zeker niet maar gezien de onzin die jij blijft uitkramen kan ik alleszins besluiten dat ik er wel meer van af weet dan jij.

3 De bewijslast ligt bij jou hoor.

1 Neem contact op en vraag het rapport.
2 Kan je citeren wat de onzin is die ik uitkraamde, en vertellen waarom dit onzin is? Dat is, denk ik, een gebruikelijk manier van discussiëren.
3 Ik heb je de redenen gegeven waarom het een goed idee is.
Als kinderen, de taal waarin onderwezen wordt, niet voldoende machtig zijn, zullen ze lessen, zoals rekenen, niet goed begrijpen en een achterstand oplopen. Als, gedurende 1 of 2 jaar, deze lessen rekenen in hun moedertaal worden onderwezen lopen ze geen of veel minder achterstand op. En kunnen ze onderwijl de taal waarin onderwezen wordt leren.
Moet ik nu voor jouw het tegendeel bewijzen?
Neen. Er is geen enkele reden om dat aan te nemen, wel integendeel.
Kan jij de redenen aanhalen voor het tegendeel?

Bob
15 september 2008, 18:54
Moet ik nu voor jouw het tegendeel bewijzen?


Wat rekenen betreft, wel. Denk dat nu specifiek wiskunde (en eigenlijk ook andere wetenschappen) het vak is, waar taalkennis ondergeschikt is aan het bevattingsvermogen voor het vak.
Maar niemand heeft tot nu toe op mijn vraag geantwoord :
Bestaat dit systeem (lessen in de moedertaal van de allochtoon) in andere europese landen ook, en zo ja, in welke, en voor welke vakken ?

Texas Ranger
15 september 2008, 19:03
Van onze kant vind ik moeten we eisen dat iedere werkgever voor ons in zijn firma een "PANIC ROOM" installeert waarin we ons iedere keer veilig kunnen terugtrekken als de terroristen weer met een dreigement afkomen. Geen slecht idee lijkt me, kunnen we minstens een paar keer per week het werk onderbreken en stoom afblazen...

Pelgrim
15 september 2008, 22:38
1 Neem contact op en vraag het rapport.
2 Kan je citeren wat de onzin is die ik uitkraamde, en vertellen waarom dit onzin is? Dat is, denk ik, een gebruikelijk manier van discussiëren.
3 Ik heb je de redenen gegeven waarom het een goed idee is.

Moet ik nu voor jouw het tegendeel bewijzen?

Kan jij de redenen aanhalen voor het tegendeel?

Ik heb nog steeds geen valabele argumentatie gezien van jouw kant hoor, dus de bewijslast ligt nog steeds bij jou. Het enige dat in de buurt komt is dit:

Als kinderen, de taal waarin onderwezen wordt, niet voldoende machtig zijn, zullen ze lessen, zoals rekenen, niet goed begrijpen en een achterstand oplopen. Als, gedurende 1 of 2 jaar, deze lessen rekenen in hun moedertaal worden onderwezen lopen ze geen of veel minder achterstand op. En kunnen ze onderwijl de taal waarin onderwezen wordt leren.

Dit heb ik echter ook al ontkracht, er is helemaal geen reden om aan te nemen dat ze minder achterstand zullen hebben. Na die lessen in eigen taal moeten ze immers nog steeds de nieuwe taal leren, en dan komt het totaal niet op 1 of 2 maar op 4 of 5 jaar. Het eindsaldo bedraagt op zijn best dus nul, maar dan komen andere kosten mee het plaatje vullen, zoals het probleem van bekwame instructeurs. Waar ga jij bekwame leerkrachten vinden om alle kinderen van alle nationaliteiten in dit land in hun moedertaal te laten studeren?
Of zijn sommige kinderen meer waard dan andere? Je zal immers keuzes moeten maken.

eno2
16 september 2008, 10:36
*knip*
Gelieve dergelijke persoonlijke aanvallen achterwege te laten.

Behalve als het om eno2 gaat

circe
16 september 2008, 10:44
Wat rekenen betreft, wel. Denk dat nu specifiek wiskunde (en eigenlijk ook andere wetenschappen) het vak is, waar taalkennis ondergeschikt is aan het bevattingsvermogen voor het vak.
Maar niemand heeft tot nu toe op mijn vraag geantwoord :
Bestaat dit systeem (lessen in de moedertaal van de allochtoon) in andere europese landen ook, en zo ja, in welke, en voor welke vakken ?

In Nederland heeft men een aantal jaar geleden deze superintelligente manier van lesgeven doorgevoerd. Het zogenaamde OALT onderwijs.

Bleek dat kinderen die thuis berbers spraken in het Arabisch les kregen en wonder boven wonder na twee jaar nog geen enkel gebenedijd woord nederlands hadden bijgeleerd!

hoe zou dat toch gekomen zijn? Ik vermoed dat men er een paar universitaire studies heeft tegenaangegooid en dan is men toch terug afgestapt van dat OALT onderwijs, ook omdat bleek dat turkse kinderen die twee jaar in het turks onderwezen werden, evenmin Nederlands spraken na die periode! 8O

Nu is het natuurlijk wel zo dat reeds in de kleuterklasjes bij normaal Nederlandstalige kinderen aandacht wordt besteed aan bepaalde begrippen zoals: "onder, boven, meer, minder, voor, achter, kleiner, groter" etc...

Als anderstalige mensen dan vooral beslissen dat hun prinsenkinderen helemaal geen kleuteronderwijs moeten krijgen (misschien worden ze anders nadien niet genoeg gediscrimineerd of zo?) dan lijkt het me evident dat die kinderen helemaal niet mee kunnen volgen als het op rekenen aankomt (ook al omdat hun moeders evenmin kunnen rekenen waarschijnlijk).

De enige oplossing blijft dat men voor taaloONWILLIGEN een of twee extra jaren Nederlandse lessen inlast, in een APART klasje, zodat die kinderen nadien gewoon kunnen inschuiven in het reguliere onderwijs. De aparte lesjaren zijn dan wel te betalen door de ouders die het vertikten om hun kinderen de summiere kennis van het nederlands aan te leren en/of het vertikten om diezelfde kinderen naar het kleuteronderwijs te sturen waar ze ook al een groot deel Nederlands zouden kunnen oppikken.

Het wordt tijd dat de politiek correctelingen de allochtonen eens als verantwoordelijke volwassenen gaan beschouwen en niet als achterlijke broussenegertjes in een strooien rokske die niet beter weten! Want d�*t begin IK nu weer als zuiver racisme te beschouwen.

Bob
16 september 2008, 17:00
In Nederland heeft men een aantal jaar geleden deze superintelligente manier van lesgeven doorgevoerd. Het zogenaamde OALT onderwijs.

Bleek dat kinderen die thuis berbers spraken in het Arabisch les kregen en wonder boven wonder na twee jaar nog geen enkel gebenedijd woord nederlands hadden bijgeleerd!

hoe zou dat toch gekomen zijn? Ik vermoed dat men er een paar universitaire studies heeft tegenaangegooid en dan is men toch terug afgestapt van dat OALT onderwijs, ook omdat bleek dat turkse kinderen die twee jaar in het turks onderwezen werden, evenmin Nederlands spraken na die periode! 8O

Nu is het natuurlijk wel zo dat reeds in de kleuterklasjes bij normaal Nederlandstalige kinderen aandacht wordt besteed aan bepaalde begrippen zoals: "onder, boven, meer, minder, voor, achter, kleiner, groter" etc...

Als anderstalige mensen dan vooral beslissen dat hun prinsenkinderen helemaal geen kleuteronderwijs moeten krijgen (misschien worden ze anders nadien niet genoeg gediscrimineerd of zo?) dan lijkt het me evident dat die kinderen helemaal niet mee kunnen volgen als het op rekenen aankomt (ook al omdat hun moeders evenmin kunnen rekenen waarschijnlijk).

De enige oplossing blijft dat men voor taaloONWILLIGEN een of twee extra jaren Nederlandse lessen inlast, in een APART klasje, zodat die kinderen nadien gewoon kunnen inschuiven in het reguliere onderwijs. De aparte lesjaren zijn dan wel te betalen door de ouders die het vertikten om hun kinderen de summiere kennis van het nederlands aan te leren en/of het vertikten om diezelfde kinderen naar het kleuteronderwijs te sturen waar ze ook al een groot deel Nederlands zouden kunnen oppikken.

Het wordt tijd dat de politiek correctelingen de allochtonen eens als verantwoordelijke volwassenen gaan beschouwen en niet als achterlijke broussenegertjes in een strooien rokske die niet beter weten! Want d�*t begin IK nu weer als zuiver racisme te beschouwen.

Bedankt.
Bovenstaande klinkt mij nogal logisch, en voorspelbaar.
Vraag mij trouwens af, waarom de vub onderzoekers, een specifieke toepassing in Detroit (heeft men daar met de vlamingen indertijd ook zoveel last gehad, om ze engels te laten praten ?) en ergens in Canada, zijn gaan onderzoeken (en dit waarschijnlijk dan nog bij gemotiveerde ouders/kinderen), ipv bovenstaande nederlandse proef eens te analyseren.
Ofwel paste dit niet in hun politiek plaatje, ofwel gingen ze ook eens graag op reis.
Maar blijf erbij dat bvb voor wiskunde, een goede taalkennis niet nodig is. Een elementaire taalkennis volstaat daar.

alice
16 september 2008, 19:05
Daar ben ik het niet mee eens.
De ontwikkeling van taal gebeurt tussen 0 en 6 jaar.
Wie dus als zesjarige met taalachterstand naar school gaat mist een gedeelte van de kennisoverdracht.
Vanaf 12 ontwikkelt het abstract denken; hoe kan dit indien de basisvoorwaarde voor het overdragen van kennis onvoldoende ontwikkelt is?
Dit verklaart trouwens waarom kinderen van migranten tot derde generatie uitvallen naar technisch, beroeps of helemaal niets.
De taal is voldoende ontwikkelt om het basisonderwijs nog aan te kunnen maar niet om abstract denken te ontwikkelen. Juist richtingen waar dit een voorwaarde voor is vindt je in het ASO.
Zolang migranten aangemoedigd door het thuisland taal verbinden met identiteit dweilen we dus met de kraan open omdat de prikkel om een taal werkelijk goed te begrijpen enkel van de school komt en niet vanuit de sociale omgeving of het gezin zelf.
Vreemd genoeg gebeurt hier geen onderzoek naar.

Bob
16 september 2008, 19:41
Vraag is maar waar ge het niet mee eens bent. Met de resultaten van het nederlandse proefproject, of met de wetenschap, dat goede taalkennis voor wiskunde, ondergeschikt is ?

alice
16 september 2008, 21:56
U zei iets anders; dat goede taalkennis voor wiskunde niet nodig is. Daar ben ik het niet mee eens.

Bob
16 september 2008, 22:37
U zei iets anders; dat goede taalkennis voor wiskunde niet nodig is. Daar ben ik het niet mee eens.

Ik zei ondergeschikt. Maar uiteindelijk is dit hetzelfde. Ik blijf erbij. Heb zo ook nog wiskundige/wetenschappelijke cursussen in het engels gekregen, zonder over een voldoende kennis van het engels te beschikken.
Alles hangt af van de leraar, die er uiteraard moet mee rekening houden (wat trager spreken, geen te moeilijke woorden gebruiken).

Depth of Field
17 september 2008, 06:57
Ten eerste lees ik wel goed..
En ten tweede zijn in Uw betoog de kinderen altijd het grote slachtoffer...


We zijn het er alleszins over eens dat ouders die die kansen van hun kinderen hypothekeren door hun geen nederlands te leren thuis, daar geen goed aan doen.

Maar je bent niet consequent over de magnitude van die fout. Volgens jou is het enerzijds niet erg genoeg om de kinderen te plaatsen, maar wel erg genoeg om de zakken van de belastingbetalers extra te plunderen, bovenop het kindergeld, om die fouten te remediëren.

Ik zeg: het een of het ander: wie betaalt, die meebeslist.

Het gaat niet op om mensen kindergeld te geven voor hun kinderen zonder condities daaraan verbonden dat zij hun kinderen verantwoordelijk opvoeden.

Natuurlijk zijn de kinderen het grote slachtoffer. Maar wat DOEN we er aan? We overtuigen de ouders onder druk van inhouding van kindergeld of plaatsing dat ze het anders moeten aanpakken. En als dat niet helpt, dan plaatsen we die kinderen.

Wat is jouw oplossing? We laten de ouders verder pretenderen dat ze ouders zijn, geven hun verder kindergeld om te verbrassen, en proberen met de kraan open dweilend op school te remediëren wat de ouders thuis blijven verknoeien? Neen, Merci.

Mahalingam
17 september 2008, 10:03
In Nederland komt het zeer geregeld voor dat kinderen op school komen die geen woord Nederlands spreken. Hun ouders zijn Turks en zijn van mening, ondersteund door hun sociale omgeving, dat kinderen eerst Turks moeten leren want pas daarna kunnen ze een ander taal gaan leren. Het is in hun optiek een kwestie die bij de school ligt: het onderwijs is in het Nederlands en dus moet de school die kinderen maar Nederlands leren. Dat ze die taak zo slecht verrichten valt de overheid aan te rekenen.

Patsy Stone
17 september 2008, 12:08
In Nederland komt het zeer geregeld voor dat kinderen op school komen die geen woord Nederlands spreken. Hun ouders zijn Turks en zijn van mening, ondersteund door hun sociale omgeving, dat kinderen eerst Turks moeten leren want pas daarna kunnen ze een ander taal gaan leren. Het is in hun optiek een kwestie die bij de school ligt: het onderwijs is in het Nederlands en dus moet de school die kinderen maar Nederlands leren. Dat ze die taak zo slecht verrichten valt de overheid aan te rekenen.

Flagrante onzin. Als je met je kinderen naar een vreemd land trekt, zorg je er in de eerste plaats voor dat je zelf over een minimale kennis van de taal van dat land beschikt en laat je je kinderen onderwijs vormen in de taal van dat land. Turks kunnen ze achteraf nog leren. Je past je aan aan het land waar je naartoe gaat; je eist niet dat het land zich aanpast aan jou.

circe
17 september 2008, 12:53
Hun ouders zijn Turks en zijn van mening, ondersteund door hun sociale omgeving, dat kinderen eerst Turks moeten leren want pas daarna kunnen ze een ander taal gaan leren.

[cynic mode]uiteraard! mensen die niet eerst turks leren praten worden later analfabeet! dat weet toch het kleinste kind![/cynic mode]