PDA

View Full Version : Kerkhof Essene vernield: geloofsafval zorgt voor normeloze jeugd


Pagina's : [1] 2

Preuße
14 september 2008, 11:48
Is dit geen nieuw dieptepunt in de Belgische "beschaving" anno 2008? Kinderen van nog geen 10 jaar oud die graven vernielen zonder de minste reden maar wel met de meest brutale vernietigingsdrang? Ik heb alvast nog nooit gehood van zulke wandaden, om nog maar geheel te zwijgen van het feit dat de daders niet eens meerderjarig zijn. Natuurlijk is hier sprake van "jongeren" zodat ik me afvraag of het wer geen allochtonen zijn? Vooral wanneer ik lees dat ook de kruisjes op de graven eraf gerukt zijn. Maar als ik sommige autochtone jongeren op woensdagnamiddag zie rondhangen zonder doel in de stad dan besef ik maar al te goed dat die spuwende, negrofiele jochies ook tot zoiets in staat zijn. Een overdosis vulgaire MTV, mentaal dode ouders en een school die niets van waarden meegeeft zijn jammerlijk genoeg aanleiding om ook hersendode kinderen op te kweken.

In ieder geval is dit nieuw laagtepunt een teken aan de wand voor de morele en intellectuele staat van België. Zelfs dieren doen zoiets niet. Om zich aan de rustplaatsen van overledenen te vergrijpen moet men toch al héél laag gevallen zijn. De vernieling van openbaar goed via neger-grafitti en andere viezigheid is natuurlijk al langer aan de gang maar het is bij mijn weten de eerste keer dat zelfs een rustige deelgemeente zo wordt opeschud door massale vernieling.

En wat moet er nu gebeuren met die snertjochies? Een pandoering van hier tot ginder zou alvast een goed begin zijn, en een dubbele pandoering voor de kennelijk totaal idiote ouders die hun kinderen niet in de hand hebben maar ook nog eens misopgevoegd hebben.

Kinderen vernielen 143 graven uit verveling

AFFLIGEM - Op de begraafplaats van Essene, deelgemeente van het Vlaams-Brabantse Affligem, werden dit weekend 143 graven beschadigd. De ravage is enorm. De daders zijn drie kinderen van minder dan tien jaar oud.
Het kerkhof ligt afgelegen, zodat de kinderen ongestoord tewerk konden gaan. Dat deden ze gisternamiddag op het achterste deel van het kerkhof. De politie werd gealarmeerd door een telefoontje van een burger naar de 101.

De politie kon gisteravond de drie jonge vandalen nog opsporen. Ze zijn afkomstig uit de gemeente zelf. Naar verluidt pleegden ze hun baldadigheden 'uit verveling'. Twee van hen hebben al bekentenissen afgelegd. De derde wordt nog voor de middag verhoord.

Het jeugdparket zal moeten beslissen wat met de kinderen moet gebeuren.

Aangifte

De graven werden aangepakt met een onbegrijpelijk brute vernielzucht. Alles wat los of vast zat op de zerken werd stukgeslagen, ook grafstenen zelf werden beschadigd. Bloempotten, stenen foto's en grafornamenten werden massaal stukgegooid. Zelfs een kunstwerkje met schoentjes op het graf van twee verongelukte kinderen moest eraan. Ook in het perk met de oorlogshelden werden vijf zerkstenen omver geschopt.

De politie nam foto's van 143 beschadigde graven. De recherche wordt belast met het onderzoek. Het onthaalpunt van de politie in Affligem, achter het gemeentehuis, krijgt vanaf maandag extra openingsuren (8 tot 17 uur) om de familieleden de kans te geven aangifte te doen. Het gemeentebestuur gaat een inventaris opstellen en indien nodig zelf de families verwittigen.


Bron
(http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=DMF14092008_002&ref=rss)

Tavek
14 september 2008, 11:52
De ouders laten opdraaien voor alle kosten + boete.
Een forse werkstraf voor de jongeren.
Een strafblad.

en als kers op de taart: persoonlijk bij alle slachtoffers (familie van overledenen) excuses gaan brengen.

Klaar.

Rudy
14 september 2008, 12:01
probleem voor de jeugdrechter

LastMohican
14 september 2008, 12:08
De ouders laten opdraaien voor alle kosten + boete.
Een forse werkstraf voor de jongeren.
Een strafblad.

en als kers op de taart: persoonlijk bij alle slachtoffers (familie van overledenen) excuses gaan brengen.

Klaar.

Kan ik mee akkoord gaan. Maar voor hoeveel gaan we wedden dat de ouders onvermogend zijn ? (Sociale gevallen - leefloners - allochtonen - ...)

En we weten hoe het jeugdgerecht werkt dus...

Komt iedereen er weer vanaf met een tik op de vingers. En de slachtoffers blijven zitten met de emotionele en fysieke schade.

Zulke jongeren zouden ze in een strikte militaire school moeten steken, waar waarden en normen er manu militari ingetimmerd worden.

Dan nadien, eens ze meerderjarig zijn, mogen ze nog ettelijken jaren hun land dienen.

HAMC
14 september 2008, 12:08
Zeg, jullie hebben dat nooit gedaan of wat?

Rudy
14 september 2008, 12:09
Zeg, jullie hebben dat nooit gedaan of wat?

'k zou niet durven

LastMohican
14 september 2008, 12:09
Zeg, jullie hebben dat nooit gedaan of wat?

Wel eens hier en daar een moskee platgebrand, een paar banken overvallen, wat drugs gedeald, maar nooit graven vernield hoor !

HAMC
14 september 2008, 12:12
Wel eens hier en daar een moskee platgebrand, een paar banken overvallen, wat drugs gedeald, maar nooit graven vernield hoor !

Awel dan...

HAMC
14 september 2008, 12:12
'k zou niet durven

Van u geloof ik dat.

Depth of Field
14 september 2008, 12:24
Zeg, jullie hebben dat nooit gedaan of wat?

Eerlijk gezegd, nee, ik heb nooit op 9-jarige leeftijd (of minder) een kerkhof vernield.

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleid=DMF14092008_002


Op de begraafplaats van Essene, deelgemeente van het Vlaams-Brabantse Affligem, werden dit weekend 143 graven beschadigd. De ravage is enorm. De daders zijn drie kinderen van minder dan tien jaar oud.

HAMC
14 september 2008, 12:56
Eerlijk gezegd, nee, ik heb nooit op 9-jarige leeftijd (of minder) een kerkhof vernield.

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleid=DMF14092008_002

Er waren geen kerkhoven bij u in de buurt of hoe komt dat?

Kinderen die nooit kattekwaad uitsteken maken mij bezorgd, die zijn namelijk niet normaal.

Of misschien worden het later wel bedienden, dat kan ook.

Tavek
14 september 2008, 12:58
Er waren geen kerkhoven bij u in de buurt of hoe komt dat?

Kinderen die nooit kattekwaad uitsteken maken mij bezorgd, die zijn namelijk niet normaal.

Of misschien worden het later wel bedienden, dat kan ook.

Graven afbreken doet ge niet als ge iet of wat intellect in uw kop hebt steken. Zelfs als 10 jarige. Tis waarschijnlijk weer van dat marginaal randkrapuul met een staartje, jogginspak en oorbelleke.

Depth of Field
14 september 2008, 12:59
kattekwaad uitsteken

In mijn tijd was dat belletje-trek. Of van die rotjes aansteken.

Er was toen nog een verschil tussen kattekwaad en vandalisme.

HAMC
14 september 2008, 13:00
Graven afbreken doet ge niet als ge iet of wat intellect in uw kop hebt steken. Zelfs als 10 jarige. Tis waarschijnlijk weer van dat marginaal randkrapuul met een staartje, jogginspak en oorbelleke.

U hebt wel veel haat en vooroordelen om zo'n intellect te hebben.

HAMC
14 september 2008, 13:03
In mijn tijd was dat belletje-trek. Of van die rotjes aansteken.

Er was toen nog een verschil tussen kattekwaad en vandalisme.

Ja man, zo'n dooddoeners...

Tavek
14 september 2008, 13:10
U hebt wel veel haat en vooroordelen om zo'n intellect te hebben.

Ik breek dan ook geen graven af voor plezier, of keur het zelfs goed, zoals u doet.

Marginaal is het.

HAMC
14 september 2008, 13:15
Ik breek dan ook geen graven af voor plezier, of keur het zelfs goed, zoals u doet.

Marginaal is het.

Waar keur ik dat goed?

Effe quoten als je wil.

Another Jack
14 september 2008, 18:45
Waar keur ik dat goed?

Effe quoten als je wil.

U minimaliseert de feiten alleszins...

Another Jack
14 september 2008, 18:46
Zeg, jullie hebben dat nooit gedaan of wat?

Hier begint u al.

HAMC
14 september 2008, 18:49
U minimaliseert de feiten alleszins...

Dat is een interpretatie zoals een ander.

HAMC
14 september 2008, 18:53
Hier begint u al.

Maar niet met goedkeuren.

Another Jack
14 september 2008, 18:55
Dat is een interpretatie zoals een ander.

Wil u dan zo vriendelijk zijn om ons te vertellen hoe we dit volgens u dan moeten interpreteren?

Anna List
14 september 2008, 18:56
kinders van 7 en 8 hebben geen besef

die verdienen nen uitbrander van hun mama. niks meer


en die mama verdient nen uitbrander van de politiechef, niks meer.

Depth of Field
14 september 2008, 19:28
die mama verdient nen uitbrander van de politiechef, niks meer.

Ik denk dat er tegen die mamas mag gezegd worden dat de dingen moeten verbeteren, en dat ze riskeren dat de kinderen worden weggehaald als er nog zo'n stoot gebeurt.

HAMC
14 september 2008, 19:32
Wil u dan zo vriendelijk zijn om ons te vertellen hoe we dit volgens u dan moeten interpreteren?

Zoveel pretentie heb ik dan weer niet dat ik me dat aanmatig.

Another Jack
14 september 2008, 19:34
Zoveel pretentie heb ik dan weer niet dat ik me dat aanmatig.

En maar rondjes draaien...

Preuße
14 september 2008, 19:35
kinders van 7 en 8 hebben geen besef

Hoeveel keer is het al voorgevallen dat kinderen zoiets aanrichtten? En ja, ook op 9 en 8 jaar had ik al gezond verstand om geen grafschennis te plegen en ik denk dat zoiets opgaat voor vele generaties die de afgelopen decennia zijn opgegroeid.

die verdienen nen uitbrander van hun mama. niks meer

en die mama verdient nen uitbrander van de politiechef, niks meer.

Een geluk dat niet iedereen denkt in zo'n slappe, links-halfzachte maatregelen die niets oplossen.

kiko
14 september 2008, 19:36
Wat het vernielen en beschadigen van 143 graven ook maar enigszins te maken heeft met kattekwaad, gaat mijn begrip te boven.

Dit is puur vandalisme.

HAMC
14 september 2008, 19:51
En maar rondjes draaien...

Het ging over goedkeuren, waar ik dat dan deed.

djimi
14 september 2008, 19:52
3 kinderen van nog geen 10 jaar oud,

vandalisme uit verveling,

een gemiddelde van 47,66 beschadigde graven per kind.



Vooral dat woord 'verveling' vind ik intrigerend.

Het is mogelijk dat die schokkende overschrijding van allerlei maatschappelijke normen een hulpkreet van formaat is vanwege wanhopig naar 'zin' zoekende jongeren die opgroeien in een volslagen hersenloze en onverschillige omgeving.

Zij lijden blijkbaar aan een soort atrofie van de hersenfuncties, wellicht wegens te weinig positieve stimuli tijdens hun baby- en peuterjaren.

Dat is niks nieuws, trouwens. Afstomping is van alle tijden.

HAMC
14 september 2008, 19:54
Wat het vernielen en beschadigen van 143 graven ook maar enigszins te maken heeft met kattekwaad, gaat mijn begrip te boven.

Dit is puur vandalisme.

Kattekwaad, vandalisme, wat is het verschil?

shaddy
14 september 2008, 19:55
De ouders moeten hierbij opgevolgd worden. Op die leeftijd moeten ze toch weten dat dit niet kan. Opsluiten heeft geen zin. Heropvoeden des te meer.

Preuße
14 september 2008, 19:58
Het is mogelijk dat die schokkende overschrijding van allerlei maatschappelijke normen een hulpkreet van formaat is vanwege wanhopig naar 'zin' zoekende jongeren die opgroeien in een volslagen hersenloze en onverschillige omgeving.

Zij lijden blijkbaar aan een soort atrofie van de hersenfuncties, wellicht wegens te weinig positieve stimuli tijdens hun baby- en peuterjaren.

Hiermee ben ik het nog eens, maar men moet ook oppassen om het probleem niet weg te schrijven of te verdoezelen door psychologische feel-good oplossingen en dito analyses. Het komt er nu op aan om die snertkinderen een straf van gewelste op te leggen die hun doet inzien dat ze moreel corrupt geweest zijn en zich moeten beteren. En die ouders, wat daarmee moet gebeuren buiten dan het vergoeden van alle schade, dat is maar de vraag. Hoe kan men nu zo'n kinderen hebben opgevoegd? In mijn jeugd lieten wij onze boekentassen en jassen altijd ergens liggen toen we gingen spelen. En toen we terugkwamen lag alles nog altijd precies daar waar we hadden gelegd. Idem met kleren toen we in de beek gingen zwemmen. Het is nooit bij iemand opgekomen om slechte daden van zulk allooi te plegen. Laat staan een heel kerkhof gaan vandaliseren, dat had té gortig geweest. En dat was nog de tijd toen het kerkhof 's avonds wel werd toegedaan, ofschoon niemand er ooit iets heeft misdaan. Nu staan de meeste kerkhoven allicht dag en nacht open en met welk resultaat. Dat men reeds als kind zo moreel verderfelijk en gericht op vernieling is, dat is toch een bittere pil om slikken.

Bhairav
14 september 2008, 20:02
Hiermee ben ik het nog eens, maar men moet ook oppassen om het probleem niet weg te schrijven of te verdoezelen door psychologische feel-good oplossingen en dito analyses. Het komt er nu op aan om die snertkinderen een straf van gewelste op te leggen die hun doet inzien dat ze moreel corrupt geweest zijn en zich moeten beteren. En die ouders, wat daarmee moet gebeuren buiten dan het vergoeden van alle schade, dat is maar de vraag. Hoe kan men nu zo'n kinderen hebben opgevoegd? In mijn jeugd lieten wij onze boekentassen en jassen altijd ergens liggen toen we gingen spelen. En toen we terugkwamen lag alles nog altijd precies daar waar we hadden gelegd. Idem met kleren toen we in de beek gingen zwemmen. Het is nooit bij iemand opgekomen om slechte daden van zulk allooi te plegen. Laat staan een heel kerkhof gaan vandaliseren, dat had té gortig geweest. En dat was nog de tijd toen het kerkhof 's avonds wel werd toegedaan, ofschoon niemand er ooit iets heeft misdaan. Nu staan de meeste kerkhoven allicht dag en nacht open en met welk resultaat. Dat men reeds als kind zo moreel verderfelijk en gericht op vernieling is, dat is toch een bittere pil om slikken.
De maatschappij is zo saai geworden dat de enigste manier van plezier de maatschappij vernietigen is.

Bhairav
14 september 2008, 20:04
De ouders moeten hierbij opgevolgd worden. Op die leeftijd moeten ze toch weten dat dit niet kan. Opsluiten heeft geen zin. Heropvoeden des te meer.

Door lessen te volgen in het niet vernietigen van graven zeker...:roll:

Preuße
14 september 2008, 20:07
De maatschappij is zo saai geworden dat de enigste manier van plezier de maatschappij vernietigen is.

Wat een bekrompen en kleinburgerlijke uitleg. Die duizenden en duizenden berichten op Uw naam laten vermoeden dat U eens meer buiten moet komen.

kiko
14 september 2008, 20:08
Kattekwaad, vandalisme, wat is het verschil?
Als jij als volwassene het verschil niet ziet tussen enerzijds het doelbewust vernietigen of beschadigen van 143 graven en anderzijds kattekwaad, ben je ofwel een idioot, ofwel iemand zonder normbesef.

Weet je, ik zal straks enkele potten verf over je auto kappen, je banden platsteken, je voorruit en de carrosserie flink bewerken met een zware voorhamer en je zetels openkerven met een mes. Volgens jouw normen is dit een vorm van kattekwaad.

Eens kijken of je dubieuze houding t.o.v. kattekwaad en vandalisme dan nog lang stand zal houden.

Bhairav
14 september 2008, 20:09
Wat een bekrompen en kleinburgerlijke uitleg. Die duizenden en duizenden berichten op Uw naam laten vermoeden dat U eens meer buiten moet komen.

Inderdaad, dan kom ik wat meer vandalisme tegen...

djimi
14 september 2008, 20:09
Hiermee ben ik het nog eens, maar men moet ook oppassen om het probleem niet weg te schrijven of te verdoezelen door psychologische feel-good oplossingen en dito analyses. Het komt er nu op aan om die snertkinderen een straf van gewelste op te leggen die hun doet inzien dat ze moreel corrupt geweest zijn en zich moeten beteren. En die ouders, wat daarmee moet gebeuren buiten dan het vergoeden van alle schade, dat is maar de vraag. Hoe kan men nu zo'n kinderen hebben opgevoegd? In mijn jeugd lieten wij onze boekentassen en jassen altijd ergens liggen toen we gingen spelen. En toen we terugkwamen lag alles nog altijd precies daar waar we hadden gelegd. Idem met kleren toen we in de beek gingen zwemmen. Het is nooit bij iemand opgekomen om slechte daden van zulk allooi te plegen. Laat staan een heel kerkhof gaan vandaliseren, dat had té gortig geweest. En dat was nog de tijd toen het kerkhof 's avonds wel werd toegedaan, ofschoon niemand er ooit iets heeft misdaan. Nu staan de meeste kerkhoven allicht dag en nacht open en met welk resultaat. Dat men reeds als kind zo moreel verderfelijk en gericht op vernieling is, dat is toch een bittere pil om slikken.

Er mag wat mij betreft zeker een grondig onderzoek van die familie plaatsvinden.

De omvang van de vernielingen dwingt mij tot denken aan een enorme hoeveelheid opgekropte frustraties, misschien erger. Dit is absoluut een ernstig te nemen alarmsignaal.

Als straf voor die kinderen lijkt mij het volgende het meest aangewezen: ze moeten de schade zoveel mogelijk zelf herstellen, en anders gemeenschapstaken verrichten waarmee ze eventuele bijkomende kosten kunnen vergoeden. Ze moeten ook hun verontschuldigingen aanbieden aan de getroffen families.

Daarnaast zouden ze ook moeten worden ingeschakeld in een jeugdbeweging die hun kennelijke exploratiedrang, ondernemingslust en fantasie weet te kanaliseren tot iets constructiefs, waar ze later trots op zullen kunnen terugkijken. Ik dacht aan iets met natuurbescherming, maar er zijn alternatieven.

Die kinderen verdienen zoals iedereen een tweede kans, niet?

kiko
14 september 2008, 20:10
De maatschappij is zo saai geworden dat de enigste manier van plezier de maatschappij vernietigen is.
Ik vind het spijtig dat jij zo een saai leven hebt. Ik amuseer mij te pletter hoor, op alle gebied dan nog.

Bhairav
14 september 2008, 20:10
Als jij als volwassene het verschil niet ziet tussen enerzijds het doelbewust vernietigen of beschadigen van 143 graven en anderzijds kattekwaad, ben je ofwel een idioot, ofwel iemand zonder normbesef.

Weet je, ik zal straks enkele potten verf over je auto kappen, je banden platsteken, je voorruit en de carrosserie flink bewerken met een zware voorhamer en je zetels openkerven met een mes. Volgens jouw normen is dit een vorm van kattekwaad.

Eens kijken of je dubieuze houding t.o.v. kattekwaad en vandalisme dan nog lang stand zal houden.
Die kinderen zagen dat duidelijk als kattekwaad.
Ik zou ze gewoon een Playstation komen, of een Wii, dan kunnen ze alleen cyberbrokken maken...

Elio di Supo
14 september 2008, 20:13
De maatschappij is zo saai geworden dat de enigste manier van plezier de maatschappij vernietigen is.

Wat is er zo saai aan de maatschappij en hoe kan ze opgeleukt worden?

Another Jack
14 september 2008, 20:16
De maatschappij is zo saai geworden dat de enigste manier van plezier de maatschappij vernietigen is.

Eén goede vrijpartij af en toe helpt.

Bhairav
14 september 2008, 20:18
Wat is er zo saai aan de maatschappij en hoe kan ze opgeleukt worden?

Opleuken? Door het te vernietigen...:twisted:

Bhairav
14 september 2008, 20:19
Eén goede vrijpartij af en toe helpt.

Fight Club is een goed voorbeeld van wat ik wil zeggen...

kiko
14 september 2008, 20:22
Die kinderen zagen dat duidelijk als kattekwaad.

Ik was heel duidelijk niet over de kinderen bezig. En hoe weet jij wat ze denken ?

Another Jack
14 september 2008, 20:22
Fight Club is een goed voorbeeld van wat ik wil zeggen...

Als uw maatschappijbeeld bepaald wordt door filmscenario's is er iets mis met uw perceptie van de werkelijkheid.

djimi
14 september 2008, 20:29
Als jij als volwassene het verschil niet ziet tussen enerzijds het doelbewust vernietigen of beschadigen van 143 graven en anderzijds kattekwaad, ben je ofwel een idioot, ofwel iemand zonder normbesef.

Weet je, ik zal straks enkele potten verf over je auto kappen, je banden platsteken, je voorruit en de carrosserie flink bewerken met een zware voorhamer en je zetels openkerven met een mes. Volgens jouw normen is dit een vorm van kattekwaad.

Eens kijken of je dubieuze houding t.o.v. kattekwaad en vandalisme dan nog lang stand zal houden.

kiko,

mag ik veronderstellen dat u ouder bent dan 10?

Het is enerzijds niet netjes kinderen niet au sérieux te nemen, en ze aldus te onderschatten,

maar het is anderzijds ook niet erg wijs hun daden en uitspraken te beoordelen met de normen en waarden van een volwassene, van wie we toch mogen veronderstellen dat hij/zij niet meer over de dingen denkt zoals hij/zij deed toen hij/zij zelf een snotneus was.

I.p.v. onze energie te richten op de definitie van de gebeurtenissen, kunnen we beter proberen te achterhalen hoe het komt dat 'verveling' er toe kon leiden dat de aangerichte vernielingen zo'n enorme omvang namen.
Ik probeer me de woedende energie van die kinderen voor te stellen, me in te beelden hoe ze daar tekeergingen op dat kerkhof.
Ik vraag me af wat er in hoofden omging, of ze met elkaar spraken, wat er eventueel gezegd/geroepen/gezongen/... werd.

Hoe lang zijn ze daar bezig geweest met hun orgie van verwoesting?
Hadden ze ook iets gedronken/gerookt/geslikt/...?

Hoe zagen hun uren, dagen, weken, maanden, ... voor die uitspatting er uit?
Welke 'waarden en normen' kregen die kinderen ingelepeld?

Bhairav
14 september 2008, 20:32
Als uw maatschappijbeeld bepaald wordt door filmscenario's is er iets mis met uw perceptie van de werkelijkheid.

Word daardoor niet bepaald.

Depth of Field
14 september 2008, 20:39
I.p.v. onze energie te richten op de definitie van de gebeurtenissen, kunnen we beter proberen te achterhalen hoe het komt dat 'verveling' er toe kon leiden dat de aangerichte vernielingen zo'n enorme omvang namen.

Omdat men teveel tracht te begrijpen in gevallen zoals deze, en te weinig oorvegen en pakken rammel uitdeelt?

HAMC
14 september 2008, 20:39
Als jij als volwassene het verschil niet ziet tussen enerzijds het doelbewust vernietigen of beschadigen van 143 graven en anderzijds kattekwaad, ben je ofwel een idioot, ofwel iemand zonder normbesef.

Weet je, ik zal straks enkele potten verf over je auto kappen, je banden platsteken, je voorruit en de carrosserie flink bewerken met een zware voorhamer en je zetels openkerven met een mes. Volgens jouw normen is dit een vorm van kattekwaad.

Eens kijken of je dubieuze houding t.o.v. kattekwaad en vandalisme dan nog lang stand zal houden.

Ik vroeg alleen achter het verschil, niet om te schelden en te dreigen.

Another Jack
14 september 2008, 20:45
Ik vroeg alleen achter het verschil, niet om te schelden en te dreigen.

U kent heel goed het verschil.
Ik begin te vermoeden dat u zich heel bewust van de domme houdt, vage insunuaties, persoonlijke aanvallen uitlokt telkens het om crimineel gedrag gaat.

HAMC
14 september 2008, 20:48
U kent heel goed het verschil.
Ik begin te vermoeden dat u zich heel bewust van de domme houdt, vage insunuaties, persoonlijke aanvallen uitlokt telkens het om crimineel gedrag gaat.

Tot welk doel?

kiko
14 september 2008, 20:52
Tot welk doel?
Aandacht trekken.

Af en toe doe je een pseudo-sterke uitspraak, maar weiger je achteraf om deze toe te lichten of er nader op in te gaan.

Zo zijn er hier nog hoor, daar niet van.

Another Jack
14 september 2008, 20:52
Tot welk doel?

Eigen gedrag vergoelijken,rechtvaardigen, telkens anderen door het lint gaan?
In het minst erge geval een 'rebels' macho imago hooghouden

HAMC
14 september 2008, 20:53
U kent heel goed het verschil.

En dan mag ik niet meer vragen wat iemand anders er van vindt?

Ik begin te vermoeden dat u zich heel bewust van de domme houdt, vage insunuaties, persoonlijke aanvallen uitlokt telkens het om crimineel gedrag gaat.


Is Kiko's antwoord op mijn vraag in uw ogen een persoonlijke aanval?

kiko
14 september 2008, 20:54
maar het is anderzijds ook niet erg wijs hun daden en uitspraken te beoordelen met de normen en waarden van een volwassene, van wie we toch mogen veronderstellen dat hij/zij niet meer over de dingen denkt zoals hij/zij deed toen hij/zij zelf een snotneus was.
Ik was heel duidelijk tegen HAMC bezig, over zijn dubieuze definitie van kattekwaad en vandalisme.

Dat een kind van 8 �* 9 jaar anders denkt dan een volwassene is de logica zelve dacht ik zo.
I.p.v. onze energie te richten op de definitie van de gebeurtenissen, kunnen we beter proberen te achterhalen hoe het komt dat 'verveling' er toe kon leiden dat de aangerichte vernielingen zo'n enorme omvang namen.
Ik probeer me de woedende energie van die kinderen voor te stellen, me in te beelden hoe ze daar tekeergingen op dat kerkhof.
Ik vraag me af wat er in hoofden omging, of ze met elkaar spraken, wat er eventueel gezegd/geroepen/gezongen/... werd.

Hoe lang zijn ze daar bezig geweest met hun orgie van verwoesting?
Hadden ze ook iets gedronken/gerookt/geslikt/...?

Hoe zagen hun uren, dagen, weken, maanden, ... voor die uitspatting er uit?
Welke 'waarden en normen' kregen die kinderen ingelepeld?
Ik denk dat je het overanalyseert.

HAMC
14 september 2008, 20:54
Aandacht trekken.

Af en toe doe je een pseudo-sterke uitspraak, maar weiger je achteraf om deze toe te lichten of er nader op in te gaan.

Zo zijn er hier nog hoor, daar niet van.

Ik deed geen uitspraak, ik vroeg wat het verschil was.

HAMC
14 september 2008, 20:55
Eigen gedrag vergoelijken,rechtvaardigen, telkens anderen door het lint gaan?
In het minst erge geval een 'rebels' macho imago hooghouden

Kom aan, ik vroeg wat het verschil was tussen iets.

HAMC
14 september 2008, 20:57
Ik was heel duidelijk tegen HAMC bezig, over zijn dubieuze definitie van kattekwaad en vandalisme.



Kom aan, ik vroeg wat het verschil is tussen die twee.

Welke dubieuze definitie?

Another Jack
14 september 2008, 20:59
En dan mag ik niet meer vragen wat iemand anders er van vindt?




Is Kiko's antwoord op mijn vraag in uw ogen een persoonlijke aanval?


Kiko is misleid door uw halfslachtige antwoorden die de schijn opwekken dat u de feiten minimaliseert.

Misschien toch eens het achterste van uw tong laten zien?

HAMC
14 september 2008, 21:00
Kiko is misleid door uw halfslachtige antwoorden die de schijn opwekken dat u de feiten minimaliseert.

Misschien toch eens het achterste van uw tong laten zien?

Kiko vindt alleszins in u een verdediger. :)

HAMC
14 september 2008, 21:07
Allez, is het gedaan?

Rapture
14 september 2008, 21:23
Hèhè, een heel kerkhof afbreken plaatsen onder de noemer "kattekwaad". Als het op dat elan doorgaat dan worden dat van die typetjes die op hun 16de mensen vermoorden voor hunne MP3-speler, of is dat ook maar kattekwaad?

Ik heb in mijn jonge jaren ook wel eens ne lolly gepikt uit de winkel, belleke-trek gedaan bij de buren of ne vuilbak in brand gestoken maar als ge op die leeftijd al dergelijke stoten uithaalt dan wijst dit toch wel op een gebrek aan opvoeding.

Zoals iemand het al voor mij suggereerde, ouders op de vingers tikken en zeggen dat ze het hoederecht over hun kinderen verliezen indien er zich nog eens gelijkaardige feiten afspelen. In een pleeggezin krijgen die bengels dan tenminste wel enige vorm van opvoeding.

djimi
14 september 2008, 21:36
1. Ik was heel duidelijk tegen HAMC bezig, over zijn dubieuze definitie van kattekwaad en vandalisme.

2. Ik denk dat je het overanalyseert.



1. Dat weet ik, alleen vond ik jouw beschrijving van hoe jij te werk zou gaan een beetje vreemd. Een volwassenen doet zoiets niet, toch?

2. Ik zou die daad willen begrijpen, en die kinderen. Wellicht kan ik dan niet genoeg vragen stellen.

Hen veroordelen is niet mijn taak, al kan ik me wel een idee vormen van de straf die ik zou geven. Die zou niet mals zijn, integendeel.

Tavek
14 september 2008, 21:48
We moeten er op toezien dat de ouders vooral niet de dans ontlopen. Ze zijn hierin hoofdschuldige: ze hebben hun kinders geen respect bijgebracht voor de doden/graven.

Maargoed, ik ben vooral een voorstander er van om met die kinderen gewoon eens langs te laten gaan bij de slachtoffers voor excuses een erg pedagogisch verantwoorde maatregel is.

HAMC
14 september 2008, 21:52
Ik heb in mijn jonge jaren ook wel eens ne lolly gepikt uit de winkel, belleke-trek gedaan bij de buren of ne vuilbak in brand gestoken maar als ge op die leeftijd al dergelijke stoten uithaalt dan wijst dit toch wel op een gebrek aan opvoeding.

Vandalisme is een gebrek aan opvoeding zegt u, in dezelfde zin waarin u toegeeft een dief en brandstichter te zijn.

De misdaden die u toegeeft zijn stuk voor stuk erger dan vandalisme.

Zoals iemand het al voor mij suggereerde, ouders op de vingers tikken en zeggen dat ze het hoederecht over hun kinderen verliezen indien er zich nog eens gelijkaardige feiten afspelen. In een pleeggezin krijgen die bengels dan tenminste wel enige vorm van opvoeding.

U geeft dan misschien maar beter geen advies.

HAMC
14 september 2008, 21:54
We moeten er op toezien dat de ouders vooral niet de dans ontlopen. Ze zijn hierin hoofdschuldige: ze hebben hun kinders geen respect bijgebracht voor de doden/graven.





Welke straffen zou men volgens u dan moeten geven aan de ouders?

Die in alle redelijkheid onschuldig zijn toch?

Rapture
14 september 2008, 23:31
Vandalisme is een gebrek aan opvoeding zegt u, in dezelfde zin waarin u toegeeft een dief en brandstichter te zijn.

De misdaden die u toegeeft zijn stuk voor stuk erger dan vandalisme.



U geeft dan misschien maar beter geen advies.

Een lolly stelen is geen vandalisme, belleke-trek doen ook niet en een vuilbak in brand steken vandalisme noemen is hetzelfde als iemand die iemand anders op zijn muil peert ook gaan plaatsen onder de noemer "toebrengen van slagen en verwondingen" en wie heeft er nu als kind nog nooit gevochten?

Als ge echt het verschil niet ziet tussen een heel kerkhof vernielen en ne vuilbak vernielen dan scheelt er toch wel iets hoor. Ik zei dat vandalisme op deze schaal een gebrek aan opvoeding is en daarmee bedoel ik dus niet dat iedere (kleine) daad van vandalisme dat ook is. Nuanceren eh.

Rudy
14 september 2008, 23:54
Er waren geen kerkhoven bij u in de buurt of hoe komt dat?

Kinderen die nooit kattekwaad uitsteken maken mij bezorgd, die zijn namelijk niet normaal.

Of misschien worden het later wel bedienden, dat kan ook.

doden kunnen zich niet verweren.

Nee serieus. Ik heb daarjuist de beelden van het vernielde kerkhof gezien. 't Zag er niet meer goed uit. Da's voor mij geen kattekwaad. 'k Kan het zelfs geen vandalisme meer noemen. Een paar bushokjes vernielen tot daar. Maar een kerkhof. Een vitrine van een winkel ingooien tot daar ook nog. Maar een kerkhof verdorie, op die leeftijd. En zo te zien zijn die snotneuskes toch efkes bezig geweest. Die zijn echt nie goe wijs, ofwel hebben ze hun colère na een pak rammel van pa of ma uitgewerkt op wat rustende zielen.

Verveling ? Je kan toch op een andere manier de tijd doden.

HAMC
15 september 2008, 00:00
Een lolly stelen is geen vandalisme,

Dat klopt, een lolly stelen is diefstal. Een iets hoger op de rang staande misdaad dan vandalisme.

belleke-trek doen ook niet

Dat is overlast.




en een vuilbak in brand steken vandalisme noemen is hetzelfde als iemand die iemand anders op zijn muil peert ook gaan plaatsen onder de noemer "toebrengen van slagen en verwondingen" en wie heeft er nu als kind nog nooit gevochten?

Brandstichten is inderdaad geen vandalisme, brandstichten al dan niet bij nacht is een ernstige misdaad.

En iemand muilperen geven is slagen en verwondingen ja.



Als ge echt het verschil niet ziet tussen een heel kerkhof vernielen en ne vuilbak vernielen dan scheelt er toch wel iets hoor. Ik zei dat vandalisme op deze schaal een gebrek aan opvoeding is en daarmee bedoel ik dus niet dat iedere (kleine) daad van vandalisme dat ook is. Nuanceren eh.


U hebt die kinderen niets te verwijten, hun vandalisme op grote schaal spreekt uw brandstichten en dergelijke meer niet goed, integendeel.

lollysticky
15 september 2008, 00:05
Welke straffen zou men volgens u dan moeten geven aan de ouders?

Die in alle redelijkheid onschuldig zijn toch?

is de opvoeding de taak van die ouders of de taak van de mensen wiens overleden familieleden nu een vernield graf hebben? :roll: Naar mijn weten zou je op die leeftijd toch moeten weten dat je zo'n dingen niet doet op een kerkhof. Ik heb hier in het dorp al kinderen zien 'verstopperke spelen' op het kerkhof, maar grafzerken vernielen... mijn ouders lieten mij weten hoever ik mocht gaan, deden de jouwe dat dan niet?

Er is overduidelijk iets mis met die kinderen. Okee dat ze kattekwaad uithalen (deed ik ook), maar er zijn gradaties hé. Dit is geen kattekwaad meer... dit is vandalisme... belleke-trek doen bij iemand staat voor mij niet gelijk aan het vernielen van graven. Niet alleen is er de materiële schade (graven met marmer, arduin,.... tzal geld kosten), maar ook nog eens de mentale steek die de familieleden van de overledenen krijgen nu. Zo'n graf is een fysieke plaats waar zij de dierbaarsten kunnen herdenken, een bloemetje plaatsen, wat bidden,...

Wat er met zo'n kinderen moet weet ik niet... Ze zijn nog erg jong, dus je kan ze niet direct gaan interneren. Laten lopen zonder straf is echter ook geen optie. Ze zich laten excuseren bij de getroffenen lijkt me ook niks, aangezien die kinderen waarschijnlijk niet eens beseffen wat ze gedaan hebben en hun "excuses" dus niet oprecht zullen zijn.

HAMC
15 september 2008, 00:05
doden kunnen zich niet verweren.

Nee serieus. Ik heb daarjuist de beelden van het vernielde kerkhof gezien. 't Zag er niet meer goed uit. Da's voor mij geen kattekwaad. 'k Kan het zelfs geen vandalisme meer noemen. Een paar bushokjes vernielen tot daar. Maar een kerkhof. Een vitrine van een winkel ingooien tot daar ook nog. Maar een kerkhof verdorie, op die leeftijd. En zo te zien zijn die snotneuskes toch efkes bezig geweest. Die zijn echt nie goe wijs, ofwel hebben ze hun colère na een pak rammel van pa of ma uitgewerkt op wat rustende zielen.

Verveling ? Je kan toch op een andere manier de tijd doden.

Vandalisme is toch vandalisme, of het nu een winkel, bushokjes of een kerkhof is?

HAMC
15 september 2008, 00:11
is de opvoeding de taak van die ouders of de taak van de mensen wiens overleden familieleden nu een vernield graf hebben? :roll: Naar mijn weten zou je op die leeftijd toch moeten weten dat je zo'n dingen niet doet op een kerkhof. Ik heb hier in het dorp al kinderen zien 'verstopperke spelen' op het kerkhof, maar grafzerken vernielen...

Er is overduidelijk iets mis met die kinderen. Okee dat ze kattekwaad uithalen (deed ik ook), maar er zijn gradaties hé. Dit is geen kattekwaad meer... dit is vandalisme... belleke-trek doen bij iemand staat voor mij niet gelijk aan het vernielen van graven. Niet alleen is er de materiële schade (graven met marmer, arduin,.... tzal geld kosten), maar ook nog eens de mentale steek die de familieleden van de overledenen krijgen nu. Zo'n graf is een fysieke plaats waar zij de dierbaarsten kunnen herdenken, een bloemetje plaatsen, wat bidden,...

Wat er met zo'n kinderen moet weet ik niet... Ze zijn nog erg jong, dus je kan ze niet direct gaan interneren. Laten lopen zonder straf is echter ook geen optie. Ze zich laten excuseren bij de getroffenen lijkt me ook niks, aangezien die kinderen waarschijnlijk niet eens beseffen wat ze gedaan hebben en hun "excuses" dus niet oprecht zullen zijn.

Het is te hopen dat die ouders een verzekering hebben.

Elio di Supo
15 september 2008, 01:30
Opleuken? Door het te vernietigen...:twisted:

Wie de wereld wil veranderen moet beginnen met zichzelf.

circe
15 september 2008, 07:17
1. Dat weet ik, alleen vond ik jouw beschrijving van hoe jij te werk zou gaan een beetje vreemd. Een volwassenen doet zoiets niet, toch?

2. Ik zou die daad willen begrijpen, en die kinderen. Wellicht kan ik dan niet genoeg vragen stellen.

Hen veroordelen is niet mijn taak, al kan ik me wel een idee vormen van de straf die ik zou geven. Die zou niet mals zijn, integendeel.

Het blijft uiteraard gissen, maar mijn kleine teen zit me te vertellen dat deze kinderen in elk geval niks eerbied voor de hier overleden personen hebben meegereken. ook geen opa of oma die daar zou liggen.
Elk (klein) kind dat hier wordt opgevoed weet van kleinsaf aan dat het kerkhof iets is waar je rustig langsloopt (vroegere spookverhalen gelden nu uiteraard niet meer). Een "beetje" opgevoed kind, wéét dat je de bloemen en stukken op zulke rustplaatsen gewoon laat staan, net zoals een "beetje" opgevoed kind wéét dat je de mensen hun voortuintjes ook niet moet leegplunderen.

Daarom dat ik neiging heb om te veronderstellen dat deze kinderen nooit maar dan ook nooit enig respect voor onze gewoontes en gebruiken werd bijgebracht. Integendeel: op zulke jonge leeftijd moeten ze niet anders dan negatiefs gehoord hebben, want normale kinderen gaan zulke vandalenstreken niet uit zichzelf uitvoeren op die schaal.
Die vinden het stiekem plukken van één roosje al "de grote stoute truuk".

Daarom moeten uiteraard die ouders om te beginnen een serieuze straf krijgen én inderdaad zoveel mogelijk de herstelling mee uitvoeren (ze zullen de kosten vast niet kunnen betalen, maar in alle nederigheid mee herstellen kan iedereen). Kinderen van 7 en 8 kunnen m.i. niet écht meehelpen aan het herstellen van die graven, tenzij men erop toeziet dat ze netjes leren hoe ze bloemstukjes terug op een graf kunnen zetten en waarom men dit doet.

Maar vooral: er moet eens diep gekeken worden naar wat die kinderen thuis te horen kregen over onze culturele gebruiken....

Anna List
15 september 2008, 07:53
Als jij als volwassene het verschil niet ziet tussen enerzijds het doelbewust vernietigen of beschadigen van 143 graven en anderzijds kattekwaad, ben je ofwel een idioot, ofwel iemand zonder normbesef.

Weet je, ik zal straks enkele potten verf over je auto kappen, je banden platsteken, je voorruit en de carrosserie flink bewerken met een zware voorhamer en je zetels openkerven met een mes. Volgens jouw normen is dit een vorm van kattekwaad.

Eens kijken of je dubieuze houding t.o.v. kattekwaad en vandalisme dan nog lang stand zal houden.

ofwel mis jij de empathie om je in te leven in een zevenjarige, mis je de herinnering van je eigen kindertijd, of heb je gewoon geen enkele ervaring met het opvoeden van en het omgaan met kinder.

mogelijk een combinatie van de drie.

die kinderen treft geen schuld, die zijn gewoon fysiek en mentaal te jong om schuld te dragen

waar je je vragen over kan stellen is : hoe komt het dat die kinders zo lang zonder toezicht waren, maar dan nog, is dat op de boerenbuiten waar eigenlijk niet zoveel mis kan gaan, dan is dat ook zelfs normaal dat die kinderen al eens een uurtje zonder dicht toezicht kunnen ...

het is dus een ongelukje, dat gebeurt. leer ermee leven ... geen schuldigen. geen zwarte schapen.
200€ franchise en de rest is verzekering(de advokaten van de aanklagers zullen de morele schade wel berekenen).

circe
15 september 2008, 08:04
Volgende keer dat ze zich "vervelen" zouden ze in heel de straat alle ramen op de benedenverdiepingen eens kunnen stukslaan.... eens zien wie dat dan nog "kattekwaad" gaat noemen.

Anna List
15 september 2008, 08:04
...

2. Ik zou die daad willen begrijpen, en die kinderen. Wellicht kan ik dan niet genoeg vragen stellen.

Hen veroordelen is niet mijn taak, al kan ik me wel een idee vormen van de straf die ik zou geven. Die zou niet mals zijn, integendeel.

idd begrijpen, want er IS een oorzaak, dat staat vast. Dus laat die kinders en mogelijk heel dat gezin maar eens grondig doorlichten.

maar straffen ?! een 7-jarige ??? komkom, verlies de trappers hier niet !
10 minuten in den hoek mss en een taakje (binnen de spankracht van een 7-jarige) om mee wat op te ruimen, persoonlijk gaan verontschuldigen bij slachtoffers ... maar DAAR stopt het hoor.

vlijmscherp
15 september 2008, 08:10
De maatschappij is zo saai geworden dat de enigste manier van plezier de maatschappij vernietigen is.

ik voel oprecht medelijden met jou.

Bierke
15 september 2008, 08:14
Dat de media die dit toch zo graag uitsmeert maar eens foto's van de ouders publiceert zodat de gemeenschap kan zien welke gedrochten er nog kinderen mogen krijgen !

Bhairav
15 september 2008, 08:17
Dat de media die dit toch zo graag uitsmeert maar eens foto's van de ouders publiceert zodat de gemeenschap kan zien welke gedrochten er nog kinderen mogen krijgen !

Dan kan iedereen die eens vies bezien en dan voelen ze zich lekker slecht. Wie weet plegen ze uiteindelijk zelmoord en dan kunnen die kinderen eindelijk bij betere ouders geplaatst worden. Dat lijkt mij een goed idee.
En natuurlijk niet van die moderne ouders, neen, van die onnozele kinkels die met hun kinderen in communiekleertjes poseren op familiefotos. DAT soort ouders hebben die kinderen nodig.

vlijmscherp
15 september 2008, 08:19
Dat de media die dit toch zo graag uitsmeert maar eens foto's van de ouders publiceert zodat de gemeenschap kan zien welke gedrochten er nog kinderen mogen krijgen !

we leven niet meer in de middeleeuwen hé.

Anna List
15 september 2008, 08:20
We moeten er op toezien dat de ouders vooral niet de dans ontlopen. Ze zijn hierin hoofdschuldige: ze hebben hun kinders geen respect bijgebracht voor de doden/graven.

Maargoed, ik ben vooral een voorstander er van om met die kinderen gewoon eens langs te laten gaan bij de slachtoffers voor excuses een erg pedagogisch verantwoorde maatregel is.

ben je van plan alle ouders te vervolgen die hun zevenjarig kind nog geen respect bijbrachten voor doden/graven ? (ik vermoed dat je werk gaat hebben ...)

maar je maatregel lijkt mij een heel gezonde oplossing te zijn.

Anna List
15 september 2008, 08:22
Dat de media die dit toch zo graag uitsmeert maar eens foto's van de ouders publiceert zodat de gemeenschap kan zien welke gedrochten er nog kinderen mogen krijgen !

mijnheer is voorstander om het 'maken van kinderen' aan staatscontrole te onderwerpen ?

Bhairav
15 september 2008, 09:30
mijnheer is voorstander om het 'maken van kinderen' aan staatscontrole te onderwerpen ?

Héérlijk, toch?

Duvelke
15 september 2008, 09:39
De ouders laten opdraaien voor alle kosten + boete.
Een forse werkstraf voor de jongeren.
Een strafblad.

en als kers op de taart: persoonlijk bij alle slachtoffers (familie van overledenen) excuses gaan brengen.

Klaar.
7 en achtjarige?
die kinderen beseffen nog niet eens den helft van was ze misdaan hebben:roll:
Werkstraf? Goe bezig? :roll:

ouders kosten laten opdraaien. Hoogstaarschijnlijk wel. boete, waarschijnlijk ook.
Kinderen zouden wel paar maanden elke zaterdagmorgend naar een kinderpsycholoog mogen gaan om wat lessen normen en waarden te krijgen. Niet gewoon leskrijgen, maar met doe-activiteiten zodat ze beseffen wat ze misdaan hebben.

Duvelke
15 september 2008, 09:39
Dat de media die dit toch zo graag uitsmeert maar eens foto's van de ouders publiceert zodat de gemeenschap kan zien welke gedrochten er nog kinderen mogen krijgen !
:roll:

eno2
15 september 2008, 09:40
Kerkhof Essene vernield: geloofsafval zorgt voor normeloze jeugd

Vind je dan de irrationaliteit van de geloofsnormen beter?

circe
15 september 2008, 09:40
Kinderen zouden wel paar maanden elke zaterdagmorgend naar een kinderpsycholoog mogen gaan om wat lessen normen en waarden te krijgen. Niet gewoon leskrijgen, maar met doe-activiteiten zodat ze beseffen wat ze misdaan hebben
liefst ineens hun ouders ook mee heropvoeden als het kan?

Duvelke
15 september 2008, 09:41
Wel eens hier en daar een moskee platgebrand, een paar banken overvallen, wat drugs gedeald, maar nooit graven vernield hoor !

lol, en dan durf je op andere af te kappen?8O

eno2
15 september 2008, 09:41
liefst ineens hun ouders ook mee heropvoeden als het kan?

Vergeet de grootouders niet! (Meestal katholieken)

Duvelke
15 september 2008, 09:42
Graven afbreken doet ge niet als ge iet of wat intellect in uw kop hebt steken. Zelfs als 10 jarige. Tis waarschijnlijk weer van dat marginaal randkrapuul met een staartje, jogginspak en oorbelleke.

vooroordelen alom...

circe
15 september 2008, 09:48
Vergeet de grootouders niet! (Meestal katholieken)

ik vrees dat het in deze nu eens nèt niet over katholieken zou kunnen gaan.
maar we zullen het natuurlijk nooit mogen weten.

Duvelke
15 september 2008, 09:48
Omdat men teveel tracht te begrijpen in gevallen zoals deze, en te weinig oorvegen en pakken rammel uitdeelt?
ja, we slaan ze verrot, en dan is alles opgelost ?
of nee, we geven ze een spuitje !
dan is het probleem ZEKER opgelost!
wat denk je?
spuitje of pilleke?

Duvelke
15 september 2008, 09:49
liefst ineens hun ouders ook mee heropvoeden als het kan?

Jep

Anna List
15 september 2008, 09:59
liefst ineens hun ouders ook mee heropvoeden als het kan?

uw kinderen hebben nooit een uurtje buitengespeeld zonder direct toezicht ?

ERLICH
15 september 2008, 10:01
De ouders laten opdraaien voor alle kosten + boete.
Een forse werkstraf voor de jongeren.
Een strafblad.

en als kers op de taart: persoonlijk bij alle slachtoffers (familie van overledenen) excuses gaan brengen.

Klaar. Forse werkstraf is niet mogelijk, er is een wet naar het schijnt op kinderarbeid.

Dat kinderen van 7 en 8 jaar zulke daden plegen uit zoals vernoemd door hen zelf "verveling". Wat moet dan van deze kinderen worden indien ze volwassen zijn en de verveling weer toeslaat?

circe
15 september 2008, 10:04
uw kinderen hebben nooit een uurtje buitengespeeld zonder direct toezicht ?

toch wel! uren zelfs. wij wonen namelijk in een speelstraatje met drie pleintjes. Mijn kinderen leerden echter dat ze niet buiten de straat konden en indien ze dit wilden eerst toestemming moesten krijgen.
zij wisten ook dat er geen vandalisme zou getolereerd worden
om de kinderen uit de straat te leren dat ze andermans eigendom moesten respecteren werd er zelfs een "boete"dreiging opgesteld: indien er door hun voetbal bloemetjes kapot werden gesjot moesten ze twintig frank uit hun spaarpot betalen aan de eigenaar van de bloemen. Zeer welopgevoede kinderen in mijn straat hoor: ooit vond ik héél stilletjes een stuk van twintig frank in mijn brievenbus.... een buurvrouw vertelde later dat haar zoontje haar "zomaar" een paasbloem had aangeboden... :lol:
hij zal gedacht hebben: ok, bloem kapot gesjot, ik moet boete betalen, maar die bloem neem ik dan in ruil wèl mee voor mijn mama!

geen van de kinderen uit onze straat zou er ooit aan gedacht hebben om het kerkhof even te gaan ombouwen!

eno2
15 september 2008, 10:09
Ik zou ook mijn kinderen willen heropvoeden, maar dan helemaal alleen.

Anna List
15 september 2008, 10:10
toch wel! uren zelfs. wij wonen namelijk in een speelstraatje met drie pleintjes. Mijn kinderen leerden echter dat ze niet buiten de straat konden en indien ze dit wilden eerst toestemming moesten krijgen.
zij wisten ook dat er geen vandalisme zou getolereerd worden
om de kinderen uit de straat te leren dat ze andermans eigendom moesten respecteren werd er zelfs een "boete"dreiging opgesteld: indien er door hun voetbal bloemetjes kapot werden gesjot moesten ze twintig frank uit hun spaarpot betalen aan de eigenaar van de bloemen. Zeer welopgevoede kinderen in mijn straat hoor: ooit vond ik héél stilletjes een stuk van twintig frank in mijn brievenbus.... een buurvrouw vertelde later dat haar zoontje haar "zomaar" een paasbloem had aangeboden... :lol:
hij zal gedacht hebben: ok, bloem kapot gesjot, ik moet boete betalen, maar die bloem neem ik dan in ruil wèl mee voor mijn mama!

geen van de kinderen uit onze straat zou er ooit aan gedacht hebben om het kerkhof even te gaan ombouwen!

uw persoonlijk wedervaren doet er niet hier eigenlijk niet veel toe.

1 een zevenjarig kind kan wel eens (waar het verkeer het nog toelaat) een uurtje zonder direct toezicht van de ouders buiten spelen

2 een zevenjarige heeft niet noodzakelijk de capaciteiten om gevolgen van al zijn acties in te schatten (je zal trouwens zien, ze waren met drie, er zitten daar twee 'meelopers' bij en één met een probleem ... waar men binnenkort wel een plakker op plakt (eigenlijke vraag is : waarom zag nog niemand dat ??? ontwikkelingsstoornissen worden tegenwoordig vroeger gediagnosticeerd.)

conclusie : mogelijk treft die ouders en die kinderen geen fout.

Elio di Supo
15 september 2008, 10:21
uw persoonlijk wedervaren doet er niet hier eigenlijk niet veel toe.

1 een zevenjarig kind kan wel eens (waar het verkeer het nog toelaat) een uurtje zonder direct toezicht van de ouders buiten spelen

2 een zevenjarige heeft niet noodzakelijk de capaciteiten om gevolgen van al zijn acties in te schatten (je zal trouwens zien, ze waren met drie, er zitten daar twee 'meelopers' bij en één met een probleem ... waar men binnenkort wel een plakker op plakt (eigenlijke vraag is : waarom zag nog niemand dat ??? ontwikkelingsstoornissen worden tegenwoordig vroeger gediagnosticeerd.)

conclusie : mogelijk treft die ouders en die kinderen geen fout.


Hun bankrekening zal alleen een stukje lichter zijn.

Anna List
15 september 2008, 10:22
Hun bankrekening zal alleen een stukje lichter zijn.

200€ de franchise.

ERLICH
15 september 2008, 10:23
kinders van 7 en 8 hebben geen besef

die verdienen nen uitbrander van hun mama. niks meer


en die mama verdient nen uitbrander van de politiechef, niks meer. Mooi gesteld. Maar u kunt toch niet loochenen dat er bij deze kinderen geestelijk iets zeer fout zit. Het is niet omdat het hier gaat over kinderen dat men er vluchtig moet overgaan. Vb.: over een aantal jaren terug in Engeland waar een tien en elf jarige een tweejarige peuter mee nemen en deze vermoorden. Werd daar toen in de Brtse pers door sommige ook de reden verveling niet aangehaald?

Er zijn nu eenmaal zaken die men niet onder, "kattekwaad" en "kinderstreken" kan brengen. Het is niet omdat het kinderen betreft dat alles op een kinderlijke wijze moet worden afgehandeld van, "en zie dat ge nooit meer doet hé, wat wilt ge het zijn nog kinderen" . Dit en het geval in Engeland is crimineel gedrag, is het nu gepleegd door kinderen of volwassen. Personen die zulks plegen uit "verveling" scheelt duidelijk geestelijk iets aan. Moet men de reden bij de ouders zoeken, zou misschien best kunnen.

Duvelke
15 september 2008, 10:24
200€ de franchise.

wordt niet gedekt door de familial..Het was geen ongeluk e

Anna List
15 september 2008, 10:26
wordt niet gedekt door de familial..Het was geen ongeluk e

die schade wt alleen niet gedekt als die ouders veroordeeld zouden worden voor nalatigheid.

Anna List
15 september 2008, 10:27
Mooi gesteld. Maar u kunt toch niet loochenen dat er bij deze kinderen geestelijk iets zeer fout zit. Het is niet omdat het hier gaat over kinderen dat men er vluchtig moet overgaan. Vb.: over een aantal jaren terug in Engeland waar een tien en elf jarige een tweejarige peuter mee nemen en deze vermoorden. Werd daar toen in de Brtse pers door sommige ook de reden verveling niet aangehaald?

Er zijn nu eenmaal zaken die men niet onder, "kattekwaad" en "kinderstreken" kan brengen. Het is niet omdat het kinderen betreft dat alles op een kinderlijke wijze moet worden afgehandeld van, "en zie dat ge nooit meer doet hé, wat wilt ge het zijn nog kinderen" . Dit en het geval in Engeland is crimineel gedrag, is het nu gepleegd door kinderen of volwassen. Personen die zulks plegen uit "verveling" scheelt duidelijk geestelijk iets aan. Moet men de reden bij de ouders zoeken, zou misschien best kunnen.

dit geval gaat over een zevenjarige
u haalt een ander geval aan dat over een elfjarige

ik zie het verband niet.

Elio di Supo
15 september 2008, 10:30
200€ de franchise.

De premie zal ook wel een stukje naar boven gaan. Bij herhaling nog wat meer.

Elio di Supo
15 september 2008, 10:34
dit geval gaat over een zevenjarige
u haalt een ander geval aan dat over een elfjarige

ik zie het verband niet.

Die zevenjarigen zijn nog niet afgestudeerd.

Anna List
15 september 2008, 10:45
De premie zal ook wel een stukje naar boven gaan. Bij herhaling nog wat meer.

zotteke, dat is geen autoverzekering met een bonus malus hé :roll:

circe
15 september 2008, 10:49
uw kinderen hebben nooit een uurtje buitengespeeld zonder direct toezicht ?


uw persoonlijk wedervaren doet er niet hier eigenlijk niet veel toe.


ok

Elio di Supo
15 september 2008, 10:54
zotteke, dat is geen autoverzekering met een bonus malus hé :roll:

Ah, een pure verliespost voor de verzekeringen dus. Dan is er idd sprake van goedkoop en betaalbaar vermaak naar ieders beurs. En het bespaart de ouders een vervelende trip naar Bobbejaanland of zo.

HAMC
15 september 2008, 10:56
Ah, een pure verliespost voor de verzekeringen dus. Dan is er idd sprake van goedkoop en betaalbaar vermaak naar ieders beurs. En het bespaart de ouders een vervelende trip naar Bobbejaanland of zo.

De boel afbreken = fun.

Bobbyland = boring.

Anna List
15 september 2008, 10:58
ok

zwakjes circe

ook jou kinderen mochten wel eens een uurtje zonder direct toezicht buiten spelen, DUS jij hebt geluk gehad.

Elio di Supo
15 september 2008, 10:59
De boel afbreken = fun.

Bobbyland = boring.

En de boel afbreken in Bobbejaanland?

circe
15 september 2008, 11:09
zwakjes circe

ook jou kinderen mochten wel eens een uurtje zonder direct toezicht buiten spelen, DUS jij hebt geluk gehad.
zwakjes?
je vraagt me iets persoonlijks, ik geef antwoord en jij vervolgt dat mijn persoonlijke ervaringen er niet toe doen. Wat was dan de reden van je vraag?

ik zou mijn 7-8 jarige kinderen NOOIT zonder opvoeding, opleiding, begeleiding noem maar op zomaar in de gemeente laten ronddolen.
Ze konden hier allemaal rustig op onze speelpleintjes in de straat spelen net OMDAT ze allen zo goed opgevoed waren dat ze op die leeftijd er niet aan d�*chten om buiten de straat te gaan (nochtans heel eenvoudig: open straat, open doorgang waar niemand het zag).
Als ze van een leeftijd waren waarop ze uiteraard wèl al zonder begeleiding op straat mochten, wisten de ouders waar ze naartoe gingen.

Ik vermoed dat het een "collectief" gedrag was: elk kind wist waar het aan toe was en ze hadden blijkbaar een gemeenschappelijke regel. Zo konden ze ook bij gelijk welke ouder gaan aankloppen als er een probleem was. Ondertussen nu wel al 20 jaar geleden, maar "onze straatkinderen" spreken er dus nog over!

HAMC
15 september 2008, 11:11
En de boel afbreken in Bobbejaanland?

Aha, je ziet, twee weten meer dan èèn.

circe
15 september 2008, 11:17
Bij ons bouwden de kinderen "op": ze maakten een eigen "sportterrein" inclusief de "sportkantine" waar de meisjes (ja ze waren sexistisch) blijkbaar cola schonken in kleine kopjes nadat de "jongens" moe van het sporten waren en daar kwamen drinken �* vijf frank per kopje (zodat ze nieuwe blikjes konden gaan kopen).

na een week of twee had één van de ouders gezegd dat ze hun kantine wel best terug konden afbreken want het werd terug school.
blijkbaar hadden ze dat ook weer héél ernstig en netjes georganizeerd.
Alleen was de "leider" (ja die van de twintig frank boete) vergeten me te verwittigen dat hij alle spullen in een doos voor mijn deur had gezet (skateboard, kopjes, NIEUW brandkastje, net van sintekrlaas gekregen, pingpongnet + palettekes, kortom alles wat hun sporthal annex kantine nodig had).
En 's morgens kwam het groot vuil......

LastMohican
15 september 2008, 11:20
lol, en dan durf je op andere af te kappen?8O

Was vergeten de modus te activeren

:)

Elio di Supo
15 september 2008, 11:23
Aha, je ziet, twee weten meer dan èèn.

Eén om de gloeilamp vast te houden en één om het plafond te draaien.

vlijmscherp
15 september 2008, 11:26
Bij ons bouwden de kinderen "op": ze maakten een eigen "sportterrein" inclusief de "sportkantine" waar de meisjes (ja ze waren sexistisch) blijkbaar cola schonken in kleine kopjes nadat de "jongens" moe van het sporten waren en daar kwamen drinken �* vijf frank per kopje (zodat ze nieuwe blikjes konden gaan kopen).

na een week of twee had één van de ouders gezegd dat ze hun kantine wel best terug konden afbreken want het werd terug school.
blijkbaar hadden ze dat ook weer héél ernstig en netjes georganizeerd.
Alleen was de "leider" (ja die van de twintig frank boete) vergeten me te verwittigen dat hij alle spullen in een doos voor mijn deur had gezet (skateboard, kopjes, NIEUW brandkastje, net van sintekrlaas gekregen, pingpongnet + palettekes, kortom alles wat hun sporthal annex kantine nodig had).
En 's morgens kwam het groot vuil......

moet een zalige tijd geweest zijn...

maar ik heb dat nooit meegemaakt zoals jij het zegt, mijn ouders ook nooit, wie dan wel in feite???

LastMohican
15 september 2008, 11:27
die schade wt alleen niet gedekt als die ouders veroordeeld zouden worden voor nalatigheid.

En jij denkt dat de verzekeringsmaatschappij niet zal proberen onder het betalen van de schade uit te komen ?

Die ouders maken zich beter klaar voor een lang en lelijk proces.

circe
15 september 2008, 11:35
moet een zalige tijd geweest zijn...

maar ik heb dat nooit meegemaakt zoals jij het zegt, mijn ouders ook nooit, wie dan wel in feite???

juist. de kinderen beseffen (en de ouders ook) dat we hier een unicum gecreëerd hadden. Mensen die hier later zijn komen wonen (we zouden nu toch weer een stuk of 8 "straat"kinderen hebben, tegenover een dertigtal indertijd) hebben er zich nooit op toegelegd en houden hun kinderen zeer rigoureus binnen in het eigen tuintje, mogen zelfs niet met fietsje in de autoluwe (wegens doodlopend) straat... het ligt dus werkelijk aan de mentaliteit van de ouders zelf hoor.

Het "nadeel" is natuurlijk dat de sociale controle ontzettend hoog moet zijn: elke ouder die thuis is moet zich daarvoor dus engageren: de straat was van de kinderen, de huizen voor elk kind toegankelijk!
ongelooflijk als ik het zo neerschrijf! net een commune, maar dat was het geenszins, ieder had zijn eigen privé leven. BEHALVE voor de kinderen :lol:

let op: er waren toen ook ouders die weigerden hun kinderen mee in dat sociale stramien mee te laten fungeren. Deze kinderen hadden dan spijtig genoeg veel minder contact met de andere leeftijdsgenoten natuurlijk.

Anna List
15 september 2008, 11:57
En jij denkt dat de verzekeringsmaatschappij niet zal proberen onder het betalen van de schade uit te komen ?

Die ouders maken zich beter klaar voor een lang en lelijk proces.

voor voor de rechtsbijstandsverzekering.

Anna List
15 september 2008, 12:01
zwakjes?
je vraagt me iets persoonlijks, ik geef antwoord en jij vervolgt dat mijn persoonlijke ervaringen er niet toe doen. Wat was dan de reden van je vraag?

ik zou mijn 7-8 jarige kinderen NOOIT zonder opvoeding, opleiding, begeleiding noem maar op zomaar in de gemeente laten ronddolen.
Ze konden hier allemaal rustig op onze speelpleintjes in de straat spelen net OMDAT ze allen zo goed opgevoed waren dat ze op die leeftijd er niet aan d�*chten om buiten de straat te gaan (nochtans heel eenvoudig: open straat, open doorgang waar niemand het zag).
Als ze van een leeftijd waren waarop ze uiteraard wèl al zonder begeleiding op straat mochten, wisten de ouders waar ze naartoe gingen.

Ik vermoed dat het een "collectief" gedrag was: elk kind wist waar het aan toe was en ze hadden blijkbaar een gemeenschappelijke regel. Zo konden ze ook bij gelijk welke ouder gaan aankloppen als er een probleem was. Ondertussen nu wel al 20 jaar geleden, maar "onze straatkinderen" spreken er dus nog over!

maar het vandalisme is wel gebeurd hé

mijn medeleven is bij de slachtoffers : maw de dierbaren van de geschonden graven én de ouders van die kinders én bij die kinders.

maw iedereen slachtoffer

The_fat_bloke
15 september 2008, 12:17
Ik vraag mij eerlijk gezegd wel af of een 9-jarige de draagwijdte van grafschennis wel kan inschatten. Volgens mij is er voor iemand van die leeftijd geen verschil tussen zerken beschadigen of met een loodjesgeweer op verkeersborden schieten.

Preuße
15 september 2008, 12:26
Vind je dan de irrationaliteit van de geloofsnormen beter?

Blijkbaar wel want in vroegere tijden, toen de bevolking nog vroom en zin voor sociale burgerzin had, deed zich zoiets niet voor. Uw links-liberaal laissez-faire beleid is duidelijk een enorme flop van begin tot eind. Het werkt gewoon niet.

Tavek
15 september 2008, 12:27
Blijkbaar wel want in vroegere tijden, toen de bevolking nog vroom en zin voor sociale burgerzin had, deed zich zoiets niet voor. Uw links-liberaal laissez-faire beleid is duidelijk een enorme flop van begin tot eind. Het werkt gewoon niet.

Er lopen gewoon meer mongolen rond op de planeet, dat heeft niks te maken met geloof.

vlijmscherp
15 september 2008, 12:28
Blijkbaar wel want in vroegere tijden, toen de bevolking nog vroom en zin voor sociale burgerzin had, deed zich zoiets niet voor. Uw links-liberaal laissez-faire beleid is duidelijk een enorme flop van begin tot eind. Het werkt gewoon niet.

dus jij komt beweren dat dit vroeger niet gebeurde????

circe
15 september 2008, 12:29
Ik vraag mij eerlijk gezegd wel af of een 9-jarige de draagwijdte van grafschennis wel kan inschatten. Volgens mij is er voor iemand van die leeftijd geen vershil tussen zerken beschadigen of met een loodjesgeweer op verkeersborden schieten.

zeker niet.

tenzij men die kinderen totaal westers-normenloos heeft grootgebracht: d.i. geen respect voor overleden personen, geen respect voor hun laatste rustplaats (misschien wèl respect voor de rustplaats in de heilige grond in marokko of zo?).

mijn kinderen zouden er niet aan gedacht hebben de graven van de overledenen te gaan vandalizeren omdat "ze zich verveelden". Nochtans zijn ze niet "katteliek" opgevoed, maar wèl met respect voor hun voorouders én ze wisten al van kleinsaf aan dat op het kerkhof de mensen begraven werden. vanaf een jaar of vier kan men dat beginnen duidelijk maken dacht ik.

Anna List
15 september 2008, 12:29
Blijkbaar wel want in vroegere tijden, toen de bevolking nog vroom en zin voor sociale burgerzin had, deed zich zoiets niet voor. Uw links-liberaal laissez-faire beleid is duidelijk een enorme flop van begin tot eind. Het werkt gewoon niet.

waar haal je indicatie uit dat zoiets vroeger niet voorkwam ?

of denk jij gewoon dat zoiets niet voorkwam ?

geschiedkundige voorbeelden van onzalige tijden onder katholiek schrikbewind zijn er anders in overvloed :roll:

The_fat_bloke
15 september 2008, 12:30
Blijkbaar wel want in vroegere tijden, toen de bevolking nog vroom en zin voor sociale burgerzin had, deed zich zoiets niet voor. Uw links-liberaal laissez-faire beleid is duidelijk een enorme flop van begin tot eind. Het werkt gewoon niet.

Het eerste kind van 9 dat burgerzin heeft, moet nog geboren worden.

Another Jack
15 september 2008, 12:31
De boel afbreken = fun.

Bobbyland = boring.

Zo lang het uw boel niet is, zeker?

Anna List
15 september 2008, 12:31
zeker niet.

tenzij men die kinderen totaal westers-normenloos heeft grootgebracht: d.i. geen respect voor overleden personen, geen respect voor hun laatste rustplaats (misschien wèl respect voor de rustplaats in de heilige grond in marokko of zo?).

mijn kinderen zouden er niet aan gedacht hebben de graven van de overledenen te gaan vandalizeren omdat "ze zich verveelden". Nochtans zijn ze niet "katteliek" opgevoed, maar wèl met respect voor hun voorouders én ze wisten al van kleinsaf aan dat op het kerkhof de mensen begraven werden. vanaf een jaar of vier kan men dat beginnen duidelijk maken dacht ik.


komkom circe nu overdrijf je.

volgens mij zijn de meeste kinders van zeven nog nooit op een kerkhof geweest. laat staan dat hun ouders hen al een lezing gegeven hebben over hoe omgaan met overledenen en respect voor voorouders ...

Duvelke
15 september 2008, 12:33
die schade wt alleen niet gedekt als die ouders veroordeeld zouden worden voor nalatigheid.

is dat zo?
Ik dacht dat het sowieso noppes ging worden, omdat het vandalisme was, en geen accidentje (zoals je per ongeluk een bal in een raam sjot)

Duvelke
15 september 2008, 12:36
Bij ons bouwden de kinderen "op": ze maakten een eigen "sportterrein" inclusief de "sportkantine" waar de meisjes (ja ze waren sexistisch) blijkbaar cola schonken in kleine kopjes nadat de "jongens" moe van het sporten waren en daar kwamen drinken �* vijf frank per kopje (zodat ze nieuwe blikjes konden gaan kopen).

na een week of twee had één van de ouders gezegd dat ze hun kantine wel best terug konden afbreken want het werd terug school.
blijkbaar hadden ze dat ook weer héél ernstig en netjes georganizeerd.
Alleen was de "leider" (ja die van de twintig frank boete) vergeten me te verwittigen dat hij alle spullen in een doos voor mijn deur had gezet (skateboard, kopjes, NIEUW brandkastje, net van sintekrlaas gekregen, pingpongnet + palettekes, kortom alles wat hun sporthal annex kantine nodig had).
En 's morgens kwam het groot vuil......
ahzo, drank verkopen?
Had je daar wel een vergunning voor? :-D

Duvelke
15 september 2008, 12:37
Was vergeten de modus te activeren

:)

tis goe voor ene keer :-P

Anna List
15 september 2008, 12:37
is dat zo?
Ik dacht dat het sowieso noppes ging worden, omdat het vandalisme was, en geen accidentje (zoals je per ongeluk een bal in een raam sjot)

je vergist je.

Duvelke
15 september 2008, 12:38
En jij denkt dat de verzekeringsmaatschappij niet zal proberen onder het betalen van de schade uit te komen ?

Die ouders maken zich beter klaar voor een lang en lelijk proces.
Ik vraag me af of de MATERIELE schade wel zo groot is?
een paar bloempotte, wat beeldjes en wat plaatjes, zou dat zo'n fortuin kosten?

(ik heb het hier over de materiele waarde ee, niet de emotionele)

circe
15 september 2008, 12:38
komkom circe nu overdrijf je.

volgens mij zijn de meeste kinders van zeven nog nooit op een kerkhof geweest. laat staan dat hun ouders hen al een lezing gegeven hebben over hoe omgaan met overledenen en respect voor voorouders ...

dan begin ik nu toch wel naast mijn schoenen te lopen van het hoge gehalte aan algemene ontwikkeling die ik mijn kinderen vanaf zeer jonge leeftijd heb meegegeven hoor.

meer valt er dan niet meer over te zeggen natuurlijk.

Als je van kinderen van 7 en 8 al niet meer mag verwachten dat hun ouders hen enig begrip over "het kerkhof" hebben meegegeven, dan weet ik het niet meer.

Ik vermoed dat ze dagelijks "Dag Allemaal" moetne lezen dan zekers? om maar niet te vergeten dat ze 's morgens voor het schoolgaan eerst nog het VTM reclameblok moeten bezien?

ik haak hier dus af Anna List!

Duvelke
15 september 2008, 12:39
Ik vraag mij eerlijk gezegd wel af of een 9-jarige de draagwijdte van grafschennis wel kan inschatten. Volgens mij is er voor iemand van die leeftijd geen verschil tussen zerken beschadigen of met een loodjesgeweer op verkeersborden schieten.
idd, laat staan een 7 jarigen, want ze waren maar 7-8 jaar.

Dan besef je nog niet eens deftig wat dood zijn is, tenzij je het dan al hebt meegemaakt in je naaste familie

Anna List
15 september 2008, 12:40
Ik vraag me af of de MATERIELE schade wel zo groot is?
een paar bloempotte, wat beeldjes en wat plaatjes, zou dat zo'n fortuin kosten?

(ik heb het hier over de materiele waarde ee, niet de emotionele)

als je ziet hoe laag in de Belgische justitie een mensenleven financieel wordt ingeschat, dan zal die morele schade van nabestaanden trouwens ook niet veel soeps zijn hoor ...

Anna List
15 september 2008, 12:41
dan begin ik nu toch wel naast mijn schoenen te lopen van het hoge gehalte aan algemene ontwikkeling die ik mijn kinderen vanaf zeer jonge leeftijd heb meegegeven hoor.

meer valt er dan niet meer over te zeggen natuurlijk.

Als je van kinderen van 7 en 8 al niet meer mag verwachten dat hun ouders hen enig begrip over "het kerkhof" hebben meegegeven, dan weet ik het niet meer.

Ik vermoed dat ze dagelijks "Dag Allemaal" moetne lezen dan zekers? om maar niet te vergeten dat ze 's morgens voor het schoolgaan eerst nog het VTM reclameblok moeten bezien?

ik haak hier dus af Anna List!

allez komaan Circe !
hoe lang is t geleden dat je met een 7 jarige contact had?

Duvelke
15 september 2008, 12:42
zeker niet.

tenzij men die kinderen totaal westers-normenloos heeft grootgebracht: d.i. geen respect voor overleden personen, geen respect voor hun laatste rustplaats (misschien wèl respect voor de rustplaats in de heilige grond in marokko of zo?).

mijn kinderen zouden er niet aan gedacht hebben de graven van de overledenen te gaan vandalizeren omdat "ze zich verveelden". Nochtans zijn ze niet "katteliek" opgevoed, maar wèl met respect voor hun voorouders én ze wisten al van kleinsaf aan dat op het kerkhof de mensen begraven werden. vanaf een jaar of vier kan men dat beginnen duidelijk maken dacht ik.
Waren de daders van marokaanse afkomst? (ik weet het niet e, ik vraag het maar)

Preuße
15 september 2008, 12:42
dus jij komt beweren dat dit vroeger niet gebeurde????

Natuurlijk niet.

Duvelke
15 september 2008, 12:43
Natuurlijk niet.
tuurlijk, vroeger gebeurde zo'n dingen natuurlijk ook
alleen was de media nog niet zo goed vertegenwoordigd als nu, en kwam het ook niet ruimschoots aan bod in het nieuws.
Er gebeurde wrs nog veel erger dingen dan dat

Preuße
15 september 2008, 12:49
tuurlijk, vroeger gebeurde zo'n dingen natuurlijk ook
alleen was de media nog niet zo goed vertegenwoordigd als nu, en kwam het ook niet ruimschoots aan bod in het nieuws.
Er gebeurde wrs nog veel erger dingen dan dat

Daar komen de oppervlakkige en afgedragen pseudo-vergoelijkingen weer. "Toen was er nog geen media" is altijd een goed excuus om wandaden onder de mat te vegen.

Wel dan, toon mij eens al die kerkhofvernielingen in deelgemeneenten door 7-8 jarigen van vroeger? Ik wacht vol spanning.

Anna List
15 september 2008, 12:49
Waren de daders van marokaanse afkomst? (ik weet het niet e, ik vraag het maar)

yup alsof een marokkaanse 7 jarige verschilt van een andere :evil:

LastMohican
15 september 2008, 12:51
yup alsof een marokkaanse 7 jarige verschilt van een andere :evil:

Toch wel - die heeft krollekes :rofl:

Preuße
15 september 2008, 12:53
Toch wel - die heeft krollekes :rofl:

En grotere broers in trainingspakken die meteen informeren naar problèm wanneer voorbijgangers hun aankijken.

Anna List
15 september 2008, 12:54
En grotere broers in trainingspakken die meteen informeren naar problèm wanneer voorbijgangers hun aankijken.

da's alleen maar omdat ze aan jou zien dat jij in je broek doet hoor, als ze iets tegen jou zeggen :roll:

circe
15 september 2008, 13:08
Waren de daders van marokaanse afkomst? (ik weet het niet e, ik vraag het maar)

ik weet het ook niet.
dit zal het grootste geheim blijven.
niemand die dit durft te opperen nu net VB kopstuk Vandenbroucke wordt aangeklaagd en uit zijn burgerrechten kan worden ontzet omdat iemand in Sintniklaas heeft durven beweren (en in het VB blaadje gezet) dat bij kerkhofvandalisme ginder de buren hadden gezegd dat het allochtonen waren geweest.

niemand heeft dit kunnen tegenspreken want het waren ook minderjarigen, maar men mag het dus zeker niet zeggen, want willockx heeft dus Vandenbroucke daarvoor laten aanklagen, zelfs al stond in het VB blaadje nadien dat men "het niet wist".

Leuk toch hé! zo'n gecensureerd landje!

"Ich habe es nicht gewusst", begint terug netjes te worden zo te zien!

alice
15 september 2008, 13:11
Volgens mij is het als ouder niet zo heel moeilijk kinderen, ook zeven jarigen bij te brengen dat je niets moet vernielen!
In die zin ben ik het niet mee eens dat die kinderen niet beseften dat wat ze deden fout was en niet mocht!
Als kinderen dan toch vernielingen aanrichten en blijkbaar hebben ze aardig huisgehouden mankeert er dus heel wat aan de opvoeding van die kinderen.
Het vergoeden van de schade die hun kroost aanbracht is wel het minste wat moet gebeuren, zowel ouders als kroost mogen er op worden aangesproken dat het volslagen onaanvaardbaar is een puinhoop van een begraafplaats te maken.
Het zijn kinderen uit een dorp; mogelijk kroost van vluchtelingen?
Dan zou ik dit ergens nog kunnen begrijpen; als het kinderen zijn uit een of ander recent oorlogsgebied hebben ze misschien veel geweld gezien en zijn dit 'normaal' gaan vinden?
Maar als het kinderen zijn die niet een of ander trauma hebben omdat ze met veel geweld werden geconfronteerd is het pure vernielzucht en daar mag je zowel hen als ouders op aanspreken!

Conscience
15 september 2008, 13:11
komkom circe nu overdrijf je.

volgens mij zijn de meeste kinders van zeven nog nooit op een kerkhof geweest. laat staan dat hun ouders hen al een lezing gegeven hebben over hoe omgaan met overledenen en respect voor voorouders ...

Mijn bengel ging toch op zijn 6 of 7 naar het kerkhof met de klas. Ik heb dat toen ook gedaan, kwestie van te laten zien waar mijn grootouders vandaan kwamen.
Maar over het algemeen hebben kinderen toch respekt voor dingen, ook al kennen ze die niet. Mijn bengel is nu 9 en ik ken dus genoeg van zijn maten.

Er is toch iets verontrustend aan dit gebeuren dat dit geval ver overstijgt, als een soort aankondiging van dingen die komen, een zo hard geworden wereld.

Anna List
15 september 2008, 13:12
jezus wat een kilte, wat een onbegrip

ik zou graag willen opkomen voor het recht van een zevenjarige om fouten te maken.

circe
15 september 2008, 13:13
yup alsof een marokkaanse 7 jarige verschilt van een andere :evil:

toch wel!
niet het kind verschilt, doch de manier waarop het kennis maakt met de wereld rondom hem.

er is namelijk een verschil om een zeven-jarige (of vanaf kleinsaf eerder) op te voeden met de nodige commentaren op de buren, de vuile ongelovigen, die smerigen die hun doden in een kist begraven en niet volgens de islamitische religie, de apen en honden die eeuwig moeten branden in de hel

of mensen die hun kinderen opvoeden met respect voor hun medemensen en hun gebruiken, én hun kinderen ook respect bijbrengen voor de manier waarop mensen met hun overledenen omgaan.

er is een verschil om aan je kinderen duidelijk te maken dat je geimmigreerd bent en je moet aanpassen aan de dominante cultuur,
of
je kinderen opvoeden met het herren uebermenschengevoel en hen daarbij op het hart te drukken dat "zij de baas zullen zijn" als ze groot zijn en met genoeg volk!

en ja, zevenjarigen behoren nog steeds tot mijn zeer nauwe sociale omgeving Anna List!
Kinderen zijn trouwens dol op mij en ik op hen: ik behandel hen met respect en zij mij ook, maar ik verlang dan ook dat zij zich "verantwoordelijk" gedragen! en geloof me vrij: ze doen niets liever!

Anna List
15 september 2008, 13:15
toch wel!
niet het kind verschilt, doch de manier waarop het kennis maakt met de wereld rondom hem.

er is namelijk een verschil om een zeven-jarige (of vanaf kleinsaf eerder) op te voeden met de nodige commentaren op de buren, de vuile ongelovigen, die smerigen die hun doden in een kist begraven en niet volgens de islamitische religie, de apen en honden die eeuwig moeten branden in de hel

of mensen die hun kinderen opvoeden met respect voor hun medemensen en hun gebruiken, én hun kinderen ook respect bijbrengen voor de manier waarop mensen met hun overledenen omgaan.

en ja, zevenjarigen behoren nog steeds tot mijn zeer nauwe sociale omgeving Anna List!
Kinderen zijn trouwens dol op mij en ik op hen: ik behandel hen met respect en zij mij ook, maar ik verlang dan ook dat zij zich "verantwoordelijk" gedragen! en geloof me vrij: ze doen niets liever!

er is NIKS in deze zaak die mij reden geeft om te gaan aannemen dat die kinders geen Vlamingen zouden zijn, dus bespaar mij vooralsnog al de multicul zever.

circe
15 september 2008, 13:15
er is NIKS in deze zaak die mij reden geeft om te gaan aannemen dat die kinders geen Vlamingen zouden zijn, dus bespaar mij vooralsnog al de multicul zever.


gij zijt begonnen!

Duvelke
15 september 2008, 13:20
Daar komen de oppervlakkige en afgedragen pseudo-vergoelijkingen weer. "Toen was er nog geen media" is altijd een goed excuus om wandaden onder de mat te vegen.

Wel dan, toon mij eens al die kerkhofvernielingen in deelgemeneenten door 7-8 jarigen van vroeger? Ik wacht vol spanning.

hallo, hoe ga ik je dat aantonen? ik zeg net dat het toen niet in de media verscheen, laat staan op internet..

Overigens, ik keur dit niet goed, ik vind gewoon niet dat je zo naief moet zijn om te zeggen dat het vroeger niet gebeurde.

Vroeger gebeurde er trouwens veel ergere dingen, lees de geschiedenisboeken er maar eens op na !

circe
15 september 2008, 13:21
Volgens mij is het als ouder niet zo heel moeilijk kinderen, ook zeven jarigen bij te brengen dat je niets moet vernielen!
In die zin ben ik het niet mee eens dat die kinderen niet beseften dat wat ze deden fout was en niet mocht!
Als kinderen dan toch vernielingen aanrichten en blijkbaar hebben ze aardig huisgehouden mankeert er dus heel wat aan de opvoeding van die kinderen.
Het vergoeden van de schade die hun kroost aanbracht is wel het minste wat moet gebeuren, zowel ouders als kroost mogen er op worden aangesproken dat het volslagen onaanvaardbaar is een puinhoop van een begraafplaats te maken.
Het zijn kinderen uit een dorp; mogelijk kroost van vluchtelingen?
Dan zou ik dit ergens nog kunnen begrijpen; als het kinderen zijn uit een of ander recent oorlogsgebied hebben ze misschien veel geweld gezien en zijn dit 'normaal' gaan vinden?
Maar als het kinderen zijn die niet een of ander trauma hebben omdat ze met veel geweld werden geconfronteerd is het pure vernielzucht en daar mag je zowel hen als ouders op aanspreken!


voil�*

het is het één of het ander.

maar zelfs kinderen van vluchtelingen hoeven niet zo te keer gaan hé Alice?
Hun enige excuus kan dan mogelijk de constante vorm van vernieling in hun vroeger woongebied zijn, maar respect voor de doden lijkt me toch een universeel menselijke eigenschap.

Zelfs al is men totaal politiek correct, toch wil men zijn kinderen dat respect of in elk geval het begrip van "iedereen gaat ooit dood" aan zijn kinderen aanleren.

Zo herinner ik me het gesprek van mijn broer met zijn jongste dochter toen die een jaar of drie was en mee naar het kerkhof ging met allerheiligen.
In al zijn overjaarse über-politiek-correcte beschermings-neigingen om het kind toch maar niks "naars" te moeten leren, vond hij het niet beter dan om haar uit te leggen dat zijn opa, daar "onder de grond woonde"....

ik lag plat van het lachen! - zelfs die driejarige bekeek haar papa met rare oogskes....

Preuße
15 september 2008, 13:22
Er is toch iets verontrustend aan dit gebeuren dat dit geval ver overstijgt, als een soort aankondiging van dingen die komen, een zo hard geworden wereld.

Absoluut. Al die technologische vooruitgang van de laatste decennia heeft het lichaam respectievelijk de leefstandaard wel goed gedaan maar de ziel kwam tekort. En met en door de ziel dan ook de menselijke waarden. Moesten volwassen een kerkhof, van alle plaatsen, zo onder handen nemen het zou al erg genoeg zijn maar kinderen? Zoiets is niet langer normaal te noemen.

Duvelke
15 september 2008, 13:22
Volgens mij is het als ouder niet zo heel moeilijk kinderen, ook zeven jarigen bij te brengen dat je niets moet vernielen!
In die zin ben ik het niet mee eens dat die kinderen niet beseften dat wat ze deden fout was en niet mocht!
Als kinderen dan toch vernielingen aanrichten en blijkbaar hebben ze aardig huisgehouden mankeert er dus heel wat aan de opvoeding van die kinderen.
Het vergoeden van de schade die hun kroost aanbracht is wel het minste wat moet gebeuren, zowel ouders als kroost mogen er op worden aangesproken dat het volslagen onaanvaardbaar is een puinhoop van een begraafplaats te maken.
Het zijn kinderen uit een dorp; mogelijk kroost van vluchtelingen?
Dan zou ik dit ergens nog kunnen begrijpen; als het kinderen zijn uit een of ander recent oorlogsgebied hebben ze misschien veel geweld gezien en zijn dit 'normaal' gaan vinden?
Maar als het kinderen zijn die niet een of ander trauma hebben omdat ze met veel geweld werden geconfronteerd is het pure vernielzucht en daar mag je zowel hen als ouders op aanspreken!

Natuurlijk moeten ze hierover aangepakt worden :)

Het is enkel de manier waarop e ;)

Preuße
15 september 2008, 13:24
hallo, hoe ga ik je dat aantonen? ik zeg net dat het toen niet in de media verscheen, laat staan op internet..

Overigens, ik keur dit niet goed, ik vind gewoon niet dat je zo naief moet zijn om te zeggen dat het vroeger niet gebeurde.

Vroeger gebeurde er trouwens veel ergere dingen, lees de geschiedenisboeken er maar eens op na !

U ontwijkt de kwestie met een nogal opzichtige pas. Waar zijn de voorbeelden van 7-8 jarigen die kerkhoven (of rustplaatsen in het algemeen) vernielden in bijvoorbeeld de jaren '50?

Anna List
15 september 2008, 13:31
gij zijt begonnen!

herlees nog eens, anders moet ik u voor leugenaar beginnen uitschelden ;-)

Anna List
15 september 2008, 13:33
U ontwijkt de kwestie met een nogal opzichtige pas. Waar zijn de voorbeelden van 7-8 jarigen die kerkhoven (of rustplaatsen in het algemeen) vernielden in bijvoorbeeld de jaren '50?

hij heeft dat van u gezien ... :roll:

circe
15 september 2008, 13:38
herlees nog eens, anders moet ik u voor leugenaar beginnen uitschelden ;-)


nope, ik heb het eerst herlezen;

iemand anders nam wel eerst de naam van een immigrantennationaliteit in zijn mond (ik zou het niet durven), maar jijzelf was degene die er op slag op inging.

Lees anders nog eens wat ik schreef... niks andere nationaliteiten of religieuzen vernoemd hoor! ikkeniegekhémakker!

Anna List
15 september 2008, 13:42
nope, ik heb het eerst herlezen;

iemand anders nam wel eerst de naam van een immigrantennationaliteit in zijn mond (ik zou het niet durven), maar jijzelf was degene die er op slag op inging.

Lees anders nog eens wat ik schreef... niks andere nationaliteiten of religieuzen vernoemd hoor! ikkeniegekhémakker!


ik pikte daar idd op in (dus ik droeg het niet aan) met de woorden dat een zevenjarige een zevenjarige is !

en al wie zegt dat dat niet zo is moet zich eens goed bezinnen over het feit of ie wel onbevangen tegenover vreemdelingen staat.

Preuße
15 september 2008, 13:43
ien al wie zegt dat dat niet zo is moet zich eens goed bezinnen over het feit of ie wel onbevangen tegenover vreemdelingen staat.

Ja want nóg meer multiculturele gedachtenterreur en -politie is precies wat we nodig hebben.

circe
15 september 2008, 13:44
ik pikte daar idd op in (dus ik droeg het niet aan) met de woorden dat een zevenjarige een zevenjarige is !

en al wie zegt dat dat niet zo is moet zich eens goed bezinnen over het feit of ie wel onbevangen tegenover vreemdelingen staat.

een zevenjarige is idd een zevenjarige.

maar als u de invloed van de opvoeding door o.a. de ouders totaal wil minimalizeren, waarom ze dan nog scholing geven?

Anna List
15 september 2008, 13:45
Ja want nóg meer multiculturele gedachtenterreur en -politie is precies wat we nodig hebben.

volgens jou is uiteraard kristelijk geïnspireerd racisme tegenover 7jarige kinderen wat we nodig hebben ...

mss moet één of andere katholieke pastoor of koorleider die kindjes maar eens 'onder zijn hoede' nemen ...

Anna List
15 september 2008, 13:49
een zevenjarige is idd een zevenjarige.

maar als u de invloed van de opvoeding door o.a. de ouders totaal wil minimalizeren, waarom ze dan nog scholing geven?


ook een perfect goede verantwoorde opvoeding kan zaken als niet in 100% van de gevallen voorkomen, dat is wat ik zeg, niet meer, niet minder.

en blijken die ouders nalatige ouders te zijn die hun kinders de straat opsturen om ervan af te zijn, ja dan zullen die verantwoordelijk gesteld worden (omdat in dat geval hun eigen verzekering zich tegen hen zal keren) ... maar de kans is wat mij betreft groter dat het gewoon zorgzame ouders zijn, met ne kleine die een stommiteit heeft uitgehaald

feit dat één van de ouders met zijn eigen kind naar de politie stapte om aangifte te doen toen die thuis had opgebiecht ('papa, dat van t kerkhof, daar was ik ook...') sterkt mij in mijn vermoeden.

Bierke
15 september 2008, 13:51
mijnheer is voorstander om het 'maken van kinderen' aan staatscontrole te onderwerpen ?
Absoluut niet, maar als het fout loopt moet er wel ingegrepen worden. Of je dat nu inmenging lijkt of niet het is meer een kwestie van toekomst-verzekering en -bescherming zowel voor het individu als voor de gemeenschap.
Niet dat het er ooit van komt in dit pamperlandje.

circe
15 september 2008, 13:52
feit dat één van de ouders met zijn eigen kind naar de politie stapte om aangifte te doen toen die thuis had opgebiecht ('papa, dat van t kerkhof, daar was ik ook...') sterkt mij in mijn vermoeden.
d�*t is alvast een positief teken van zowel kind als ouder.

hoeft "mijn vermoeden" niet te ontkrachten: de twee anderen hadden er blijkbaar geen behoefte aan om hun ouders van hun misgedrag in te lichten... misschien vonden die ouders het wel heel grappig?

Anna List
15 september 2008, 13:52
Absoluut niet, maar als het fout loopt moet er wel ingegrepen worden. Of je dat nu inmenging lijkt of niet het is meer een kwestie van toekomst-verzekering en -bescherming zowel voor het individu als voor de gemeenschap.
Niet dat het er ooit van komt in dit pamperlandje.

dit is dan een bocht van 180°

Anna List
15 september 2008, 13:53
d�*t is alvast een positief teken van zowel kind als ouder.

hoeft "mijn vermoeden" niet te ontkrachten: de twee anderen hadden er blijkbaar geen behoefte aan om hun ouders van hun misgedrag in te lichten... misschien vonden die ouders het wel heel grappig?

zucht

enige verschil is dat ik voor mijn vermoeden een aanwijzing vond in de pers ... voor jou vermoedens vind ik daar vooralsnog niks van

circe
15 september 2008, 13:56
zucht

enige verschil is dat ik voor mijn vermoeden een aanwijzing vond in de pers ... voor jou vermoedens vind ik daar vooralsnog niks van

:lol::lol::lol::lol: jij gaat er nog van uit dat zoiets in de PERS zou komen!????

lamenielachenhé

Duvelke
15 september 2008, 13:56
U ontwijkt de kwestie met een nogal opzichtige pas. Waar zijn de voorbeelden van 7-8 jarigen die kerkhoven (of rustplaatsen in het algemeen) vernielden in bijvoorbeeld de jaren '50?
Waarom de jaren 50 specifiek?
U vroeg vroeger, ik zeg lees de geschiedenisboeken..
Ik heb geen online krantenartikels hiervan ofzo hoor, wat denk je nu?

Ik snap jouw redenering niet goed. Vroeger werd er vermoord, verkracht, gestolen, gefraudeerd, ...en al wat lelijk is. (lees geschiedenisboeken)
en u, gaat nu beweren dat vandalisme niet gebeurde door 7-8 jarige.

Weet dat men vroeger geen adolescentie had, en dat men op 14 jaar of vroeger moest gaan werken, dus op 7 jaar haalden zij hun kattekwaad uit, en ja, er zullen ook wel dergelijke gevallen zijn geweest.

Ik vermoed dat u te positief beeld heeft van 'de goeie ouwen tijd'.

vlijmscherp
15 september 2008, 13:57
ook een perfect goede verantwoorde opvoeding kan zaken als niet in 100% van de gevallen voorkomen, dat is wat ik zeg, niet meer, niet minder.

en blijken die ouders nalatige ouders te zijn die hun kinders de straat opsturen om ervan af te zijn, ja dan zullen die verantwoordelijk gesteld worden (omdat in dat geval hun eigen verzekering zich tegen hen zal keren) ... maar de kans is wat mij betreft groter dat het gewoon zorgzame ouders zijn, met ne kleine die een stommiteit heeft uitgehaald

feit dat één van de ouders met zijn eigen kind naar de politie stapte om aangifte te doen toen die thuis had opgebiecht ('papa, dat van t kerkhof, daar was ik ook...') sterkt mij in mijn vermoeden.

zo denk ik er toch ook over. "het moet maar je kind zijn".....

Bierke
15 september 2008, 13:59
dit is dan een bocht van 180°
Hoe bedoel je ?

Anna List
15 september 2008, 14:00
:lol::lol::lol::lol: jij gaat er nog van uit dat zoiets in de PERS zou komen!????

lamenielachenhé

affligem is een (fusie!)gemeente met 12000 inwoners met 2.04% vreemdelingen

uw vermoeden is weinig waarschijnlijk.

Anna List
15 september 2008, 14:02
zo denk ik er toch ook over. "het moet maar je kind zijn".....

oef !

ik dacht dat er hier niemand meer was met een beetje medevoelen ...

The_fat_bloke
15 september 2008, 14:06
zeker niet.

tenzij men die kinderen totaal westers-normenloos heeft grootgebracht: d.i. geen respect voor overleden personen, geen respect voor hun laatste rustplaats (misschien wèl respect voor de rustplaats in de heilige grond in marokko of zo?).

mijn kinderen zouden er niet aan gedacht hebben de graven van de overledenen te gaan vandalizeren omdat "ze zich verveelden". Nochtans zijn ze niet "katteliek" opgevoed, maar wèl met respect voor hun voorouders én ze wisten al van kleinsaf aan dat op het kerkhof de mensen begraven werden. vanaf een jaar of vier kan men dat beginnen duidelijk maken dacht ik.

Laat Marokko hier buiten evenals het katholicisme, want het heeft er geen bal mee te maken. In elk geval toon je geen enkel inzicht in kinderpsychologie. Een kind van acht-negen (laat staan 4) maakt dat onderscheid nog niet, omdat het nog niet denkt in termen van moraal in dienst van het maatschappelijk systeem waarin het leeft. Zulke jonge kinderen handelen op basis van autoriteit (goed is, wat een autoriteit wil).

Bierke
15 september 2008, 14:06
oef !

ik dacht dat er hier niemand meer was met een beetje medevoelen ...
Lol er zullen wel meer mensen er zo over denken hoor, maar mensen die hun dierbare daar liggen hebben, en nu met een kapotte grafzerk zitten, gaan er iets anders over denken. En ik hoop sowieso van harte dat de verzekering niet tussenkomt en ze dus alles zelf mogen dokken. Zeker de twee ouderparen die geen aangifte hebben gedaan. Voor degene die het wel heeft gedaan lijkt me een geldboete overbodig maar heropvoedingslessen zijn dan weer wel een optie.

Bierke
15 september 2008, 14:08
Ze hebben wel heel goed doorgewerkt om maar zo oud te zijn.

circe
15 september 2008, 14:29
affligem is een (fusie!)gemeente met 12000 inwoners met 2.04% vreemdelingen

uw vermoeden is weinig waarschijnlijk.

toch waarschijnlijker dan dat het in de pers zou komen! 2.04 is geen 0, en ook "belgen" kunnen tegenwoordig zo opgevoed worden dat eeuwenoude begrafenisgebruiken als totaal verwerpelijk en des duivels worden aangeleerd... daarvoor hoeft men geen "vreemdeling" meer te zijn, enkel "iek ben hier geboren é! ies koeltoer"

Rapture
15 september 2008, 14:34
Dat klopt, een lolly stelen is diefstal. Een iets hoger op de rang staande misdaad dan vandalisme.

Dat is overlast.


Brandstichten is inderdaad geen vandalisme, brandstichten al dan niet bij nacht is een ernstige misdaad.

En iemand muilperen geven is slagen en verwondingen ja.


U hebt die kinderen niets te verwijten, hun vandalisme op grote schaal spreekt uw brandstichten en dergelijke meer niet goed, integendeel.

manneke, probeer iemand anders deze zever wijs te maken maar ik heb strafrecht gehad. Het in brand steken van een vuilbak is GEEN misdaad (lees de artikels 510, laatste deel ivm met personen eens na en kom nie af da er ne clochard in die vuilbak zou kunnen gezeten hebben en artikel 512, vooral de laatste alinea ervan, van het strafwetboek er eens goed op na mbt "anderen ernstig nadeel berokkenen") waardoor uw verzwarende omstandigheid "bij nacht" ook vervalt.

Verder zijt ge het wel allemaal heel theoretisch aan het voorstellen. De aanklachten van ne diefstal van ne babbelut ter waarde van 10 ouwe franken en ne pee die voor niks zijne voordeur moet opendoen zullen sowieso geseponeerd worden wegens "geringe schade/benadeling", een heel kerkhof vernielen zal niet onder deze categorie worden gebracht.

Rapture
15 september 2008, 14:55
Dat deze bengels niet zullen gestraft worden door het gerecht wilt niet zeggen dat ze er zomaar vanaf komen. In zo'n dorp als Essene zal iedereen iedereen wel kennen zodat heel het dorp wel zal weten wie dit "kattekwaad" heeft uitgericht. Wees maar gerust dat die kids de komende maanden op zijn minst heel scheef bekeken zullen worden int straat of niet meer mogen gaan spelen met hun vriendjes omdat die hun ouders "niet zouden willen dat deze vandaaltjes een slechte invloed zouden kunnen hebben op hun kroost".

Niet dat ik dit toejuich maar er is geen reden om te denken dat die kindjes er ongeschonden vanaf zullen komen.

Fallen Angel
15 september 2008, 14:57
U ontwijkt de kwestie met een nogal opzichtige pas. Waar zijn de voorbeelden van 7-8 jarigen die kerkhoven (of rustplaatsen in het algemeen) vernielden in bijvoorbeeld de jaren '50?

Vandalisme is van alle tijden. De witte van zichem bijvoorbeeld was ook geen lieverdje he :-P

Enkel seniele oude knarren met een slecht geheugen hebben heimwee naar "den tijd van vroeger" en declameren dan ook "vroeger was alles beter".

Dat men hier zo scherp op reageert in de zin van "normen en waarden" is volgens mij slechts een teken aan de wand voor de toenemende vergrijzing en verzuring.

Ps: Ik keur vandalisme echter wel af. Maar dat normen en waarden gedoe is zever.

circe
15 september 2008, 14:59
Vandalisme is van alle tijden. De witte van zichem bijvoorbeeld was ook geen lieverdje he :-p

juist ja.

een jaar of zeven geleden lieten andere vandaaltjes zelfs wat torentjes ineenvallen! kinderen van tegenwoordig hé.

fabianen
15 september 2008, 15:07
Heb vroeger ook wel wat kattekwaad uitgehaald in zo verre dat de politie meteen naar me toe kwam als er een diefstal was gepleegd in de buurt,ik was toen 8,9 jaar.Maar ik had een vader die me waarden heeft bijgebracht,daadwerkelijk straffen maar ook belonen,en uiteindelijk ben ik een brave huisvader geworden.Als je kinderen op de wereld zet moet jer ook voor zorgen,en niet s'avonds achter een tv kruipen,en laat me met gerust zinnen afkomen.

BladeToke
15 september 2008, 15:41
Ik was heel duidelijk tegen HAMC bezig, over zijn dubieuze definitie van kattekwaad en vandalisme.

Dat een kind van 8 �* 9 jaar anders denkt dan een volwassene is de logica zelve dacht ik zo.

Ik denk dat je het overanalyseert.

²

BladeToke
15 september 2008, 15:43
Vandalisme is toch vandalisme, of het nu een winkel, bushokjes of een kerkhof is?

euh nee... Veel wordt bepaald door de emotionele waarde...

BladeToke
15 september 2008, 15:45
het is dus een ongelukje, dat gebeurt. leer ermee leven ... geen schuldigen. geen zwarte schapen.
200€ franchise en de rest is verzekering(de advokaten van de aanklagers zullen de morele schade wel berekenen).

hier gaat u er wel heel licht over...

BladeToke
15 september 2008, 15:47
ben je van plan alle ouders te vervolgen die hun zevenjarig kind nog geen respect bijbrachten voor doden/graven ? (ik vermoed dat je werk gaat hebben ...)

maar je maatregel lijkt mij een heel gezonde oplossing te zijn.

het zijn er wss enorm veel als ge u zin leest...
ik ben ze nog niet tegengekomen, u wel?

BladeToke
15 september 2008, 15:50
die schade wt alleen niet gedekt als die ouders veroordeeld zouden worden voor nalatigheid.
naar mijn normen spreekt men hier duidelijk over nalatigheid...

Preuße
15 september 2008, 15:52
Vandalisme is van alle tijden. De witte van zichem bijvoorbeeld was ook geen lieverdje he :-P

Enkel seniele oude knarren met een slecht geheugen hebben heimwee naar "den tijd van vroeger" en declameren dan ook "vroeger was alles beter".

Dat men hier zo scherp op reageert in de zin van "normen en waarden" is volgens mij slechts een teken aan de wand voor de toenemende vergrijzing en verzuring.

Ps: Ik keur vandalisme echter wel af. Maar dat normen en waarden gedoe is zever.

Dit is in feite een uiterst bekrompen en nietszeggen antwoord vol met persoonlijke aanvallen maar zonder de minste onderbouw. Dat allemaal om de kwestie te ontwijken: waar is het bewijs dat er vroeger ook kinderen waren die rustplaatsen met zulke grondigheid vernielden? Indien de Witte van Sichem erbij sleuren het beste is wat U kon uithalen dat had ik me de moeite toch bespaard.

circe
15 september 2008, 15:55
Laat Marokko hier buiten evenals het katholicisme, want het heeft er geen bal mee te maken. In elk geval toon je geen enkel inzicht in kinderpsychologie. Een kind van acht-negen (laat staan 4) maakt dat onderscheid nog niet, omdat het nog niet denkt in termen van moraal in dienst van het maatschappelijk systeem waarin het leeft. Zulke jonge kinderen handelen op basis van autoriteit (goed is, wat een autoriteit wil).

dat is wat ik zei!

BladeToke
15 september 2008, 15:55
En grotere broers in trainingspakken die meteen informeren naar problèm wanneer voorbijgangers hun aankijken.
:lol::lol::lol: ik kwam niet meer bij, hilarische topic soms toch ze...

BladeToke
15 september 2008, 15:56
als je ziet hoe laag in de Belgische justitie een mensenleven financieel wordt ingeschat, dan zal die morele schade van nabestaanden trouwens ook niet veel soeps zijn hoor ...
laag?
kweet niet: 4.000.000bef dacht ik zo...

alice
15 september 2008, 15:58
Ik vind dat dit niet gaat over 'meevoelen'.
Ook niet over kattekwaad, niet weten wat je doet omdat je nog jong bent.
We hebben het hier over drie zeven- achtjarigen die aardig huishielden op een kerkhof;natuurlijk weten die kinderen best dat je niet zomaar dingen mag vernielen!
Gezien hun leeftijd mag je echt ook de ouders aanspreken.
Minstens moeten die de schade door kroost aangericht betalen.
Circe wat ik bedoelde was dat mogelijk kinderen van Roma of Oost Europese gebieden die veel geweld hebben gezien ( vernielen van graven hoort daar vaak bij) minder beseffen wat mag en kan; waarmee ik dit niet wil goed praten!
Maar ik zie dit wel als een verklaring van dit gedrag bij jonge kinderen; als je om je heen niets anders hebt gezien is de drempel lager dan kinderen die een normale opvoeding/ ontwikkeling hebben gehad.

Svennies
15 september 2008, 16:00
liggen.
Elk (klein) kind dat hier wordt opgevoed weet van kleinsaf aan dat het kerkhof iets is waar je rustig langsloopt (vroegere spookverhalen gelden nu uiteraard niet meer). Een "beetje" opgevoed kind, wéét dat je de bloemen en stukken op zulke rustplaatsen gewoon laat staan, net zoals een "beetje" opgevoed kind wéét dat je de mensen hun voortuintjes ook niet moet leegplunderen.

Hier zou ik maar niet té zeker van zijn....
Zelfs volwassenen stelen bloemstukken van een graf...
De laatste 8 jaar is ons dat al liefst 6 keer overkomen dat zelfgemaakte bloemstukken die op de vooravond van 11 november op de graven zijn geplaatst, de dag erop verdwenen blijken te zijn....8O

BladeToke
15 september 2008, 16:03
affligem is een (fusie!)gemeente met 12000 inwoners met 2.04% vreemdelingen

uw vermoeden is weinig waarschijnlijk.
geregistreede vreemdelingen... vergeet de 1mil illegalen, verspreid over Belgiê, niet he

djimi
15 september 2008, 16:36
Absoluut. Al die technologische vooruitgang van de laatste decennia heeft het lichaam respectievelijk de leefstandaard wel goed gedaan maar de ziel kwam tekort. En met en door de ziel dan ook de menselijke waarden. Moesten volwassen een kerkhof, van alle plaatsen, zo onder handen nemen het zou al erg genoeg zijn maar kinderen? Zoiets is niet langer normaal te noemen.

Lees er gewoon eens op na wat Katholieken en Protestanten met elkaars vrouwen, kinderen, ouders, grootouders, huizen, graven, ... uitspookten gedurende de lange tijd dat ze elkaars Groot Gelijk (en zieleheil) betwistten.


Dat gepiep van 'vroeger was 't zo vele beter' zal wel rap uitsterven.

BladeToke
15 september 2008, 17:01
Lees er gewoon eens op na wat Katholieken en Protestanten met elkaars vrouwen, kinderen, ouders, grootouders, huizen, graven, ... uitspookten gedurende de lange tijd dat ze elkaars Groot Gelijk (en zieleheil) betwistten.


Dat gepiep van 'vroeger was 't zo vele beter' zal wel rap uitsterven.

lees in de context....
met vroeger was beter bedoelde hij 30jaar terug toen hij jong was...

Preuße
15 september 2008, 17:20
Lees er gewoon eens op na wat Katholieken en Protestanten met elkaars vrouwen, kinderen, ouders, grootouders, huizen, graven, ... uitspookten gedurende de lange tijd dat ze elkaars Groot Gelijk (en zieleheil) betwistten.


Dat gepiep van 'vroeger was 't zo vele beter' zal wel rap uitsterven.

Nu moet U wel héél laag gaan en spijkers op laag water gaan zoeken. Blijkbaar is om het even welke misstap van "een katholiek" al goed voor U om alles onder de mat te schuiven onder het motto "alles gaat prima". Linksen kunnen het blijkbaar niet verkroppen dat hun snertbeleid stinkt en alleen maar rotte appels voortbrengt.

Ja, vroeger was het beter in de zin dat de jeugd niet zo verdorven of doelloos was. En de ouders durven, wanneer de kinderen iets mispeutert hadden, nog daadwerkelijk hun kinderen straffen. Zo leerde men het immers. In mijn tijd kregen we nog slaag van de meetlat op onze vingers of kwam de meester plots hevig aan ons oor trekken als we iets bewust fout gedaan hadden. Dat had tot gevolg dat de 7-8 jarigen van toen geen kleine boefjes waren zoals nu.

Elio di Supo
15 september 2008, 17:55
Nu moet U wel héél laag gaan en spijkers op laag water gaan zoeken. Blijkbaar is om het even welke misstap van "een katholiek" al goed voor U om alles onder de mat te schuiven onder het motto "alles gaat prima". Linksen kunnen het blijkbaar niet verkroppen dat hun snertbeleid stinkt en alleen maar rotte appels voortbrengt.

Ja, vroeger was het beter in de zin dat de jeugd niet zo verdorven of doelloos was. En de ouders durven, wanneer de kinderen iets mispeutert hadden, nog daadwerkelijk hun kinderen straffen. Zo leerde men het immers. In mijn tijd kregen we nog slaag van de meetlat op onze vingers of kwam de meester plots hevig aan ons oor trekken als we iets bewust fout gedaan hadden. Dat had tot gevolg dat de 7-8 jarigen van toen geen kleine boefjes waren zoals nu.

Dit is een te veralgemenend beeld. Toen mijn vader nog kind was moest hij eens met zijn blote knieën een uur lang in gebroken walnootschelpen zitten. Ik vind dat dit aardig in de buurt komt van sadisme. Ik denk dat mensen die van nature over een goede dosis verantwoordelijkheid en zelfdiscipline beschikken beter af zijn met een meer open opvoeding gebaseerd op een eigen inbreng. Het volstaat als hen duidelijk wordt gemaakt om verder na te denken waarom goed gedrag wenselijk is.

En er zullen er altijd zijn die tegendraads zijn en moeilijk van begrip waarmee praten niet veel helpt. Dat zijn dan eerder een soort van sociaal gehandicapten die duidelijke regels en consequente bestraffingen nodig hebben. Het valt altijd te verkiezen dat men overtreders kan doen begrijpen waarom ze verkeerd waren maar soms lukt dit niet en dan lijkt een zachte begripvolle aanpak me ook niet aangewezen. Maar zeggen dat een bepaalde aanpak per definitie rotte appels voortbrengt is nogal overdreven me dunkt. En spijtig genoeg een neerwaartse nivellering op maat van de hardleersen.

Fallen Angel
15 september 2008, 18:16
Linksen kunnen het blijkbaar niet verkroppen dat hun snertbeleid stinkt en alleen maar rotte appels voortbrengt.

:lol:

Ja, vroeger was het beter in de zin dat de jeugd niet zo verdorven of doelloos was.
Datzelfde zinnetje gebruikte men vroeger om jongeren te beschrijven die van Jazz hielden (jaren 30). Even later moesten elvis, rock en roll, hippies, punk, metal, hip hop, techno, etc het ontgelden.


En de ouders durven, wanneer de kinderen iets mispeutert hadden, nog daadwerkelijk hun kinderen straffen. Zo leerde men het immers.
Lees 'verrot slaan'.


Een tip tegen "den tijd van vroeger": Het geheugen romantiseert altijd het verleden.

Duvelke
15 september 2008, 19:09
Nu moet U wel héél laag gaan en spijkers op laag water gaan zoeken. Blijkbaar is om het even welke misstap van "een katholiek" al goed voor U om alles onder de mat te schuiven onder het motto "alles gaat prima". Linksen kunnen het blijkbaar niet verkroppen dat hun snertbeleid stinkt en alleen maar rotte appels voortbrengt.

Ja, vroeger was het beter in de zin dat de jeugd niet zo verdorven of doelloos was. En de ouders durven, wanneer de kinderen iets mispeutert hadden, nog daadwerkelijk hun kinderen straffen. Zo leerde men het immers. In mijn tijd kregen we nog slaag van de meetlat op onze vingers of kwam de meester plots hevig aan ons oor trekken als we iets bewust fout gedaan hadden. Dat had tot gevolg dat de 7-8 jarigen van toen geen kleine boefjes waren zoals nu.

onzin, een kind slagen heeft 0.0 pedagogische waarde. Vraag maar aan elke pedagoog of persoon die maar iets van opvoedkundig diploma heeft..

HAMC
15 september 2008, 21:28
Zo lang het uw boel niet is, zeker?

Dat klopt, want dan deel ik petsen uit.

En nog niet zo'n beetje.

HAMC
15 september 2008, 21:33
manneke, probeer iemand anders deze zever wijs te maken maar ik heb strafrecht gehad. Het in brand steken van een vuilbak is GEEN misdaad (lees de artikels 510, laatste deel ivm met personen eens na en kom nie af da er ne clochard in die vuilbak zou kunnen gezeten hebben en artikel 512, vooral de laatste alinea ervan, van het strafwetboek er eens goed op na mbt "anderen ernstig nadeel berokkenen") waardoor uw verzwarende omstandigheid "bij nacht" ook vervalt.

Verder zijt ge het wel allemaal heel theoretisch aan het voorstellen. De aanklachten van ne diefstal van ne babbelut ter waarde van 10 ouwe franken en ne pee die voor niks zijne voordeur moet opendoen zullen sowieso geseponeerd worden wegens "geringe schade/benadeling", een heel kerkhof vernielen zal niet onder deze categorie worden gebracht.


U geeft u eigen fouten niet toe en u minimaliseert de feiten.

Dat wat een ander doet is erg maar mijn diefstal en brandstichting is niet zo erg...

slegie
15 september 2008, 21:59
De jongeren problematiek is een complex maatschappelijk probleem.
Het is al te gemakkelijk om de schuld enkel bij de daders (in dit geval 3 kinderen van 7 of 8 jaar oud) en de ouders van die daders.

Helaas is deze problematiek complexer dan wat vooroordelen van het zullen wel marginale ouders zijn, allochtonen, leefloners enzovoorts.
helaas is de realiteit triestiger want ook jonge kinderen en tieners van welstellende respectvollere ouders plegen dit soort feiten of andere vormen van vandalisme, zinloos geweld en een totaal gebrek aan normen en waarden en vooral respect en zin voor verantwoordelijkheid.

Feit is dat onze samenleving in het algemeen egoïstischer is geworden.
Dan is er ook nog het feit van de vrije opvoeding en gebrek van een disciplinaire opvoeding zoals in de jaren 50.
Dan mag men ook niet het economische aspect vergeten zoals beide ouders die full time moeten gaan werken en dan nog amper kunnen rondkomen met stress als gevolg.
kortom al deze kleine directe of indirecte problemen hebben er voor gezorgd dat bij heel wat jongeren geen begeleiding meer is en niet meer mogelijk is.

Ik vind het dan ook ongepast om altijd alle schuld bij de ouders te leggen want dit is lang niet meer het geval.
Daarbij komt nog eens het feit dat als die ouders nog meer kinderen hebben en je die ouders zodanig financieel gaat straffen dat je de toekomst van die andere kinderen ook ineens om zeep helpt en je de put enkel dieper maakt.

Scholen, politie agenten, justitie, kind en gezin, dokters, ocmw, jeugdorganisaties, makers van muziek en jeugdzenders enz.
Allen hebben hun verantwoordelijkheid mee op te nemen inzake de opvoeding van alle kinderen.
Scholen maken het hun gemakkelijk en sturen de probleem gevallen van school, opgeruimd staat netjes en ze hebben er geen last meer van
politie agenten zijn ook niet altijd even correct, de ene keer laten ze je maar doen als je een overtreding maakt, de andere keer behandelen ze je als een terrorist
Justitie is een lachertje voor alle criminelen dus ook voor jongeren lijkt er geen rechtspraak meer te zijn.
kind en gezin, dokters, ocmw zijn organisaties of personen die problemen bij ouders en hun kinderen gemakkelijk kunnen ontdekken maar worden genegeerd
jeugdorganisaties zoals de scouts zijn organisaties waar tienersjongeren verre van een goed voorbeeld zijn voor de jongere generaties waar ze leiding aan geven (drank , drugs en seksorgies zijn dolle pret in veel scouts en giro's )
MTV, TMF, Jim TV en vele andere TV zenders en makers van jeugdprogramma's en games geven een perfect voorbeeld van een normloos en onrespectvol gedrag.

Kortom we hebben allemaal te maken met de opvoeding van onze kinderen en dus zomaar de schuld op de ouders steken vind ik ongepast al blijven ze voor een groot stuk verantwoordelijk voor hun opvoeding maar wat als je niet weet hoe je moet opvoeden wiens schuld is het dan?

een kindje maken kunnen we instinctief allemaal en we vinden het ook nog leuk zo'n kindje maken maar opvoeden leert ons niemand!
Waarom leren ze jongeren ook niet datgene wat de nanny in die TV programma's die ouders leert duidelijk te maken?

ERLICH
16 september 2008, 08:25
dit geval gaat over een zevenjarige
u haalt een ander geval aan dat over een elfjarige

ik zie het verband niet. Indien u het verband niet ziet is dat spijtig. Wat betreft de leeftijd, ze waren zeven en acht jaar. Hetgeen ik bedoel is, dat "kinderen" in deze beide gevallen ongeacht hun ouderdom in staat kunnen zijn tot crimineel gedrag. Misschien dat men zulks van kinderen niet verwacht, maar het neemt niet weg dat het wel kan gebeuren zoals nu blijkt.

Als u dit wil beschouwen als "kinderstreken" is dit uw volste recht. Maar dan moet u ook eens denken aan het leed dat door deze "kinderstreek" is aangedaan aan de nabestaanden en wat deze daad financieel met zich meebrengt.

Ieder zijn mening, maar indien kinderen ongeacht hun leefttijd tot zulke daden overgaan uit verveling of wat dan ook scheelt er geestelijk wel iets. Misschien ligt het aan de ouders, het niet bij brengen van respect voor anderen hun eigendom (wat dan belooft voor de toekomst wanneer deze kinderen volwassen zijn en de verveling toeslaat), of gewoon het verschil niet zien tussen verkeerd en juist.

Laat ons hopen dat deze ouders duidelijk begrijpen wat hun kinderen hebben aangericht en daar een les uit trekken.

Bhairav
16 september 2008, 08:31
Voor die kinderen is het doorsnee stukken steen. Had evengoed een monument van iets geweest kunnen zijn. Of een vuilbak... :lol:
Die kinderen zijn gewoonweg slecht geinformeerd. Meer niet. Opvoeding dit, maatschappij dat. Allemaal leuk en aardig, maar het is gemakkelijk te relativeren.
"Relativeren? Zeg dat maar eens aan de nabestaanden..." :roll: Vele nabestaanden kijken ook NU pas naar die graven om, wss na zoveel jaren...

PoCo?
16 september 2008, 08:36
De ironie wil dat gisteren het proces tegen Mariusz O. begon. Nog zo'n 'Marokkaan' waarvan later bleek dat het geen Marokkaan was maar wel een 'misverstand' waar sommigen hier maar al te graag misbruik van maakten om hun racisme (jawel) de vrije loop te laten.
In dit geval hebben ze zelfs geen verkeerde berichtgeving meer nodig maar creëren ze het 'misverstand' zelf, zoals in deze topic goed te volgen is.
Ondertussen voelt de burgemeester van de betrokken gemeente zich genoodzaakt om te benadrukken dat het wel degelijk om autochtone kinderen gaat. Maar hier zal nog wel een tijdje verder gezwetst worden over 'Marokkaanse' kinderen en 'respect' en meer van die holle woorden...

Duvelke
16 september 2008, 08:52
De ironie wil dat gisteren het proces tegen Mariusz O. begon. Nog zo'n 'Marokkaan' waarvan later bleek dat het geen Marokkaan was maar wel een 'misverstand' waar sommigen hier maar al te graag misbruik van maakten om hun racisme (jawel) de vrije loop te laten.
In dit geval hebben ze zelfs geen verkeerde berichtgeving meer nodig maar creëren ze het 'misverstand' zelf, zoals in deze topic goed te volgen is.
Ondertussen voelt de burgemeester van de betrokken gemeente zich genoodzaakt om te benadrukken dat het wel degelijk om autochtone kinderen gaat. Maar hier zal nog wel een tijdje verder gezwetst worden over 'Marokkaanse' kinderen en 'respect' en meer van die holle woorden...
tja, elke rede is bijna goe genoeg voor de extreemrechtsen om op hun kap te zitten

Bhairav
16 september 2008, 09:01
tja, elke rede is bijna goe genoeg voor de extreemrechtsen om op hun kap te zitten

Vooral die dat PoCo aanhaalde.

freespirit
16 september 2008, 09:07
Is dit geen nieuw dieptepunt in de Belgische "beschaving" anno 2008? Kinderen van nog geen 10 jaar oud die graven vernielen zonder de minste reden maar wel met de meest brutale vernietigingsdrang? Ik heb alvast nog nooit gehood van zulke wandaden, om nog maar geheel te zwijgen van het feit dat de daders niet eens meerderjarig zijn. Natuurlijk is hier sprake van "jongeren" zodat ik me afvraag of het wer geen allochtonen zijn? Vooral wanneer ik lees dat ook de kruisjes op de graven eraf gerukt zijn. Maar als ik sommige autochtone jongeren op woensdagnamiddag zie rondhangen zonder doel in de stad dan besef ik maar al te goed dat die spuwende, negrofiele jochies ook tot zoiets in staat zijn. Een overdosis vulgaire MTV, mentaal dode ouders en een school die niets van waarden meegeeft zijn jammerlijk genoeg aanleiding om ook hersendode kinderen op te kweken.

In ieder geval is dit nieuw laagtepunt een teken aan de wand voor de morele en intellectuele staat van België. Zelfs dieren doen zoiets niet. Om zich aan de rustplaatsen van overledenen te vergrijpen moet men toch al héél laag gevallen zijn. De vernieling van openbaar goed via neger-grafitti en andere viezigheid is natuurlijk al langer aan de gang maar het is bij mijn weten de eerste keer dat zelfs een rustige deelgemeente zo wordt opeschud door massale vernieling.

En wat moet er nu gebeuren met die snertjochies? Een pandoering van hier tot ginder zou alvast een goed begin zijn, en een dubbele pandoering voor de kennelijk totaal idiote ouders die hun kinderen niet in de hand hebben maar ook nog eens misopgevoegd hebben.



Bron
(http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=DMF14092008_002&ref=rss)

Ik moet toegeven dat ik uitermate geshokeerd ben door uw xenofobe, oerconservatieve en veralgemenende relaas. Weliswaar zijn de feiten wat ze zijn, verschrikkelijk en emotioneel zwaar voor de nabestaanden, maar het getuigt toch van gezond (maatschappelijk) verstand ze in de juiste proportie blijven te zien en enigzins relativerend op te treden. Hiermee wil ik zeker geen afbreuk doen aan de miserie van de familieleden van de personen aan wie de geschonden graven toebehoren, maar enige nuchterheid is wel op z'n plaats.

Zo moeten we er rekening mee houden dat het hier om twee zevenjarigen en een achtjarige gaat. Deze kinderen zullen ongetwijfeld hebben beseft dat ze iets 'verkeerds' deden, maar niet dat hun daden zulke emotionele impact hadden op de goegemeente en dus zo verdragend waren. Hadden ze, onder groepsdruk, wat krassen op de motorkap van een auto gezet of wat plantjes van een plantsoen uitgetrokken, dan had daar geen haan (lees journalist) achter gekraaid. Jongeren en ook kinderen kunnen elkaar zodanig ophitsen dat ze tot de gekste dingen in staat zijn, maar daarom zijn het nog geen psychopaten. Ik denk dat de overgrote meerderheid van de volwassenen in zijn jeugd wel eens iets mispeuterd heeft of iets gedaan dat tegen de wettelijke of morele regels was. OK, deze grafschennis is een extreem geval, maar dat kan zo gegroeid zijn door een samenloop van omstandigheden.

Verder bent u erg veralgemenend. Het komt erop neer dat u zegt dat de jeugd in moreel verval is door een gebrek aan opvoeding en schoolse 'ondersteuning'. Nu valt,zeker voor dit laatste, wel iets te zeggen, maar laten we het erop houden dat slechts een kleine minderheid van de kinderen / jongeren daar onder te lijden heeft. Het overgrote deel van onze 'ukkies' zijn heus wel relatief braaf en welopgevoed, ondanks de zogenaamde 'normenloosheid' die er volgens u in onze samenleving heerst. Serieuze ouders brengen hun kinderen vast en zeker voldoende waarden en normen bij, zodat ze niet vervallen tot het niveau van stuurloze wilde beesten. En een opvoeding of schoolsysteem met veel inspraak betekent niet dat je een normeloze omgeving creëert die automatisch moet leiden tot moreel en zedelijk verval. Uit eigen ervaring in het studentenleven viel het mij zelfs op dat braaf katholiek, streng opgevoede jongeren het zwaarste uit de bocht gingen (drinken, 'hoereren', vuilbekkerij, ...) eenmaal hun ketting een ietsje losser werd gemaakt. Akkoord, met enkele kinderen en jongeren zijn zware (opvoedkundige) problemen, maar zelfs in het geval van de 'grafschenders' (wat een beladen term om aan zulke jonge kinderen te geven !) ben ik daar niet zo zeker van. Laten we 'het onderzoek' afwachten en de doorlichting van de gezinnen alvorens voorbarige en hysterische conclusies te trekken.

Als je als titel een zogenaamde 'geloofsafval' automatisch verbindt met verregaand vandalisme en 'grafschenning' dan hou ik mijn hart al vast en weet ik genoeg. Alsof we vroeger in het 'katholieke Vlaanderen' allemaal zo'n brave doetjes waren ! Of mishandelden katholieke mannen hun vrouwen niet? Werden kinderen niet misbruikt? Haalden katholiek opgevoede kinderen geen verregaande kwajongensstreken uit? Werd er vroeger in naam van het geloof niet gemoord, geplunderd, gebrand en verkracht? En o ja, hoe komt het dat het katholieke en burgerlijke Wenen van 1900 de meeste bordelen van de wereld telde met niet altijd zo volwassen meisjes? Uw argument van geloofsafval is gewoon volledig te weerleggen en verwerpen en ik kan niet anders dan constateren dat dit onwetenschappelijke, neo-conservatieve nonsens is.

Ik word nog meer ongerust als ik u zie pleiten voor de kinderen een pandoering te geven. Alsof dat veel zoden aan de dijk brengt ! U heeft zeker nooit gehoord van het feit dat agressie (op lange termijn) agressie uitlokt en dat slaan vooral een teken van onmacht is? Als bijvoorbeeld een buurman moe wordt getergd en dan zijn buurjongens een tik geeft, kan ik daar enigzins begrip voor opbrengen, het is dan sterker dan jezelf. Maar kinderen op een gecontroleerde wijze slaag gaan geven, daar kan gewoonweg geen sprake van zijn ! En lijfstraffen in het onderwijs zijn voor mij al helemaal uit den boze.

Ook uw xenofobe neigingen komen vrij duidelijk naar voren. U gaat er initieel vanuit dat het wel allochtonen (lees islamieten) zullen geweest zijn, want er werden ook kruisjes vernietigd. Tot u waarschijnlijk de plaats delict zag, een relatief landelijke gemeente, en u wel tot de constatatie moest komen dat een allochtone samenzwering vrij onwaarschijnlijk was. Stel u voor dat de daders afkomstig waren vanuit een katholiek oervlaams gezin ! En dan bent u het maar op een discours gaan richten van gebrek aan opvoeding en geloofsafval, met als gevolg een algemeen moreel en zedelijk verval onder de jeugd.

Ik blijf erbij dat dergelijk incident verzwaard is door een ongelukkig toeval en een spijtige samenloop van omstandigheden. Hadden deze kinderen 143 tuinkabouters vernietigd in het magazijn van een tuincenter, wat volgens mij even goed had kunnen voorvallen, dan had dit een klein paragraafje in de sensatiekranten opgeleverd. Maar nu graven zijn getroffen, volgens mij kennen zeven �* achtjarigen nog niet de impact van de betekenis 'graf' of 'laatste rustplaats', wordt heel de boel natuurlijk meteen opgeblazen en wordt van ons opvoedkundig systeem een sodom en gomorra gemaakt waarin wetteloosheid en totaal gebrek aan respect de bovenhand haalt. Versta me niet verkeerd, ik begrijp het verdriet van de nabestaande zeer goed en ze moeten ook financieel ruimschoots vergoed worden (hopelijk via de 'familial' van de ouders). Maar blijf het voorval toch maar in perspectief zien en er geen grote 'maatschappelijke conclusies' aan te verbinden. Noot: mijn nabestaanden zullen zulke miserie nooit met mijn graf voorhebben, ik laat mij cremeren en verstrooien of schenk mijn lichaam aan de wetenschap. Een properdere of meer educatieve oplossing !

circe
16 september 2008, 09:08
De ironie wil dat gisteren het proces tegen Mariusz O. begon. Nog zo'n 'Marokkaan' waarvan later bleek dat het geen Marokkaan was maar wel een 'misverstand' waar sommigen hier maar al te graag misbruik van maakten om hun racisme (jawel) de vrije loop te laten.
In dit geval hebben ze zelfs geen verkeerde berichtgeving meer nodig maar creëren ze het 'misverstand' zelf, zoals in deze topic goed te volgen is.
Ondertussen voelt de burgemeester van de betrokken gemeente zich genoodzaakt om te benadrukken dat het wel degelijk om autochtone kinderen gaat. Maar hier zal nog wel een tijdje verder gezwetst worden over 'Marokkaanse' kinderen en 'respect' en meer van die holle woorden...

Van Mariusz O. verklaarden getuigen dat de voortvluchtigen eruitzagen als NOORD AFRIKANEN (donkere huidskleur, donker haar).
blijkt dat het roma zigeuners zijn.

Volgende keer zullen getuigen uiteraard verklaren dat het blonde polen met zweedse treskes waren!

------------------

slegie
16 september 2008, 09:23
Indien u het verband niet ziet is dat spijtig. Wat betreft de leeftijd, ze waren zeven en acht jaar. Hetgeen ik bedoel is, dat "kinderen" in deze beide gevallen ongeacht hun ouderdom in staat kunnen zijn tot crimineel gedrag. Misschien dat men zulks van kinderen niet verwacht, maar het neemt niet weg dat het wel kan gebeuren zoals nu blijkt.

crimineel gedrag kent geen leeftijd, wie van ons heeft al niet toen hij klein was een snoepje opgegeten in de winkel of het meegenomen zonder te betalen? Natuurlijk is een snoepje stelen niet hetzelfde als dit soort vandalisme maar een heel aantal jaartjes terug had je ook dat voorval waar 2 elfjarige jongetjes in Engeland die baby overgoten met chemisch spul om daarna het op de treinsporen te leggen.
Crimineel gedrag moet gestraft worden maar men moet een juiste rechtvaardige straf uitspreken en niet zomaar alle schuld bij de ouders leggen en die straffen met een onbetaalbare boete. Kinderen moeten en kunnen zelf hun verantwoordelijkheid dragen, hoe jong ze ook zijn.

Als u dit wil beschouwen als "kinderstreken" is dit uw volste recht. Maar dan moet u ook eens denken aan het leed dat door deze "kinderstreek" is aangedaan aan de nabestaanden en wat deze daad financieel met zich meebrengt.

Het vernielen van graven is geen kinderstreek, dit is puur vandalisme en het moet gepast bestraft worden. Ik zou zeggen laat deze 3 kinderen elke zaterdag of zondag tot aan hun 18de het kerkhof proper maken of andere werktaken in de gemeenten.
Voor de rest moeten we ook eerlijk zijn en zeggen het zijn ook maar graven en het is iets wat we kunnen herstellen, ik zelf heb mijn vader ook verloren en het zou mij ook niet goed doen als zoiets gebeurt met zijn graf maar als de schade vergoed word en de juiste mensen krijgen een rechtvaardige straf dan is voor mij de zaak afgehandeld


Ieder zijn mening, maar indien kinderen ongeacht hun leefttijd tot zulke daden overgaan uit verveling of wat dan ook scheelt er geestelijk wel iets. Misschien ligt het aan de ouders, het niet bij brengen van respect voor anderen hun eigendom (wat dan belooft voor de toekomst wanneer deze kinderen volwassen zijn en de verveling toeslaat), of gewoon het verschil niet zien tussen verkeerd en juist.

Het ligt enkel aan de ouders, zoals ik al in een vorige posting aanhaalde mogen scholen, jeugdorganisaties, tv makers en zenders , justitie en politie niet hun verantwoordelijkheid afschuiven op de ouders want dit soort voorvallen kan tegenwoordig met iedereen zijn kinderen voorkomen ook kinderen van welstellende en respectabele ouders.
Dit is een maatschappelijk probleem en niet enkel een ouderlijk probleem

Daarbij komt dat kinderen maken instinctief in iedereen zit en het is nog leuk ook maar kinderen opvoeden leer niemand je. Ik vind scholen dus in zeker zin mede verantwoordelijk want je kunt perfect tieners in het middelbaar in plaats van dat gezeik van godsdienst leren hoe ze kinderen later het best opvoeden.

Laat ons hopen dat deze ouders duidelijk begrijpen wat hun kinderen hebben aangericht en daar een les uit trekken.

Correctie, laat ons hopen dat die kinderen weten wat ze hebben aangericht en daar een les uit trekken.

Stel je hebt een 3 kinderen en eentje ervan heeft een moeilijk karakter waar je maar geen vat op krijgt. je hebt al vanalles geprobeerd, het negeren van gedrag en belonen van goed gedrag en zoveel meer maar het helpt niet. komt daarbij dat hij nog eens slechte vrienden leert kennen.
En je kunt enkel machteloos toekijken. op zekere dag gooit uw kind uit verveling een aantal graven om samen met zijn vrienden.
Je 2 andere kinderen zijn thans wel opgevoede kinderen en wat bij hun perfect werkte werkte bij uw 3de kind niet.
uw kind word opgepakt voor vandalisme en iedereen in de straat vind dat de ouders slecht zijn, dat ze niet kunnen opvoeden, dat men ze maar moeten laten betalen. de rechter geeft u dan als ouders een onbetaalbare boete waardoor u in de schulden komt. u 2 andere kinderen kunt u niet meer alles geven wat ze nodig hebben om iets van hun leven te maken. kortom u 2 andere kinderen worden meegestraft om iets wat u 3de kind heeft uitgespookt en waar u machteloos tegen stond.
Vind u dit dan rechtvaardig dat u een onbetaalbare boete krijgt???????
NEEN, ik vind dit niet rechtvaardig, u 3de kind is verantwoordelijk voor zijn daden en zal een werkstraf moeten krijgen om zijn schuld te vereffenen of hij zal later als hij een inkomen heeft geleidelijk aaan zijn schuld moeten afbetalen. de bank kan in dat geval de schade vergoeden en terug vorderen op de dader zelf van zodra hij een inkomen heeft.
kinderen moeten zelf verantwoordelijk gesteld worden voor hun daden omdat opvoeden niet enkel een ouderlijke taak is, zeker niet wanneer beide ouders full time moeten werken om brood op de plank te krijgen

het is een maatschappelijk probleem

Fallen Angel
16 september 2008, 10:31
De jongeren problematiek is een complex maatschappelijk probleem.

De jongeren problematiek is niet erger dan die van 100 jaar terug.
Men is enkel hypergevoelig geworden en deze gevoeligheid wordt nog in de hand gewerkt door de vergrijzing.
Ik heb het voorbeeld hierboven al aangehaald, maar ik zal het nog maar eens herhalen.
In de jaren 30 werden jongeren die jazz speelden en naar jazz luisterden als normenloos, verdorven tot zelfs crimineel (u weet wel the bronx in NY) bestempeld. Men riep toen ook al op voor een terugkeer naar 'normen en waarden' en andere conservatieve bullshit.

Vandaag de dag is dat net hetzelfde. Het enige verschil is dat nu het grotere aantal oudjes moeilijker om kan met het wispelturige gedrag van de jeugd.
Ik praat hier geen crimineel gedrag goed, maar wat hebben MTV, TMF, de scouts, etc. nu te maken met crimineel gedrag.:lol:

circe
16 september 2008, 10:45
De jongeren problematiek is niet erger dan die van 100 jaar terug.
Men is enkel hypergevoelig geworden en deze gevoeligheid wordt nog in de hand gewerkt door de vergrijzing.
Ik heb het voorbeeld hierboven al aangehaald, maar ik zal het nog maar eens herhalen.
In de jaren 30 werden jongeren die jazz speelden en naar jazz luisterden als normenloos, verdorven tot zelfs crimineel (u weet wel the bronx in NY) bestempeld. Men riep toen ook al op voor een terugkeer naar 'normen en waarden' en andere conservatieve bullshit.

Vandaag de dag is dat net hetzelfde. Het enige verschil is dat nu het grotere aantal oudjes moeilijker om kan met het wispelturige gedrag van de jeugd.
Ik praat hier geen crimineel gedrag goed, maar wat hebben MTV, TMF, de scouts, etc. nu te maken met crimineel gedrag.:lol:


ok! genoteerd.

Het spelen van Jazz, of ondertussen minimal of weetikveel welk muziekgenre staat dus gelijk aan het vernietigen van 143 graven!

het is maar dat we het weten.

circe
16 september 2008, 11:05
Ze zit nog met veel vragen. 'Zijn wel alle schuldigen opgepakt? Ik ben veertig jaar en ik denk niet dat ik de kracht heb om een grafzerk omver te duwen. Daarom dat ik me afvraag of er geen andere en grotere kinderen bij betrokken waren. Morgen neem ik contact op met de politie. Ik wil dat ze onderzoeken of zo'n klein en mager kind wel capabel is om dat te doen.'

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=GKS20H43I

dat vroeg ik me dus ook al af. zo'n grafsteen duw je niet zomaar omver als 7 jarige, ook niet als het drie 7jarigen zijn.

An Arkos
16 september 2008, 11:08
ok! genoteerd.

Het spelen van Jazz, of ondertussen minimal of weetikveel welk muziekgenre staat dus gelijk aan het vernietigen van 143 graven!

het is maar dat we het weten.

Jij kunt zo prachtig dingen lezen die niet gezegd worden.

BladeToke
16 september 2008, 11:11
jep er hadden ier sommige mensen gelijk op het forum... die ma is van Oost- Europese afkomst... Dit geheel ter zijde natuurlijk

circe
16 september 2008, 11:17
Jij kunt zo prachtig dingen lezen die niet gezegd worden.

dat heet concluderen geloof ik.... :lol:

Fallen Angel
16 september 2008, 11:30
ok! genoteerd.

Het spelen van Jazz, of ondertussen minimal of weetikveel welk muziekgenre staat dus gelijk aan het vernietigen van 143 graven!

het is maar dat we het weten.

Voor je zoiets post lees eerst de post waar ik op reageerde.
Ik keur het vernietigen van graven niet goed.
Maar er was blijkbaar iemand aan het afgeven op TMF, MTV, de scouts etc......

Rechtse paria's zijn blijkbaar nogal snel in hun oordeel ;-)

freespirit
16 september 2008, 12:37
Rechtse paria's zijn blijkbaar nogal snel in hun oordeel ;-)

Als je dat maar weet ... linkse trouwens ook. Alle fanatiekelingen lijden aan hersenverkalking ! ;-)

Rapture
16 september 2008, 17:17
U geeft u eigen fouten niet toe en u minimaliseert de feiten.

Dat wat een ander doet is erg maar mijn diefstal en brandstichting is niet zo erg...

ach, alè dus mag ik ook niks meer zeggen op Dutroux, Fourniret, Nihoul want ik heb zelf ook eens de strafwet overtreden. Als da zo is dan denk ik da heel het forum zijn mondje moet toehouden want wie heeft er als kind nog nooit gevochten of iets vernield, of als volwassene een verkeersovertreding begaan.

Het punt is dat gij het wel heel enggeestig beziet. Iets vernielen van een ander is idd. vandalisme maar gradaties hierin zijn u precies vreemd. Iemand die snoep pikt zou dus voor u evenveel straf moeten krijgen als pakweg een Jean-Pierre Van Rossem die voor miljoenen heeft opgelicht?

Ik geef zeker toe dat ik vroeger fouten heb begaan, maar wat gij doet is uwe pomp erbij halen, de feiten opblazen buiten proportie (zie "ernstige misdaden") en vervolgens zeggen da ik moet zwijgen omda ik geen haar beter ben. Nog een chance da ik geen voorstander ben van forumcensuur of ik kon u gaan aangeven bij de moderatie wegens laster (gij legt mij strafbare feiten, misdaden dan nog, ten laste zoals brandstichting eventueel dan nog bij nacht en dergelijke)

LastMohican
16 september 2008, 17:41
...kuch...Oost-europees...Sociale woning...Sociaal geval...

En dan heeft ze nog het lef om in de Standaard te bleiten dat iedereen nu gaat denken dat ze een slechte moeder is... Ja HALLO - No f****** s*** ???? 8O

Marie van de koster
16 september 2008, 19:19
Ik vraag mij eerlijk gezegd wel af of een 9-jarige de draagwijdte van grafschennis wel kan inschatten. Volgens mij is er voor iemand van die leeftijd geen verschil tussen zerken beschadigen of met een loodjesgeweer op verkeersborden schieten.
Toen ik 7 was besefte ik heel goed het verschil tussen braaf en stout.
Toen mijn kinderen 7 waren kenden zij ook het verschil tussen braaf en stout.
Verkeersborden of grafzerken beschadigen, dat is alletwee "stout". Een 7-jarige die dat niet beseft heeft heel wat opvoeding gemist wat er dus op neerkomt dat hij/zij ouders heeft die hun taak niet aankunnen en die beter nooit kinderen gekregen hadden.

Marie van de koster
16 september 2008, 19:32
Waarom de jaren 50 specifiek?
U vroeg vroeger, ik zeg lees de geschiedenisboeken..
Ik heb geen online krantenartikels hiervan ofzo hoor, wat denk je nu?

Ik snap jouw redenering niet goed. Vroeger werd er vermoord, verkracht, gestolen, gefraudeerd, ...en al wat lelijk is. (lees geschiedenisboeken)
en u, gaat nu beweren dat vandalisme niet gebeurde door 7-8 jarige.

Weet dat men vroeger geen adolescentie had, en dat men op 14 jaar of vroeger moest gaan werken, dus op 7 jaar haalden zij hun kattekwaad uit, en ja, er zullen ook wel dergelijke gevallen zijn geweest.

Ik vermoed dat u te positief beeld heeft van 'de goeie ouwen tijd'.
Bedoelt u nu eigenlijk dat er nu niet vermoord, verkracht, gestolen, gefraudeerd wordt?
Vroeger was een kind een kind. En een kind moest luisteren. Een kind had zich te gedragen als een kind, zelfs als het al moest gaan werken op 14 jaar (soms nog jonger) werd het voorgehouden dat het te jong was om beslissingen te kunnen nemen enz. Of dit de juiste manier van opvoeden was, durf ik betwijfelen, maar feit is wel dat de kinderen vroeger met zachte of met harde hand respect werd bijgebracht. Geen enkel kind zou zo'n vernielingen op een kerkhof hebben aangebracht. Indien u er anders over denkt, moet u eens niet zo heftig gaan speculeren over schandaaltjes uit de oude tijd maar wat ernstige boeken "van vroeger" lezen zodat u zich weer de mentaliteit van die periode leert herinneren.

Bhairav
16 september 2008, 19:39
Vroeger waren de mensen intellectueel ook dommer, naiever en onderdaniger. En lelijker.
Willen we daar terug naartoe gaan?

Marie van de koster
16 september 2008, 19:46
:lol:


Datzelfde zinnetje gebruikte men vroeger om jongeren te beschrijven die van Jazz hielden (jaren 30). Even later moesten elvis, rock en roll, hippies, punk, metal, hip hop, techno, etc het ontgelden.



Lees 'verrot slaan'.


Een tip tegen "den tijd van vroeger": Het geheugen romantiseert altijd het verleden.
Ik ben nooit geslagen geworden en toch had ik verdraaid veel respect voor mijn ouders en voor het gezag in het algemeen. Respect en gehoorzaamheid worden niet door rammel afgedwongen.
De ouders met jonge kinderen zijn gewoon bang tegenwoordig. Laatst hoorde ik een collega met een andere collega praten over een bepaald probleem van haar dochter, het ging eigenlijk om een doodsimpel verzoek van dat kind. Antwoord van de collega : dat moet je aan haar juffrouw vragen. De andere beaamde dit onmiddellijk.
Ouders laten zich tegenwoordig ongelooflijk beïnvloeden tot in zoverre dat ze zelf niets meer durven beslissen, er moest eens iets verkeerd gaan.
Natuurlijk voelen kinderen aan dat hun ouders onzeker zijn en natuurlijk profiteren ze ervan. Het zijn de ouders die onder invloed van de softe, politiek-correcte voortdurende hersenspoelingen in media en weet ik veel, niet meer voor zichzelf kunnen of durven nadenken.

kiko
16 september 2008, 20:13
onzin, een kind slagen heeft 0.0 pedagogische waarde. Vraag maar aan elke pedagoog of persoon die maar iets van opvoedkundig diploma heeft..
Niet akkoord.

Ik herinner mij nog heel goed een klinkende oorvijg die ik gekregen had als kind toen ik iets mispeuterde. Ik heb het me nooit meer geriskeerd achteraf.

En nu, jaren later, heb ik nog steeds een uitstekende band met mijn ouders en nul procent trauma.

Geweld - elke vorm van geweld - tegen een kind is natuurlijk het laatste van het laatste, maar tegelijkertijd is er eigenlijk niets mis met het uitdelen van een al dan niet flinke tik als het kind echt niet luisteren wil, of bij wijze van straf.

Wat een pedagoog daarvan denkt, zal me worst wezen.

Bhairav
16 september 2008, 20:16
Niet akkoord.

Ik herinner mij nog heel goed een klinkende oorvijg die ik gekregen had als kind toen ik iets mispeuterde. Ik heb het me nooit meer geriskeerd achteraf.

En nu, jaren later, heb ik nog steeds een uitstekende band met mijn ouders en nul procent trauma.

Geweld - elke vorm van geweld - tegen een kind is natuurlijk het laatste van het laatste, maar tegelijkertijd is er eigenlijk niets mis met het uitdelen van een al dan niet flinke tik als het kind echt niet luisteren wil, of bij wijze van straf.

Wat een pedagoog daarvan denkt, zal me worst wezen.
Misschien zijt gij gewoon onderdanig qua karakter...

kiko
16 september 2008, 20:19
Misschien zijt gij gewoon onderdanig qua karakter...
We kunnen niet allemaal zelfverklaarde rebellen zijn, niet ?

Moet je trouwens niet ergens een revolutie of anarchie prediken of zo, of ga je eerst nog wat pseudo-oneliners spuien ?

Bhairav
16 september 2008, 20:21
We kunnen niet allemaal zelfverklaarde rebellen zijn, niet ?

Moet je trouwens niet ergens een revolutie of anarchie prediken of zo, of ga je eerst nog wat pseudo-oneliners spuien ?

Nee ik moet dat niet.
Meneer "koekje van eigen deeg"...
Nu ja, het kan niet altijd "uw moeder heeft viskes gebakken" zijn.

kiko
16 september 2008, 20:24
Ok, dat sloeg ook nergens op 8O

Mambo
16 september 2008, 20:48
Nu is de wereld echt vergaan, belhamels van 7 jaar hebben kattekwaad uitgespookt.

Het onveiligheidsgevoel heeft een nieuw hoogtepunt bereikt.

Marie van de koster
16 september 2008, 21:09
Nu is de wereld echt vergaan, belhamels van 7 jaar hebben kattekwaad uitgespookt.

Het onveiligheidsgevoel heeft een nieuw hoogtepunt bereikt.
Ik veronderstel dat u net als HAMC het verschil niet kent tussen kattekwaad en vandalisme? Dit is toch wel eigenaardig te noemen. Enfin, om het u duidelijk te maken, hier de verklaringen uit Van Dale :
kattekwaad : ondeugende streken
vandalisme : zinloze, grove vernielzucht.
De beelden die ik zag in het journaal van het kerkhof wezen op vernielzucht. En gezien de kinderen het volgens eigen zeggen uit verveling gedaan hebben, is het woordje "zinloos" zeker van toepassing.
Hoe is het in godsnaam mogelijk dat kinderen zich zo erg vervelen dat ze tot zulke weerzinwekkende daden overgaan? Die ouders hebben heel wat goed te maken, en dan bedoel ik niet enkel de stoffelijke schade financieel vergoeden, maar vooral zich eindelijk eens met hun kinderen bezig houden en hen leren hoe ze zich "zinvol" kunnen bezig houden in hun vrije tijd.

Duvelke
16 september 2008, 21:11
Niet akkoord.

Ik herinner mij nog heel goed een klinkende oorvijg die ik gekregen had als kind toen ik iets mispeuterde. Ik heb het me nooit meer geriskeerd achteraf.

En nu, jaren later, heb ik nog steeds een uitstekende band met mijn ouders en nul procent trauma.

Geweld - elke vorm van geweld - tegen een kind is natuurlijk het laatste van het laatste, maar tegelijkertijd is er eigenlijk niets mis met het uitdelen van een al dan niet flinke tik als het kind echt niet luisteren wil, of bij wijze van straf.

Wat een pedagoog daarvan denkt, zal me worst wezen.
Er bestaan ook kinderen die na een mot van hun ouders nog altijd niet luisteren. Na een tijdje worden zij de motten ook gewoon, met als gevolg dat de ouders harder en harder moeten slagen om door te dringen. Je kan de gevolgen al raden: ne keer te hard geslagen, of eens op een verkeerde plek, en hop een letsel hier, een letsel daar..of een paar blauw plekken. De juf in de klas ziet dit, verwittigt clb, wordt doorgegeven aan politie, en voor je het weet zit je in den bak voor mishandeling.

Wat leert het kind hieruit? Nix, ja, dat hij de pijn maar moet leren verbijten. Een pak slaag duurt immers maar enkele seconden. Een straf opleggen duurt veel langer, en heeft veel meer inpact.

Het feit dat je de deskundeige meningen van pedagogen naast je legt zegt ook veel. Leg je de mening van een arts ook neer als hij zegt dat je die of die ziekte hebt?

kiko
16 september 2008, 21:39
Er bestaan ook kinderen die na een mot van hun ouders nog altijd niet luisteren.
Zo zijn er altijd. Ik heb nooit het tegendeel beweerd. Ik ben trouwens enerzijds absoluut tegen het slaan van kinderen, maar anderzijds, onder bepaalde omstandigheden moet een flinke tik zeker kunnen.
Het feit dat je de deskundeige meningen van pedagogen naast je legt zegt ook veel. Leg je de mening van een arts ook neer als hij zegt dat je die of die ziekte hebt?
Mooi voorbeeld van appelen met peren te vergelijken.

Als ik morgen mijn been breek, zal ik netjes doen wat de dokter me zegt, want over de te volgen procedure en behandeling is er weinig tot geen discussie mogelijk, en er is een heel behoorlijke kans dat mijn been mooi genezen zal.

Een pedagoog echter... zet er twee samen, en direct beginnen ze te debatteren. Zet een dozijn pedagogen samen, en het wordt een vechtpartij.

Wie moet je volgen ?

MaGNiFiCaT
16 september 2008, 21:46
Graven afbreken doet ge niet als ge iet of wat intellect in uw kop hebt steken. Zelfs als 10 jarige. Tis waarschijnlijk weer van dat marginaal randkrapuul met een staartje, jogginspak en oorbelleke.

Uiteraard zal het van dat krapulevolk zijn, die zonder waarfden en normbesef opge'kweekt' worden. Of missch beter gezegd: aan hun lot overgelaten.

MaGNiFiCaT
16 september 2008, 21:55
Anderzijds wil ik ook wel opmerken dat ik dit een beetje een storm in een glas water vind. De algemene verontwaardiging noem ik zowaar hypocriet.

Waarom? De meeste graven worden na verloop van tijd gewoon verwaarloosd. Er waren hier in dit geval meer 170 ongeveer graven vernield, maar hoeveel ervan waren niet verlaten en verkommerd?

Hier in Vlaanderen is het zo dat graven na 10/25 jaar -na niet-verlenging vd grafconcessie-gewoon verwijderd worden. en dit is zo nu een beetje wat die kinderen op voorhand gedaan hebben.

Uiteraard heeft de pers hier ook lelijk zn hand in om alles te overroepen door enkele terechte gekwetste gedupeerden op te voeren. Maar al bij al zijn het maar domme stenen, die na enkele jaren toch gedoemt waren opgeruimd te worden, behalve die enkelen waarvan de grafconcessie zou verlengd worden.



Ik zou het véél erger vinden indien het ging gaan om monumentale grafkapellen.

Op één van onze oude familiegrafkapellen ergens in Noordfrankrijk is 2 jaren geleden de prachtige brandglazen met stenen stukgegooid. Een grafkapel waar de eerste begraving eind de 19de eeuw plaatsvond. Die brandglazen zijn helemaal verloren. Ook zijn vazen vernield, foto's stukgegooid. Maar al bij al valt daar toch niet zoveel aan te vernielen: die mastodonten zijn beresterk. Maar de details zijn juist erg kwestbaar.:-(

Mambo
16 september 2008, 22:11
Ik veronderstel dat u net als HAMC het verschil niet kent tussen kattekwaad en vandalisme? Dit is toch wel eigenaardig te noemen. Enfin, om het u duidelijk te maken, hier de verklaringen uit Van Dale :
kattekwaad : ondeugende streken
vandalisme : zinloze, grove vernielzucht.
De beelden die ik zag in het journaal van het kerkhof wezen op vernielzucht. En gezien de kinderen het volgens eigen zeggen uit verveling gedaan hebben, is het woordje "zinloos" zeker van toepassing.
Hoe is het in godsnaam mogelijk dat kinderen zich zo erg vervelen dat ze tot zulke weerzinwekkende daden overgaan? Die ouders hebben heel wat goed te maken, en dan bedoel ik niet enkel de stoffelijke schade financieel vergoeden, maar vooral zich eindelijk eens met hun kinderen bezig houden en hen leren hoe ze zich "zinvol" kunnen bezig houden in hun vrije tijd.

7 jarigen lezen geen "Van Dale".

Voor hun is kapot maken gewoon leuk.
En het is leuk trouwens.

Duupje
16 september 2008, 22:14
Nu is de wereld echt vergaan, belhamels van 7 jaar hebben kattekwaad uitgespookt.

Het onveiligheidsgevoel heeft een nieuw hoogtepunt bereikt.

Die kinderen staan zelfs op die leeftijd nog van geen kanten stil bij de gevolgen van de dingen die ze uithaalden. Die hebben de schrik van hun leven wel gekregen nu met al die heisa.

Mambo
16 september 2008, 22:27
Die kinderen staan zelfs op die leeftijd nog van geen kanten stil bij de gevolgen van de dingen die ze uithaalden. Die hebben de schrik van hun leven wel gekregen nu met al die heisa.

Dat denk ik ook wel.
Nu goed, het is niet prettig natuurlijk maar kom.
Van 7 jarigen kan ik er nog mee leven.

praha
16 september 2008, 23:19
Ik veronderstel dat u net als HAMC het verschil niet kent tussen kattekwaad en vandalisme? Dit is toch wel eigenaardig te noemen. Enfin, om het u duidelijk te maken, hier de verklaringen uit Van Dale :
kattekwaad : ondeugende streken
vandalisme : zinloze, grove vernielzucht.

dat is aldus volgens Van Dale ... 'k betwijfel het of kinderen met nen Van Dale op zak lopen om dat te checken telkens ze van paln zijn wat te mispeuteren

wat ik daarmee bedoel is dat het onderschied tussen beiden eerder een visie is vanuit het oogpunt van volwassenen .... en het dat uiteraard ook ergens is dat ouders uiteindelijk proberen aan 't verstand te brengen

De beelden die ik zag in het journaal van het kerkhof wezen op vernielzucht.
dat is precies waar zoveel mensen op wijzen
het is bijna onvoorstelbaar dat drie kinderen dat gedaan zouden hebben... en toch waren er die beelden
'k vraag me dan ook af of die beelden wel representatief zijn
stel dat ze dat zouden zijn dan hebben die drie wel danig hun best moeten doen om al die graven zodanig toe te takelen

En gezien de kinderen het volgens eigen zeggen uit verveling gedaan hebben, is het woordje "zinloos" zeker van toepassing.
kinderen steken altijd wel iets uit uit verveling
het begrip 'zinloos' is enkel van uit het oogpunt van de volwassenen

Hoe is het in godsnaam mogelijk dat kinderen zich zo erg vervelen dat ze tot zulke weerzinwekkende daden overgaan? Die ouders hebben heel wat goed te maken, en dan bedoel ik niet enkel de stoffelijke schade financieel vergoeden, maar vooral zich eindelijk eens met hun kinderen bezig houden en hen leren hoe ze zich "zinvol" kunnen bezig houden in hun vrije tijd.
daar ben ik alvast mee eens

HAMC
16 september 2008, 23:28
Wat leert het kind hieruit? Nix, ja, dat hij de pijn maar moet leren verbijten. Een pak slaag duurt immers maar enkele seconden. Een straf opleggen duurt veel langer, en heeft veel meer inpact.



Hier kan ik van meespreken, als ervaringsdeskundige als het ware.

Na dat vader merkte dat het bijeen peren niet hielp probeerde hij de borstelstelen kapot te slaan op mijn hoofd en rug. Daarna kwam het verbranden en met de duim in de nieren steken. Dan kwam het laten bijten door de hond en dergelijke meer.

Toen zoonlief nog altijd niet luisterde kwamen de slimme bestraffingen. :roll:

Als ik niet op school zat moest ik in de living aan de tafel zitten, met men rug naar de TV want daar mocht ik in geen geval naar kijken. Gewoon aan tafel zitten en recht voor me uit kijken. Dag na dag, week na week, maand na maand.

En dan kwam hij van zijn werk en het eerste dat hij deed was aan de achterkant voelen van de TV, was die warm dan had ik naar TV gekeken, meer slagen dus.

Zo heb ik eens anderhalf jaar aan de tafel gezeten.

Wat leert een kind daarvan? Wel, geduld is al èèn zaak dat je leert. Verder niets eigenlijk buiten dan dat dit niet de manier was om kinderen op te voeden.

MaGNiFiCaT
16 september 2008, 23:30
Da was ook wel de eerste vraag die ik bij mezelf stelde: 170 graven vernield door kleine kinderen van 7 jaar?8O

Mja, wat ziet men dan ookonder vernield? Het stenen bloemenkransje dat vh ene graf naar het andere is geschopt is één graf vernield ofzo?