PDA

View Full Version : Kinderopvang : Voorrang voor werkende ouders


Rudy
17 september 2008, 07:34
Sofie Bracke - gemeenteraadslid Open VLD Gent - vindt dat de plaatsen in de stedelijke crèches bij voorrang moeten worden toegekend aan zij die er het meeste nood aan hebben: werkende ouders.

Momenteel kunnen werkloze ouders in Gent voor luttele euro's wel terecht in de stedelijke crèches. Vandaag zijn er bij de inschrijvingen quota voor buurtbewoners, minder kansrijken, kinderen die specifieke zorgen nodig hebben en kinderen met een handicap, kinderen van wie de ouders een inburgeringstraject en opleiding Nederlands of een opleiding van de VDAB volgen. Vaststelling daarbij is echter dat er slechts heel weinig plaatsen vrijkomen, dat die eerst aan de verschillende doelgroepen worden toegewezen waardoor werkende buurtbewoners in de kou blijven staan.

Vandaag zijn tweeverdieners de regel. Daarom moet, in navolging van het Antwerpse voorbeeld, bij het toekennen van de opvangplaatsen in de stedelijke crèches voorrang gegeven worden aan ouders die voltijds werken. Als een van de ouders deeltijds werkt, zou het gezin voorrang moeten krijgen op die dagen dat beide ouders werken.

http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=PG20GKLQ

circe
17 september 2008, 07:58
Sofie Bracke - gemeenteraadslid Open VLD Gent - vindt dat de plaatsen in de stedelijke crèches bij voorrang moeten worden toegekend aan zij die er het meeste nood aan hebben: werkende ouders.

Momenteel kunnen werkloze ouders in Gent voor luttele euro's wel terecht in de stedelijke crèches. Vandaag zijn er bij de inschrijvingen quota voor buurtbewoners, minder kansrijken, kinderen die specifieke zorgen nodig hebben en kinderen met een handicap, kinderen van wie de ouders een inburgeringstraject en opleiding Nederlands of een opleiding van de VDAB volgen. Vaststelling daarbij is echter dat er slechts heel weinig plaatsen vrijkomen, dat die eerst aan de verschillende doelgroepen worden toegewezen waardoor werkende buurtbewoners in de kou blijven staan.

Vandaag zijn tweeverdieners de regel. Daarom moet, in navolging van het Antwerpse voorbeeld, bij het toekennen van de opvangplaatsen in de stedelijke crèches voorrang gegeven worden aan ouders die voltijds werken. Als een van de ouders deeltijds werkt, zou het gezin voorrang moeten krijgen op die dagen dat beide ouders werken.

http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=PG20GKLQ


ge moet niet vragen hoe gedegenereerd men hier ondertussen al is, om voorrang bij kinderopvang te verlenen aan al die arme menschkes die
a) geen eurocent of amper een eurocent moeten betalen voor hun kroostopvang
b) er standaard constant bijproduceren
c) blijkbaar zelfs als ze thuis zijn hun eigen kinderen niet kunnen opvangen.

terwijl de loonslaven
a) belastingen voor moeten betalen
b) dubbel zoveel voor hun opvang moeten betalen
c) moeten staan smeken om een plaatske te kunnen krijgen
d) dan op dit moment nog voorrang moeten geven aan nietwerkende gedieskriemineerde kinderproducenten?

met wat zijn ze hier gvd bezig dat men voor zulke dingen zelfs een krantenartikel moet plaatsen??????

Wat is het volgende: enkel gratis onderwijs voor werkloze taalonkundige allochtonen? en de rest mag zelf voor hun onderwijzers betalen? lijkt me niet meer zo veraf.

LastMohican
17 september 2008, 08:06
De tirannie van het proletariaat.

Rudy
17 september 2008, 08:52
met wat zijn ze hier gvd bezig dat men voor zulke dingen zelfs een krantenartikel moet plaatsen??????

... omdat dit een van de weinige manieren is om de aandacht te richten op een scheefgegroeide situatie. En niet zonder risico, want met dergelijke persberichten maak je je niet geliefd bij de minstbedeelden die toch een aanzienlijk deel van het electoraat uitmaken.

Maar de auteur heeft gelijk. Het moet maar eens gedaan zijn met te veronderstellen dat bij de armen en bepaalde minderheidsgroepen per difinitie de grootste behoefte zou bestaan aan overheidssteun, in welke vorm ook, of het nu gaat om quota, prioriteiten of financiële tussenkomsten, zonder rekening te houden met de werkelijke behoefte: een plaats vinden voor je kind zodat je als hardwerkende Vlaming belastingen zou kunnen betalen waarmee de behoeftigen hun stookoliefactuur kunnen betalen.

Goldband
17 september 2008, 21:02
Dit is typisch VLD. Het bericht is bedoeld als stroopsmering bij de "hardwerkende Vlaming".

Het bericht wordt gewoon gebruikt om nog maar eens aan te geven dat de blauwkes aan de kant staan van de werkmens (zodat hij genoeg geld verdient om op afbetaling te knokken naar zijn korte pensioen).

In de praktijk vraag ik me graag af of er een probleem is van NIET-werkenden die hun kinderen massaal in de opvang dumpen. Zijn er transparante cijfers?

Gelukkig kan de hardwerkende Vlaming ook nog terecht in crèches die de werkloze ouder zich niet kan permitteren. Oef! We moesten bijna ons kind te vondeling leggen! :-S

Groentje-18
18 september 2008, 00:24
Dit is typisch VLD. Het bericht is bedoeld als stroopsmering bij de "hardwerkende Vlaming".

Het bericht wordt gewoon gebruikt om nog maar eens aan te geven dat de blauwkes aan de kant staan van de werkmens (zodat hij genoeg geld verdient om op afbetaling te knokken naar zijn korte pensioen).

In de praktijk vraag ik me graag af of er een probleem is van NIET-werkenden die hun kinderen massaal in de opvang dumpen. Zijn er transparante cijfers?

Gelukkig kan de hardwerkende Vlaming ook nog terecht in crèches die de werkloze ouder zich niet kan permitteren. Oef! We moesten bijna ons kind te vondeling leggen! :-S

Dit is een terechte opmerking.

Anderzijds vind ik het vreemd om te lezen, waar zit de logica als mensen die niet werken (dus niet de plicht hebben om ergens te zijn op een bepaald moment zou ik denken?) wel eerst een plaats krijgen om hun kind naar zo'n opvang te brengen?... Het lijkt bijna op een aanmoediging of hulpje voor mensen die willen zwart werken, of weigeren te werken. :?

Rudy
18 september 2008, 07:30
Een reactie van het Lokaal Overleg Kinderopvang ...

... Ik ben het niet eens met Sofie Bracke als ze vraagt dat werkende ouders voorrang zouden krijgen in de kinderdagverblijven van de stad Gent. Een onlangs gepubliceerd onderzoek in opdracht van Kind en Gezin over wachtlijsten in de kinderopvang in Vlaanderen heeft namelijk aangetoond dat tweeverdieners inderdaad soms maanden op zoek zijn naar gepaste kinderopvang, maar dat ze die uiteindelijk wel vinden. Diegenen die volgens dit onderzoek wel uit de boot vallen, zijn de alleenstaande ouders, lager geschoolde mensen en allochtonen die opvang nodig hebben om aan de werkloosheid te ontsnappen. Het onderzoek besluit daarom dat een voorrangsbeleid met wettelijke criteria duidelijk op zijn plaats is.

Gent is op dit vlak voorloper in Vlaanderen. Het lijkt ons geen goed idee om opnieuw die groepen die opvang nodig hebben om vorming te volgen of om snel op werkaanbiedingen in te gaan, uit te sluiten. Voor deze mensen is kinderopvang een noodzakelijk middel om aan de kansarmoede te ontsnappen. Ik wil er Sofie Bracke ook op wijzen dat deze groepen niet terechtkunnen in de zelfstandige sector, die voor hen veel te duur is. ...

Jan Peeters, voorzitter Lokaal Overleg Kinderopvang Gent

http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=UD20GDF3

... waarbij ik me de vraag stel wat rendabelder is: goedkope kinderopvang verzorgen voor wie zich gaat bijscholen, of kinderopvang duur laten betalen door de werkende belastingbetaler.

AdrianHealey
18 september 2008, 11:24
Jan Peeters is blijkbaar nen loser.

King of beggars and fleas
18 september 2008, 11:39
en hoe zit het dan bvb met werklozen die verplicht worden om aan één euro per uur te werken in de kringloopwinkel bvb en die dus niet het statuut hebben van werkende maar wel werken - of werklozen die verplicht worden om een cursus te doen vd vdab ? of werklozen die van frankske vd kakbroek heel der dagen moeten gaan zoeken achter werk dat er niet is ? Moeten die met het kind op de arm gaan soliciteren soms ?

heeft sofieke daar ook aan gedacht ?

ik ken geen enkele werkloze die thuis zittende zijn/haar kinderen zomaar voor de lol wegbrengt naar de opvang

hier wordt de reet van de werkmens weer eens gelikt dmv het ophangen van een beeld van werklozen dat totaal niet klopt en zoals goldband terecht al opmerktte door het poneren van een probleem dat er niet is

je reinste eng tribaal collectief groepsdenken vd open vld weeral

Hoomer
18 september 2008, 11:58
Eerst en vooral ben ik geshokeerd dat werklozen hun kinderen wegbrengen, mijn kinderen zijn nooit maar dan nooit bij een kinderopvang geweest alhoewel wij ook eens een dagje rust konden gebruiken.
Daar er te weinig kinderopvang is mogen nmi alleen twee verdieners hun kinderen daar naartoe brengen.
Ik heb momenteel 1 kleindochter en die moet ook dagelijks naar de creshe daar bloed men hart van, ze is hier heel welkom die klein, maar het is te ver om haar dagelijks hier te brengen (46 km), spijtig maar ja het is zo. Haar bij ons de week laten doorbrengen is geen optie voor mijn dochter, en dat vind ik goed van haar.
Als ge kinderen koopt moet ge ze groot brengen zo simpel is het.
Momenteel heb ik hier nog 4 kinderen rondlopen, 2 zijn er uit huis.
Ik ben 52 en de jongste is 3 dus ik kan nog tot mijn 70 bezig blijven. Bij de jongste is zelfs nooit abortus ofzo overwogen (de anderen zijn 15 - 18- 19- 25- 28), wie zijn gat verbrand moet op de blaren zitten, simpel toch.

King of beggars and fleas
18 september 2008, 12:01
Eerst en vooral ben ik geshokeerd dat werklozen hun kinderen wegbrengen,.is precies de bedoeling dat u geshokeerd bent en weer gaat denken dat het tekort aan opvang de schuld is van de werklozen en niet vd politiek verantwoordelijken

neemt u alles zomaar aan wat politici zeggen ? hebt u echt niks kritisch vermogen ?

ik zou zeggen probeer toch eens om mentaal wat minder de luiwammes uit te hangen en niet steeds een beroep te doen op de hersenen van anderen terwijl u zelf hersenen hebt

dergelijke luiheid is pas shokerend

King of beggars and fleas
18 september 2008, 12:05
enfin

vroeger staken politici de schuld van alle problemen op de joden maar dat mag niet meer

dan staken ze de schuld op de allochtonen - mag ook niet meer

op de homos mag ook niet meer

tja dan zijn wij werklozen de enige die nu nog overblijven he :roll:

Nynorsk
18 september 2008, 12:29
Eerst en vooral ben ik geshokeerd dat werklozen hun kinderen wegbrengen, mijn kinderen zijn nooit maar dan nooit bij een kinderopvang geweest alhoewel wij ook eens een dagje rust konden gebruiken.
Daar er te weinig kinderopvang is mogen nmi alleen twee verdieners hun kinderen daar naartoe brengen.

Ik denk niet dat er zoveel werklozen hun kinderen wegbrengen.
Maar heel wat werklozen willen niet bepaald werkloos blijven eh. Als je werkloos bent en een kind hebt, en het kan niet bij familie terecht, dan ga je kinderopvang nodig hebben als je terug aan het werk wil. Je kan je kind namelijk niet alleen thuis laten en gaan werken.

Uiteindelijk is dit gewoon het uitspelen van groepen tegen elkaar. Er is te weinig kinderopvang terwijl een gigantisch deel van ons inkomen naar de staat vloeit. Ik ga niet oordelen wie met een groter probleem zit: de werknemer die geen plaats vindt voor zijn kinderen in stedelijke crèches en dus naar de privé moet waar het duurder is, terwijl hij wel meebetaalt aan die stedelijke crèches, of de werkloze voor wie de privé écht onbetaalbaar is maar die kinderopvang nodig heeft om terug te kunnen gaan werken.
Aangezien er te weinig kinderopvang is moet er opeens geoordeeld worden welke personen met het grootste probleem is. Iedere beslissing laat dan een wrang gevoel na bij minstens één partij.

Er moet gewoon genoeg betaalbare kinderopvang zijn. Twee opties:
- Minder/geen belastingen -> privé wordt betaalbaarder
- Niet kwistig omspringen met belastingsgeld -> meer plaatsen in overheidscrèches.

Zo complex lijkt me dat niet, en dan moet het 'voetvolk' niet met elkaar zitten ruziën.

Anna List
18 september 2008, 12:31
Sofie Bracke - gemeenteraadslid Open VLD Gent - vindt dat de plaatsen in de stedelijke crèches bij voorrang moeten worden toegekend aan zij die er het meeste nood aan hebben: werkende ouders.

Momenteel kunnen werkloze ouders in Gent voor luttele euro's wel terecht in de stedelijke crèches. Vandaag zijn er bij de inschrijvingen quota voor buurtbewoners, minder kansrijken, kinderen die specifieke zorgen nodig hebben en kinderen met een handicap, kinderen van wie de ouders een inburgeringstraject en opleiding Nederlands of een opleiding van de VDAB volgen. Vaststelling daarbij is echter dat er slechts heel weinig plaatsen vrijkomen, dat die eerst aan de verschillende doelgroepen worden toegewezen waardoor werkende buurtbewoners in de kou blijven staan.

Vandaag zijn tweeverdieners de regel. Daarom moet, in navolging van het Antwerpse voorbeeld, bij het toekennen van de opvangplaatsen in de stedelijke crèches voorrang gegeven worden aan ouders die voltijds werken. Als een van de ouders deeltijds werkt, zou het gezin voorrang moeten krijgen op die dagen dat beide ouders werken.

http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=PG20GKLQ

dit lijkt mij een voorstel van een wereldvreemde politieker

zijn er ueberhaupt werklozen die hun kinders in de kinderopvang hebben zitten ???? hoeveel ????

Hoomer
18 september 2008, 12:32
is precies de bedoeling dat u geshokeerd bent en weer gaat denken dat het tekort aan opvang de schuld is van de werklozen en niet vd politiek verantwoordelijken

neemt u alles zomaar aan wat politici zeggen ? hebt u echt niks kritisch vermogen ?

ik zou zeggen probeer toch eens om mentaal wat minder de luiwammes uit te hangen en niet steeds een beroep te doen op de hersenen van anderen terwijl u zelf hersenen hebt

dergelijke luiheid is pas shokerend

Heu, excuseer waar spreek ik over politici?
Ik spreek over het feit dat ik lees dat de mentaliteit van de mensen zo is dat zelfs een werkloze zijn kind naar de opvang brengt terwijl ze een hele dag op cafee hangen ofzo, daar gaat het me over.
Voor mij is werkloos zijn, luiheid, er is hier werk genoeg in dit land.
Ik heb nog nooit in mijn leven gestempeld.
Werklozen die hun kind wegbrengen om er van af te zijn, zijn voor mij mensen met een normvervaging.
Ik weet dat de stoom nu uit uw oren komt, maar moesten we allemaal denken zoals u was België een derde wereldland.

King of beggars and fleas
18 september 2008, 12:43
Heu, excuseer waar spreek ik over politici?
Ik spreek over het feit dat ik lees dat de mentaliteit van de mensen zo is dat zelfs een werkloze zijn kind naar de opvang brengt terwijl ze een hele dag op cafee hangen ofzo, daar gaat het me over.een politieker ( sofie bracke open vld gent ) stelt dat werklozen de kinderdagverblijven overbelasten - u leest dat en voor u is haar leugen al meteen een feit.
Voor mij is werkloos zijn, luiheid, er is hier werk genoeg in dit land.
Ik heb nog nooit in mijn leven gestempeld.
Werklozen die hun kind wegbrengen om er van af te zijn, zijn voor mij mensen met een normvervaging.
nog zoiets dat ze u hebben kunnen wijsmaken bij gebrek aan vermogen om zelf te denken beste hoomer. Er is geen werk genoeg - er zijn 60000 vacatures en bijna tien keer zoveel werklozen - dus zelfs als ze alle ingevuld geraken blijven er nog steeds honderduizende mensen zonder werk.Ik weet dat de stoom nu uit uw oren komt, maar moesten we allemaal denken zoals u was België een derde wereldlandik ben zo kalm als wat - u was degene die geshokeerd was - die op zijn achterste poten ging staan naar aanleiding van deze leugens vd open vld.Eerst en vooral ben ik geshokeerd dat werklozen hun kinderen wegbrengen,

circe
18 september 2008, 12:43
werklozen die van de kinderopvang gebruik maken tijdens de uren dat ze bijscholing volgen, mogen volgens mij gewoon als "werkenden" beschouwd worden bij de bepaling van die kinderopvang.

Het zou eenvoudig zijn moesten alle ouders een bewijs moeten voorleggen waarom ze van die kinderopvang gebruik maken. Lijkt me niet zo moeilijk toch? Een werknemer die niet komt werken moet ook een doktersbriefje voorleggen. Werkgevers kunnen dus ook gevraagd worden om een bewijsbriefje af te leveren voor hun personeel.

Op die manier vermijdt men alvast dat er (dure) kinderopvangplaatsen worden ingenomen door mensen die gewoon hun kinderen ergens willen parkeren.

Nynorsk
18 september 2008, 12:47
dit lijkt mij een voorstel van een wereldvreemde politieker

zijn er ueberhaupt werklozen die hun kinders in de kinderopvang hebben zitten ???? hoeveel ????

Ik snap het artikel zelf niet goed.

Momenteel kunnen werkloze ouders in Gent voor luttele euro's wel terecht in de stedelijke crèches.
Fijn, goed, die mensen kunnen daar terecht. Voor weinig geld, stedelijke crèches zijn goedkoper dan privé.
Maar bij de groepen die bij "quota" staan zie ik geen opsomming van allemaal werklozen.


Vandaag zijn er bij de inschrijvingen quota voor buurtbewoners
buurtbewoners zijn niet per definitie geen werklozen, dat is gewoon selectie obv adres

, minder kansrijken,
Ik denk niet dat dit enkel gebaseerd is op werkloosheid.

kinderen die specifieke zorgen nodig hebben en kinderen met een handicap,
gaat over de kinderen, niet over de ouders

kinderen van wie de ouders een inburgeringstraject en opleiding Nederlands of een opleiding van de VDAB volgen.
gaat over mensen die tenslotte wel bezig zijn. je kan geen opleiding volgen als je geen kinderopvang hebt, dit zijn me dunkt niet de "cafézittende werklozen" die men in de sfeerschepping lijkt te bedoelen.

Het artikel lijkt te willen uitschijnen dat werklozen die niets te doen hebben voorrang hebben op tweeverdieners, terwijl me dat toch een beetje overroepen lijkt. Mensen die een opleiding van de VDAB volgen zijn doorgaans werkloos ja, maar ik zie niet in waarom zij minder nood zouden hebben aan kinderopvang dan tweeverdieners.

Die eerste zin "Momenteel kunnen werkloze ouders in Gent voor luttele euro's wel terecht in de stedelijke crèches" lijkt me overbodig.
Wat niet wegneemt dat tweeverdieners met een probleem zitten.
Maar het op deze manier aankaarten lijkt me fout.

King of beggars and fleas
18 september 2008, 12:49
werklozen die van de kinderopvang gebruik maken tijdens de uren dat ze bijscholing volgen, mogen volgens mij gewoon als "werkenden" beschouwd worden bij de bepaling van die kinderopvang.

Het zou eenvoudig zijn moesten alle ouders een bewijs moeten voorleggen waarom ze van die kinderopvang gebruik maken. Lijkt me niet zo moeilijk toch? Een werknemer die niet komt werken moet ook een doktersbriefje voorleggen. Werkgevers kunnen dus ook gevraagd worden om een bewijsbriefje af te leveren voor hun personeel.

Op die manier vermijdt men alvast dat er (dure) kinderopvangplaatsen worden ingenomen door mensen die gewoon hun kinderen ergens willen parkeren.
volgens wat ik lees heeft sofie bracke het niet over feitelijke al dan niet werkloosheid maar louter over statutaire werkloosheid - en iemand die in zo n kringloopwinkel werkt voor 1 euro per uur of een cursus doet bij de vdab is statutair nog steeds een werkloze en zal dus niet meer voor kinderopvang in aanmerking komen.

trouwens zowieso worden alle werklozen in vlaanderen geacht om ganzer dagen achter werk te gaan zoeken - moeten zij gaan soliciteren met het kind op de arm ?

Hoomer
18 september 2008, 12:53
werklozen die van de kinderopvang gebruik maken tijdens de uren dat ze bijscholing volgen, mogen volgens mij gewoon als "werkenden" beschouwd worden bij de bepaling van die kinderopvang.

Het zou eenvoudig zijn moesten alle ouders een bewijs moeten voorleggen waarom ze van die kinderopvang gebruik maken. Lijkt me niet zo moeilijk toch? Een werknemer die niet komt werken moet ook een doktersbriefje voorleggen. Werkgevers kunnen dus ook gevraagd worden om een bewijsbriefje af te leveren voor hun personeel.

Op die manier vermijdt men alvast dat er (dure) kinderopvangplaatsen worden ingenomen door mensen die gewoon hun kinderen ergens willen parkeren.

Zoals gewoonlijk 100% akkoord 8-)

circe
18 september 2008, 12:54
volgens wat ik lees heeft sofie bracke het niet over feitelijke al dan niet werkloosheid maar louter over statutaire werkloosheid - en iemand die in zo n kringloopwinkel werkt voor 1 euro per uur of een cursus doet bij de vdab is statutair nog steeds een werkloze en zal dus niet meer voor kinderopvang in aanmerking komen.

trouwens zowieso worden alle werklozen in vlaanderen geacht om ganzer dagen achter werk te gaan zoeken - moeten zij gaan soliciteren met het kind op de arm ?

Mensen die in die kringloopwinkel tewerk gesteld zijn, kunnen dan van het management van de kringloopwinkel een bewijs verkrijgen waaruit blijkt dat ze kinderopvang nodig hebben tijdens de werkuren.

Het is u misschien onbekend maar meestal wordt er gesolliciteerd per brief of per email vanachter je computer.
Indien u wordt uitgenodigd voor een interview dan kan U gerust en kopij van die uitnodiging overhandigen aan de kinderopvang.

Zo moeilijk is dat toch niet?

King of beggars and fleas
18 september 2008, 13:03
Mensen die in die kringloopwinkel tewerk gesteld zijn, kunnen dan van het management van de kringloopwinkel een bewijs verkrijgen waaruit blijkt dat ze kinderopvang nodig hebben tijdens de werkuren.

Het is u misschien onbekend maar meestal wordt er gesolliciteerd per brief of per email vanachter je computer.
Indien u wordt uitgenodigd voor een interview dan kan U gerust en kopij van die uitnodiging overhandigen aan de kinderopvang.

Zo moeilijk is dat toch niet?dat is niet wat sofie bracke zegt - zij zegt dat werkenden voorrang moeten krijgen op werklozen

ze zegt niet dat ook cursusvolgenden of solicitanten voorrang gaan behouden.

Nynorsk
18 september 2008, 13:10
volgens wat ik lees heeft sofie bracke het niet over feitelijke al dan niet werkloosheid maar louter over statutaire werkloosheid - en iemand die in zo n kringloopwinkel werkt voor 1 euro per uur of een cursus doet bij de vdab is statutair nog steeds een werkloze en zal dus niet meer voor kinderopvang in aanmerking komen.

trouwens zowieso worden alle werklozen in vlaanderen geacht om ganzer dagen achter werk te gaan zoeken - moeten zij gaan soliciteren met het kind op de arm ?

Het lijkt me sterk dat Sofie Bracke geheel zou ingaan tegen het hele activeringsbeleid. Ik denk dat je hierin nu toch wel overdrijft.

HAMC
18 september 2008, 13:10
op de homos mag ook niet meer




Nu terug wel, Verschaeve was misschien homo.

Nynorsk
18 september 2008, 13:12
Mensen die in die kringloopwinkel tewerk gesteld zijn, kunnen dan van het management van de kringloopwinkel een bewijs verkrijgen waaruit blijkt dat ze kinderopvang nodig hebben tijdens de werkuren.

Het is u misschien onbekend maar meestal wordt er gesolliciteerd per brief of per email vanachter je computer.
Indien u wordt uitgenodigd voor een interview dan kan U gerust en kopij van die uitnodiging overhandigen aan de kinderopvang.

Zo moeilijk is dat toch niet?

ik heb geen kinderen, en ik ben niet vertrouwd met kinderopvang, maar kan je op dinsdag beslissen dat je op woensdag je kind naar een kinderopvang doet?

Anna List
18 september 2008, 13:14
ik heb geen kinderen, en ik ben niet vertrouwd met kinderopvang, maar kan je op dinsdag beslissen dat je op woensdag je kind naar een kinderopvang doet?


zotteke

een half jaar mag je toch rekenen als wachttijd hoor !

fox
18 september 2008, 13:16
Het is toch compleet van de pot gerukt dat je belastingen betaalt voor kinderopvang, maar dat je daar dan niet eens gebruik van kan maken omdat iemand anders die je ook al betaalt niet op zijn kinderen wenst te passen terwijl die persoon daar wel de tijd voor heeft.

Dat gaat er bij mij niet in, maar zoals gewoonlijk worden de werkenden weer eens gegijzeld door het profitariaat dat hier zelfs nog het lef heeft om verongelijkt te komen doen.

circe
18 september 2008, 13:16
ik heb geen kinderen, en ik ben niet vertrouwd met kinderopvang, maar kan je op dinsdag beslissen dat je op woensdag je kind naar een kinderopvang doet?

als men deze faciliteiten nu nog niet heeft ingevoerd, dan wordt het hoog tijd dat men dit gaat doen.
Het lijkt me weinig waarschijnlijk dat thuiszittende werklozen hun kinderen alle dagen naar de kinderopvang doen, denk je niet?

Ik zou denken dat ze telkens een aantal plaatsen openhouden voor "tussendoortjes"? En voor sollicitaties heeft men gewoonlijk wel meer dan één dag ertussen.

Dit is nu eenmaal het gevolg van de individualisering + de grote tewerkstelling. Ik denk dat men vroeger bij vb. ziekte of zo, gewoon beroep kon doen op ofwel thuisblijvende familie ofwel buurvrouwen. Die vrouwen waren toen allem�*�*l thuis hé.

Nynorsk
18 september 2008, 13:18
zotteke

een half jaar mag je toch rekenen als wachttijd hoor !

welja, dat dacht ik ook.
zo eventjes afkomen met een papiertje dat je moet solliciteren gaat dus niet gaan eh.
en de meeste sollicitatiegesprekken staan geen half jaar op voorhand vast.
Als je als werkloze een job vindt, weet je dat ook meestal geen half jaar op voorhand.

Hoomer
18 september 2008, 13:22
volgens wat ik lees heeft sofie bracke het niet over feitelijke al dan niet werkloosheid maar louter over statutaire werkloosheid - en iemand die in zo n kringloopwinkel werkt voor 1 euro per uur of een cursus doet bij de vdab is statutair nog steeds een werkloze en zal dus niet meer voor kinderopvang in aanmerking komen.

trouwens zowieso worden alle werklozen in vlaanderen geacht om ganzer dagen achter werk te gaan zoeken - moeten zij gaan soliciteren met het kind op de arm ?

Eerst en vooral werken die niet voor 1€ per uur reken hun stempelgeld erbij en deel dat door het aantal gewerkte uren dan krijg je het juiste bedrag.
Verder blijf je je vastpinnen op het feit dat je dan werkloos blijft en geen recht hebt op kinderopvang, wij zeggen ook dat dat niet kan en dat men voor mensen die zulks werk aannemen een uitzondering moet maken.
Om een kind te maken moet je meestal met 2 zijn, als je gaat solliciteren kan de vader of de moeder op het kind passen, tenzij je uit zulk een marginaal millieu komt waar de vaders hun kinderen aan hun lot overlaten.
Alleenstaande moeders in dat geval moeten voor mij niet gaan werken maar instaan voor de opvoeding van hun kind(eren) en zouden zelfs extra kindergeld mogen trekken anders is het leven voor hun niet te betalen, maar hun kinderen naar de opvang brengen om ik weet niet wat te doen is er voor mij althans niet bij.

PS dit is nummer 500 feestje :cheer:

King of beggars and fleas
18 september 2008, 13:24
Het lijkt me sterk dat Sofie Bracke geheel zou ingaan tegen het hele activeringsbeleid. Ik denk dat je hierin nu toch wel overdrijft.waar heb ik dat beweerd 8O ?

ze houdt er geen rekening mee dat volgens het activeringsbeleid alle werkllozen geacht worden heel der dagen achter werk te zoekenen dus opvang nodig hebben als ze aan die plichten voldoen en ook niet met het feit dat sommige werklozen wel werken ondanks hun statuut of cursus volgen

was het maar waar dat ze tegen het activeringsbeleid inging

Nynorsk
18 september 2008, 13:25
als men deze faciliteiten nu nog niet heeft ingevoerd, dan wordt het hoog tijd dat men dit gaat doen.
Het lijkt me weinig waarschijnlijk dat thuiszittende werklozen hun kinderen alle dagen naar de kinderopvang doen, denk je niet?

Ik zou denken dat ze telkens een aantal plaatsen openhouden voor "tussendoortjes"? En voor sollicitaties heeft men gewoonlijk wel meer dan één dag ertussen.

Dit is nu eenmaal het gevolg van de individualisering + de grote tewerkstelling. Ik denk dat men vroeger bij vb. ziekte of zo, gewoon beroep kon doen op ofwel thuisblijvende familie ofwel buurvrouwen. Die vrouwen waren toen allem�*�*l thuis hé.

Ik ben twee keer de dag op voorhand verwittigd van een sollicitatiegesprek. Eigenlijk zou je als werkloze toch wel je kinderen dan direct naar een kinderopvang moeten kunnen doen.

Alle vrouwen in de familie van mijn grootmoeder gingen uit werken. Dus de vrouwen waren niet allemaal thuis. Niet in de "onderste laag" van de bevolking, tenminste.

Nynorsk
18 september 2008, 13:30
waar heb ik dat beweerd 8O ?

ze houdt er geen rekening mee dat volgens het activeringsbeleid alle werkllozen geacht worden heel der dagen achter werk te zoekenen dus opvang nodig hebben als ze aan die plichten voldoen en ook niet met het feit dat sommige werklozen wel werken ondanks hun statuut of cursus volgen

was het maar waar dat ze tegen het activeringsbeleid inging

Maar waar lees je dat? Mensen die een activeringsstage ed doen krijgen een premie voor kinderopvang, ik lees nergens dat ze dat wil afschaffen. Als jij dat wel afschaffen, mag je daarvoor ijveren, natuurlijk.

Anna List
18 september 2008, 13:32
Ik ben twee keer de dag op voorhand verwittigd van een sollicitatiegesprek. Eigenlijk zou je als werkloze toch wel je kinderen dan direct naar een kinderopvang moeten kunnen doen.

Alle vrouwen in de familie van mijn grootmoeder gingen uit werken. Dus de vrouwen waren niet allemaal thuis. Niet in de "onderste laag" van de bevolking, tenminste.

lijkt mij idd een meer reeel probleem ... mss kan de VDAB naar analogie met strijkchops ed een kinderopvang opzetten waar werklozen op korte tijd terecht kunnen.

circe
18 september 2008, 13:36
lijkt mij idd een meer reeel probleem ... mss kan de VDAB naar analogie met strijkchops ed een kinderopvang opzetten waar werklozen op korte tijd terecht kunnen.

voil�* ! superidee.

ik dacht zelfs dat ze al zoiets hadden, maar dan voor opvang van zieke kinderen thuis. Was vroeger te verkrijgen via OCMW diensten dacht ik.

Maar zo'n kinderopvangding moet echt wel kunnen denk ik.

King of beggars and fleas
18 september 2008, 13:39
Maar waar lees je dat? Mensen die een activeringsstage ed doen krijgen een premie voor kinderopvang, ik lees nergens dat ze dat wil afschaffenik lees dat ze werkenden voorrang wil geven op werklozen die naar haar zeggen allerlei financiele voordelen hebben tov werkenden bij kinderopvang ( oa die premies ? ) Als jij dat wel afschaffen, mag je daarvoor ijveren, natuurlijk.ik ben het eens met de genuanceerdere formulering van circe en hoop dat sofie bracke tot dezelfde nuance kan komen

voorrang op basis van attesten ipv louter op basis van statuten dus

Nynorsk
18 september 2008, 13:39
Eerst en vooral werken die niet voor 1€ per uur reken hun stempelgeld erbij en deel dat door het aantal gewerkte uren dan krijg je het juiste bedrag.
Verder blijf je je vastpinnen op het feit dat je dan werkloos blijft en geen recht hebt op kinderopvang, wij zeggen ook dat dat niet kan en dat men voor mensen die zulks werk aannemen een uitzondering moet maken.
Om een kind te maken moet je meestal met 2 zijn, als je gaat solliciteren kan de vader of de moeder op het kind passen, tenzij je uit zulk een marginaal millieu komt waar de vaders hun kinderen aan hun lot overlaten.
Alleenstaande moeders in dat geval moeten voor mij niet gaan werken maar instaan voor de opvoeding van hun kind(eren) en zouden zelfs extra kindergeld mogen trekken anders is het leven voor hun niet te betalen, maar hun kinderen naar de opvang brengen om ik weet niet wat te doen is er voor mij althans niet bij.

PS dit is nummer 500 feestje :cheer:

Zo simpel is het uiteindelijk allemaal niet. Als je ziek bent als werknemer, kan je je kind naar de kinderopvang doen, als je ziek bent als werkloze en je hebt geen kinderopvang, zit je daar.
En ik kan me ook voorstellen dat het voor sommigen die hun ontslag medische redenen hebben gekregen (en dus werkloos zijn), niet altijd eenvoudig is om fulltime voor kinderen te zorgen.
En zelfs als je een thuisblijvende ouder bent kan het soms teveel worden, zeker als je bijv. een kind hebt met een handicap.
Ouders zijn niet perfect, en soms kan je de zorg voor een kind niet aan. Mensen met psychische problemen zijn vaker werkloos, en net die mensen zijn extra kwetsbaar voor de stress die kinderen met zich mee kunnen brengen.
Een ouder die in zo'n situatie oordeelt dat ze het kind of de kinderen beter even wegbrengt, is een slimme ouder, geen verwerpelijke ouder.

Hoomer
18 september 2008, 13:40
voil�* ! superidee.

ik dacht zelfs dat ze al zoiets hadden, maar dan voor opvang van zieke kinderen thuis. Was vroeger te verkrijgen via OCMW diensten dacht ik.

Maar zo'n kinderopvangding moet echt wel kunnen denk ik.

De wet circe, de wet. Iedereen mag een kindercreche openen zonder diploma, maar om er te werken moet je een diploma hebben van kinderverzorgster en die zijn er nu éénmaal te weinig.

Nynorsk
18 september 2008, 13:43
ik lees dat ze werkenden voorrang wil geven op werklozen die naar haar zeggen allerlei financiele voordelen hebben tov werkenden bij kinderopvang ( oa die premies ? ) ik ben het eens met de genuanceerdere formulering van circe en hoop dat sofie bracke tot dezelfde nuance kan komen

voorrang op basis van attesten ipv louter op basis van statuten dus

ik ben het daar ook mee eens.

Maar ik vraag me af of het mogelijk is dat een kind van een werkloze die niets te doen heeft op basis van die quota voorrang kan krijgen op een kind van tweeverdieners voor permanente opvang. Als dat zo is, dan moet daar idd iets aan gedaan worden.

Verder lijkt er mij vooral nood aan een circuit van crisiskinderopvang, naar dat van permanente opvang.

circe
18 september 2008, 13:43
De wet circe, de wet. Iedereen mag een kindercreche openen zonder diploma, maar om er te werken moet je een diploma hebben van kinderverzorgster en die zijn er nu éénmaal te weinig.

die opvangmoeders hoeven helemaal geen diploma te hebben.

Hoomer
18 september 2008, 13:54
Zo simpel is het uiteindelijk allemaal niet. Als je ziek bent als werknemer, kan je je kind naar de kinderopvang doen, als je ziek bent als werkloze en je hebt geen kinderopvang, zit je daar.
En ik kan me ook voorstellen dat het voor sommigen die hun ontslag medische redenen hebben gekregen (en dus werkloos zijn), niet altijd eenvoudig is om fulltime voor kinderen te zorgen.
En zelfs als je een thuisblijvende ouder bent kan het soms teveel worden, zeker als je bijv. een kind hebt met een handicap.
Ouders zijn niet perfect, en soms kan je de zorg voor een kind niet aan. Mensen met psychische problemen zijn vaker werkloos, en net die mensen zijn extra kwetsbaar voor de stress die kinderen met zich mee kunnen brengen.
Een ouder die in zo'n situatie oordeelt dat ze het kind of de kinderen beter even wegbrengt, is een slimme ouder, geen verwerpelijke ouder.

100% akkoord , maar wetten en regels worden nu éénmaal gemaakt voor de meerderheid.
Er zijn opvanghuizen voor kinderen in die gevallen en deze zijn gratis dacht ik, de mensen in die gevallen zijn meestal onvermogend (en niet altijd door eigen schuld) en een particuliere opvang kost gauw € 400 per maand.
Ik ben voorzitter van een organisatie die zich inzet voor gehandicapte kinderen en hun ouders, een gehandicapt kind hebben leidt meestal tot armoede en echtscheiding(er zijn er andere).
Kostscholen zijn ook een veel gebruikte oplossing ((alhoewel niet goedkoop).

Hoomer
18 september 2008, 13:57
die opvangmoeders hoeven helemaal geen diploma te hebben.

Dat is wat ik zeg, u kan beginnen zonder diploma, maar als zoals u zegt, als het vdab een kinderopvang start om kinderen eventjes op te vangen moeten ze personeel aannemen en die moeten wel een diploma hebben.

circe
18 september 2008, 14:08
Dat is wat ik zeg, u kan beginnen zonder diploma, maar als zoals u zegt, als het vdab een kinderopvang start om kinderen eventjes op te vangen moeten ze personeel aannemen en die moeten wel een diploma hebben.

en ik bedoel:

als men het dienstencheques systeem uitbreidt (ondertussen is er ook al ziekenvervoer voorzien door sommige diensten) dan kan men het evengoed uitbreiden tot dienstencheques voor kinderopvang. Dan worden die mensen helem�*�*l niet door de VDAB aangenomen, maar werken net zoals sommige poetsvrouwen op zelfstandige basis indien ze dit wensen.

Nynorsk
18 september 2008, 14:10
100% akkoord , maar wetten en regels worden nu éénmaal gemaakt voor de meerderheid.
Er zijn opvanghuizen voor kinderen in die gevallen en deze zijn gratis dacht ik, de mensen in die gevallen zijn meestal onvermogend (en niet altijd door eigen schuld) en een particuliere opvang kost gauw € 400 per maand.
Ik ben voorzitter van een organisatie die zich inzet voor gehandicapte kinderen en hun ouders, een gehandicapt kind hebben leidt meestal tot armoede en echtscheiding(er zijn er andere).
Kostscholen zijn ook een veel gebruikte oplossing ((alhoewel niet goedkoop).

Opvanghuizen enzo, kostscholen, beetje drastische oplossing in veel gevallen, niet?

Gewoon twee concrete voorbeeldjes, je kan er honderden bedenken:
Thuisblijvende moeder, al dan niet op werkloosheidsuitkering, verliest haar moeder. Werkende partner krijgt paar dagen verlof, maar moét daarna terug gaan werken, krijgt geen extra verlof van baas. Thuisblijvende moeder, overweldigd door verdriet, wil haar kind graag een paar dagen naar de crèche doen.
Ik vind dat niet r�*�*r, hoor. Opvangetehuis lijkt me hier wat te drastisch. Gewoon overdag naar de crèche, 's avonds komt de papa thuis, pikt kind op bij de crèche.

Vrouw, sukkelt al een tijdje met chronische pijn en depressie, krijgt ontslag medische redenen. Zit thuis met baby. Op een bepaalde dag lukt het echt niet meer, ze schiet in paniek, voelt zich totaal ontredderd. De baby eist al haar aandacht op, ze ziet haar huishouden verloederen waar ze op staat te kijken, en snakt naar een dag waarop ze gewoon wat kan proberen opruimen zonder om de vijf minuten naar de baby te moeten kijken. Een dagje opvang kan dan uitkomst bieden, en toch eventjes rust brengen.
Als ik een depressieve cliënt heb is dat trouwens wat ik hen aan het hart druk: dat het niet fout is je kind dan even weg te brengen, dat ze zich daar niet schuldig over moeten voelen. Maar niet iedereen heeft familie of vrienden waar ze bij terecht kunnen.
Beter zo trouwens dan dat er ongelukken gebeuren. Ik zou het aantal ouders die op een gegeven moment denken "ik ga dat kind wat doen" niet te eten willen geven. Dat zijn geen slechte ouders, maar ze moeten wel een oplossing vinden voor het probleem.

Gewoon om te zeggen dat het beeld van werklozen die hun kind wegbrengen om om het even wat te doen, niet klopt. Als bovenstaande vrouw haar kind een dagje wegbrengt om eens met een vriendin te gaan shoppen en te praten over haar problemen, dan kan ik daar alleen maar zeer veel begrip voor opbrengen. Dat dat voor de buitenwereld overkomt als "ze doet haar kind weg om te gaan shoppen terwijl ze gewoon thuis is" is dan maar een probleem van de buitenwereld.

Hoomer
18 september 2008, 14:28
Opvanghuizen enzo, kostscholen, beetje drastische oplossing in veel gevallen, niet?

Gewoon twee concrete voorbeeldjes, je kan er honderden bedenken:
Thuisblijvende moeder, al dan niet op werkloosheidsuitkering, verliest haar moeder. Werkende partner krijgt paar dagen verlof, maar moét daarna terug gaan werken, krijgt geen extra verlof van baas. Thuisblijvende moeder, overweldigd door verdriet, wil haar kind graag een paar dagen naar de crèche doen.
Ik vind dat niet r�*�*r, hoor. Opvangetehuis lijkt me hier wat te drastisch. Gewoon overdag naar de crèche, 's avonds komt de papa thuis, pikt kind op bij de crèche.

Vrouw, sukkelt al een tijdje met chronische pijn en depressie, krijgt ontslag medische redenen. Zit thuis met baby. Op een bepaalde dag lukt het echt niet meer, ze schiet in paniek, voelt zich totaal ontredderd. De baby eist al haar aandacht op, ze ziet haar huishouden verloederen waar ze op staat te kijken, en snakt naar een dag waarop ze gewoon wat kan proberen opruimen zonder om de vijf minuten naar de baby te moeten kijken. Een dagje opvang kan dan uitkomst bieden, en toch eventjes rust brengen.
Als ik een depressieve cliënt heb is dat trouwens wat ik hen aan het hart druk: dat het niet fout is je kind dan even weg te brengen, dat ze zich daar niet schuldig over moeten voelen. Maar niet iedereen heeft familie of vrienden waar ze bij terecht kunnen.
Beter zo trouwens dan dat er ongelukken gebeuren. Ik zou het aantal ouders die op een gegeven moment denken "ik ga dat kind wat doen" niet te eten willen geven. Dat zijn geen slechte ouders, maar ze moeten wel een oplossing vinden voor het probleem.

Gewoon om te zeggen dat het beeld van werklozen die hun kind wegbrengen om om het even wat te doen, niet klopt. Als bovenstaande vrouw haar kind een dagje wegbrengt om eens met een vriendin te gaan shoppen en te praten over haar problemen, dan kan ik daar alleen maar zeer veel begrip voor opbrengen. Dat dat voor de buitenwereld overkomt als "ze doet haar kind weg om te gaan shoppen terwijl ze gewoon thuis is" is dan maar een probleem van de buitenwereld.

Ik volg uw redenering en vind dat u gelijk heeft, maar niettegenstaande vind ik dat de plaatsen in de kinderopvang eerst naar de tweeverdieners moeten gaan. Toch moet en kan er een oplossing zijn voor de gevallen die u aanhaalt, het is misschien dat fameuze gat in de markt.

Het is natuurlijk zo dat de omgeving en de opvoeding bepaaldt hoe u zich voelt wanneer u uw kind wegbrengt. De buitenwereld weet gewoonlijk niets af van de problemen die zich binnenhuis opstapelen, zowel geestelijk als materialistisch en zullen steeds reageren van uit hun eigen normen en waarden.
Het is zoals steeds haal eerst de balk uit uw eigen oog voor u de splinter bij uw naaste wil verwijderen.

circe
18 september 2008, 14:31
Opvanghuizen enzo, kostscholen, beetje drastische oplossing in veel gevallen, niet?

Gewoon twee concrete voorbeeldjes, je kan er honderden bedenken:
Thuisblijvende moeder, al dan niet op werkloosheidsuitkering, verliest haar moeder. Werkende partner krijgt paar dagen verlof, maar moét daarna terug gaan werken, krijgt geen extra verlof van baas. Thuisblijvende moeder, overweldigd door verdriet, wil haar kind graag een paar dagen naar de crèche doen.
Ik vind dat niet r�*�*r, hoor. Opvangetehuis lijkt me hier wat te drastisch. Gewoon overdag naar de crèche, 's avonds komt de papa thuis, pikt kind op bij de crèche.

Vrouw, sukkelt al een tijdje met chronische pijn en depressie, krijgt ontslag medische redenen. Zit thuis met baby. Op een bepaalde dag lukt het echt niet meer, ze schiet in paniek, voelt zich totaal ontredderd. De baby eist al haar aandacht op, ze ziet haar huishouden verloederen waar ze op staat te kijken, en snakt naar een dag waarop ze gewoon wat kan proberen opruimen zonder om de vijf minuten naar de baby te moeten kijken. Een dagje opvang kan dan uitkomst bieden, en toch eventjes rust brengen.
Als ik een depressieve cliënt heb is dat trouwens wat ik hen aan het hart druk: dat het niet fout is je kind dan even weg te brengen, dat ze zich daar niet schuldig over moeten voelen. Maar niet iedereen heeft familie of vrienden waar ze bij terecht kunnen.
Beter zo trouwens dan dat er ongelukken gebeuren. Ik zou het aantal ouders die op een gegeven moment denken "ik ga dat kind wat doen" niet te eten willen geven. Dat zijn geen slechte ouders, maar ze moeten wel een oplossing vinden voor het probleem. .

tot hiertoe kan ik volledig volgen en dit zou zeer wel kunnen passen in mijn voorstel voor "kinderopvang-met-bewijs (of verwijsbriefje)".
Het is inderdaad zo dat thuisblijvende moeders (niet enkel bij depressie) ziek kunnen worden. een doktersbewijs en verwijsbriefje zou dan uitkomst kunnen brengen zodat men de kinderen naar de (zie hierboven) dienstencheque opvang kan brengen voor een korte periode.

Meer problemen heb ik bij uw voorbeeld bij overlijden. Toen mijn vader overleed was ik alleenstaande moeder van twee kinderen. Ik heb drie dagen verlof gekregen om de begrafenis te regelen, verder niks. Ik zie niet in waarom ik als thuisblijvende werkloze in dat geval de (schoolgaande) kinderen dan zelfs niet naschools zou kunnen opvangen. Niet overdrijven.



Gewoon om te zeggen dat het beeld van werklozen die hun kind wegbrengen om om het even wat te doen, niet klopt. Als bovenstaande vrouw haar kind een dagje wegbrengt om eens met een vriendin te gaan shoppen en te praten over haar problemen, dan kan ik daar alleen maar zeer veel begrip voor opbrengen. Dat dat voor de buitenwereld overkomt als "ze doet haar kind weg om te gaan shoppen terwijl ze gewoon thuis is" is dan maar een probleem van de buitenwereld
wel ik niet.
toen ik werkte en ik wou even bijpraten over mijn problemen met vriendinnen moest dat 'savonds gebeuren per telefoon: geen van beiden konden zich namelijk permitteren om telkens een babysit te betalen, laat staan dat we onze verlofdagen moesten opnemen om even "samen" te praten.
ook hier: niet overdrijven! Ik ben niet van plan om werklozen te betalen om dan overdag nog eens hun kinderopvang te betalen, omdat zij zonodig moesten gaan shoppen terwijl ik de godganse dag mijn voeten moet afdraaien en van mijn loon dan nog de helft afgeven! sorry, dat is er dus echt wel over hoor.

Hoomer
18 september 2008, 14:39
tot hiertoe kan ik volledig volgen en dit zou zeer wel kunnen passen in mijn voorstel voor "kinderopvang-met-bewijs (of verwijsbriefje)".
Het is inderdaad zo dat thuisblijvende moeders (niet enkel bij depressie) ziek kunnen worden. een doktersbewijs en verwijsbriefje zou dan uitkomst kunnen brengen zodat men de kinderen naar de (zie hierboven) dienstencheque opvang kan brengen voor een korte periode.

Meer problemen heb ik bij uw voorbeeld bij overlijden. Toen mijn vader overleed was ik alleenstaande moeder van twee kinderen. Ik heb drie dagen verlof gekregen om de begrafenis te regelen, verder niks. Ik zie niet in waarom ik als thuisblijvende werkloze in dat geval de (schoolgaande) kinderen dan zelfs niet naschools zou kunnen opvangen. Niet overdrijven.




wel ik niet.
toen ik werkte en ik wou even bijpraten over mijn problemen met vriendinnen moest dat 'savonds gebeuren per telefoon: geen van beiden konden zich namelijk permitteren om telkens een babysit te betalen, laat staan dat we onze verlofdagen moesten opnemen om even "samen" te praten.
ook hier: niet overdrijven! Ik ben niet van plan om werklozen te betalen om dan overdag nog eens hun kinderopvang te betalen, omdat zij zonodig moesten gaan shoppen terwijl ik de godganse dag mijn voeten moet afdraaien en van mijn loon dan nog de helft afgeven! sorry, dat is er dus echt wel over hoor.

Dat u de kinderopvang van een werkloze niet wil betalen daar kan ik inkomen en dat wil ik ook niet maar Nynorsk spreekt hier wel over zieke mensen he. :-)

circe
18 september 2008, 14:53
Dat u de kinderopvang van een werkloze niet wil betalen daar kan ik inkomen en dat wil ik ook niet maar Nynorsk spreekt hier wel over zieke mensen he. :-)

ik schreef dan ook al tig keer dat in geval van ziekte een BEWIJSBRIEFJE moet volstaan.

In welke lettergrootte wil je dat ik dit zet?

Anderzijds zie ik ook niet in waarom de eventueel wèl werkende ouder van het koppel dan eens geen verlof kan nemen om de zaken op te lossen?

Men doet hier precies of werklozen totaal NIKS kunnen? Die hebben meer tijd en mogelijkheden dan werkende ouders, ziek of niet ziek.

Hoomer
18 september 2008, 15:03
ik schreef dan ook al tig keer dat in geval van ziekte een BEWIJSBRIEFJE moet volstaan.

In welke lettergrootte wil je dat ik dit zet?

Anderzijds zie ik ook niet in waarom de eventueel wèl werkende ouder van het koppel dan eens geen verlof kan nemen om de zaken op te lossen?

Men doet hier precies of werklozen totaal NIKS kunnen? Die hebben meer tijd en mogelijkheden dan werkende ouders, ziek of niet ziek.

Mea culpa, mea culpa.
Er is geen plaats voor opvang in het wilde weg voor die gevallen ;-)

Nynorsk
18 september 2008, 15:09
tot hiertoe kan ik volledig volgen en dit zou zeer wel kunnen passen in mijn voorstel voor "kinderopvang-met-bewijs (of verwijsbriefje)".
Het is inderdaad zo dat thuisblijvende moeders (niet enkel bij depressie) ziek kunnen worden. een doktersbewijs en verwijsbriefje zou dan uitkomst kunnen brengen zodat men de kinderen naar de (zie hierboven) dienstencheque opvang kan brengen voor een korte periode.

Meer problemen heb ik bij uw voorbeeld bij overlijden. Toen mijn vader overleed was ik alleenstaande moeder van twee kinderen. Ik heb drie dagen verlof gekregen om de begrafenis te regelen, verder niks. Ik zie niet in waarom ik als thuisblijvende werkloze in dat geval de (schoolgaande) kinderen dan zelfs niet naschools zou kunnen opvangen. Niet overdrijven.
Met schoolgaande kinderen speelt dat probleem inderdaad niet - die zijn overdag niet thuis. Met baby's enzo is dat toch iets anders. Ik zie baby's niet graag bij ouders die compleet overstresst zijn.
Mocht ik nu al een kind hebben gehad, en werkloos zijn, en mijn moeder sterft, ik zou naar mijn vader gaan met de kleine (en daar blijven, of het daar brengen om de dingen te regelen). Moest ik daar nu helemaal alleen voor staan, zou ik het van mezelf niet moreel verwerpelijk vinden om de kleine naar de opvang te brengen, hoor.




wel ik niet.
toen ik werkte en ik wou even bijpraten over mijn problemen met vriendinnen moest dat 'savonds gebeuren per telefoon: geen van beiden konden zich namelijk permitteren om telkens een babysit te betalen, laat staan dat we onze verlofdagen moesten opnemen om even "samen" te praten.

Toen je werkte had je wellicht geen ontslag medische redenen gekregen eh.


ook hier: niet overdrijven! Ik ben niet van plan om werklozen te betalen om dan overdag nog eens hun kinderopvang te betalen, omdat zij zonodig moesten gaan shoppen terwijl ik de godganse dag mijn voeten moet afdraaien en van mijn loon dan nog de helft afgeven! sorry, dat is er dus echt wel over hoor.

het ging me niet over wie het betaalt, wel om het morele aspect van je kinderen wegbrengen als je werkloos bent.
Overigens, als die vrouw naar een centrum geestelijke gezondheidszorg gaat, betaal je én de hulpverlening, én de werkloosheidsuitkering, én de kinderopvang. Terwijl een namiddag praten met een vriendin even effectief en zelfs veel effectiever kan zijn dan een gesprek met een psycholoog.

Nynorsk
18 september 2008, 15:19
Anderzijds zie ik ook niet in waarom de eventueel wèl werkende ouder van het koppel dan eens geen verlof kan nemen om de zaken op te lossen?

die moeten er natuurlijk dan wel zijn.
niet iedereen kan ook zo maar verlof nemen.

ik heb een familielid van me in een depressie gezien terwijl haar man op missie in het buitenland was (leger). "Eens verlof nemen" gaat dan een beetje moeilijk. Als je daar dan met een premature huilbaby zit, en de opvang waar je normaal terecht kan is echt niet beschikbaar, zit je toch maar mooi met de gebakken peren in een crisissituatie.


Men doet hier precies of werklozen totaal NIKS kunnen? Die hebben meer tijd en mogelijkheden dan werkende ouders, ziek of niet ziek.
't is niet omdat ik voorbeelden geef van situaties waarin het mis loopt, dat het altijd misloopt eh.

circe
18 september 2008, 15:35
die moeten er natuurlijk dan wel zijn.
niet iedereen kan ook zo maar verlof nemen.

ik heb een familielid van me in een depressie gezien terwijl haar man op missie in het buitenland was (leger). "Eens verlof nemen" gaat dan een beetje moeilijk. Als je daar dan met een premature huilbaby zit, en de opvang waar je normaal terecht kan is echt niet beschikbaar, zit je toch maar mooi met de gebakken peren in een crisissituatie.


Een depressie is een ziekte. Ook werkende mensen kunnen een depressie hebben. en ja, in dat geval zou het alvast VEILIGER zijn om die huilbaby ergens anders onder te brengen.

maar dit heeft nu niet direct te maken met "werklozen die hun kinderen gratis in de opvang doen terwijl werkende dik betalende ouders op de wachtlijst staan".

Hoomer
18 september 2008, 16:00
Heb juist men oudste dochter aan de telefoon gehad en een beetje info gevraagd.
Zij betaald iets meer dan 23€ per dag voor de opvang, ik vroeg haar hoe kan een werkloze dat betalen? Wel er zijn kinderopvangcentra's die de prijs bereken op het inkomen maar voor ons zou dat nog duurder komen en kwalitatief is dat ook niet zoals het moet zijn, antwoorde ze me.
Nu heeft circe wel gelijk dat we voor die werkloze mensen moeten bijbetalen om hun kinderen op te vangen en waarom??????
Nynorsk heeft ook gelijk ivbm met depressieven enz. maar ik overdenk dat die bepaalde werklozen gewoon dagelijks hun kinderen wegbrengen en niet omdat ze depressief of ziek zouden zijn gewoon dumpen om andere dingen te doen.

Voila terug naar af 8-)

Rudy
18 september 2008, 17:07
Jan Peeters is blijkbaar nen loser.

Inderdaad Adrian. Jan Peeters veronderstelt dat de werkloze of alleenstaande met kinderen per definitie permanent werk zoekt en dus bijgevolg nood heeft aan kinderopvang. Ge moet toch maar durven.

King of beggars and fleas
18 september 2008, 18:26
Inderdaad Adrian. Jan Peeters veronderstelt dat de werkloze of alleenstaande met kinderen per definitie permanent werk zoekt en dus bijgevolg nood heeft aan kinderopvang. Ge moet toch maar durven.als jullie en jullie kakbroek willen dat de werklozen permanent werk zoeken dan moeten ze ook de mogelijkheid daartoe krijgen - en dus kinderopvang voor werklozen met kinderen.

ge moet toch maar durven - enerzijds mensen tot iets willen verplichten - anderzijds het hen onmogelijk willen maken

Hoomer
18 september 2008, 20:07
als jullie en jullie kakbroek willen dat de werklozen permanent werk zoeken dan moeten ze ook de mogelijkheid daartoe krijgen - en dus kinderopvang voor werklozen met kinderen.

ge moet toch maar durven - enerzijds mensen tot iets willen verplichten - anderzijds het hen onmogelijk willen maken

Wilde werk hebben, wel mijnen buurman is ne klinkerlegger en zoekt wanhopig naar 2 medewerkers, zal ik u opgeven voor die job?
3 huizen verder woont nen dakwerker met het zelfde probleem wilde werk, ben zeker dat ge maandag kunt beginnen.
Achter mijnen hoek woont nen aannemer, direct beginnen als ge wilt.
Den bakker hier zoekt iemand om s nachts te komen helpen, hedde goesting.
In Turnhout op de markt hangt omzeggens aan ieder horecazaak een briefje met hulp gezocht, awel rijdt is tot daar.
Stop met zeveren over werk zoeken, er is een gezegde; Wie zoekt die vindt.
zeg nu niet dat ge achter werk moet zoeken he, t achtervolgt u.
Zeg nu niet als ge wil werken dat ge geen werk vindt of dat ge maanden moet zoeken he.

Nynorsk
18 september 2008, 20:33
Wilde werk hebben, wel mijnen buurman is ne klinkerlegger en zoekt wanhopig naar 2 medewerkers, zal ik u opgeven voor die job?

laat me raden: de kandidaten hebben allemaal dyslexie? :-D

King of beggars and fleas
18 september 2008, 20:38
awel rijdt is tot daarhet emphatisch vermogen vd doorsnee vlaming is werkelijk iets dat totaal onderontwikkeld is he

zijt ge echt zo simpel dat ge niet verder komt van "ik heb een auto dus iedereen heeft een auto" ?

in feite is uw reactie gewoon even debiel als die van die franse prinses destijds - die vroeg waarom het woedende hongerige volk voor het paleis niet gewoon croissants kon eten zoals iedereen :roll:

King of beggars and fleas
18 september 2008, 20:43
en terug ontopic

stel nu dat ik kinderen heb

en ik wil daar voor werk gaan horen waar het volgens onze slimme voor het rapen valt

moet ik dan recht hebben op opvang of moet ik met het kind op de arm gaan soliciteren en indien ik dit laatste doe gaan ze mij daar dan aanwerven ?

Duupje
18 september 2008, 20:46
Heb juist men oudste dochter aan de telefoon gehad en een beetje info gevraagd.
Zij betaald iets meer dan 23€ per dag voor de opvang, ik vroeg haar hoe kan een werkloze dat betalen? Wel er zijn kinderopvangcentra's die de prijs bereken op het inkomen maar voor ons zou dat nog duurder komen en kwalitatief is dat ook niet zoals het moet zijn, antwoorde ze me.
Nu heeft circe wel gelijk dat we voor die werkloze mensen moeten bijbetalen om hun kinderen op te vangen en waarom??????
Nynorsk heeft ook gelijk ivbm met depressieven enz. maar ik overdenk dat die bepaalde werklozen gewoon dagelijks hun kinderen wegbrengen en niet omdat ze depressief of ziek zouden zijn gewoon dumpen om andere dingen te doen.

Voila terug naar af 8-)

Een vriendin van me betaalt exact 1,5€ per halve dag, en 4€ voor een hele dag, met eten etc dan inbegrepen. Wordt gewoon berekend op haar inkomen. Van die kinderopvang (tot 2.5jaar en verbonden aan een school) is er nochthans geen enkele klacht.

Hoomer
18 september 2008, 22:11
Een vriendin van me betaalt exact 1,5€ per halve dag, en 4€ voor een hele dag, met eten etc dan inbegrepen. Wordt gewoon berekend op haar inkomen. Van die kinderopvang (tot 2.5jaar en verbonden aan een school) is er nochthans geen enkele klacht.

Lees eerst wat ik schrijf.
Wel ja en wie betaald de rest van de kosten????? 4 € per dag ze verbruiken meer aan pampers op die dag.
Wat is haar inkomen??????
Stempelt ze? zo ja waarom moet haar kind dan naar de opvang?

Hoomer
18 september 2008, 22:17
laat me raden: de kandidaten hebben allemaal dyslexie? :-D

Nope er zijn gewoon geen kandidaten.

Hoomer
18 september 2008, 22:20
het emphatisch vermogen vd doorsnee vlaming is werkelijk iets dat totaal onderontwikkeld is he

zijt ge echt zo simpel dat ge niet verder komt van "ik heb een auto dus iedereen heeft een auto" ?

in feite is uw reactie gewoon even debiel als die van die franse prinses destijds - die vroeg waarom het woedende hongerige volk voor het paleis niet gewoon croissants kon eten zoals iedereen :roll:

Sorry maar ik wist niet dat er alleen in Turnhout horeca was en dat er alleen in mijn buurt aannemers en klinkerleggers wonen en werkzaam zijn.

Rudy
18 september 2008, 22:23
en terug ontopic

stel nu dat ik kinderen heb

en ik wil daar voor werk gaan horen waar het volgens onze slimme voor het rapen valt

moet ik dan recht hebben op opvang of moet ik met het kind op de arm gaan soliciteren en indien ik dit laatste doe gaan ze mij daar dan aanwerven ?

Zou je dan willen dat ze je komen vragen of je aub zo goed wilt zijn te komen werken ? Als je het niet vraagt zal je het ook nooit te weten komen.
Wel, desnoods gaat ge met uw kleinen op de arm gaan solliciteren. Moest de nood hoog zijn zou je waarschijnlijk geen second twijfelen. En als je werk krijgt zou je in staat zijn zelf je kinderopvang zelf te betalen.

Rudy
18 september 2008, 22:31
Nu heeft circe wel gelijk dat we voor die werkloze mensen moeten bijbetalen om hun kinderen op te vangen en waarom?????
Akkoord, maar enkel voor die dagen waarvoor de werkloze of alleenstaande kan aantonen dat hij of zij die dag werk heeft gezocht, werk moet zoeken, of kan aantonen die dag een opleiding te moeten volgen.
Dus niet louter op basis van een bescheiden inkomen. Dus niet indien de kinderopvang moet dienen als goedkope kinderoppas om boodschappen te kunnen doen, bijvoorbeeld.

Hoomer
18 september 2008, 22:34
en terug ontopic

stel nu dat ik kinderen heb

en ik wil daar voor werk gaan horen waar het volgens onze slimme voor het rapen valt

moet ik dan recht hebben op opvang of moet ik met het kind op de arm gaan soliciteren en indien ik dit laatste doe gaan ze mij daar dan aanwerven ?

Die slimme moet niet iedere frank omdraaien, of ne fiets pikken om ergens te geraken.
Die ondernemers zijn wanhopig omdat ze aan geen personeel geraken als u bij zo iemand u komt aanbieden met uw kind bij en u en hun garandeerd dat u een opvang voor uw kindje zal nemen zie ik niet in waarom die mannen (meestal zelf vaders) u niet zouden aannemen.
Ik spreek niet over grote bedrijven he, ik spreek over kleine zelfstandige ondernemers.

Rudy
18 september 2008, 22:38
en ik bedoel:

als men het dienstencheques systeem uitbreidt (ondertussen is er ook al ziekenvervoer voorzien door sommige diensten) dan kan men het evengoed uitbreiden tot dienstencheques voor kinderopvang. Dan worden die mensen helem�*�*l niet door de VDAB aangenomen, maar werken net zoals sommige poetsvrouwen op zelfstandige basis indien ze dit wensen.

Circe, iemand vragen om de strijk te komen doen kan je niet vergelijken met iemand vragen om dagdagelijks voor je kind te zorgen. Als de juffrouw je bloeske vernielt met haar strijkijzer is dat geen ramp, je bedankt ze voor de bewezen diensten en je zoekt een ander. Bij kinderopvang is er nog zoiets als vertrouwen in de oppas. Een ongeluk kan tot drama's leiden.

Rudy
18 september 2008, 22:45
ik heb geen kinderen, en ik ben niet vertrouwd met kinderopvang, maar kan je op dinsdag beslissen dat je op woensdag je kind naar een kinderopvang doet?
Dat kan steeds minder. In officiële verblijven zo goed als niet. Bij onthaalmoeders nog wel maar steeds minder omdat het ook voor hen steeds meer een vaste bron van inkomsten wordt en ze zich eerder engageren met ouders die hun kind elke dag brengen, het liefst kinderen van leerkrachten.

Rudy
18 september 2008, 23:01
dat is niet wat sofie bracke zegt - zij zegt dat werkenden voorrang moeten krijgen op werklozen .
Inderdaad. Persoonlijk zou ik er ook nog hebben aan toegevoegd: "ook tijdens dagen afwezigheid voor wie kan aantonen een inspanning te doen om werk te vinden".


ze zegt niet dat ook cursusvolgenden of solicitanten voorrang gaan behouden.
Dat hoeft ook niet want dit wordt niet gevraagd. Je bent werkloos en/of alleenstaand, en het is dat wat momenteel telt. Dus, nogmaals, de werkloze die wil gaan winkelen en die z'n kind naar de opvang wilt brengen heeft momenteel voorrang op wie z'n boterham verdient. Geen kat die vraagt of je cursist of sollicitant bent.

Of denk je dat de meeste werklozen en alleenstaanden cursist, sollicitant of totaal arbeidsongeschikt zijn misschien ?

Rudy
18 september 2008, 23:07
Het is toch compleet van de pot gerukt dat je belastingen betaalt voor kinderopvang, maar dat je daar dan niet eens gebruik van kan maken omdat iemand anders die je ook al betaalt niet op zijn kinderen wenst te passen terwijl die persoon daar wel de tijd voor heeft.

Dat gaat er bij mij niet in, maar zoals gewoonlijk worden de werkenden weer eens gegijzeld door het profitariaat dat hier zelfs nog het lef heeft om verongelijkt te komen doen.

Moesten de werklozen nu eens een beetje op de kinderen van de werkende mens letten. Zou dat geen oplossing zijn ? Mits een kleine blitsbijscholing van de VDAB, uiteraard.

Rudy
18 september 2008, 23:10
die opvangmoeders hoeven helemaal geen diploma te hebben.
Zeer juist. Laten we dus de werkloze vrouwen die thuis zitten te niksen verplichten om op ons kindjes te letten in plaats van koffie te drinken en te kletsen met hun vriendinnen.

Rudy
18 september 2008, 23:20
welja, dat dacht ik ook.
zo eventjes afkomen met een papiertje dat je moet solliciteren gaat dus niet gaan eh.
en de meeste sollicitatiegesprekken staan geen half jaar op voorhand vast.
Als je als werkloze een job vindt, weet je dat ook meestal geen half jaar op voorhand.

Voor wie echt wilt is er altijd een oplossing. Gezien je dan toch werk hebt kan je desnoods voorlopig iemand betalen tot je opvang vindt, te danken aan de werkloze vrouw die thuis aan het poetsen is en bijgevolg efkes niet op haar kind kan letten, bijvoorbeeld, of die het eens lekker rustig wilt hebben in huis zonder bleiter (zo zijn er ook).

Hoomer
18 september 2008, 23:22
Juist. Laten we de werkloze vrouwen die thuis zitten te niksen verplichten om op ons kindjes te letten.

Ha neen want die doen zelf hun kinderen naar de kinderopvang voor 4€ per dag terwijl mijn dochter 23€ per dag betaald omdat zij en haar man gaan werken pffff.

Rudy
18 september 2008, 23:27
Ha neen want die doen zelf hun kinderen naar de kinderopvang voor 4€ per dag terwijl mijn dochter 23€ per dag betaald omdat zij en haar man gaan werken pffff.
Ah Hoomer. Denk eens na. Die moekes van pakweg 50 lentes, zouden die (op enkele uitzonderingen na misschien) kindjes hebben die nog naar de kinderopvang mogen ?

Groentje-18
19 september 2008, 00:47
Heu, excuseer waar spreek ik over politici?
Ik spreek over het feit dat ik lees dat de mentaliteit van de mensen zo is dat zelfs een werkloze zijn kind naar de opvang brengt terwijl ze een hele dag op cafee hangen ofzo, daar gaat het me over.
Voor mij is werkloos zijn, luiheid, er is hier werk genoeg in dit land.
Ik heb nog nooit in mijn leven gestempeld.
Werklozen die hun kind wegbrengen om er van af te zijn, zijn voor mij mensen met een normvervaging.
Ik weet dat de stoom nu uit uw oren komt, maar moesten we allemaal denken zoals u was België een derde wereldland.

Ik kan me ook moeilijk voorstellen dat werklozen hun kinderen naar een opvangdienst brengen. Ik kan me wel voorstellen dat als ze werk willen zoeken, hun kinderen hierbij soms een probleem vormen. Maar dan kan je toch wel even iets regelen om voor ze te zorgen zou ik denken? Als het oudere kinderen zijn, zijn ze tijdens de kantooruren dat je kan solliciteren ook op school normaal gezien, dus ik vind het allemaal zeer vreemd...
Zolang je maar zo snel mogelijk opvang kan hebben van zodra je werkt, lijkt me, in plaats van je te moeten bedenken dat als je werkt, je nergens met de kinderen kan blijven. :?
Daarom lijkt het me onlogisch dat gezinnen waarbij er geen ouder thuis is om voor de kinderen te zorgen omdat hij is gaan werken, langer moeten wachten op opvang. Dat is bijna een tewerkstellingsontmoedigingsmaatregel.

Duupje
19 september 2008, 06:09
Lees eerst wat ik schrijf.
Wel ja en wie betaald de rest van de kosten????? 4 € per dag ze verbruiken meer aan pampers op die dag.
Wat is haar inkomen??????
Stempelt ze? zo ja waarom moet haar kind dan naar de opvang?

Alleenstaande mama met 3 kindjes en werkt deeltijds.

hurricane
19 september 2008, 06:16
Ik zie niet in waarom je kinderopvang zou nodig hebben als je NIET werkt ?

circe
19 september 2008, 07:52
Circe, iemand vragen om de strijk te komen doen kan je niet vergelijken met iemand vragen om dagdagelijks voor je kind te zorgen. Als de juffrouw je bloeske vernielt met haar strijkijzer is dat geen ramp, je bedankt ze voor de bewezen diensten en je zoekt een ander. Bij kinderopvang is er nog zoiets als vertrouwen in de oppas. Een ongeluk kan tot drama's leiden.

het gaat ook niet over dagdagelijkse opvang, maar om tijdelijke opvang in noodgevallen.
en uiteraard worden de kandidaten gescreend. Maar of daar een diploma kinderverzorgster voor nodig is betwijfel ik ten zeerste.
Is er een diploma kinderverzorgster nodig om zelf moeder te worden?

Hoomer
19 september 2008, 07:58
Ah Hoomer. Denk eens na. Die moekes van pakweg 50 lentes, zouden die (op enkele uitzonderingen na misschien) kindjes hebben die nog naar de kinderopvang mogen ?

Nee, maar de bereidwilligen onder hen zouden die hun eigen kleinkinderen niet opvangen. Het is een moeilijke discutie.

circe
19 september 2008, 08:01
Nee, maar de bereidwilligen onder hen zouden die hun eigen kleinkinderen niet opvangen. Het is een moeilijke discutie.

velen vijftigjarigen zijn gewoon nog standaard fulltime aan het werk.

degenen die op pensioen gaan zouden dan volgens U verplicht moeten worden om hun kleinkinderen op te vangen?

mogen we er dan van uitgaan dat de opa's verplichten moeten worden om de tuintjes te onderhouden en de klusjes uit te voeren? of mogen die wèl op pensioen?

Hoomer
19 september 2008, 08:08
het gaat ook niet over dagdagelijkse opvang, maar om tijdelijke opvang in noodgevallen.
en uiteraard worden de kandidaten gescreend. Maar of daar een diploma kinderverzorgster voor nodig is betwijfel ik ten zeerste.
Is er een diploma kinderverzorgster nodig om zelf moeder te worden?

Zoals reeds gezegd, het gat in de markt, maar het prijskaartje om uw kindje een paar uur weg te brengen zal dan ook navenant zijn vermoed ik.

Om zelfstandige kinderopvang te worden heeft men geen diploma nodig zelfs niet wanneer men een opvangcentrum wil openen, om in een kinderopvangcentrum te werken wel. Daarom is het zeer moeillijk personeel te vinden voor deze.

Tegenwoordig bestaan er ook reeds kinderhotels, waar men zen kinderen 's nachts kan dumpen.

Persoonlijk vind ik het goed moesten er centra's zijn waar werklozen of anderen hun kinderen voor een paar uur kunnen dumpen om te gaan solliciteren ofzo, maar niet tegen 50 cent per uur ofzoiets want dan betaal ik de opleg.

Hoomer
19 september 2008, 08:15
velen vijftigjarigen zijn gewoon nog standaard fulltime aan het werk.

degenen die op pensioen gaan zouden dan volgens U verplicht moeten worden om hun kleinkinderen op te vangen?

mogen we er dan van uitgaan dat de opa's verplichten moeten worden om de tuintjes te onderhouden en de klusjes uit te voeren? of mogen die wèl op pensioen?

Waar schrijf ik iets over verplichting, ik zeg de ouderen die kindjes willen opvangen zullen hun eigen kleinkinderen wel liever opvangen dan die van anderen denk ik.
Altans mijn dochter mag men kleinkind steeds brengen, maar de buurvrouw haar kind vangen wij zeer zeker niet op.

Depth of Field
19 september 2008, 19:27
als jullie en jullie kakbroek willen dat de werklozen permanent werk zoeken dan moeten ze ook de mogelijkheid daartoe krijgen - en dus kinderopvang voor werklozen met kinderen.


Ze hoeven geen werk te zoeken, stoppen met doppen is ook goed.

Dat de vader dan maar zijn kinderen en hun moeder onderhoudt.