PDA

View Full Version : Appel: geschild of ongeschild


Havana
17 september 2008, 17:47
Fruit wordt meermaals bespoten. Tegenwoordig zie ik velen hun appeltje schillen. Ik doe dat niet. De meeste vitaminen zitten namelijk net onder de schil en, wat er op zit zal er ook wel in zitten zeker :?...

Is fruit nog gezond? Ik weet het eigenlijk niet.

Bhairav
17 september 2008, 17:54
Ik schil altijd. Schil smaakt niet lekker, maar zal aan die chemischen brol liggen.

HAMC
17 september 2008, 18:09
De meeste vitaminen zitten namelijk net onder de schil en, .

Waar haalt u die informatie?

Pietje
17 september 2008, 18:11
Hangt af van de appelsoort. Een inlandse JonaGold schil ik meestal niet (wel afwassen natuurlijk).

Ambiorix
17 september 2008, 18:13
nooit schillen, altijd wassen

Mambo
17 september 2008, 18:47
Behalve dat ik het meeste fruit of groenten noch lust noch eet heb ik ook behoorlijk wat bezwaar tegen de bespuitingen waar alle leven van doodgaat, zodus uiteindelijk ook tot in de mens doordringt.
Het zijn hormonale producten in vrij extreme dosissen die gebruikt worden en die niet afgebroken worden in de voedsel kringloop.

Bovendien vind ik de gamma bestraling van vele voedsel en fruit een beetje vies en bedenkelijk vooral omdat ik het niet zie of ruik of smaak en helemaal niet weet wat er van te denken.

Gammastralen gebruikt men, naast röntgen- of elektronenstralen, ook als zeer omstreden bewerkingstechniek voor het bewaren van voedsel. Deze stralen doden zowel de slechte als de goede bacteriën in het voedsel, en ook schimmels. Ze verhinderen dat aardappels gaan kiemen en vertragen de rijping van fruit en groente.

Wettelijk moet het vermeld staan op het etiket en mogen er slechts een beperkt aantal voedingsmiddelen doorstraald worden : gedroogd fruit, aardbeien, champignons, aardappelen, peulvruchten, graanvlokken, garnalen, pluimveevlees, kruiden en specerijen. Doorstraalde voedingsmiddelen gebruikt men vaak in samengestelde voedingsmiddelen zoals sauzen, vruchtenyoghurt, salades.

Er treedt verlies op aan vitamine A, B, C, E en K, vergelijkbaar met het verlies door schoonmaken en koken.

Er wordt meer bestraald dan men denkt, vooral op producten die uit het buitenland komen, waar er geen haan om kraait, zoals bvb. tropisch fruit.

Maar anders heb ik er geen gedacht van.

MakingProgress
17 september 2008, 19:49
Niet schillen, en ook niet wassen.
Appels hebben een waslaagje dat water afstoot en chemische stoffen vasthoudt.
Voor het eten met een doekje opblinken dus om die waslaag te verwijderen.

forzaflandria
18 september 2008, 03:47
Thuis in Vlaanderen schil ik nooit appels, want de meeste komen uit onze tuin en hebben dus nooit pesticiden gezien. Wel wassen natuurlijk.

Hier in Azie schil ik ze altijd, omdat mijn vrouw zegt dat appels een laag chemische stoffen krijgen voor het vervoer van Amerika of Chili naar hier. Ik weet niet of het waar is, maar er wordt hier zo kwistig met allerlei brol omgesprongen (zie recent schandaal melkpoeder in China) dat ik maar op veilig speel.

King of beggars and fleas
18 september 2008, 04:39
een levend organisme heeft "levend voedsel" nodig

een gammabestraalde appel is dood - de pitten die erin zitten die kiemen niet meer

het bestralen doet men enkel met merkfruit - om te vermijden dat je bvb zelf een jonagoldboom in je tuin plant

een echte appel blijft maanden goed - hij verrot niet maar verdroogd en verschrompeld

een beetje verschrompeld is de appel zelfs lekkerder en zoeter - ik laat ze altijd eerst een maand ofzo liggen in de fruitmand.

als ze dan nog niet rot zijn ben ik zeker dat hij niet gammabestraald is en als ze die rotzooi er niet mee hebben aangevangen ga ik ervanuit dat de rest na nog een keertje spoelen ook wel ok is

schillen doe ik zowieso niet omdat dat teveel moeite kost

Scherven A. Mok
18 september 2008, 05:34
Fruit mag een bepaalde periode voor de pluk niet meer bespoten worden. Een appel wordt geloof ik een 20tal keer bespoten waaronder een aantal keer met kalk om hem harder te maken en verbranding tegen te gaan.
Ik wrijf een appel gewoon af aan mijn broek.
Soms eet ik bio. Ik denk dat we met een teveel aan bevolking zitten om alles bio te kweken.

hurricane
18 september 2008, 05:43
Fruit mag een bepaalde periode voor de pluk niet meer bespoten worden. Een appel wordt geloof ik een 20tal keer bespoten waaronder een aantal keer met kalk om hem harder te maken en verbranding tegen te gaan.
Ik wrijf een appel gewoon af aan mijn broek.
Soms eet ik bio. Ik denk dat we met een teveel aan bevolking zitten om alles bio te kweken.

?

Ramon djv
18 september 2008, 16:02
Vrienden van me wonen naast een fruitgaard. Volgens hen wordt er meer dan 15 keer per jaar gespoten (waarmee weten ze niet).
Een mens vraagt zich af wat we zoal binnenspelen.
Maar eerlijk gezegd; als we daar te veel over gaan nadenken, kunnen we zo goed als niets meer eten.
En dan hoor ik mensen roepen: eet bio!!! Dat overtuigt mij echter niet. Laat mij nu juist een gewezen 'bioboer' in de familie hebben die, uitgezonderd dat het per ongeluk was, nooit een onbespoten stuk groente of fruit heeft verkocht.

Zelf telen lijkt me een van de weinige opties om te weten wat je eet.

Renesse
18 september 2008, 16:49
Mijn religie verbiedt me tot het eten van weerloze plantjes.

Havana
18 september 2008, 20:49
Waar haalt u die informatie?

oa:

http://www.agf.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=28822 (http://www.agf.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=28822)

Appel – peer
Duidelijke vitamine winnaar: de appel! In vergelijking met de peer zit in de appel 3 keer zo veel vitamine A, 2 keer zoveel vitamine C en 20% meer vitamine E. Belangrijk is dat 70% van de vitamine meteen onder de schil zitten. Eet daarom de schil ook. Ten slotte, rode appels hebben een hogere aanwezigheid van vitamine C als groene appels. bron:http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/8681-fruit-wat-is-gezonder.html

Havana
18 september 2008, 20:54
Weet iemand met welke stof(fen) appels net bespoten worden?

Andro
18 september 2008, 20:58
Liefst met het velletje er aan.

Havana
18 september 2008, 21:00
Liefst met het velletje er aan.

Niet besneden dus... euh, ik bedoel 'geschild'. :oops:
;-)

Andro
18 september 2008, 21:03
Niet besneden dus... euh, ik bedoel 'geschild'. :oops:
;-)
Was ik zo duidelijk ? :lol:;-)

Havana
18 september 2008, 21:07
Was ik zo duidelijk ? :lol:;-)

Jep, fruitcake! ;-);-)