PDA

View Full Version : Politieke overtuiging zit in de genen


Bhairav
21 september 2008, 14:05
De meesten van ons gaan er prat op dat onze politieke overtuiging voortvloeit uit onze persoonlijke ervaringen en kennis van de actualiteit. Helaas, uit onderzoek blijkt nu dat biologische factoren ook een grote rol spelen bij de manier waarop wij ons stembiljet invullen.

Tot die ontdekking kwam Douglas Oxley van de Amerikaanse universiteit van Nebraska. Hij ondervroeg 49 vrijwilligers die stuk voor stuk sterke politieke opvattingen hadden, over een hele reeks internationale, economische en sociale thema's. Daarnaast werden de deelnemers onderworpen aan twee laboratoriumproeven om hun fysiologische reacties na te gaan.

In de ene proef moesten de deelnemers 33 beelden bekijken, waarvan er drie zeer bedreigend of gruwelijk waren. In de andere proef werden de deelnemers blootgesteld aan onverwacht lawaai en ook hier werd de reactie gemeten. Volgens het onderzoek weerspiegelden de reacties de politieke overtuigingen van de proefpersonen: degenen die niet sterk reageerden op angstaanjagende beelden of geluiden bekeken de wereld vanuit een progressief oogpunt, de mensen die het ergst schrokken, waren het duidelijkst conservatief. (belga/bdr)
21/09/08 11u36
Hoe verwonderlijk toch weeral.
Mijn tantes mochten vroeger niet naar Brussel van hun grootmoeder "want daar doen ze drugs in uwe coca". Echt typisch, vooral typisch ouderen.

Bron: http://www.demorgen.be

bentje
21 september 2008, 14:09
Vreemd dat mijn ouders een totaal tegenovergestelde ideologie hebben dan ik.
Dus voor mij klopt dit al niet.
Dat dit misschien kan kloppen voor mensen die zich niet met politiek wensen bezig te houden en gewoon gaan stemmen omdat het zo hoort.

Pluche
21 september 2008, 14:10
Conclusie, het zijn de rechtsen die de broekschijters zijn:lol:

lombas
21 september 2008, 14:23
Er zitten ook drugs in coca-cola. Waar komt de coca namelijk vandaan?

;-)

bentje
21 september 2008, 14:26
Er zitten ook drugs in coca-cola. Waar komt de coca namelijk vandaan?

;-)


Atlanta Georgia :|

lombas
21 september 2008, 14:27
Atlanta Georgia :|

Uit geïmporteerde coca-bladeren, juist.

Chipie
21 september 2008, 14:30
Conclusie, het zijn de rechtsen die de broekschijters zijn:lol:Inderdaad...
Zoon Tobback, zoon Van Velthoven, Dochter VDB en ga zo maar verder... :-D

C2C
21 september 2008, 14:34
Ik wou net hetzelfde posten.

Rechtse sissies hebben van alles schrik. Dat moet echt zenuwslopend zijn, zo overal bang van hebben.

An Arkos
21 september 2008, 14:39
Een enquête bij 49 mensen? Dan moet het wel betrouwbaar zijn.

Ambiorix
21 september 2008, 14:41
Er zitten ook drugs in coca-cola. Waar komt de coca namelijk vandaan?

;-)

al lang niet meer, alleen de naam coca is gebleven;-)

C2C
21 september 2008, 14:43
Een enquête bij 49 mensen? Dan moet het wel betrouwbaar zijn.

Weer die achterdocht, dat angstvallige. Duidelijk een rechtse broekschijter. :lol:

lombas
21 september 2008, 14:44
al lang niet meer, alleen de naam coca is gebleven;-)

Coca Cola still contains coca flavouring.

After 1904, Coca Cola started using, instead of fresh leaves, "spent" leaves - the leftovers of the cocaine-extraction process with cocaine trace levels left over at a molecular level.[24] To this day, Coca Cola uses as an ingredient a cocaine free coca leaf extract prepared at a Stepan Company plant in Maywood, New Jersey.

In the United States, Stepan Company is the only manufacturing plant authorized by the Federal Government to import and process the coca plant.[25] Stepan laboratory in Maywood, New Jersey, is the nation's only legal commercial importer of coca leaves, which it obtains mainly from Peru and, to a lesser extent, Bolivia. Besides producing the coca flavouring agent for Coca Cola, Stepan Company extracts cocaine from the coca leaves, which it sells to Mallinckrodt, a St. Louis, Missouri pharmaceutical manufacturer that is the only company in the United States licensed to purify cocaine for medicinal use.[26] N.J. Stepan buys about 100 metric tons of dried Peruvian coca leaves each year, said Marco Castillo, spokesman for Peru's state-owned National Coca Co.

;-)

Ambiorix
21 september 2008, 14:45
After 1904, Coca Cola started using, instead of fresh leaves, "spent" leaves - the leftovers of the cocaine-extraction process with cocaine trace levels left over at a molecular level.[24] To this day, Coca Cola uses as an ingredient a cocaine free coca leaf extract prepared at a Stepan Company plant in Maywood, New Jersey.



ahzow, dan hebt ge gelijk!

lombas
21 september 2008, 14:49
ahzow, dan hebt ge gelijk!

Ik doelde ook op cocaïne-vrije bestanddelen, sorry als ik dat niet duidelijk maakte.

:-)

Johan Bollen
21 september 2008, 15:12
Ik doelde ook op cocaïne-vrije bestanddelen, sorry als ik dat niet duidelijk maakte.

:-)
Als er aan de Coca Cola compagnie gevraagd wordt of ze coca gebruiken antwoorden ze iets in de zin van 'we gebruiken geen cocaïne'. Dat is een juiste stelling maar beantwoordt niet de vraag en doet de vraag stellen waarom de VS de consumptie van Cocablaadjes in de Andes eveneens als 'drugs' geschouwd. Cocathee bijvoorbeeld mag niet geëxporteerd worden uit de Andes. Of hoe je een monopolie behoudt via wetten die slechts voor de andere gelden.

nun
21 september 2008, 15:18
Weer die achterdocht, dat angstvallige. Duidelijk een rechtse broekschijter. :lol:

Tgaat hier over een conservatief/progressief tegenstelling. Vermits uw angst voor drugs en da ge voorstander zijt van repressie en heropvoeding, zou ik u eerder plaatsen bij conservatief ipv progressief. Links wordt vaak geassocieerd met progressief,en hoewel een links iemand progressief kan zijn hoeft dit zeker niet zo te zijn.

Johan Bollen
21 september 2008, 15:28
zowel de behoudsgezinde 'reflex' als de veranderingzoekende 'reflex' kunnen hun oorsprong vinden in angst.

Nr.10
21 september 2008, 15:29
Wat is stress?
http://www.icas.nl/docs/Brochure%20Stress.pdf

noradrenaline
adrenaline
cortisol

Nr.10
21 september 2008, 15:43
Deze topic is de correcte. Die van C2C legt de nadruk op karakter, welke in deze slechts een bijrol speelt, mijns inziens.

Het kader waarbinnen uw genenpoel zich aandient om te functioneren, met andere woorden uw leefomgeving is belangrijker dan uw karakter.

C2C legt de nadruk op karakter, welke in deze slechts een bijrol speelt.

Sean
21 september 2008, 17:39
Het valt mij op dat onze dagbladen allemaal het artikel weer vrijwel letterlijk over genomen hebben van Belga. Van de nuance in de laatste alinea in Science is geen spoor te bekennen.

Enkele fragmenten uit Sciencemagazine.
http://sciencenow.sciencemag.org/cgi/content/full/2008/918/2

The authors first conducted a random telephone survey of Lincoln residents to find some who held strong political opinions. Then 46 selected respondents were invited to come in to the lab and fill in questionnaires to reveal political beliefs and personality traits.

"These findings are extremely important," says political scientist James Fowler at the University of California, San Diego, who has been doing research linking certain gene variations to political activity. "In essence, the authors have filled in a 'missing link' between genes and brains on the one hand and psychological personalities and political attitudes on the other." He adds that the subject pool is limited to "a handful of white subjects from Nebraska, ... but many great ideas start with a simple test."

Johan Bollen
21 september 2008, 22:56
Het kader waarbinnen uw genenpoel zich aandient om te functioneren, met andere woorden uw leefomgeving is belangrijker dan uw karakter.
Denk ik ook. In deze zaak is helt het erfelijkheids-milieudebat duidelijk over naar de milieukant.

liberalist_NL
22 september 2008, 11:54
Hoe verwonderlijk toch weeral.
Mijn tantes mochten vroeger niet naar Brussel van hun grootmoeder "want daar doen ze drugs in uwe coca". Echt typisch, vooral typisch ouderen.

Bron: http://www.demorgen.be

Dat mensen die meer opletten (terecht of onterecht) meer conservatief zijn, of sneller maatregelen willen nemen, dat lijkt mij volstrekt logisch. In ieder geval is het niet verstandig je tot extremen te wenden, je hebt een beetje van beide nodig. Het koele hoofd van een progressivist, en de oplettendheid van een conservatief.

alice
22 september 2008, 12:51
Natuurlijk zit politieke overtuiging niet in je genen!
Wel heeft opvoeding en milieu veel te maken met hoe je naar politiek en dus links of rechts kijkt.
Ouders die in aandachtswijken wonen met veel samenlevingsproblemen, sociale huisvesting en waarvan kinderen naar technisch of beroeps gaan zullen minder positief tegenover bijvoorbeeld de multiculturele Efteling staan dan de dochter van een gezin waar beide ouders hoogopgeleid zijn, ASO gevolgd wordt waar nauwelijks migranten zitten en amper sprake is van samenlevingsproblemen.
Een alleenstaande moeder in een sociale woning heeft misschien eerder kritiek op een armoedebeleid wat 'alles aan die vreemden geeft' en 'niets doet voor Belgen'!

De perceptie over de samenleving is dus afhankelijk van sociale omgeving en milieu,scholingsgraad en sociale status van het gezin en ouders, dit zal je keuze op politiek vlak bepalen en geen 'genetische aanleg!'

Bhairav
22 september 2008, 16:12
Eigelijk gaat het gewoon over dat genen een invloed hebben, maar zeker niet alles bepalen.

alice
22 september 2008, 16:45
Genen bepalen mogelijk karaktereigenschappen; dat wel.
Maar of koelbloedigheid van iemand een massamoordenaar of straaljagerpiloot maakt heeft echt met opvoeding en sociale klasse te maken!

Distel
4 oktober 2013, 08:37
Dus zij die La Belgique willen conserveren zijn rapper bang dan zij die progressief naar een onafhankelijk Vlaanderen willen? Of lees ik de uitslag van dit onderzoek nu op de "verkeerde" manier?