PDA

View Full Version : simpel vraagje


Yves38
2 oktober 2008, 20:09
Blijkt dat vrijwel alle herbiciden uit de handel genomen zijn (althans degenen die wel werken). Wat willen ze nu dat wij doen, gaan wonen in een wildernis ? Ik zie het onkruid al links en rechts de straten overwoekeren gewoon weg omdat ze het niet meer kunnen bijhouden. Persoonlijk vrij idiote maatregelen als je het mij vraagt.

Jedd
2 oktober 2008, 23:17
http://www.propartganda.com/king/images/goat.jpg

en weer een probleem van de baan 8-)

en ge kunt er nog kaas van maken op de koop toe !

Tavek
2 oktober 2008, 23:53
Blijkt dat vrijwel alle herbiciden uit de handel genomen zijn (althans degenen die wel werken). Wat willen ze nu dat wij doen, gaan wonen in een wildernis ? Ik zie het onkruid al links en rechts de straten overwoekeren gewoon weg omdat ze het niet meer kunnen bijhouden. Persoonlijk vrij idiote maatregelen als je het mij vraagt.

Snoeien, uittrekken ?

maddox
3 oktober 2008, 06:57
Snoeien, uittrekken ?

Mijn trotoir blijft onkruidvrij dankzij wegenzout. Gedurende de zomer elke maand net voor een regenbui alle kiertjes even inzouten, en voila, niks onkruid.

Tavek
3 oktober 2008, 10:22
Mijn trotoir blijft onkruidvrij dankzij wegenzout. Gedurende de zomer elke maand net voor een regenbui alle kiertjes even inzouten, en voila, niks onkruid.

Das ook vergif van de hoge klasse en ik weet niet hoe uwen auto daar van denkt: maar de mijne is niet blij met wegenzout :D

Yves38
3 oktober 2008, 10:29
http://www.propartganda.com/king/images/goat.jpg

en weer een probleem van de baan 8-)

en ge kunt er nog kaas van maken op de koop toe !

Zie je het al gebeuren : op iedere hoek van de straat een geit of iets in die aard.

Sorry, maar praktisch is het niet.

Yves38
3 oktober 2008, 10:31
Snoeien, uittrekken ?

Dat is hetgeen ze nu ook doen en tegen dat ze aan het einde van de straat komen, kunnen ze in het begin al terug opnieuw beginnen trekken ... niet erg praktisch nietwaar.

We kunnen het natuurlijk ook verbranden met gas, meer CO2 in de lucht duwen en de week erop terug onkruid hebben staan omdat de wortels niet kapot zijn...

maddox
3 oktober 2008, 11:50
Das ook vergif van de hoge klasse en ik weet niet hoe uwen auto daar van denkt: maar de mijne is niet blij met wegenzout :D

Mijne auto krijgt zijn portie wegenzout van de gebruikelijke bron, daar niet van.

En dat zout een vergif is voor planten is eigenlijk zo'n beetje de reden waarom ik het op mijn auto- en onkruidvrije trotoir gooi.

C2C
3 oktober 2008, 14:27
Het beste is alles vol beton gieten. Beton is esthetisch verantwoord. Beton is mooi.

PeterCC
4 oktober 2008, 21:45
(...)
En dat zout een vergif is voor planten is eigenlijk zo'n beetje de reden waarom ik het op mijn auto- en onkruidvrije trotoir gooi.
Er zijn ook zoutminnende onkruiden. Eens die jouw trottoir gevonden hebben zal je die dan wel moeten uittrekken.

maddox
5 oktober 2008, 05:57
Er zijn ook zoutminnende onkruiden. Eens die jouw trottoir gevonden hebben zal je die dan wel moeten uittrekken.


Ik heb die groeiende zoutvatvreters nog niet gezien. Dus, ik moet nog niet veel uittrekken.

Oh, wie weet, er zijn nog enkele natuurlijke substanties die niet overeenkomen met planten.
En uiteindelijk, alles is giftig, naar gelang de hoeveelheden.

Erw
5 oktober 2008, 07:18
http://64.233.183.104/search?q=cache:-DxwefhuAPwJ:www.kuleuven.be/cwte/viewpic.php%3FLAN%3DN%26TABLE%3DDOCS%26ID%3D184+he rbiciden&hl=nl&ct=clnk&cd=3&gl=be

...
In onze zoektocht naar beschikbare bronnen viel het ons op hoe weinig hierover gepubliceerd is.

Ook de wetgever is van oordeel dat het intensief gebruik van bestrijdingsmiddelen moet afgebouwd worden: decreet van 21 december 2001. – “decreet houdende vermindering van het gebruik van bestrijdingsmiddelen door openbare diensten in het Vlaamse Gewest”. Met dit decreet verbiedt de Vlaamse Overheid het gebruik van bestrijdingsmiddelen op het openbaar domein vanaf 2004. Aan de Openbare besturen wordt een overgangsmogelijkheid aangeboden door middel van een reductieplan maar ten laatste tegen 1 januari 2015 moeten alle bestrijdingsmiddelen uit het straatbeeld verdwenen zijn.

Jammer dat het decreet niet weergeeft waarom het verbod wordt opgelegd.
...

Het 'waarom' van het verbod is vermoedelijk om de overheidsdiensten meer werk te geven. Das weeral zoveel mensen meer afhankelijk van het overheidsbedrijf als werkgever. En intussen maken ze het voor de privé-sector steeds lastiger met administratieve rompslomp, controles, myriaden regels, etc.
Past waarschijnlijk in het plan om over te gaan naar complete staatscontrole over alles. Byebye efficiëntie. Byebye welvaartsstaat. Byebye restantje democratie dat nu nog rest.

Juvenalis
5 oktober 2008, 08:54
Een remedie uit de oude doos:

Giet het kookwater van uw pattaten uit op uw voetpad met onkruid.

Garantie: onkruid vrij voetpad (lukt niet met de meeneemchinees)

FerdiEgb
5 oktober 2008, 15:46
De voornaamste reden van afbouw is dat een deel van die chemicaliën in het grondwater en/of oppervlaktewater terecht komen.

Of de gevonden hoeveelheden enige invloed hebben op mens of milieu, dat is een goeie vraag. Met de huidige detectiemethoden kunnen ze bij wijze van spreken een klontje suiker dat in het spaarbekken van de AWW (Antwerpse waterwerken) gegooid werd opsporen, maar de kans dat dat invloed heeft op diabetes patienten is totaal onbestaande...

Er bestaan overigens niet-giftige bestrijdingsmiddelen zoals glyfosfaat ("Roundup") die grondig werken via het blad tot de wortels (alleen paardestaart kan er tegen!), maar als ze op de grond terecht komen volledig worden afgebroken door bacteriën.

Volgens mij is er totaal niet aan gerekend wat de alternatieven kosten aan personeel, apparatuur en energieverbruik, tegenover vrijwel géén baten voor het milieu...

LastMohican
5 oktober 2008, 16:35
http://www.propartganda.com/king/images/goat.jpg

en weer een probleem van de baan 8-)

en ge kunt er nog kaas van maken op de koop toe !

Hoe maakt ge kaas van die geit ? Geit fijnmalen en laten gisten of zo ? :rofl:
















PS: jaja ik weet dat hij het over kaas van de MELK van de geit had, maar ik dacht dat het funny was. Zit dan ook aan mijn 3e Duvel. Alles begint funny te worden. Haha belastingen :rofl: Islam ! Gniffel gniffel :lmao:

rikbe
5 oktober 2008, 17:26
http://www.propartganda.com/king/images/goat.jpg

en weer een probleem van de baan 8-)

en ge kunt er nog kaas van maken op de koop toe !

Ooit geiten gehad? Ik wel, en ze aten alles behalve gras en onkruid: bloemen, schors van jonge bomen en (sier)struiken.

Jedd
5 oktober 2008, 17:27
Ooit geiten gehad? Ik wel, en ze aten alles behalve gras en onkruid: bloemen, schors van jonge bomen en (sier)struiken.

geit heropvoeden.
Laten voelen wie de baas.

Yves38
5 oktober 2008, 22:21
De voornaamste reden van afbouw is dat een deel van die chemicaliën in het grondwater en/of oppervlaktewater terecht komen.

Of de gevonden hoeveelheden enige invloed hebben op mens of milieu, dat is een goeie vraag. Met de huidige detectiemethoden kunnen ze bij wijze van spreken een klontje suiker dat in het spaarbekken van de AWW (Antwerpse waterwerken) gegooid werd opsporen, maar de kans dat dat invloed heeft op diabetes patienten is totaal onbestaande...

Er bestaan overigens niet-giftige bestrijdingsmiddelen zoals glyfosfaat ("Roundup") die grondig werken via het blad tot de wortels (alleen paardestaart kan er tegen!), maar als ze op de grond terecht komen volledig worden afgebroken door bacteriën.

Volgens mij is er totaal niet aan gerekend wat de alternatieven kosten aan personeel, apparatuur en energieverbruik, tegenover vrijwel géén baten voor het milieu...


Ik gebruikte vroeger een diuron product en dan was ik er voor 6 maanden vanaf, inclusief mos. Die hebben ze dan stelselmatig verdund, totdat ik die op het laatst ongeveer om de 14 dagen moest spuiten. Daarna overgestapt op een glyfosfaat want dat gaat ook 14 dagen mee, maar vernietigt geen mos.

Ik vernam dan via een bevriende boer dat ze dat ook willen gaan verbieden....heb mijn voorraad van 20 liter dan maar ingedaan, maar ik vind het BS.

hm dat van afgekookte patatten zal ik eens proberen.

Loki
6 oktober 2008, 14:28
http://www.kuleuven.be/cwte/viewpic.php?LAN=N&TABLE=DOCS&ID=184

Yves38
7 oktober 2008, 19:05
http://www.kuleuven.be/cwte/viewpic.php?LAN=N&TABLE=DOCS&ID=184

Geen duidelijke bewijzen, geen alternatieven...

Loki
7 oktober 2008, 21:12
Geen duidelijke bewijzen, geen alternatieven...

Jaja, die mannen lullen er maar op los zeker.:roll::roll:

piraat
7 oktober 2008, 22:00
http://www.propartganda.com/king/images/goat.jpg

en weer een probleem van de baan 8-)

en ge kunt er nog kaas van maken op de koop toe !
Schapen vreten nog grondiger de grond kaal. Het is trouwens mede door troepen geiten en schapen dat de Sahara geworden is wat ze is : een woestijn. Deze dieren vreten de wortels mee op.

piraat
7 oktober 2008, 22:05
Zie je het al gebeuren : op iedere hoek van de straat een geit of iets in die aard.

Sorry, maar praktisch is het niet.
Gewoon de jongens die aan de stad werken : inplaats van met herbicides de stoep af te spuiten, wandelen die de stad rond met geiten en schapen aan de leiband, en laten ze grazen daar waar er onkruid is. :-) Leuk jobke trouwens, zou mij wel bevallen. Af en toe bind je je beest even vast, voor een café, gaat een pint drinken, daarna terug verder wandelen, tot aan het volgend café:lol:

piraat
7 oktober 2008, 22:10
Ooit geiten gehad? Ik wel, en ze aten alles behalve gras en onkruid: bloemen, schors van jonge bomen en (sier)struiken.
Als ze de keuze hebben wel ja. Maar als er niks anders is, eten die wél gras en onkruid. Net als jij, als je kan kiezen tussen een mals lapje rundvlees of een cervela, kies je dat rundslapje, maar als er niks anders is, sla je ook de cervela in je kas, en als je genoeg honger hebt vind je het nog lekker ook nog.

rikbe
8 oktober 2008, 00:19
Als ze de keuze hebben wel ja. Maar als er niks anders is, eten die wél gras en onkruid. Net als jij, als je kan kiezen tussen een mals lapje rundvlees of een cervela, kies je dat rundslapje, maar als er niks anders is, sla je ook de cervela in je kas, en als je genoeg honger hebt vind je het nog lekker ook nog.

Een Cervelas nu en dan is wel lekker en als ik er goesting in heb prefereer ik het boven een kalfslapje.
Het probleem met mijn geiten was dat er wél vanalles anders te eten was.
Na 5 jaar stond mijn gras 1 meter hoog en was de schors en lage takken van al mijn boompjes en struiken verdwenen.

schaduw
8 oktober 2008, 06:18
Meer langdurig werklozen bij de groendienst aan het werk helpen.

módes myrðe
8 oktober 2008, 07:05
Wat maakt het uit... dit zijn kleine details. De grootschalige dingen zorgen voor de meeste problemen. Rood sneeuw op bergtoppen door de neervallende kerosine van vliegtuigen, degoutant gewoon.

En voor zover onkruid mij stoort ;-) Mijn buurvrouw haat het en besluit dus ook mijn trottoir te doen.

Sante
8 oktober 2008, 17:36
Blijkt dat vrijwel alle herbiciden uit de handel genomen zijn (althans degenen die wel werken). Wat willen ze nu dat wij doen, gaan wonen in een wildernis ? Ik zie het onkruid al links en rechts de straten overwoekeren gewoon weg omdat ze het niet meer kunnen bijhouden. Persoonlijk vrij idiote maatregelen als je het mij vraagt.

Geen probleem maat, beton !!! alles overgieten met beton. 2,3, 10 lagen als het moet ! :-)

Yves38
8 oktober 2008, 22:20
Geen probleem maat, beton !!! alles overgieten met beton. 2,3, 10 lagen als het moet ! :-)

Eerst en vooral trekt het op niets en ten tweede creëer je er een waterprobleem en overstromingen mee.

rikbe
8 oktober 2008, 23:43
Geen probleem maat, beton !!! alles overgieten met beton. 2,3, 10 lagen als het moet ! :-)

Alles toeleggen met zonnepanelen, daar groeit ook niets onder.

Yves38
9 oktober 2008, 12:21
Alles toeleggen met zonnepanelen, daar groeit ook niets onder.

Nog iets in die zin ? :?

Tommm
10 oktober 2008, 08:50
Het beste is alles vol beton gieten. Beton is esthetisch verantwoord. Beton is mooi.

Men zou zelfs kunnen zeggen dat beton "vetcool" is.

maddox
10 oktober 2008, 12:30
Beton, Le Corbusier wist het wel.

Vorenus
10 oktober 2008, 12:31
Mazout is een goede onkruidverdelger.

Yves38
12 oktober 2008, 20:47
Mazout is een goede onkruidverdelger.

Dat weet ik, maar dan krijg je last met ovam en kost het je fortuinen.

FerdiEgb
15 oktober 2008, 08:31
Een heel probaat en goedkoop middel tegen groene aanslag op steenpaden (en onkruid) dat minimaal drie maanden werkt wordt door mijn vrouw al jaren gebruikt (ondanks bedenkingen mijnerzijds):

Javel (2,5 l) in een plastiek emmer, 0,75 l azijn (halve fles van 1,5 l) toevoegen en met een oude/slechte borstel uitsmeren op het oppervlak. Maakt alles kapot (inclusief mensen als je niet uitkijkt...). Ook oude/versleten kleding gebruiken, die wordt door spatjes mee gebleekt...

Waarschuwing: enkel buitenshuis gebruiken! Ze heeft het eens in de kelder gebruikt na een waterlek (helpt ook tegen schimmels), heeft drie dagen staan hoesten...

Milieu: géén pobleem, javel/chloor zelf is na een paar uur in open lucht verdwenen. Wel blijven er gechloreerde organische stoffen achter, maar de natuur produceert hopen van die gechloreerde verbindingen bij de afbraak van hout door schimmels (inclusief dioxines by composteren).

Yves38
15 oktober 2008, 16:14
Klopt, ik gebruik nu ook pure javel een beetje verdund op mijn oprit, maar het heeft het nadeel dat het de ondergrond blijkbaar een beetje zuur maakt, waardoor de mos nog sneller terugkomt. Mja het is het enige dat nog een beetje werkt.

lantjes
15 oktober 2008, 19:21
Dinet voor selectief gebruik (alles behalve gras) en Agrichemglyfosaat (totaal) zijn nog steeds verkrijgbaar.....
mvg
lantjes

Yves38
15 oktober 2008, 19:43
Dinet voor selectief gebruik (alles behalve gras) en Agrichemglyfosaat (totaal) zijn nog steeds verkrijgbaar.....
mvg
lantjes

Glycofosfaat is NOG verkrijgbaar...idd.

lantjes
15 oktober 2008, 19:58
Als je een paar liter inslaat kan je nog heeel lang verder hé. Anders in Nederland eens kijken, daar kan je bv diergeneeskundige producten ook veel eenvoudiger verkrijgen, wie weet is het met "verdelger" vergelijkbaar.
Maar voor dit jaar is het toch te laat, het wordt stilaan te koud (min 13°C)

Yves38
15 oktober 2008, 20:05
Als je een paar liter inslaat kan je nog heeel lang verder hé. Anders in Nederland eens kijken, daar kan je bv diergeneeskundige producten ook veel eenvoudiger verkrijgen, wie weet is het met "verdelger" vergelijkbaar.
Maar voor dit jaar is het toch te laat, het wordt stilaan te koud (min 13°C)


Heb ik ook gedaan, zit momenteel op een voorraad van zo'n twintig liter.

Blaft
26 oktober 2008, 21:39
Javel (2,5 l) in een plastiek emmer, 0,75 l azijn (halve fles van 1,5 l) toevoegen en met een oude/slechte borstel uitsmeren op het oppervlak. Maakt alles kapot (inclusief mensen als je niet uitkijkt...).

Ik denk dat dit een gevaarlijk zaakje is wegens de vorming van het dodelijke chloorgas.

Yves38
26 oktober 2008, 21:48
Ik denk dat dit een gevaarlijk zaakje is wegens de vorming van het dodelijke chloorgas.

Je hebt gelijk, maar het is zo dat ze mensen dwingen in de richting van nog meer gevaarlijke alternatieven.

Jedd
26 oktober 2008, 22:14
te weinig chloor om echt gevaarlijk te zijn.

of de wereld was huisvrouwloos.

rikbe
26 oktober 2008, 22:21
te weinig chloor om echt gevaarlijk te zijn.

of de wereld was huisvrouwloos.

Had ik moeten weten toen ik nog getrouwd was. Was goedkoper geweest dan scheiden.

dragonforce
26 oktober 2008, 23:34
Ik laat het gewoon staan..

Blaft
27 oktober 2008, 21:22
te weinig chloor om echt gevaarlijk te zijn.

of de wereld was huisvrouwloos.

Waarschijnlijk wel, maar het is geen goed voorbeeld want als iemand eens onverdund natriumhypochloriet in huis haalt en hetzelfde doet heeft hij/zij prijs.

Yves38
27 oktober 2008, 22:31
Ik heb dat spul onverdund, dus ik zal het maar niet proberen.

Blaft
28 oktober 2008, 09:11
Ik heb dat spul onverdund, dus ik zal het maar niet proberen.


Je mag en houd ons op de hoogte:twisted:

FerdiEgb
28 oktober 2008, 23:02
Waarschijnlijk wel, maar het is geen goed voorbeeld want als iemand eens onverdund natriumhypochloriet in huis haalt en hetzelfde doet heeft hij/zij prijs.

Mijn vrouw heeft hetzelfde recept wel eens uitgeprobeerd in de kelder (na een maandenlange lekkage), was heel effectief tegen schimmels en zo, maar ze heeft er wel een week van staan hoesten... Dat doet ze gegarandeerd geen tweede keer meer...

Alles is een kwestie van dosering. Zelfs in WWI was het maar matig effectief om de vijand uit te schakelen: Bij de eerste aanval waren er 6,000 doden, voornamelijk door de verrassing, daarna waren er overal gasmaskers ter beschikking en is men snel overgegaan tot giftiger gassen (mosterdgas e.d.) die ook via de huid giftig zijn.