PDA

View Full Version : Monsterboetes tegen krotten


Mambo
5 oktober 2008, 18:04
Monsterboetes tegen krotten
Stadsbestuur bindt strijd aan met eigenaars van verkrotte en leegstaande woningen

GENT - Een belasting van 12.500euro en zelfs meer per jaar: de stad verklaart de oorlog aan eigenaars van verkrotte of leegstaande panden. 'Het is een belasting die we heel graag invoeren', zegt schepen Christophe Peeters (VLD).


De kankervlekken in de stad. Iedereen kent wel een voorbeeld uit zijn buurt: huizen die al jarenlang leegstaan en het straatbeeld verpesten. Het Gentse stadsbestuur wil er komaf mee maken. Het doet dat met een zeer streng reglement om leegstand en verkrotting tegen te gaan. Wie zijn woning niet renoveert - of verkoopt - zal serieus moeten afdokken.

'Er bestaat al een Vlaamse heffing, maar die is weinig slagkrachtig', zegt schepen van Wonen Karin Temmerman (SP.A). 'Er zijn heel wat mogelijkheden om de belasting te ontlopen. Ondanks het feit dat er premies en fiscale stimuli bestaan voor renovaties blijken sanctionerende maatregelen nog altijd even noodzakelijk om het bestaande woningenbestand op de markt te brengen.'

Het stadsbestuur heeft zelf een streng reglement uitgewerkt, waaraan het veel moeilijker ontkomen is. Vanaf 1januari betalen eigenaars van leegstaande, verkrotte of ongeschikte en/of onbewoonbaar verklaarde woningen een jaarlijkse belasting van 1.500euro. Is de gevel van het huis breder dan zes meter, dan komt er nog eens 500euro bij en als de woning meer dan een bouwlaag heeft tikt de belasting met hetzelfde bedrag aan. Per jaar dat de eigenaar geen werken aan zijn woning uitvoert, wordt het bedrag verdubbeld. Op die manier kan het bedrag na vijf jaar oplopen tot 12.500euro. Meer zelfs, als de woning zowel leegstaat als verkrot is en onbewoonbaar verklaard is, moet de eigenaar drie keer dat bedrag betalen.

'Dat zijn serieuze sommen, maar het is de enige manier om eigenaars aan te sporen om hun woning te renoveren, te verhuren of te verkopen', gaat Karin Temmerman verder.

Haar collega Christophe Peeters laat weten dat hij de belasting heel graag invoert. 'Wij voorzien voor 2009 een opbrengst van een half miljoen euro, in 2010 dubbel zoveel. '

-------
t' is wel veel hé?

Goldband
5 oktober 2008, 21:05
Ik vraag me spontaan af wat 'verkrot' concreet inhoudt ...

Mambo
5 oktober 2008, 22:25
En wat te verstaan onder renovatie?
Is een kruiwagen binnen parkeren voldoende?

In elk geval zijn het loodzware boeten. Ik ben wel tegen leegstand maar ze moeten nu ook weer niet overdrijven met de hoogte van die boeten.

AdrianHealey
5 oktober 2008, 22:37
Rentcontrol, anyone?

piraat
5 oktober 2008, 22:39
En wat te verstaan onder renovatie?
Is een kruiwagen binnen parkeren voldoende?

In elk geval zijn het loodzware boeten. Ik ben wel tegen leegstand maar ze moeten nu ook weer niet overdrijven met de hoogte van die boeten.
Dat ze maar rap renoveren. Verhuren hoeft niet, wij zullen dat na de renovatiewerken wel kraken.:twisted: Dan betaalt die eigenaar alvast geen boete's meer omdat het leegstaat. Mag hij ons netjes "danku" zeggen;-)