PDA

View Full Version : Volgens Bill Gates komt er geen economische depressie

Antoon
6 oktober 2008, 12:08
Bill Gates ziet op korte termijn wel een vertraging, maar geen grote depressie, laat staan het einde van het kapitalisme ( met dat laatste doen de kommunisten mij ook goed lachen ).

Een aantal mensen schrijven als reactie dat Gates niets van economie kent. Ook plezant om te lezen. Maar ik heb op dat punt toch meer vertrouwen in de analyse van de rijkste man ter wereld dan in de lullige argumentaties van de voorstanders van een staatseconomie alla Sovjetunie.

Hieronder het artikel:

Bill Gates , de medeoprichter van Microsoft en een van de rijkste mensen ter wereld, ziet de financiële crisis in de VS niet als het einde van het kapitalisme en vreest ook niet dat er een depressie aankomt. Dat heeft hij tijdens een televisie-interview gezegd. "Het lijkt erop dat de economie een beetje kan gaan vertragen, maar ik zie niets dat in de richting van een grote recessie of depressie wijst", aldus Gates op CNN.

Correctie
De crisis die door de instorting van het subprimesysteem is ontstaan, vraagt om "een zekere correctie", aldus Bill Gates, "maar fundamenteel gesproken hebben we geen grote verstoringen gezien in de bereidheid van bedrijven om te investeren".
...
"De hoeveelheid innovatie, de hoeveelheid investeringen is op dit moment groter dan ooit tevoren", benadrukte Gates.

terzijde
6 oktober 2008, 12:12
Tja hallo... dit is nu echt wel een beetje vergelijkbaar met Napoleon die de dag voor de slag van Waterloo zegt dat de Britten zeker en vast niet gaan winnen.

parcifal
Bill Gates ziet op korte termijn wel een vertraging, maar geen grote depressie, laat staan het einde van het kapitalisme ( met dat laatste doen de kommunisten mij ook goed lachen ).

Een dergelijk positief signaal geven is één van de manieren waarop men tracht het vertrouwen van de mensen terug op te krikken.

Ik heb twijfels aan zijn oprechtheid.

Gun

Een aantal mensen schrijven als reactie dat Gates niets van economie kent. Ook plezant om te lezen. Maar ik heb op dat punt toch meer vertrouwen in de analyse van de rijkste man ter wereld dan in de lullige argumentaties van de voorstanders van een staatseconomie alla Sovjetunie.

Hieronder het artikel:De kans is reëel dat om deze post van jou nog gaat gelachen worden;-)

Gun
6 oktober 2008, 12:13
Tja hallo... dit is nu echt wel een beetje vergelijkbaar met Napoleon die de dag voor de slag van Waterloo zegt dat de Britten zeker en vast niet gaan winnen.Heeft Napoleon verloren?:?

terzijde
6 oktober 2008, 12:17
Heeft Napoleon verloren?:?Uiteraard. Anders had je die vraag toch in het Frans gesteld. :-)

terzijde
6 oktober 2008, 12:20
Een dergelijk positief signaal geven is één van de manieren waarop men tracht het vertrouwen van de mensen terug op te krikken.
Ik heb twijfels aan zijn oprechtheid.Volledig akkoord. Vgl. ook Lippens op TV twee maand geleden: "Komaan mensen, het is dé moment om Fortis te kopen! Investeren!".

Jazeker
6 oktober 2008, 12:28

Hieronder het artikel:

Grappig als het uit die hoek komt. Microsoft ziet sterretjes omdat ze Vista niet aan de straatstenen kwijt kunnen.

rechtuit
6 oktober 2008, 12:30
Trouwens, ik denk dat een crisis voor meesten nog wel meevalt, als de economie niet groeit of zelfs afneemt is dit vooral erg voor degenen die voorheen enorme winsten hadden en nu hun aandelen zien kelderen, wil niet zeggen dat de gewone man plots in armoede leeft.

Daimanta
6 oktober 2008, 14:13
Grappig als het uit die hoek komt. Microsoft ziet sterretjes omdat ze Vista niet aan de straatstenen kwijt kunnen.

Stel dat dhr. Gaatjes beweert dat er een hevige economische crisis onderweg is, wie zal dan nog een computer(met natuurlijk Windows) kopen? Hij zal wel moeten zeggen dat het niet zo erg is, iets anders doen is slecht voor z'n eigen bedrijf.

Sodomis
6 oktober 2008, 15:18
"De hoeveelheid innovatie, de hoeveelheid investeringen is op dit moment groter dan ooit tevoren", benadrukte Gates.

Ik zit ook in de IT-sector & weet ook niet waar eerst kruipen omwille van de hoeveelheid nieuwe opdrachten. ;-)

terzijde
6 oktober 2008, 15:25
Ik zit ook in de IT-sector & weet ook niet waar eerst kruipen omwille van de hoeveelheid nieuwe opdrachten. ;-)Pssst, tot over een jaar! ;-)

Sodomis
6 oktober 2008, 15:29
Pssst, tot over een jaar!

DEAL ;-)

roger verhiest
6 oktober 2008, 15:39
Eenvoudig gesteld : delokaliseer je industrie & wat je niet kan delokalizeren automatizeer je
op dat ogenblik is er een fantastische economische groei - herstructurering, herinvestering
etc.. Maar daarna verliezen de mensen hun koopkracht en dreigt er overproductie
er ontstaat een "teveel" aan geld, de interesten dalen, de mensen kunnen hun bankschulden niet meer betalen en de vastgoedmarkt keldert...

Aan de andere kant zijn de financiële exporteurs, die allemaal hun centen naar de USA "exporteerden" gewoon gherold - behalve de altijd maar goedkopere dollar gingen ze verplichtingen aan die ondoorzichtig waren en waaraan, zo blijkt, ze niet kunnen voldoen.

De bewering dat de financiële crisis geen invloed zou hebben op de "reeële economie" is pure volksverlakkerij : in de allereerste plaats is de financiële crisis ontstaan door de reeële economie en wel door het feit dat men in de USA "reagonomics" toepaste : steeds minder staat, maar met steeds meer staatsschulden.

Ook bij ons zijn de "kapitalisten pur sang" hardleers : ze blijven minder belastingen eisen voor een staat die steeds meer zou moeten uitgeven = meer schulden maken. Het kapitalisme zou succesvol zijn omdat een "vrije markt" zelfcorrigerend werkt - dat doet ze dus niet - correcties moeten altijd van de overheid koimen en die moet de winstgevendheid van de ondernemingen veilig stellen zonder iets aan de koopkracht te doen. Je kan gewoon niet alles hebben - het is het eeuwige verschil tussen maximale winst en optimale winst . Dat is zoals lichaamstemperatuur : bij optimale lichaamstemperatuur ben je gezond, bij maximale ben je dood.

Gun
6 oktober 2008, 15:40
Ik zit ook in de IT-sector & weet ook niet waar eerst kruipen omwille van de hoeveelheid nieuwe opdrachten. ;-)Waarschijnlijk daardoor dat je over dag zo veel tijd hebt om P.be te bezoeken én er uw mening kwijt te kunnen.:?

Sodomis
6 oktober 2008, 15:53
Waarschijnlijk daardoor dat je over dag zo veel tijd hebt om P.be te bezoeken én er uw mening kwijt te kunnen

Duurt lang hé... een berichtje lezen & typen? wel zeker 15 sec!

terzijde
6 oktober 2008, 16:41
Duurt lang hé... een berichtje lezen & typen? wel zeker 15 sec!Hey hey, op die tijd kan de Dow Jones dezer dagen wel 500 punten zakken! :-)

Henri1
7 oktober 2008, 11:51
Bill zal echt niet wakker liggen van deze crisis.

Heeft inmiddels genoeg privé kapitaal om belgie op te kopen, inclusief alle banken.

terzijde
7 oktober 2008, 13:27
Pssst, tot over een jaar! ;-)Maak er een half van.

D'ARTOIS
7 oktober 2008, 13:50
Zo lang de dollar nog wat waard is tenminste........

Antoon
7 oktober 2008, 18:09
Zo lang de dollar nog wat waard is tenminste........

Op dit moment stijgt de dollar in waarde, het is de euro die een vrije val kent. Nog niet opgemerkt?

Nr.10
7 oktober 2008, 23:13
Op dit moment stijgt de dollar in waarde, het is de euro die een vrije val kent. Nog niet opgemerkt?

Vreemd.