PDA

View Full Version : Koopkracht herstellende ?


Mambo
7 oktober 2008, 09:51
Koopkracht herstellende ?

Ondank de negatieve berichten die we dagelijks krijgen aangaande de crisis begint de koopkracht zich volop te herstellen.

Bv; ;-)

- Men kan nu minstens 2 keer zoveel aandelen kopen voor hetzelfde geld als voorheen, in sommige gevallen wel 6 keer.
- Men kan bedrijven overnemen voor de helft en soms minder dan de helft van hun oorspronkelijke waarde. Soms zelfs wel eens voor niks als men de schulden er bij neemt.
- Vastgoed is nog niet zodanig gezakt dat je nu 2 huizen kan kopen voor hetzelfde geld, maar hier wordt nog enig geduld in gevraagd. Er wordt koortsachtig aan gewerkt inmiddels.
- Door de vele bijkomende werkloosheid zijn ook de openstaande vacatures erg in trek terug, ook de sociale inspectie heeft bijkomende vacatures op het oog.
- Mensen schrijven zich terug in voor franse lessen, de scholen pieken hoge toppen.
- Fietswinkels kunnen de vraag nauwelijks nog aan, het ocmw denkt er zelfs over om een groepsaankoop van fietsen te organiseren.
- Fabrikanten die dekens verkopen doen het ook erg goed, men vermoed dat dit komt omdat u bij iedere bestelling van 1000 liter mazout u een gratis deken krijgt.

Kortom crisis heeft ook zo zijn voordelen.

Kent u ook nog zo voordelen van de crisis?

Chipie
7 oktober 2008, 09:59
:lol:

Mambo
7 oktober 2008, 10:11
Door de dure benzine worden files steeds schaarser.
Behalve op dagen dat de vakbonden op de baan zijn.

monza
7 oktober 2008, 11:10
Kartonnen dozen worden niet meer gedumpt en vinden nu ook een baasje.

Vette Pois(s)on
7 oktober 2008, 13:05
Zolang de afpakkracht maar niet meer stijgt...

HAMC
7 oktober 2008, 13:44
Zolang de afpakkracht maar niet meer stijgt...

Zie dat de koopkracht maar niet teveel stijgt want dan is het dat weer.

Mambo
7 oktober 2008, 15:55
De crisis is ook de vrijwillige werklozen goed gezind, iedere dag minder bedrijven om op te gaan solliciteren scheelt een pak in nutteloze verplaatsingen.

duveltje382
7 oktober 2008, 16:04
Koopkracht herstellende ?

Ondank de negatieve berichten die we dagelijks krijgen aangaande de crisis begint de koopkracht zich volop te herstellen.

Bv; ;-)

- Men kan nu minstens 2 keer zoveel aandelen kopen voor hetzelfde geld als voorheen, in sommige gevallen wel 6 keer.
- Men kan bedrijven overnemen voor de helft en soms minder dan de helft van hun oorspronkelijke waarde. Soms zelfs wel eens voor niks als men de schulden er bij neemt.
- Vastgoed is nog niet zodanig gezakt dat je nu 2 huizen kan kopen voor hetzelfde geld, maar hier wordt nog enig geduld in gevraagd. Er wordt koortsachtig aan gewerkt inmiddels.
- Door de vele bijkomende werkloosheid zijn ook de openstaande vacatures erg in trek terug, ook de sociale inspectie heeft bijkomende vacatures op het oog.
- Mensen schrijven zich terug in voor franse lessen, de scholen pieken hoge toppen.
- Fietswinkels kunnen de vraag nauwelijks nog aan, het ocmw denkt er zelfs over om een groepsaankoop van fietsen te organiseren.
- Fabrikanten die dekens verkopen doen het ook erg goed, men vermoed dat dit komt omdat u bij iedere bestelling van 1000 liter mazout u een gratis deken krijgt.

Kortom crisis heeft ook zo zijn voordelen.

Kent u ook nog zo voordelen van de crisis?

En bron van deze loze beweringen zou hier niet mistaan beste Mambo;-)

Bierke
8 oktober 2008, 09:31
De splitsing van Fortis was enkel een oefenmatch voor BHV :)
.. nu nog in dezelfde tijdspanne ;)

freespirit
8 oktober 2008, 09:44
Nu worden er misschien eindelijk wat minder milieuvervuilende en intimiderende asobakken verkocht !

En dat de huizenprijzen (hopelijk) binnenkort 15 tot 20 procent zouden verlagen, wat de reëele prijzen van de woningen zou benaderen, kan ik als potentiële eigenaar alleen maar toejuichen :-)

En we gaan inderdaad wat minder onze PK's van stal halen, want we voelen het te goed in onze portemonee, wat natuurlijk ook het milieu ten goede komt.

HAMC
8 oktober 2008, 09:52
Nu worden er misschien eindelijk wat minder milieuvervuilende en intimiderende asobakken verkocht !

En dat de huizenprijzen (hopelijk) binnenkort 15 tot 20 procent zouden verlagen, wat de reëele prijzen van de woningen zou benaderen, kan ik als potentiële eigenaar alleen maar toejuichen :-)

En we gaan inderdaad wat minder onze PK's van stal halen, want we voelen het te goed in onze portemonee, wat natuurlijk ook het milieu ten goede komt.

De mensen die geen geld hebben bedoel je? Die hebben sowieso geen PK's vriend.

De mensen die echt veel PK's hebben die liggen niet wakker van de benzine prijzen.

freespirit
8 oktober 2008, 10:00
De mensen die geen geld hebben bedoel je? Die hebben sowieso geen PK's vriend.

De mensen die echt veel PK's hebben die liggen niet wakker van de benzine prijzen.

Ik ken nochtans verschillende 'vierde wereld gevallen' en die hebben bijna allemaal enkele uitzonderingen niet te na gesproken een wagen op stal staan. Vaak totaal verouderd en een krot, ook vaak onverzekerd en zonder 'groene kaart' van de keuring, maar ze hebben een auto. Het milieu waar men het meeste (bewust) niet voor een wagen kiest is volgens mij de omgeving waarin ik werk, namelijk het universitaire en academische milieu. Bij ons komt 80 % van de werknemers met het openbaar vervoer, met de fiets of te voet naar het werk. In alle onbescheidenheid roep ik op tot een pluim voor onszelf. :roll: Ik denk dus dat er minder wagens op stal staan bij de stedelijke 'intellectuele' betere middenklasse, dan bij de zogenaamd armere regionen in onze samenleving. Tenzij natuurlijk de echte 'bottom' laag die moeten bedelen, zwerven en van de voedselbanken afhangen. Maar het is wel tekenend dat bij ons de werkvrouwen in verhouding meer met de auto komen dan de professoren !

Ik ben dus niet zo zeker van uw conclusie.

Mambo
8 oktober 2008, 10:22
Ik ken nochtans verschillende 'vierde wereld gevallen' en die hebben bijna allemaal enkele uitzonderingen niet te na gesproken een wagen op stal staan. Vaak totaal verouderd en een krot, ook vaak onverzekerd en zonder 'groene kaart' van de keuring, maar ze hebben een auto. Het milieu waar men het meeste (bewust) niet voor een wagen kiest is volgens mij de omgeving waarin ik werk, namelijk het universitaire en academische milieu. Bij ons komt 80 % van de werknemers met het openbaar vervoer, met de fiets of te voet naar het werk. In alle onbescheidenheid roep ik op tot een pluim voor onszelf. :roll: Ik denk dus dat er minder wagens op stal staan bij de stedelijke 'intellectuele' betere middenklasse, dan bij de zogenaamd armere regionen in onze samenleving. Tenzij natuurlijk de echte 'bottom' laag die moeten bedelen, zwerven en van de voedselbanken afhangen. Maar het is wel tekenend dat bij ons de werkvrouwen in verhouding meer met de auto komen dan de professoren !

Ik ben dus niet zo zeker van uw conclusie.

Dat is natuurlijk tot op zekere hoogte wel juist.
Het academisch milieu ligt er bv ook niet wakker van dat ze 2 verschillende kousen of schoenen aan hebben die dag.
Maar soit doorgaans zijn ze wel vriendelijker en sympathieker dan laat ons zeggen een doorsnee dokwerker. En misschien wel wat milieu bewuster als ze niet bezig zijn ergens graffiti te spuiten. ;-)

manta
8 oktober 2008, 10:53
Ach , met een beetje geluk verlagen ze den taks op televiesietoestellen nog een beetje, nu het voor iedereen een beetje minder moet, mag men de basisbehoeften wel wat goedkoper maken hé ... :cheer:

:-D

FDM
8 oktober 2008, 11:16
op woningmarkt toch !
de prijzen vd huizen gaan naar beneden , als een immokantoor failliet gaat zijn er koopjes te doen

Bierke
8 oktober 2008, 12:31
Ach , met een beetje geluk verlagen ze den taks op televiesietoestellen nog een beetje, nu het voor iedereen een beetje minder moet, mag men de basisbehoeften wel wat goedkoper maken hé ... :cheer:

:-D

Oei in 2005 is er besloten de index elke twee jaar aan te passen ipv voorheen om de acht jaar ... misschien zou de indexkorf maandelijks moeten aangepast worden. Van beeldbuistv naar LCD en een maandje later plasma. Van platenspeler tot cdspeler tot bluray toestel, van semi tot full HD, amaai veel aanpassingen .. en nu ook iets om te eten want dat was er de laatste tijd uitgevallen met al die electronica in de indexkorf ;)

Tavek
8 oktober 2008, 14:56
op woningmarkt toch !
de prijzen vd huizen gaan naar beneden , als een immokantoor failliet gaat zijn er koopjes te doen

Als ge cash hebt, want de rente op hypotheken stijgt ook.

Dus uiteindelijk betaalt ge evenveel als ge moet lenen.

Mambo
8 oktober 2008, 19:22
Als ge cash hebt, want de rente op hypotheken stijgt ook.

Dus uiteindelijk betaalt ge evenveel als ge moet lenen.

Als de hypotheken stijgen dan dalen de prijzen.
En wanneer de prijzen voldoende gedaald zijn, zelfs met een hoge hypotheek is het interessant om opnieuw te kopen. Te verstaan dat men na x aantal tijd een herfinanciering aan lagere intresten koppelt.
Aldus opnieuw een voordeel van de crisis hier.

Mogelijks nadeel zou kunnen worden dat er te weinig banken of te hoge eisen aan de nieuwe hypotheek leningen zou kunnen komen. Wat zowel goed als slecht kan ervaren worden natuurlijk.

Mambo
8 oktober 2008, 19:40
Opnieuw een voordeel; wanneer de grote bedrijven failliet gaan, zullen de kleintjes (kleine kmo/middenstand) opnieuw groeikansen krijgen.

En tegen het tempo dat het vandaag de dag op de beurs bergaf gaat zou dat wel eens binnen een week of 5 al het geval kunnen zijn.

De één zijn dood is de andere zijn br...

Groentje-18
9 oktober 2008, 01:02
Ik ken nochtans verschillende 'vierde wereld gevallen' en die hebben bijna allemaal enkele uitzonderingen niet te na gesproken een wagen op stal staan. Vaak totaal verouderd en een krot, ook vaak onverzekerd en zonder 'groene kaart' van de keuring, maar ze hebben een auto. Het milieu waar men het meeste (bewust) niet voor een wagen kiest is volgens mij de omgeving waarin ik werk, namelijk het universitaire en academische milieu. Bij ons komt 80 % van de werknemers met het openbaar vervoer, met de fiets of te voet naar het werk. In alle onbescheidenheid roep ik op tot een pluim voor onszelf. :roll: Ik denk dus dat er minder wagens op stal staan bij de stedelijke 'intellectuele' betere middenklasse, dan bij de zogenaamd armere regionen in onze samenleving. Tenzij natuurlijk de echte 'bottom' laag die moeten bedelen, zwerven en van de voedselbanken afhangen. Maar het is wel tekenend dat bij ons de werkvrouwen in verhouding meer met de auto komen dan de professoren !

Ik ben dus niet zo zeker van uw conclusie.

Het is erg, maar ik stel hetzelfde vast. Academici kiezen doorgaans voor een woonplaats dichtbij hun werk of openbaar vervoer en gebruiken hun wagen niet om naar het werk te gaan of hebben er zelfs geen. Degenen die ik ken toch, en dat zijn er heel wat.
Het is ook al langer bekend dat groene bewegingen en politieke partijen veel beter floreren in academische milieus.
En ook al is het openbaar vervoer rond bepaalde fabrieken prima geregeld, je ziet in de buurt waar ik woon zelden meer uitgebouwde auto'kes van allerlei types als een bende wilden voorbijscheuren als op het moment dat men in de ford moet starten of stoppen met werken. Nogal ironisch eigenlijk.

Karma
10 oktober 2008, 20:00
Door de dure benzine worden files steeds schaarser.
Behalve op dagen dat de vakbonden op de baan zijn.

Maar dat compenseer je dan weer doordat je tot zesmaal meer aandelen hebt.