PDA

View Full Version : Verkoop van vastgoed neemt flinke duik


Mambo
9 oktober 2008, 13:20
Verkoop van vastgoed neemt flinke duik
Donderdag 9 Oktober 2008 |


(Belga) De verkoop van vastgoed is het afgelopen jaar met 10 tot 15 procent gedaald. Dat zegt het Beroepsinstituut van Vastgoedmakelaars (BIV) donderdag in De Morgen.
"De vraag naar huizen is al een tijdje aan het zakken", bevestigt Thiers. "Het duurt tegenwoordig veel langer voor we een pand kunnen verkopen." Thiers haalt verschillende factoren aan die de dip kunnen verklaren. "De intrest is hoog en de economische groei vertraagt. De banken staan ook veel minder snel leningen toe. Bovendien hebben veel mensen geld verloren op de beurs
------------------------------------------------------------------------

Dat zouden ze een week geleden nog staalhard ontkent hebben.

Maar kijk, we gaan de goede kant op.

HAMC
9 oktober 2008, 13:26
Inderdaad, de grote crash is opkomst. :cheer:

goodwill
9 oktober 2008, 13:28
Verkoop van vastgoed neemt flinke duik
Donderdag 9 Oktober 2008 |


(Belga) De verkoop van vastgoed is het afgelopen jaar met 10 tot 15 procent gedaald. Dat zegt het Beroepsinstituut van Vastgoedmakelaars (BIV) donderdag in De Morgen.
"De vraag naar huizen is al een tijdje aan het zakken", bevestigt Thiers. "Het duurt tegenwoordig veel langer voor we een pand kunnen verkopen." Thiers haalt verschillende factoren aan die de dip kunnen verklaren. "De intrest is hoog en de economische groei vertraagt. De banken staan ook veel minder snel leningen toe. Bovendien hebben veel mensen geld verloren op de beurs
------------------------------------------------------------------------

Dat zouden ze een week geleden nog staalhard ontkent hebben.

Maar kijk, we gaan de goede kant op.
Goed nieuws voor kandidaat-kopers.
De prijzen van huizen zijn veel te hoog en zouden minstens een kwart moeten dalen om een normale hoogte te bereiken.
Laten we hopen dat het die richting gaat voor alle kanidaatkopers.

Anna List
9 oktober 2008, 13:29
geloof er niks van ... ge moet eens gericht iets zoeken ...

Mambo
9 oktober 2008, 13:35
Goed nieuws voor kandidaat-kopers.
De prijzen van huizen zijn veel te hoog en zouden minstens een kwart moeten dalen om een normale hoogte te bereiken.
Laten we hopen dat het die richting gaat voor alle kanidaatkopers.

Ik hoop eerder op de helft.

Prijzen in Wallonië zijn doorgaans meer realistisch, ligt ongeveer op de helft van bij ons.

Maar kom misschien zakken die ook nog eens de helft nietwaar?

Dan komen we in de buurt van wat het zou moeten zijn.

manta
9 oktober 2008, 15:58
Verkoop van vastgoed neemt flinke duik
Donderdag 9 Oktober 2008 |


(Belga) De verkoop van vastgoed is het afgelopen jaar met 10 tot 15 procent gedaald. Dat zegt het Beroepsinstituut van Vastgoedmakelaars (BIV) donderdag in De Morgen.
"De vraag naar huizen is al een tijdje aan het zakken", bevestigt Thiers. "Het duurt tegenwoordig veel langer voor we een pand kunnen verkopen." Thiers haalt verschillende factoren aan die de dip kunnen verklaren. "De intrest is hoog en de economische groei vertraagt. De banken staan ook veel minder snel leningen toe. Bovendien hebben veel mensen geld verloren op de beurs
------------------------------------------------------------------------

Dat zouden ze een week geleden nog staalhard ontkent hebben.

Maar kijk, we gaan de goede kant op.
:?

Nu nog een goeddraaiende bank vinden om een hypotheeklening aan te gaan ... Dat gaat precies al iets lastiger zijn ...:-D

Tavek
9 oktober 2008, 16:14
Als ge cash hebt kunt ge binnenkort koopjes slaan ;)

Hypotheken met variabele rente misschien ook.

Jukes
9 oktober 2008, 16:34
Ik voorspel eerder dat immo-prijzen terug snel de hoogte zullen ingaan, vermits geld op de bank risicodragend is geworden, aandelen gelijk staan aan financiële zelfmoord en de zwarte kous niks opbrengt. Vastgoed wordt dus, na edele metalen, terug een zekerheid in deze onzekere tijden. Het is trouwens in ons land ook nu nog altijd een pak minder duur dan in eender welk buurland... Wie slim is, investeert dus nu - voorlopig toch - in vastgoed.

duveltje382
9 oktober 2008, 16:37
Welke normaal verdiener kan nog een huis afbetalen,zo een schandalige prijzen zeg :?

duveltje382
9 oktober 2008, 16:39
Inderdaad, de grote crash is opkomst. :cheer:

Idd en wie gaat hier weer als grootste verliezer uitkomen?:evil:

MaGNiFiCaT
9 oktober 2008, 16:41
Ik hoop eerder op de helft.

Prijzen in Wallonië zijn doorgaans meer realistisch, ligt ongeveer op de helft van bij ons.

Maar kom misschien zakken die ook nog eens de helft nietwaar?

Dan komen we in de buurt van wat het zou moeten zijn.

:lol::lol::lol: Je droomt man!! Komaan, de prijzen hier in België zijn spotgoedkoop in vergelijking met Nederland, Frankrijk, Spanje..........

En in Wallonië, daar kan je écht koopjes doen: mooie gebouwen in een prachtige streek voor géén geld.

MaGNiFiCaT
9 oktober 2008, 16:42
Inderdaad, de grote crash is opkomst. :cheer:

Hamc, please, leg me nu eens uit waarom je een algemene crash toejuicht? Ik sta daar echt van versteld.:?

Jukes
9 oktober 2008, 16:44
Welke normaal verdiener kan nog een huis afbetalen,zo een schandalige prijzen zeg :?

Net voor de bankcrash waren de hypothecaire leningen zo goedkoop dat eender wie, die toen een gemiddelde huur betaalde, voor het zelfde geld per maand een bescheiden appartement kon kopen. Nu is het tijdelijk wat duurder, maar de rente daalt al terug, en dus ook de hypothecaire kredieten.

duveltje382
9 oktober 2008, 16:55
Net voor de bankcrash waren de hypothecaire leningen zo goedkoop dat eender wie, die toen een gemiddelde huur betaalde, voor het zelfde geld per maand een bescheiden appartement kon kopen. Nu is het tijdelijk wat duurder, maar de rente daalt al terug, en dus ook de hypothecaire kredieten.
150.000€ is nu toch de normale prijs om dat appartementje te kopen,wel ik kan dat nooit afbetalen:?
Met mij zijn er ook nog vele mensen in deze onzekere tijden,fabrieken sluiten om de haverklap,mensen vallen zonder inkomens,banken geraken in moeilijkheden door deze wanbetalers,leningen worden duurder omdat enkel maar de zon voor niets opgaat :?

Jukes
9 oktober 2008, 17:18
150.000€ is nu toch de normale prijs om dat appartementje te kopen,wel ik kan dat nooit afbetalen:?
Met mij zijn er ook nog vele mensen in deze onzekere tijden,fabrieken sluiten om de haverklap,mensen vallen zonder inkomens,banken geraken in moeilijkheden door deze wanbetalers,leningen worden duurder omdat enkel maar de zon voor niets opgaat :?

Een hypothecair krediet van 100.000 euro over 20 jaar (vaste rentevoet) kost ca. 600,- euro per maand. Voor die prijs vallen er, buiten de grote steden, nog kleine appartementen te vinden en dan scheelt de afbetaling maar weinig met de huurprijs voor een gemiddeld appartement.

Mambo
9 oktober 2008, 19:13
:lol::lol::lol: Je droomt man!! Komaan, de prijzen hier in België zijn spotgoedkoop in vergelijking met Nederland, Frankrijk, Spanje..........

En in Wallonië, daar kan je écht koopjes doen: mooie gebouwen in een prachtige streek voor géén geld.

In Spanje, Engeland, Ierland en zelfs Nederland stuiken de prijzen gigantisch naar beneden de laatste weken/maanden.
Bij de één al wat meer dan de andere natuurlijk.

Dus waarom zou het hier niet naar beneden gaan?
t' is al bezig!

Mambo
9 oktober 2008, 19:14
Idd en wie gaat hier weer als grootste verliezer uitkomen?:evil:

Gij alvast niet. ;-)

Mambo
9 oktober 2008, 19:22
Hamc, please, leg me nu eens uit waarom je een algemene crash toejuicht? Ik sta daar echt van versteld.:?

Een algemene crash, een echte bloedstollende nagelvretende crash der crashes is het beste dat u in jaren kan overkomen.
Zoals de banken doen met al hun rommel die veel geld kost, dumpen die handel.
Daarna kan je weer werken en zullen de kaarten serieus anders komen te liggen voor iedereen.
Politiekers hebben ook zulke stress nodig om in gang te schieten.

duveltje382
9 oktober 2008, 19:26
Gij alvast niet. ;-)
Nee ik was vroeger al het slachtoffer,nu gaan er vele volgen,zo is dat juist hey ;-)
Mede dank zij U :evil:

Mambo
9 oktober 2008, 19:29
Nee ik was vroeger al het slachtoffer,nu gaan er vele volgen,zo is dat juist hey ;-)
Mede dank zij U :evil:

Geef mij de schuld ja, ik ken u niet eens. :-D

FDM
9 oktober 2008, 20:42
is onze staat niet bang van , alles is verkocht

freespirit
9 oktober 2008, 22:27
Prijzen van huizen moeten gewoon zakken, ze zijn de afgelopen tien jaren gewoon onmenselijk hoog geworden. Men betaalt, enkele uitzonderingen niet te na gesproken, altijd te veel voor wat men krijgt. Zeker de prijzen van 'ordinaire' rijhuizen en appartementen swingen de pan uit. Welk beginnend koppeltje of zeker alleenstaande kan dit nu nog betalen, zonder hulp van de ouders of in een echt krot terecht te komen? Het zou een goede zaak zijn als de woningprijzen om te beginnen al een 15 % zouden zakken. Dan wordt het al wat leefbaarder. In die zin lijkt me de kredietcrisis op lange termijn nog niet zo slecht (alleen in dit opzicht). De mensen zijn zo verarmd dat ze helemaal niets meer kunnen kopen en degenen die van iets af willen raken het aan die woekerprijzen niet meer kwijt. Er komt dus een huizenoverschot en voor de eigenaars die verkopen is het of minder of ermee blijven zitten.

Tavek
9 oktober 2008, 23:06
Prijzen van huizen moeten gewoon zakken, ze zijn de afgelopen tien jaren gewoon onmenselijk hoog geworden. Men betaalt, enkele uitzonderingen niet te na gesproken, altijd te veel voor wat men krijgt. Zeker de prijzen van 'ordinaire' rijhuizen en appartementen swingen de pan uit. Welk beginnend koppeltje of zeker alleenstaande kan dit nu nog betalen, zonder hulp van de ouders of in een echt krot terecht te komen? Het zou een goede zaak zijn als de woningprijzen om te beginnen al een 15 % zouden zakken. Dan wordt het al wat leefbaarder. In die zin lijkt me de kredietcrisis op lange termijn nog niet zo slecht (alleen in dit opzicht). De mensen zijn zo verarmd dat ze helemaal niets meer kunnen kopen en degenen die van iets af willen raken het aan die woekerprijzen niet meer kwijt. Er komt dus een huizenoverschot en voor de eigenaars die verkopen is het of minder of ermee blijven zitten.

Bubbles spatten altijd wel eens uiteen.

In Belgie denk ik niet dat de vastgoedprijs al op een maximum was gekomen. Zeker niet omdat wij nog niet zijn overgegaan naar exotische hypotheken die nog meer mogelijk maakten zoals in bvb NL en GB.

Dus hoop er nog maar niet op. De belgische banken zijn veel slimmer geweest ivm hypotheken.

freespirit
9 oktober 2008, 23:19
Bubbles spatten altijd wel eens uiteen.

In Belgie denk ik niet dat de vastgoedprijs al op een maximum was gekomen. Zeker niet omdat wij nog niet zijn overgegaan naar exotische hypotheken die nog meer mogelijk maakten zoals in bvb NL en GB.

Dus hoop er nog maar niet op. De belgische banken zijn veel slimmer geweest ivm hypotheken.

Heb onlangs toch berichten gehoord dat onze woningprijzen aan het bevriezen zijn. Ik denk niet zozeer aan een spectaculaire daling, maar eerder aan een aantal jaren stagnatie. Dat is uiteraard ook een prijsvermindering, vanwege alle inflaties en bijgevolg ook indexeringen die nog zullen volgen. En tegenwoordig kan men ook zoals in Nederland bij ons al op 35 of 40 jaar lenen, wat in feite complete waanzin is, je moet dan als twintiger tot na je pensionering afbetalen. Als dat pensioen dan nog bestaat uiteraard of niet is opgetrokken naar 75 �* 80 jaar !

Tavek
9 oktober 2008, 23:25
Heb onlangs toch berichten gehoord dat onze woningprijzen aan het bevriezen zijn. Ik denk niet zozeer aan een spectaculaire daling, maar eerder aan een aantal jaren stagnatie. Dat is uiteraard ook een prijsvermindering, vanwege alle inflaties en bijgevolg ook indexeringen die nog zullen volgen. En tegenwoordig kan men ook zoals in Nederland bij ons al op 35 of 40 jaar lenen, wat in feite complete waanzin is, je moet dan als twintiger tot na je pensionering afbetalen. Als dat pensioen dan nog bestaat uiteraard of niet is opgetrokken naar 75 �* 80 jaar !

Lenen zonder afbetalen kan ook in NL en GB dacht ik ;)

Je betaalt dan enkel rente, en het huis wordt na je dood dan gewoon eigendom van de bank. Of je betaalt niet alles af. Heel wat constructies die het mogelijk moeten maken om steeds duurdere woningen te kunnen kopen....

freespirit
9 oktober 2008, 23:48
Lenen zonder afbetalen kan ook in NL en GB dacht ik ;)

Je betaalt dan enkel rente, en het huis wordt na je dood dan gewoon eigendom van de bank. Of je betaalt niet alles af. Heel wat constructies die het mogelijk moeten maken om steeds duurdere woningen te kunnen kopen....

Wat is dan het grote verschil met huren? Je bent dan in feite geen eigenaar meer en de huisbaas is de bank geworden. En je erfrechten (van je kinderen of wederhelft) die zijn dan ook teniet gedaan.

Tavek
9 oktober 2008, 23:54
Wat is dan het grote verschil met huren? Je bent dan in feite geen eigenaar meer en de huisbaas is de bank geworden. En je erfrechten (van je kinderen of wederhelft) die zijn dan ook teniet gedaan.

Als ge een vaste rente kiest hebt ge een vaste huurprijs voor de rest van uw leven ? En je zou het huis kunnen verhuren aan anderen bvb mocht je bij iemand gaan inwonen, want het is jouw eigendom.

En dan kan je er dik aan verdienen.

Tavek
9 oktober 2008, 23:56
Maar wat ik hier mee wou illustreren: men wordt steeds creatiever met hypotheken om de laatste cent er toch maar uit te persen. En dat is een bubble die in Belgie nog niet aan het gebeuren is. Banken lenen hier geen 110 %. In NL bvb wel.

Jukes
10 oktober 2008, 09:04
Verschillende financiële commentatoren bevestigen het vandaag: 'vastgoed is een rots in de branding". Prijsdalingen? Vergeet het dus maar. Er is wel flink overbouwd in grote delen van het land, de laatste tijd. Die overstock zorgt tijdelijk voor een stagnatie van de prijzen. En de verkoop vertraagt wat door de crisis, behalve voor kopers die hun geld bij de banken wegtrekken en het in - momenteel veiliger - bakstenen willen beleggen.

Mambo
10 oktober 2008, 09:09
Maar wat ik hier mee wou illustreren: men wordt steeds creatiever met hypotheken om de laatste cent er toch maar uit te persen. En dat is een bubble die in Belgie nog niet aan het gebeuren is. Banken lenen hier geen 110 %. In NL bvb wel.

Spijtig genoeg, het is een bewijs van zwakte van de banken zoiets.
Maar ik heb een sterk vermoeden dat hier wel eens een abrupt einde zal aan komen.

Jaren geleden (feitelijk nog niet eens lang geleden) moesten de mensen met hun zondagse kostuum en op hun twee knieën gaan smeken met bewijs van goed werk en referentie en borg, of ze a.u.b. een klein miljoentje zouden mogen lenen om een huis mee te kopen. Dat was al een ferm kapitaal immers.

Nu smijten ze jonge mensen 8 of 10 miljoen naar hun hoofd zonder al te veel vragen.

Als ze terug streng worden en ze de kredieten veel lager geven dan men soms vraagt, zullen de huizen automatisch wel zakken in prijs want ze gaan simpelweg niet meer verkocht geraken anders.
De banken zullen ook zekerder zijn van hun geld terug te krijgen als er al eens een vlieg op zit.
En de schuldenlast zal serieus dalen van de mensen.

Dus ik ben er bijna zeker van dat we die richting uit gaan.
En dat is goed.

Mambo
10 oktober 2008, 09:12
Verschillende financiële commentatoren bevestigen het vandaag: 'vastgoed is een rots in de branding". Prijsdalingen? Vergeet het dus maar. Er is wel flink overbouwd in grote delen van het land, de laatste tijd. Die overstock zorgt tijdelijk voor een stagnatie van de prijzen. En de verkoop vertraagt wat door de crisis, behalve voor kopers die hun geld bij de banken wegtrekken en het in - momenteel veiliger - bakstenen willen beleggen.

Ik denk dat dit een vals beeld is.
Momenteel zijn er mensen die met hun kapitaal alle richtingen vluchten zoals vastgoed, kunst, ook goud of andere zaken.
Maar dat is maar heel tijdelijk en zeer beperkt allemaal.
Uiteindelijk is het wel beter dan het risico te lopen voor een gesloten bank te staan waar uw geld zit natuurlijk.
Vandaar.

Maar tussendoor is de bouw bijna zo goed als aan het stilvallen.
Dus het is zo goed als game over met de speculatie.

Jukes
10 oktober 2008, 09:17
Dus het is zo goed als game over met de speculatie.

En het feit dat woningen hier nog zowat de helft goedkoper zijn dan in de omringende landen, vergeet u voor de gemakkelijkheid? Er zou nu een korte dip kunnen zijn, maar vastgoed blijft op lange termijn een investering die in waardetoename gemiddeld zeker 8 �* 10 % per jaar zal opleveren. Zonder gokken of speculatie.

Anna List
10 oktober 2008, 09:19
Ik denk dat dit een vals beeld is.
Momenteel zijn er mensen die met hun kapitaal alle richtingen vluchten zoals vastgoed, kunst, ook goud of andere zaken.
Maar dat is maar heel tijdelijk en zeer beperkt allemaal.
Uiteindelijk is het wel beter dan het risico te lopen voor een gesloten bank te staan waar uw geld zit natuurlijk.
Vandaar.

Maar tussendoor is de bouw bijna zo goed als aan het stilvallen.
Dus het is zo goed als game over met de speculatie.

denk je ?
het deel van mijn geld dat nu in een bouwgrond steekt, baart mij het minste zorgen op dit moment ...

Jukes
10 oktober 2008, 09:34
denk je ?
het deel van mijn geld dat nu in een bouwgrond steekt, baart mij het minste zorgen op dit moment ...

Zeker weten, en een pand van me, dat te koop stond, heb ik net uit de verkoop weggehaald en terug te huur gezet. Ik mag er niet aan denken dat ik de opbrengst van de verkoop nu bij een bank zou moeten parkeren. En nu hypotheekleningen opnieuw duurder worden, komen er terug meer huurders op de markt.

freespirit
10 oktober 2008, 09:46
En het feit dat woningen hier nog zowat de helft goedkoper zijn dan in de omringende landen, vergeet u voor de gemakkelijkheid? Er zou nu een korte dip kunnen zijn, maar vastgoed blijft op lange termijn een investering die in waardetoename gemiddeld zeker 8 �* 10 % per jaar zal opleveren. Zonder gokken of speculatie.

En aan wie zou men deze woningen nog kwijtgeraken? Zeker niet aan de toekomstige starters met een modaal loon, die kunnen binnenkort niet eens meer de garage financieren. En de toekomstige ouders van kopers (over een jaar of twintig) zullen ook niet meer kunnen toesteken zoals nu vaak het geval is. We staan dus voor een groot maatschappelijk probleem, ik voorspel dat vele kinderen achtereen tot na hun vijfendertigste bij hun ouders moeten blijven wonen. Niet uit vrije wil, maar uit noodzaak. Dalingen of stagnaties van de prijzen zijn dus zeer goed op lange termijn, voor onze volgende generaties. Daarvoor moeten de mensen die nu kopen, natuurlijk wel de mentale déclic maken om in te zien dat ze nu te duur betalen. En over die buurlanden, die gaat in feite enkel voor Nederland op. Als men in een Frankrijk een beetje de toeristiche hotspots vermijdt en zich in het binnenland vestigt, heeft men een groot vrijstaand huis met ruime tuin voor 150.000 euro. Daarvan is bij ons, zelfs in de Limburg, geen sprake meer.

Mambo
10 oktober 2008, 09:49
denk je ?
het deel van mijn geld dat nu in een bouwgrond steekt, baart mij het minste zorgen op dit moment ...

Dat is geen denkwerk van mij, maar gebaseerd op hetgeen ik momenteel opvolg in de media links en rechts.

Bv eergisteren het bericht dat vastgoed 10 �* 15% aan het zakken is.
Bv gisteren (kanaal Z) dat de bouw (bijna) is stilgevallen door geen nieuwe orders meer te krijgen
Bv de signalen die ik krijg van mensen die hun huis te koop stellen dat de kandidaat kopers afhaken wegens te dure leningen.

Tussendoor blijven er huizen en gronden verkocht worden natuurlijk, soms snel, soms langdurig.
Maar algemeen zal er een kentering komen van zowel de kopers als van de banken die ook veel strenger zullen "moeten" worden voor leningen te verstrekken.
De gevolgen van "losse" aanpak is momenteel zo catastrofaal dat ze dat geen tweede keer willen herhalen.
En terecht.

freespirit
10 oktober 2008, 09:54
Alle potentiële kopers, waar ik zelf bij behoor, zouden de moed moeten hebben een paar maanden hun koopplannen op te bergen en de verkopers laten zweten en hen met hun te dure woningen en gronden laten zitten. Er zou dan wel een serieuze prijsdaling op gang komen en wij hoeven dan een eerlijkere prijs te betalen. Maar er zijn uiteraard altijd 'ongeduldigen' die letterlijk tegen elke prijs hun droomstulpje willen verwerven, wat het natuurlijk ook verpest voor de meer beredeneerde afwachtenden. :-(

Mambo
10 oktober 2008, 09:54
En het feit dat woningen hier nog zowat de helft goedkoper zijn dan in de omringende landen, vergeet u voor de gemakkelijkheid? Er zou nu een korte dip kunnen zijn, maar vastgoed blijft op lange termijn een investering die in waardetoename gemiddeld zeker 8 �* 10 % per jaar zal opleveren. Zonder gokken of speculatie.

Het zal altijd een waarde blijven houden.
Vraag is of we de waarde tegen de prijs van vandaag moeten vergelijken, of de waarde binnen 10 jaar tegen de prijs van morgen moeten vergelijken.
Of tegen de prijs van 10 jaar geleden.
Dus waar gaat het referentie punt komen?

Anna List
10 oktober 2008, 09:58
Dat is geen denkwerk van mij, maar gebaseerd op hetgeen ik momenteel opvolg in de media links en rechts.

Bv eergisteren het bericht dat vastgoed 10 �* 15% aan het zakken is.
Bv gisteren (kanaal Z) dat de bouw (bijna) is stilgevallen door geen nieuwe orders meer te krijgen
Bv de signalen die ik krijg van mensen die hun huis te koop stellen dat de kandidaat kopers afhaken wegens te dure leningen.

Tussendoor blijven er huizen en gronden verkocht worden natuurlijk, soms snel, soms langdurig.
Maar algemeen zal er een kentering komen van zowel de kopers als van de banken die ook veel strenger zullen "moeten" worden voor leningen te verstrekken.
De gevolgen van "losse" aanpak is momenteel zo catastrofaal dat ze dat geen tweede keer willen herhalen.
En terecht.


ik volg die financiele media ook ... er is echter niks zo misleidend als een tendens in vastgoed, vastgoed is nl bijzonder plaatsgebonden
zo zegt een gemiddelde prijs geen klote over de prijs van de woning die jij zoekt in gemeente x ... want in die gemiddelde prijs zitten wijken begrepen waar geen kat nog wil wonen, laat staan kopen ...

ik volg de vastgoedmarkt nu al intensief sinds 94
ik hoor al 25 jaar vrijwel jaarlijks die prognose dat t nu wel MOET gaan dalen
ik heb op heel die periode al wel enkele (een drietal) jaren geweten dat de prijzen de neiging vertoonden te stagneren, maar ik heb ze nog nooit weten ZAKKEN
(uiteraard abstractie gemaakt van zotte vraagprijzen)

Mambo
10 oktober 2008, 10:02
Vastgoed makelaars waarschuwen de mensen ook voorzichtig, tussen de lijntjes in natuurlijk.
Wat zeggen ze?
Wie verkoopt moet vandaag de dag een "realistische" prijs vragen, geen buitensporige wat de laatste jaren teveel bezig was.
Dat is een duidelijke waarschuwing; wees eerlijk en correct en uw pandje zal zijn wel vinden.
Maar wie overdrijft zal er mee blijven zitten.

En overdrijven deden sommigen.
Ze kochten een pandje voor 100'000€, draaiden het bordje om en vroegen 200"000€.
En onnozelaars kochten het.
Een vriend van mij kocht 2 jaar geleden een piepklein huisje voor 35000€, verbouwde het met wat polen en zo en heeft het 2 weken geleden verkocht voor 220'000€
Hij heeft er een jacht van 27 meter mee gekocht die hij nu in afrika verhuurt aan duikers.

Mambo
10 oktober 2008, 10:04
ik volg die financiele media ook ... er is echter niks zo misleidend als een tendens in vastgoed, vastgoed is nl bijzonder plaatsgebonden
zo zegt een gemiddelde prijs geen klote over de prijs van de woning die jij zoekt in gemeente x ... want in die gemiddelde prijs zitten wijken begrepen waar geen kat nog wil wonen, laat staan kopen ...

ik volg de vastgoedmarkt nu al intensief sinds 94
ik hoor al 25 jaar vrijwel jaarlijks die prognose dat t nu wel MOET gaan dalen
ik heb op heel die periode al wel enkele (een drietal) jaren geweten dat de prijzen de neiging vertoonden te stagneren, maar ik heb ze nog nooit weten ZAKKEN
(uiteraard abstractie gemaakt van zotte vraagprijzen)

Dat is juist, maar zie wat er nu bezig is en dat is ook voor het eerst in even lange tijd.
Maar dat werkt altijd met wat vertraging. Het is al voelbaar maar waarschijnlijk nog niet zo goed zichtbaar.

Mambo
10 oktober 2008, 10:05
In Amerika weten ze er inmiddels al alles van.
En maak me niet wijs dat ze 10 duizend miljard aan schooiers hebben gegeven want nergens worden mensen zo nagetrokken als in datzelfde amerika.
Dat het nu schooiers zijn, na alles kwijt te zijn, dat geloof ik al veel beter.

Jukes
10 oktober 2008, 10:16
...nergens worden mensen zo nagetrokken als in datzelfde amerika.

Behalve nu net voor die 'junk loans'. Veel te soepel hypothecaire kredieten toegestaan, zonder grondig solvabiliteitsonderzoek. We kennen de gevolgen.

freespirit
10 oktober 2008, 10:18
In Amerika weten ze er inmiddels al alles van.
En maak me niet wijs dat ze 10 duizend miljard aan schooiers hebben gegeven want nergens worden mensen zo nagetrokken als in datzelfde amerika.
Dat het nu schooiers zijn, na alles kwijt te zijn, dat geloof ik al veel beter.

Er is een groot verschil in betalingsmentaliteit tussen de USA en Europa. Amerikanen leven gewoon op krediet. Zelfs een hamburger kan er op krediet gekocht worden. Als er eens geld binnenkomt moet dit bij hen rollen en moeten er zaken gekocht worden, desnoods onnozele en dure gadgets, zoals bijvoorbeeld een 'Margaritha maker' of een opblaaszwembad voor hun hond. Wie eens een binnenvlucht in de USA heeft genomen en de 'Air Mall Catalogue' eens heeft doorgebladerd, zal ongetwijfeld wel weten waar ik het over heb. Een Amerikaan is een spender, een Europeaan een spaarder. Echt geld opzij zetten is in de USA veel minder gebruikelijk dan bij ons. Aankopen worden gedaan met diverse kredietkaarten, waarvan men de 'schulden' met interestvoeten per maand probeert af te betalen.

Hetzelfde met vastgoed. Toen ik enkele jaren in de USA aan enkele mensen vertelde dat men bij ons in principe maar één derde van hun loon kan lenen en er vele mensen bij ons geen kredietkaart mogen hebben vanwege hun te lage of onzekere inkomsten, was men daar zeer verbouwereerd over. In de USA was het toen mogelijk 120 % van een modale wedde te lenen voor een huis en voor de rest alles op afbetaling te doen, met opnieuw hoge interestvoeten. Schuld hebben is dan ook in de USA niets om beschaamd over te zijn, het is eerder de norm dan de uitzondering. De kredietcrisis verwondert mij dan ook eigenlijk niet, de banken en verzekeringen hebben jarenlang met geld gespeculeerd dat er niet was !

Mambo
10 oktober 2008, 10:23
Behalve nu net voor die 'junk loans'. Veel te soepel hypothecaire kredieten toegestaan, zonder grondig solvabiliteitsonderzoek. We kennen de gevolgen.

Hier is het al bij al nog niet zoveel beter dan daar hoor. Kredieten worden hier ook veel te makkelijk toegestaan.
Het enige verschil dat we hier hebben met amerika is misschien ons sociaal systeem dat bij ziekte of werkloosheid er toch nog wat zekerheid overschiet.

Om maar iets te zeggen, normaal lenen ze bv maar 80% van de aankoopprijs (dacht ik toch). Maar ze overwaarderen het pand en lenen bijgevolg dan toch 100 of soms 110% van het pand zodat de mensen alles in één lening kunnen steken.
Zolang het goed gaat is dat geen probleem, maar maanden hebben maar 4 weken en het leven wordt duurder terwijl je er op staat te kijken.

Hoeveel mensen zitten er al niet met een schuldbemiddeling ondertussen?

Mambo
10 oktober 2008, 10:27
Er is een groot verschil in betalingsmentaliteit tussen de USA en Europa. Amerikanen leven gewoon op krediet. Zelfs een hamburger kan er op krediet gekocht worden. Als er eens geld binnenkomt moet dit bij hen rollen en moeten er zaken gekocht worden, desnoods onnozele en dure gadgets, zoals bijvoorbeeld een 'Margaritha maker' of een opblaaszwembad voor hun hond. Wie eens een binnenvlucht in de USA heeft genomen en de 'Air Mall Catalogue' eens heeft doorgebladerd, zal ongetwijfeld wel weten waar ik het over heb. Een Amerikaan is een spender, een Europeaan een spaarder. Echt geld opzij zetten is in de USA veel minder gebruikelijk dan bij ons. Aankopen worden gedaan met diverse kredietkaarten, waarvan men de 'schulden' met interestvoeten per maand probeert af te betalen.

Hetzelfde met vastgoed. Toen ik enkele jaren in de USA aan enkele mensen vertelde dat men bij ons in principe maar één derde van hun loon kan lenen en er vele mensen bij ons geen kredietkaart mogen hebben vanwege hun te lage of onzekere inkomsten, was men daar zeer verbouwereerd over. In de USA was het toen mogelijk 120 % van een modale wedde te lenen voor een huis en voor de rest alles op afbetaling te doen, met opnieuw hoge interestvoeten. Schuld hebben is dan ook in de USA niets om beschaamd over te zijn, het is eerder de norm dan de uitzondering. De kredietcrisis verwondert mij dan ook eigenlijk niet, de banken en verzekeringen hebben jarenlang met geld gespeculeerd dat er niet was !

Dat is wel waar mijn zoon heeft me dat ook gezegd van toen hij daar was.
Langs de andere kant hebben ze daar ook mogelijkheden door die wij soms niet hebben en de amerikanen zien het graag allemaal heel groot ook.

Al bij al moest ik mogen kiezen zou ik wel liever daar wonen dan hier.

freespirit
10 oktober 2008, 10:30
Hier is het al bij al nog niet zoveel beter dan daar hoor. Kredieten worden hier ook veel te makkelijk toegestaan.
Het enige verschil dat we hier hebben met amerika is misschien ons sociaal systeem dat bij ziekte of werkloosheid er toch nog wat zekerheid overschiet.

Om maar iets te zeggen, normaal lenen ze bv maar 80% van de aankoopprijs (dacht ik toch). Maar ze overwaarderen het pand en lenen bijgevolg dan toch 100 of soms 110% van het pand zodat de mensen alles in één lening kunnen steken.
Zolang het goed gaat is dat geen probleem, maar maanden hebben maar 4 weken en het leven wordt duurder terwijl je er op staat te kijken.

Hoeveel mensen zitten er al niet met een schuldbemiddeling ondertussen?

Inderdaad, verborgen camera in het televisieprogramma 'Volt' toonde enkele weken geleden aan dat een koppel met een bescheiden inkomen tot 64 % van hun gezamenlijk inkomen konden lenen. Ook ikzelf zou als alleenstaande met een maandinkomen van 1665 euro momenteel, tot meer dan 50 % kunnen lenen. Gewoon absurd ! Deze gesel wil ik niet dragen. Liever geen eigen woning en af en toe een pleziertje, dan wel een eigen woning en voor 10 jaar boterhammen met choco uit 'Den aldi' moeten eten.

Mambo
10 oktober 2008, 10:36
Inderdaad, verborgen camera in het televisieprogramma 'Volt' toonde enkele weken geleden aan dat een koppel met een bescheiden inkomen tot 64 % van hun gezamenlijk inkomen konden lenen. Ook ikzelf zou als alleenstaande met een maandinkomen van 1665 euro momenteel, tot meer dan 50 % kunnen lenen. Gewoon absurd ! Deze gesel wil ik niet dragen. Liever geen eigen woning en af en toe een pleziertje, dan wel een eigen woning en voor 10 jaar boterhammen met choco uit 'Den aldi' moeten eten.

Precies, en voor velen stopt het niet bij die 64% van hun inkomen. Dikwijls zie je nog 1 of 2 auto's staan op afbetaling, een tv, wat meubels en noem maar op en dikwijls extra leningen links of rechts al dan niet tegen veel te hoge intresten.

Anna List
10 oktober 2008, 10:37
In Amerika weten ze er inmiddels al alles van.
En maak me niet wijs dat ze 10 duizend miljard aan schooiers hebben gegeven want nergens worden mensen zo nagetrokken als in datzelfde amerika.
Dat het nu schooiers zijn, na alles kwijt te zijn, dat geloof ik al veel beter.

in Amerika kon je je hypotheek actualiseren ...

dwz je kon de meerwaarde van je huis mee behypothekeren

als je een huis kocht van 100.000 $ en 10 jaar later was dat er 300.000 $ waard, dan kon je als eigenaar 200.000 $ hypotheeklening krijgen

dat kan/kon nooit in Europa

denken dat dezelfde immocrash hier zal toeslaan is dan ook nergens op gebaseerd.

(dat geldt trouwens ook voor sommige Europese banken, er zijn nl Europese banken die vrijwel geen kredieten hebben uitstaan in de States ... die worden nu evengoed afgestraft ... opportuniteiten zijn dat.)

Mambo
10 oktober 2008, 10:42
in Amerika kon je je hypotheek actualiseren ...

dwz je kon de meerwaarde van je huis mee behypothekeren

als je een huis kocht van 100.000 $ en 10 jaar later was dat er 300.000 $ waard, dan kon je als eigenaar 200.000 $ hypotheeklening krijgen

dat kan/kon nooit in Europa

denken dat dezelfde immocrash hier zal toeslaan is dan ook nergens op gebaseerd.

(dat geldt trouwens ook voor sommige Europese banken, er zijn nl Europese banken die vrijwel geen kredieten hebben uitstaan in de States ... die worden nu evengoed afgestraft ... opportuniteiten zijn dat.)

Het zal wel niet in proportie dezelfde omvang hebben als daar.
Maar Spanje, Engeland, Ierland en nog een stuk of wat delen ondertussen ook al flink in de klappen van dalende prijzen in vastgoed.

En uiteraard is er altijd wel een verklaring, maar op het eind zakt het gewoon ongeacht wat de verklaring is of was.

Dus eerst was het altijd van ; kijk naar het buitenland daar stijgen ze nog meer, nu zal het worden van ; kijk naar het buitenland daar dalen ze nog meer.

Anna List
10 oktober 2008, 10:46
Het zal wel niet in proportie dezelfde omvang hebben als daar.
Maar Spanje, Engeland, Ierland en nog een stuk of wat delen ondertussen ook al flink in de klappen van dalende prijzen in vastgoed.

En uiteraard is er altijd wel een verklaring, maar op het eind zakt het gewoon ongeacht wat de verklaring is of was.

Dus eerst was het altijd van ; kijk naar het buitenland daar stijgen ze nog meer, nu zal het worden van ; kijk naar het buitenland daar dalen ze nog meer.

o, maar die vgl wil ik wel maken hoor

heb vrienden in Engeland en Nederland ... werkelijk, als je die vastgoedprijzen vglkt, dan is zelfs Brasschaat nog goedkoop ...

Mambo
10 oktober 2008, 10:49
o, maar die vgl wil ik wel maken hoor

heb vrienden in Engeland en Nederland ... werkelijk, als je die vastgoedprijzen vglkt, dan is zelfs Brasschaat nog goedkoop ...

Maar in vergelijking zijn ze in het algemeen aan het zakken met de vorige prijzen in de "meeste" gevallen.
Kranten staan er bol van.

Natuurlijk net zoals bij 2é handswagens zullen er altijd verkocht worden die wel wat te duur zijn voor wat het soms maar waard is.
Huizen zijn daar niet anders in.

Anna List
10 oktober 2008, 10:51
Maar in vergelijking zijn ze in het algemeen aan het zakken met de vorige prijzen in de "meeste" gevallen.
Kranten staan er bol van.

Natuurlijk net zoals bij 2é handswagens zullen er altijd verkocht worden die wel wat te duur zijn voor wat het soms maar waard is.
Huizen zijn daar niet anders in.

neenee, ik bedoel ginder rondkijken voor een huis en hier

dan zie je dat zelfs Vlaanderen nog goedkoop is qua immo

we vragen ons nog af hoe die Engelsen dat doen trouwens (mijne maat is ondertussen terug)... daar was 500.000 € voor een rijwoning de norm hoor ...

Mambo
10 oktober 2008, 20:10
Vandaag toch weer op het nieuws, verkoop van woningen aan mensen die er moeten voor gaan lenen neemt sterk af.
Wie momenteel cash kan betalen, die koopt als alternatief voor zijn beleggingen.
Maar dat is natuurlijk een tijdsmoment van die inkoop van cash hebbende mensen, als strohalm van hun zuurverdiende centjes. Dus als die gedaan hebben met kopen zitten ze met de mensen die op lening kopen, en daar zijn er nu steeds minder van omdat ze geen leningen meer krijgen of de hoge afbetalingen niet meer wensen te doen.
Dus het is de dieperik in.
Hoe diep? Dat is nog af te wachten in de komende weken/maanden naargelang wat de rest van de beurs en banken gaan doen.
Ps; de beurs staat al op een verlies van -49%. Nog 51% te gaan en we hebben geen beurs en geen beursgenoteerde “Belgische genoteerde bedrijven” meer.
In dit tempo is de economie tegen kerstdag al volledig tegen de vlakte.
In dat geval, wat uiteraard het allerergste zou kunnen zijn, zal ¼ van de huidige waarde zelfs al heel veel worden.

Jan van den Berghe
11 oktober 2008, 08:53
Er is een groot verschil in betalingsmentaliteit tussen de USA en Europa. Amerikanen leven gewoon op krediet. Zelfs een hamburger kan er op krediet gekocht worden. Als er eens geld binnenkomt moet dit bij hen rollen en moeten er zaken gekocht worden, desnoods onnozele en dure gadgets, zoals bijvoorbeeld een 'Margaritha maker' of een opblaaszwembad voor hun hond. Wie eens een binnenvlucht in de USA heeft genomen en de 'Air Mall Catalogue' eens heeft doorgebladerd, zal ongetwijfeld wel weten waar ik het over heb. Een Amerikaan is een spender, een Europeaan een spaarder. Echt geld opzij zetten is in de USA veel minder gebruikelijk dan bij ons. Aankopen worden gedaan met diverse kredietkaarten, waarvan men de 'schulden' met interestvoeten per maand probeert af te betalen.

Hetzelfde met vastgoed. Toen ik enkele jaren in de USA aan enkele mensen vertelde dat men bij ons in principe maar één derde van hun loon kan lenen en er vele mensen bij ons geen kredietkaart mogen hebben vanwege hun te lage of onzekere inkomsten, was men daar zeer verbouwereerd over. In de USA was het toen mogelijk 120 % van een modale wedde te lenen voor een huis en voor de rest alles op afbetaling te doen, met opnieuw hoge interestvoeten. Schuld hebben is dan ook in de USA niets om beschaamd over te zijn, het is eerder de norm dan de uitzondering. De kredietcrisis verwondert mij dan ook eigenlijk niet, de banken en verzekeringen hebben jarenlang met geld gespeculeerd dat er niet was !

Pas op: vergroot ons, eerder West-Europees, bestedings- en spaarpatroon niet tot heel Europa. In landen als Griekenland bijvoorbeeld is het sparen zoals wij dat kennen ook niet zo gebruikelijk. Een wagen kopen op krediet is iets wat daar bijna algemeen is, terwijl bij ons toch heel veel mensen de schuld trachten af te betalen in een enkele keer.

Vraag is trouwens hoe men sparen eigenlijk invult. Een lening afbetalen is eigenlijk op de keper beschouwd ook een vorm van sparen.

Jan van den Berghe
11 oktober 2008, 08:55
Maar in vergelijking zijn ze in het algemeen aan het zakken met de vorige prijzen in de "meeste" gevallen.
Kranten staan er bol van.

Eerlijk gezegd heb ik niet de indruk dat de vastgoedprijzen in Nederland echt aan het dalen zijn.

duveltje382
11 oktober 2008, 09:05
GVA huurprijzen zij gemiddeld 530€ (schande echt waar
Nog een voorbeeld
Huurprijzen stijgen sterk'
Hogere rente jaagt jongeren weg van de koopmarkt

Het aanbod aan woningen op de huurmarkt daalt. De vraag stijgt weer, dus gaan de prijzen ook omhoog. Dat zegt de Confederatie van Immobiliënberoepen. Voorlopig bedraagt de gemiddelde huurprijs voor een modale woning nog 550euro.


De huurmarkt had lang te kampen met een dalende vraag. Aangetrokken door de goedkope woonkredieten en verrijkt door forse beurswinsten, kozen steeds meer jonge mensen voor een koopwoning.

Midden vorig jaar barstte de bubbel: Amerikanen konden hun leningen niet meer terugbetalen, banken kwamen er in geldnood en de crisis breidde zich uit tot Europa. Om toch aan geld te geraken, verhoogden de banken de rente. Dus werd lenen voor een woning ook duurder en trekt de huurmarkt weer aan. 'Ondertussen is er een leegloop op de huurmarkt aan de gang', zegt Patrick Boterbergh van Korfina, een dienstengroep voor de vastgoedsector. 'Door de almaar strengere regels zijn steeds minder eigenaars geneigd om hun pand op de huurmarkt te brengen. De verplichting om de huurprijs te afficheren was geen goede zet van de overheid.'

Voorlopig stijgt de gemiddelde huurprijs niet al te sterk. 'Dat komt doordat veel huurcontracten meer dan een jaar geleden afgesloten zijn. Pas wanneer die contracten aflopen - dat is gemiddeld na vier jaar -, worden de huurprijzen aangepast aan de gestegen vraag. Dan zal je wel een stijging zien', zegt Gery Walckiers van de Confederatie van Immobiliënberoepen.

De Confederatie roept de overheid op maatregelen te nemen om meer panden op de huurmarkt te krijgen. 'Dat doe je door eigenaars garanties te geven dat ze op het einde van de maand hun geld zien', zegt Patrick Boterbergh. 'Een steekproef leert dat een op de tien huurders de huur niet correct betaalt. Dat schrikt eigenaars af om op de huurmarkt te komen. De overheid kan die angst wegnemen door huursubsidies toe te kennen aan zwakkere huurders.'

Maar de overheid neemt toch al initiatieven op de huurmarkt, bijvoorbeeld met sociale woningen? 'Klopt', zegt Boterbergh. 'Maar de wachtlijst voor die sociale woningen is immens lang. Dus komen veel wachtenden ook op de reguliere huurmarkt een woning zoeken.'

Brussel is het duurste gewest om te huren: gemiddeld 570 euro voor een gewone gezinswoning. Veel huurders kunnen dat niet aan en wijken uit naar de rand, waardoor ook daar de prijzen stijgen. In Vlaanderen bedraagt de gemiddelde huurprijs 540 euro. Gemiddeld is de huurder 34 jaar oud. 'Maar met de huidige evolutie verwachten we een forse verjonging van het huurdersbestand', zegt Patrick Boterbergh. bron het nieuwsblad

Mambo
11 oktober 2008, 10:45
Laat ze maar doen daar op die beurs. Hoe slechter het daar gaat hoe hoger de duik zal worden in vastgoed. En dat het momenteel zeer slecht gaat zal wel niemand ontkennen denk ik.
Nog een paar weken in dit tempo en gans de industrie ligt plat. Vele bedrijven zijn al bezig met ontslagen in hoog tempo.
Zelfs als de banken opnieuw geld vinden zit de economie ondertussen al zo zwaar in de shit dat iedere cent die er bij komt langs de bank er gewoon weer door valt aan de industrie.
Mensen en ondernemingen zitten al zo zwaar in de schuldenlast, ganse familie kapitalen zijn ondertussen al geruïneerd.
Gedwongen verkopen en in beslag genomen huizen en gronden zullen al snel in gang schieten. Geld om geld. Niks meer met de waarde te maken, gewoon incasseren.

Dit is een totale game over show.



En ik zit dat hier al een hele tijd te voorspellen nietwaar. Zelfs dat in februari de bouw volledig ging stilvallen. En kijk, ze zitten aan hun laatste orders bezig.

freespirit
11 oktober 2008, 12:19
Vraag is trouwens hoe men sparen eigenlijk invult. Een lening afbetalen is eigenlijk op de keper beschouwd ook een vorm van sparen.

Een lening afbetalen is naar mijn mening een vorm van (gecontroleerde) schuld aflossen. Daarvoor moet men steeds toch bereid zijn een (hopelijk berekend) risico te lopen. Men moet met de aflossing van die lening een soort van deficit wegwerken. Men staat in het negatief. Sparen daarentegen is iets 'positiefs'. Als je in een doemscenario niet meer kan sparen, is dit erg, maar je geraakt niet in schulden. Als je je lening niet meer kan afbetalen blijf je met de schuld zitten en kan deze nog aanzwellen. In het geval van een woning zal de bank schuldeiser worden en deze woning aanslaan.

Ergens heb je wel gelijk uiteraard, als je aan je afbetalingsplicht bent nagekomen heb je een woning die een bepaalde waarde heeft en dit kan je ook als onroerend spaargeld beschouwen.

duveltje382
11 oktober 2008, 12:24
Een lening afbetalen is naar mijn mening een vorm van (gecontroleerde) schuld aflossen. Daarvoor moet men steeds toch bereid zijn een (hopelijk berekend) risico te lopen. Men moet met de aflossing van die lening een soort van deficit wegwerken. Men staat in het negatief. Sparen daarentegen is iets 'positiefs'. Als je in een doemscenario niet meer kan sparen, is dit erg, maar je geraakt niet in schulden. Als je je lening niet meer kan afbetalen blijf je met de schuld zitten en kan deze nog aanzwellen. In het geval van een woning zal de bank schuldeiser worden en deze woning aanslaan.

Ergens heb je wel gelijk uiteraard, als je aan je afbetalingsplicht bent nagekomen heb je een woning die een bepaalde waarde heeft en dit kan je ook als onroerend spaargeld beschouwen.
Rekening houdend dat 30% van de koppels uit elkaar gaan heb je dik gelijk,wie neemt er in deze tijd nog dit risico?